open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

09 липня 2019 року

Сєвєродонецьк

Справа № 360/2151/19

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Кисельової Є.О.,

при секретарі: Шопіної А.М.,

без участі сторін,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

24 травня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) до управління праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради (далі - відповідач, УПТАСЗН Сєвєродонецької міської ради), в якому позивач просив суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з березня 2019 року;

- зобов`язати відповідача виплатити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям по момент прийняття судового рішення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що є отримувачем державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям відповідно до вимог Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям». Як стверджує позивач, вона є особою з інвалідністю другої групи та виховує не повнолітнього сина. У жовтні 2017 року позивач із сином стали переможцями акції шоколаду Світоч «Разом за щастям!» та отримали безкоштовну сімейну подорож до Львова. У березні 2019 року орган соціального захисту припинив виплату допомоги. Як зазначив відповідач у своєму листі від 25.04.2019 підставою для припинення виплат стала саме сімейна подорож.

Позивач вважає позицію відповідача протиправною.

Позивач в судове засідання не прибула, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлялась належним чином, просила розглянути справу без її участі (арк.спр.2-4).

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, просив розглянути справу без участі уповноваженого представника (арк.спр.25-26).

25.06.2019 від відповідача до відділу діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) суду за вхідний реєстраційним номером 33773/2019 надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі (арк.спр.25-26).

Судом по справі було вчинено такі процесуальні дії:

- ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 29.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, вирішено подальший розгляд здійснювати без повідомлення (виклику) сторін (арк.спр.1).

- ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 27.06.2019 вирішено подальший розгляд справи здійснювати з повідомленням (викликом) сторін (арк.спр.72).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, паспорт серії НОМЕР_1 виданий 03.08.2004 Сєвєродонецьким МВ УМВС України в Луганській області, ідентифікаційний номер НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 (арк.спр.5-7,8).

ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , про що в Книзі записів актів громадянського стану про народження 19.08.2004 зроблено відповідний запис № 587 та видано Свідоцтво про народження серії НОМЕР_3 (арк.спр.9).

Судом встановлено, що 12.02.2019 ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги та просила призначити допомогу малозабезпеченим сім`ям (арк.спр.53-55).

14.02.2019 позивачем було сформовано та надано до УПТАСЗН декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги. У розділі ІІ позивачем зазначено, що інших доходів не має, матеріальної допомоги, подарунків не отримували (арк.спр.56-59).

Відділом державних соціальних інспекторів УПТАСЗН, Державної податковою інспекцією України проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої на призначення державної соціальної допомоги ОСОБА_3 на підставі даних ДПІ та запиту до ТОВ «Акцентіка» проведена перевірка за період з 01.08.2018 по 31.01.2019, про що складено Акт проведення перевірки правильності та повноти інформації, що подається заявником для призначення державної соціальної допомоги від 21.03.2019 (арк.спр.67).

Відповідно до інформації, яка зазначена у довідці про доходи від 13.03.2019 № 1 вбачається, що гр. ОСОБА_1 приймала участь у розіграші призів рекламної акції «Разом за щастям!», стала її призером та отримала сертифікат «Сімейна подорож». У жовтні 2017 року ОСОБА_1 нараховано, у тому числі у натуральній формі 17402,62 грн. та податок з доходів фізичних осіб у розмірі 3132,47 грн. Загальна сума доходу за жовтень 2017 року без урахування аліментів становить 17402,62 грн. (арк.спр.68).

Із матеріалів справи вбачається, що між представником товариства з обмеженою відповідальністю «Акцентіка» - Паламарчук Тетяною Ігорівною та ОСОБА_1 було складено Акт № АК 000000169 від 13.10.2017. Відповідно до якого ОСОБА_4 передала, а ОСОБА_1 отримала подарунковий Сертифікат «Сімейна подорож» рекламної акції «Разом за щастям». Загальна вартість переданих подарунків становить 14099,11 грн. Відповідно до вимог Податкового Кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI ОСОБА_1 нараховано дохід у сумі 17402,62 грн. З суми цього доходу утримано податок з доходів фізичних осіб у сумі 3132,47 та військовий збір у сумі 261,04 грн. (арк.спр.11).

Як встановлено судом, рішенням про призначення соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, призначено допомогу з 01.02.2019 по 28.02.2019 (арк.спр.71).

Управлінням праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради було надіслано позивачу лист від 25.04.2019 № 3132/04 та повідомлено про те, що в ході перевірки у березні 2019 року на підставі інформації ДФС, було з`ясовано, що позивачем не зазначено у декларації дохід, отриманий у жовтні 207 року з ТОВ «Акцентіка» у розмірі 17402,62 грн. Відповідно до пункту 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям» було припинено виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з березня 2019 року (арк.спр.10).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Законом, який спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям є Закон України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 № 1768-III (далі - Закон № 1768-III).

Відповідно до абзацу 4 статті 1 Закону № 1768-III, малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

У свою чергу, середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів (абзац 6 статті 1 Закону № 1768-III).

Порядок надання державної соціальної допомоги передбачений статтею 4 Закону № 1768-III.

Державна соціальна допомога призначається на шість місяців (абзац 1 статті 6 Закону № 1768-III).

Перелік умов, за яких державна соціальна допомога не призначається, зменшується її розмір або припиняється виплата визначені статтею 7 Закону № 1768-ІІІ.

Так, державна соціальна допомога не призначається, якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення (частина 3 статті 7 Закону № 1768-III).

При цьому, згідно статті 13 Закону № 1768-ІІІ, Контроль за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, безпосередньо та через керівника та уповноважених ним осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

Постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 № 250 було затверджено «Порядок призначення і виплати державної допомоги малозабезпеченим сім ям» (далі - Порядок), який визначає умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу

малозабезпеченим сім`ям".

Відповідно до абзацу 10 пункту 6 Порядку, для призначення соціальної допомоги на наступний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву і декларацію про доходи та майно.

Положення Закону № 1768-III кореспондуються із нормами абзацу 1 пункту 25 Порядку, відповідно до якого виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення;

Позивач, як на підставу для задоволення позовних вимог посилається на те, що триденна сімейна подорож до м. Львова жодним чином не вплинула на рівень життя її сім`ї, тому, на думку позивача, вона не може бути врахована як дохід для обчислення допомоги. Як стверджує позивач, вказана позиція підтверджується пунктом Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України 15.11.2001 № 486/202/524/455/3370 (далі - Методика), зокрема:

- допомога громадських та благодійних організацій (підпункт 8.7 пункту 8 Методики);

-вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, протезно-ортопедичних виробів, засобів реабілітації, дитячих новорічних подарунків (підпункт 8.10 пункту 8 Методики).

Суд не погоджується із доводами позивача, вважає їх необґрунтованими та таким, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Пунктом 3 Методики передбачено, що для обчислення суми доходів ураховуються доходи в грошовій та натуральній формі, а також в іноземній валюті за кордоном з будь-яких джерел як на території України, так і за її межами.

Згідно пункту 4 Методики, при визначенні сукупного доходу органи, що призначають допомогу, користуються усіма офіційними джерелами, які містять інформацію про доходи громадян, у тому числі інформацією органів державних податкових адміністрацій.

У свою чергу, до сукупного доходу сімей (одержувачів) пенсій входять, зокрема, інші доходи, які підлягають оподаткуванню відповідно до законодавства (підпункт 5.20 пункту 5 Методики).

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків і зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).

До загальнодержавних податків та зборів належать: податок на доходи фізичних осіб ( підпункт 9.1.2. пункту 9.1. статті 9 ПК України).

Положеннями підпункту 14.1.54 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначено, що дохід з джерелом їх походження з України - будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні, у тому числі, але не виключно, доходи у вигляді: е) спадщини, подарунків, виграшів, призів.

Згідно підпункту 162.1.1. пункту 162.1. статті 161 ПК України, платниками податку є фізична особа - резидент, яка отримує доходи як з джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи.

При цьому, базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду (пункт 164.1 статті 164 ПК України).

Нормами пункту 170.6 статті 170 ПК України врегульовано підстави та порядок оподаткування виграшів та призів.

Так, відповідно до підпункту 170.6.3. пункту 170.6. статті 170 ПК України, оподаткування доходів у вигляді виграшів та призів, інших, ніж виграш (приз) у лотерею, здійснюється у загальному порядку, встановленому цим Кодексом для доходів, що остаточно оподатковуються під час їх нарахування, за ставкою, визначеною в абзаці першому пункту 167.1 статті 167 цього Кодексу.

Таким чином, аналізуючи положення чинного законодавства України, яке спрямоване на реалізацію конституційний гарантій прав на державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям, суд приходить до висновку, що особою, яка прагне отримувати таку державну соціальну допомогу має бути подано до органу соціального захисту населення чітко визначений перелік документів у повному їх обсягу із зазначенням усіх відомих їй достовірних відомостей.

Натомість, в порушення вищевказаних норм, ОСОБА_5 при поданні декларацій про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 08.02.2018 (арк.спр.31-34), від 08.02.2018 (арк.спр.43-46) та від 14.02.2019 (арк.спр.56-59), було приховано та подано недостовірні відомості в частині зазначення доходів, що входять до сукупного доходу сімей, а саме не вказано про факт отримання доходу, який підлягає оподаткуванню у розмірі 17402,62 грн. від товариства з обмеженою відповідальністю «Акцентіка».

Посилання позивача про те, що відповідач не вірно тлумачить положення пункту 12 Порядку та ОСОБА_1 не було допущено умислу та навмисної подачі недостовірних відомостей чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, тому як на думку позивача сімейна подорож не є доходом, суд вважає безпідставними, враховуючи таке.

Нормами частини 1 статті 4 Закону № 1768-III передбачено, що заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації.

До заяви про надання державної соціальної допомоги додаються, серед іншого, декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї (абзац 4 частини 3 статті 4 Закону № 1768-III).

У свою чергу, в декларацію не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до цього Закону; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім`ї аліменти; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів

Суд зазначає, що наведеними вище правовими нормами встановлений обов`язковий порядок надання державної соціальної допомоги та вичерпний перелік тих складових, які можуть не включатись заявником до декларації про надання державної соціальної допомоги.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням вищевикладеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку про відсутність підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з березня 2019 року та зобов`язаня відповідача виплатити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям по момент прийняття судового рішення.

Таким чином, у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовити за необґрунтованістю.

Питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується, оскільки відповідно до пункту 9 частини 1 статті 5 Закону України «Про судовий збір» позивача звільнено від сплати судового збору.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 8, 9, 32, 77, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до управління праці та соціального захисту населення Сєвєродонецької міської ради про визнання протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 12 липня 2019 року.

Суддя

Є.О. Кисельова

Джерело: ЄДРСР 83019300
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку