open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/678/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма Віктор ЛТД" до Державної служби геології та надр України, Державної комісії України по запасах корисних копалин про визнання протиправними та скасування рішень, -

ВСТАНОВИВ:

До Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма Віктор ЛТД" (позивач) до Державної служби геології та надр України (відповідач-1) та Державної комісії України по запасах корисних копалин (відповідач-2) з такими позовними вимогами (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 20.09.2018 року (а.с.127)) :

1) визнати протиправними та скасувати рішення Державної служби геології та надр України оформлене Протоколом засідання Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин №71 від 27.12.2017 року;

2) визнати протиправними та скасувати рішення Державної служби геології та надр України оформлене Протоколом засідання Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин №73 від 15.02.2018 року;

3) визнати протиправним та скасувати рішення Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформлене Протоколом №4267 від 24.01.2018 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що ТОВ "Виробничо-комерційна фірма Віктор ЛТД" має намір видобувати пісок з покладів Північної ділянки Онутського родовища будівельного піску, для чого необхідно отримати відповідний спеціальний дозвіл на користування надрами.

У 2016 році, з метою здійснення підрахунку (апробації) запасів корисних копалин Північної ділянки Онутського родовища піску, та подальшого його затвердження ДКЗ, позивач уклав договір №03-01/16 з спеціалізованим підприємством, яке розробляє матеріали геолого-економічних оцінок (обґрунтувань) - ТОВ "Надра Буковини".

ТОВ "Надра Буковини" було розроблено звіти, щодо геологічного вивчення Північної ділянки Онутського родовища піску, підрахунку запасів такого родовища та техніко-економічного обґрунтування промислового значення та подано такі звіти на державну експертизу Державній комісії України по запасах корисних копалин.

Протоколом ДКЗ №3743 від 07.12.2016 року надано експертні висновки на вищезазначені геолого-економічні звіти на підставі яких, зокрема виділено в окремий об`єкт надрокористування Північну ділянку Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області та апробовано за станом на 01.11.2016 року балансові запаси пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища. Робочою групою Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів ДКЗ, протокол ДКЗ №3743 від 07.12.2016 року схвалений (уведений у дію).

Проте, протоколом засідання Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів ДКЗ №71 від 27.12.2017 року було відкликано раніше надане схвалення протоколу ДКЗ №3743 з підстав неправомірної апробації балансових запасів Північної ділянки Онутського родовища піску.

На підставі вищевказаного рішення Держгеонадр України, оформленого протоколом №71 від 27.12.2017 року, ДКЗ прийняв протокол № 4267 від 24.01.2018 року, яким скасував раніше прийняте рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року (протокол № 3743) про виділення в окремий об`єкт надрокористування Північної ділянки Онутського родовища пісків та апробацію запасів пісків цієї ділянки, як сировини для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва. Вказаний протокол ДКЗ був схвалений на засіданні робочої групи Держгеонадра України з розгляду протоколів ДКЗ, про що оформлено протокол №73 від 15.02.2018 року.

Позивач вважає, що жодним законодавчим актом відповідачам не надано повноважень скасовувати або відкликати раніше прийняті ними рішення.

Також позивач звертав увагу на те, що оскаржувані рішення скасовують/відкликають рішення прийняті раніше тими самими суб`єктами владних повноважень з тих самих питань, що й оскаржувані. Приймаючи такі рішення відповідачі фактично визнають незаконність та протиправність раніше прийнятих ними рішень, що суперечить принципам добросовісності та розсудливості прийняття рішень суб`єктами владних повноважень. Окрім того, в порушення принципу своєчасності, питання щодо експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки запасів Онутського родовища піску в Заставнівському районі Чернівецької області, з яким позивач звернувся ще в листопаді 2016 року остаточно розглянуте у січні 2018 року.

Позивач зазначав, що йому не було відомо про повторний розгляд питання щодо затвердження запасів корисних копалин, з яким він звернувся до відповідачів, а отже був необґрунтовано позбавлений права на участь в процесі прийняття оскаржуваних рішень.

На думку позивача, оскаржувані рішення, були прийняти відповідачами без достатніх на те повноважень, у спосіб, що не передбачений законом та з порушенням принципів добросовісності, розсудливості, своєчасності, обмежуючи його право на участь у процесі прийняття таких рішень, у зв`язку з чим він звернувся до суду з даним позовом.

Відповідач-1, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив проти позову, в якому зазначив наступне.

Щодо визнання протиправним та скасування рішення Держгеонадр по протоколу № 71 від 27.12.2017 року відповідач-1 вказав, що Онутське родовище будівельного піску та піщано-гравійної суміші розташоване на відстані близько 0,5 км на захід від околиці с. Онут у Заставнівському районі Чернівецької області, на лівому березі р. Онут.

Колегією ДКЗ постановлено виділити в окремий об`єкт надрокористування Північну ділянку Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області. Апробовано станом на 01.11.2016 року балансові запаси пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища, придатних для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.7-32-95 "Будівельні матеріали. Пісок щільний природний для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови". Визнано Північну ділянку Онутського родовища пісків підготовленою до подальшого геологічного вивчення та промислової розробки на умовах економічного ризику.

Колегією ДКЗ постановлено внести в протокол УкрТКЗ від 25.06.1985 року № 4471 такі зміни: вилучити із загального обсягу затверджених запасів пісків Онутського родовища запаси пісків Північної ділянки, апробовані згідно з пунктом 3.3 цього протоколу як такі, що вилучені з цього родовища в окремий об`єкт надрокористування - Північну ділянку пісків Онутського родовища. Постановлено вважати даний протокол доповненням до протоколу УкрТКЗ від 25.06.1985 року № 4471.

Надрокористувачу рекомендовано протягом 3 років з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами опрацювати та подати на державну експертизу до ДКЗ матеріали детальної геолого-економічної оцінки запасів пісків Північної ділянки Онутського родовища.

ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД", відповідно до пунктів 7, 9 "Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією" звернулося до Державної служби геології та надр України, щодо придбання геологічної інформації по Онутському родовищу.

Підприємством, згідно договору від 31.03.2016 року №648п з ДНВП "Геоінформ України", щодо опрацювання та надання фондових геологічних матеріалів, та після експертної оцінки вартості геологічної інформації у ДТП "Геолекспертиза" було придбано геологічну інформацію по Онутському родовищу.

На основі отриманих відомостей та стану Онутського родовища ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" прийнято рішення про виконання робіт з поділу родовища й виділення з його складу Північної ділянки. Для цього підприємство зареєструвало роботи з геологічного вивчення надр за формою 3-гр в Держгеонадрах.

На час реєстрації форми 3-гр ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" не отримувало спеціального дозволу на користування надрами для геологічного вивчення Північної ділянки Онутського родовища піску і планувало проводити роботи камеральним шляхом.

ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" звернулося з технічним завданням до геологічного підприємства ТОВ "Надра Буковини" щодо проведення робіт з геолого-економічної оцінки запасів Північної ділянки Онутського родовища, як окремого об`єкту користування надрами.

Геологічне забезпечення підрахунку запасів Північної ділянки у т. ч. камеральну обробку звітних матеріалів отриманих у 1984-85 і 2016 роках, а також складання і оформлення цього звіту виконано ТОВ "Надра Буковини".

Протокол від 07.12.2016 року №3743 ДКЗ апробувала станом на 01.11.2016 року балансові запаси пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища, придатних для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.7-32г95 "Будівельні матеріали. Пісок щільний природний для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови", в кількості 484,00 тис. куб. м по категорії Сі.

Щодо визнання протиправним та скасування рішення Держгеонадр по протоколу №73 від 15.02.2018 року відповідач-1 вказав, що у 2016 році на замовлення ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" Державна комісія України по запасах корисних копалин виконала державну експертизу та оцінку запасів пісків Північної ділянки Онутського родовища в Заставнівському районі Чернівецької області як окремого об`єкту надрокористування.

За результатами виконаної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин колегія ДКЗ: виділила в окремий об`єкт надрокористування Північну ділянку Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області; апробувала станом на 01.11.2016 року балансові запаси пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища, придатних для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.7-32-95 "Будівельні матеріали. Пісок щільний природний для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови", в кількості 484 тис м3 за кодом класу 121 (категорія Сі).

Рішення колегії ДКЗ щодо геолого-економічного обґрунтування виділення Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області як окремого об`єкту надрокористування та затвердження запасів пісків цієї ділянки оформлено протоколом ДКЗ від 07.12.2016 року № 3743, робочою групою Держгеонадра України з розгляду протоколів ДКЗ протокол ДКЗ № 3743 схвалений (уведений в дію). Рішення Робочої групи оформлено протоколом від 10.03.2017 року № 57, про що повідомлено ДКЗ.

У 2017 році до ДКЗ надійшов лист Держгеонадра України від 29.12.2017 року №31522/03/10-17 відповідно до якого у зв`язку з нововиявленими обставинами і до з`ясування ситуації, Робоча група відкликала своє схвалення протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року №3743.

Колегією ДКЗ скасовано рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року (протокол №3743) про виділення в окремий об`єкт надрокористування Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області та апробацію запасів пісків цієї ділянки як сировини для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва, у зв`язку з інформацією державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами.

Відповідач-2, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив проти позову, в якому зазначив, що у 2016 році на засіданні колегії ДКЗ з розгляду матеріалів геолого-економічного обґрунтування виділення Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області як окремого об`єкту надрокористування, поданих на розгляд ТОВ "ВКФ Віктор ЛТД" прийнято рішення щодо виділення в окремий об`єкт надрокористування Північну ділянку Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області, апробування балансових запасів, внесення в протокол УкрТКЗ від 25.06.1985 №4471 змін. Відповідні рішення колегії ДКЗ оформлені протоколом від 07.12.2016 року № 3743. Протокол засідання колегії ДКЗ від 07.12.2016 року №3743 передано на розгляд Робочої групи Держгеонадр з розгляду протоколів ДКЗ.

У 2018 році на засіданні колегії ДКЗ Робоча група Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин відкликала своє схвалення протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року № 3743".

Колегією ДКЗ було постановлено скасувати рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року (протокол № 3743) у зв`язку з інформацією державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами. Рішення колегії ДКЗ оформлено протоколом від 24.01.2018 року № 4267 та направлено до Держгеонадра для розгляду й уведення в дію.

У протоколі засідання колегії ДКЗ від 07.12.2016 року №3743 було постановлено рішення щодо внесення змін у протокол УкрТКЗ від 25.06.1985 року №4471, що ТОВ "ВКФ Віктор ЛТД" не оскаржувалося, хоча у законодавстві не міститься прямої вказівки щодо повноважень із внесення зміни до протоколів ДКЗ СРСР, УкрТКЗ чи ДКЗ. Проте, ці функції прямо випливають з суті державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин та повноважень ДКЗ загалом.

Враховуючи нововиявлені обставини, які не були відомі, ДКЗ прийняла рішення щодо скасування рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року.

Отже, враховуючи повноваження ДКЗ, а також, зважаючи на той факт, що лише у грудні 2017 року ДКЗ стало відомо за інформацією державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами, - на засіданні колегії ДКЗ було правомірно прийнято рішення щодо скасування протоколу.

Позивач, не погоджуючись з відзивом проти позову, поданим відповідачем-2, подав до суду відповідь на відзив, в якому зазначив, що обґрунтовуючи свою позицію по справі відповідач-2 покладається на право здійснення ним, як органом державної влади, дискреційних повноважень. Проте, на переконання позивача, законом має бути достатньо чітко визначені межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням законної мети певного заходу, щоб забезпечити особі належний захист від свавільного втручання у здійснення нею господарської діяльності.

На думку позивача, законодавством не передбачено ні підстав, ні порядку скасування Держгеонадра України та ДЗК раніше прийнятих ними рішень (відкликання погодження), більше того, не передбачено самого права приймати такі рішення, тому вважає, що спосіб у який діяли відповідачі є незаконним, а оскаржувані позивачем рішення підлягають скасуванню.

Крім того, враховуючи ті підстави, якими відповідачі обґрунтували скасування раніше прийнятих ними рішень, виконання тих завдань та мети задля яких такі рішення були скасовані, могло бути досягнуто за допомогою інших передбачених чинним законодавством правових інструментів та у способи передбачені законом. У випадку, коли позивачем, у поданих на затвердження ДКЗ звітах щодо геологічного вивчення Північної ділянки Онутського родовища піску, були допущені помилки/недоліки, зокрема щодо якісних або кількісних характеристик корисної копалини, ДКЗ повинно було вказати ТОВ "ВКФ Віктор ЛТД" на такі помилки/недоліки та надати рекомендації щодо їх усунення.

Позивач вважає, що позбавивши його наданої законом можливості виправити допущенні при складанні звітів помилки відповідач-2 грубо порушив його права.

Окремо позивач зауважив, що посилання відповідачів на неправильне визначення позивачем якісних характеристик корисної копалини та віднесення кварцових пісків до будівельних є безпідставним та таким, що не відповідає дійсності. На думку позивача, допущення надрокористувачем помилок щодо якісних або кількісних характеристик корисної копалини є підставою для надання йому рекомендацій щодо усунення таких помилок, і не може бути підставою скасування рішення про апробацію запасів таких корисних копалин.

Ухвалою суду від 20.07.2018 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 21.08.2018 року.

Судове засідання призначене на 21.08.2018 року відкладено на 20.09.2018 року, у зв`язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному.

Судове засідання призначене на 20.09.2018 року відкладено на 03.10.2018 року, за клопотанням представника позивача з метою ознайомлення з поясненнями відповідача.

В судовому засіданні 03.10.2018 року оголошено перерву до 25.10.2018 року.

В судове засідання призначене на 25.10.2018 року сторони не з`явились, проте подали клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню у повному обсязі, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Віктор ЛТД" (код ЄДРПОУ 14267511) зареєстровано, як юридична особа, за адресою місцезнаходження вул. Головна, буд. 113-Б, с. Вікно, Заставнівський район, Чернівецька область (а.с.12-13).

31.03.2016 року між Державним науково-виробничим товариством "Державний інформаційний геологічний фонд України" (ДНВП "Геоінформ України" (Виконавець) та ТОВ ВКФ "Віктор ЛТД" (Замовник) укладено Договір №648п щодо опрацювання фондових геологічних матеріалів відповідно до заяви надрокористувача на купівлю-продаж права на користування геологічною інформацією та виготовлення копій геологічних матеріалів, за умовами якого Замовник доручає, а Виконавець зобов`язується опрацювати фондові геологічні матеріали на купівлю-продаж права на користування геологічною інформацією та виготовити копії геологічних матеріалів по Онутському родовищу пісків та піщано-гравійної суміші, яке знаходиться у с. Онут Заставнівського району Чернівецької області (а.с.16).

Робота щодо опрацювання фондових геологічних матеріалів відповідно до заяви надрокористувача на купівлю-продаж права на користування геологічною інформацією та виготовлення копій геологічних матеріалів по Онутському родовищу пісків та піщано-гравійної суміші, яке знаходиться у с. Онут Заставніського району Чернівецької області виконана відповідно до переліку робіт, задовольняє умови договору та належним чином оформлена про що між сторонами Договору №648п від 31.03.2016 року складено Акт прийому-передачі виконаних робіт (а.с.17).

На основі отриманих відомостей та стану Онутського родовища ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" прийнято рішення про виконання робіт з поділу родовища й виділення з його складу Північної ділянки. Для цього підприємство зареєструвало роботи з геологічного вивчення надр за формою 3-гр в Держгеонадрах. 15.04.2016 року Держгеонадра України були зареєстровані документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр, подані позивачем під державним реєстраційним номером У-16-89/1, що підтверджується листом ДНВП "Геоінформ України" № 05/305-1343 від 15.04.2016 року та доданим до нього переліком об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2016 рік (а.с.14-15).

З метою здійснення підрахунку (апробації) запасів корисних копалин Північної ділянки Онутського родовища піску, та подальшого його затвердження ДКЗ, ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" укладено договір №03-01/16 з спеціалізованим підприємством, яке розробляє матеріали геолого-економічних оцінок (обґрунтувань) - ТОВ "Надра Буковини".

Згідно вказаного договору, а також на підставі геолого-технічного завдання позивача №11.01.16 від 11.01.2016 року (а.с.18) ТОВ "Надра Буковини" розробило звіти, щодо геологічного вивчення Північної ділянки Онутського родовища піску, порахунку запасів такого родовища та техніко-економічного обґрунтування промислового значення та подано такі звіти на державну експертизу Державній комісії України по запасах корисних копалин.

10.11.2016 року між Державною комісією України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ) (Виконавець) та ТОВ ВКФ "Віктор ЛТД" (Замовник) укладено Договір №243 на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, за умовами якого Виконавець бере на себе зобов`язання виконати для Замовника роботи з державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки запасів Онутського родовища піску в Заставнівському районі Чернівецької області згідно з Положенням про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 року №865 (а.с.30-31).

07.12.2016 року на засіданні колегії ДКЗ, оформленого Протоколом №3743 від 07.12.2016 року, розглянуто матеріали геолого-економічного обґрунтування виділення Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівсьукому районі Чернівецької області, як окремого об`єкту надрокористування, поданих ТОВ "Віктор ЛТД" (державний реєстраційний номер У-16-89/1 та прийнято зокрема наступні рішення (а.с.19-23):

- колегією ДКЗ постановлено виділити в окремий об`єкт надрокористування Північну ділянку Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області;

- колегією ДКЗ апробовано станом на 01.11.2016 року балансові запаси пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища, придатних для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.7-32-95 "Будівельні матеріали. Пісок щільний природний для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови", в кількості 484 тис. м3 за кодом класу 121 (категорія Сі);

- колегією ДКЗ визнано Північну ділянку Онутського родовища пісків підготовленою до подальшого геологічного вивчення та промислової розробки на умовах економічного ризику;

- колегією ДКЗ постановлено внести в протокол УкрТКЗ від 25.06.1985 № 4471 такі зміни: вилучити із загального обсягу затверджених запасів пісків Онутського родовища запаси пісків Північної ділянки, апробовані згідно з пунктом 3.3 цього протоколу як такі, що вилучені з цього родовища в окремий об`єкт надрокористування - Північну ділянку пісків Онутського родовища;

- колегією ДКЗ постановлено вважати даний протокол доповненням до протоколу УкрТКЗ від 25.06.1985 № 4471;

- надрокористувачу рекомендовано: протягом 3 років з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами опрацювати та подати на державну експертизу до ДКЗ матеріали детальної геолого-економічної оцінки запасів пісків Північної ділянки Онутського родовища.

10.03.2017 року на засіданні Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформленого Протоколом №57 від 10.03.2017 року, заслухавши повідомлення головного геолога відділу нерудних корисних копалин Державної комісії України по запасах корисних копалин ОСОБА_1 про результати державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ неметалічних корисних копалин виконаної ДКЗ, розглянуто протокол ДКЗ №3743 та вирішено визнати висновки колегії ДКЗ стосовно об`єктів, розглянутих у протоколі №3743 обґрунтованими та схвалено протокол №3743 із апробованими записами пісків Північної ділянки Онутського родовища станом на 01.11.2016 року (а.с.92-93).

11.07.2017 року позивач звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою №5/07 "Щодо надання спеціального дозволу на користування надрами" в якій просив надати спеціальний дозвіл на користування надрами на видобування Північної ділянки Онутського родовища будівельного піску, розташованої у с. Онут Заставнівського району Чернівецької області на термін 20 років (а.с.160-161).

За результатами опрацювання вказаної заяви з доданими до неї документами, Державною службою геології та надр України було встановлено, що наведені в каталозі географічні координати кутових точок родовища не відповідають контуру підрахунку запасів. Враховуючи зазначене, Державна служба геології та надр України повідомила позивача, що у наданні спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків Північної ділянки Онутського родовища, що розташована у Чернівецькій області відмовлено відповідно до п.19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (а.с.162).

Виправивши вказані недоліки, 04.10.2017 року, позивач повторно звернувся до Державної служби геології та надр України із заявою №02/10 "Щодо надання спеціального дозволу на користування надрами" в якій просив надати спеціальний дозвіл на користування надрами на видобування Північної ділянки Онутського родовища будівельного піску, розташованої у с.Онут Заставнівського району Чернівецької області на термін 20 років (а.с.163-164).

За результатами опрацювання заяви №02/10 з доданими до неї документами, Державною службою геології та надр України листом від 15.02.2018 року за №2633/03/12-18 позивача повідомлено про те, що Робоча група з розгляду протоколів Державної комісії України Держгеонадр відкликає своє схвалення протоколу ДКЗ України від 07.12.2016 року №3743. З огляду на викладене, Держгеонадра повернула заяву з доданими до неї документами та повідомила, що у наданні спеціального дозволу на користування без проведення аукціону з видобування Північної ділянки Онутського родовища піску, яке розташоване в Заставнівському районі Чернівецької області підприємству відмовлено згідно з пунктом 19 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (а.с.32).

Судом встановлено, що 27.12.2017 року на засіданні Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформленого Протоколом №71 від 27.12.2017 року, заслухавши повідомлення начальника відділу нерудних корисних копалин Державної комісії України по запасах корисних копалин ОСОБА_1 про результати державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ неметалічних корисних копалин виконаної ДКЗ та Інформацію заступника директора Департаменту Державного екологічного контролю - начальник відділу контролю за геологічним вивченням та використанням надр ОСОБА_2 про недоліки, допущені ТОВ "Надра Буковини" під час камеральної обробки матеріалів раніше виконаної детальної розвідки Онутського родовища піску та піщано-гравійної суміші, що зумовили неправомірну апробацію балансових запасів пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища (як окремого об`єкту надрокористування) та розглянуто протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин №3743.

Розглянувши протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин №3743 Робочою групою зроблено наступні висновки:

1. В порушення вимог Інструкції із застосування Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр до родовища піску та гравію, кварцові піски Північної ділянки Онутського родовища віднесено до будівельних пісків;

2. Без наявного спеціального дозволу на користування надрами на геологічне вивчення проведено гірничі роботи (розчистки, щурфи);

3. Підрахунок запасів проведено без урахування вимог до проектування, не враховані втрати в бортах кар`єру, а також невірно підраховані загальні запаси корисної копалини.

За результатами розгляду протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин №3743 Робочою групою вирішено: відповідно до Інформації заступника директора Департаменту Державного екологічного контролю - начальника відділу контролю за геологічним вивченням та використанням надр ОСОБА_2 про недоліки, допущені ТОВ "Надра Буковини" під час камеральної обробки матеріалів раніше виконаної детальної розвідки Онутського родовища піску та піщано-гравійної суміші, що зумовили неправомірну апробацію балансових запасів пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища (як окремого об`єкту надрокористування) Робоча група відкликала схвалення протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року №3743 (Північна ділянка Онутського родовища пісків) до з`ясування ситуації (а.с.24-27).

24.01.2018 року на засіданні колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України, оформленому Протоколом №4267 від 24.01.2018 року, розглянуто стан запасів пісків Північної ділянки Онутського родовища в Заставнівському районі Чернівецької області відповідно до Листа Державної служби геології та надр України від 29.12.2017 року №31522/03/10-17 згідно з яким Робоча група Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин відкликала своє схвалення протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року №3743, постановлено: скасувати рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року (протокол №3743) про виділення в окремий об`єкт надрокористування Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області та апробацію запасів пісків цієї ділянки як сировини для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва, у зв`язку з інформацією державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами (а.с.113-115).

15.02.2018 року на засіданні Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформленого Протоколом №73 від 15.02.2018 року, заслухавши повідомлення начальника відділу нерудних корисних копалин Державної комісії України по запасах корисних копалин ОСОБА_3 про результати державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ неметалічних корисних копалин виконаної ДКЗ, розглянуто протокол ДКЗ №4267 та вирішено: схвалити протокол №4267 щодо скасування рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року (протокол № 3743) про виділення в окремий об`єкт надрокористування Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області та апробацію запасів пісків цієї ділянки як сировини для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва, у зв`язку з інформацією державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами (а.с.28-29).

Вважаючи протиправними рішення Державної служби геології та надр України, оформлених Протоколом №71 від 27.12.2017 року, Протоколом №73 від 15.02.2018 року та рішення Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України, оформленого Протоколом №4267 від 24.01.2018 року, позивач звернувся до суду з позовом про їх скасування.

До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Згідно частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням Державної служби геології та надр України, оформлених Протоколом №71 від 27.12.2017 року, Протоколом №73 від 15.02.2018 року та рішенню Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформленого Протоколом №4267 від 24.01.2018 року суд зазначає наступне.

Як слідує з матеріалів справи, підставами для прийняття оскаржуваних рішень слугувала інформація Департаменту Державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорону надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорону прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян врегульовано Кодексом України про надра від 27.07.1994 року № 132/94-ВР (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Кодекс України про надра).

Відповідно до статті 14 Кодексу України про надра, надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Частиною першою статті 16 Кодексу України про надра передбачено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, що свідчить про те, що юридична особа або фізична особа є надрокористувачем з моменту надання їй спеціального дозволу на користування надрами і до моменту закінчення терміну дії або припинення такого дозволу.

Відповідно до частини четвертої статті 45 Кодексу України про надра, запаси корисних копалин розвіданих родовищ, а також запаси корисних копалин, додатково розвіданих у процесі розробки родовищ, підлягають експертизі та оцінюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулюються Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 615).

Відповідно до пункту 4 Порядку №615 дозвіл на видобування корисних копалин (промислову розробку їх родовищ) надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин ДКЗ за умови подальшого затвердження нею таких запасів. Надрокористувач, якому надано дозвіл на видобування корисних копалин, має право проводити дорозвідку (довивчення) родовища у межах наданої йому ділянки надр.

У відповідності до пункту 5 Порядку №615 дозволи надаються на такі види користування надрами: геологічне вивчення родовищ корисних копалин; геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ); будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції.

В свою чергу згідно пункту 3 Порядку №615 на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.

Пунктом 2 Порядку №615 встановлено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку

Підпунктом 1 пункту 8 Порядку №615 встановлено, що без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

У відповідності до пункту 9 Порядку № 615, надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу. Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Відповідно до пункту 13 Порядку №615 придбання геологічної інформації про ділянку надр, яка надається суб`єкту господарювання в користування, здійснюється в порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 1995 року № 423 "Про затвердження Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією".

Відповідно до статті 45 Кодексу України про надра постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 року № 865 затверджено Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, яким визначено порядок і умови проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Положення № 865).

Відповідно до п. 4 Положення №865 державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться Державною комісією України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ) з дотриманням таких принципів: наукова обґрунтованість, незалежність, об`єктивність і комплексність; узгодження екологічних, економічних і соціальних інтересів суспільства; узгодження довгострокових державних перспектив у збереженні запасів корисних копалин з інтересами користувачів надр; виконання вимог актів законодавства.

Відповідно до п. 5 Порядку №865 залежно від ступеня підготовленості до промислового освоєння запасів корисних копалин державна експертиза може завершуватися: апробацією запасів корисних копалин попередньо розвіданих родовищ, підготовлених до проведення розвідувальних робіт; затвердженням запасів корисних копалин розвіданих родовищ, призначених для проектування й будівництва нових, продовження терміну роботи діючих гірничодобувних і переробних підприємств.

Відповідно до п. 7 Порядку №865 державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться на підставі звітів, які містять в собі матеріали з геологічного вивчення родовищ корисних копалин, підрахунок їх запасів та техніко-економічне обґрунтування промислового значення (далі - геолого-економічна оцінка). У разі необхідності за рішенням ДКЗ проводиться перевірка достовірності матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ корисних копалин безпосередньо на місці геологорозвідувальних робіт.

Відповідно до пункту 9 Положення № 865 матеріали геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин повинні містити:

- характеристику геологічної будови покладів корисних копалин, їх технологічних властивостей, гірничо-геологічних, гідрогеологічних та інших умов залягання в обсязі, достатньому для прийняття обґрунтованих проектних рішень щодо способу й системи видобутку та схеми комплексної переробки корисних копалин і визначення граничних показників (параметрів) кондицій;

- техніко-економічне обґрунтування кондицій для підрахунку запасів корисних копалин, що забезпечують найповніше, економічно раціональне й комплексне вилучення з надр запасів основних та тих, що спільно залягають, корисних копалин, а також корисних компонентів шляхом використання сучасних промислових технологій видобутку й переробки мінеральної сировини з дотриманням вимог щодо охорони надр та навколишнього природного середовища;

- характеристику методики й результатів випробовування і підрахунку запасів корисних копалин;

- прогнозну економічну оцінку сумарного ефекту від експлуатації родовища за одним або кількома варіантами показників (параметрів) кондицій з визначенням прогнозних результатів підприємницької діяльності гірничопереробного комплексу в обсязі, достатньому для прийняття рішення про інвестування подальших робіт;

- документи, що засвідчують право на користування надрами.

Отже, матеріали геолого-економічної оцінки родовищ корисних копалин повинні містити, серед іншого, документи, що засвідчують право на користування надрами.

Приписами пунктів 16 та 17 Положення №865 визначено, що матеріали геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин подаються до ДКЗ користувачами надр або уповноваженими ними особами. Після одержання матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ корисних копалин ДКЗ України укладає договори з користувачами надр або з уповноваженими ними особами на проведення робіт з експертизи та оцінки запасів корисних копалин і виконує їх в обумовлений у договорі термін.

Відповідно до пунктів 15, 26 Положення № 865 запаси корисних копалин підлягають підрахунку та обліку відповідно до Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр. ДКЗ систематично проводить аналіз державного балансу запасів корисних копалин і дає рекомендації для користувачів надр щодо подання на повторну або первинну державну експертизу матеріалів геолого-економічної оцінки відповідних родовищ корисних копалин.

Пунктом 28 Положення № 865 встановлено, що надання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування корисних копалин та акта про надання гірничого відводу здійснюється після державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин.

Як встановлено з матеріалів справи, на підставі Договору №648п 31.03.2016 року ТОВ ВКФ "Віктор ЛТД" придбано у ДНВП "Геоінформ України" право на користування геологічною інформацією та виготовлення копій геологічних матеріалів по Онутському родовищу пісків та піщано-гравійної суміші, яке знаходиться у с. Онут Заставніського району Чернівецької області, а саме: "Отчет о детальной разведке Онутского месторождения строительных, песков в Заставновском районе Черновицкой области УССР, проведенной в 1984-1985 гг.", Львовская ГРЭ об-ния "Запукргеология", 1985, авторы Кирпич Л.Н. и др., инв. №47958.

На підставі права на користування геологічною інформацією отриманих відомостей та стану Онутського родовища ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" прийнято рішення про виконання робіт з поділу родовища й виділення з його складу Північної ділянки. Для цього підприємство зареєструвало роботи з геологічного вивчення надр за формою 3-гр в Держгеонадрах. 15.04.2016 року Держгеонадра України були зареєстровані документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр, подані позивачем під державним реєстраційним номером У-16-89/1, що підтверджується листом ДНВП "Геоінформ України" № 05/305-1343 від 15.04.2016 року та доданим до нього переліком об`єктів робіт та досліджень з геологічного вивчення надр на 2016 рік.

Разом з тим, на час реєстрації форми 3-гр ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" не отримувало спеціального дозволу на користування надрами для геологічного вивчення Північної ділянки Онутського родовища піску, оскільки планувало проводити вказані роботи камеральним шляхом.

З метою здійснення підрахунку (апробації) запасів корисних копалин Північної ділянки Онутського родовища піску, та подальшого його затвердження ДКЗ, ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" укладено договір №03-01/16 з спеціалізованим підприємством, яке розробляє матеріали геолого-економічних оцінок (обґрунтувань) - ТОВ "Надра Буковини".

На підставі вказаного договору, а також на підставі геолого-технічного завдання позивача №11.01.16 від 11.01.2016 року (цільове призначення робіт - шляхом камеральної обробки матеріалів звіту) ТОВ "Надра Буковини" розробило звіти, щодо геологічного вивчення Північної ділянки Онутського родовища піску, порахунку запасів такого родовища та техніко-економічного обґрунтування промислового значення та у відповідності до пунктів 16 та 17 Положення №865 подано такі звіти на державну експертизу Державній комісії України по запасах корисних копалин згідно Договору №243 на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин від 10.11.2016року з ДКЗ.

07.12.2016 року на засіданні колегії ДКЗ, оформленого Протоколом №3743 від 07.12.2016 року, розглянуто матеріали геолого-економічного обґрунтування виділення Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області, як окремого об`єкту надрокористування, поданих на розгляд ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД (державний реєстраційний номер У-16-89/1 та прийнято зокрема наступні рішення:

- колегією ДКЗ постановлено виділити в окремий об`єкт надрокористування Північну ділянку Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області;

- колегією ДКЗ апробовано станом на 01.11.2016 року балансові запаси пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища, придатних для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.7-32-95 "Будівельні матеріали. Пісок щільний природний для будівельних матеріалів, виробів, конструкцій і робіт. Технічні умови", в кількості 484 тис. м3 за кодом класу 121 (категорія Сі);

- колегією ДКЗ визнано Північну ділянку Онутського родовища пісків підготовленою до подальшого геологічного вивчення та промислової розробки на умовах економічного ризику;

- колегією ДКЗ постановлено внести в протокол УкрТКЗ від 25.06.1985 № 4471 такі зміни: вилучити із загального обсягу затверджених запасів пісків Онутського родовища запаси пісків Північної ділянки, апробовані згідно з пунктом 3.3 цього протоколу як такі, що вилучені з цього родовища в окремий об`єкт надрокористування - Північну ділянку пісків Онутського родовища;

- колегією ДКЗ постановлено вважати даний протокол доповненням до протоколу УкрТКЗ від 25.06.1985 № 4471;

- надрокористувачу рекомендовано: протягом 3 років з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами опрацювати та подати на державну експертизу до ДКЗ матеріали детальної геолого-економічної оцінки запасів пісків Північної ділянки Онутського родовища.

В свою чергу, в основу державної експертизи та оцінки запасів корисної копалини були покладені, зокрема, такі документи: 1) Звіт ТОВ "Надра Буковини" "Геолого-економічна оцінка Північної ділянки, виділеної зі складу Онутського родовища піску у Заставнівському районі Чернівецької області", Чернівці, 2016 р. Відповідальний виконавець М.Д. Губко; 2) Протокол УкрТКЗ від 25.06.1985 року №4471 щодо затвердження-запасів корисних копалин Онутського родовища як сировини для виготовлення будівельних розчинів (пісок) і будівельних робіт (піщано-гравійна суміш) (доданий до звіту); 3) Протокол від 01.11.2016 року №1-/11.16 спільного засідання НТР ТОВ "Надра Буковини" і ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" щодо розгляду матеріалів звіту "Геолого-економічна оцінка Північної ділянки виділеної зі складу Онутського родовища піску у Заставнівському районі Чернівецької області" (доданий до звіту); 4) Договір щодо опрацювання фондових геологічних матеріалів відповідно до заяви користувача надр на купівлю-продаж права на користування геологічною інформацією та виготовлення копій геологічних матеріалів від 31.03.2016 року №648п, укладений між ДНВП "Геоінформ України" і ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" (доданий до звіту); 5) Державна реєстрація робіт з геологічного вивчення надр (форма 3-гр) за номером У- 16-89/1 щодо виконання шляхом камеральної обробки матеріалів геологічного звіту геолого-економічної оцінки Північної ділянки, виділеної зі складу Онутського родовища (додана до звіту); 6) Коротка авторська довідка (додана до звіту); Експертні висновки ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та висновок з технічної перевірки звіту і підрахунку запасів ОСОБА_6; 7) Відповіді на зауваження експертів; 8) Довідка ДНВП Геоінформ України" від 26.10.2016 року №03/303-3999 про те, що залишкові запаси піску ("Пісок будівельний") і піщано-гравійної суміші ("Суміш піщано-гравійна") станом на 01.01.2016 року по Онутському родовищу складають за категоріями В+С і (тис. м3): пісок - 12298,3, суміш піщано-гравійна-2013; 9) рішення другої сесії ХХVII скликання Онутської сільської ради від 22.12.2015 року №14 про погодження ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" отримання спеціального дозволу на користування надрами на розробку Онутського родовища піску та гравійно-піщаної суміші; 10) Рішення, четвертої сесії ХХVII скликання Онутської сільської ради від 14.04.2016 року №34 про внесення змін до рішення другої сесії ХХVII скликання Онутської сільської ради від 22.12.2015 року № 14 (додане до звіту).

Рішення колегії ДКЗ щодо геолого-економічного обґрунтування виділення Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області як окремого об`єкту надрокористування та затвердження запасів пісків цієї ділянки оформлено протоколом ДКЗ від 07.12.2016 року за № 3743.

Разом з тим, 27.12.2017 року на засіданні Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформленого Протоколом №71 від 27.12.2017 року, заслухавши повідомлення начальника відділу нерудних корисних копалин Державної комісії України по запасах корисних копалин ОСОБА_1 про результати державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ неметалічних корисних копалин виконаної ДКЗ та Інформацію заступника директора Департаменту Державного екологічного контролю - начальник відділу контролю за геологічним вивченням та використанням надр ОСОБА_2 про недоліки, допущені ТОВ "Надра Буковини" під час камеральної обробки матеріалів раніше виконаної детальної розвідки Онутського родовища піску та піщано-гравійної суміші, що зумовили неправомірну апробацію балансових запасів пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища (як окремого об`єкту надрокористування) та розглянуто протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин №3743.

Розглянувши протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин №3743 Робочою групою зроблено наступні висновки:

1. В порушення вимог Інструкції із застосування Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр до родовища піску та гравію, кварцові піски Північної ділянки Онутського родовища віднесено до будівельних пісків;

2. Без наявного спеціального дозволу на користування надрами на геологічне вивчення проведено гірничі роботи (розчистки, щурфи);

3. Підрахунок запасів проведено без урахування вимог до проектування, не враховані втрати в бортах кар`єру, а також невірно підраховані загальні запаси корисної копалини.

За результатами розгляду протоколу Державної комісії України по запасах корисних копалин №3743 Робочою групою вирішено: відповідно до Інформації заступника директора Департаменту Державного екологічного контролю - начальника відділу контролю за геологічним вивченням та використанням надр ОСОБА_2 про недоліки, допущені ТОВ "Надра Буковини" під час камеральної обробки матеріалів раніше виконаної детальної розвідки Онутського родовища піску та піщано-гравійної суміші, що зумовили неправомірну апробацію балансових запасів пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища (як окремого об`єкту надрокористування). Робоча група відкликала схвалення протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року №3743 (Північна ділянка Онутського родовища пісків) до з`ясування ситуації.

24.01.2018 року на засіданні колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України, оформленому Протоколом №4267 від 24.01.2018 року, розглянуто стан запасів пісків Північної ділянки Онутського родовища в Заставнівському районі Чернівецької області відповідно до Листа Державної служби геології та надр України від 29.12.2017 року №31522/03/10-17 згідно з яким Робоча група Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин відкликала своє схвалення протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року №3743, постановлено: скасувати рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року (протокол №3743) про виділення в окремий об`єкт надрокористування Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області та апробацію запасів пісків цієї ділянки як сировини для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва, у зв`язку з інформацією державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами.

15.02.2018 року на засіданні Робочої групи Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформленого Протоколом №73 від 15.02.2018 року, заслухавши повідомлення начальника відділу нерудних корисних копалин Державної комісії України по запасах корисних копалин ОСОБА_3 про результати державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ неметалічних корисних копалин виконаної ДКЗ, розглянуто протокол ДКЗ №4267 та вирішено: схвалити протокол №4267 щодо скасування рішення колегії ДКЗ від 07.12.2016 року (протокол № 3743) про виділення в окремий об`єкт надрокористування Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області та апробацію запасів пісків цієї ділянки як сировини для виготовлення штукатурних розчинів для опоряджувального шару, дорожнього будівництва, у зв`язку з інформацією державного геологічного контролю про те, що подані ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами.

В свою чергу, з пунктів 2.4, 2.5 Протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року за №3743 судом встановлено, що оцінку якості пісків Північної ділянки Онутського родовища пісків виконано ТОВ "Надра Буковини" за даними свердловин і розчисток канавів, що пройдені в бортах кар`єру, тобто не камеральним шляхом.

Разом з тим, як зазначалось вище, ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" не отримувало спеціального дозволу на користування надрами для геологічного вивчення Північної ділянки Онутського родовища піску, оскільки планувало проводити вказані роботи камеральним шляхом.

При цьому, згідно пункту 3 Порядку №615 на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.

У відповідності до пункту 5 Порядку №615 дозволи надаються на такі види користування надрами, зокрема геологічне вивчення родовищ корисних копалин, геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення та видобування корисних копалин.

З огляду на наведене суд погоджується з висновками відповідачів про те, що розроблені ТОВ "Надра Буковини" на замовлення ВКФ ТОВ "Віктор ЛТД" матеріали геолого-економічного обґрунтування виділення Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області, як окремого об`єкту надрокористування, які в подальшому подано на державну експертизу Державній комісії України по запасах корисних копалин згідно Договору №243 на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин від 10.11.2016 року з ДКЗ створені з порушенням порядку користування надрами - містять геологічну інформацію, отриману шляхом проведення геологорозвідувальних робіт (проходка розчисток, шурфів) без спеціального дозволу на користування надрами, що також зумовило неправомірну апробацію балансових запасів пісків місцевого значення Північної ділянки Онутського родовища (як окремого об`єкту надрокористування).

Щодо посилання позивача на те, що у Державної служби геології та надр України та Державної комісії України по запасах корисних копалин не було правових підстав та повноважень для скасування рішення, прийнятого у формі протоколу ДКЗ від 07.12.2016 року №3743 шляхом прийняття інших рішень, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 року №1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до п.2 вказаного Положення одним із основних завдань Держгеонадр є реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами.

Здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням, зокрема за: - обґрунтованістю застосування методик і технологій, якістю, комплексністю, ефективністю робіт з геологічного вивчення надр; - виконанням рішень з питань методичного забезпечення проведення робіт з геологічного вивчення та використання надр; - дотриманням нормативів, стандартів та інших вимог щодо геологічного вивчення і використання надр, умов спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) та угод про умови користування надрами (у тому числі угод про умови користування нафтогазоносними надрами); - повнотою вивчення геологічної будови надр, гірничо-технічних, інженерно-геологічних, геолого-екологічних та інших умов вивчення родовищ корисних копалин; - використанням технічних засобів і методів проведення робіт з геологічного вивчення надр, які виключають невиправдані втрати корисних копалин і погіршення їх якості та інше (п.4).

Держгеонадра організовує проведення державної експертизи звітів з геологічного вивчення надр, організовує проведення державної експертизи та оцінки запасів і ресурсів корисних копалин, а також інших геологічних матеріалів. Здійснює інші повноваження, визначені законом (п.5).

Держгеонадра для виконання покладених на Службу завдань має право, зокрема вживати заходів до припинення всіх видів робіт з геологічного вивчення та використання надр, що проводяться з порушенням стандартів та правил і можуть спричинити псування родовищ, істотне зниження ефективності робіт або призвести до значних збитків (п.6).

Відповідно до п. 1 Положення про Державну комісію України по запасах корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.11.2000 року №1689, Державна комісія України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ) є установою, що діє при Держгеонадрах і провадить науково-технічну діяльність, пов`язану з проведенням на замовлення користувачів надр або за дорученням відповідних центральних органів виконавчої влади державної експертизи геологічних матеріалів з вивчення і використання надр та оцінки запасів корисних копалин.

Відповідно до пунктів 3, 4 Положення, головними завданнями комісії є встановлення кондицій на мінеральну сировину для обчислення запасів корисних копалин у надрах, а також прийняття рішень щодо кількості, якості та ступеня вивченості запасів розвіданих родовищ корисних копалин і стану підготовленості їх до промислового освоєння. На комісію покладено ще ряд зобов`язань, серед яких є визначення на підставі поданих матеріалів, що містять геолого-економічну оцінку запасів родовищ корисних копалин, якість і достовірність виконаних геологорозвідувальних робіт, робіт з вивчення якісних і кількісних показників мінеральної сировини, гідрогеологічних, інженерно-геологічних, технологічних, екологічних та інших спеціальних досліджень, готує висновки щодо ступеня виконання геологічного (технічного) завдання на розвідку запасів корисних копалин, а також рекомендації щодо усунення недоліків, включаючи проведення додаткових геологорозвідувальних робіт.

Згідно з п.п. 23 п. 4 цього Положення, ДКЗ виконує інші функції, що випливають з покладених на неї завдань.

Враховуючи положення вище наведених норм права, суд зазначає, що чинним законодавством не встановлено заборони Держгеонадра та ДКЗ скасовувати свої попередні рішення, зокрема у разі встановлення, що подані на державну експертизу матеріали створені з порушенням порядку користування надрами, оскільки в даному випадку такі функції та повноваження випливають з покладених на них завдань.

Висновки стосовно повноважень відповідачів скасовувати свої рішення у випадку виявлення істотних для геолого-економічної оцінки родовища обставин зроблено також Харківським апеляційним адміністративним судом у постанові від 20.09.2016 року по справі № 820/1744/16, яка залишена без змін ухвалою Вищого адміністративного суду України від 18.10.2016 року.

Суд вважає необґрунтованими та відхиляє твердження позивача про позбавлення його права на участь в процесі прийняття оскаржуваних рішень, оскільки позивач не вказав на законодавчо визначений обов`язок відповідачів залучення його до участі в прийнятті таких рішень.

Здійснивши системний аналіз норм чинного законодавства, встановивши фактичні обставини та враховуючи наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що Рішення колегії ДКЗ щодо геолого-економічного обґрунтування виділення Північної ділянки Онутського родовища пісків у Заставнівському районі Чернівецької області як окремого об`єкту надрокористування та затвердження запасів пісків цієї ділянки, яке оформлено протоколом ДКЗ від 07.12.2016 року за № 3743, прийнято з порушенням вимог Кодексу України про надра, Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, оскільки станом на час подання таких матеріалів, не володіло чинним спеціальним дозволом на користування надрами, а тому відповідачами правомірно та в межах повноважень прийнято оскаржувані рішення про його відкликання та скасування.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Статтею 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи встановлені обставини у справі та відповідні їм правовідносини суд вважає, що оскаржувані рішення Державної служби геології та надр України, що оформлені Протоколом №71 від 27.12.2017 року, Протоколом №73 від 15.02.2018 року та рішення Державної комісії України по запасах корисних копалин, оформленого Протоколом №4267 від 24.01.2018 року прийнято з урахуванням .ч.2 ст. 2 КАС України та є правомірними, а тому підстави для визнання їх протиправними та скасування відсутні.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідачі, як суб`єкти владних повноважень довели належними засобами доказування правомірність прийнятих ними рішень, а позивачем не доведено обставин, на яких ґрунтуються його вимоги, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Оскільки у задоволенні позову відмовлено, відповідно до ст.139 КАС України судові витрати позивачу не відшкодовуються.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма Віктор ЛТД" до Державної служби геології та надр України та Державної комісії України по запасах корисних копалин про визнання протиправними та скасування рішень, - відмовити повністю.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна фірма Віктор ЛТД" (код ЄДРПОУ 14267511, вул. Головна, 113-Б, с. Вікно, Заставнівський район, Чернівецька область, 59433).

Відповідач-1 - Державна служба геології та надр України (код ЄДРПОУ 37536031, вул. А. Цедика, 16, 03680, м. Київ, 03680).

Відповідач-2 - Державна комісія України по запасах корисних копалин (код ЄДРПОУ 01432865, вул. Кутузова, 18/7, м. Київ, 01133).

Суддя В.О. Григораш

Джерело: ЄДРСР 83039833
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку