open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
6 Справа № 826/9343/16
Моніторити
Постанова /11.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /13.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.11.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /23.06.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /23.06.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 826/9343/16
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /11.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.04.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /13.03.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.11.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /23.06.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /23.06.2016/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 826/9343/16 Суддя (судді) першої інстанції: Скочок Т.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 червня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Безименної Н.В.

суддів Аліменка В.О. та Кучми А.Ю.

за участю секретаря судового засідання Цюпка Б.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України на рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 13 березня 2019 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Луганське енергетичне об`єднання» до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, треті особи: державне підприємство «Національна енергетична компанія «Укренерго», державне підприємство «Енергоринок» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и л а:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненадання погодження на припинення різниці перетоків електричної енергії ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання», що проводить діяльність на території Луганської області, де органи державної влади не здійснюють або здійснюють не у повному обсязі свої повноваження.

Рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 13 березня 2019 року позовні вимоги задоволено, визнано протиправною бездіяльність Міністерства енергетики та вугільної промисловості України в частині ненадання погодження на припинення різниці перетоків електричної енергії ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання», що проводить діяльність на території Луганської області, де органи державної влади не здійснюють або здійснюють не у повному обсязі свої повноваження, у період з листопада 2015 року по квітень 2017 року.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що у разі безумовного припинення різниці перетоків електричної енергії на неконтрольовану територію Луганської області, частина споживачів контрольованої території Луганської області була б позбавлена електропостачання та Міністерством, в межах компетенції, вжито всіх можливих заходів задля вирішення питання можливості припинення різниці перетоків електричної енергії на неконтрольовану територію ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання» і відповідне погодження надано після завершення позивачем будівництва повітряних ліній, внаслідок чого листом від 14 квітня 2017 року №01/32-3457 Міненерговугілля погодило повне припинення різниці перетоків електричної енергії.

Позивач та треті особи відзиви на апеляційну скаргу не подавали. В суді першої інстанції позиція позивача обґрунтовувалась тим, що з листопада 2015 року, незважаючи на неодноразові звернення як позивача так і ДП «Енергоринок» до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з питань надання погодження на припинення різниці перетоків електричної енергії, відповідачем не було вирішено питання про таке погодження, що призвело до росту кредиторської заборгованості у ТОВ «ЛЕО» перед ДП «Енергоринок».

Позиція третьої особи - ДП «Енергоринок» в суді першої інстанції обґрунтовувалась тим, що листом від 14 квітня 2017 року №01/32-3457 Міністерство енергетики та вугільної промисловості України погодило повне припинення різниці перетоків електричної енергії на неконтрольовану територію Луганської області, що здійснюється ТОВ «ЛЕО».

Будь-які письмові пояснення третьої особи - ДП «НЕК «Укренерго» в матеріалах справи відсутні.

Будучі належним чином повідомленим про день, час та місце судового розгляду справи, ДП «Енергоринок» явку свого представника у судове засідання не забезпечило.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників справи, що з`явились у судове засідання, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Згідно ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, між ДП «Енергоринок» (ДПЕ) та ТОВ «ЛЕО» (ЕК) 31 серпня 2015 року укладено договір №11572/01 (а.с.9 т.1), за умовами якого ДПЕ зобов`язується продавати, а ЕК зобов`язується купувати різницю перетоків електричної енергії, переміщену з контрольованої території на неконтрольовану територію, та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору.

Листом від 04 листопада 2015 року №01-27/2/132 (а.с.21 т.1) ТОВ «ЛЕО» звернулось до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, в якому просило розглянути ситуацію щодо відсутності оплат з боку ТОВ «ДТЕК «Свердловантрацит» внаслідок чого станом на 04 листопада 2015 року заборгованість зазначеного підприємства становить 234 млн. грн. і невиконання цим підприємством платежів призведе до неможливості виконання ТОВ «ЛЕО» умов договору від 31 серпня 2015 року №11572/01, в зв`язку з чим позивач просив розглянути питання обмеження електропостачання неконтрольованої території, відповідно до Порядку здійснення заходів щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку, затвердженого наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 10 липня 2015 року №440.

У зв`язку з не виконанням платежів з боку ДП «Лутугунський науково-виробничий валковий комбінат», що станом на 25 листопада 2015 року призвело до заборгованості у сумі 1446,432 тис.грн. позивач повторно звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з листом від 26 листопада 2015 року №01-27/2/145 (а.с.96 т.1) щодо розгляду питання обмеження електропостачання неконтрольованої території.

Листом від 23 листопада 2015 року №01/26-13340 (а.с.7 т.2) ДП «Енергоринок» звернулось до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з приводу низького рівня розрахунків ТОВ «ЛЕО» за куповану на оптовому ринку електричну енергію жовтня 2015 року, зазначаючи, що загальна сума заборгованості за договором від 31 серпня 2015 року №11572/01 за електроенергію становить 470,1 млн. грн., у зв`язку з чим просило дати погодження на повне припинення різниці перетоків електроенергії на неконтрольовану територію ТОВ «ЛЕО».

З аналогічними листами щодо надання погодження на припинення різниці перетоків електроенергії на неконтрольовану територію позивач та ДП «Енергоринок» неодноразово звертались до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України з листами: від 20 січня 2016 року №01/26-634 (а.с.19 т.1), від 12 лютого 2016 року №01-27/2/31 (а.с.23 т.1), від 21 березня 2016 року №01/26-3174 (а.с.91 т.1) та №01/26/3219 (а.с.149 т.1),

Згідно з протоколом наради з питань стану розрахунків ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання» за електричну енергію від 25 березня 2016 року (а..77 т.1), за результатами розгляду звернення ДП «Енергоринок» від 21 березня 2016 року №01/26-3174 вирішено погодити припинення різниці перетоків електричної енергії на неконтрольовану територію Луганської області, при цьому, забезпечити електропостачання споживачів контрольованої території Луганської області та резервування власних потреб Луганської ТЕС в термін 01 квітня 2016 року.

Листом від 14 квітня 2017 року №01/32-3457 (а.с.152 т.1) Міністерство енергетики та вугільної промисловості України відповідно до пп.3 п.2 р.ІІ «Порядку здійснення заходів щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку» надало ДП «Енергоринок» погодження на повне припинення різниці перетоків електроенергії на неконтрольовану територію Луганської області, що здійснюється ТОВ «ЛЕО»

Вважаючи, бездіяльність відповідача щодо тривалого непогодження належним чином припинення різниці перетоків електричної енергії ТОВ «ЛЕО», позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що у Міністерства були наявні законодавчі підстави для припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку починаючи з листопада 2015 року проте дії з безпосереднього припинення з боку Міністерства мали місце тільки у квітні 2017 року.

За наслідком перегляду рішення суду першої інстанції в апеляційному порядку, колегія суддів доходить наступних висновків.

Спірні відносини, що склались між сторонами регулюються Конституцією України, Законом України «Про електроенергетику» (що був чинний на момент виникнення спірних правовідносин), який визначає правові, економічні та організаційні засади діяльності в електроенергетиці і регулює відносини, пов`язані з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі, Порядком здійснення заходів щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку.

В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.8 Закону України «Про електроенергетику» державне управління в електроенергетиці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики в електроенергетичному комплексі, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику в електроенергетичному комплекс.

Указом Президента України від 06 квітня 2011 року №382/2011 затверджено Положення про Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, відповідно до п.1 якого Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (Міненерговугілля України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міненерговугілля України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади у формуванні та забезпеченні реалізації державної політики в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугільно-промисловому, торфодобувному та нафтогазовому комплексах (далі - паливно-енергетичний комплекс).

Відповідно до ч.4 ст.23 Закону України «Про електроенергетику» передбачено, що особливості регулювання правових, економічних та організаційних відносин, пов`язаних з продажем електричної енергії з оптового ринку електричної енергії України на тимчасово окуповану територію та на територію, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, а також відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням, купівлею, продажем і використанням електричної енергії на тимчасово окупованій території та на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, визначається Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 5 п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 07 травня 2015 року №263 «Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження» передбачено, що ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго», зокрема, здійснює на підставі звернення оптового постачальника заходи щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку в порядку, визначеному Міністерством енергетики та вугільної промисловості.

Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 10 липня 2015 року №440, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 липня 2015 року за №897/27342, затверджено Порядок здійснення заходів щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку, відповідно до п.1 р.ІІ якого заходи щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку з неконтрольованої території на контрольовану територію та/або з контрольованої території України на неконтрольовану територію здійснюються у таких випадках: 1) у разі невиконання енергопостачальником, що провадить діяльність на неконтрольованій території, зобов`язань, передбачених ДЧОРЕ та/або двостороннім договором; 2) у разі недотримання виробниками електричної енергії, що розташовані на неконтрольованій території, та енергопостачальниками диспетчерських команд під час здійснення у реальному часі централізованого диспетчерського (оперативно-технологічного) управління об`єднаною енергетичною системою України в реальному часі в частині перевищення фактичної різниці перетоків електричної енергії з неконтрольованої території у бік контрольованої території над плановою величиною (згідно з добовим диспетчерським графіком) або узгодженою ДП «НЕК «Укренерго» в установленому порядку величиною (у випадку аварійних ситуацій тощо).

Відповідно до п.3 р.ІІ наведеного Порядку часткове або повне припинення різниці перетоків електричної енергії енергопостачальнику, що провадить діяльність на неконтрольованій території, застосовується таким чином:

1) оптовий постачальник надсилає звернення ДП «НЕК «Укренерго» щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електроенергії енергопостачальнику, що провадить діяльність на неконтрольованій території, із зазначенням дати припинення та величини різниці перетоків, до якої необхідно обмежити енергопостачання енергопостачальнику, що провадить діяльність на неконтрольованій території. До звернення додаються копії погодження центрального органу виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, та попередження про часткове або повне припинення різниці перетоків електричної енергії енергопостачальнику, що провадить діяльність на неконтрольованій території;

2) ДП «НЕК «Укренерго» на підставі звернення оптового постачальника здійснює часткове або повне припинення різниці перетоків електричної енергії енергопостачальнику, що провадить діяльність на неконтрольованій території, шляхом:

відключень від магістральних і міждержавних електричних мереж відокремленого підрозділу ДП «НЕК «Укренерго» Донбаської електроенергетичної системи на контрольованій території;

надання диспетчерських команд виробникам електричної енергії, що розташовані на контрольованій території, на відключення необхідних приєднань;

надання диспетчерських команд відповідному енергопостачальнику щодо відключення місцевих (локальних) ліній електропередачі, на яких розміщені визначені центральним органом виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, точки обліку електричної енергії, у яких оптовий постачальник здійснює продаж різниці перетоків електричної енергії енергопостачальнику, що провадить діяльність на неконтрольованій території.

Отже, положеннями законодавства, що регулює спірні правовідносини, встановлено відповідний механізм для припинення різниці перетоків електричної енергії енергопостачальнику, який передбачає обов`язкове попереднє отримання погодження на це центрального органу виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі, яким є відповідач.

Колегія суддів звертає увагу, що хоча нормами законодавства читко не визначено терміну протягом якого Міністерство енергетики та вугільної промисловості України повинно надати відповідне погодження, проте строк вирішення питання щодо погодження припинення різниці перетоків електричної енергії має бути розумним.

З матеріалів справи вбачається, що вперше позивач звернувся до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України стосовно надання погодження припинення різниці перетоків електричної енергії не непідконтрольну територію в листопаді 2015 року, а саме листом від 04 листопада 2015 року №01-27/2/132 (а.с.21 т.1).

Також, з приводу питання надання погодження на повне припинення різниці перетоків електроенергії на неконтрольовану територію ТОВ «ЛЕО» до відповідача зверталось ДП «Енергоринок» листом від 23 листопада 2015 року №01/26-13340 (а.с.7 т.2).

В той же час, зазначене питання було винесено на розгляд лише 25 березня 2016 року та згідно з протоколом наради з питань стану розрахунків ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання» за електричну енергію (а.с.77 т.1) вирішено погодити припинення різниці перетоків електричної енергії на неконтрольовану територію Луганської області, при цьому, забезпечити електропостачання споживачів контрольованої території Луганської області та резервування власних потребу Луганської ТЕС в термін до 01 квітня 2016 року.

Колегія суддів звертає увагу, що положеннями чинного законодавства не передбачено випадку, коли погодження припинення різниці перетоків електричної енергії Міністерства енергетики та вугільної промисловості України надається за певних умов - таких як попереднє забезпечення електропостачання споживачів контрольованої території Луганської області та резервування власних потреб Луганської ТЕС, а тому рішення відповідача, оформлене протоколом наради з питань стану розрахунків ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання» від 25 березня 2016 року не можна вважати таким, яким вирішено питання погодження припинення різниці перетоків електричної енергії на неконтрольовану територію Луганської області, оскільки фактично відповідачем не було ні надано відповідне погодження, ні відмовлено у його наданні.

Крім того, відповідачем на нараді з питань стану розрахунків ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання» за електричну енергію, яка відбулась 25 березня 2016 року, вирішувалось питання щодо розгляду звернення ДП «Енергоринок», оформлене листом від 21 березня 2016 року №01/26-3174, натомість попередні звернення ТОВ «ЛЕО» та ДП «Енергоринок» від 04 листопада 2015 року №01-27/2/132 (а.с.21 т.1), від 26 листопада 2015 року №01-27/2/145 (а.с.96 т.1), від 23 листопада 2015 року №01/26-13340 (а.с.7 т.2), від 20 січня 2016 року №01/26-634 (а.с.19 т.1), від 12 лютого 2016 року №01-27/2/31 (а.с.23 т.1), від 21 березня 2016 року №01/26/3219 (а.с.149 т.1) Міністерством енергетики та вугільної промисловості України розглянуто не було.

В той же час, незважаючи на самостійно встановлений відповідачем термін, відповідне погодження на повне припинення різниці перетоків електроенергії на неконтрольовану територію Луганської області, що здійснюється ТОВ «ЛЕО», було надано лише 14 квітня 2017 року листом №01/32-3457 (а.с.152 т.1), тобто через півтора року після отримання першого звернення з даного питання.

Відповідно до листа ДП «Енергоринок» від 23 листопада 2015 року №01/26-13340 на момент його звернення до Міністерства енергетики та вугільної промисловості України загальна сума заборгованості ТОВ «ЛЕО» за договором від 31 серпня 2015 року №11572/01 становила 470,1 млн. грн., натомість, станом на 01 квітня 2017 року загальна заборгованість ТОВ «ЛЕО» зросла та становила вже 2,57 млрд. грн., а тому значне зволікання із вирішенням питання про надання погодження на припинення різниці перетоків електричної енергії на неконтрольовану територію Луганської області призвело до порушення прав та інтересів позивача, який не мав можливості самостійно зупинити передачу електроенергії на неконтрольовану територію Луганської області поза межами Порядку здійснення заходів щодо часткового або повного припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку.

З огляду на викладені обставини за результатами розгляду апеляційної скарги, з урахуванням наведених норм права, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що незважаючи на наявність законодавчих підстав для припинення різниці перетоків електричної енергії у точках її обліку ще у листопаді 2015 року, відповідне погодження Міністерством енергетики та вугільної промисловості України було надано лише в квітні 2017 року, що свідчить про триваючу бездіяльність відповідача в частині неналежного розгляду питання про погодження на припинення різниці перетоків електричної енергії ТОВ «Луганське енергетичне об`єднання», що проводить діяльність на території Луганської області, де органи державної влади не здійснюють або здійснюють не у повному обсязі свої повноваження, у період з листопада 2015 року по квітень 2017 року.

На підставі вищенаведеного, приймаючи до уваги, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, рішення суду ґрунтується на засадах верховенства права, є законним і обґрунтованим, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів доходить висновку про відсутність підстав для його зміни або скасування.

Керуючись ст.ст.243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-у х в а л и л а:

Апеляційну скаргу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України - залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду м.Києва від 13 березня 2019 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів, з урахуванням положень ст.329 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови складено 13 червня 2019 року.

Головуючий суддя Н.В.Безименна

Судді В.О.Аліменко

А.Ю.Кучма

Джерело: ЄДРСР 82406163
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку