open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 липня 2019 р.

м.Одеса

Справа № 420/6705/18

Головуючий в 1 інстанції: Бутенко А. В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача - Шляхтицького О.І.,

суддів: Потапчука В.О., Семенюка Г.В.,

при секретарі - Ханділян Г.В.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_2

представника - апелянта ТОВ «Тепло та Сервіс» - Новака Р.Г.,

представника - Департаменту житлово-комунального господарства та

енергоефективності Одеської обласної державної адміністрації - Петрушенко В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Тепло та Сервіс» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області, за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору: Товариства з обмеженою відповідальністю «Тепло та Сервіс», Департаменту житлово-комунального господарства та енергоефективності Одеської обласної державної адміністрації, ОСББ «МЕЛОДІЯ 44/6», ОСББ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ-44», ОСББ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ-44А» про визнання протиправним та скасування рішення № 323 від 11.12.2018 року, -

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

У грудні 2018 року ОСОБА_1 звернулась з адміністративним позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області «Про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії» №323 від 11.12.2018 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що рішення №323 від 11.12.2018 року є незаконним, що порушує її права та законні інтереси та таким, що не відповідає Конституції та законам України, у зв`язку з чим повинно бути скасовано, як протиправне.

Позивач уважав, що рішення №323 від 11.12.2018 року «Про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії», є незаконним, прийнятим у порушення Конституції України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів. зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Мінрегіону від 30.07.2012 №300 (надалі «Порядок №390»), Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою КМУ від 01.06.2011р. №869 (надалі - «Порядок №869»), та таким, що порушує його права та законні інтереси, у зв`язку з чим повинно бути скасовано, як незаконне та протиправне.

Позивач уважав, що ТОВ «Тепло та Сервіс» не виконав вимоги Порядку у повній мірі, а саме не було надано обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, зазначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливо-мастильних матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу, тощо. Тарифи повинні бути перш за все економічно обґрунтовані, враховуючи, що вони стосуються населення, тому законодавець і передбачив їх узгодження у відповідних органах.

Також, позивач зазначав, що Рішення виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області №323 від 11.12.2018 року «Про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії», було прийнято з порушенням, без урахування всіх необхідних складових, а відповідач не зазначив дату, з якої дане рішення буде введено в дію.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області № 323 від 11.12.2018 року «Про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії» в частині, що стосується ОСББ «МЕЛОДІЯ 44/6» (67562, Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, вул. Генерала Бочарова, 44/6), ОСББ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ-44» (67562, Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, вул. Генерала Бочарова, 44), ОСББ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ-44А» (67562, Одеська обл., Лиманський р-н, с. Крижанівка, вул. Генерала Бочарова, 44-А), про встановлення тарифу на теплову енергію (з ПДВ) : 1773,09 грн. за Гкал. - для населення та тарифу на опалення на 1м2: 32,99 грн. - для населення.

Вирішено питання про судові витрати.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погоджуючись з даним рішенням суду Товариство з обмеженою відповідальністю «Тепло та Сервіс» подало апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та неправильним застосуванням норм матеріального права, неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду обставинам справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважав встановленими, у зв`язку з чим просить його скасувати та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Зокрема апелянт зазначав, що у відповідності до вимог Порядку 390 була доведено до відома споживачів інформація про загальний розмір планового тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура ( планові витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість) та інша додаткова інформація.

Суд першої інстанції неправильно застосував до спірних правовідносин приписи частини 5 статі 32 Закону України " Про житлово-комунальні послуги" щодо визначення дати, коли дане рішення вводиться в дію.

В тексті оскаржуваного рішення судом першої інстанції жодним чином не зазначено в чому полягає порушення прав позивача на участь в управлінні державними справами, на проведення відкритих слухань з громадськістю.

Позивач не є депутатом Крижанівської сільської ради, а відтак не може бути обраною членом постійно-діючої депутатської комісії.

З даного рішення неможливо встановити які правові наслідки має дане рішення для ТОВ "Тепло та сервіс", за чий рахунок мають відшкодовуватись витрати апелянта за вже надані комунальні послуги та в якому розмірі.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення.

Обставини справи.

Суд першої інстанції встановив, що 20.11.2018 року ТОВ «Тепло та Сервіс» звернулось до Голови Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області із листом №51 про затвердження розумних тарифів на послуги з централізованого опалення. До супровідного листа було додано:

- заяву про встановлення тарифів від 20.11.2018 року;

- структуру витрат тарифу на теплову енергію по ТОВ «Тепло та Сервіс»;

- річну планову калькуляцію собівартості теплової енергії та розрахунок тарифів на послуги опалення та гарячого водопостачання на 2018-2019 р. р. по ТОВ «Тепло та Сервіс»;

- додаток №3 розрахунок витрат на купівлю енергії;

- додаток №4 розрахунок витрат на заробітні плати;

- додаток №5 розрахунок витрат обслуговування котельної.

22.11.2018 року до Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області звернувся Голова ОСББ «Європейській-44А» з листом від 21.11.2018р. №/21/11/18, в якому зазначив, що у разі подання ТОВ «Тепло і Сервіс», код ЄДРПОУ 40695882 заяви до Крижанівської сільської ради щодо затвердження тарифу на теплопостачання у 19-поверховому житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 :

- створити комісію щодо встановлення цін/тарифів на опалення для мешканців 19-поверхового житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 до якої обов`язково залучити економіста з необхідним рівнем знань. У разі, якщо у сільській раді відсутні дані спеціалісти звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області (вул. 7-ма Пересипська. 6. м. Одеса тел./факс: 716-13-01. пошта: gu@odesa.consamer.gov.ua) з пропозицією включити до комісії спеціалістів Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області для надання пропозиції щодо обгрунтованості статей витрат тарифу на опалення, який було надано ГОВ «Тепло і Сервіс», код ЄДРПОУ 40695882.

- виконати вимоги Порядку формування тарифів на теплову енергію. її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 р. № 869.

- виконати вимоги Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів. зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 30 липня 2012 р. № 390.

30.11.2018 року ТОВ "Тепло та Сервіс" звернулося до відповідача із заявою від 29.11.2018 року про затвердження тарифів на послуги з центрального опалення. Разом із заявою було надано розрахунки тарифів на плановий період з матеріалами і документами, що використовувались під час їх проведення.

30.11.2018 року о 15:21 (п`ятниця) Крижанівська сільська рада на офіційному сайті http://kryzhanivska-rada.gov.ua розмістила оголошення, що товариством з обмеженою відповідальністю «Тепло та Сервіс» надано до Крижанівської сільської ради пакет документів для затвердження тарифів на послуги з центрального опалення та забезпечення теплом мешканців житлових комплексів: ЖК «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ», ЖК «МЕЛОДІЯ», ЖК «Есо Solaris», ЖК «SMART», які знаходяться на території Сільської ради.

З пропозиціями, зауваженнями, а також за більш детальною інформацією просили звертатися за адресою: вул . Армійська , 18А, офіс 107 . м. Одеса.

Також в оголошенні зазначено, що зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб їх об`єднань приймаються протягом 7 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на житлово-комунальні послуги, а саме до 07 грудня 2018 року.

Разом з оголошенням на сайті було розміщено:

- структуру витрат тарифу на теплову енергію по ТОВ «Тепло та Сервіс» м. Одеса;

- додаток №3 розрахунок витрат на купівлю енергії;

- додаток №4 розрахунок витрат на заробітні плати;

- додаток №5 розрахунок витрат обслуговування котельної;

- додаток №6 розрахунок витрат екологічного податку.

03.12.2018 року Позивач звернулась до Відповідача з заявою про надання безперешкодного доступу до інформації про ціну/тариф на послуги з центрального опалення та забезпечення теплом споживачів/мешканців житлових комплексів: ЖК «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ», ЖК «МЕЛОДІЯ», ЖК «Есо Solaris», ЖК «SMART», його складову, розрахунок економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) послуги з центрального опалення та забезпечення теплом споживачів, з підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час їх проведення.

07.12.2018 року Позивач звернулась до Відповідача з заявою про надання належним чином засвідчених копій документів, які були надані ТОВ «Тепло та Сервіс» до Крижанівської сільської ради для затвердження тарифів на послуги з центрального опалення та забезпечення теплом мешканців житлових комплексів: ЖК «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ», ЖК «МЕЛОДІЯ», ЖК «Есо Solaris», ЖК «SMART», які знаходяться на території Сільської ради.

07.12. 2018 року Позивач звернулась до Відповідача з заявою про включення її до складу постійної депутатської комісії Крижанівської сільської ради, в повноваженнях якої є право розгляду відповідних заяв щодо затвердження/погодження тарифів. Просила завчасно сповістити її про час та місце засідання комісії, зазначеної у пункті 1 цього звернення, зателефонувавши по телефону: НОМЕР_1 та направивши листа на електрону скриньку: ІНФОРМАЦІЯ_1, завчасно сповістити про час та місце засідання виконавчого комітету Крижанівської сільської ради (сесії Крижанівської сільської ради), на якому буде розглядатися питання щодо затвердження/погодження тарифів для ТОВ Тепло та Сервіс» на послуги з центрального опалення та забезпечення теплом мешканців житлових комплексів: ЖК «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ», ЖК «МЕЛОДІЯ», ЖК «Есо Solaris», ЖК «SMART», які знаходяться на території Сільської ради, зателефонувавши по телефону: НОМЕР_1 та направивши листа на електрону скриньку: ІНФОРМАЦІЯ_1.

На зазначені звернення Відповідач надав Позивачу можливість 7 грудня 2018 року ознайомитись із заявою ТОВ «Тепло та Сервіс» про встановлення розумного тарифу на послуги з централізованого опалення та документами які були додані до заяви на 7 аркушах.

З наданих копій документів вбачається, що 20 листопада 2018 року ТОВ «Тепло та Сервіс» звернулось до Голови Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області із листом №51 про затвердження розумних тарифів на послуги з централізованого опалення.

29.11.2018 року ТОВ «Тепло та Сервіс» повторно звернулось до Голови Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області із листом №57 про затвердження розумних тарифів на послуги з централізованого опалення. До супровідного листа, окрім вищезазначених документів, додатково було надано додаток №6 розрахунок екологічного податку та відповідь Департаменту житлово-комунального господарства та енергоефективності від 29.11.2018 року №710 21 2/02/01 -08/2205, згідно з якою Департамент зробив висновок, що ТОВ «Тепло та Сервіс» запровадило механізм розрахунку тарифів на підставі державних, галузевих норм і нормативів на житлово-комунальні послуги, які забезпечили принципи та методичні основи формування тарифів, класифікацію витрат, що включаються до складу повної собівартості послуг. Формування тарифів на послуги опалення і гарячого водопостачання відповідає чинному законодавству України.

Підставою для надання такої відповіді слугувало звернення ТОВ «Тепло та Сервіс» від 22.11.2018 року за №52 з проханням перевірити механізм формування тарифів у відповідності до норм чинного законодавства України. До заяви було надано лише структуру витрат тарифу на теплову енергію по ТОВ «Тепло та Сервіс».

11.12.2018 року виконавчий комітет Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області розглянувши заяву директора ТОВ «Тепло та Сервіс» щодо встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії житловим комплексам: ЖК «Європейський», ЖК «Мелодія», ЖК «Есо Solaris», ЖК «SMART», прийняв рішення №323 «Про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії», яким було встановлено тарифи на виробництво та постачання теплової енергії житловим комплексам: ЖК «Європейський», ЖК «Мелодія», ЖК «Есо Solaris», ЖК «SMART» на теплову енергію (з ПДВ): 1773,09 грн. за Гкал, для населення: 2974,51 грн. Гкал. для інших споживачів: тариф на опалення на 1 м2: 32.99 грн. - для населення: 58,07 грн. для інших споживачів.

Окрім того, судом апеляційної інстанції встановлено, що інформація про відкриття Одеським окружним адміністративним судом провадження у цій справі відображена у відповідних засобах масової інформації ( а.с. 231,т.2)

Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.

Висновок суду першої інстанції.

Частково задовольняючі позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем в процесі розгляду заяви та прийняття рішення № 323 від 11.12.2018 року порушено право позивача на участь в управлінні державними справами, не проведено відкриті слухання з громадськістю, не дотримано вимоги Закону України "Про житлово-комунальні послуги", Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад.

Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними по суті і такими, що узгоджуються із вимогами статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР , Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року №1875-IV ( в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) правовідносин), Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30 липня 2012 р. № 390 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом статті 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України, що здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи

На підставі 4 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР ) закріплено основні принципи місцевого самоврядування, до яких відносяться, зокрема, принцип законності, гласності, поєднання місцевих і державних інтересів,правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами,підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб.

Частиною 3 статті 24 Закону 280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Статтею 10 цього Закону встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до статті 28 цього Закону, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньо будинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Згідно статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року №1875-IV (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, далі Закон №1875-IV), до повноважень органів місцевого самоврядування віднесено встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону, затвердження норм споживання комунальних послуг, інформування населення відповідно до законодавства про стан виконання місцевих програм у сфері житлово-комунального господарства, а також про відповідність якості житлово-комунальних послуг нормативам, нормам, стандартам та правилам.

Статтями 30 та 31 цього ж Закону визначено, що державне регулювання цін/тарифів базується на таких основних принципах:

1) доступності житлово-комунальних послуг для всіх споживачів та рівності правових гарантій;

2) нормативного регулювання надання житлово-комунальних послуг споживачам за цінами/тарифами, затвердженими в установленому законом порядку;

3) відповідності рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво;

4) відкритості, доступності та прозорості структури цін/тарифів для споживачів та суспільства;

5) відповідності оплати житлово-комунальних послуг їх наявності, кількості та якості;

6) відповідальності виконавців/виробників за недотримання вимог стандартів, нормативів, норм, порядків та правил;

7) гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги та випередження зростання доходів населення над зростанням цін/тарифів на житлово-комунальні послуги;

8) створення умов для залучення, використання за призначенням та повернення вкладних інвестицій, необхідних для здійснення заходів, спрямованих на скорочення собівартості виробництва (надання) житлово-комунальних послуг, енергозбереження, модернізацію виробництва та підвищення якості послуг, що надаються.

Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

На підставі частини 5 статті 32 Закону №1875-IV, у разі зміни цін/тарифів на житлово-комунальні послуги виконавець/виробник не менше ніж за 15 днів до введення їх у дію повідомляє про це споживачів з посиланням на рішення відповідних органів.

Отже, сукупність вищенаведених приписів Закону №1875-IV містив чіткий механізм забезпечення збалансованості цін/тарифів на житлово-комунальні послуги та повідомлення споживачів про зміну вартості житлово-комунальних послуг. Державне регулювання цін/тарифів базується, зокрема, на принципі відповідності рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

За змістом статті 31 Закону №1875-IV, виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Споживачам у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення гарантується безперешкодний та безоплатний доступ до інформації про ціни/тарифи, їхні складові для всіх категорій споживачів, зміну цін/тарифів.

Доступ споживачів до інформації забезпечується державними органами, органами місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення. а також суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у зазначених сферах. Порядок забезпечення доступу споживачів до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення визначається законами України.

Згідно статті 4 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення» від 10 грудня 2015 року № 887-VIII, органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, забезпечують доступ споживачів до інформації, зокрема про ціни/тарифи, їхні складові для всіх категорій споживачів, зміну цін/тарифів шляхом її розміщення на своїх офіційних веб-сайтах у мережі Інтернет, у засобах масової інформації.

Державні органи та органи місцевого самоврядування, до повноважень яких віднесено встановлення цін/тарифів на товари, послуги суб`єктів природних монополій у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення, визначають порядок оприлюднення інформації щодо зміни цін/тарифів, та проведення відкритих слухань щодо цієї інформації за місцем надання споживачам послуг суб`єктами природних монополій та суміжних ринків.

Механізм доведення суб`єктами господарювання, що виробляють або надають житлово-комунальні послуги до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад при встановленні органами місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги встановлений Порядком доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30 липня 2012 р. № 390.

Відповідно до пункту 2.1. цього Порядку, суб`єкти господарювання здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Пунктом 2.2. Порядку №390 передбачено, що протягом п`яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків (в тому числі здійснених за результатами коригування встановлених тарифів) до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, суб`єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів за визначеними цим Порядком способами та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Згідно пункту 2.3. Порядку, суб`єктами господарювання, що надають комунальні послуги (послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), до відома споживачів доводиться така інформація, зокрема обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, зазначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливо-мастильних матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу тощо).

Зазначена інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті суб`єкта господарювання (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах суб`єктів господарювання, за необхідності, та шляхом розміщення на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Суб`єкт господарювання може обрати один із вище перелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах суб`єктів господарювання та інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. При цьому за допомогою інших способів, передбачених в абзаці п`ятому цього пункту, суб`єкт господарювання повідомляє споживачів про намір зміни тарифів на відповідні комунальні послуги та обов`язково вказує на джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

За змістом пункту 2.11. Порядку, у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення, суб`єкт господарювання після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.

На підставі пункту 2.12 Порядку передбачено, що строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється суб`єктом господарювання, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на житлово-комунальні послуги.

За правилами пункту 2.14 Порядку №390, контроль за дотриманням суб`єктами господарювання порядку доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи відповідно до їх повноважень, визначених чинним законодавством, а саме виконавчим комітетом Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області.

Отже, процес встановлення органами місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги вимагає проходження тривалої та прозорої процедури, включаючи дотримання встановлених термінів для оприлюднення проектів рішень, проведення громадських слухань і обговорень тощо.

Окрім того, проект рішення органу місцевого самоврядування з питань встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги оприлюднюється не пізніше як за 20 робочих днів до дати їх розгляду (частина 3 стаття 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації").

В ході судового розгляду встановлено, що заява ТОВ «Тепло та Сервіс» до виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області подана 29.11.2018 р. (зареєстрована 30.11.2018 року), а рішення про встановлення тарифів прийнято 11.12.2018.

Отже, відсутність факту публікації проекту рішення органу місцевого самоврядування з питань встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги є порушенням вимог чинного законодавства.

До того ж, відповідно до частини 5 статті 32 Закону №1875-IV, у разі зміни цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, виконавець/виробник не менше ніж за 15 днів до введення їх у дію повідомляє про це споживачів з посиланням на рішення відповідних органів.

Вказана вимога закону, а також вимоги щодо завчасного оприлюднення проекту рішення з питань встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги запроваджені з метою дотримання принципу пропорційності ( пункт 8 частина 2 стаття 2 КАС України ), щоб у учасників відносин, при введенні в дію нормативно правового акту, була наявність достатнього перехідного періоду (принаймні, заявники мали право очікувати, що тарифи у грудні 2018 року не зміняться).

З оскаржуваного Рішення виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області №323 від 11.12.2018 року «Про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії», вбачається, що відповідач та третя особа в порушення приписів частини 5 статті 32 Закону№1875-IV не зазначили чітко дату, з якої дане рішення буде введено в дію, а скористались виключно приписами частини 5 статті 59 Закон № 280/97-ВР та автоматично без перехідного періоду ввели в дію на наступний день після прийняття оспорюваного рішення.

Окрім того, суд зазначає, що органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (частина 3 статі 31 Закону №1875-ІV).

Відповідно до пункту 11 Постанови Кабінету Міністрів від 1 червня 2011 р. № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги" з метою забезпечення відшкодування всіх економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних з виробництвом, транспортуванням та постачанням теплової енергії, та відповідно наданням послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, перегляд тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води та їх структури здійснюється уповноваженим органом кожного року (до початку опалювального періоду) за заявою ліцензіата (суб`єкта господарювання).

У разі зміни протягом строку дії тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, обсягу окремих витрат, пов`язаних із провадженням ліцензованої діяльності та наданням комунальних послуг, з причин, що не залежать від ліцензіата (суб`єкта господарювання), зокрема збільшення або зменшення податків і зборів (обов`язкових платежів), мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, орендної плати та амортизації,підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, зміни обсягу фінансових витрат, складової частини планованого прибутку, у тому числі внаслідок зміни курсу валют за наявності в ліцензіата кредитних зобов`язань перед міжнародними фінансовими організаціями, може проводитися коригування тарифів.

Апелянт у поясненнях до апеляційної скарги зазначав, що в порівнянні з опалювальним періодом 2016-2017 роки , вартість газу в опалювальному періоді 2018-2019 роки зросла на 25%, електроенергія-на 100%. водопостачання та відведення на 90%, фонд заробітної плати на 1400%, податки та загальнообов`язкові відрахування зросли на 1500% тощо. Тож зважаючи на збільшення вартості складового тарифу опалювального періоду 2016 -2017 років в порівнянні з 2018-2019 роками , відбулося збільшення вартості однієї гігакалорії з 371,58 грн. до 1769,30 грн., тобто лише на 28%. що є цілком закономірним та економічно обґрунтованим.

Проаналізувавши доводи сторін, суд погоджується із твердженнями позивача, що обґрунтування коригування тарифів є непереконливими, а отже економічно не обґрунтованими, з огляду на те, що всі складові, які стали підставою для підвищення (коригування) тарифу автоматично перенесені на споживачів, при цьому рівень рентабельності постачальника не змінився. Окрім того, в якості підстави для підвищення тарифів в листі ТОВ "Тепло та Сервіс" на адресу голови Крижанівської сільської ради від 29.11.2018 року ( а.с.39,т.1) зазначені "інші витрати", що не передбачено Постановою Кабінету Міністрів від 1 червня 2011 р. № 869.

Надаючи оцінку листу (погодженню) Департаменту житлово-комунального господарства та енергоефективності Одеської обласної державної адміністрації від 29.11.2018 № 710/212/02/01-08/2205, суд зазначає, що він має методично-рекомендаційний характер та не спростовує наведені вище висновки.

З огляду на відсутність належного сповіщення членів територіальної громади про наміри виконавчого комітету прийняття рішення, яке є суспільно значимим для усіх її членів, колегія суддів погоджується із висновками суду першої інстанції із того приводу, що відповідачем в процесі розгляду заяви та прийняття рішення № 323 від 11.12.2018 року порушено право позивача на участь в управлінні державними справами, зокрема порушено право позивача на участь в процесі прийняття рішення (пункт 9 частини 2 стаття 2 КАС України).

Наведені порушення окремо не є підставою для скасування оспорюваного розпорядження, проте їх сукупність (кумулятивний ефект) утворює безумовну підставу для визнання цього рішення протиправним.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що рішення Виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області № 323 від 11.12.2018 року «Про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії» лише в частині, що стосується ОСББ «МЕЛОДІЯ 44/6», ОСББ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ-44» та ОСББ «ЄВРОПЕЙСЬКИЙ-44А» щодо встановлення тарифу на теплову енергію (з ПДВ) : 1773,09 грн. за Гкал. - для населення та тарифу на опалення на 1м2: 32,99 грн. - для населення є протиправним..

При цьому суд зазначає, що оскаржуване рішення є нормативно-правовим актом, оскільки встановлює загальні правила регулювання однотипних правовідносин, розрахованих на довгострокове та неодноразове застосування і стосується необмеженого кола осіб. Відтак, позивач повинен був довести , що цей акт може бути застосовано до нього.

Позивачем є фізична особа, яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 . Оскаржуваним розпорядженням затверджено тарифи і щодо цього будинку. Отже, воно поширюється і на позивача.

Кодекс адміністративного судочинства не передбачає особливостей оскарження нормативно-правового акта, який може застосований до особи у певній частині. Особа . яка довела, що нормативно-правовий акт може бути застосовано до неї у певній частині, може оскаржувати його в цілому.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у справі 826/8441/17, постанова від 12 червня 2019 року, номер судового рішення в ЄДРСРУ 82383852.

Щодо оскаржуваного рішення Виконавчого комітету Крижанівської сільської ради Лиманського району Одеської області № 323 від 11.12.2018 року стосовно ЖК «Есо Solaris», ЖК «SMART», колегія суддів зазначає, що в цій частині останнє не оскаржувалось в апеляційному порядку, а тому відповідно до частини 1 статті 308 КАС України апеляційний суд не дає правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду справи позивач частково довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а наведені відповідачем аргументи не є достатньо вагомими, чіткими та підтвердженими належними та допустимими доказами, що спростовують висновки про протиправність оскаржуваного розпорядження, як такого, що прийнято всупереч наведеним вище вимогам чинного законодавства.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Доводи апеляційної скарги.

Стосовно доводів апелянта, що дія Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" не поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов`язаної з прийняттям актів, якими встановлюються ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги, колегія суддів зазначає, що застосування цього Закону судом першої інстанції хоча і є помилкою, проте не є визначальною підставою для визнання оскаржуваного рішення правомірним.

Стосовно доводів апелянта , щодо правомірності рішення в частині набрання чинності з посиланням на приписи статті 59 Закон № 280/97-ВР, суд зазначає, що з урахуванням особливостей оспорюваного нормативно-правового акта локальної дії, слід застосовувати приписи статі 32 Закону №1875-IV, які, в даному випадку, є спеціальними.

Доводи апелянта щодо незрозумілості економічних наслідків (хто із сторін повинен платити за тарифи в період з 11.12.2018 р по день набрання чинності рішення суду) суд відхиляє, оскільки ці доводи, з огляду на правові підстави позову, не охоплюються предметом спору у справі, що розглядається. Ці правові питання слід вирішувати у порядку іншого судочинства (дивись, зокрема, рішення Верховного Суду від 16.01.2019 у справі 757/31606/15-ц).

Інші доводи апеляційної скарги, яким була дана оцінка в мотивувальній частині постанови, ґрунтуються на суб`єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є частково обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції суттєвих порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325 КАС України, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Тепло та Сервіс» залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 березня 2019 року у справі № 420/6705/18 - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Дата складення та підписання повного тексту судового рішення - 26 липня 2019 року.

Головуючий суддя

Шляхтицький О.І.

Судді

Семенюк Г.В. Потапчук В.О.

Джерело: ЄДРСР 83271162
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку