open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2019 року справа №200/3839/19-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),

суддів Казначеєва Е.Г., Ястребової Л.В.,

за участю секретаря судового засідання Сухова М.Є.,

представника відповідача Полякової В.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2019 року у справі №200/3839/18-а (головуючий І інстанції Логойда Т.В.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області про скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог (а.с.1-9,147), просив: скасувати рішення Слов`янського міського відділу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області від 12 березня 2019 року, прийняте щодо ОСОБА_1 ; зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України в Донецькій області прийняти рішення про оформлення позивачу паспорта громадянина України.

В обґрунтування позову зазначив, що в 1975 році народився в Україні і з того часу проживав на її території, в тому числі на момент проголошення незалежності України (24 серпня 1991 року), є громадянином України. Після досягнення 16-ти річного віку отримав паспорт громадянина СРСР.

27.10.2018 року звернувся до Слов`янського міського відділу Державної міграційної служби України в Донецькій області із заявою про оформлення паспорта громадянина України.

Однак, відповідач протиправно відмовив в його оформленні та видачі, зазначивши підставу - подання не в повному обсязі документів та інформації, не врахувавши, що позивач є громадянином України, надав всі необхідні документи, сплатив адміністративний збір, вчинив дії, які вимагали. Про надання додаткових документів відповідач не повідомляв.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2019 року позов задоволено.

Скасовано рішення Слов`янського міського відділу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області від 12 березня 2019 року, прийняте щодо ОСОБА_1 .

Зобов`язано Головне управління Державної міграційної служби України в Донецькій області в особі Слов`янського міського відділу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області прийняти рішення про оформлення позивачу паспорта громадянина України.

Не погодившись з судовим рішенням відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судове рішення, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову.

Обґрунтування апеляційної скарги.

Судом першої інстанції не враховано, що відповідачем не отримано при перевірці відомостей, які б надавали можливість ідентифікувати особу заявника, а також підтвердити реєстрацію його місця проживання.

Паспорт СРСР на ім`я позивача є недійсним відповідно до постанови від 28.10.2004 року №1429, а тому не можна вважати відмітку в ньому про постійне проживання позивача на території України, як доказ набуття громадянства України.

Ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру. Оскільки в цьому реєстрі відсутня інформація щодо позивача, відповідач правомірно почав процедуру перевірки, визначену п.43 Порядку.

В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги, просив скасувати рішення та відмовити в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, вивчивши матеріали справи, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, суд встановив наступне.

Фактичні обставини справи.

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_1 , народження ІНФОРМАЦІЯ_2 , звернувся до Слов`янського міського відділу Державної міграційної служби України в Донецькій області, який є територіальним структурним підрозділом відповідача і не є юридичною особою, із заявою про оформлення паспорта громадянина України замість паспорта громадянина СРСР зразка 1974 року серії НОМЕР_1 .

До заяви надано: квитанцію про сплату адміністративного збору;

згоду на обробку персональних даних;

письмові пояснення, в яких зазначено, що позивач народився в м. Луганську; з народження по 1992 рік постійно проживав за місцем народження; з 16 липня 1991 року по 15 травня 1992 року був зареєстрований у м. Луганську, про що в паспорті проставлена відповідна відмітка; з 26 червня 1992 року зареєстрований у знайомих в м. Дебальцеве; з 1996 року виїхав з м. Дебальцеве до м. Краматорська, де проживав без реєстрації до 1997 року; у 1997 році без зняття з реєстрації виїхав до м. Москва Російської Федерації, де проживав до 2002 року; у 2002 році приїхав до України та без реєстрації проживає у м. Слов`янську; російське громадянство та паспорт громадянина Російської Федерації, закордонний паспорт, ідентифікаційний код не отримував; не одружений, до кримінальної відповідальності не притягався; близьких родичів на території України немає (мати померла, а батька не має з дитинства); його особу можуть підтвердити його знайомі;

паспорт громадянина СРСР зразка 1974 року серії НОМЕР_1 , виданий Відділом внутрішніх справ Жовтневого райвиконкому міста Луганська 16 липня 1991 року, в якому зроблені відмітки та проставлені штампи, завірені підписами посадових осіб, про те, що позивач постійно проживав на території України: з 16 липня 1991 року по 15 травня 1992 року прописаний у м. Ворошиловграді (перейменоване у м. Луганськ) (штамп відділу внутрішніх справ Жовтневого райвиконкому у м. Ворошиловграді про прописку позивача з 16 липня 1991 року та штамп Жовтневого РВ УМВС України у м. Ворошиловграді про виписку з вказаної адреси з 15 травня 1992 року), а з 26 червня 1992 року і натепер - у м. Дебальцеве;

- свідоцтво про народження серії НОМЕР_2 , видане повторно Жовтневим РАЦС м. Луганська 13 серпня 2013 року, актовий запис від 03 липня 1975 року № 741, в якому зазначено, що позивач народився у м. Луганську, батьками зазначені особи, що є росіянами - громадянами України;

- домову книгу, в якій із записом про паспортні дані позивача містяться відмітки зі штампами, які є аналогічними тим, що і в паспорті позивача: штамп відділу внутрішніх справ Жовтневого райвиконкому у м. Ворошиловграді про прописку позивача (натепер - реєстрація) з 16 липня 1991 року у м. Ворошиловграді, та штамп Жовтневого РВ УМВС України у м. Ворошиловграді про виписку з вказаної адреси з 15 травня 1992 року; відмітки зі штампами завірені підписами посадових осіб;

- тимчасове посвідчення військовозобов`язаного №4/1163 з фотокарткою особи, що видане Слов`янським ОМВК 26 вересня 2018 року.

В заяві також зазначено, що раніше заяву про отримання паспорта громадянина України позивач не подавав.

За результатом перевірки відповідності поданих документів вимогам Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 302, посадовими особами Слов`янського міського відділу Державної міграційної служби України в Донецькій області сформовано заяву-анкету від 06 листопада 2018 року № 2489308, яку підписано позивачем та працівником територіального підрозділу ДМС.

Територіальним підрозділом ДМС проведено заходи з ідентифікації особи із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Реєстр) та встановлено, що будь-яка інформація в Реєстрі відсутня, у зв`язку з чим розпочато процедуру встановлення особи позивача шляхом надсилання запитів (листів) до державних установ щодо перевірки документів та інформації, яка зазначена позивачем у заяві про видачу паспорта громадянина України, проведено опитування осіб, які були зазначені у письмових поясненнях позивача.

Так, 27 жовтня 2018 року проведено встановлення особи позивача шляхом опитування ОСОБА_2 , зареєстрованого у м. Краматорськ, який надав пояснення, що знає позивача з 1996 року, який знімав квартиру у його сусіда, і з того часу підтримує з ним дружні стосунки.

В той же день проведено встановлення особи позивача шляхом опитування ОСОБА_3 , зареєстрованого у м. Краматорськ, який надав пояснення, що знає позивача з 1996 року, у 1997 році він орендував у нього житло, після 1997 року вони періодично бачилися з позивачем (у його паспорті з 04 грудня 1996 року до 17 вересня 2010 року міститься відмітка про реєстрацію у м. Краматорську)

За результатом вказаних дій складено акти встановлення особи від 27 жовтня 2018 року.

27 жовтня 2018 року Слов`янським міським відділом Державної міграційної служби України в Донецькій області до відділу обліку інформації про реєстрацію місця проживання Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області направлено запит про реєстрацію місця проживання позивача, на що отримано довідку від 06 листопада 2018 року №21906112018/14044 про відсутність таких відомостей.

На запит щодо надання інформації з Державного реєстру виборців отримано лист відділу ведення Державного реєстру виборців Слов`янської міської ради від 06 листопада 2018 року №18-28.1/1799, що персональні дані реєстру можуть бути використані центральним органом виконавчої влади у випадках, передбачених законом, яким єЗакон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», відповідно до ст. 6 якого інформація з Реєстру може використовуватися для внесення відомостей до паспортного документа про місце проживання або місце перебування громадян, які проживають на тимчасово окупованій території України, - території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. З огляду на що відділ ведення Реєстру може надати лише персональні дані громадян, виборча адреса яких знаходиться на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

В той же день зроблено запит щодо реєстрації та зняття з реєстрації позивача, щодо можливого документування паспортом громадянина України, на що отримано листи Управлінь Державної міграційної служби України в областях (Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій, Івано-Франківській, Закарпатській, Запорізькій, Чернігівській, Черкаській, Чернівецькій, Київській, Львівській, Луганській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Сумській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій) та в м. Києві про те, що згідно з відповідними даними така інформація не значиться, паспортом громадянина України позивач не документувався.

27 жовтня 2018 року Слов`янським міським відділом Державної міграційної служби України в Донецькій області до Головного управління Державної міграційної служби в Луганський області направлено запит №58-15407 щодо підтвердження видачі позивачу поданого ним паспорта громадянина СРСР зразка 1974 року та підтвердження тотожності особи, зображеної на фотокартці, що додавалася до запиту, з фотокарткою наявною в заяві про видачу паспорта.

На запит отримана відповідь від 22 січня 2019 року № 632, що Жовтневий РВ у м. Луганську УДМС України в Луганській області припинив свою діяльність, печатки та штампи, які використовувались зазначеним підрозділом, визначені недійсними, доступ до картотеки заяв про видачу паспортів відсутній, тому підтвердити видачу паспорта громадянина колишнього СРСР на ім`я ОСОБА_1 немає можливості. Також повідомлено, що наявні облікові дані відділу обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання (відділ адресно-довідкової роботи) УДМС України в Луганській області залишилися на непідконтрольній українській владі території (м. Луганськ), доступ до них відсутній, а в наявних облікових даних, що знаходяться на підконтрольній українській владі території громадянин ОСОБА_1 не значиться.

17 листопада 2018 року отримано лист Слов`янського міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області від 16 листопада 2018 року №15-10-7947/15.22-25, що в результаті розширеного пошуку за відомостями, внесеними до Державного реєстру актів цивільного стану громадян, відомостей актових записів цивільного стану на ім`я ОСОБА_1 не знайдено.

23 листопада 2018 року Слов`янським міським відділом Державної міграційної служби України в Донецькій області з метою підтвердження законності видачі позивачу свідоцтва про народження надіслано запит до відділу державної реєстрації актів цивільного стану Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Луганській області, на який отримано відповідь від 28 грудня 2018 року №7601/14/.1, в якій повідомлено про неможливість перевірки наявності актового запису про народження позивача за паперовим носіями, у зв`язку з тим, що архів Жовтневого району у місті Луганську відділу державної реєстрації актів цивільного стану Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Луганській області знаходиться на тимчасово окупованій території.

27 грудня 2018 року отримано лист від Сєвєродонецького міського відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Луганській області, яким повідомлено, що при перевірці за даними Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо видачі свідоцтва про народження ОСОБА_1 інформації не знайдено (лист від 05 грудня 2018 року № 8941/1710-33).

19 січня 2019 року зроблено запит до ІНФОРМАЦІЯ_3 , на який отримано відповідь від 04 лютого 2019 року № 4/429, що тимчасове посвідчення військовозобов`язаного позивачу видано на підставі його заяви від 19 вересня 2018 року, до якої був доданий паспорт громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року та довідка з фактичного місця проживання від керівника мікрорайону ж/д №2 м. Слов`янська (довідка від 18 вересня 2018 року №658, в якій зазначено, що позивач дійсно проживає у м. Слов`янську без реєстрації в якості тимчасово переміщеної особи.

Рішенням Слов`янського міського відділу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області 12 березня 2019 року в оформленні та видачі паспорта громадянина України відмовлено відповідно до п.п. 1, 3, 5, 6 п. 100 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України.

Про прийняте рішення позивача повідомлено листом від 12 березня 2019 року №58-3045.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що позивачем надано в повному обсязі необхідні документи та інформацію для отримання паспорта громадянина України. При цьому відповідач не відмовляв позивачу в прийнятті поданих документів, а перевіривши їх, сформував заяву-анкету, що відповідно до п.25 Порядку вчиняється у разі відповідності поданих документів вимогам Порядку.

Оцінка суду.

06 грудня 2012 року набув чинностіЗакон України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

Відповідно до ч. 1ст. 4 вказаного ЗаконуЄдиний державний демографічний реєстр - це електронна інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, захисту, обробки, використання і поширення визначеної цим Законом інформації про особу та про документи, що оформлюються із застосуванням засобів Реєстру, із забезпеченням дотримання гарантованихКонституцією Українисвободи пересування і вільного вибору місця проживання, заборони втручання в особисте та сімейне життя, інших прав і свобод людини та громадянина.

Єдиний державний демографічний реєстр ведеться з метою ідентифікації особи для оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсними та знищення передбачених цим Законом документів. Єдиний державний демографічний реєстр у межах, визначених законодавством про свободу пересування та вільний вибір місця проживання, використовується також для обліку інформації про реєстрацію місця проживання чи місця перебування.

На підставі ч.ч. 1, 4 та 5 ст. 21 вказаного Закону паспортгромадянина України є документом, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.

Паспорт громадянина України виготовляється у формі картки, що містить безконтактний електронний носій.

Частиною 2ст. 21 вказаного Закону визначено, що кожен громадянин України, який досяг чотирнадцятирічного віку, зобов`язаний отримати паспорт громадянина України.

Порядок оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 302 (далі Порядок).

Згідно п.10 Порядку оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта здійснюється територіальними органами/територіальними підрозділами ДМС через Головний обчислювальний центр Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Головний обчислювальний центр Реєстру) у взаємодії з Державним центром персоналізації документів державного підприємства "Поліграфічний комбінат "Україна" по виготовленню цінних паперів" (далі - Центр).

На підставі п.п. 7, 8 Порядку оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін та видача паспорта здійснюються, зокрема, особі, яка досягла 14-річного віку, - на підставі заяви-анкети, поданої нею особисто.

Паспорт видається: не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети для його отримання; не пізніше ніж через 10 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети для його термінового отримання. Паспорт, який оформлюється вперше, видається не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети для його отримання.

Пунктом 16 Порядку визначено, що ДМС має право отримувати інформацію про особу з наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій, в обсязі, необхідному для ідентифікації особи у зв`язку з оформленням (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміном паспорта.

Відповідно до п. 24 Порядку працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від заявника перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.

У разі виявлення факту подання не всіх необхідних документів або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган ДМС/територіальний підрозділ ДМС, уповноважений суб`єкт інформує заявника про відмову в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови. За бажанням заявника відмова надається в письмовому вигляді.

Заявник має право повторно звернутися до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта в разі зміни або усунення обставин, у зв`язку з якими йому було відмовлено в прийнятті документів.

На підставі п.35 Порядку заявник для оформлення паспорта подає такі документи:

1) свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави (далі - свідоцтво про народження);

2) оригінали документів, що підтверджують громадянство та посвідчують особу батьків або одного з них, які на момент народження особи перебували у громадянстві України (для підтвердження факту належності особи до громадянства України).

У разі відсутності таких документів або у разі, коли батьки чи один із батьків такої особи на момент її народження були іноземцями або особами без громадянства, або у разі набуття особою громадянства України на території України подається довідка про реєстрацію особи громадянином України;

3) паспорт громадянина України для виїзду за кордон (для осіб, які постійно проживали за кордоном, після повернення їх в установленому порядку на проживання в Україну та для осіб, які набули громадянство України за кордоном);

4) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб (для бездомних осіб);

5) довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб);

6) рішення суду про встановлення особи (для осіб, яких не було встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи);

7) документ, що посвідчує особу законного представника/уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи;

8) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати. Оригінал документа про звільнення від сплати адміністративного збору повертається заявнику, а до заяви-анкети додається його копія, засвідчена працівником територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта шляхом проставлення відмітки "Згідно з оригіналом" та підпису із зазначенням його посади, прізвища, ініціалів та дати;

9) документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів):

про місце проживання - довідку органу реєстрації встановленого зразка;

про народження дітей - свідоцтва про народження дітей;

про шлюб і розірвання шлюбу - свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

про зміну імені - свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків або повідомлення про відмову від його прийняття;

10) документ, виданий відповідним органом, установою, організацією, який містить фотозображення особи, - для осіб, які звертаються за оформленням паспорта вперше після досягнення 18-річного віку. У разі відсутності такого документа особа подає письмове звернення в довільній формі, в якому зазначається інформація про адресу місць проживання, навчання, роботи, установ виконання покарань та інша інформація, відомості про батьків або інших родичів, які будуть залучені до проведення процедури встановлення особи;

11) одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування із застосуванням засобів Реєстру - для оформлення паспорта особі, яка не може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, або особі, яка відбуває покарання в установах виконання покарань або перебуває на тривалому стаціонарному лікуванні в закладах МОЗ закритого типу (в разі потреби). Фотокартка повинна відповідати вимогам рекомендацій Міжнародної організації цивільної авіації (IКAO) Doc 9303.

Вказаний перелік документів є вичерпним.

Пункт 46 Порядку передбачає перелік документів для оформлення паспорта замість втраченого або викраденого.

Пунктом 69 визначено перелік документів, які заявник подає для обміну паспорту:

1) паспорт, що підлягає обміну;

2) документи, що підтверджують обставини, у зв`язку з якими паспорт підлягає обміну (крім випадків, передбачених підпунктами 4 і 6 пункту 6 цього Порядку);

3) посвідчення про взяття на облік бездомних осіб (для бездомних осіб);

4) довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (для внутрішньо переміщених осіб);

5) документ, що посвідчує особу законного представника/уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи;

6) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати. Оригінал документа про звільнення від сплати адміністративного збору повертається заявнику, а до заяви-анкети додається його копія, засвідчена працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта шляхом проставлення відмітки "Згідно з оригіналом" та підпису із зазначенням його посади, прізвища, ініціалів та дати;

7) документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів):

про місце проживання - довідку органу реєстрації встановленого зразка (крім випадків, коли здійснюється обмін паспорта зразка 1994 року);

про народження дітей - свідоцтва про народження дітей;

про шлюб і розірвання шлюбу - свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

про зміну імені - свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податківабо повідомлення про відмову від його прийняття;

8) одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування із застосуванням засобів Реєстру - для оформлення паспорта особі, яка не може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, або особі, яка відбуває покарання в установах виконання покарань або перебуває на тривалому стаціонарному лікуванні в закладах МОЗ закритого типу (в разі потреби). Фотокартка повинна відповідати вимогам рекомендацій Міжнародної організації цивільної авіації (IКAO) Doc 9303.

Вказаний перелік документів є вичерпним.

Таким чином, Порядком передбачена перевірка повноти поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства. В разі подання не всіх документів, або їх невідповідності вимогам законодавства, орган ДМС відмовляє в прийнятті документів із зазначенням підстав такої відмови.

Згідно з п.п. 25 - 28 Порядку у разі відповідності поданих документів вимогам цього Порядку працівник територіального органу ДМС, уповноваженого суб`єкта із використанням електронного цифрового підпису та із застосуванням засобів Реєстру формує заяву-анкету (у тому числі здійснює отримання біометричних даних, параметрів).

Заява-анкета роздруковується і підписується заявником та працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта, який прийняв документи та сформував заяву-анкету.

Аналіз зазначеного положення Порядку дає підстави для висновку, що факт формування заяви-анкети підтверджує відповідність поданих заявником документів вимогам Порядку.

Згідно з п. 30, 32 та 33 Порядку прийняті уповноваженим суб`єктом заява-анкета та скановані документи (у тому числі отримані біометричні дані, параметри) із застосуванням засобів Реєстру автоматично розподіляються та надсилаються до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, який обслуговує відповідний уповноважений суб`єкт, що здійснив прийняття документів від заявника.

Працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС не пізніше наступного дня після надходження до розгляду документів перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35, 46 і 69 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.

У разі прийняття рішення про відмову в розгляді документів, прийнятих уповноваженим суб`єктом, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС не пізніше наступного робочого дня надсилає уповноваженому суб`єкту письмове повідомлення про відмову в їх розгляді із зазначенням підстав відмови з метою подальшого вручення заявнику.

Рішення про відмову в розгляді документів позивача відповідачем не приймалося.

Згідно з п. 38 Порядку після прийняття до розгляду заяви-анкети та доданих до неї документів працівник територіального підрозділу ДМС здійснює заходи з ідентифікації особи, на ім`я якої оформляється паспорт.

Пунктом 39 Порядку визначено, що ідентифікація особи здійснюється на підставі даних, отриманих з баз даних Реєстру.

Пошук в Реєстрі інформації щодо особи здійснюється за поданими персональними даними (у тому числі тими, що змінилися).

Рішення про оформлення паспорта приймається територіальним підрозділом ДМС за результатами ідентифікації особи та перевірки факту належності особи до громадянства України.

Згідно з п.п. 40 Порядку ідентифікація особи, на ім`я якої оформляється паспорт і стосовно якої відсутня інформація в базах даних Реєстру, здійснюється відповідно до наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій.

Відповідно до п. 81 Порядку у разі коли картотеки заяв про видачу паспорта територіального підрозділу ДМС не збереглися, відсутня будь-яка інформація в наявних даних обліку територіального органу ДМС, проводиться процедура встановлення особи відповідно до пункту 43 цього Порядку.

Згідно з п. 43 Порядку у разі неподання особою, яка досягла 18-річного віку, документів з фотокартками, проводиться процедура встановлення особи шляхом надсилання запитів щодо перевірки документів та інформації, зазначеної заявником у письмовому зверненні, зокрема до МВС, Національної поліції, Мін`юсту, органів ДФС, навчальних закладів, військових частин, військових комісаріатів, установ виконання покарань, для отримання інформації з наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій, у тому числі фотокартки особи, яка дасть змогу ідентифікувати особу. В процесі перевірки береться до уваги вся інформація, яку повідомив заявник.

Одночасно проводиться перевірка за даними обліку територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС. Перевірка стосовно осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України проводиться, зокрема, за даними Державного реєстру виборців шляхом надсилання запитів до відповідних відділів ведення Державного реєстру виборців.

Крім того, у виключних випадках за відсутності фотокартки особи та за результатами перевірок, за якими особу не ідентифіковано, з метою встановлення особи проводиться опитування родичів, сусідів, які були зазначені у письмовому зверненні. За результатами їх свідчень складається акт встановлення особи за формою, встановленою МВС.

Строк проведення процедури встановлення особи не повинен перевищувати двох місяців.

Відповідно до п. 44 Порядку за результатами проведення процедури встановлення особи, підтвердження факту видачі свідоцтва про народження, а також перевірки факту належності особи до громадянства України працівником територіального підрозділу ДМС складається висновок за встановленою МВС формою, який затверджується керівником територіального органу ДМС.

Якщо за результатами проведення зазначеної процедури особу не встановлено, приймається рішення про відмову особі в оформленні паспорта, яке доводиться до відома заявника в порядку, передбаченому пунктами 100 і 101 цього Порядку.

На підставі п.100 Порядку територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС має право відмовити особі в оформленні або видачі паспорта, якщо, зокрема:

1) особа не є громадянином України;

3) дані, отримані з баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують надану заявником інформацію;

5) особа подала не в повному обсязі документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі паспорта;

6) особу не встановлено за результатами проведення процедури встановлення особи.

Пунктом 101 Порядку визначено, що у рішенні про відмову в оформленні чи видачі паспорта, яке доводиться до відома заявника в порядку і строки, встановлені законодавством, зазначаються підстави відмови.

Як свідчить висновок за заявою про встановлення особи ОСОБА_1 (а.с.142) позивачу відмовлено в оформленні та видачі паспорту громадянина України на підставі п.п. 1, 3, 5, 6 п. 100 Порядку.

Щодо відмови за пп.1 п.100 Порядку що позивач не є громадянином України суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1 ч. 1ст. 3 Закону України «Про громадянство України»громадянами України є усі громадяни колишнього СРСР, які на момент проголошення незалежності України (24 серпня 1991 року) постійно проживали на території України.

Особи, зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті, є громадянами України з 24 серпня 1991 року.

Статтею першою Закону визначено термін проживання на території України на законних підставах це проживання в Україні іноземця чи особи без громадянства, які мають у паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року відмітку про постійну чи тимчасову прописку на території України, або зареєстрували на території України свій національний паспорт, або мають посвідку на постійне чи тимчасове проживання на території України, або їм надано статус біженця чи притулок в Україні.

Як свідчать надані позивачем відповідачу документи, зокрема, паспорт громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року, ОСОБА_1 на час проголошення незалежності України позивач постійно проживав на території України, що підтверджено відміткою в паспорті (а.с.14)

На другій та четвертій сторінці паспорта позивача, оригінал якого досліджений судом першої інстанції, проставлений штамп органу внутрішніх справ СРСР, який видав паспорт до проголошення незалежності України 16.07.1991 року, з номером вказаного органу (№309-004). Крім цього, в паспорті проставлено штамп реєстрації місця проживання позивача з 16.07.1991 року по 15.05.1992 року м. Ворошиловград (перейменовано у м. Луганськ) (а.с.15-21).

Відповідачем не надано доказів, що паспорт колишнього СРСР зразка 1974 року, виданий позивачу, визнаний недійсним, та відповідачем не спростовано, що відомості, наявні в паспорті є такими, що не відповідають дійсності.

Зазначене також не спростовує посилання апелянта на п.1 Постанови №1429 від 28.10.2004 року «Про паспорти громадян України, що оформлені з використанням бланків колишнього СРСР».

Таким чином, з 24 серпня 1991 року позивач є громадянином України та має обов`язок, а не право, як помилково вважав відповідач, отримати паспорт громадянина України (ч. 2ст. 21 Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус»).

Суд першої інстанції правильно не взяв до уваги заперечення відповідачем громадянства України позивача внаслідок проставлення в його паспорті, на титульній сторінці штампу 20.05.1993 року із затертим номером державного органу України про належність позивача до громадянства України, - оскільки така відмітка має значення для осіб, які визнаються громадянами України на підставі п.3 ч.1 ст.3 Закону України «Про громадянство України», а саме громадянами України є особи, які прибули в Україну на постійне проживання після 13 листопада 1991 року і яким у паспорті громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року органами внутрішніх справ України внесено напис "громадянин України", та діти таких осіб, які прибули разом із батьками в Україну і на момент прибуття в Україну не досягли повноліття, якщо зазначені особи подали заяви про оформлення належності до громадянства України.

Особи, зазначені у п. 3 ч. 1 цієї статті, є громадянами України з моменту внесення відмітки про громадянство України (абз. 6ст. 3 вказаного Закону).

На підставі викладеного суд приходить до висновку про відсутність підстави для відмови позивачу в оформленні та видачі паспорту громадянина України за пп.1 п.100 Порядку, що позивач не є громадянином України.

Також відсутня підстава відмови за пп.3 п.100 Порядку, оскільки паспорт громадянина колишнього СРСР зразка 1974 року позивач отримав напередодні проголошення незалежності України, і всі відмітки в ньому зроблені до 06 грудня 2012 року - дня набрання чинностіЗаконом України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус».

Суд погоджується з відповідачем, що ДМС має право отримувати інформацію про особу з наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій, в обсязі, необхідному для ідентифікації особи у зв`язку з оформленням чи обміном паспорта.

Проте, така інформація має бути оцінена з урахуванням сукупності усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Так, паспорт та свідоцтво про народження позивач отримав на території, яка натепер є непідконтрольною українській владі територією (м. Луганськ).

Зазначене призвело до неможливості надання інформації на запит відповідача відповідними органами, оскільки архіви та картотеки, за якими можливо перевірити дані, відображені в документах позивача, залишилися на непідконтрольній Україні території, а в нових картотеках така інформація відсутня.

Разом з цим, всі документи, які сформовані до проведення антитерористичної операції, які особа отримала на законних підставах, не можуть піддаватися сумніву, а неможливість проведення перевірки інформації, що внесена до таких документів, не може позбавляти особу можливості виконати свій обов`язок щодо отримання паспорта громадянина України.

Вищезазначене дає підставу для висновку про неправильне визначення відповідачем підстави відмови у видачі позивачу паспорту за пп.3,6 п.100 Порядку.

Щодо опитування з метою встановлення особи-заявника в Порядку зазначено родичів, сусідів, тобто осіб, які тривалий час - з дня набуття особою громадянства України відповідно доЗакону України «Про громадянство України»знають особу щодо якої вирішується питання про її встановлення для подальшого оформлення та видачі їй паспорта громадянина України.

Як зазначав позивач в письмових поясненнях родичів на території України він не має.

Для цілей абз. 3 п. 43 Порядку в якості сусідів можуть бути опитані лише ті особи, які проживають поруч із зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання особи-заявника. Інші особи в якості сусідів братися не можуть.

За зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання позивача на час видачі позивачу паспорта громадянина СРСР (16 липня 1991 року) та на час набуття ним громадянства України відповідно доЗакону України «Про громадянство України» зазначена адреса у м. Луганську, яка знаходиться на непідконтрольній українській владі території.

З 26 червня 1992 року до теперішнього часу зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання позивача є адреса у м.Дебальцеве, яке також знаходиться на непідконтрольній українській владі території.

Тобто, опитування сусідів позивача за вказаними адресами є заздалегідь неможливими до виконання.

При цьому відповідачем не враховано, що опитування родичів, сусідів з метою встановлення особи проводиться у виключних випадках - за наявності двох умов разом: відсутності фотокартки особи та відсутності ідентифікації особи за результатами перевірок (абз. 3 п. 43 Порядку).

Проте, наявність зазначених умов разом відповідач не підтвердив, а в матеріалах справи містяться фотокартки позивача.

Також відсутні підстави відмови у оформленні та видачі позивачу паспорта громадянина України, визначені у пп.5 п.100 Порядку, оскільки при прийнятті від позивача документів, відповідачем складено заяву-анкету, що відповідно до п.25-28 Порядку визначає відповідність поданих документів. Також відповідачем не приймалося рішення згідно п.30,32,33 Порядку про відмову в розгляді документів.

Підсумовуючи викладене, суд погоджується з висновком суду першої інстанції про не підтвердження відповідачем наявності підстав для відмови в оформленні та видачі паспорта громадянина України ОСОБА_1 , визначених пп.1,3,5,6 п.100 Порядку., тому рішення відповідача від 12.03.2019 року щодо нього є незаконним та підлягає скасуванню.

З огляду на дискреційні повноваження суд першої інстанції правильно зобов`язав відповідача прийняти рішення про оформлення позивачу паспорта громадянина України.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами пункту 1 частини 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної міграційної служби України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2019 року у справі №200/3839/18-а залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19 квітня 2019 року у справі №200/3839/18-а залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 25 червня 2019 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 25 червня 2019 року.

Головуючий суддя І.Д. Компанієць

Судді Е.Г. Казначеєв

Л.В. Ястребова

Джерело: ЄДРСР 82609958
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку