open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 855/265/19 Суддя-доповідач - Мельничук В.П.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

09 липня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

Головуючого-судді: Мельничука В.П.

суддів: Аліменка В.О., Костюк Л.О.,

при секретарі: Прудиус І.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду, згідно з ст. 229 КАС України, адміністративний позов ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Політична партія «Партія Шарія» про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И Л А:

ОСОБА _1 звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Політична партія «Партія Шарія», в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Центральної виборчої комісії від 03 липня 2019 року № 1446 «Про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку Політичної партії «Партія Шарія» у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року».

Позовні вимоги вмотивовані тим, що постановою Центральної виборчої комісії від 03 липня 2019 року № 1446 «Про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку Політичної партії «Партія Шарія» у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» Центральна виборча комісія протиправно позбавила громадянина України ОСОБА_1 , конституційного права, гарантованого йому частиною 1 статті 38 Конституції України, вільно обирати зареєстрованого постановою Центральної виборчої комісії від 02 липня 2019 року № 1413 "Про виконання судових рішень у справі № 855/186/19" кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку ПП «Партія Шарія» під № 1, у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08 липня 2019 року відкрито провадження у справі та, враховуючи особливості строку розгляду вказаної категорії справ, призначено до розгляду в судовому засіданні на 09 липня 2019 року о 13.00 год.

Центральною виборчою комісією подано відзив на позовну заяву в якому просить у задоволенні адміністративного позову відмовити, з посиланням на те, що приймаючи постанову від 03 липня 2019 року № 1446 "Про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку ПП "ПАРТІЯ ШАРІЯ" у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року", комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, отже, вказана постанова є законною, а підстави для визнання її протиправною і скасування, відтак і для задоволення позову, відсутні.

Учасники справи у судове засідання не прибули, причини неявки суду апеляційної інстанції не повідомили.

За приписами ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось, оскільки учасники справи у судове засідання не з`явились.

Згідно з ч. 3 ст. 268 КАС України, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Відповідно до ч. 11 ст. 273 КАС України, суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Колегією суддів встановлено, 03 липня 2019 року № 1446 Центральною виборчою комісією винесено постанову «Про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку Політичної партії «Партія Шарія» у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року».

Позивач вважає, що така позиція Відповідача, щодо скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку Політичної партії «Партія Шарія» є протиправною, оскільки позбавляє громадянина України ОСОБА_1 конституційного права вільно обирати, що гарантоване ч. 1 ст. 38 Конституції України, тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини, дослідивши надані докази та відзив на позов, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30 червня 2004 року № 1932-IV (далі - Закон № 1932-ІV) Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

За приписами статті 2 Закону № 1932-ІV комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об`єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

Частиною 2 статті 3 Закону № 1932-ІV комісія та її члени зобов`язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.

Стаття 17 Закону № 1932-ІV встановлює перелік загальних повноважень Комісії, серед яких: забезпечення дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори.

Відповідно до пункту 6 статті 19 Закону № 1932-ІV комісія реєструє кандидатів у народні депутати України в порядку, встановленому законом.

Частиною 2 статті 76 Конституції України врегульовано, що народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.

Відповідно до частини 3 статті 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Таким нормативно-правовим актом є Закон України «Про вибори народних депутатів України» від 17 листопада 2011 року № 4061-VI (далі - Закон № 4061-VI).

Частиною 1 статті 9 Закону № 4061-VI передбачено, що депутатом може бути обраний громадянин України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.

Відповідно до частини 2 статті 9 Закону № 4061-VI проживання в Україні означає: 1) проживання на території в межах державного кордону України; 2) перебування на судні, що перебуває у плаванні під Державним Прапором України; 3) перебування громадян України у встановленому законодавством порядку у відрядженні за межами України в закордонних дипломатичних установах України, міжнародних організаціях та їх органах; 4) перебування на полярній станції України; 5) перебування у складі формування Збройних Сил України, дислокованого за межами України.

Згідно зі статтею 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Як вбачається зі змісту позовної заяви предметом даного спору є оскарження постанови Центральної виборчої комісії від 03 липня 2019 року № 1446, якою скасовано реєстрацію кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку Політичної партії «Партія Шарія» № 1 у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, виключивши його із зазначеного виборчого списку.

Вказана постанова мотивована тим, що ОСОБА_2 не дотримано вимог Конституції України та Закону України «Про вибори народних депутатів України» щодо проживання в Україні протягом останніх п`яти років на день проведення позачергових виборів народних депутатів України від 21 липня 2019 року.

Колегія суддів вирішуючи спір, відповідно до ч. 2 ст. 273 КАС України, з`ясовує, чи порушуються оскаржуваною постановою від 03 липня 2019 року № 1446 Центральної виборчої комісії України безпосередньо виборчі права або інтереси Позивача внаслідок її прийняття.

Згідно з пунктом 3.1.1 Пленуму Вищого адміністративного суду України від 01 листопада 2013 року № 15 «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом» загальне право на подання позову в спорі, пов`язаному з виборчим процесом, належить суб`єктам виборчого процесу, як це передбачено частиною 1 статті 172 КАС України (у редакції чинній до 15.12.2017 року), з якої випливає, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії). Ця норма є бланкетною, вона відсилає до законів про вибори, якими регулюється виборчий процес та які визначають коло суб`єктів виборчого процесу.

Суб`єктами виборчого процесу є виборці, виборчі комісії, кандидати, партії (блоки) або місцеві організації партій, які висунули кандидатів у відповідному виборчому процесі, уповноважені представники, довірені особи, офіційні спостерігачі від партій (блоків) - суб`єктів виборчого процесу та від кандидатів (ст. 12 Закону № 2487-VІ, ст. 12 Закону № 474-ХІV, ст. 12 Закону № 4061-VІ), крім того, офіційні спостерігачі від громадських організацій (п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону № 4061-VІ).

Суб`єктам відповідного виборчого процесу, крім виборців, надано право на звернення до суду з таким позовом незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.

Окремі суб`єкти виборчого процесу, в тому числі виборчі комісії, мають таке ж право на звернення до суду у випадках, передбачених частиною першою статті 174 та частиною першою статті 175 КАС України (у редакції чинній до 15.12.2017 року).

Виборці таким правом наділені лише в разі звернення до суду з позовом про включення або виключення зі списку виборців інших осіб (ч. 1 ст. 173 КАС України; у редакції чинній до 15.12.2017 року).

Так, частиною 1 статті 273 КАС України (у редакції чинній на момент подання позовної заяви) передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Положеннями статті 12 Закону № 4061-VI суб`єктами виборчого процесу є: 1) виборець; 2) Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону; 3) партія, що висунула кандидата у депутати; 4) кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; 5) офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації).

Тобто, виходячи з буквального тлумачення наведеної правової норми необхідно виділити виборця як суб`єкта виборчого процесу щодо права на звернення до суду. Громадянин України, який має право голосу, є виборцем. Виборець - це особливий суб`єкт виборчого процесу, оскільки вибори народних депутатів як сам захід проводяться не для тих, кого оберуть, наприклад, народними депутатами, а для виборця, який через вибори реалізовує своє волевиявлення щодо участі в управлінні державою. Тому виборець повинен мати необмежене право щодо звернення до суду з метою контролю за виборами народних депутатів щодо розв`язання конфліктів у виборчому процесі. Однак законодавець це право обмежив.

Частиною 2 статті 273 КАС України (у редакції чинній на момент подання позовної заяви) передбачено, що виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Аналіз зазначеної норми права свідчить, що вказана норма обмежує право виборців на звернення до суду, оскільки вони можуть звернутися до суду лише в разі порушення їх виборчих прав або інтересів їхньої участі у виборчому процесі особисто. Якщо ж виборець бачить порушення виборчого законодавства суб`єктами виборчого процесу та іншими учасниками і ці порушення не порушують його права та інтереси особисто, то цей виборець не має повноважень на оскарження таких порушень за особливостями КАС України щодо розгляду виборчих спорів.

Таким чином, оскаржуючи рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, виборець має зазначати, яким чином таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто, крім спорів щодо уточнення списків виборців (ч. 1 ст. 274 КАС України).

Разом з тим, оскарживши постанову Центральної виборчої комісії стосовно скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку ПП «Партія Шарія», ОСОБА_1 не навів жодних доказів порушення саме його виборчих прав або інтересів з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов.

Отже, відсутні підстави для висновку про те, що Центральна виборча комісія протиправно позбавила ОСОБА_1 як громадянина України та виборця гарантованого права вільно обирати.

Крім того, колегія суддів звертає увагу на пункт 7 Пленуму Вищого адміністративного суду України від 01 листопада 2013 року № 15 «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом» в якому визначено, що стосовно справ, у яких позивачем є виборець (крім справ щодо уточнення списку виборців), якщо буде встановлено, що оскаржуваним рішенням, дією чи бездіяльністю виборчої комісії, членів цієї комісії не порушені особисто його виборчі права та інтереси, то суд повинен відмовити в позові. Ці правила також поширюються на розгляд справ за позовами осіб, які мають право на звернення до суду за особливостями розгляду виборчого спору, у разі порушення суб`єктами оскарження їхніх законних прав та охоронюваних законом інтересів.

Надаючи оцінку доводам позовної заяви, колегія суддів також враховує рішення ЄСПЛ по справі "Ґарсія Руіз проти Іспанії" (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що "…хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід…".

Відповідно до ст. 6 КАС України, ст. 17 Закон України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Враховуючи викладені обставини та докази у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що відсутні достатні та необхідні правові підстави для визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 03 липня 2019 року № 1446 «Про скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 , включеного до виборчого списку Політичної партії «Партія Шарія» у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року».

З огляду на викладене, доводи позовної заяви не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи та не можуть бути підставою для задоволення позовних вимог.

За приписами частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Крім вище зазначеного, колегія суддів звертає увагу на те, що Позивачем не було сплачено судових збір за подання позовної заяви під час звернення до суду.

Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до правил ст. 139 КАС України та ст. ст. 4, 5 Закону України «Про судовий збір» від 08 липня 2011 року № 3674-VI суд вирішує питання про стягнення судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Пунктом 1 частини 3 статті 4 Закону України «Про судовий збір» визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру фізичною особою сплачується 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Станом на 01 січня 2019 року прожитковий мінімум для працездатних осіб встановлено у розмірі 1 921, 00 гривня (відповідно до Закону України від 23 листопада 2018 року № 2629-VIII «Про Державний бюджет України на 2019 рік»).

Поданий ОСОБА_1 адміністративний позов є позовом немайнового характеру та містить одну позовну вимогу.

Тобто, загальна сума до сплати при подачі адміністративного позову становить - 768, 40 грн., який належить стягнути з ОСОБА_1 .

На підставі викладеного та керуючись Конституцією України, Законом України «Про Центральну виборчу комісію», Законом України «Про вибори народних депутатів України», ст.ст. 139, 229, 241, 242, 243, 272, 273, 278, КАС України, колегія суддів, -

В И Р І Ш И Л А:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Політична партія «Партія Шарія» про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код платника податків НОМЕР_1 ) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду за наступними реквізитами: рахунок отримувача - 34312206081055; отримувач - УК у Печерському районі/Печерс.р-н.; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код ЄДРПОУ 38004897; код банку МФО 899998; код класифікації доходів бюджету - 22030001 «Судовий збір» (Державна судова адміністрація України, 050), судовий збір у розмірі 768, 40 коп. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку ч. 1 ст. 272 КАС України та може бути оскаржене до Верховного Суду у дводенний строк шляхом подачі апеляційної скарги через Шостий апеляційний адміністративний суд.

Головуючий-суддя: В.П. Мельничук

Судді: В.О. Аліменко

Л.О. Костюк

Головуючий суддя Мельничук Володимир Петрович

Судді: Аліменко Володимир Олександрович

Костюк Любов Олександрівна

Джерело: ЄДРСР 82898833
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку