ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
25 червня 2019 року № 640/5479/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Каракашьяна С.К., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовомНаціональної комісії з цінних паперів та фондового ринкудоТовариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-фінансова компанія Профінвест» простягнення штрафу,ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом про стягнення штрафу з товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-фінансова компанія Профінвест» в розмірі 170000 грн.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.04.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №640/5479/19, суд ухвалив здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані несплатою відповідачем у добровільному порядку штрафу, визначеного в постанові Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.12.2017 №722-ДП-Т.
Надіслана на адресу відповідача рекомендованим листом № 0105103851013 копія вказаної ухвали була повернута до суду разом з поштовим відправленням з відміткою пошти "за закінченням терміну зберігання".
Станом на вирішення справи по суті, до суду будь-які відомості про зміну місцезнаходження відповідача не надходили.
Згідно частини 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
З огляду на викладене вище та відсутність клопотань сторін про розгляду справи у судовому засіданні, справа розглядається в порядку спрощеного провадження без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі, на підставі наявних у справі матеріалів.
Оцінивши повідомлені позивачем та відповідачем обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
В С Т А Н О В И В:
Згідно акту про правопорушення на ринку цінних паперів від 19.06.2018 №301-ЦА-УП-Т Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку встановлено в діях товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-фінансова компанія Профінвест» у період з 05.01.2016 по 22.09.2016 (включно) ознак маніпулювання цінами на цінні папери, визначені пунктом 1 та 5 частини першої статті 10-1 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».
Поряд з цим, згідно акту про правопорушення на ринку цінних паперів від 11.12.2018 №622-ДП-Т Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку встановлено в діях товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-фінансова компанія Профінвест» ознаки маніпулювання:
- 05.01.2016, 06.01.2016, 11.01.2016 та 15.01.2016 на АТ «Фондова Біржа ПФТС», передбачені пунктом 1 та 5 частини першої статті 10-1 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні»;
- 05.01.2016 на АТ «Фондова Біржа ПФТС», передбачені пунктом 4 частини першої статті 10-1 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».
Відповідно до акту про правопорушення на ринку цінних паперів від 18.12.2018 №679-ДП-Т Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку встановлено в діях товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-фінансова компанія Профінвест» під час здійснення 05.01.2016, 06.01.2016, 11.01.2016, 13.01.2016, 05.04.2016, 06.04.2016, 10.05.2017 та 05.09.2017 операцій з купівлі та продажу акцій на АТ «Фондова Біржа ПФТС» ознаки маніпулювання, передбачені пунктом 1 та 5 частини першої статті 10-1 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні».
Постановою Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 27.12.2018 об`єднано справи про правопорушення на ринку цінних паперів в одне провадження у відношенні товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-фінансова компанія Профінвест» (акти про правопорушення на ринку цінних паперів від 19.06.2018 №301-ЦА-УП-Т, від 11.12.2018 №622-ДП-Т, від 18.12.2018 №679-ДП-Т).
Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято постанову від 27.12.2018 №722-ДП-Т, відповідно до якої, за умисні дії, що мають ознаки маніпулювання на фондовому ринку, застосовано у відношенні товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-фінансова компанія Профінвест» санкції у вигляді штрафу у розмірі 170000 грн.
Оскільки вказані штрафні санкції не були сплачені відповідачем, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку звернувся з даним позовом до суду.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначає Закон України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" від 30.10.1996 року №448/96-ВР (далі - Закон №448/96-ВР).
Відповідно до статті 5 Закону №448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Згідно до статті 1 Закону №448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів - це здійснення державою комплексу заходів з метою упорядкування контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та попередження зловживань та порушень у цій сфері.
Стаття 2 цього Закону №448/96-ВР визначає мету державного регулювання ринку цінних паперів, зокрема, додержання учасниками ринку цінних паперів вимог актів законодавства.
Учасниками ринку цінних паперів згідно статті 1 Закону №448/96-ВР є емітенти, інвестори та особи, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів.
Відповідно до приписів статті 10-1 Закону №448/96-ВР маніпулюванням цінами на фондовому ринку є:
1) здійснення або намагання здійснити операції чи надання заявки на купівлю або продаж фінансових інструментів, які надають або можуть надавати уявлення щодо поставки, придбання або ціни фінансового інструменту, що не відповідають дійсності, та вчиняються одноосібно або за попередньою змовою групою осіб і призводять до встановлення інших цін, ніж ті, що існували б за відсутності таких операцій або заявок;
2) здійснення або намагання здійснити операції чи надання заявки на купівлю або продаж фінансових інструментів шляхом вчинення умисних протиправних дій, в тому числі шахрайства чи використання інсайдерської інформації;
3) поширення інформації через засоби масової інформації, у тому числі електронні засоби масової інформації, або будь-якими іншими способами, яке призводить або може призвести до введення в оману учасників ринку щодо ціни, попиту, пропозиції або обсягів торгів фінансових інструментів на фондовій біржі, що не відповідають дійсності, зокрема поширення недостовірної інформації, у разі коли особа, яка поширила таку інформацію, знала або повинна була знати, що ця інформація була недостовірною;
4) купівля або продаж фінансових інструментів перед закриттям торговельної сесії фондової біржі з метою введення в оману учасників ринку щодо цін, які склалися наприкінці торговельної сесії;
5) неодноразове протягом торговельного дня укладення двома або більше учасниками торгів угод купівлі чи продажу фінансових інструментів у власних інтересах чи за рахунок одного і того ж клієнта, за якими кожен з учасників торгів виступає як продавець та покупець одного і того ж фінансового інструменту за однаковою ціною в однаковій кількості або які не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети хоча б для одного з учасників торгів (або їх клієнтів), а також надання клієнтом кільком учасникам біржових торгів доручення на укладення в його інтересах однієї або більше угод з одним і тим самим фінансовим інструментом, під час яких покупець та продавець діють в інтересах клієнта;
6) неодноразове протягом торговельного дня здійснення або намагання здійснити операції чи надання заявки на купівлю або продаж фінансових інструментів, що не мають очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети, якщо за результатами таких торгів власник таких фінансових інструментів не змінюється;
7) неодноразове невиконання учасником біржових торгів зобов`язань за біржовими контрактами, укладеними протягом торговельного дня у власних інтересах або за рахунок клієнтів, якщо укладення зазначених контрактів спричинило значне збільшення або зниження ціни фінансового інструменту, за умови, що такі контракти мали суттєвий вплив на ціну такого інструменту;
8) укладення на фондовій біржі угод з фінансовим інструментом за ціною, що має суттєве відхилення від ціни відповідного фінансового інструменту, яка склалася на фондовій біржі тієї ж торговельної сесії (поточна ціна) шляхом подання безадресних заявок, за умови, що угоди укладені від імені та/або за рахунок осіб, між якими (працівниками яких) існувала попередня домовленість про придбання або продаж фінансового інструменту за ціною, що має суттєве відхилення від поточної ціни.
Пунктом 11 частини першої статті 11 Закону №448/96-ВР передбачено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за умисні дії, що мають ознаки маніпулювання на фондовому ринку, визначені цим Законом - у розмірі від десяти до п`ятдесяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або в розмірі до ста п`ятдесяти відсотків прибутку (надходжень), одержаних в результаті цих дій.
Частиною 3 статті 11 Закону №448/96-ВР у разі несплати штрафу протягом 15 днів примусове стягнення штрафів здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Пунктом 3 розділу XVIII Правил розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, затверджених рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 16.10.2012р. №1470 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.11.2012р. за №1855/22167, передбачено, що юридичні особи сплачують штрафи шляхом перерахування коштів до Державного бюджету України.
Відповідач доказів оскарження постанови від 27.12.2018 №722-ДП-Т та/або доказів сплати визначеного штрафу не надав.
Враховуючи всі наведені обставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно зі статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати до стягнення не підлягають.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 77, 243 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку задовольнити повністю.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-Фінансова компанія Профінвест» (04050, м. Київ, вул. Білоруська, 30, код ЄДРПОУ 33601866) штраф у розмірі 170000 грн. (сто сімдесят тисяч гривень гривень 00 коп.) до Державного бюджету України, який слід перерахувати на рахунок відкритий в управлінні Державної казначейської служби України за балансовим рахунком 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", код бюджетної класифікації за доходами 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106.
Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя С.К. Каракашьян