open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2019 року

Львів

№ 857/4875/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді – Іщук Л. П.,

суддів – Обрізка І. М., Хобор Р. Б.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої дочки ОСОБА_2 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 березня 2019 року (рішення прийнято судом у складі головуючого судді Грицюка П. П. у м. Івано-Франківську) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої дочки ОСОБА_2 до Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України про визнання дій незаконними, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

17 грудня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду в інтересах неповнолітньої дочки ОСОБА_2 із адміністративним позовом до Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України, в якому просив визнати незаконними дії відповідача щодо відмови його дочці у здачі Державної підсумкової атестації в закладі освіти для отримання атестату про повну загальну середню освіту, зобов`язати відповідача надати дозвіл здати його дочці Державну підсумкову атестацію у Вашковецькому медичному коледжі Буковинського державного медичного університету за завданнями, укладеними закладом освіти, для отримання атестату про повну загальну середню освіту.

На обґрунтування своїх вимог зазначав, що його неповнолітня дочка навчається у Вашковецькому медичному коледжі Буковинського державного медичного університету та бажає здавати державну підсумкову атестацію за завданнями, укладеними закладом освіти, а не у формі зовнішнього незалежного оцінювання, так як у вищий навчальний заклад не вступатиме, однак, відповідач безпідставно відмовив їм у цьому і така відмова може призвести до обмеження права дочки на отримання атестату про повну загальну середню освіту.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 березня 2019 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій покликається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення про задоволення позову.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує обставинами, викладеними у позовній заяві, а також тим, що суд першої інстанції не врахував, що на момент вступу ОСОБА_2 в навчальний заклад була відсутня вимога щодо здачі державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання, відтак, положення відповідних нормативно-правових актів на неї не поширюються і відсутній обов`язок проходити зовнішнє незалежне оцінювання.

Відповідач подав до суду відзив на апеляційну скаргу, в якому покликається на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін.

Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь головуючого судді, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд прийшов до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є студентом денної форми навчання Комунального вищого навчального закладу «Вашковецький медичний коледж Буковинського державного медичного університету».

23 жовтня 2018 року ОСОБА_1 – батько ОСОБА_3 звернувся до Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України про проведення щодо його дочки державної підсумкової атестації з предметів загальноосвітнього циклу для студентів коледжів, технікумів та училищ.

Листом від 27 листопада 2018 року № 4.3-18-2486-18 Департамент вищої освіти Міністерства освіти і науки повідомив ОСОБА_4 , що з 2019 року відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 22 серпня 2018 року № 931 «Деякі питання проведення в 2019 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 вересня 2018 року за № 1030/32482, державна підсумкова атестація з української мови і літератури, а також із математики або історії України (період ХХ - початок ХХІ століття) за вибором студента буде проводитись у формі зовнішнього незалежного оцінювання. Крім того, роз`яснено, що студенти за умови об`єктивної неможливості прибуття для проходження зовнішнього незалежного оцінювання під час основної сесії та додаткової сесії через поважні причини (смерть членів сім`ї чи близьких родичів, надзвичайні ситуації природного та техногенного характеру, інші обставини, які об`єктивного унеможливлюють з`явлення на атестацію та підтверджені відповідними документами), за рішенням педагогічної ради закладу освіти та на підставі відповідно наказу керівника закладу вищої освіти надається право пройти атестацію в закладі.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги є безпідставними та не можуть бути задоволені.

Апеляційний суд погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України передбачено, що кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов`язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах: розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Відповідно до частини третьої статті 3 Закону України «Про освіту» право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видів, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Згідно з частиною восьмою статті 12 Закону України «Про освіту» результати навчання здобувачів освіти на кожному рівні повної загальної середньої освіти оцінюються шляхом державної підсумкової атестації, яка може здійснюватися в різних формах, визначених законодавством, зокрема у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

Державна підсумкова атестація здобувачів початкової освіти здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та/або якості освіти.

Порядок, форми проведення і перелік навчальних предметів, з яких проводиться державна підсумкова атестація, визначає центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.

Статтею 47 Закону України «Про освіту» передбачено, що зовнішнє незалежне оцінювання - це оцінювання результатів навчання, здобутих особою на певному рівні освіти, що проводиться спеціально уповноваженою державою установою (організацією).

Зовнішнє незалежне оцінювання здійснюється на основі програм зовнішнього незалежного оцінювання, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері. Зміст програм зовнішнього незалежного оцінювання має відповідати стандартам освіти відповідного рівня і бути доступним для ознайомлення не пізніше ніж за 18 місяців до проведення зовнішнього незалежного оцінювання.

Процедури, форми та порядок проведення зовнішнього незалежного оцінювання визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у відповідній сфері, з урахуванням можливостей осіб з особливими освітніми потребами та мають бути оприлюднені не менш як за шість місяців до проведення зовнішнього незалежного оцінювання.

Центральним органом виконавчої влади із забезпечення формування та реалізації державної політики у сферах освіти і науки є Міністерство освіти і науки України (пункт 1 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630).

Таким чином, з вищенаведеного вбачається, що здобувачі освіти на кожному рівні повної загальної середньої освіти зобов`язані скласти державну підсумкову атестацію, порядок, форми проведення і перелік навчальних предметів якої визначаються Міністерством освіти і науки України.

Пунктами 1, 10, 11 Розділу ІІ Положення про державну підсумкову атестацію студентів, які здобувають освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста з одночасним завершенням здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 22 серпня 2017 року № 1224 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин), передбачено, що атестація проводиться в навчальному закладі в письмовій формі або у формі зовнішнього незалежного оцінювання.

Студентам, які брали участь у спортивних змаганнях, конкурсах, виставках, що мають статус міжнародних відповідно до законодавства України і відбувалися під час проведення додаткової сесії зовнішнього незалежного оцінювання з відповідного навчального предмета (за умови неучасті через поважні причини в основній сесії з цього навчального предмета), за рішенням педагогічної ради навчального закладу та на підставі відповідного наказу керівника навчального закладу надається право пройти атестацію в навчальному закладі.

Студентам, які не з`явилися для проходження зовнішнього незалежного оцінювання з відповідного навчального предмета під час основної та додаткової сесій через поважні причини (смерть членів сім`ї чи близьких родичів, надзвичайні ситуації природного та техногенного походження, інші обставини, які об`єктивно унеможливлюють з`явлення на атестацію і підтверджуються відповідними документами), за рішенням педагогічної ради навчального закладу та на підставі відповідного наказу керівника навчального закладу надається право пройти атестацію в навчальному закладі.

25 січня 2019 року набрав чинності Порядок проведення державної підсумкової атестації, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018 року № 1369, пункти 14-16 якого також містять підстави проходження атестації в закладі освіти.

Наказом Міністерства освіти і науки України від 22 серпня 2018 року № 931 «Деякі питання проведення в 2019 році зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти» встановлено, що в 2019 році результати зовнішнього оцінювання із трьох навчальних предметів зараховуються як результати державної підсумкової атестації за освітній рівень повної загальної середньої освіти для учнів закладів загальної середньої освіти, які в 2019 році завершують здобуття повної загальної середньої освіти: українська мова і література (українська мова); математика або історія України (період XX - початок XXI століття) (за вибором учня); один із навчальних предметів, зазначених у пунктах 2-11 Переліку (за вибором учня).

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що у 2019 році державна підсумкова атестація з української мови, математики або історії України за вибором учня (студента) проводиться у формі зовнішнього незалежного оцінювання, і це поширюється на всіх учнів (студентів) незалежно від часу вступу їх в заклад освіти, а право пройти атестацію в навчальному закладі надається лише у виключних випадках, передбачених Міністерством освіти і науки України та за рішенням відповідної педагогічної ради на підставі відповідного наказу керівника навчального закладу.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції зробив правильний висновок, що Департамент вищої освіти як структурний підрозділ Міністерства освіти і науки України не наділений повноваженнями надавати дозвіл на проходження державної підсумкової атестації студентам для отримання атестату про повну загальну середню освіту в навчальному закладі.

Отже, відповідач як суб`єкт владних повноважень в межах спірних правовідносин діяв в межах наданих йому повноважень, а саме, надав ОСОБА_1 необхідну інформацію на його звернення, а тому, рішення суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог є законним та обґрунтованим.

Крім того, апеляційний суд наголошує, що відповідно до статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом порушених її прав, свобод або законних інтересів, а не можливого їх порушення у майбутньому. Тому апеляційний суд вважає, що жодних прав позивача не було порушено відмовою відповідача надати дозвіл у проходженні державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання у зв`язку з можливим неотриманням атестату про повну загальну середню освіту.

За наведених обставин, апеляційний суд вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 311, 315, 316, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої дочки ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 березня 2019 року у справі № 0940/2440/18 – без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених частиною п`ятою статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя

Л. П. Іщук

судді

І. М. Обрізко

Р. Б. Хобор

Повне судове рішення складено 26 червня 2019 року.

Джерело: ЄДРСР 82654072
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку