open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

21 липня 2019 року

Київ

справа №855/321/19

адміністративне провадження №А/9901/230/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Губської О. А.,

суддів: Білак М. В., Калашнікової О. В.,

за участю:

секретаря судового засідання Головко О.В.,

представника відповідача: Гурарія Д.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2019 року у справі №855/321/19 за позовом ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії про визнання бездіяльності незаконною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_2 (далі - позивач) звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), в якому просила суд:

1.1. визнати незаконною бездіяльність відповідача, що полягає у відсутності заходів для сприяння реалізації виборчих прав ВПО на одномандатних виборчих округах, відсутності реагування, ненаданні відповіді на заяву позивача «Про сприяння в реалізації виборчих прав внутрішньо переміщених осіб, зокрема, заявника, на участь у голосуванні на одномандатному виборчому окрузі на дострокових виборах до Верховної Ради України 21.07.2019 р.» від 17.07.2019;

1.2. зобов`язати Центральну виборчу комісію прийняти рішення про сприяння реалізації виборчих прав ВПО, зокрема, позивача, за місцем її проживання та обліку як ВПО, а саме, забезпечити ВПО, зокрема, позивачу, можливість на підставі довідки про взяття на облік позивача як ВПО за адресою місця проживання прийняти участь у голосуванні по одномандатному виборчому округу на дострокових виборах до Верховної Ради України 21.07.2019 р.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті рішення щодо сприяння в реалізації виборчих прав внутрішньо переміщених осіб. Зазначене, на думку позивача, обумовлює необхідність прийняття ЦВК рішення, яким слід надати можливість внутрішньо переміщеним особам прийняти участь у голосуванні на одномандатному виборчому окрузі на дострокових виборах до Верховної Ради України 21.07.2019 на підставі довідки про взяття на облік.

2.1. При цьому, позивач також наполягає на допущенні ЦВК протиправної бездіяльності щодо розгляду її заяви від 17.07.2019 про сприяння в реалізації виборчих прав ВПО, зокрема, заявника, на участь у голосуванні на одномандатному виборчому окрузі на дострокових виборах до Верховної Ради України 21.07.2019, та невжиття заходів для виправлення ситуації, яка склалася, що, як вважає позивач, належить до компетенції саме відповідача.

ІІ. Зміст рішення суду першої інстанції і мотиви його ухвалення

3. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2019 року в задоволенні позову відмовлено.

4. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що чинним виборчим законодавством регламентовано гарантії реалізації внутрішньо переміщеними особами свого конституційного виборчого права шляхом зміни місця голосування. Крім того, судом зазначено, що заява ОСОБА_2 була подана до Центральної виборчої комісії 17.07.2019 о 15:35, тобто п`ятим днем вирішення поданих заяв є 21.07.2019. До суду позивач звернувся 20.07.2019, тобто до настання граничного строку розгляду звернення позивача, а відтак позивачем не доведено порушення її права, що дає підстави для висновку про відсутність з боку відповідача протиправної бездіяльності.

ІІІ . Провадження в суді апеляційної інстанції

5. Не погоджуючись з рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2019 року, позивач звернулася до Верховного Суду з апеляційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права, порушення норм процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для вирішення справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

6. В апеляційній скарзі позивач посилається на те, що суд першої інстанції не врахував суттєві обставини, викладені у розділах І-ІІІ її позову. Крім того, апелянт зазначає, що суд не врахував, що вона не ставить питання про те, що постанова Центральної виборчої комісії «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси» від 13.09.2012 № 893 є незаконною чи містить незаконні норми, адже мова у позові йде про відсутність механізму реалізації конституційного права ВПО на участь у виборах в одномандатних мажоритарних округах. Законодавство не встановлює заборон, але й не враховує особливості обліку ВПО, фактичну їх належність до нових територіальних громад, де вони проживають після переміщення. Крім того, апелянт зазначає, що судом першої інстанції порушені процесуальні права її представника на участь в розгляді справи, оскільки суду було відомо про знаходження адвоката позивача в іншому судовому засіданні. Крім того, судом першої інстанції їй спричинено майнову шкоду незаконним стягненням з позивача судового збору.

7. Відзиву на апеляційну скаргу відповідачем не надано.

8. У судовому засіданні представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги. Просив судове рішення залишити без змін.

9. Представник позивача та позивач в судове засідання не з`явилися, про місце, день та час розгляду справи були повідомлені належним чином.

IV. Фактичні обставини справи

10. Відповідно до довідки від 11 грудня 2017 року № 0000435563 ОСОБА_2 взято на облік як внутрішньо переміщену особу. Зареєстрованим місцем її проживання є: АДРЕСА_1 . Фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 .

11. 15.07.2019 ОСОБА_2 звернулась до відділу ведення Державного реєстру виборців Оболонської районної державної адміністрації в м. Києві із заявою про зміну виборчої адреси, в якій просила:

11.1. прийняти рішення про зміну її виборчої адреси для голосування на одномандатному виборчому окрузі на дострокових виборах до Верховної Ради України 21.07.2019 на наступну адресу: АДРЕСА_3 .

11.2. передати відповідну інформацію про зміну її виборчої адреси для голосування на одномандатному окрузі до відповідної ДВК для включення до списку виборців;

11.3. надати письмове рішення (наказ) за наслідками розгляду заяви.

12. В матеріалах справи відсутня відповідь відділу ведення Державного реєстру виборців Оболонської районної державної адміністрації в м. Києві, проте в позовній заяві ОСОБА_2 вказує, що їй надали посвідчення про тимчасову зміну місця голосування.

13. 17.07.2019 ОСОБА_2 звернулась із заявою до Центральної виборчої комісії, в якій просила:

13.1. припинити незаконну бездіяльність та прийняти необхідні заходи (правові, організаційно-правові, технічні) для сприяння реалізації виборчих прав ВПО, зокрема, заявника, за місцем його проживання та реєстрації як ВПО, а саме: забезпечити ВПО, зокрема, заявнику можливість прийняти участь у голосуванні по одномандатному виборчому округу на дострокових виборах до Верховної Ради України 21.07.2019;

13.2. розглянути заяву негайно, враховуючи, що мова йде про відновлення прав заявника, а також всіх внутрішньо переміщених осіб, як категорії населення в Україні ( приблизно 1,5 млн. осіб).

14. Заява обґрунтована тим, що позивач є громадянином України, є виборцем, включеним до Державного реєстру виборців, і має намір у повному обсязі реалізувати своє права на виборах 21.07.2019 як виборець.

14.1. Місце постійного проживання заявниці (як члена приймаючої місцевої територіальної громади) понад 1 рік підтверджується довідкою ВПО, але не зважаючи на вказаний факт, до Державного реєстру виборців досі не були внесені дані про її нову фактичну виборчу адресу як адресу її постійного місця проживання.

14.2. В той же час, в своєму зверненні заявниця зазначила про те, що із Постанови ЦВК № 893 від 13.09.2012 вбачається, що вона не зможе взяти участь у голосуванні на одномандатному виборчому окрузі та внаслідок таких правових обмежень половина народних депутатів до Верховної Ради України буде обиратися без участі внутрішньо переміщених осіб, що складає 1,5 млн. людей.

15. Зважаючи на те, що відповідачем не було прийнято жодного рішення стосовно звернення ОСОБА_2 , вона звернулась до суду із даним позовом.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

16. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Відповідно до ч. 1 ст. 38 Конституції України громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади.

18. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

18.1. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

19. Відповідно до статті 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

20. Спеціальним законом, який регламентує основні засади, організацію та порядок проведення виборів народних депутатів України є Закон України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI "Про вибори народних депутатів України" (далі - Закон № 4061-VI).

21. Відповідно до ч.1 ст.6 Закону № 4061-VI вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.

22. Відповідно до частин 1 та 2 статті 18 Закону № 4061-VI вибори депутатів проводяться у загальнодержавному окрузі, який включає в себе всю територію України і закордонний виборчий округ, та у 225 одномандатних округах, що утворюються Центральною виборчою комісією та існують на постійній основі.

23. Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону № 4061-VI підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.

24. Згідно з ч. 10 ст. 2 Закону № 4061-VI виборець, який проживає або на день проведення голосування на виборах депутатів перебуває на території іноземної держави, а також громадянин України, якому тимчасово змінено місце голосування (без зміни виборчої адреси) на іншу виборчу дільницю поза межами одномандатного округу, до якого такий виборець віднесений на підставі відомостей Державного реєстру виборців про його виборчу адресу, має право голосу на виборах депутатів лише у загальнодержавному окрузі. Реалізація цього права забезпечується включенням виборця до списку виборців на відповідній виборчій дільниці із зазначенням, що такий виборець отримує лише бюлетень для голосування у загальнодержавному окрузі.

25. Відповідно до ч. 4 ст.39 Закону № 4061-VI при включенні виборця, якому тимчасово змінено місце голосування, до попереднього списку виборців у графі «Примітки» навпроти його прізвища зазначаються номер посвідчення, що підтверджує тимчасову зміну місця голосування, дату його видачі та найменування органу ведення Державного реєстру виборців, який його видав, а також, у разі якщо виборча адреса виборця знаходиться за межами відповідного одномандатного округу, робиться відмітка про отримання виборцем лише бюлетеня для голосування у загальнодержавному окрузі.

26. Відповідно до ст. 14 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII (далі - Закон № 1706-VII) внутрішньо переміщені особи користуються тими ж правами і свободами відповідно до Конституції, законів та міжнародних договорів України, як і інші громадяни України, що постійно проживають в Україні. Забороняється їх дискримінація при здійсненні ними будь-яких прав і свобод на підставі, що вони є внутрішньо переміщеними особами.

27. Відповідно до частини другої та третьої статті 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» від 22.02.2007 № 698-V (далі - Закон № 698-V) виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

27.1. Виборча адреса виборця, який не має зареєстрованого місця проживання, визначається за погодженням із центром обліку, який відповідно до закону веде облік бездомних осіб, або соціальною службою, у складі якої утворено структурний підрозділ для ведення обліку бездомних осіб, або органом ведення Реєстру за мотивованим зверненням виборця.

28. Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону № 698-V за мотивованим зверненням виборця, який має право голосу на відповідних виборах чи референдумі, орган ведення Реєстру може тимчасово (на період їх проведення) змінити виборцю місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси. Таке звернення подається до органу ведення Реєстру за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за п`ять днів до дня голосування на відповідних виборах чи референдумі. Тимчасова зміна місця голосування виборця (виборчої дільниці) підтверджується посвідченням за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, яке видається виборцю.

29. Відповідно до п. 4.3 Постанови ЦВК № 893 від 13.09.2012 «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси», у разі, якщо виборцю на період проведення чергових і позачергових виборів народних депутатів України тимчасово змінено місце голосування поза межами одномандатного виборчого округу, до якого такий виборець відноситься на підставі відомостей Реєстру (виборець за виборчою адресою не відноситься до одномандатного виборчого округу, до складу якого входить звичайна виборча дільниця, на яку тимчасово змінено місце голосування), також у графі «Примітки» робиться відмітка «Отримує лише бюлетень для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі».

30. Відповідно до вимог п. 1 ст. 30 Закону № 4061-VI повноваження Центральної виборчої комісії щодо підготовки та проведення виборів депутатів визначаються цим Законом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами України.

31. Закон України "Про Центральну виборчу комісію" відповідно до Конституції України визначає порядок утворення, правовий статус, основні засади організації діяльності Центральної виборчої комісії як постійно діючого колегіального державного органу, до компетенції якого належить забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України і прав на участь у референдумах, суверенного права Українського народу на виявлення своєї волі.

32. Відповідно до частин першої та другої статті 2 Закону України від 30 червня 2004 року № 1932-IV "Про Центральну виборчу комісію" (далі Закон №1932-IV) комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

33. Згідно з частиною 3 статті 3 Закону № 1932-IV комісія та її члени зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.

34. Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону № 1932-IV заяви та скарги, які подані до Комісії під час виборчого процесу чи процесу референдуму та стосуються цього процесу, розглядаються Комісією протягом п`яти днів з дня надходження заяви або скарги, якщо інший строк не встановлено відповідним законом України про вибори або референдуми. Днем подачі такої заяви чи скарги вважається день фактичного отримання скарги Комісією.

VI. Позиція Верховного Суду

35. З матеріалів справи вбачається, що позивач вважає незаконною бездіяльність відповідача, щодо, зокрема, ненаданні відповіді на її заяву від 17.07.2019.

36. Як вірно встановлено судом першої інстанції та не заперечується позивачем, вказана заява була подана до Центральної виборчої комісії 17.07.2019 о 15:35.

37. Разом з тим, до суду з даним позовом позивач звернулася 20.07.2019, тобто до настання граничного строку, визначеного ч. 2 ст. 15 Закону № 1932-IV, для розгляду Центральною виборчою комісією заяви позивача від 17.07.2019.

38. З огляду на вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що права позивача відповідачем порушені не були, а звернення останньої до суду з вказаним позовом є передчасним, оскільки з боку відповідача не було допущено щодо неї протиправної бездіяльності.

39. При цьому, щодо доводів апелянта, про порушення конституційних прав ВПО та безпосередньо її прав на участь у виборах в одномандатних мажоритарних округах, колегія суддів зазначає, що, як вірно зазначено судом першої інстанції, постанова ЦВК № 893 від 13.09.2012 «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси», яка передбачає, що в разі зміни на період проведення чергових і позачергових виборів народних депутатів України місця голосування поза межами одномандатного виборчого округу, до якого такий виборець відноситься на підставі відомостей Реєстру, такий виборець отримує лише бюлетень для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, в судовому порядку не оскаржувалася та є чинною.

40. Системний аналіз вказаних вище нормативно-правових актів свідчить про те, що виборчим законодавством регламентовано гарантії реалізації внутрішньо переміщеними особами свого конституційного виборчого права шляхом зміни місця голосування.

41. Отже, викладені в апеляційній скарзі доводи щодо помилковості висновків суду першої інстанції не підтвердилися під час розгляду апеляційної скарги.

42. Щодо доводів позивача про порушення судом першої інстанції прав її представника на безпосередню участь у розгляді справи Верховний Суд зазначає наступне.

43. Участь представника у справі регламентована параграфом 2 Глави 4 Кодексу адміністративного судочинства.

44. Зокрема, відповідно до статті 55 цього Кодексу встановлено, що сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або ) через представника.

45. Згідно зі статтею 124 КАС України судові виклики та повідомлення здійснюються повістками про виклик і повістками.

46. Статтею 268 КАС України встановлено особливості повідомлення учасників справи про дату, час та місце справ, пов`язаних з виборчим процесом.

47. Зазначеними положеннями процесуального закону встановлено обов`язок суду повідомляти відповідача та інших учасників справи.

48. Відповідно до частини 1 статті 42 КАС України учасниками справи є сторони, треті особи.

Матеріали справи містять відомості щодо укладення позивачем договору про надання правової допомоги (юридичних послуг) з адвокатом Целовальніченко Наталією Євгенівною.

49. З матеріалів справи вбачається, що Шостим апеляційним адміністративним судом дотримано норми закону щодо належного повідомлення учасників справи (позивача та відповідача).

50. За змістом частини третьої статті 268 цього Кодексу неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

51. Вказані правила поширюють свою дію і на представників.

52. З урахуванням викладеного, Верховний Суд приходить до висновку про необгрунтованість доводів апеляційної скарги в цій частині.

53. На підставі викладеного, апеляційний суд констатує, що оскаржуване судове рішення ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суд під час розгляду справи не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

VII. Судові витрати

54. Згідно з положеннями статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

55. За частиною дев`ятою статті 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цих Кодексом.

56. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (частина 2 статті 132 цього Кодексу).

57. Відповідно до підпункту 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.

58. Оскільки загальна сума до сплати при подачі адміністративного позову становить 768,40 грн, то за подання апеляційної скарги на рішення суду позивач повинна сплатити 1152,60 грн.

59. Водночас, звертаючись з апеляційною скаргою на рішення суду першої інстанції, позивач заявила клопотання про звільнення її від сплати судового збору, врахувавши особливий характер даного позову та тяжкий матеріальний стан.

60. Оскільки Законом України «Про судовий збір» визначено підстави для звільнення від сплати судового збору, серед яких доведення заявником обставин, що розмір судового збору перевищує 5 відсотків розміру річного доходу позивача - фізичної особи за попередній календарний рік, для звільнення від такої сплати заявник апеляційної скарги має обов`язок довести існування фінансових труднощів.

61. Проте, на підтвердження вказаного клопотання доказів суду не надано.

62. Доказів існування інших обставин, які мають значення для вирішення питання щодо зменшення тягаря несення судових витрат, автор апеляційної скарги не зазначила, відповідних доказів не надала.

63. За таких обставин, суд не вбачає підстав для задоволення клопотання про звільнення скаржника від сплати судового збору.

64. Відтак, судовий збір у розмірі 1152,60 грн підлягає стягненню з ОСОБА_2 .

Керуючись статтями 272, 273, 278, 292, 293, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, Суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення.

2. Рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2019 року у справі № 855/321/19 залишити без змін.

3. Стягнути з ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 1152,60 грн. (одну тисячу сто п`ятдесят дві гривні шістдесят копійок).

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя О. А. Губська

Судді М. В. Білак

О. В. Калашнікова

Джерело: ЄДРСР 83143798
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку