open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 528/255/16-а
Моніторити
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 528/255/16-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /13.06.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /23.09.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /07.09.2016/ Вищий адміністративний суд України Ухвала суду /11.07.2016/ Вищий адміністративний суд України Постанова /14.06.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2016/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2016/ Гребінківський районний суд Полтавської області Постанова /11.05.2016/ Гребінківський районний суд Полтавської області Ухвала суду /19.04.2016/ Гребінківський районний суд Полтавської області Ухвала суду /01.04.2016/ Гребінківський районний суд Полтавської області

ПОСТАНОВА

Іменем України

13 червня 2019 року

м. Київ

справа №528/255/16-а

провадження №К/9901/15206/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу

за касаційною скаргою Управління соціального захисту населення Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області

на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2016 (колегія у складі суддів Подобайло З.Г., Тацій Л.В., Григорова А.М.)

у справі №528/255/16-а

за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , яка також діє в інтересах малолітньої доньки ОСОБА_4

до Управління праці та соціального захисту населення Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області,

треті особи: Служба у справах дітей Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області, Гребінківська районна державна адміністрація Полтавської області, Департамент праці та соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації,

про визнання бездіяльності протиправною та спонукання до вчинення дій.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , яка також діє в інтересах малолітньої доньки ОСОБА_4 , звернулись до суду із адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області (далі - УПСЗН), в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просили:

а) визнати бездіяльність УПСЗН щодо нездійснення обчислення та нарахування субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг протиправною;

б) зобов`язати УПСЗН призначити їм субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на опалювальний сезон з 01.10.2015 по 30.04.2016, на неопалювальний сезон з 01.05.2016 по 30.09.2016.

2. Постановою Гребінківського районного суду Полтавської області від 11.05.2016 в задоволенні позову відмовлено.

3. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2016 рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове, яким позов задоволено.

4. У касаційній скарзі УПСЗН із посиланням на порушення судом апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просило скасувати оскаржуване судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 01.12.2015 ОСОБА_1 звернувся до УПСЗН із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг. До заяви додано: довідка про склад сім`ї та декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії. Заяву відправлено поштою 01.12.2015 рекомендованим листом з повідомленням про вручення, згідно з яким заяву відповідач отримав 03.12.2015.

6. Відповідно до довідки про склад сім`ї та акту обстеження матеріально-побутових умов за адресою АДРЕСА_1 зареєстровані та проживають ОСОБА_1 , його дружина ОСОБА_2 , донька ОСОБА_3 , онучка ОСОБА_4 (позивачі у справі). В декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії за вказаною адресою, не зазначено період, за який наводяться доходи відповідних осіб.

7. 30.12.2015 відповідачем направлено запит до Гребінківського відділення Лубенської ОДПІ щодо отримання відомостей з Державного реєстру фізичних осіб-платників податків про джерела та суми отриманих доходів фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлових субсидій, в тому числі від здійснення підприємницької діяльності, щодо позивачів.

8. Того ж дня відповідач отримав відповідь на цей запит, з якої вбачається, що ОСОБА_3 у 2014 році отримала дохід від підприємницької діяльності.

9. 30.12.2015 позивач звернувся із усною заявою до відповідача щодо вирішення питання нарахування житлової субсидії, на яку отримав повідомлення, що нарахування субсидії буде проведено після 15.01.2016.

10. 18.01.2016 позивач звернувся до посадової особи відповідача з питання нарахування житлової субсидії. Ця особа повідомила, що станом на час звернення не отримано відомостей від Гребінківського відділення Лубенської ОДПІ про доходи осіб, які зареєстровані та проживають в будинку АДРЕСА_1 , отже провести нарахування житлової субсидії є неможливим.

11. 19.01.2016 ОСОБА_1 звернувся за роз`ясненням до спеціаліста Гребінківського відділення Лубенської об`єднаної податкової інспекції.

12. 20.01.2016 в телефонному режимі позивач дізнався, що відомості про доходи осіб, які зареєстровані та проживають в його будинку, направлені електронною поштою на адресу УПСЗН ще 30.12.2015.

13. 20.01.2016 за вх. № 98/18-04 позивач звернувся зі скаргою до начальника УПСЗН ОСОБА_5 на бездіяльність посадової особи відповідача.

14. За результатами розгляду скарги позивача відповідачем надана відповідь від 25.01.2016 за № 18-04/55, якою ОСОБА_1 запропоновано надати до УПСЗН щорічні декларації про доходи ОСОБА_3 від підприємницької діяльності за 2014 рік.

15. Аналогічну вимогу містить також лист УПСЗН від 23.03.2016 за №18-04/657, направлений на адресу Котляревського М.М., в якому позивача повідомлено, що у випадку ненадання витребуваних документів, йому буде відмовлено у призначенні субсидії.

16. Крім того, 12.04.2016 за № 18-04/886 та 13.04.2016 за № 18-04/899 відповідачем направлено Гребінківському відділенню Лубенської ОДПІ запити з приводу отримання відомостей про доходи від підприємницької діяльності за 2014 рік ОСОБА_3 для призначення субсидії.

17. У наданих відповідях на вказані запити Гребінківським відділенням Лубенської ОДПІ 13.04.2016 за № 343/10/16-09-17-29 та 15.04.2016 № 384/10/16-09-17-29 зазначено, що ОСОБА_3 зареєстрована та перебуває обліку як фізична особа-підприємець з 26.08.2014, в період з 01.09.2014 по 31.12.2014 перебувала на спрощеній системі оподаткування (група 2 ставка 20%), річна звітність Котляревської Н.М. щодо отримання доходів від підприємницької діяльності по загальній системі оподаткування за 2014 рік не подавалась.

18. Вважаючи незаконними дії та рішення відповідача щодо не призначення субсидії, позивачі звернулись до суду з даним позовом.

IІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

19. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що прийняття рішення про призначення субсидії можливе тільки після подання заявником усіх необхідних документів, в тому числі і відомостей про всі отримані доходи.

20. Оскільки позивачем не надано відомостей про доходи від підприємницької діяльності ОСОБА_3 . по загальній системі оподаткування за 2014 рік, а податковий орган не має такої інформації, бездіяльність відповідача щодо нездійснення обчислення та нарахування субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за заявою ОСОБА_1 від 01.12.2015 є правомірною.

21. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позов, суд апеляційної інстанції, виходив з відсутності обмежень щодо призначення житлових субсидій приватним підприємцям, у тому числі тих, що перебувають на спрощеній системі оподаткування.

22. Перебуваючи на спрощеній системі оподаткування, Котляревська Н.М. зобов`язана подавати до контролюючого органу податкові декларації за встановленою формою саме для платника єдиного податку, в той же час подання річної звітності про доходи, отримані від підприємницької діяльності по загальній системі оподаткування, чинним податковим законодавством України не передбачено.

23. Відтак, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що вимога відповідача щодо надання ОСОБА_3 річної звітності про доходи, отримані від підприємницької діяльності по загальній системі оподаткування, є протиправною, а вимоги - такими, що підлягають задоволенню.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

24. Відповідач у касаційній скарзі наголошує на тому, що фізичні особи-підприємці, що перебувають на загальній системі оподаткування, зобов`язані подавати щорічну податкову декларацію незалежно від того чи проводилась протягом звітного періоду підприємницька діяльність.

25. Оскільки ОСОБА_3 була зареєстрована на загальній системі оподаткування у період з 26.08.2014 по 31.08.2014, як фізична особа-підприємець, то відповідно, була зобов`язана подавати податкову декларацію.

26. Оскільки у податкового органу відсутні відомості про отримані ОСОБА_3 в зазначений період доходи, а позивачі відмовляються їх надати відповідачу, то в останнього відсутня можливість порахувати доходи позивачів, а відтак і призначити субсидію.

27. В запереченнях на касаційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 не погоджуються з касаційною скаргою, вважають її безпідставною, тому просять відмовити в її задоволенні, оскаржувану постанову - залишити без змін.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

28. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне зазначити наступне.

29. Умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату користування житлом або його утримання та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива визначені Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» від 21 жовтня 1995 року № 848 (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Положення № 848).

30. Відповідно до пункту 5 Положення № 848 для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб за цей місяць, для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку другої групи. - двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб, для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, - трьох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб.

31. З метою реалізації механізму отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків щодо доходів фізичних осіб відповідно до пункту 13 Положення № 848, спільним наказом Міністерства соціальної політики України та Міністерства фінансів України від 20 квітня 2015 року № 431/447 було затверджено Порядок надання Державною фіскальною службою України інформації з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про доходи фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлових субсидій (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 квітня 2015 року за № 485/26930), який регламентує обмін інформацією між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад (далі - органи соціального захисту населення) та Державною фіскальною службою України (далі - ДФС), правила складання та подання органами соціального захисту населення запитів на отримання інформації з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (далі - ДРФО) про доходи фізичних осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії.

32. Відповідно до пункту 8 Положення № 848 для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється, виходячи з нарахованих особам доходів без урахування податку з доходів фізичних осіб, відомості про які надаються структурним підрозділам з питань соціального захисту населення ДФС, Пенсійним фондом України, фондами соціального страхування, вищими навчальними закладами у порядку, визначеному пунктом 13 цього Положення, а також розмірів державної соціальної допомоги, що виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, одноразової винагороди жінкам, яким присвоєно почесне звання України "Мати-героїня").

33. Згідно з пунктом 12 Положення № 848 субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на основі середньомісячного сукупного доходу осіб, зазначених у пункті 7 цього Положення, а для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - на основі річного доходу осіб за попередній календарний рік.

34. Якщо субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається у I кварталі року, середньомісячний сукупний дохід визначається за перші три квартали попереднього року, в інших випадках - за попередній календарний рік.

35. До середньомісячного сукупного доходу пенсіонера враховується розмір пенсійної виплати за місяць, що передує місяцю, з якого призначається субсидія.

36. Для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб за цей місяць, для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку другої групи, - двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб, для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, - трьох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб.

37. Пунктом 13 Положення № 848 визначено, що для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі - за місцем проживання):

заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами;

довідки про доходи - у випадках, передбачених абзацом третім пункту 12 цього Положення, а також у разі зазначення у декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням;

договір найму (оренди) житла (за наявності).

38. Зазначені заява та декларація можуть бути надіслані поштою структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації заявника (орендарі - за місцем проживання).

АДРЕСА_2 . Забороняється вимагати від громадян документи, що не передбачені цим Положенням.

40. Для нарахування субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про:

склад зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб - житлово-експлуатаційними організаціями або іншими органами, що визначені місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; у сільській місцевості - сільськими (селищними) радами, органами самоорганізації населення. У разі неподання на запит структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у встановлені терміни відомостей про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб для призначення субсидії використовуються дані, зазначені у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за її призначенням;

доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків - ДФС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном;

суми пенсійних виплат осіб, пенсії яким призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), а також осіб, які отримують пенсії не за місцем реєстрації - Пенсійним фондом України.

41. Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 15 календарних днів від ДФС, Державтоінспекції, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, суб`єктів господарювання, які здійснюють технічну інвентаризацію об`єктів нерухомого майна, вищих навчальних закладів, фондів соціального страхування інформацію, необхідну для призначення субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за призначенням субсидій.

42. Рішення про призначення (не призначення) субсидії приймається протягом десяти днів після подання заяви та отримання відомостей, визначених абзацами восьмим - дванадцятим цього пункту.

43. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 01 грудня 2015 року позивач ОСОБА_1 , діючи у тому числі в інтересах дружини ОСОБА_2 , доньки ОСОБА_3 та онуки ОСОБА_4 , звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області з письмовою заявою щодо призначення субсидії, до якої було додано довідку про склад сім`ї та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням субсидії.

44. 30.12.2015 відповідачем від Гребінківського відділення Лубенської ОДПІ отримано відомості з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про одержаний ОСОБА_3 у 2014 році дохід від підприємницької діяльності.

45. Крім того, на додатково направлені запити Гребінківським відділенням Лубенської ОДПІ повідомлено відповідача, що ОСОБА_3 зареєстрована та перебуває обліку як фізична особа-підприємець з 26.08.2014, в період з 01.09.2014 по 31.12.2014 перебувала на спрощеній системі оподаткування (група 2 ставка 20%), річна звітність Котляревської Н.М. щодо отримання доходів від підприємницької діяльності по загальній системі оподаткування за 2014 рік не подавалась.

46. Як передбачено пунктами 296.1.- 296.2., 296.9. ст. 296 Податкового кодексу України(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) платники єдиного податку першої - третьої груп ведуть облік у порядку, визначеному підпунктами 296.1.1 - 296.1.3 цього пункту.

47. Платники єдиного податку першої та другої груп подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку у строк, встановлений для річного податкового (звітного) періоду, в якій відображаються обсяг отриманого доходу, щомісячні авансові внески, визначені пунктом 295.1 статті 295 цього Кодексу.

48. Податкова декларація подається, якщо платник єдиного податку не допустив перевищення протягом року обсягу доходу, визначеного у пункті 291.4 статті 291 цього Кодексу, та/або самостійно не перейшов на сплату єдиного податку за ставками, встановленими для платників єдиного податку другої, третьої або п`ятої групи.

49. Аналіз наведених правових норм свідчить про відсутність обмежень щодо призначення житлових субсидій приватним підприємцям, у тому числі тих, що перебувають на спрощеній системі оподаткування. Адже, останнім абзацом пункту 12 Положення чітко встановлено порядок визначення доходу для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку.

50. Подання ОСОБА_3 річної звітності про доходи, отримані від підприємницької діяльності по загальній системі оподаткування, чинним податковим законодавством України не передбачено.

51. За таких умов, вимога відповідача щодо надання ОСОБА_3 річної звітності про доходи, отримані від підприємницької діяльності по загальній системі оподаткування, є протиправною.

52. За таких обставин, Верховний Суд погоджується з висновком суду апеляційної інстанції щодо наявності підстав для задоволення позову.

53. Відповідно до ст. 343 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

54. З огляду на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. 341, 343, 356 КАС України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління соціального захисту населення Гребінківської районної державної адміністрації Полтавської області залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14.06.2016 у справі №528/255/16-а - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя В.М. Кравчук

Суддя А.А. Єзеров

Суддя О.П. Стародуб

Джерело: ЄДРСР 82383523
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку