П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
___________________________________________________________________________________
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 липня 2019 р.
м.Одеса
Справа № 815/1304/18
Головуючий в 1 інстанції: Танцюра К.О.
Місце та час укладення судового рішення « 11:08», м.Одеса
Повний текст судового рішення складений 16.07.2018р.
П `ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
за участю секретаря судового засідання Синіговець А.В.,
голови Коноплянської сільської ради Волошина О.А., начальника відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради Іванова І.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 липня 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради, Коноплянської сільської ради Іванівського району Одеської області, третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправними дій та скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
26.03.2018р. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради, Коноплянської сільської ради Іванівського району Одеської області, третя особа ОСОБА_2 про визнання протиправними дій Коноплянської сільської ради щодо прийняття рішення №93-VІІ від 18.08.2017р. «Про затвердження порядку проведення конкурсного відбору керівників дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів комунальної власності»; визнання протиправним та скасування рішення Коноплянської сільської ради №93-VІІ від 18.08.2017р. «Про затвердження порядку проведення конкурсного відбору керівників дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів комунальної власності»; визнання протиправними дій відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради щодо прийняття наказу №53 від 15.12.2017р. «Про оголошення конкурсного відбору на посади директорів загальноосвітніх навчальних закладів Коноплянської сільської ради»; визнання протиправним та скасування наказу відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради №53 від 15.12.2017р. «Про оголошення конкурсного відбору на посади директорів загальноосвітніх навчальних закладів Коноплянської сільської ради», визнання протиправними дій Коноплянської сільської ради щодо прийняття рішення №104-VІІ від 27.09.2017р. в частині пункту 5 «Про затвердження складу конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради»; визнання протиправним та скасування рішення №104-VІІ від 27.09.2017р. в частині пункту 5 «Про затвердження складу конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради», визнання протиправним та скасування рішення конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради, що було оформлено протоколом засідання конкурсної комісії №7 від 15.02.2018р., про обрання ОСОБА_2 на посаду директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради, визнання протиправним та скасування наказу відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради №19/к від 27.02.2018р. «Про призначення ОСОБА_2 ».
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 06.07.2018р. у задоволенні позову відмовлено з підстав того, що приймаючи спірні рішення відповідачі діяли згідно Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 13.10.2015р. №827.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням позивач подала апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом при вирішенні справи вимог законодавства, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про задоволення позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 займала посаду директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради з 10.12.2013р. на підставі контракту від 10.12.2013р., укладеного між Іванівською районною державною адміністрацією Одеської області та ОСОБА_1 строком на 1 рік. /а.с.152-155/
Додатковою угодою №1 від 10.12.2014р. укладеною між Іванівською районною державною адміністрацією Одеської області та ОСОБА_1 внесено зміни до п.6.1 розділу 6 Контракту та визначено, що контракт діє протягом 3 років з 10.12.2014р. до 10.12.2017р. /а.с.156/
Рішенням Коноплянської сільської ради Іванівського району Одеської області від 18.08.2017р. №93-VII затверджено Порядок проведення конкурсного відбору керівників дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів комунальної власності Коноплянської сільської ради. /а.с.17-22/
Рішенням Коноплянської сільської ради Іванівського району Одеської області від 27.09.2017р. №104-VII затверджено склад конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи I-II Коноплянської сільської ради (пункт 5 рішення). /а.с.23-26/
Наказом відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради №53 від 15.12.2017р. оголошено конкурсний відбір на посади директорів загальноосвітніх навчальних закладів Коноплянської сільської ради, зокрема, на посаду директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коноплянської сільської ради. /а.с.27-31/
22.12.2017р. у районній газеті «Степові зорі» (№51) було опубліковано оголошення відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради про конкурсний відбір на заміщення вакантних посад директорів загальноосвітніх навчальних закладів Коноплянської сільської ради, зокрема, і Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Конопланської сільської ради, де зазначено перелік документів, необхідних для участі в конкурсі та строк і місце їх подання. А також зазначено що про дату, місце і час проведення конкурсу, кандидатів буде повідомлено секретарем конкурсної комісії додатково. /а.с.92/
12.01.2018р. ОСОБА_1 подано Голові конкурсної комісії з відбору керівників загальноосвітніх навчальних закладів комунальної власності Коноплянської сільської ради заяву про допуск до участі у конкурсі на посаду керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради. Разом із заявою надано копії: паспорту, документа про освіту, посвідчення про підвищення кваліфікації, особову картку по обміну кадрів, трудову книжку, згоду на обробку персональних даних, мотиваційний лист та перспективний план розвитку навчального закладу. /а.с.93/
Згідно протоколу засідання конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради від 15.02.2018р. членами конкурсної комісії за результатами іспиту та таємного голосування рекомендовано начальнику відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради призначити ОСОБА_2 на вакантну посаду директора шляхом укладення з нею контракту строком на два роки. /а.с.95-104/
Згідно розписки від 15.02.2018р. ОСОБА_1 ознайомлена з результатами письмового іспиту з проведеного конкурсу на заміщення вакантної посади директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Коноплянської сільської ради. /а.с.94/
Наказом відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради №19/к від 27.02.2018р. призначено ОСОБА_2 на посаду директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради як таку, що успішно пройшла за конкурсом, з 28.02.2018р. по 28.02.2020р. /а.с.34/
Не погоджуючись з діями щодо проведення конкурсу та призначення ОСОБА_2 на посаду директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради, позивач звернулася до суду з даним адміністративним позовом.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про безпідставність позовних вимог виходячи з наступного.
Спірні правовідносини врегульовано Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про освіту», «Про загальну середню освіту», а також постановою Кабінету Міністрів України від 13.10.2015р. №827 «Про затвердження Порядку призначення на посаду керівників загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності».
Відповідно до ст.2 Закону України «Про загальну середню освіту» основними завданнями законодавства України про загальну середню освіту є: забезпечення права громадян на доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти; забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку загальної середньої освіти; забезпечення нормативно-правової бази щодо обов`язковості повної загальної середньої освіти; визначення структури та змісту загальної середньої освіти; визначення органів управління системою загальної середньої освіти та їх повноважень; визначення прав та обов`язків учасників навчально-виховного процесу, встановлення відповідальності за порушення законодавства про загальну середню освіту.
Так, п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 13.10.2015р. №827 «Про затвердження Порядку призначення на посаду керівників загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності» рекомендовано органам місцевого самоврядування з урахуванням Порядку, затвердженого цією постановою, визначити протягом місяця процедуру призначення керівників загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності за результатами конкурсного відбору.
Відповідно до ч.3 ст.10 Закону України «Про загальну середню освіту» статус комунального має загальноосвітній навчальний заклад, заснований на комунальній формі власності.
Як вбачається з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Статуту Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради засновником комунальної організації є Коноплянська сільська рада Іванівського району Одеської області.
Згідно п.1 розділу 4 «Управління навчальним закладом» Статуту Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради управління навчальним закладом здійснюється його засновником (власником) Коноплянською сільською радою, або уповноваженим органом (відділом освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради).
Таким чином, саме на виконання п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 13.10.2015р. №827 «Про затвердження Порядку призначення на посаду керівників загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності» відповідачем, як засновником (власником) загальноосвітнього навчального закладу комунальної форми власності, розроблено та затверджено Порядок проведення конкурсного відбору керівників дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів комунальної власності Коноплянської сільської ради, а тому при його затвердженні відповідач діяв у спосіб та порядку передбаченому законодавством.
При цьому, п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 13.10.2015р. №827 має рекомендаційний характер, однак його застосування не може вважатися порушенням з боку суб`єкта владних повноважень у разі відсутності законодавчо встановленої заборони на визначення процедури призначення керівників загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності за результатами конкурсного відбору.
Разом з тим, згідно ч. 2 ст.26 Закону України «Про загальну середню освіту» керівник закладу загальної середньої освіти призначається на посаду та звільняється з посади рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу. Керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти призначається на посаду за результатами конкурсного відбору строком на шість років (строком на два роки - для особи, яка призначається на посаду керівника закладу загальної середньої освіти вперше) на підставі рішення конкурсної комісії, до складу якої входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти. Положення про конкурс на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти розробляє та затверджує засновник на підставі типового положення, затвердженого центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Одна і та сама особа не може бути керівником відповідного закладу загальної середньої освіти більше ніж два строки підряд (до першого строку включається дворічний строк перебування на посаді керівника закладу загальної середньої освіти, призначеного вперше). Після закінчення другого строку перебування на посаді особа має право брати участь у конкурсі на заміщення вакансії керівника в іншому закладі загальної середньої освіти або продовжити роботу в тому самому закладі на іншій посаді. Заступник керівника, педагогічні та інші працівники закладу загальної середньої освіти призначаються на посади та звільняються з посад керівником цього закладу. Керівник закладу загальної середньої освіти має право оголосити конкурс на вакантну посаду. У разі надходження до засновника закладу загальної середньої освіти обґрунтованого звернення піклувальної ради або органу самоврядування закладу загальної середньої освіти щодо звільнення керівника цього закладу засновник зобов`язаний розглянути його і прийняти обґрунтоване рішення у найкоротший строк.
Відповідно до ст.32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, власне (самоврядне) повноваження, таке як управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Отже, з урахуванням передбаченої ч.2 ст.26 Закону України «Про загальну середню освіту» щодо призначення керівника закладу загальної середньої освіти за рішенням засновника (засновників) закладу або уповноваженого ним (ними) органу, відділ освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради, як виконавчий орган сільської ради, приймаючи наказ №53 від 15.12.2017р. про оголошення конкурсного відбору на посади директорів загальноосвітніх навчальних закладів Коноплянської сільської ради, зокрема, директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради, діяв в порядку передбаченому законодавством.
Крім того, колегія суддів не приймає доводи апелянта щодо неможливості визначення та призначення керівника загальноосвітнього навчального закладу комунальної форми власності за результатами конкурсного відбору у зв`язку з відсутністю на момент проведення відповідного конкурсу типового положення, затвердженого Міністерством освіти і науки України, оскільки така відсутність не зупиняє дію ч.2 ст.26 Закону України «Про загальну середню освіту».
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій Коноплянської сільської ради з приводу прийняття рішення №104-VІІ від 27.09.2017р. в частині пункту 5 «Про затвердження складу конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради» та визнання протиправним та скасування рішення №104-VІІ від 27.09.2017р. в частині пункту 5 «Про затвердження складу конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради», колегія суддів приходить до наступних висновків..
Так, ст. 26 Закону України «Про загальну середню освіту» встановлено, що до складу конкурсної комісії входять представники засновника (засновників), трудового колективу, громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти та громадського об`єднання керівників закладів загальної середньої освіти відповідної адміністративно-територіальної одиниці. До участі у роботі комісії з правом дорадчого голосу можуть залучатися представники громадських об`єднань та експерти у сфері загальної середньої освіти.
Як вбачається з п.5 рішення Коноплянської сільської ради №104-VІІ від 27.09.2017р. та протоколу засідання конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради №7 від 15.02.2018р. у засіданні конкурсної комісії відповідно до вимог ст. 26 Закону України «Про загальну середню освіту» приймали участь представники засновника, а саме, голова сільської ради та його заступник, представник трудового колективу – голова профспілкової організації Гудевичівської ЗОШ І-ІІ ст.; від громадського об`єднання батьків учнів (вихованців) закладу загальної середньої освіти – голова батьківського комітету Гудевичівської ЗОШ І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради.
Крім того, оскільки депутати сільської ради, які відповідно до Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» є представниками інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, тому вони мають право бути включеними до складу зазначеної комісії для представлення інтересів відповідної територіальної громади.
Також, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції щодо правомірності та обґрунтованості включення до складу комісії спеціалістів у сфері освіти, а саме: начальника відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради; головного спеціаліста відділу дошкільної, загальної середньої освіти управління дошкільної, загальної середньої та професійної освіти Департаменту освіти і науки Одеської облдержадміністрації та головного спеціаліста з кадрової роботи, яка виконувала функції секретаря.
Отже, позовні вимоги про визнання протиправними дій Коноплянської сільської ради щодо прийняття рішення №104-VІІ від 27.09.2017р. в частині пункту 5 «Про затвердження складу конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради» та визнання протиправним та скасування рішення №104-VІІ від 27.09.2017р. в частині пункту 5 «Про затвердження складу конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради» не підлягають задоволенню, оскільки при затвердженні складу відповідної комісії Коноплянською сільською радою Іванівського району Одеської області дотримано вимоги до її членів, визначені ст. 26 Закону України «Про загальну середню освіту».
Оскільки оголошення та проведення конкурсу відбувалося відповідно до ст.26 Закону України «Про загальну середню освіту», а також відповідно до Порядку проведення конкурсного відбору керівників дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів комунальної власності Коноплянської сільської ради, затвердженого рішенням Коноплянської сільської ради Іванівського району Одеської області від 18.08.2017р. №93-VII, позовні про визнання протиправним та скасування рішення конкурсної комісії з відбору керівника Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради, що було оформлено протоколом засідання конкурсної комісії №7 від 15.02.2018 р., про призначення ОСОБА_2 на посаду директора Гудевичівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Коноплянської сільської ради та визнання протиправним та скасування наказу відділу освіти, молоді та спорту виконавчого апарату Коноплянської сільської ради «Про призначення ОСОБА_2 » №19/к від 27.02.2018 р. є безпідставними.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
За правилами ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст.315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 06 липня 2018 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст судового рішення складений 11.07.2019р.
Головуючий суддя
Крусян А.В.
Судді
Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.