open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 травня 2019 р. Справа№200/3541/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

приміщення суду за адресою: 84112, місто Слов`янськ, вул. Добровольського, буд. 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тарасенка І.М.,

при секретарі судового засідання: Ковальовій А.В.,

за участю:

позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача: ОСОБА_5,

представника відповідача: Верещаги О.Ф. ,

представників третіх осіб: Камєнєвої С.В., Верещаги О.Ф.,

розглянувши в порядку загального провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до виконавчого комітету Добропільської міської ради, треті особи - комунальне підприємство «Добро» Добропільської міської ради, Добропільська міська рада про визнання протиправним та скасування рішення від 12.09.2018 року № 457,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Добропільської міської ради, третя особа - комунальне підприємство «Добро» Добропільської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 12.09.2018 року № 457.

В обґрунтування позову зазначив, що 12 вересня 2018 року виконавчим комітетом Добропільської міської ради прийнято рішення № 457 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке, Водянське та постачання гарячої води Білицькому будинку - інтернату для інвалідів та осіб похилого віку». Позивач вважає вказане рішення протиправним, оскільки воно порушує принцип доступності житлово - комунальних послуг, відповідності рівня тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, відкритості та прозорості структури тарифів для споживання, гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово - комунальні послуги. Просить визнати протиправним та скасувати рішення № 457 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке, Водянське та постачання гарячої води Білицькому будинку - інтернату для інвалідів та осіб похилого віку», прийняте 12 вересня 2018 року виконавчим комітетом Добропільської міської ради.

12 березня 2019 року відкрито провадження по справі та призначено підготовче засідання.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2019 року замінено у справі № 200/3541/19-а первісного відповідача - Добропільську міську раду на виконавчий комітет Добропільської міської ради.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суд увід 20 травня 2019 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - Добропільську міську раду.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 20 травня 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Позивач та його представник у судовому засіданні підтримали свої позовні вимоги, просили задовольнити позов у повному обсязі.

Представник відповідача - у судовому засіданні заперечував проти вимог позивача, просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, 18 квітня 2019 року через відділ діловодства та документообігу надав письмовий відзив на позовну заяву.

Представник комунального підприємства «Добро» - у судовому засіданні заперечував проти вимог позивача, просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, 16 квітня 2019 року через відділ діловодства та документообігу надав письмовий відзив на позовну заяву.

Представник Добропільської міської ради - у судовому засіданні заперечував проти вимог позивача, просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Заслухавши пояснення позивача та його представника, а також пояснення представників відповідача та третіх осіб, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований як внутрішньо переміщена особа, що підтверджується довідкою від 20.10.2017 року № 1422-1117. Позивач є орендарем квартири за адресою: АДРЕСА_1 , згідно з договором від 01.10.2018 року, укладеним Позивачем з фізичної особою ОСОБА_3 . Зі змістом квитанцій про оплату встановлено, що часткова оплата за цим Договором здійснювалася ОСОБА_1 та ОСОБА_4 .

Послуги з централізованого опалення за вказаною адресою надаються Комунальним підприємством «Добро» Добропільської міської ради.

25 вересня 2017 року укладено договір між КП «Добро» Добропільської міської ради та ОСОБА_3 . Особовий рахунок також відкрито саме на ОСОБА_3 .

12 вересня 2018 року виконавчим комітетом Добропільської міської ради прийнято рішення № 457 «Про встановлення тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке, Водянське та постачання гарячої води Білицькому будинку - інтернату для інвалідів та осіб похилого віку.

Згідно вищевказаного Рішення встановлені з 01 жовтня 2018 року тарифи на послуги з централізованого опалення для населення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке, Водянське за 1 Гкал з ПДВ у розмірі 1125,55 грн. та для сплати населенням за 1 кв.м опалюваної площі з ПДВ у розмірі 32.76 грн.

Громадською організацією «Ініціативний рух «Громадський патруль» направлено запит до Добропільської міської ради про надання копій відомостей та документів щодо вказаного повідомлення від 13 липня 2018 року про намір зміни тарифів, відповідно до вимог п. 49 Постанови КМУ від 01 червня 2011 року № 869 «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово - комунальні послуги».

На цей запит отримано лист - відповідь № 05/0378-04/01/02 від 11.02.2019 року за підписом секретаря міської ради В.А. Плєтньова, в якому позивача повідомлено, що відповідно до п. 2.3 «Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово - комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад», затвердженого Наказом міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 30.07.2012 року № 390, повідомлення про намір здійснити зміну тарифу розміщується на сайті органу місцевого самоврядування. Також надане посилання на вище вказане повідомлення від 13 липня 2018 року на веб-сайті Добропільської міської ради.

Основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов`язки визначає Закон України «Про житлово-комунальні послуги» № 1875 від 24.06.2004 року.

Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» житлово-комунальні послуги - це результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

На підставі частини 1 статті 3 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» предметом регулювання цього Закону є правовідносини, що виникають між виробниками, виконавцями, споживачами у процесі створення, надання та споживання житлово-комунальних послуг.

Законодавство України у сфері житлово-комунальних послуг базується на Конституції України і складається з нормативно-правових актів у галузі цивільного, житлового законодавства, цього Закону та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері житлово-комунальних послуг (частина 1 статті 4 цього Закону).

Перелік учасників договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг регламентований статтею 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», частиною 2 якої встановлено, що учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.

Згідно частини 1 статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом (частина 2 статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Так, частиною 1 статті 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить, зокрема, встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

В свою чергу, відповідно до підпункту 2 пункту «а» статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Отже, з огляду на зазначене, виконавчий комітет Добропільської міської ради, як орган місцевого самоврядування, мав законодавчо закріплене право затверджувати тарифи на теплову енергію, послуги з централізованого опалення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке, Водянське та постачання гарячої води Білицькому будинку - інтернату для інвалідів та осіб похилого віку, яке було ним реалізоване 12.09.2018 року шляхом прийняття спірного рішення № 457.

Порядок формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги регламентований статтею 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Так, порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України (частина 1 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги»).

Відповідно до частини 2 статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням їх необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад розробляється і затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 30.07.2012 року № 390, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2012 року за № 1380/21692, затверджено Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, надалі за текстом - Порядок № 390).

Вищевказаний Порядок № 390 визначає механізм доведення суб`єктами господарювання, що виробляють або надають житлово-комунальні послуги (далі - суб`єкти господарювання), до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад при встановленні уповноваженими органами тарифів на житлово-комунальні послуги.

На підставі пункту 2.1 Порядку № 390 суб`єкти господарювання здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Отже, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання, які надають послуги з централізованого опалення і постачання теплової енергії та гарячої води, керуються вищезазначеними нормативно - правовими актами при формуванні тарифів, їх встановлення на місцевому рівні та доведенні інформації щодо зміни тарифів до споживачів.

Органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання, які надають послуги з централізованого опалення і постачання теплової енергії та гарячої води, керуються при формуванні тарифів, їх встановленні на місцевому рівні та доведення інформації щодо зміни тарифів до споживачів Постановою Кабінету Міністрів України № 869, якою затверджено «Порядок формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води та Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України 30.07.0212 року № 390, яким затверджено «Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово - комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтування її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад».

Пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2017 року № 817 «Про внесення змін до Порядку формування тарифів на теплову енергія, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води», встановлено, що вимоги щодо заяви та розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, житлово - комунальні послуги, примірні форми таких розрахунків та перелік обов`язкових додатків до них що подаються органам місцевого самоврядування для встановлення тарифів затверджуються Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства.

На підставі чого Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства виданий наказ від 12.09.2018 року № 239 «Про затвердження Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення», розділ І якого визначає процедуру розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а розділом ІІ визначені вимоги до оформлення заяви та формування комплекту документів, які подаються заявниками для встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання до органу місцевого самоврядування. Цей наказ набрав чинності 01 травня 2019 року.

Отже, виходячи з вищевикладеного, на час прийняття спірного рішення, законодавством України не затверджено форми заяви та розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, житлово - комунальні послуги, та перелік обов`язкових додатків до них, що подаються органам місцевого самоврядування дляв становлення тарифів, тому КП «Добро» Добропільської міської ради для встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання брало за основу форми, наведені в постанові НКРЕКП від 31.03.2016 року № 528 «Про затвердження Процедури встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання», а тому посилання позивача, як на одну із підстав незаконності спірного рішення, на те, що орган місцевого самоврядування повинен встановити форму заяви і розрахунків, які подаються суб`єктами господарювання - постачальниками теплової енергії, є таким, що суд не приймає до уваги.

Крім того суд зазначає, що відповідно до п. 26 Переліку органів ліцензування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 року № 609, КП «Добро» з 2018 року є ліцензіатом Донецької обласної державної адміністрації та в процесі формування та встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води керується відповідними нормативними документами для ліцензіатів обласних державних адміністрацій.

Встановлення економічно обґрунтованих тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення на рівні, який покриває всі витрати в собівартості цих послуг, є виконанням вимог законодавства України, зокрема статті 20 Закону України «Про теплопостачання», статті 31 Закону України «Про житлово - комунальні послуги», та статті 15 Закону України «Про ціни і ціноутворення».

На підставі пункту 2.1 Порядку № 390 суб`єкти господарювання здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

09 липня 2018 року КП «Добро» Добропільської міської ради на виконання пункту 2.1. Порядку № 390 та пункту 49 Постанови Кабінету Міністрів України № 869 до виконкому Добропільської міської ради у друкованому та електронному вигляді був направлений лист № 503 від 09.07.2018 року «Про надання на розгляд тарифів на послуги теплопостачання та централізованого опалення» і розрахунки тарифів на плановий 2018 рік з підтверджуючими матеріалами, копіями документів у 4-х томах на 1761 аркушах.

Відповідно до пункту 2.3 Порядку № 390, суб`єктами господарювання, що надають комунальні послуги (послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)), до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планового економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу, зазначення відсотка зростання основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливо-мастильних матеріалів), визначення відсотка підвищення тарифу тощо); інша додаткова інформація, визначена суб`єктом господарювання та/або органом, уповноваженим встановлювати тарифи.

Зазначена інформація доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті суб`єкта господарювання (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах суб`єктів господарювання, за необхідності, та шляхом розміщення на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Суб`єкт господарювання може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах суб`єктів господарювання та інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. При цьому за допомогою інших способів, передбачених в абзаці п`ятому цього пункту, суб`єкт господарювання повідомляє споживачів про намір зміни тарифів на відповідні комунальні послуги та обов`язково вказує на джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Суб`єкт господарювання додатково може також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади. Вибір та використання додаткових способів доведення до споживачів інформації про намір зміни тарифів здійснюються за бажанням суб`єкта господарювання.

13 липня 2018 року на офіціальному сайті Добропільської міської ради була оприлюднена інформація «Про намір здійснити зімну діючих тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке та Водянське, що надаються Комунальним підприємством «Добро» Добропільської міської ради».

Отже, в інформації було зазначено: розрахункові тарифи на плановий 2018 рік з ПДВ; структура поточних та розрахункових на плановий 2018 рік тарифів на теплову енергію та централізоване опалення КП «Добро» Добропільської міської ради наведена в таблицях за категоріями споживачів та містить повну структуру вартості 1 Гкал (тарифу) за наступними елементами витрат: повна собівартість, витрати на паливо, витрати на електроенергію, витрати на оплату праці з відрахуваннями за соціальні заходи, амортизаційні відрахування, інші витрати собівартості, розрахунковий прибуток, податок на додану вартість; обґрунтування необхідності зміни тарифів; відсоток відшкодування витрат собівартості поточним тарифом; зазначення відсотка зростання основних складових тарифу (водопостачання та водовідведення, електроенергії, екологічного податку, мінімальної заробітної плати та прожиткового рівня).

Таким чином, комунальним підприємством «Добро» Добропільської міської ради та Добропільською міською радою були виконані вимоги п. 2.3 Порядку № 390.

Крім того, інформація про намір здійснити зміну діючих тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення була розміщена на інформаційних стендах біля адміністративного будинку Виконавчого комітету Добропільської міської ради, а також в місцевій газеті «Новий шлях» у випуску газети від 19.07.2018 року № 29 (11102), зокрема, опублікована стаття «Тарифи на опалення можуть зрости майже вдвічі», яка містить інформацію щодо опублікованого на веб-сайті Добропільської міської ради Повідомлення про наміри та розмір тарифів, які планується прийняти Виконкомом, а також інформацію стосовно того, що кожен споживач може звернутись до Виконкому у кабінет № 303 для надання пропозицій з приводу підвищення тарифу.

Суд зазначає, що повідомлення про наміри містить інформацію про те, що зауваження та пропозиції приймаються протягом 14 днів з дня публікації за адресою: 85000, Донецька область, м. Добропілля, вул. Першотравнева, 83, каб. 303, де споживачі мали змогу ознайомитися з розрахунками тарифів у вільному доступі.

В судовому засіданні представник відповідача зазначив, що споживачі дійсно звертались для ознайомлення з розрахунками тарифів та отримання необхідних роз`яснень з цього приводу.

Отже, під час розгляду справи було встановлено, що доведення до відома споживачів інформації про намір змінити тарифи було виконано у повному обсязі.

Відповідно до п. 2.12 Порядку № 390, строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється суб`єктом господарювання, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на житлово-комунальні послуги.

У разі здійснення суб`єктом господарювання коригування встановлених цін/тарифів відповідно до вимог частини десятої статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється суб`єктом господарювання.

Як вбачається з матеріалів справи, та не заперечувалось сторонами під час судового розгляду, 27 липня 2018 року КП «Добро» отримало від виконавчого комітету Добропільської міської ради лист № 05/0807-09/02 від 27.07.2018 року «Про зауваження до розрахунків тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке, Водянське та постачання гарячої води Білицькому будинку - інтернату для інвалідів та осіб похилого віку».

В той же день зауваження прийняте «КП «Добро» Добропільської міської ради, в результаті чого здійснений перерахунок тарифів, який наданий у Виконавчий комітет Добропільської міської ради з супровідним листом від 27.07.2018 року № 556.

Відповідно до ч. 6 ст. 32 Закону України «Про житлово - комунальні послуги», у разі зміни цін/тарифів на житлово - комунальні послуги виконавець/виробник не менше ніж за 15 днів до введення їх у дію повідомляє про це споживачів з посиланням на рішення відповідних органів.

13 вересня 2018 року на офіціальному сайті Добропільської міської ради розміщене оголошення про зміну тарифів на тепло.

Отже, виходячи з вищевикладеного, суд приходить до висновку що, відповідачем повністю дотримано порядок встановлення тарифів на теплову енергію та процедура доведення до споживачів інформації щодо зміни тарифів.

Щодо посилання позивача на те, що виконавчим комітетом Добропільської міської ради при прийнятті рішення № 457 не було перевірено економічну обґрунтованість тарифу, прозорість його структури та відповідність об`єктивним показникам, суд зазначає наступне.

Підтвердженням проведення ретельної перевірки з боку перевірки виконавчого комітету Добропільської міської ради економічного обґрунтування наданих на розгляд тарифів та відповідність вимогам чинного законодавства, зокрема, є лист Виконавчого комітету від 27.07.2018 року № 293 «Про зауваження до розрахунків тарифів на теплову енергію, послуги з централізованого опалення в містах Добропілля, Білицьке, Білозерське, селищах міського типу Новодонецьке, Водянське та постачання гарячої води Білицькому будинку - інтернату для інвалідів та осіб похилого віку» та Протокол спільного засідання представників КП «Добро» і членів виконкому Добропільської міської ради з розгляду розрахункового тарифу на послуги теплопостачання та централізоване опалення на плановий 2018 рік від 30 серпня 2018 року.

Також була проведена додаткова перевірка за ініціативи жителів, громадськості та депутатів Добропільської міської ради вже у період після прийняття рішення № 457. Ця перевірка була добровільною ініціативою та не підпадає під вимоги законодавства України.

Рішенням Добропільської міської ради від 21.11.2018 року № 7/50-43 «Про створення тимчасової контрольної комісії з аналізу обґрунтованості тарифу на теплову енергію» в місті Добропілля створена тимчасова комісія з аналізу обґрунтованості тарифів, встановлених рішенням Виконкому № 457. До складу комісії увійшли 12 депутатів Добропільської міської ради та долучені з правом дорадчого голосу 49 представників громадськості, у тому числі і позивач, органів місцевого самоврядування, підприємств та організацій міста, які мали бажання провести аналіз обґрунтованості тарифів, встановлених рішенням Виконкому № 457. В ході роботи комісії були детально вивчені всі розрахунки статей витрат з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, враховані в розрахунках тарифів на теплову енергію. Створені комісією робочі групи за блоками розрахунків статей витрат, а саме: «Паливо», «Електроенергія», «Водопостачання та водовідведення», «Автотранспортні послуги та вантажно - розвантажувальні роботи», «Послуги», «Інші витрати» та «Заробітна плата», провели ретельну перевірку всіх розрахунків на предмет відповідності чинному законодавству та дотримання нормативних та методологічних вимог формування тарифів на теплову енергію та послуги з централізованого опалення.

Комісія дійшла висновку, що тарифи на теплову енергію, затверджені рішенням Виконкому Добропільської міської ради від 12 вересня 2018 року № 457, є економічно обґрунтованими, про що складно Висновки. Будь-яких порушень законодавства або нормативно-правових актів щодо формування тарифів на теплову енергію комісією не виявлено.

Отже, вищевказані факти свідчать про те, що економічна обґрунтованість тарифів була повністю та ретельно перевірена Виконавчим комітетом Добропільської міської ради та ще раз додатково перевірена тимчасово контрольною комісією, створеною при Добропільській міській раді.

Крім того, суд зазначає, що КП «Добро» був дотриманий порядок визначення обсягу і групування планових витрат, що включається до повної собівартості теплової енергії, її виробництва, транспортування та постачання відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 869, пунктом 18 якої встановлено, що витрати на придбання електричної енергії теологічних потреб визначаються виходячи з планового обсягу виробництва теплової енергії та норм питомих витрат паливно - енергетичних ресурсів, установлених відповідно до нормативних документів з нормування витрат та витрат ресурсів у яких враховуються основні особливості технологічних процесів конкретного виробництва, діючих цін (тарифів) на паливно - енергетичні ресурси.

На підставі вищевикладеного, КП «Добро» виконало розрахунок витрат на електроенергію відповідно до затверджених Донецькою обласною державною адміністрацією загальновиробничих норм питомих витрат електричної енергії на 1 Гкал на 2018 рік з урахуванням діючих цін (тарифів) на паливно - енергетичні ресурси та фактичної участі у виробничому процесі відповідного енергоспоживаючого обладнання підприємства.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 869 КП «Добро» Добропільської міської ради за статтею «інші витрати собівартості» врахувало: податки: спеціальне використання водних ресурсів, земельний податок, забруднення навколишнього середовища, витрати на охорону праці (спецхарчування, спецодяг, мило, медогляд працівників, психофізична експертиза, перезарядження вогнегасників); автотранспорті витрати, у тому числі: транспортування вугілля; транспортування шлаку; транспортування ТМЦ на котельні підприємства; витрати на послуги банку з розрахунково - касового обслуговування; витрати на послуги зв`язку; витрати на маркшейдерські послуги; витрати на послуги гідрометеорології; витрати на лабораторні дослідження по екології; витрати на розміщення золо шлаків; витрати на фізичну охорону об`єктів; витрати на програмне забезпечення, обслуговування оргтехніки, поштові витрати; витрати на пуско-налагоджувальні роботи, ревізійні роботи, періодичну повірку приборів, опломбування, розпрломбування приладів обліку; витрати на технічне обслуговування спостереження, системи автоматичної пожежної сигналізації та системи оповіщення про пожежу на об`єктах; витрати на обов`язкове професійне навчання працівників.

Всі ці витрати КП «Добро» зобов`язано нести щороку та його діяльність неможлива без зазначених витрат.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 869, тарифи на надання послуг з централізованого опалення - це вартість надання одиниці послуги з централізованого опалення відповідної якості, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих витрат, витрат на відшкодування втрат, планового прибутку. Вартість зазначається в грошовому еквіваленті в гривнях.

Структура тарифів - це складові економічно обґрунтованих витрат, пов`язаних із провадженням у плановому періоді певного виду ліцензованої діяльності, які групуються за статтями, визначеними уповноваженими органами відповідно о стандартів бухгалтерського обліку, що затверджені Мінфіном, та складові планового прибутку, на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи, а також витрати на відшкодування втрат.

Відповідно до пункту 2.3 наказу Мінрегіону від 30.07.2012 року № 390 «Про затвердження Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово - комунальних послуг» до відмова споживачів доводиться загальний розмір планового тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (планові витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість).

Суд також вказує на те, що в постановах НКРЕКП при встановленні тарифів також наводиться структура одноставкових тарифів на послуги з централізованого опалення в грошовому еквівалентів в гривнях за 1 Гкал без зазначення кількісних показників.

Таким чином, на законодавчому рівні не встановлена наявність у структур тарифів кількісних показників складових вартості одиниці теплової енергії за 1 Гкал, тому наведена в повідомленні структура тарифів містить повний обсяг необхідної інформації, а отже твердження позивача про те, що було порушено принцип відкритості та не має в структуру тарифу кількісного вираження, у зв`язку з чим неможливо визначити чи відбувається збільшення загального тарифу у зв`язку зі зростанням цін чи у зв`язку зі зростанням обсягів використання ресурсу є хибними та такими, що не відповідають дійсності.

Отже, виходячи з вищенаведеного, суд приходить до висновку, що відповідачем повністю у відповідності до вимог законодавства України дотримано порядок встановлення тарифів на теплову енергію та процедуру доведення до споживачів інформації щодо зміни тарифів, тому рішення виконавчого комітету Добропільської міської ради № 457 є законним, а тому не підлягає скасуванню.

У відповідності до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 90, 139, 205, 241-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 до виконавчого комітету Добропільської міської ради, треті особи - комунальне підприємство «Добро» Добропільської міської ради, Добропільська міська рада про визнання протиправним та скасування рішення від 12.09.2018 року № 457 - відмовити.

Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена та проголошена у судовому засіданні 30 травня 2019 року.

Повний текст рішення виготовлений 07 червня 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Тарасенко І.М.

Джерело: ЄДРСР 82284247
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку