open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 855/220/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді Чаку Є.В.

суддів: Файдюка В.В.

Мєзєнцева Є.І.

за участю секретаря: Муханькової Т.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Політичної партії «Слуга народу» до Центральної виборчої комісії, за участі третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 , про визнання протиправними бездіяльність та рішення, скасування рішення в частині та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

28 червня 2019 року до Шостого апеляційного адміністративного суду звернулася Політична партія «Слуга народу» (далі - позивач) з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії (далі - відповідач, ЦВК), у якому просила:

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незабезпечення внесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про партійність вказаних кандидатів - «член Політичної партії «Слуга народу», а саме до:

- постанови від 21 червня 2019 року №1116, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_1 ;

- постанови від 22 червня 2019 року №1139, якою зареєстровано кандидатами у народні депутати України: в одномандатному виборчому окрузі № 94 ОСОБА_2; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4;

- постанови від 23 червня 2019 року №1172, якою зареєстровано кандидата у народні депутати України: в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_8;

- постанови від 25 червня 2019 року №1275, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_9;

визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 26 червня 2019 року №1345 «Про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України від 21 липня 2019 року» у частині зазначення відомостей про партійність - «член Політичної партії «Слуга народу», кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, а саме: в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_1; в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_2; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4; в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_9.

зобов`язати Центральну виборчу комісію протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року №1345 «Про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України від 21 липня 2019 року» та вказати відомості про партійність вказаних кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах шляхом зазначення таких відомостей - «безпартійний»;

зобов`язати відповідача подати до суду звіт про виконання судового рішення протягом трьох днів з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі.

29.06.2019 року та 30.06.2019 року представником позивача було подано до суду уточнену позовну заяву, в якій останній виклав свої позовні вимоги у наступній редакції:

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо незабезпечення внесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про партійність вказаних кандидатів - «член Політичної партії «Слуга народу», а саме до:

- постанови від 21 червня 2019 року №1116, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_1;

- постанови від 22 червня 2019 року №1139, якою зареєстровано кандидатами у народні депутати України: в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_2; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4;

- постанови від 23 червня 2019 року №1172, якою зареєстровано кандидата у народні депутати України: в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_8;

- постанови від 25 червня 2019 року №1275, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_9;

визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 26 червня 2019 року №1346 «Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» у частині зазначення відомостей про партійність - «член Політичної партії «Слуга народу», кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, а саме: в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_1; в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_2; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4; в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_8; в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_9.

зобов`язати Центральну виборчу комісію протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року №1346 «Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» та вказати відомості про партійність вказаних кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах шляхом зазначення таких відомостей - «безпартійний»;

зобов`язати відповідача подати до суду звіт про виконання судового рішення протягом трьох днів з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі.

Позивач, в обґрунтування позовних вимог зазначає, що постановами ЦВК від 21 червня 2019 року №1116; 22 червня 2019 року №1139; від 23 червня 2019 року №1172; від 25 червня 2019 року №1275 було зареєстровано кандидатами у народні депутати України в одномандатних виборчих округах: №206 - ОСОБА_1 ; №94 - ОСОБА_2; №133 - ОСОБА_3; №206 - ОСОБА_4; №133 - ОСОБА_5; №133 - ОСОБА_6; №133 - ОСОБА_7 ; №199 - ОСОБА_8 ; №145 - ОСОБА_9 . У вказаних постановах зазначено, що вказані особи є членами Політичної партії «Слуга народу», проте, вказані відомості щодо партійності вказаних осіб не відповідають дійсності. Позивач звернувся до ЦВК з заявами, в яких зазначив, що жодна з перелічених вище осіб не є членами Партії та просив, зокрема внести зміни до постанов про реєстрацію вказаних кандидатів у народні депутати України в частині відомостей щодо партійності. Однак відповідачем проігноровано вказане звернення позивача та 26 червня 2019 року прийнято постанову №1346 «Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року». На думку позивача відповідачем було вчинено протиправну бездіяльність, яка у свою чергу призвела до прийняття протиправних рішень про затвердження текстів виборчих бюлетенів у відповідних одномандатних округах в частині зазначення відомостей щодо партійності дев`яти кандидатів.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2019 року відкрито провадження у справі.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2019 року було залучено до участі у справі в якості третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 .

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2019 року призначено справу до судового розгляду на 30 червня 2019 року о 15:00 год.

Позивач у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив задовольнити позов.

ОСОБА_9 та його представник у судовому засіданні надали усні та письмові пояснення в яких зазначили, що ОСОБА_9 дійсно зареєстрований ЦВК як кандидат у народні депутати України, який балатується в одномандатному виборчому окрузі №145 у порядку самовисування на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року. На думку вказаних осіб встановлення факту приналежності кандидату у народні депутати до партії та його політичні симпатії не є обставинами, які мають встановлюватись та перевірятись в рамках цієї справи, де оскаржуються дії та бездіяльність ЦВК.

ОСОБА_9. у судовому засіданні зазначив, що він пройшов, як і всі інші треті особи відповідну процедуру реєстрації на офіційному сайті позивача. Заповнивши всі необхідні заяви та склавши документи, які вимагались представниками партії, він вважав, що вчинив всі дії, необхідні для прийняття його членом партії. Виходячи із зазначеного, ОСОБА_9 дійсно заповнюючи автобіографію, розділяючи погляди партії вказав, що він є членом партії.

Також, ОСОБА_9 зазначив, що лист голови партії про відсутність його у членах партії, не може вважатись належним доказом, оскільки керівні особи партії приймають рішення про вступ до дав партії, враховуючи що такі рішення також приймаються і колегіальними територіальними органами, як то конференція регіонального осередку. Належним доказом, на думку останнього, є відповідні підтверджуючі документи та постанови (протоколи) колегіальних органів.

Представник ОСОБА_9 зазначив, що позивачем не обґрунтовано порушення його прав. Безпосередньо наявність в автобіографії кандидата у народні депутати України ОСОБА_9 . посилання на приналежність до політичної партії «Слуга народу», жодним чином не порушує права самого позивача як суб`єкта виборчого процесу, у зв`язку з тим, що ОСОБА_9 , є самовисуванцем, відтак не був висунутий в кандидати партією, самостійно приймає участь у виборчих перегонах.

Представник ОСОБА_4 у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову. Зазначив, що його довіритель є членом Політичної партії «Слуга народу» оскільки пройшов відповідну процедуру реєстрації на офіційному сайті позивача. Крім того, зазначив, що чинним законодавством не передбачено обов`язку та не визначено процедури здійснення ЦВК перевірки достовірності даних, зазначених в документах кандидатів у народні депутати України, що подаються до ЦВК для реєстрації кандидатів. А тому на думку представника ОСОБА_4 відсутня й процедура внесення змін до постанов ЦВК.

Представник ОСОБА_2 у судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на ті ж підстави, що були зазначені іншими представниками третіх осіб. Окрім того, послався на відсутність порушеного права в даному випадку саме позивача, як суб`єкта виборчого процесу - Політичної партії «Слуга народу».

ОСОБА_8 у судовому засіданні зазначив, що він зареєструвався на офіційному сайті Політичної партії «Слуга народу» як член партії та до 29.06.2019 року вважав себе таким. Просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Представник відповідача належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, у судове засідання не з`явився, правом надання відзиву на адміністративний позов не скористався.

Треті особи - ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_5 у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, правом надання відзивів на адміністративний позов не скористалися.

Треті особи - ОСОБА_6 та ОСОБА_7 у судове засідання не з`явилися. З метою повідомлення вказаних осіб про дату, час та місце розгляду справи судом здійснювалися телефонні дзвінки на номери телефонів вказані даними особами у поданих ними до Центральної виборчої комісії автобіографіях. Однак номер телефону ОСОБА_7 взагалі не обслуговується, а номер ОСОБА_6 не відповідав, про що секретарем судового засідання було складено відповідні довідки.

Відповідно до ч. 11 ст. 273 КАС України, суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви.

Перевіривши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення даного спору, суд зазначає наступне.

В судовому засіданні встановлено, що Центральною виборчою комісією було прийнято постанови про реєстрацію кандидатами у народні депутати України в одномандатних виборчих округах наступних осіб:

- постанова від 21 червня 2019 року №1116, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_1;

- постанова від 22 червня 2019 року №1139, якою зареєстровано кандидатами у народні депутати України: в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_2; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4;

- постанова від 23 червня 2019 року №1172, якою зареєстровано кандидата у народні депутати України: в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_8;

- постанову від 25 червня 2019 року №1275, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_9.

У вказаних вище постановах зазначено, що вказані особи є членами Політичної партії «Слуга народу».

25 червня 2019 року, дізнавшись про вказані обставини, позивач подав до ЦВК заяву №25/06-1, в якій вказав, що інформація, зазначена у постановах Комісії від 21 червня 2019 року №1116; 22 червня 2019 року №1139; від 23 червня 2019 року №1172 про реєстрацію кандидатами у народні депутати України в одномандатних виборчих округах: №206 - ОСОБА_1; №94 - ОСОБА_2; №133 - ОСОБА_3; №206 - ОСОБА_4; №133 - ОСОБА_5; №133 - ОСОБА_6; №133 - ОСОБА_7 ; №199 - ОСОБА_8 , про те, що вказані особи є членами Політичної партії «Слуга народу», не відповідає дійсності. У зв`язку з наведеним та керуючись Роз`ясненнями щодо розгляду звернень з питань внесення змін до постанов ЦВК про реєстрацію кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії №1009 від 14 червня 2019 року (далі - Роз`яснення), позивач просив Комісію взяти до уваги вищезазначену інформацію та внести зміни до наведених вище постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, в частині відомостей щодо партійності.

Крім того, цього ж дня, дізнавшись про надходження до ЦВК документів для реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_9, зокрема автобіографії в якій зазначено про те, що він є членом Політичної партії «Слуга народу», позивачем до ЦВК було надано заяву № 28/06-2, в якій останній просив Комісію взяти до уваги те, що вказана особа не є членом Політичної партії «Слуга народу» та відмовити ОСОБА_9 у реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145.

Проте постановою від 25.06.2019 року № 1275 ОСОБА_9 , було зареєстровано кандидатом в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145, як члена Політичної партії «Слуга народу».

26 червня 2019 року на додаток до заяви Голови Політичної партії «Слуга народу» Розумкова Д.О., поданої до ЦВК 25 червня 2019 року, щодо членства окремих осіб в Партії, позивачем до ЦВК було подано реєстр членів Політичної партії «Слуга народу» та заяву №26/01-1 з вимогою щодо врахування правдивої інформації стосовно партійності вказаних вище осіб та внесення змін у постанови про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, в частині відомостей щодо їх партійності.

Цього ж дня, Центральною виборчою комісією було прийнято постанову № 1346 «Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року», якою, зокрема затверджено текст бюлетенів в одномандатних виборчих округах з включенням до них записів про кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах, а саме: №206 - ОСОБА_1; №94 - ОСОБА_2; №133 - ОСОБА_3; №206 - ОСОБА_4; №133 - ОСОБА_5; №133 - ОСОБА_6; №133 - ОСОБА_7 ; №199 - ОСОБА_8 , №145 - ОСОБА_9 , із зазначенням, що вказані особи є членами Політичної партії «Слуга народу»

Не погоджуючись з вказаною бездіяльністю відповідача та прийнятою постановою від 26 червня 2019 року №1346 «Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» у частині зазначення відомостей про партійність - «член Політичної партії «Слуга народу», окремих кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, позивач звернувся до суду в порядку адміністративного судочинства.

Надавши правову оцінку встановленим у справі обставинам та доказам, врахувавши ст. 6 КАС України щодо принципу верховенства права, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Стаття 38 Конституції України встановлює, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно ч. 3 ст. 77 Конституції України, порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Організація і порядок проведення виборів народних депутатів України визначені Законом України «Про вибори народних депутатів».

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 6 Закону України «Про вибори народних депутатів» вибори депутатів є вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні. Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.

При цьому, колегія суддів у відповідності до ст.6 КАС Україні враховує судову практику Європейського суду з прав людини, зокрема справу «Краснов і Скуратов проти Росії».

У п.44 вказаного рішення Європейський Суд з прав людини зазначив, що вимога до кандидата подати відомості щодо місця роботи та партійності сприяє виборцям зробити поінформований вибір стосовно професійних якостей та політичної приналежності кандидата. Застосування такої вимоги не є свавільним та безпричинним. Також безспірно легітимною є вимога до кандидата подати достовірну інформацію, аби виборці не були введені в оману недостовірною інформацією. Відтак, підкреслив Європейський Суд, вимога до кандидата у депутати національного парламенту подати правдиву інформації щодо місця своєї роботи та партійності переслідує легітимну мету для цілей статті 3 Протоколу №1 до Європейської конвенції з прав людини.

Згідно ч.3 ст.52 Закону України «Про вибори народних депутатів України» право висування кандидатів у депутати у одномандатних округах реалізується виборцями через партії або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Центральна виборча комісія реєструє кандидата у депутати, який балотується в одномандатному окрузі в порядку самовисування, за умови отримання документів, перелік яких визначено частиною другою статті 55 Закону України «Про вибори народних депутатів України».

Відомості про кандидатів у народні депутати України зазначаються у рішенні ЦВК про реєстрацію кандидатів, у переліку кандидатів, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі, що публікується в газетах «Голос України» та «Урядовий кур`єр», в інформаційному плакаті кандидата, виборчому бюлетені, а також в інформації про кандидатів, яка оприлюднюється на офіційному веб-сайті ЦВК, на підставі документів, поданих до неї для реєстрації відповідних кандидатів.

Чинним законодавством України не передбачено обов`язку та не визначено процедури здійснення ЦВК перевірки достовірності даних, зазначених в документах кандидатів у народні депутати України, що подаються до ЦВК для реєстрації кандидатів.

Отже, відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, поданих до ЦВК для реєстрації кандидатів, несуть відповідні суб`єкти виборчого процесу.

Разом з тим, згідно Роз`яснення відомості про кандидатів у депутати та про політичні партії, які висунули кандидатів у депутати у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, є важливою складовою частиною інформації, на підставі якої виборці формують свою волю та виявляють її під час голосування, внесення до таких відомостей змін, а також виправлення технічних помилок в рішеннях Комісії про реєстрацію кандидатів у депутати, здійснюються шляхом прийняття відповідних постанов Комісії.

З метою забезпечення достовірності відомостей про кандидатів у депутати та про політичні партії, які висунули кандидатів у депутати у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, такі рішення приймаються Центральною виборчою комісією з власної ініціативи (у разі виявлення технічних помилок) та за зверненнями відповідних суб`єктів -центральних керівних органів політичних партій, визначених їх статутами, кандидатів у депутати (далі - суб`єкти звернення).

Уся інформація, подана до Комісії суб`єктами звернення, береться Комісією до уваги і в разі встановлення невідповідності відомостей у поданих до Комісії для реєстрації кандидатів у депутати документах, після прийняття Комісією рішень про їх реєстрацію (зокрема, щодо освіти, посади (заняття), місця роботи, партійності, місця проживання, суб`єкта висування окремого кандидата тощо, а також щодо політичних партій, які висунули кандидатів у депутати у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі) до таких рішень можуть вноситися відповідні зміни.

Також, у вказаному Роз`ясненні зазначено, що інформація, що міститься у зверненнях, стосовно уточнення відомостей про кандидатів у депутати та про політичні партії, які висунули кандидатів у депутати у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, що надійшли до Комісії після 25 червня 2019 року, береться Комісією до відома. Рішення про внесення змін до постанов Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати за такими зверненнями не приймаються.

З матеріалів справи вбачається, що 25.06.2019 року позивач подав до ЦВК заяву №25/06-1, в якій вказав, що інформація, зазначена у постановах Комісії від 21 червня 2019 року №1116; 22 червня 2019 року №1139; від 23 червня 2019 року №1172 про реєстрацію кандидатами у народні депутати України в одномандатних виборчих округах: №206 - ОСОБА_1; №94 - ОСОБА_2; №133 - ОСОБА_3; №206 - ОСОБА_4; №133 - ОСОБА_5; №133 - ОСОБА_6; №133 - ОСОБА_7 ; №199 - ОСОБА_8 , про те, що вказані особи є членами Політичної партії «Слуга народу», не відповідає дійсності.

Також, 25.06.2019 року позивачем до ЦВК було подано заяву № 28/06-2, в якій останній просив Комісію взяти до уваги те, що ОСОБА_9 не є членом Політичної партії «Слуга народу», а тому просив відмовити останньому у реєстрації кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145.

26 червня 2019 року на додаток до заяви Голови Політичної партії «Слуга народу» Розумкова Д.О., поданої до ЦВК 25 червня 2019 року, щодо членства окремих осіб в Партії, позивачем до ЦВК було подано реєстр членів Політичної партії «Слуга народу» та заяву №26/01-1 з вимогою щодо врахування правдивої інформації стосовно партійності вказаних вище осіб та внесення змін постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України, в частині відомостей щодо їх партійності.

З метою, повного, всебічного розгляду справи, судом було витребувано у Центральної виборчої комісії належним чином завірені копії документів, що були подані до ЦВК для реєстрації третіх осіб, як кандидатів в народні депутати в одномандатних виборчих округах, а також постанову від 26 червня 2019 року №1345 «Про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України від 21 липня 2019 року» разом з додатками.

Дослідивши зміст наданих відповідачем, зокрема копій автобіографій третіх осіб колегія суддів встановила, що в них дійсно зазначено, що ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 , ОСОБА_9 є членами Політичної партії «Слуга народу».

Водночас, з наявного у матеріалах справи реєстру членів Політичної партії «Слуга народу», вбачається, що у переліку ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 , ОСОБА_9 - відсутні.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Колегія суддів звертає увагу на те, що згідно Роз`ясненням щодо розгляду звернень з питань внесення змін до постанов ЦВК про реєстрацію кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України від 21 липня 2019 року Центральна виборча комісія після надходження заяв від 25.06.2019 року та 26.06.2019 року була зобов`язана вжити усіх заходів для перевірки відповідних відомостей та зазначенні у виборчих бюлетенях правдивої інформації.

Проте, в даному випадку відповідачем в порушення ч.2 ст.77 КАС України не надано до суду жодних обґрунтувань з приводу вчинених ним дій щодо розгляду заяв позивача від 25.06.2019 року та 26.06.2019 року та внесення відповідних змін до постанов ЦВК про реєстрацію кандидатів у народні депутати України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року.

Враховуючи викладені обставини колегія суддів вважає, що Центральною виборчою комісією було допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у незабезпеченні внесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про партійність вказаних кандидатів - «член Політичної партії «Слуга народу», а тому позов в цій частині позовних вимог підлягає задоволенню.

Щодо посилань третіх осіб у судовому засіданні на те, що вони пройшли відповідну процедуру реєстрації на сайті ІНФОРМАЦІЯ_1/, а заповнивши всі необхідні заяви та склавши документи, які вимагались представниками партії, вони вважали, що вчинили всі дії, необхідні для прийняття їх членами партії, та вважали себе членами вказаної політичної партії. Колегія суддів зазначає наступне.

З приводу наведеного колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на наступне.

Згідно ст.6 Закону України «Про політичні партії в Україні» членом політичної партії може бути лише громадянин України, який відповідно до Конституції України має право голосу на виборах. Громадянин України може перебувати одночасно лише в одній політичній партії.

Порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.

Так, п.3.3 Статуту Політичної партії «Слуга народу» передбачено, що вступ до членів партії здійснюється на добровільних засадах, на підставі письмової заяви, поданої на ім`я Голови первинного осередку партії, партійної організації вищого рівня або Голови партії.

Рішення про прийняття в члени партії приймається на засіданні керівного органу партії ( п.3.4 Статуту).

Членам партії видається партійний квиток ( п.3.6 Статуту).

В даному випадку ні до ЦВК ні до суду не надано перелічених вище документів, які б підтверджували факт перебування ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 , ОСОБА_9 у статусі «члена Політичної партії «Слуга народу», зокрема не надано: заяв, поданих на ім`я Голови первинного осередку партії, партійної організації вищого рівня або Голови партії; рішень про прийняття в члени партії; партійних квитків.

Крім того, дослідивши у судовому засіданні сайт на які посилались треті особи, а саме ІНФОРМАЦІЯ_1/, колегія суддів встановила, що реєстрація на цьому сайті стосується осіб які мають бажання стати учасниками партії «Слуга народу» у якості волонтера у штабі, члена комісії або спостерігача, політичного діяча у майбутньому, запропонувати себе як кандидата у мажоритарному окрузі, що, на думку колегії суддів, не є тотожнім процедурі вступу особи в члени Політичної партії «Слуга народу».

Твердження третіх осіб про те, що наявність в автобіографіях кандидатів у народні депутати України посилання на приналежність до політичної партії «Слуга народу», жодним чином не порушує права самого позивача як суб`єкта виборчого процесу, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки позбавлення права позивача самостійно визначати, які особи є членами Політичної партії «Слуга народу», є втручанням у діяльність цієї партії під час виборчого процесу, втручанням у функціонування політичної партії, що є порушенням права на свободу об`єднання, гарантованого статтею 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних.

Щодо позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови відповідача від 26 червня 2019 року №1346 «Про форму, колір і текст виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» у частині зазначення відомостей про партійність - «член Політичної партії «Слуга народу», окремих кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих; зобов`язання відповідача протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року №1346 «Про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України від 21 липня 2019 року» та вказати відомості про партійність вказаних кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах шляхом зазначення таких відомостей - «безпартійний», колегія суддів зазначає наступне.

Згідно п. 14 ч. 2 ст.30 Закону України «Про вибори народних депутатів» Центральна виборча комісія, крім повноважень, визначених Законом України «Про Центральну виборчу комісію» затверджує форму, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування в загальнодержавному окрузі та в одномандатних виборчих округах; забезпечує централізоване виготовлення у необхідній кількості та облік виборчих бюлетенів і передає їх окружним виборчим комісіям.

Статтею 80 Закону України «Про вибори народних депутатів» визначено, що форма, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України, а також форма виборчого бюлетеня для повторного голосування затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня виборів.

Форма, колір і текст виборчих бюлетенів для голосування в загальнодержавному окрузі та в одномандатних виборчих округах затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за п`ятдесят три дні до дня голосування.

У виборчому бюлетені для голосування в одномандатному окрузі зазначаються в алфавітному порядку прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності) зареєстрованих у цьому окрузі кандидатів у депутати з відомостями про рік народження, освіту, посаду (заняття), місце роботи, місце проживання, партійність, а також суб`єкт висування кожного кандидата. Ліворуч від прізвища кожного кандидата розташовується порожній квадрат.

Виборчий бюлетень містить роз`яснення щодо порядку його заповнення виборцем під час голосування.

Як свідчать матеріали справи, 26.06.2019 року Центральної виборчою комісією було прийнято постанову №1346 «Про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України від 21 липня 2019 року».

Згідно частини 7 статті 12 Закону України "Про Центральну виборчу комісію» рішення, прийняті Комісією, можуть бути змінені лише самою Комісією з власної ініціативи або на підставі рішення суду. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об`єднань у вирішення питань, що належать до повноважень Комісії, не допускається, крім випадків, передбачених законами України (частина п`ята статті 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").

Разом з тим, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. При цьому судом має бути дотриманий розумний баланс між захистом прав позивача та виключною компетентністю органу державної влади.

Ураховуючи те, що судом встановлено протиправність дій Центральної виборчої комісії щодо незабезпеченні внесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про партійність окремих кандидатів - «член Політичної партії «Слуга народу», а також зважаючи на те, що встановлення протиправності дій ЦВК відбулося на стадії, коли реєстрація кандидатів у народні депутати України, а також строк подання звернень, стосовно уточнення відомостей про кандидатів у депутати та про політичні партії, які висунули кандидатів у депутати у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, визначений у Роз`яснені, закінчився, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача є саме зобов`язання ЦВК протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року №1346 «Про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з виборів народних депутатів України для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України від 21 липня 2019 року» та вказати відомості про партійність вказаних кандидатів у народні депутати України, які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, шляхом зазначення, що кандидат в народні депутати України є безпартійним. В іншій частині позовних вимог позов не підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст. 382 КАС України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

У Рішенні від 30 червня 2009 року №16-рп/2009 Конституційний Суд України зазначив, що метою судового контролю є своєчасне забезпечення захисту та охорони прав і свобод людини і громадянина, та наголосив, що виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової (абз. 1 пп. 3.2 п. 3, абз. 2 п. 4 мотивувальної частини).

Отже, колегія суддів доходить до висновку, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень подати звіт - це право суду, а не обов`язок, яке реалізується під час прийняття рішення у справі.

В даному випадку суд вважає, що відсутні підстави для зобов`язання ЦВК подати до суду звіт про виконання судового рішення протягом трьох днів з моменту набрання законної сили рішенням суду, а тому позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

При зверненні до суду з цим позовом позивачем не було сплачено судовий збір. Тому, відповідно до ч. 3 ст. 139, ч. 9 ст. 273 КАС України, у зв`язку із частковим задоволенням позову судові витрати, які складають 3842 грн., пропорційно покладаються на обидві сторони.

Судовий збір у розмірі по 1921 грн. підлягає стягненню з позивача та з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду.

Керуючись ст.ст.241, 242, 243, 245, 246, 250, 268, 269, 271, 277, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ :

Адміністративний позов Політичної партії «Слуга народу» до Центральної виборчої комісії, за участі третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет позову: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 ; ОСОБА_3 ; ОСОБА_4 ; ОСОБА_5 ; ОСОБА_6 ; ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 , про визнання протиправними бездіяльність та рішення, скасування рішення в частині та зобов`язання вчинити дії- задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо невнесення змін до постанов про реєстрацію кандидатів у народні депутати України щодо зазначення відомостей про їх партійність, а саме виключення відомостей щодо членства в Політичній партії «Слуга народу» та зазначення відомостей, що кандидат в народні депутати України є безпартійним у наступних постановах:

- постанові від 21 червня 2019 року №1116, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_1;

- постанові від 22 червня 2019 року №1139, якою зареєстровано кандидатами у народні депутати України: в одномандатному виборчому окрузі №94 ОСОБА_2; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_3; в одномандатному виборчому окрузі №206 ОСОБА_4;

- постанові від 23 червня 2019 року №1172, якою зареєстровано кандидата у народні депутати України: в одномандатному окрузі №133 ОСОБА_5; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_6; в одномандатному виборчому окрузі №133 ОСОБА_7; в одномандатному виборчому окрузі №199 ОСОБА_8;

- постанові від 25 червня 2019 року №1275, якою зареєстровано кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №145 ОСОБА_9 ;

Зобов`язати Центральну виборчу комісію протягом одного дня з моменту набрання законної сили рішенням суду у цій справі шляхом прийняття рішення на засіданні внести зміни до постанови від 26 червня 2019 року №1346 «Про форму, колір і тексти виборчих бюлетенів з виборів народних депутатів України для голосування в одномандатних виборчих округах на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року», які включені до виборчих бюлетенів для голосування в одномандатних виборчих округах, шляхом зазначення, що кандидат в народні депутати України є безпартійним.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Політичної партії «Слуга народу» (код ЄДРПОУ 40422142) та Центральної виборчої комісії (код ЄДРПОУ 21661450) до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Шостого апеляційного адміністративного суду за наступними реквізитами: рахунок отримувача - 34312206081055; отримувач - УК у Печерському районі/Печерс.р-н.; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код ЄДРПОУ 38004897; код банку МФО 899998; код класифікації доходів бюджету - 22030001 «Судовий збір» (Державна судова адміністрація України, 050), судовий збір у розмірі 1921 грн. з кожної сторони.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку частини 1 статті 272 КАС України та може бути оскаржене в апеляційному порядку до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у дводенний строк через Шостий апеляційний адміністративний суд в порядку, встановленому частиною 2 статті 278 КАС України та підпунктом 15.5 пункту 15 Перехідних положень КАС України.

Головуючий суддя: Є.В. Чаку

Судді: В.В. Файдюк

Є.І. Мєзєнцев

Головуючий суддя Чаку Євген Васильович

Судді: Файдюк Віталій Васильович

Мєзєнцев Євген Ігорович

Джерело: ЄДРСР 82716158
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку