open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 591/734/19

Провадження № 2/591/1413/19

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 липня 2019 року м. Суми

Зарічний районний суд м. Суми в складі:

головуючого судді Сидоренко А.П.

з участю секретаря судового засідання Майбороди А.О.

позивача ОСОБА_1

представника позивача Коваленка О.І.

представника відповідача Галицької Д.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Суми в спрощеному позовному провадженні з повідомленням учасників справи цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Сумського національного аграрного університету про визнання незаконним та скасування наказу про притягнення до дисциплінарної відповідальності,

в с т а н о в и в :

Позивач ОСОБА_1 та її представник адвокат Коваленко О.І. завернулися до суду з вказаним позовом та свої вимоги мотивують тим, що 22 січня 2019 року відповідно до наказу №87-ВК головного бухгалтера Сумського НАУ ОСОБА_1 за грубе порушення трудової дисципліни, яке виразилося у неналежному виконанні її посадових обов`язків з негативними наслідками притягнуто до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани.

З прийнятим рішенням не погоджуються, вважають, що в діях позивача відсутній склад дисциплінарного проступку, оскільки трудових функцій не порушувала, вина та причино-наслідковий зв`язок відсутній, виходячи з наступного.

Роменською місцевою прокуратурою внесено відомості до ЄРДР № 42018201240000170 від 04 грудня 2018 року за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України (одержання неправомірної вигоди службовою особою у великих розмірах). Згідно даних, що містяться в реєстрі судових рішень, вказано, що директор Маловисторопського коледжу імені П.С. Рибалка Сумського Національного аграрного університету, зловживаючи своїми службовими діями вимагає та отримує неправомірну вигоду за реалізацію сільськогосподарської продукції, а саме зернових культур, у розмірі 20% від заниження вартості продукції в якості неправомірної вигоди. В ході досудового розслідування було також встановлено, що директор також вимагав та отримав неправомірну вигоду в сумі 206 тис. грн.

На підставі наказу ректора Сумського НАУ від 21 грудня 2018 року № 421-к призначено службове розслідування з метою виявлення причин та умов, що сприяли факту реалізації власної с/г продукції з порушенням порядку проведення фінансово-господарських операцій у Маловисторопському коледжі ім. П.С. Рибалка Сумського НАУ 20 грудня 2018 р. До складу комісії також було включено позивача.

Під час службового розслідування установлено, що складські первинні документи надходять на опрацювання до бухгалтерії коледжу. Відпуск та реалізація продукції здійснюється за рішенням керівництва коледжу. Згідно посадових інструкцій супроводження та здійснення контролю за належною організацією фінансово-господарських операцій та ведення бухгалтерського обліку у Маловисторопському коледжі покладено на: директора коледжу ОСОБА_2 , головного бухгалтера коледжу Яковлева ОСОБА_3 , бухгалтера ОСОБА_4 , економіста ОСОБА_5 , завідуючим складом ОСОБА_6 , заступника директора ОСОБА_7 .

На підставі наказу № 6-а від 08 січня 2019 року у присутності слідчого проведено непланову інвентаризацію залишків продукції коледжу, яким встановлено, що по бухгалтерським залишкам та оборотно-сальдовим відомостям не було відображено 12,7 т сої та 8,72 т соняшника.

Комісією встановлено, наступні порушення:

- відсутній актуальний наказ про облікову політику, який визначає основні засади та порядок ведення бухгалтерського обліку; посадові інструкції знаходяться в хаотичному порядку, застарілі; використовується застаріла програма 1:с, застарілий план бухгалтерських рахунків; відсутність каси; порушено порядок оприбуткування продукції з поля, не ведуться первинні документи, транспортування; заниження собівартості продукції; на посіви не ведуться технологічні картки; оприбуткування продукції здійснюється не по факту надходження.

Як наслідок, комісія дійшла висновку, що вказані порушення виникли з вини, зокрема: головного бухгалтера СНАУ ОСОБА_1 , котра нібито порушила вимоги п.п. 3.1.2, 3.2.3,4.1.4 посадової інструкції.

Позивач звертає увагу, що виявлені порушення жодним чином не відносяться до посадових обов`язків головного бухгалтера СНАУ Андрієнко В.О. Позивач належним чином виконує та продовжує виконувати свої посадові обов`язки, що підтверджується наступним.

Наказом Міністерства фінансів України № 1537 від 01 грудня 2011 року затверджено «Порядок проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень». Відповідно до вказаного положення роботу головного бухгалтера Андрієнко В.О. за 2016 - 2017 рік оцінено позитивно.

Крім того, головним бухгалтером ОСОБА_1 самостійно розроблено та впроваджено Методичні рекомендації щодо обліку матеріальних цінностей за місцями зберігання та затверджено наказом № 90 А від 06 березня 2018 року.

Згідно витягу з протоколу № 3 від 18 квітня 2018 року ГУ Державної казначейської служби України в Сумській області роботу головного бухгалтера оцінено позитивно на 93,57 % із 100.

Згідно службової записки позивача від 19 вересня 2018 року щодо фінансово-господарської діяльності відокремлених структурних підрозділів з метою підвищення ефективності витрачання бюджетних кошів, надано рекомендації розробити план проведення аудиторської перевірки діяльності відокремлених підрозділів, розробити плани та заходи щодо ефективної діяльності коледжів.

Вище викладене свідчить про належне виконання позивачем п.п. 3.1.2, 3.2.3, 4.1.4 посадової інструкції.

По - друге, висновок щодо невиконання ОСОБА_1 трудових обов`язків викладений в акті службового розслідування, не може бути належним доказом, оскільки службове розслідування проводилося з грубим порушення законодавства, зокрема:

Службове розслідування проведено на підставі ч. 3 ст. 65 ЗУ «Про запобігання корупції» та у відповідності до Порядку проведення службового розслідування затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 р. № 950. Згідно ч. 3 ст. 65 ЗУ «Про запобігання корупції» передбачено, що з метою виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню корупційного або пов`язаного з корупцією правопорушення або невиконанню вимог цього Закону в інший спосіб, за поданням спеціально уповноваженого суб`єкта у сфері протидії корупції або приписом Національного агентства рішенням керівника органу, підприємства, установи, організації, в якому працює особа, яка вчинила таке правопорушення, проводиться службове розслідування в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

На сьогоднішній день, відсутній вирок суду про притягнення директора Маловисторопського коледжу імені ОСОБА_8 до відповідальності за вчинення корупційного діяння також відсутнє подання спеціально уповноваженого суб`єкта у сфері протидії корупції або припису Національного агентства як підстава для призначення даного службового розслідування.

Головного бухгалтера Андрієнко В.О. включено до складу комісії і одночасно комісія надає висновок про необхідність притягнення її до відповідальності, фактично службове розслідування проведено в тому числі і щодо члена комісії, що спровокувало конфлікт інтересів і необхідність його врегулювання відповідно до ЗУ «Про запобігання корупції» та ч. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 року № 950.

Також, даний факт позбавив ОСОБА_1 скористатися правами передбаченими п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 р. № 950.

По-третє, відсутній причинно-наслідковий зв`язок, як елемент дисциплінарного проступку. Як зазначено в акті службового розслідування, наслідком неналежної роботи стало внесення Роменською місцевою прокуратурою відомостей до ЄРДР за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 3 ст. 368 КК (одержання неправомірної вимоги службовою особою у великих розмірах) і як наслідок вилучення слідчим, продукції Маловисторопського коледжу. Вважають, що під час отримання неправомірної вигоди службовою особою коледжу (якщо це мало місце), відсутність чи наявність положення про облікову політику, використання нового чи застарілого бухгалтерського програмного забезпечення, підвищення кваліфікації працівників бухгалтерії жодним чином не впливають та не могло вплинути на скоєне.

Посилаючись на зазначені обставини, просять суд визнати незаконним та скасувати наказ Сумського національного аграрного університету №87-ВК від 22 січня 2019 року в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності у вигляді оголошення догани, головному бухгалтеру Сумського НАУ ОСОБА_1 за грубе порушення трудової дисципліни, яке виразилося у неналежному виконанні її посадових обов`язків з негативними наслідками.

Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 12 лютого 2019 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи, призначено судове засідання на 10 квітня 2019 року о 13 год. 30 хв.

04 березня 2019 року від Сумського національного аграрного університету надійшов відзив на позов, в якому представник відповідача зазначає, що вважає вимоги позивача безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, посилаючись на наступні підстави.

Роменською місцевою прокуратурою 04 грудня 2018 року внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань № 42018201240000170, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України (Одержання неправомірної вигоди службовою особою у великому розмірі) та вилучення слідчими СВ Лебединського ВП Сумського РВП ГУНП в Сумській області зернопродукції Маловисторопського коледжу імені П.С.Рибалка Сумського НАУ, а саме сої - 12700 кг та насіння соняшника - 8720 кг. Вказане кримінальне провадження, було розпочате, у зв`язку з тим, що у Маловистропському коледжі імені П.С.Рибалка Сумського НАУ здійснювалась реалізація власної сільськогосподарської продукції коледжу з порушенням порядку проведення таких фінансово-господарських операцій.

Згідно вимог ч. 3 ст. 65 ЗУ «Про запобігання корупції» та у відповідності до Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України «Про запобігання корупції» прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 2000 р. № 950 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2017 р. № 691), Сумський НАУ зобов`язаний розпочати службове розслідування з метою встановлення обставин допущених порушень, причин та умов, які їм сприяли.

З цією метою, ректором Сумського НАУ було видано наказ від 21 грудня 2018 року № 421-к «Про проведення службового розслідування».

Комісією з службового розслідування встановлено, що облік, зберігання та реалізація сільськогосподарської продукції власного виробництва коледжу здійснювалась з грубим порушенням порядку таких фінансово-господарських операцій, що завдало істотної шкоди коледжу, у зв`язку з тим, що протягом тривалого часу з боку директора коледжу ОСОБА_2 , головного бухгалтера коледжу ОСОБА_9 І, заступника директора з навчально-виробничої роботи Глущенка Д.О, головного бухгалтера СНАУ ОСОБА_1 , заступника головного бухгалтера СНАУ Крячко К.В., з цього приводу, всупереч та з грубим порушенням своїх посадових обов`язків не здійснювалось жодних організаційно-управлінських або документальних рішень, щодо належної організації фінансово-господарської дисципліни та підтримання порядку у цій діяльності коледжу.

Службовим розслідуванням встановлено неналежне виконання головним бухгалтером СНАУ Андрієнко ОСОБА_10 . вимог пунктів 3.1.2, 3.2.3, 4.1.4 посадової інструкції головного бухгалтера Сумського НАУ (затвердженої наказом ректора №1505-ВК від 25 вересня 2017 року), щодо розробки заходів дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни працівників відділу та головними бухгалтерами коледжів, які підпорядковані університету та організації проведення перевірок стану бухгалтерського обліку та звітності у бухгалтерських службах коледжів, а також права вносити на розгляд керівництву питання про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності працівників Відділу та працівників бухгалтерських служб, за результатами контрольних заходів, проведених державними органами та внутрішньою службою аудиту університету.

Виявлені порушення безпосередньо відносяться до посадових обов`язків головного бухгалтера Сумського НАУ Андрієнко В.О.

Грубі порушення своїх службових обов`язків головним бухгалтером Сумського НАУ ОСОБА_1 , як дисциплінарний проступок у цих конкретних обставинах, знаходяться у прямому причинному зв`язку з вище наведеними негативними наслідками для коледжу та університету.

22 січня 2019 року наказом ректора Сумського НАУ №87-ВК, головного бухгалтера Сумського НАУ ОСОБА_1 за грубе порушення трудової дисципліни, яке виразилось у неналежному виконанні її посадових обов`язків з негативними наслідками, притягнуто до дисциплінарної відповідальності - оголошена догана.

Щодо загально-оціночних посилань позивача, у позовній заяві, про її невинуватість, які не мають жодного відношення до подій пов`язаних з порушенням фінансово-господарської дисципліни безпосередньо у Маловистропському коледжі імені П.С.Рибалка Сумського НАУ, то вони є необґрунтованими, безпідставними і не мають значення для розгляду цієї справи, виходячи з наступного:

1.Щодо посилань позивача на те, що за результатами її роботи у 2016-2017 роках у анкетах про виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень, її роботу оцінено позитивно. На спростування цього факту, повідомляють, що у період з 29 жовтня 2018 року по 11 січня 2019 року Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області проводилась планова ревізія фінансово-господарської діяльності університету за період з 01 липня 2015 року по 31 жовтня 2018 року. У ході ревізії були виявлені порушення, відповідальним за які був головний бухгалтер Сумського НАУ ОСОБА_1 , зокрема: зайво нарахована та виплачена заробітна плата за сумісництво; доплата за виконання обов`язків за тимчасово відсутнього працівника; відрядна оплата праці керівникам структурних підрозділів; зайво нарахована та виплачена доплата за завідування кафедрою; встановлення вартості платних послуг зі знижками, не передбаченими чинним законодавством; не приведення у відповідність тарифів на житлово-комунальні послуги та ін..

2.Згідно п. 5 Заходів з ефективності та результативності управління державними коштами, цільового та ефективного їх використання всіма коледжами СНАУ затверджених наказом ректора від 20 березня 2014 року №97-К, які позивач додала до своєї позовної заяви, встановлено, що головний бухгалтер СНАУ Андрієнко В.О. вказана відповідальною за здійснення контролю за складанням фінансової звітності, цільовим та ефективним використанням фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних та трудових ресурсів, збереження майна, правильністю та відповідністю розрахунків під час здійснення оплати товарів, робіт і послуг згідно з умовами укладених договорів, відповідністю взятих бюджетних зобов`язань відповідним бюджетним асигнуванням, паспорту бюджетної програми та відповідністю платежів взятим бюджетним зобов`язанням та бюджетним асигнуванням. Службовим розслідуванням, встановлено, що позивач жодним чином не забезпечила виконання покладених на неї вказаних заходів.

3.Заходи щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів, передбачених для утримання університету, затверджені наказом ректора Сумського НАУ від 14 березня 2014 року №85-К не стосуються порушень, які були виявлені під час службового розслідування, у Маловисторопському коледжі імені П.С.Рибалка Сумського НАУ.

4.Зміст службової записки головного бухгалтера Сумського НАУ від 31 липня 2014 року «Щодо результатів внутрішнього аудиту та практичних рекомендацій усунення виявлених недоліків» стосуються на 2014 рік питань плати за навчання, платних освітніх послуг, проживання студентів у гуртожитках і зовсім не стосується порушень, які були виявлені у коледжі під час службового розслідування у грудні 2018 року.

5.Наказом ректора Сумського НАУ від 28 січня 2017 року №43-К «Про перехід на облікову програму «1С: Підприємство 8» відокремлених структурних підрозділів» директорам коледжів та інституту Сумського НАУ необхідно було забезпечити перехід бухгалтерських служб на програмний продукт 1С: Підприємство 8 - Бухгалтерія для України в термін до 01 квітня 2017 року. Контроль за виконанням даного наказу покладено на проректора з наукової роботи та економічних питань ОСОБА_11 .М. (не перебуває у трудових відносинах з Сумським НАУ з січня 2018 року) та головного бухгалтера Андрієнко В.О. Вказаний наказ залишився не виконаним і на момент проведення службового розслідування, оскільки у бухгалтерському обліку коледжу так і використовується застаріла програма «1:С Підприємство» та не діючий в теперішній час план рахунків.

6.Посилання авторів позовної заяви, щодо так званого конфлікту інтересів у головного бухгалтера Сумського НАУ Андрієнко В.О., як члена комісії та висновків цієї комісії, то таке твердження є безпідставним і нікчемним, оскільки позивачу ніхто не заважав самовідводом вийти із складу цієї комісії (повідомити у письмовому вигляді), а те що виявлені конкретні допущені нею порушення були встановлені безпосередньо з її участю, черговий раз підкреслює об`єктивність наявності цих порушень.

Вищевказаних порушень фінансово-господарської дисципліни однозначно можливо було уникнути, за умови вчасного проведення бухгалтерською службою СНАУ контрольних заходів з метою виявлення недоліків та усунення цих порушень.

Крім того, невиконання головним бухгалтером Сумського НАУ Андрієнко ОСОБА_12 О. вимог своєї посадової інструкції, підтверджується листом Маловисторопського коледжу імені П.С. Рибалка Сумського ПАУ від 01 березня 2019 року №142 на запит Сумського НАУ, встановлено, що за період з 01січня 2015року по31грудня 2018 року відділом бухгалтерського обліку Сумського НАУ заходи контролю дотримання та підвищення рівня фінансової дисципліни бухгалтерською службою коледжу не здійснювались, а також не проводилась жодна перевірка стану бухгалтерського обліку та звітності, рекомендації по усуненню порушень і недоліків відсутні (копія листа додається).

У 2014 році на адресу коледжу приходили рекомендаційні листи від Сумського НАУ, зміст яких стосується питань оплати за користування гуртожитком, укладання договорів з фізичними особами на підготовку фахівців, реєстрації платних послуг. Інших питань, пов`язаних з фінансово-бюджетною дисципліною коледжу, щодо реалізації власної сільськогосподарської продукції не розглядалось, що безумовно свідчить про високу ймовірність виникнення передумови здійснення порушень в бухгалтерських діях коледжу.

Посилаючись на обґрунтованість та законність притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності, просить в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити у повному обсязі.

12 березня 2019 року від позивача ОСОБА_1 надійшла відповідь на відзив, в якій зазначає, що їй не відома фабула з витягу ЄРДР відносно директора Маловисторопського коледжу. Але, в реєстрі судових рішень (ідентифікатор пошуку № кримінального провадження) містяться ряд ухвал слідчих суддів. Так, в ухвалі Лебединського районного суду Сумської області від 06.02.2019, справа №580/2974/18, вказано, що «службовими особами установи Маловисторопського коледжу імені П.С. Рибалка Сумського Національного аграрного університету здійснюється вимагання неправомірної вигоди під час реалізації сільськогосподарської продукції».

За даним фактом 04 грудня 2018 року до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесене кримінальне провадження № 42018201240000170 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України.

В ході проведення досудового розслідування вказаного кримінального провадження за ухвалою суду 09 січня 2019 року було здійснено тимчасовий доступ до врожаю сільськогосподарської продукції 2018 року, що зберігався у складському приміщенні Маловисторопського коледжу СНАУ, а також у будівлі сінника МТФ ТОВ «Райз Північ». В ході вказаної слідчої дії було проведено переважування наявної продукції, в результаті чого встановлено неоприбуткованих 19 741 кг пшениці.»

Відповідачем не надано жодного доказу, що може підтвердити, що кримінальне провадження розпочато саме з підстав порушення порядку ведення фінансово-господарських операцій службовими особами коледжу.

Крім того, відповідач так і не зазначає, в чому полягає наявність причинно-наслідкового зв`язку між «нібито» порушеннями позивача щодо підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни бухгалтерів та не оприбуткуванням директором коледжу частини вирощеної продукції (тобто, складання складських документів, на перевезення вантажу, проведення бухгалтерських проводок тощо.)

Виникає запитання: «Чому посадові особи коледжу, не знають складського обліку та порядок складання первинних документів лише щодо 19 т зерна, тоді як щодо іншої продукції їм відомі правила складського обліку. І яким чином, знання чи не знання бюджетного законодавства впливають на дії директора коледжу, зазначені в мотивувальній частині ухвали слідчого судді».

У відзиві відповідач, зазначає, що службовим розслідуванням встановлено порушення порядку фінансово - господарських операцій, що завдали істотної шкоди.

Відповідно до Положення про облікову політику, затверджена наказом ректора від 06 січня 2016 року № 12/1-К: бухгалтерський облік відокремленого підрозділу ведеться самостійно бухгалтерською службою коледжу з подальшим формуванням свого окремого балансу і відповідних форм фінзвітності щодо здійснених госпоперацій.

Відповідно до п. 1.8 додатку 3 Положення про облікову політику вище вказаного положення директорами вищих навчальних закладів 1-2-го рівня акредитації, які є регіональними структурними підрозділами .... забезпечують організацію бухгалтерського обліку. Відповідачем так і не спростовано порушення порядку застосування ч. 3 ст. 65 ЗУ «Про запобігання корупції» та постанови КМУ № 950 від 13 червня 2000 року з підстав зазначених в позовній заяві.

Щодо позиції відповідача про право позивача заявити самовідвід, то законодавство не передбачає такого права під час проведення службового розслідування. Можливо відповідач мав на увазі відсторонення, але ж воно застосовується щодо особи, відносно якої здійснюється службове розслідування, а не члена комісії.

Крім того, позивач лише перед підписанням був ознайомлений зі змістом акту службового розслідування.

Відповідач спростовує позитивну оцінку роботи позивача, тим що Наказом № 70- к від 18 лютого 2019 року «Про результати перевірки фінансово-господарської діяльності СНАУ з 01 липня 2015 року 31 жовтня 2018 року» проведеної Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області встановлені порушення в частині оплати заробітної плати, невідповідність тарифів, застосування пільг, завищення вартості будівельних робіт, не проведення позовної роботи.

Вказаний документ не є належним доказом, оскільки складений після притягнення позивача до відповідальності та містить порушення, котрі не були підставою для винесення догани.

Крім того, перевірка Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області за згадуваний період не встановила порушено ОСОБА_1 , котрі викладені в Акті службового розслідування.

Щодо листа Маловисторопського коледжу від 01 березня 2019 року № 142 на запит Сумського НАУ від 01 березня 2019 року як доказу невиконання головним бухгалтером своїх посадових обов`язків, вважає, що лише керівнику, проректору та контролюючим органам надано право оцінювати якість виконання трудових функцій головного бухгалтеру. Факти, вказані в листі спростовуються доказами наданими під час подання позовної заяви. Крім того, щоквартально структурні підрозділи подають для перевірки та контролю бухгалтерську звітність бухгалтерії університету.

18 березня 2019 року на адресу суду надійшли заперечення Сумського національного аграрного університету, в яких зазначають, що згадане позивачем кримінальне провадження розпочате за фактами виявлених порушень ведення фінансово-господарських операцій. У ході досудового розслідування по цьому кримінальному провадженню №42018201240000170 було здійснено тимчасовий доступ до врожаю сільськогосподарської продукції Маловистропського коледжу імені П.С.Рибалка Сумського НАУ 2018 року, яким встановлено не оприбуткованих 19741 кг пшениці. Вказані факти підтверджують порушення фінансово-господарської дисципліни коледжу в частині бухгалтерського обліку сільськогосподарської продукції власного виробництва коледжу, за що є відповідальними саме службові особи коледжу та відділу бухгалтерського обліку та звітності СНАУ, в тому числі і особисто головний бухгалтер Сумського НАУ Андрієнко В.О.

Щодо посилань позивача на те, що відповідно до п. 1.8 Положення про облікову політику Сумського НАУ, затвердженого наказом ректора від 06 січня 2016 року №12/1-К «Директорам вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації, які є регіональними структурними підрозділами з окремими правами юридичних осіб та діють на підставі положення про коледж, забезпечити організацію бухгалтерського обліку відповідно до законодавства та установчих документів в коледжах.», то позивачу необхідно читати повністю документи та звернути увагу на наступний п.1.9 цього Положення, у якому зазначено «Головному бухгалтерууніверситету забезпечитиперевірку організаціїбухгалтерського обліку і прийняття квартальної та річної звітності згідно установлених графіків головними бухгалтерами в структурних підрозділах - інституті та коледжах».

Відповідно до листа Маловисторопського коледжу імені П.С. Рибалка Сумського НАУ від 01 березня 2019 року №142 на запит Сумського ПАУ, встановлено, що за період з 01 січня 2015 року по 31 грудня 2018 року відділом бухгалтерського обліку Сумського НАУ заходи контролю дотримання та підвищення рівня фінансової дисципліни бухгалтерською службою коледжу не здійснювались, а також не проводилась жодна перевірка стану бухгалтерського обліку та звітності, рекомендації по усуненню порушень і недоліків відсутні.

Твердження позивача про те, що Наказ від 18 лютого 2019 року №70-К «Про результати перевірки фінансово-господарської діяльності СНАУ за період з 01 липня 2015 року по 31 жовтня 2018 року» не є належним доказом, оскільки складений після притягнення позивача до відповідальності та містить порушення, котрі не були підставою для винесення догани, наголошується, що аудиторська перевірка охоплювала період з 01 липня 2015 року по 31 жовтня 2018 року. Перевірка засвідчила і про загальну неналежну організаційну роботу ОСОБА_1 як головного бухгалтера. У той же час, її посилання на нібито відсутність порушень, які були підставою для винесення їй догани, оскільки її діяльність казначейською службою не визнана неналежною, зазначається, що оцінка казначейською службою у анкетах про виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень, які додані до позовної заяви позивачем, не стосується діяльності головного бухгалтера у відокремлених підрозділах СНАУ і не може бути використана як доказ належного виконання нею посадових обов`язків, пов`язаних з контролем за дотриманням фінансово-господарської дисципліни у відокремлених підрозділах Сумського НАУ.

Вважає, що головного бухгалтера Сумського НАУ ОСОБА_1 притягнуто до дисциплінарної відповідальності, за грубе порушення трудової дисципліни, яке виразилось у неналежному виконанні її посадових обов`язків з негативними наслідками для коледжу та іміджу університету, обґрунтовано і законно. Доводи позивача вважає безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

10 квітня 2019 року в судовому засіданні в зв`язку з необхідністю надання доказів по справі оголошено перерву до 01 липня 2019 року о 14 год. 00 хв.

В даному судовому засіданні позивач та її представник позовні вимоги підтримали у повному обсязі. Представник відповідача з позовом не погодилась, підтримавши заперечення, висловлені в заявах по суті спору.

Суд, заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши матеріали справи, приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_13 перебуває у трудових відносинах з Сумським національним аграрним університетом на посаді головного бухгалтера згідно наказу № 1627ВК від 05 вересня 2005 року. Відповідно до наказу №66 ВК від 09 січня 2008 року ОСОБА_14 , головному бухгалтеру СНАУ з 09 січня 2008 року змінено прізвище на ОСОБА_1 у зв`язку з реєстрацією шлюбу (а.с.13).

Наказом № 421-к Сумського національного аграрного університету від 21 грудня 2018 року «Про проведення службового розслідування» наказано створити комісію для проведення службового розслідування за фактом реалізації Маловисторопським коледжем імені П.С.Рибалка СНАУ власної сільськогосподарської продукції, з порушенням встановленого порядку проведення таких фінансового-господарських операцій (а.с. 127).

Підставою для видання такого наказу стало те, що у Маловисторопському коледжі імені П.С.Рибалка Сумського НАУ 20 грудня 2018 року було виявлено факт реалізації власної сільськогосподарської продукції з порушенням встановленого порядку проведення таких фінансово-господарських операцій.

До складу комісії для проведення службового розслідування включено позивача ОСОБА_1 , головного бухгалтера.

На підставі наказу ректора Сумського НАУ від 21 грудня 2018 року №421-к з метою виявлення причин та умов, що сприяли факту реалізації власної сільськогосподарської продукції з порушенням встановленого порядку проведення таких фінансово-господарських операцій у Маловисторопському коледжі імені П.С.Рибалка Сумського НАУ 20 грудня 2018 року було складено акт службового розслідування №1 від 21 січня 2019 року.

Згідно висновків зазначеного акту (п.7) комісією службового розслідування під час перевірки не встановлено жодних організаційно управлінських або документальних рішень з боку директора коледжу ОСОБА_2 , головного бухгалтера коледжу ОСОБА_15 , заступника директора з навчально-виробничої роботи Глущенка Д.О., головного бухгалтера СНАУ ОСОБА_1 , заступника головного бухгалтера СНАУ Крячко К. ОСОБА_12 , щодо належної організації фінансово-господарської дисципліни та підтримання порядку у цій діяльності коледжу.

У результаті вказаних порушень фінансово-господарської дисципліни у Маловисторопському коледжі імені П.С.Рибалка Сумського НАУ встановлено:

- відсутній актуальний наказ про облікову політику, який визначає основні засади та порядок ведення бухгалтерського обліку;

- посадові інструкції знаходяться в хаотичному порядку (застарілі, розробленими новими не користуються, всі затверджуються директором коледжу, тоді як на посадових осіб, яких призначає ректор, посадові повинні також затверджуватися ректором, деякі посадові особи не ознайомлені зі своїми посадовими обов`язками);

- в бухгалтерському обліку використовується застаріла програма 1:С Підприємство та для обліку використовують застарілий та не діючий в теперішній час план рахунків;

- віддаленість від міста, відсутність банківського відділення в с. Малий Вистороп, відсутність банківських терміналів спонукає в окремих випадках працівників бухгалтерії отримувати виручку готівкою від фізичних осіб, які придбавають сільськогосподарську продукцію, з метою подальшої здачі у відділенні банку на розрахунковий рахунок коледжу;

- відсутність каси, касира, касового ліміту;

- оприбуткування сільськогосподарської продукції з поля здійснюється згідно акту сортування та сушки продукції рослинництва, тоді як даним документом кількість оприбуткованої продукції списується, не ведуться первинні документи на збирання, транспортування та приймання врожаю;

- відпуск продукції стороннім фізичним особам здійснюється по накладній-вимозі (тоді як даний документ є документом внутрішнього користування);

- заниження собівартості продукції у зв`язку з неповним документальний оформленням понесених витрат;

- на посів не ведуться технологічні карти, де можна відслідкувати виробничі процеси та витрати на них;

- оприбуткування продукції здійснюється не по факту надходженні, а одноразово по загальному результату (наприклад кукурудза оприбуткована в грудні).

Результатом такої неналежної роботи стало внесення Роменською місцевою прокуратурою відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань №42018201240000170 від 04 грудня 2018 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України (Одержання неправомірної вигоди службовою особою у великому розмірі) та вилучення слідчими СВ Лебединського ВП Сумського РВП ГУНГГ в Сумській області зернопродукції коледжу, а саме сої - 12 700 кг та насіння соняшника - 8 720 кг.

Згідно акту службового розслідування вказані порушення виникли у наслідок невиконання:

- директором коледжу ОСОБА_2 вимог пункту 4 розділу 3 його посадової інструкції, щодо належного розпорядження майном та коштами навчального закладу;

- головним бухгалтером ОСОБА_15 , вимог пунктів 1-11 розділу 2 посадової інструкції, щодо належної організації роботи з ведення бухгалтерського обліку, контролю за відображенням у бухгалтерському обліку всіх господарських операцій;

- заступником директора з навчально-виробничої роботи Глущенко Д.О, вимог пункту 16 розділу 3 посадової інструкції, щодо правильної організації виробництва та реалізація сільськогосподарської продукції;

- завідувачем складу ОСОБА_6 , вимог пунктів 1-4, 7 розділу 2 та пунктів 1-2 розділу 4 посадової інструкції, щодо дотримання порядку прийняття на зберігання матеріальних цінностей згідно бухгалтерських документів, перевірки їх кількісті, якості та технічного стану, видання зі складу матеріальних цінностей, оформлення первинних прибутково-видаткових документів;

- бухгалтером ОСОБА_4 вимог пунктів 2.1-2.2 розділу 2 та пунктів 1-3 розділу 4 посадової інструкції, щодо достовірного накопичення та узагальнення інформації про наявність і рух виробничих запасів та організації і ведення своєчасного обліку продукції, що виробляється у виробничому підрозділі коледжу;

- економістом коледжу ОСОБА_5 вимог пунктів 1, 4, 7 розділу 2 та пунктів 1-3 розділу 4 посадової інструкції, щодо правильності обліку виробленої продукції виробничим підрозділом коледжу;

- головним бухгалтером СНАУ Андрієнко В ОСОБА_16 О., вимог пунктів 3.1.2, 3.2.3, 4.1.4 посадової інструкції, щодо розробки заходів дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни працівників відділу та головними бухгалтерами коледжів, які підпорядковані університету та організації проведення перевірок стану бухгалтерського обліку та звітності у бухгалтерських службах коледжів;

- заступником головного бухгалтера - ОСОБА_17 вимог пунктів 3. 2, 3.2, 3.4 посадової інструкції, щодо належної методичного керівництва у організації бухгалтерського обліку та звітності у відокремлених структурних підрозділах - коледжах та інституту та поточного контроль за веденням бухгалтерського обліку, складанням фінансової та бюджетної звітності, дотримання бюджетного законодавства та національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі, а також інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку бухгалтерськими службами у відокремлених структурних підрозділах.

- проректором з науково-педагогічної, економічної та інноваційної діяльності СНАУ ОСОБА_18 , вимог підпунктів 3,4 пункту 2.1. розділу 2 посадової інструкції, щодо координації планово-фінансової роботи у відокремлених структурних підрозділах, внесення пропозицій щодо її удосконалення.

Згідно п. 8 акту службового розслідування за грубі порушення трудової дисципліни, неналежне виконання службових обов`язків, що потягло за собою істотні негативні наслідки для іміджу Маловисторопського коледжу імені П.С.Рибалка Сумського НАУ та Сумського національного аграрного університету висловлена пропозиція притягнути до відповідальності відповідно до ст. 147 КЗпП України директора Маловисторопського коледжу імені П.С.Рибалка Сумського НАУ Федина В.М., головного бухгалтера Маловисторопського коледжу імені П.С.Рибалка Сумського НАУ Яковлєву Л.І., головного бухгалтера Сумського НАУ Андрієнко В.О. та заступника головного бухгалтера Сумського НАУ Крячко К. ОСОБА_19 . (а.с.17-22).

В службовій записці на ім`я ректора СНАУ ОСОБА_20 головний бухгалтер ОСОБА_1 зазначила, що для виконання своїх посадових обов`язків (п.3.1.2,3.2.3, 4.1.4) головним бухгалтером здійснено:

1) Наказом ректора від 20 березня 2014 року №97-К затверджено План заходів з ефективності та результативності управління бюджетними коштами, цільового та економного їх використання, де на директорів коледжів покладено функції проводити аналіз діяльності; здійснювати розробку планів діяльності на плановий та наступні за планом бюджетні періоди; проводити оцінку ефективності використання бюджетних коштів, здійснювати контроль за складанням фінансової звітності тощо;

2) Наказом ректора від 20 березня 2014 року № 85-К затверджено план заходів щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів, передбачених на утримання університетом, де п.16 визначено розробку Плану проведення внутрішнього контролю за повнотою надходжень, взяттям бюджетних зобов`язань розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня (коледжів) і витрачанням ними бюджетних коштів;

3) Наказом ректора від 23 травня 2014 року № 202-К затверджено План проведення внутрішнього контролю розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня(коледжів);

4) За правилами внутрішнього контролю складені Акти перевірок та ректору направлено службову записку про виявлені порушення у коледжах, що підпорядковані Університету;

5) в 2015 році в університеті здійснювалася ревізія Державною фінансовою інспекцією, а тому внутрішній контроль не здійснювався. За результатами перевірки розроблені відповідні заходи по усуненню виявлених порушень, зокрема і коледжів.

6) наказом ректора від 06 січня 2016 року №12/1-K затверджено Положення про взаємодію відділу фінансового забезпечення, бухгалтерського обліку та звітному з підрозділами СНАУ, де п. 2.3 визначено, що головний бухгалтер забезпечує перевірку організації бухгалтерського обліку, прийняття квартальної та річної звітності, згідно установлених графіків, головними бухгалтерами коледжів, в ході прийняття звітності звіти коледжів містили помилки, проте у ході прийняття звітності вносились корегування як до звітів, так і на рахунках бухгалтерського обліку. В цілому діяльність бухгалтерів була позитивна;

7) наказом ректора від 06 січня 2016 року №12/1 -К затверджено Положення Про облікову політику СНІАУ, де п. 1.8 визначено, що директорам вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, які є регіональними структурними підрозділами з окремими правами юридичних осіб та діють на підставі Положення про коледж, забезпечити організацію бухгалтерського облік відповідно до законодавства та установчих документів коледжів;

8) наказом ректора від 04 листопада 2016 року №343-К затверджено План роботи відділу фінансового забезпечення, бухгалтерського обліку та звітності, п. 11 якого визначено «Аналіз квартальних звітів відокремлених структурних підрозділів. Моніторинг аналізу та оцінка ефективності функціонування коледжів за 2015-2017 роки додається;

9) Із 01 січня 2017 р. відбулися зміни у веденні бухгалтерського обліку та складанням звітності, а саме - змінилися національні стандарти бухгалтерського обліку в держсекторі та запрацювала низка нових субрахунків бухгалтерського обліку. З цією метою позивачем особисто розроблено уніфікований під потреби університету та коледжів єдиний План рахунків бухгалтерського обліку, який затверджено та введено в дію з 01 січня 2017 року наказом ректора від 11 січня 2017 року №12/1-K. Пунктом 2 даного наказу уповноважено директорів коледжів організувати ведення бухгалтерського обліку на підставі затвердженого Плану рахунків та провести перенос залишків до нового плану рахунків (термін виконання 15 березня 2017 року). Зауважень та скарг з цього приводу письмово не надходила навіть до цього часу;

10) наказом ректора від 28 січня 2017 року №- 43-К «Про перехід на облікову програму 1С:Підприємство 8» відокремлених структурних підрозділів уповноважено директорів коледжів до 01 квітня 2017 року забезпечити перехід бухгалтерських служб коледжів на програмний продукт, який використовує університет. Зауважень та скарг з цього приводу письмово не надходило навіть до цього часу. Проте від програміста, який обслуговує програмний продукт в університеті надійшла скарга про заблокований доступ на сервері. Головним бухгалтером університету підготовлена службова записка про ліквідацію цією проблеми.

11) в 2017 році відбулася реорганізація відділу фінансового забезпечення бухгалтерського обліку та звітності. Створено відділ внутрішнього аудиту, на який покладено функцію внутрішнього контролю. А оскільки це незалежний відділ, про хід діяльності нічого не відомо;

12) в 2018 році програма, за якою фінансувалися коледжі ліквідовано і вони залишилися без кошторисних призначень, без можливості своєчасно вести облік кредиторської заборгованості, то позивачем (без участі відділу внутрішнього аудиту, за особистою ініціативою) проведено аналіз фінансово-господарської діяльності, про що службовою запискою повідомлено керівництво університету про необхідність розробки Плану проведення аудиторської перевірки діяльності відокремлених структурних підрозділів із зазначенням відповідальних виконавців.

13) Порядком проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 01 грудня 2011 року №1537 (зі змінами), кожного року проводилося внутрішнє та зовнішнє оцінювання головного бухгалтера університету. Результат оцінки виконання головним бухгалтером університету ОСОБА_1 і у 2016 році, і в 2017 році є позитивним. А це свідчить про те, що вона належно виконувала свої посадові обов`язки.

Зважаючи на вище викладене, позивач не вбачає підстав для притягнення її до дисциплінарної відповідальності згідно ст. 147 КЗпП за порушення трудової дисципліни, оскільки з її боку було і розроблено заходи, і здійснювалися перевірки, і звітність коледжів подавалася за новими стандартами. Тобто, в межах своїх повноважень, головний бухгалтер університету ОСОБА_1 виконала всі від неї залежні заходи щодо ведення своєчасного та правильного бухгалтерського обліку та подання фінансової та бюджетної звітності в установлені строки. З цього приводу ані з казначейства, ані з Міністерства освіти і науки скарг не надходило (а.с.23-24).

Згідно наказу Сумського національного аграрного університету № 87-ВК від 22 січня 2019 року головному бухгалтеру Сумського НАУ Андрієнко ОСОБА_10 . за грубе порушення трудової дисципліни, яке виразилося у неналежному виконанні її посадових обов`язків з негативними наслідками, оголошено догану (а.с. 12).

Підставою для застосування вказаного стягнення в наказі зазначено те, що на підставі наказу ректора Сумського НАУ від 21 грудня 2018 року №421-к «Про проведення службового розслідування», в порядку ч. 3 ст. 65 ЗУ «Про запобігання корупції» Сумським НАУ проведено службове розслідування, у ході якого встановлено наступне.

Службовими особами Маловисторопського коледжу імені П.С.Рибалка здійснено реалізацію сільськогосподарської продукції з порушенням встановленого порядку проведення фінансово-господарських операцій. Такі негативні наслідки виникли виключно внаслідок неналежної організації фінансово-господарської дисципліни та відсутності організаційно управлінських або документальних рішень з боку директора коледжу ОСОБА_2 , головного бухгалтера коледжу ОСОБА_15 , головного бухгалтера СНАУ ОСОБА_21 , заступника головного бухгалтера СНАУ ОСОБА_22 К.В.

Результатом такої неналежної роботи стало внесення Роменською місцевою прокуратурою відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань №42018201240000170 від 04 грудня 2018 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 368 КК України (одержання неправомірної вигоди службовою особою у великому розмірі) та вилучення слідчими СВ Лебединського ВП Сумського РВП ГУНП в Сумській області зернопродукції коледжу, а саме сої - 12700 кг та насіння соняшника 8720 кг.

Вказані порушення виникли у наслідок невиконання головним бухгалтером СНАУ Андрієнко В.О. вимог пунктів 3.1.2, 3.2.3, 4.1.4 посадової інструкції, щодо розробки заходів дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни працівників відділу та головними бухгалтерами коледжів, які підпорядковані університету, та організації проведення перевірок стану бухгалтерського обліку та звітності у бухгалтерських службах коледжів (а.с.12).

Посадова інструкція головного бухгалтера, затверджена наказом ректора Сумського національного аграрного університету №1505 від 25 вересня 2017 року, визначає посадові обов`язки, права, відповідальність та умови праці головного бухгалтера (п.1.1) (далі посадова інструкція).

Так, відповідно до п.3.1.2 посадової інструкції головний бухгалтер розробляє заходи дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни працівників Відділу та головними бухгалтерами коледжів, які підпорядковані університету; усуненням порушень і недоліків, виявлених підчас контрольних заходів, проведених державними органами та внутрішньою службою аудиту за дотриманням вимог бюджетного законодавства.

Згідно п.3.2.3 посадової інструкції, головний бухгалтер організовує у межах своїх повноважень проведення перевірок стану бухгалтерського обліку та звітності у бухгалтерських службах коледжів, які підпорядковані університету.

За п. 4.1.4 посадової інструкції головний бухгалтер має право вносити на розгляд керівника :

- подання про призначення, переведення та звільнення з займаних посад працівників та пропозиції щодо заохочення працівників Відділу та працівників бухгалтерських служб коледжів підпорядкованих університету за погодженням з проректором з науково-педагогічної, економічної та інноваційної діяльності;

- про притягнення до матеріальної та дисциплінарної відповідальності працівників Відділу та працівників бухгалтерських служб коледжів, що підпорядковані університету за результатами контрольних заходів, проведених державними органами та внутрішньою службою аудиту університету (а.с.14-16).

Відповідно до наказу Сумського національного аграрного університету від 20 березня 2014 року №97-к наказано головному бухгалтеру ОСОБА_1 запровадити жорсткий контроль за використанням коштів Державного бюджету України, виділених на утримання університету, забезпечити постійний контроль за виконанням затверджених цим наказом заходів та недопущення неефективного та нецільового використання державних коштів. Інформувати щокварталу керівництво університету про стан їх виконання (а.с.31-32).

За наказом Сумського національного аграрного університету від 14 березня 2014 року №85-к наказано затвердити заходи щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів, передбачених на утримання університету; головному бухгалтеру ОСОБА_1 довести до відома проректорів, директорів інститутів, деканів, директорів коледжів, керівників структурних підрозділів затверджені заходи щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів; забезпечити постійний контроль за виконанням затверджених даним наказом заходів та щоквартально інформувати керівництво університету про стан їх виконання (а.с.33-34).

Відповідно до наказу Сумського національного аграрного університету від 23 травня 2014 року №202-к наказано затвердити план проведення внутрішнього контролю розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (коледжів); головному бухгалтеру Андрієнко В.О. забезпечити розробку програми перевірки фінансово-господарської діяльності відокремлених структурних підрозділів університету в термін до 31 травня 2014 року (а.с.35).

В службовій записці на ім`я ректора СНАУ Ладики ОСОБА_23 , директорів коледжів СНАУ від 31 липня 2014 року головним бухгалтером ОСОБА_24 В ОСОБА_16 О ОСОБА_16 було викладено обставини щодо результатів внутрішнього аудиту та практичних рекомендацій усунення виявлених недоліків у фінансово-господарській діяльності коледжів (а.с.36 -39).

Відповідно до наказу Сумського національного аграрного університету від 06 січня 2016 року №12/1-к наказано затвердити Положення про організацію фінансово-господарської діяльності в Сумському національному аграрному університеті; затвердити Положення про взаємодію відділу фінансового забезпечення, бухгалтерського обліку та звітності з структурними підрозділами Сумського національного аграрного університету; затвердити Положення про облікову політику в Сумському національному аграрному університеті; відділу фінансового забезпечення, бухгалтерського обліку та звітності привести бухгалтерський облік та звітність у відповідність до вимог Положень згідно Додатків 1-3; Головному бухгалтеру (Андрієнко ОСОБА_12 О ОСОБА_16 ) довести цей наказ до відома проректорів, деканів, керівників структурних підрозділів університету (а.с.40-41).

Відповідно до наказу Сумського національного аграрного університету від 11 січня 2017 року №12/1-К наказано головному бухгалтеру ОСОБА_1 у термін до 10 січня 2017 року розробити уніфікований робочий План рахунків для університету та відокремлених структурних підрозділів Глухівського інституту та коледжів, тобто включити до нього всі бухгалтерські рахунки, що використовуються всіма структурними підрозділами за принципом гнучкості, оптимізації критеріїв, раціональності, зручності у користуванні, відповідності національним стандартам бухгалтерського обліку та фінансової звітності та подати його на затвердження.

Також наказано головному бухгалтеру ОСОБА_1 здійснювати контроль за достовірністю переносу залишків у регістри бухгалтерського обліку та Журнал-Головну книгу 2017 року (а.с. 42).

Відповідно до наказу Сумського національного аграрного університету від 28 січня 2017 року №43/1-К наказано директорам Глухівського агротехнічного інституту імені С.А. Ковпака Литвиненку А.В. Маловисторопського коледжу імені П.С. Рибалка Федині В.М., Охтирського коледжу Домашенку В.В., Путивльського коледжу Тельонкову О.Є., Роменського коледжу Шевченку О. ОСОБА_25 , коледжу Сумського НАУ ОСОБА_26 . забезпечити перехід бухгалтерських служб на програмний продукт Підприємство 8 Бухгалтерія для України в термін до 01 квітня 2017 року. Головним бухгалтерам відповідних структурних підрозділів в термін до 01 березня 2017 року перенести централізовано залишки по бухгалтерським рахункам до загальної інформаційної системи СНАУ. Про що денно звітуватися в довільній формі. Контроль за виконанням даного наказу покладено на проректора з наукової роботи та економічних питань Маслака О.М ОСОБА_16 та головного бухгалтера ОСОБА_27 О ОСОБА_16 (а.с.43).

Відповідно до наказу Сумського національного аграрного університету від 06 березня 2018 року №90-А наказано затвердити Методичні рекомендації щодо організації обліку матеріальних цінностей за місцями зберігання, розроблених головним бухгалтером ОСОБА_1 на підставі чинного законодавства. Матеріально-відповідальним особам неухильно дотримуватись вимог Методичних рекомендацій при оформленні операцій з руху матеріальних цінностей та своєчасного їх оприбуткування. Помічнику проректора з науково-педагогічної та навчальної роботи Колеснику ОСОБА_28 . забезпечити друк Методичних рекомендацій в кількості 300 примірниках. Головному бухгалтеру ОСОБА_1 наказано провести первинний інструктаж з питань обліку матеріальних цінностей за місцями зберігання та довести до відома всім матеріально-відповідальним особам Методичні рекомендації щодо організації обліку матеріальних цінностей за місцями зберігання (а.с.44).

19 вересня 2018 року головний бухгалтер СНАУ Андрієнко В.О. на ім`я ректора СНАУ Ладики написала службову записку щодо фінансово-господарської діяльності відокремлених структурних підрозділів (а.с.46-48).

Відповідно донаказу Сумськогонаціонального аграрногоуніверситету від18лютого 2019року №70-Кпро результатиперевірки фінансово-господарськоїдіяльності Сумськогонаціонального аграрногоуніверситету заперіод з01липня 2015року по31жовтня 2018року зазначено,що уперіод з29жовтня 2018року по11січня 2019року УправліннямПівнічно-Східногоофісу Держаудитслужбив Сумськійобласті проводиласьпланова ревізіяфінансово-господарськоїдіяльності університетуза періодз 01липня 2015р.по 31 жовтня2018р.У ходіревізії буливиявлені порушення.А саме:зайво нарахованата виплаченазаробітна платаза сумісництво;доплата завиконання обов`язківза тимчасововідсутнього працівника;відрядна оплатапраці керівникамдурних підрозділів;зайво нарахованата виплаченадоплата зазавідування кафедрою;встановлення вартостіплатних послугзі знижками,не передбаченимичинним законодавством;не приведенняу відповідністьтарифів нажитлово-комунальніпослуги;завищення вартостівиконання будівельнихробіт,не проведеннявчасно позовноїроботи постягненню дебіторськоїзаборгованості таін. (а.с.65-69).

У відповідь на лист ректора Сумського СНАУ від 01 березня 2019 року № 734 Маловисторопський коледж імені П.С. Рибалка Сумського НАУ повідомляє, що за період з 01 січня 2015 по 31 грудня 2018 рр. відділом бухгалтерського обліку Сумського НАУ заходи контролю дотримання та підвищення рівня фінансової дисципліни бухгалтерською службою коледжу не здійснювались, а також не проводилась жодна перевірка стану бухгалтерського обліку та звітності, рекомендації по усуненню порушень і недоліків відсутні. Приблизно у 2014 році на адресу коледжу приходили рекомендаційні листи від Сумського НАУ, зміст яких стосувався питань оплати за користування гуртожитком, укладання договорів з фізичними особами на підготовку фахівців, реєстрації платних освітніх послуг. Інших питань, пов`язаних з фінансово-бюджетною дисципліною коледжу, щодо реалізації власної с.г. продукції не розглядалось, що безумовно свідчить про високу ймовірність виникнення передумови здійснення порушень в бухгалтерських діях коледжу (а.с.70).

Відповідно до постанови Зарічного районного суду м. Суми від 31 січня 2019 року по справі №591/534/19, провадження №3/591/305/19 головного бухгалтера Сумського національного аграрного університету притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.164-12 КУпАП та призначено адміністративне стягнення у вигляді штрафу на користь держави в сумі 510 грн. 00 коп.(а.с.101-102).

Ст. 139 КЗпП України передбачено обов`язок працівника працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно виконувати розпорядження власника або уповноваженого ним органу, додержуватися трудової і технологічної дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до майна власника, з яким укладено трудовий договір.

Відповідно до змісту ст. 147 КЗпП України порушенням трудової дисципліни є невиконання або неналежне виконання з вини працівника покладених на нього трудових обов`язків. Тобто вина як одна з ознак порушення трудової дисципліни є цілком необхідною для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності.

Зі змісту оскаржуваного наказу про притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності від 22 січня 2019 року неможливо встановити, які конкретно посадові обов`язки, визначені пунками 3.1.2, 3.2.3, 4.1.4 посадової інструкції було порушено позивачем, що полягає в прямому причинному зв`язку зі здійсненням реалізації сільськогосподарської продукції з порушенням встановленого порядку проведення фінансово-господарських операцій.

Наказ не містить конкретизації щодо обов`язку позивача у здійсненні нею посадових обов`язків у виді розробки заходів дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни працівників відділу та головними бухгалтерами коледжів, які підпорядковані університету, та організації проведення перевірок стану бухгалтерського обліку та звітності у бухгалтерських службах коледжів.

При цьому відповідачем не спростовані надані позивачем докази на виконання своїх посадових обов`язків.

Посилання відповідача щодо невиконання позивачем наказу від 28 січня 2017 року № 43-К «Про перехід на облікову програму «1С:Підприємство 8» відокремлених підрозділів» та на незабезпечення виконання покладених заходів, викладених в п. 5 Заходів з ефективності та результативності управління державними коштами, цільового та ефективного їх використання всіма коледжами СНАУ, затверджених наказом ректора від 20 березня 2014 року № 97-К, є необгрунтованим, оскільки зміст оскаржуваного наказу про притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності не містить посилання на зазначені накази, та обставини їхб порушення позивачем не відображені.

Суд не приймає до уваги інформацію викладену в листі ректора Сумського СНАУ від 01 березня 2019 року № 734 Маловисторопського коледжу імені П.С. Рибалка Сумського НАУ про те, що за період з 01 січня 2015 по 31 грудня 2018 рр. відділом бухгалтерського обліку Сумського НАУ заходи контролю дотримання та підвищення рівня фінансової дисципліни бухгалтерською службою коледжу не здійснювались, а також не проводилась жодна перевірка стану бухгалтерського обліку та звітності, рекомендації по усуненню порушень і недоліків відсутні, оскільки вказана інформація була надана після притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності, що дає підстави стверджувати, що такі обставини не були встановлені на час винесення оскаржуваного наказу.

Є необгрунтованим посилання відповідача на результати планової ревізії фінансово-господарської діяльності університету, проведеною Управлінням Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області, оскільки відомості про те, що саме висновки цієї перевірки стали підставою для притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності за наказом від 22 січня 2019 року відсутні.

Також судом не можуть прийняті до уваги доводи щодо притягнення позивача до адміністративної відповідальності за ст. 164-12 КУпАП, оскільки обставини притягнення до такого виду відповідальності не стосуються обставин, які були підставою для притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності з приводу порушень фінансово-господарської дисципліни у Маловисторопському коледжі імені П. ОСОБА_29 .Рибалка Сумського НАУ.

Таким чином, оскільки під час судового розгляду не встановлено обставин, які б свідчили про неналежну організацію фінансово-господарської дисципліни та обов`язку прийняття управлінських або документальних рішень з боку позивача як головного бухгалтера Сумського НАУ, з огляду на відсутність конкретизації дій або бездіяльності позивача на виконання пунктів 3.1.2, 3.2.3, 4.1.4 посадової інструкції, наявні підстави для визнання незаконним оскаржуваного наказу № 87-ВК від 22 січня 2019 року в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності позивача.

З огляду на встановлені судом обставини, підлягають задоволенню позовні вимоги про скасування оскаржуваного наказу Сумського національного аграрного університету № 87-ВК від 22 січня 2019 року про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності.

У відповідності до ст. 141 ЦПК України з відповідача необхідно стягнути на користь держави судовий збір в сумі 768 грн. 40 коп.

Керуючись ст.ст. 12,13,76-81,141,247,263-265 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Сумського національного аграрного університету про визнання незаконним та скасування наказу про притягнення до дисциплінарної відповідальності задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати наказ Сумського національного аграрного університету № 87-ВК від 22 січня 2019 року в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності у вигляді оголошення догани головному бухгалтеру Сумського національного аграрного університету ОСОБА_1 , за грубе порушення трудової дисципліни, яке виразилося у неналежному виконанні її посадових обов`язків з негативними наслідками.

Стягнути з Сумського національного аграрного університету на користь держави судовий збір в розмірі 768 грн. 40 коп.

Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Сумського апеляційного суду шляхом подачі в тридцятиденний строк з дня проголошення рішення апеляційної скарги. В разі проголошення вступної та резолютивної частини або розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, в той же строк з дня складання повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи через Зарічний районний суд м. Суми.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Сумський національний аграрний університет, місцезнаходження: м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 160, код ЄДРПОУ 04718013.

Повне судове рішення виготовлене 09 липня 2019 року.

Суддя А.П.Сидоренко

Джерело: ЄДРСР 82905096
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку