РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 червня 2019 року справа № 580/1360/19
м . Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого – судді: Тимошенко В.П.,
за участю секретаря судового засідання: Пруднікової В.О.,
представника позивача – Півошенка П.О. (за довіреністю),
представника відповідача – Шлапак Н.В. (за довіреністю в режимі відеоконференції),
розглянувши по суті у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в порядку загального позовного провадження у залі суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю “Сокар Петролеум” до Офісу великих платників податків ДФС про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
18 квітня 2019 року до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов товариства з обмеженою відповідальністю “Сокар Петролеум” до Офісу великих платників податків ДФС, в якому позивач визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача №00000154206 від 25.01.2019.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивачем зазначено, що Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби при винесенні рішення неправомірно застосував штраф за несвоєчасну реєстрацію, так як некоректно працює сервер ДФС та несвоєчасно надходить інформація про стан зареєстрованих податкових накладних.
23 квітня 2018 року ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у адміністративній праві, прийнято рішення про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
20 травня 2019 року відповідачем до суду надіслано відзив на позовну заяву, в якій представник відповідача просив у задоволенні позову відмовити повністю.
У судовому засіданні представник позивача просив адміністративний позов задовольнити повністю, а представник відповідача – відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
ТОВ «Сокар Петроліум» зареєстроване 19.07.2012, ідентифікаційний код 38305367, місцезнаходження юридичної особи: 18001, Черкаська область, вул. Надпільна, 226/1.
Головним державним ревізором-інспектором відділу податкового супроводження підприємств торгівлі пальним управління податкового супроводження підприємств паливно-енергетичного комплексу та виробничої сфери Шевченко ОСОБА_1 Валеріївною Офісу великих платників податків ДФС 14 грудня 2018 року проведено камеральну перевірку своєчасності реєстрації ТОВ «Сокар Петролеум» в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН) податкових накладних та розрахунків коригування виписаних з 15.02.2017 по 14.09.2018.
За наслідками проведеної камеральної перевірки складено акт № 4139/28-10-42-06/38305367 від 14.12.2018, у висновках якого вказано: «Дані камеральної перевірки свідчать про порушення ТОВ «Сокар Петролеум» пункту 201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України, а саме реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань з порушенням законодавчо встановлених термінів: від 1 до 15 календарних днів на загальну суму ПДВ 10566685,08 грн:
- до 15 календарних днів на суму ПДВ 10 458 159, 98 грн.,
- від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 5 000 грн.,
- від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 103 525, 10 грн».
11.01.2019 позивачем подано заперечення на акт перевірки до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України.
04.02.2019 позивачем отримано відповідь, за якою висновки перевіряючих залишені без змін, а заперечення ТОВ «Сокар Петролеум» без задоволення.
На підставі акту перевірки № 4139/28-10-42-06/38305367 від 14.12.2018 Офісом великих платників податків ДФС винесено податкове повідомлення-рішення №0000154206 від 25.01.2019.
Позивачем оскаржено дане податкове-повідомлення рішення до ДФС України. ДФС України залишило дану скаргу без задоволення, а податкове повідомлення-рішення без змін.
Вважаючи податкове повідомлення - рішення необґрунтованим, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з позовом до суду.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі по тексту – ПК України) Єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконаної влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) здійснюється відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі – Порядок №1246).
Пунктами 201.1 і 201.4 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В силу приписів норм пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до вимог пункту 5 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі – Порядок №1246), податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 2001.3, 2001.9 статті 2001 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/ розрахунку коригування.
Пунктом 12 Порядку №1246 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 2001.3 і 2001.9 статті 2001 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 13, 14 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Відповідно до вимог пункту 2 Порядку №1296 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.
При цьому, згідно пункту 3 Порядку №1296 операційний день триває з 0 до 23-ї години.
Суд зазначає, що в акті перевірки від 14.12.2018 №4139/28-10-42-06/38305367 зафіксовано несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків в ЄРПН 41 податкової накладної.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що спірне рішення підлягає скасуванню, оскільки вважає неправомірне застосування штрафу за несвоєчасну реєстрацію шести податкових накладних. Позивач просить скасувати оскаржуване рішення повністю, оскільки в даному випадку не можливо виділити частину штрафу без врахування 6 податкових накладних.
Судом проаналізовано податкові накладні, які подані у березні 2018 року, зокрема від 31.03.2018 №378, № 381 та №384, які були зареєстровані 02.04.2018.
Вищезазначені податкові накладні відправлені 30.03.2018 о14:35 годин. До кінця дня 31.03.2018 відомості про стан відправлених податкових накладних не відображалися в електронному кабінеті ДФС через збій у роботі серверу ДФС. Лише 02.04.2018 о 08:35 позивачем отримано повідомлення про доставку ПН, та квитанція про їх відхилення у зв`язку з відсутністю коштів.
Також позивачем подано на реєстрацію податкову накладну від 31.12.2017 №461, яка була зареєстрована 02.01.2018.
Суд зазначає, що податкова накладна відправлена в ДФС 29.12.2017 о 14:50 годин. Оскільки, квитанція про стан податкової накладної не а та у електронному кабінеті інформація про стан податкової накладної біла відсутня до 02.01.2018, позивачем податкова накладна відправлена повторно (та сама без копіювання) 02.01.2018 о 14:13, підтвердження про реєстрацію податкової отримано уже після повторної реєстрації 02.01.2018 о 18:40. Таким чином податкова накладна відправлена позивачем своєчасно без затримки.
Також позивачем подано на реєстрацію податкові накладні від 30.11.2017 №421 та №427, які була зареєстрована 01.12.2017.
Податкові накладні відправлені в ДФС 30.11.2017 о 17:47 годин. На час відправлення ПН на рахунку ліміту було 4 084 161 грн ПДВ (за даними електронного кабінету). 01.12.2017 о 09:19 надішла квитанція про стан «Доставлено» 30.11.2017 в 18:57, на час доставки ПН на рахунку було 4 118 240 грн., але ПН було відхилено ДФС через відсутність коштів.
Відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу протягом 365 календарних днів, що наступають за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування. У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті. У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 цієї статті перебіг зазначеного строку переривається на період зупинення їх реєстрації та відновлюється з дня припинення процедури зупинення їх реєстрації згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.
Якщо сума, визначена відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Пунктом 200-1.3 статті 200-1 Податкового кодексу України визначено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою: SНакл = SНаклОтр + SМитн + SПопРах - SНаклВид - SВідшкод - SПеревищ, де:
SНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України;
SПопРах - загальна сума поповнення рахунку в системі електронного адміністрування податку з поточного рахунку платника;
SНаклВид - загальна сума податку за виданими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;
SВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань, проведених за результатами перевірок;
SПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Кодексу, тягнуть за собою накладення на платників податку на додану вартість, на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів.
Аналіз наведених норм свідчить, що відповідно до вимог пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, платник податку міг зареєструвати податкову накладну, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 2001.3 статті 2001 цього Кодексу.
Як вбачається з матеріалів справи, станом на момент реєстрації накладних на кінець дня 30.03.2018 сума ліміту була 5 358 664 грн. ПДВ, що достатньою сумою для реєстрації податкового зобов`язання та станом на 30.11.201 в 18:57, на час доставки податкових накладних від 30.11.2017 №421 та №427 на рахунку було 4 118 240 грн (а.с.24-28).
За таких обставин, суд приходить до висновку, що станом на момент подання до реєстрації податкових накладних сума ПДВ в документі не перевищувала суму ліміту на рахунку ПДВ позивача.
Відповідачем як суб`єктом владних повноважень, не спростовано жодними доказами перевищення суми ПДВ, вказаної у податкових накладних над сумою ліміту на рахунку ПДВ позивача.
Таким чином враховуючи вищевикладене суд зазначає, що встановлено, що платник податку засобами телекомунікаційного зв`язку надіслав до Реєстру низку податкових накладних, однак за результатами обробки документи вчасно не прийнято.
Підставою для неприйняття податкових накладних платника податку в електронному вигляді та відмови в їх реєстрації в ЄРПН стали причини, які не відповідали дійсності, а останній, своєю чергою, під час здійснення операцій з постачання товарів/послуг вчинив усі необхідні дії щодо реєстрації цих документів у Реєстрі в строк, передбачений чинним на час виникнення спірних правовідносин законодавством.
Платником податку з метою своєчасної реєстрації податкових накладних було вчинено всі необхідні дії, натомість їх реєстрація була здійснена з порушенням граничного терміну з незалежних від платника податку причин.
Враховуючи вищевикладене суд підтримує позицію позивача щодо скасування оскаржуваного рішення повністю, оскільки порушення позивачем визнається частково, натомість законодавством не передбачено виокремлення штрафних санкцій з податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 ст. 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами ст. 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, покладений на нього обов`язок доказування не виконав.
За таких обставин, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність їх задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю “Сокар Петроліум” задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №00000154206 від 25.01.2019.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (04119, м. Київ, вул. Дегтярівська, 11-Г, код ЄДРПОУ 39440996) на користь товариства з обмеженою відповідальністю “Сокар Петролеум” (18001, м. Черкаси, вул. Надпільна, 226/1, код ЄДРПОУ 38305367) сплачений судовий збір в розмірі 16168 (шістнадцять тисяч сто шістдесят вісім) грн 11 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складене 18.06.2019.
Суддя В.П. Тимошенко