open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 липня 2019 року

Київ

справа №826/7544/18

адміністративне провадження №К/9901/69543/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 серпня 2018 року у складі судді Вєкуа Н.Г. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2018 року у складі колегії суддів: Файдюка В.В. (головуючого), Мєзєнцева Є.І., Чаку Є.В. у справі № 826/7544/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення, зобов?язання вчинити певні дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» (надалі - ТОВ «Новини 24 години», позивач) звернулося з адміністративним позовом до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (надалі - Національна рада, відповідач), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення № 555 «Про результати позапланової виїзної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години», м. Київ» від 19 квітня 2018 року.

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 серпня 2018 року в задоволенні вказаного адміністративного позову відмовлено у повному обсязі.

2.1. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2018 року апеляційну скаргу ТОВ «Новини 24 години» залишено без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. 22 лютого 2018 року, за результатами моніторингу супутникового мовлення позивача за 27 січня 2018 року, яким зафіксовано непоширення ліцензіатом інформації про День пам`яті до 08 год. 59 хв., на засіданні Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення рішенням № 240 призначено позапланову перевірку ТОВ "Новини 24 години".

3.2. На виконання зазначеного рішення та наказу Голови Національної ради від 02 березня 2018 року № 5а/93, було здійснено позапланову виїзну перевірку ТОВ "Новини 24 години" (супутникове мовлення, логотип: «NEWSONE»), за результатами якої складено Акт позапланової виїзної перевірки дотримання телерадіоорганізацією законодавства України та умов ліцензії № 104 від 21 березня 2018 року, в якому встановлено порушення ТОВ "Новини 24 години" вимог пункту «б» частини 1 статті 59 Закону України «Про телебачення i радіомовлення» (телерадіоорганізація зобов`язана виконувати рішення Національної ради та судових органів) та пункту 4 Правил ведення мовлення на теле- i радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам`яті, затверджених Рішенням Національної ради 23 липня 2015 року №1146.

3.3. Розглянувши вказаний акт перевірки Національна рада прийняла рішення від 19 квітня 2018 року № 555, яким визнала порушення ТОВ «Новини 24 години» пункту б) частини 1 статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», пункту 4 Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам`яті та постанови Верховної Ради України від 05 липня 2011 року №3560-VI «Про 70-річчя трагедії Бабиного Яру», у зв`язку з чим оголосила Товариству попередження.

3.4. Вважаючи рішення відповідача щодо застосування до позивача попередження протиправним, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

3.5. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, вказав на те, що відповідачами обґрунтовано встановлено наявність в діях позивача порушень вимог закону. Судами наголошено, що Нацрада наділена відповідними повноваженнями щодо здійснення моніторингу телерадіопрограм та застосування до телерадіоорганізацій на підставі актів їх перевірки відповідних санкцій.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Товариство з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» звернулося до суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

5.1. Доводи касаційної скарги полягають у незгоді позивача з висновками судів щодо порушення ним вимог закону. Також зазначає про помилкове застосування судами до спірних правовідносин нормативно-правового акту - рішення Національної ради від 23 липня 2015 року «Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні траура (скорботи, жалоби) та пам?яті», який є незаконним.

6. Відзиву на касаційну скаргу відповідачем подано не було.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

7. Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» від 23 вересня 1997 року №538/97-ВР (надалі - Закон №538/97-ВР) Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цим законом.

8. Згідно зі статтями 13, 15 Закону №538/97-ВР Національна рада здійснює офіційний моніторинг телерадіопрограм, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення, нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями законодавства у сфері захисту суспільної моралі та застосовує в межах своїх повноважень санкції відповідно до закону. Повноваженнями Національної ради щодо організації та перспектив розвитку телерадіомовлення, зокрема, є: визначення порядку документування, формування, обліку та зберігання телерадіоорганізаціями копій (записів) програм і передач, що виходять в ефір, формування тимчасового архіву та архівного фонду телерадіоорганізацій відповідно до законодавства України.

9. Частинами 1, 5 статті 17 Закону №538/97-ВР передбачено, що Національна рада в межах своїх повноважень приймає регуляторні акти, у тому числі нормативно-правові, а також інші акти індивідуальної дії.

Кожен акт індивідуальної дії Національної ради повинен містити мотивувальну частину, в якій зазначаються щонайменше такі дані:

посилання на норму чинного закону України, яка наділяє Національну раду повноваженнями приймати зазначений акт індивідуальної дії;

обставини, з настанням яких закони України пов`язують виникнення у Національної ради повноважень приймати відповідний акт, а також посилання на докази, якими підтверджується настання таких обставин.

10. Статтею 21 Закону №538/97-ВР закріплено, що Національна рада застосовує санкції до порушників законодавства про телебачення і радіомовлення відповідно до вимог Закону України «Про телебачення і радіомовлення».

11. Закон України «Про телебачення і радіомовлення» від 21 грудня 1993 року № 3759-XII (надалі - Закон №3759-XII) відповідно до Конституції України та Закону України "Про інформацію" регулює відносини, що виникають у сфері телевізійного та радіомовлення на території України, визначає правові, економічні, соціальні, організаційні умови їх функціонування, спрямовані на реалізацію свободи слова, прав громадян на отримання повної, достовірної та оперативної інформації, на відкрите і вільне обговорення суспільних питань.

12. Згідно з частиною 4 статті 7 Закону №3759-XII єдиним органом державного регулювання діяльності у сфері телебачення і радіомовлення незалежно від способу розповсюдження телерадіопрограм і передач є Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення.

13. Частиною 1 статті 70 Закону №3759-XII встановлено, що Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує виконання вимог: законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення; Закону України «Про рекламу» щодо спонсорства і порядку розповсюдження реклами на телебаченні і радіомовленні; законодавства про захист суспільної моралі; законодавства про кінематографію щодо квоти демонстрування національних фільмів та щодо розповсюдження чи демонстрування телерадіоорганізаціями творів, розповсюдження і демонстрування яких заборонено законодавством про кінематографію; законодавства про вибори.

14. Частиною 4 статті 71 Закону №3759-XII встановлено, що відповідальність за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення встановлюється на підставі документальних свідчень, актів перевірки телерадіоорганізацій, звернень визначених цим Законом органів державної влади.

15. За нормами частин 1, 2, 5, 6 статті 72 Закону №3759-XII санкції за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення застосовуються за рішенням суду або, у встановлених цим Законом випадках, за рішенням Національної ради. Національна рада застосовує санкції до телерадіоорганізацій у разі порушення ними вимог цього Закону та/або умов ліцензії. Національна рада приймає рішення про застосування санкцій на підставі наданих документальних свідчень, актів перевірки чи подання визначених цим Законом органів державної влади. Національна рада може застосовувати до телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги такі санкції: оголошення попередження; стягнення штрафу; анулювання ліцензії на підставі рішення суду за позовом Національної ради.

16. Рішенням Національної ради № 1233 від 13 листопада 2014 року затверджено Положення про структурні підрозділи Національної ради, зокрема, Положення про відділ моніторингу та аналізу телерадіомовлення управління контролю та аналізу телерадіомовлення (надалі - Положення), основним із завдань якого є здійснення офіційного моніторингу телерадіопрограм телерадіоорганізацій та телерадіопрограм, які надаються у складі програмної послуги.

17. У пункті 4 Положення зазначено, що відділ моніторингу та аналізу телерадіомовлення: здійснює моніторинг телерадіопрограм телерадіоорганізацій та телерадіопрограм, які надаються у складі програмної послуги, на предмет дотримання вимог чинного законодавства та умов ліцензії; забезпечує роботу моніторингового центру Національної ради; аналізує стан дотримання телерадіоорганізаціями чинного законодавства України, зокрема щодо реклами, виборчого законодавства, авторського права та суміжних прав, кінематографії, спонсорської діяльності, законодавства про мови; аналізує забезпечення свободи слова і масової інформації, прав і законних інтересів телеглядачів і радіослухачів, виробників звукової та візуальної інформації; аналізує результати моніторингу мовлення телерадіоорганізацій; готує аналітичні матеріали, систематизує інформацію щодо суб`єктів телерадіомовлення, які діють на території України; вносить пропозиції щодо розвитку телерадіоінформаційного простору держави; збирає від телерадіоорганізацій України та інших організацій та установ матеріали, документи та іншу інформацію, необхідну для здійснення наглядових повноважень Національної ради; інформує Національну раду про факти порушень законодавства у сфері телебачення і радіомовлення, встановлені під час моніторингу, готує аналітичні та інформаційні матеріали про стан телерадіомовлення в Україні, повідомляє ліцензіатів про дотримання ними законодавства та/або ліцензійних умов і умов ліцензій, надає інформацію за запитами на інформацію в межах своїх повноважень, готує інформаційні матеріали та акти моніторингу для проведення перевірок ліцензіатів; здійснює моніторинг і контроль за якістю спеціального програмування під час проведення Днів скорботи і жалоби та мовлення під час виборів і референдумів.

18. Згідно з пунктом 8 Положення Начальник відділу моніторингу та аналізу телерадіомовлення: організовує діяльність відділу із забезпечення реалізації наглядових та контрольних повноважень Національної ради; забезпечує функціонування моніторингового центру Національної ради; здійснює аналіз стану галузі телебачення і радіомовлення, сприяє розвитку та професійному становленню телерадіоорганізацій, узагальнює та аналізує результати моніторингів, складає акти моніторингу; здійснює контроль за виконанням рішень Національної ради, що стосуються програмної політики, дотриманням телерадіоорганізаціями умов чинного законодавства в галузі телебачення і радіомовлення, та доручень начальника управління контролю та аналізу телерадіомовлення.

19. Разом із цим, пунктами 2.2 та 2.2. Посадової інструкції головного спеціаліста відділу моніторингу та аналізу телерадіомовлення передбачено, що головний спеціаліст відділу моніторингу та аналізу радіомовлення здійснює моніторинг телерадіопрограм телерадіоорганізацій, а також бере участь (очолює робочі групи) у перевірках телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги щодо дотримання ними умов чинного законодавства та умов ліцензії, складає акти моніторингу.

20. З аналізу наведеного законодавства вбачається, що Національна рада в порядку нагляду за дотриманням телерадіоорганізаціями вимог законодавства наділена повноваженнями щодо здійснення офіційного моніторингу телерадіопрограм та застосування на підставі актів їх перевірки відповідних санкцій, у тому числі оголошення попередження.

21. Тобто, у даному випадку відповідач прийняв оскаржуване рішення про оголошення позивачу попередження в межах наданих йому повноважень, в порядку та у спосіб передбачений законом. Поряд із цим, колегія суддів зазначає і про дотримання відповідачем процедури призначення перевірки позивача, законною підставою для проведення якого був акт моніторингу ефіру ТОВ «Новини 24 години» за 27 січня 2018 року, складений уповноваженою на те особою.

22. У мотивувальній частині вказаного рішення відповідач зазначив про порушення позивачем пункту «б» частини 1 статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», пункту 4 Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам`яті та постанови Верховної Ради України від 05 липня 2011 року №3560-VI «Про 70-річчя трагедії Бабиного Яру», у зв`язку з чим оголосила Товариству попередження.

23. Так, за пунктом «б» частини 1 статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» телерадіоорганізація зобов`язана виконувати рішення Національної ради та судових органів.

24. Згідно з пунктом 4 Правил ведення мовлення на теле- i радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам`яті, затверджених Рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення 23 липня 2015 року №1146, передбачено, що у день пам`яті телерадіоорганізації зобов`язані внести до телерадіопередач та сітки мовлення такі зміни:

поширювати мінімум раз на дві години в ефірному часі інформацію про день пам`яті;

припинити трансляцію комедійних та еротичних фільмів, гумористичних передач;

під час телетрансляції розмістити на екрані відповідне стилізоване зображення або палаючу свічку, які є доречними до відповідної події;

оголосити о 12.00 хвилину мовчання із супроводженням звуку метронома, якщо інше не передбачено відповідним нормативно-правовим актом.

25. У той же час, як встановлено судами попередніх інстанцій, в ефір позивача 27 січня 2018 року в період з 00.00 до 08.59 год. було зафіксовано непоширення інформації про День пам?яті, що також визнали директор та головний юрист-консультант ТОВ «Новини 24 години».

26. Викладені обставини свідчить про порушення позивачем вищевказаних вимог законодавства, зазначених відповідачем у спірному рішенні.

27. За таких умов, колегія суддів погоджується з висновком суду першої та апеляційної інстанції про законність оскарженого рішення Національної ради.

28. При цьому, доводи касаційної скарги про зазначення відповідачем у спірному рішенні порушення позивачем вимог постанови Верховної Ради України від 05 липня 2011 року №3560-VI «Про 70-річчя трагедії Бабиного Яру», не є підставою для визнання протиправним та скасування оскарженого рішення, оскільки Національною радою вірно встановлено та закріплено у вказаному рішенні факт порушення позивачем і інших вимог законодавства, про які йде мова вище, і що само по собі є підставою для накладення на позивача відповідного стягнення.

29. Доводи ТОВ «Новини 24 години» про незаконність рішення Національної ради від 23 липня 2015 року № 1146, яким затверджені застосовані судами Правила ведення мовлення на теле- i радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам`яті, не можуть братися до уваги, так як вони виходять за межі розгляду справи судом касаційної інстанції, оскільки відповідних вимог у даній справі позивачем заявлено не було.

30. За змістом частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

31. Частиною першою статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

32. З огляду на наведене, касаційна скарга ТОВ «Новини 24 години» не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 356, 359 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

33. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» залишити без задоволення.

34. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 06 серпня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 грудня 2018 року у справі № 826/7544/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення, зобов?язання вчинити певні дії - залишити без змін.

35.Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття.

Суддя-доповідач І.В. Дашутін

Судді О.О. Шишов

М.М. Яковенко

Джерело: ЄДРСР 83142515
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку