open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Справа № 826/15235/18

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

06 червня 2019 року № 826/15235/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Чудак О.М., за участю секретаря судового засідання Шарій А.А., представника позивача Тагвей Т.І., представника відповідача Кобилецького О.І., представника третьої особи Дейнеки Н.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника прокурора Донецької області в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Виробниче об`єднання «Шахтобуд», про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування рішень,

встановив:

Заступник прокурора Донецької області в інтересах держави звернувся в суд з позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просить:

- визнати дії щодо прийняття наказу від 04 липня 2018 року за №227 та видачі дозволу від 30 липня 2018 року за №6272, - протиправними;

- визнати протиправним та скасувати наказ від 04 липня 2018 року за №227 в частині надання Товариству з обмеженою відповідальністю Виробниче об`єднання «Шахтобуд» (ТОВ ВО «Шахтобуд») спеціального дозволу на користування надрами;

- визнати протиправним та скасувати, виданий ТОВ ВО «Шахтобуд» спеціальний дозвіл на користування надрами від 30 липня 2018 року №6272.

Підставою для звернення з позовною заявою стало виявлення фактів порушення вимог природоохоронного законодавства відповідачем при видачі спеціального дозволу на користування надрами ТОВ ВО «Шахтобуд».

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 24 вересня 2018 року у справі відкрито провадження та залучено до участі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ТОВ ВО «Шахтобуд».

09 жовтня 2018 року третьою особою до суду подано пояснення щодо позову, у яких ТОВ ВО «Шахтобуд» висловлено прохання в задоволенні позову відмовити.

19 жовтня 2018 року третьою особою до суду подано клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи, а саме копії листа Міністерства №5/4-11/10867-17 від 01 грудня 2017 року, що надано ТОВ ВО «Шахтобуд» на відповідний запит. В подальшому, за аналогічним клопотанням товариства від 18 листопада 2018 року до справи приєднано також документи, що надійшли на запит товариства від Державної служби геології та надр України, а саме копію протоколу засідання Комісії з питань надрокористування №7/2018 від 25 червня 2018 року, а також копію листа Міністерства екології та природних ресурсів України від 01 грудня 2017 року №5/4-11/10867-17.

10 грудня 2018 року відповідачем у справі до суду подано відзив на позовну заяву, у якому відповідач, як третя особа, просить суд в задоволенні позову відмовити.

В свою чергу, 09 січня 2019 року позивачем у справі до суду подано пояснення.

05 квітня 2019 року третьою особою до суду подано клопотання про приєднання доказів до матеріалів справи, а саме висновку з оцінки впливу на довкілля №7-03/12-201846510/1 від 07 березня 2019 року Міністерства екології та природних ресурсів України, а також звіт про громадське обговорення планової діяльності №7-03/12-201846510/2 від 07 березня 2019 року, що є невід`ємною частиною висновку.

Ухвалою суду від 15 травня 2019 року судом у Міністерства екології та природних ресурсів України витребувано належним чином засвідчені копії протоколів засідань (виписок з протоколів засідань) Комісії з питань погодження надання надр у користування щодо погодження Мінприроди надання ТОВ ВО «Шахтобуд» спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування глин Никифорівського родовища, на підставі яких складені листи Мінприроди №5/3-6/585-16 від 18 січня 2016 року та №5/4-11/20867-17 від 01 грудня 2017 року.

В судовому засіданні представником позивача позовні вимоги підтримано в повному обсязі з підстав наведених у позовній заяві та письмових поясненнях. Так, зазначено, що відповідачем у справі протиправно, з порушенням вимог природоохоронного законодавства видано спеціальний дозвіл на користування надрами ТОВ ВО «Шахтобуд», оскільки товариство ніколи не отримувало спеціальний дозвіл на здійснення геологічного вивчення надр, в той час, як геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ є підставою надання спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціону.

Окрім того, позивач зазначає, що передумовою отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування корисних копалин, є проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин.

Внаслідок того, що товариство не володіло спеціальним дозволом на користування ділянкою надр Державною комісією України по запасах корисних копалин, що проводить державну експертизу, протиправно прийнято на розгляд матеріали геолого-економічної переоцінки запасів родовища. З наведених підстав, позивач зазначає, що незаконним слід вважати також протокол ДКЗ №3919 від 10 травня 2017 року, яким апробовано запаси Никифорівського родовища тугоплавких та керамічних глин.

Також позивач зазначає, що надання надр у користування не погоджено з Мінприроди, оскільки листи Мінприроди від 18 січня 2016 року за №5/3-6/585-16 та від 01 грудня 2017 року за №5/4-11/10867-17 зазначені у спецдозволі відповідним погодженням розцінюватись не можуть, в силу того, рішення комісії Мінприроди щодо надання надр у користування оформлюється протоколом та реалізується шляхом видання відповідного наказу Мінприроди.

У письмових поясненнях прокурор наводить також, що проведення апробації, як підстава для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону допускається у разі видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ). В даному випадку корисна копалина, яку має намір видобувати ТОВ «ВО «Шахтобуд» - тугоплавкі керамічні глини.

В свою чергу представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог з підстав наведених у відзиві. Пояснив, що ТОВ ВО «Шахтобуд» в порядку, передбаченому Положенням про порядок розпорядження геологічною інформацією, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 червня 1995 року №423 (чинного на час виникнення відносин) придбало право користування геологічною інформацією та провело апробацію запасів корисних копалин. Відповідач зазначає, що твердження прокурора про порушення Держгеонадрами норм законодавства, а також про те, що Держгеонадра повинні були відмовити у прийнятті рішення щодо надання Спецдозволу №6272 у зв`язку з поданням заявником документів не у повному обсязі, виявлення у поданих документах недостовірних даних, невідповідність поданих документів вимогам не відповідають дійсності. Так, відповідач вказує, що товариством до заяви про надання спеціального дозволу надані усі документи які передбачені законодавством. Заявник за власні кошти здійснив апробацію, ДКЗ затверджено підрахунки запасів корисних копалин, що є підставою для надання спецдозволу без проведення аукціону. Державна служба геології та надр України отримала погодження на надання спеціального дозволу на користування кадрами без проведення аукціону третій особі від обласної ради на підставі розпорядження Голови обласної державної адміністрації, керівника Донецької обласної військово-цивільної адміністрації від 07 грудня 2017 року №1615/5-17, а також від Мінприроди - на підставі наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 03 березня 2017 року №106, прийнятого на підставі протоколу Комісії з питань погодження надання надр у користування Мінприроди від 02 березня 2017 року №15.

Позиція відповідача щодо відмови в задоволенні позову підтримана в судовому засіданні також представником третьої особи та зводить до того, що заступник прокурора взагалі не вказав від імені якого суб`єкта владних повноважень він діє, а вказав лише, що діє він в інтересах держави. При цьому, товариство зазначає, що суб`єктом влади, до компетенції якого віднесені відповідні владні повноваження щодо формування та реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища та функції державного контролю, є Міністерство екології та природних ресурсів України або Кабінет Міністрів України, які мають функції контролю та відповідно повноваження звернення до суду.

Товариство вказує, що Регламентом Мінприроди не передбачено направлення у якості погодження надання Спецдозволу саме протоколу чи наказу, при цьому, у листах, що вказані у Спецдозволі, як погодження міститься посилання на прийняття відповідного рішення комісією з питань погодження надання надр в користування. При прийнятті рішення про надання Спецдозволу №6272 прийнято колегіальне рішення про надання цього спецдозволу комісією, до складу якої входять представники Кабінету Міністрів України, Мінприроди та інших органів держаної влади.

Окрім того товариство зазначає, що протокол Державної комісії України по запасах корисних копалин №3919 від 10 травня 2017 року, яким апробовано запаси Никифорівського родовища і який позивач вважає недійсним, не є предметом позовних вимог у зазначеному адміністративному позові, ДКЗ не є відповідачем, недійсність або незаконність зазначеного протоколу ДКЗ не визнана у встановленому законодавством порядку.

Державну експертизу та оцінку запасів корисних копалин проведено на встановлених законодавством підставах, родовище визнано придатним для його промислового освоєння на умовах економічного ризику, запаси корисних копалин апробовані за кошти товариства, родовище віднесено до 3 категорії складності, що є найбільш складною.

Суд, заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши матеріали справи, а також докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступне.

Відповідно до наказу Держгеонадр України від 04 липня 2018 року №227 прийнято рішення щодо надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ ВО «Шахтобуд» на видобування глин Никифорівського родовища у Донецькій області строком на 20 років.

Наказ прийнято відповідно до пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, у зв`язку з наявністю підстав для надання спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 25 червня 2018 року №7/2018).

У додатку №1 до наведеного наказу наведено перелік спеціальних дозволів на користування надрами, які надаються згідно з підпунктом першим пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами №615.

У матеріалах справи міститься копія відповідного спеціального дозволу на користування надрами, у якому, серед іншого, зазначено реєстраційний номер 6272, дата видачі - 30 липня 2018 року, підстава видачі - наказ від 04 липня 2018 року №227, відомості про погодження надання спеціального дозволу на користування надрами - Міністерство екології та природних ресурсів України - лист від 18 січня 2016 року №5/3-6/585-16 та від 01 грудня 2017 року №5/4-11/10867-17, Донецька обласна державна адміністрація, Донецька обласна військово-цивільна адміністрація - розпорядження Голови обласної державної адміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 07 грудня 2017 року №1615/5-17 (лист від 07 грудня 2017 року №05-6966).

Копії відповідних матеріалів містяться в матеріалах справи.

Так, у листі від 18 січня 2016 року №5/3-6/585-16 (а.с. 92) адресованому ТОВ ВО «Шахтобуд» Міністерство екології та природних ресурсів України зазначає, що: «Комісією з питань погодження надання надр у користування 16 січня 2016 року розглянуто можливість отримання ТОВ ВО «Шахтобуд» погодження Мінприроди на користування надрами з метою видобування глин Никифорівського родовища Артемівського району Донецької області.

Комісією прийнято рішення підтвердити можливість надання спеціального дозволу на користування надрами ТОВ ВО «Шахтобуд» за умови дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства, у тому числі щодо режиму охорони та використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду і земель, зарезервованих для заповідання, особливо цінних земель, водних об`єктів, їх басейнів, водоохоронних зон (включаючи заплави) і прибережних захисних смуг та умов, зазначених в Екологічній картці, то видана Державною екологічною інспекцією у Донецькій області від 21 грудня 2015 року».

Водночас у листі адресованому Мінприродою Державній службі геології та надр України від 01 грудня 2017 року №5/4-11/10867-17 зазначено, що Комісією Мінприроди з питань погодження надання надр у користування прийнято рішення, не розглядати повторно копії документів щодо отримання погоджень надання надр у користування, які були розглянуті та стосовно яких було надано погодження Мінприроди. Зазначено також, що у разі отримання повторних звернень, відповідно до пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 щодо погоджень суб`єктам господарювання, стосовно яких прийнято вищезазначене рішення, повідомити Державну службу геології та надр України шляхом надсилання листа.

З огляду на зазначене листом повідомлено, що документи разом із заявою ТОВ ВО «Шахтобуд», надіслані листом Державної служби геології та надр України від 17 листопада 2017 року №28683/03/12-17, щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування глин тугоплавких та керамічних на Никифорівському родовищі, Артемівський район Донецької області, розглянуті та на засіданні Комісії (лист Мінприроди від 18 січня 2016 року №5/3-6/585-16) надано погодження, а також документи зазначеного підприємства, надіслані листом Державної служби геології та надр України від 17 листопада 2017 року №28686/03/12-17, щодо отримання спеціального дозволу на коригування надрами з метою геологічного вивчення суглинків Заартемівської ділянки, Артемівський район, Донецька область, розглянуті та на засіданні Комісії від 02 березня 2017 року (протокол №15, уведений в дію наказом від 03 березня 2017 року №106) надано погодження.

Містяться в матеріалах справи також і лист Департаменту екології та природних ресурсів Донецької обласної державної адміністрації від 07 грудня 2017 року №05-6966 адресований т.в.о голови Державної служби геології та надр України Кирилюку О.В. У листі зазначено, що на виконання доручення облдержадміністрації до листа від 21 листопада 2017 року №15/9531/0/1-17/0.2, розглянувши лист Державної служби геології та надр України від 17 листопада 2017 року №28681/03/12-17 про погодження надання надр у користування ТОВ ВО «Шахтобуд» з метою видобування тугоплавких та керамічних глин Никифорівського родовища, яке знаходиться в Бахмутському районі Донецької області, Департамент екології та природних ресурсів Донецької облдержадміністрації повідомляє, що розпорядженням Голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації погоджено надання надр у користування ТОВ ВО «Шахтобуд» з метою видобування тугоплавких та керамічних глин Никифорівського родовища, яке знаходиться на землях державної власності (запас) за межами населених пунктів Никифорівської сільської ради Бахмутського району Донецької області. До листа додано копію відповідного розпорядження.

У справі також встановлено, що наданню спеціального дозволу передував ряд обставин.

Так, на підставі договору купівлі-продажу від 25 січня 2017 року №4/11 (копія якого міститься в матеріалах справи) Держгеонадра надало право ТОВ ВО «Шахтобуд» на користування геологічною інформацією, а саме геологічні звіти: 1. «Отчет о геологоразведочных работах, проведенных на Никифоровском месторождении глин у с. Никифоровка./Артемовский р-н Донецкой обл./ 1970г.», Укргеолстром МПСМ, 1970 г., автор Оксенчук P. M.; 2. «Отчет о результатах доразведки с целью переоценки Никифоровского месторождения тугоплавких глин в Артемовском районе Донецкой области УССР.», КГЭ Укргеолстром, 1986 г., автор Карлова Г.П. ), по Никифорівському родовищу тугоплавких та керамічних глин, що знаходиться на південно-східній околиці с. Никифорівка Артемівського району Донецької області, за ціною і в обсязі, наведеному у Додатку №1, який є невід`ємною частиною цього Договору.

Про наведену обставину Держгеонадра повідомило Покуратуру Донецької області листом №15601/03/12-18 від 09 серпня 2018 року зазначивши, що відповідно до даного договору товариство отримало право користування геологічною інформацією, яке не дає йому права розпоряджатися цією інформацією, оскільки геологічна інформація є власністю держави.

Окрім того, між ТОВ ВО «Шахтобуд» та КП «Південукргеологія» укладеного договір №10 від 14 лютого 2017 року предметом якого є надання наступних науково-технічних послуг: геолого-економічна переоцінка запасів Никифорівського родовища тугоплавких та керамічних плит та технічний супровід Замовника для отримання ним спеціального дозволу на користування надрами Никифорівського родовища тугоплавких та керамічних глин. Роботи за договором виконано і за надані послуги товариством сплачено.

Також ТОВ ВО «Шахтобуд» 10 квітня 2017 року укладено Договір №135 з Державною комісією України по запасах корисних копалин, згідно якого Виконавець (ДКЗ) зобов`язується виконати для Замовника (товариство) роботи з державної експертизи матеріалів повторної геолого-економічної оцінки запасів Никифорівського родовища вогнетривких і тугоплавких глин в Костянтинівському районі Донецької області згідно з Положенням про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року №865.

У пункті 3.1 Договору зазначено, що протокол засідання ДКЗ з постановою про встановлення кондицій на мінеральну сировину, визначення кількості, якості та ступеня вивченості запасів корисних копалин, або з обґрунтуванням причин утримання від оцінки запасів за причинами, викладеними в пункті 2.2 Договору, є документом, що свідчить про виконання робіт, вказаних в цьому договорі. Після передачі Виконавцем Замовнику протоколу ДКЗ, Сторони підписуюсь остаточний акт здавання-приймання робіт за Договором.

Так, в матеріалах справи міститься копія протоколу ДКЗ від 10 травня 2017 року №3919. У пункті 3.3 розділу 3 колегія ДКЗ постановляє апробувати підраховані станом на 01 січня 2017 року запаси тугоплавких та керамічних глин загальнодержавного значення Никифорівського родовища, в контурах і цифрах, за перерахунком згідно з пунктом 3.2 цього протоколу. У пункті 3.6 визнано Никифорівське родовище підготовленим до подальшого геологічного вивчення та промислової експлуатації на умовах економічного ризику. Наведено ряд рекомендацій ТОВ ВО «Шахтобуд». У пункті 3.9 вказано вважати цей протокол доповненням до протоколів ДКЗ СРСР №6151 від 29 січня 1971 року та протоколу УкрТКЗ №5041 від 14 березня 1991 року, а у пункті 3.10 зазначено, що цей протокол підлягає розгляду і уведенню в дію Державною службою геології та надр України.

В подальшому, а саме 31 жовтня 2017 року товариством до Державної служби геології та надр України подано заяву на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, до якої додано наступні документи:

копію Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань;

копію Статуту ТОВ ВО «Шахтобуд»;

пояснювальну записку з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, потужністю підприємства, обґрунтуванням необхідності використання;

копію протоколів про затвердження запасів ДКЗ СРСР №6151 від 29 січня 1971 року, УТКЗ №5041 від 14 березня 1991 року, ДКЗ України №3919 від 10 травня 2017 року;

програму робіт із введення родовища в експлуатацію, каталог географічних координат кутових точок Никифорівського родовища глин із зазначенням його площі;

оглядову карту (масштаб 1: 200000 );

ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок (похибка - менш як 1 секунда) у масштабі 1:25000;

план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів, контуром ліцензійної площі з географічними координатами кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда), а також з лініями геологічних розрізів;

геологічні розрізи по лініях;

копію погодження Міністерства екології та природних ресурсів України з екологічною карткою;

погодження Донецької військово-цивільної адміністрації від 24 лютого 2016 року (нове погодження від серпня 2017 року у ДГС).

Перелік документів, що подаються разом із заявою про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, зокрема, на видобування корисних копалин, наведено у пункту 2 додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами» від 30 травня 2011 року №615. Подані товариством документи відповідають наведеному переліку.

Разом тим, як зазначає у позовній заяві позивач - заступник прокурора Донецької області, прокуратурою Донецької області під час вирішення питання щодо наявності підстав для представництва інтересів держави в суді виявлено факти порушення вимог природоохоронного законодавства Державною службою геології та надр України при видачі спеціального дозволу на користування надрами ТОВ ВО «ІІІахтобуд».

Так, прокурор стверджує, що товариство ніколи не отримувало спеціальний дозвіл на здійснення геологічного вивчення надр, що є обов`язковою умовою для надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Відсутність володіння спеціальним дозволом на користування ділянкою надр є підставою вважати незаконним протокол ДКЗ №3919 від 10 травня 2017 року, яким апробовано запаси Никифорівського родовища тугоплавких та керамічних глин, оскільки ДКЗ протиправно прийнято на розгляд матеріали геолого-економічної переоцінки запасів родовища. Проведення апробації, як підстава для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону не допускається для видобутку тугоплавких керамічних глин.

Також позивач зазначає, що надання надр у користування не погоджено з Мінприроди, оскільки листи Мінприроди від 18 січня 2016 року за №5/3-6/585-16 та від 01 грудня 2017 року за №5/4-11/10867-17 зазначені у спецдозволі відповідним погодженням розцінюватись не можуть, в силу того, рішення комісії Мінприроди щодо надання надр у користування оформлюється протоколом та реалізується шляхом видання відповідного наказу Мінприроди .

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та вимогам позивача суд виходить з наступного.

Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян є завданням Кодексу України про надра.

Так, відповідно до частини другої статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини другої статті 16 Кодексу України про надра та частини першої статті 14 Закону України «Про нафту і газ» Кабінетом Міністрів України постановою від 30 травня 2011 року №615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами.

Згідно підпункту 1 пункту 8 цього Порядку (в редакції чинній на час прийняття оскаржуваного рішення), без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.

У позовній заяві та поясненнях позивач вказує, що видати дозвіл на підставі підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, можливо лише у тому разі якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено Державною комісією України по запасах корисних копалин та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

При цьому позивач вказує, що жодного геологічного вивчення ділянки надр відповідачем не здійснено. Натомість придбано (відповідно до договору купівлі-продажу від 25 січня 2017 №4/11) право користування геологічною інформацією у Державної служби геології та надр України. При цьому, позивач зазначає, що проведення апробації, як підстава для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, допускається у разі видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ). В даному випадку корисна копалина, яку має намір видобувати ТОВ ВО «Шахтобуд» - тугоплавкі керамічні глини, а тому позивач вважає, що здійснення апробації не є достатньою підставою для надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону.

Такі доводи позивача у справі суд оцінює критично, з огляду на ту обставину, що, як вбачається з підпункту 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років. Фраза наведена у дужках, а саме «…(для нафтогазоносних надр…)», лише встановлює певні особливості для нафтогазоносних надр, а не обмежує дію даного пункту відносно видобутку інших надр, зокрема і тугоплавких керамічних глин.

Окрім того, згідно статті 19 Кодексу України про надра, користування надрами здійснюється без надання гірничого відводу чи спеціального дозволу у випадках, передбачених цим Кодексом.

Частиною першою статті 37 Кодексу України про надра, геологічне вивчення надр здійснюється з метою одержання даних про геологічну будову надр, процеси, які відбуваються в них, виявлення і оцінки корисних копалин, вивчення закономірностей їх формування і розміщення, з`ясування гірничо-технічних та інших умов розробки родовищ корисних копалин і використання надр для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.

В свою чергу статтею 39 Кодексу України про надра визначено, що роботи і дослідження, пов`язані з геологічним вивченням надр, підлягають обов`язковій державній реєстрації та обліку з метою узагальнення і максимального використання результатів вивчення надр, а також запобігання дублюванню зазначених робіт.

Державну реєстрацію та облік робіт і досліджень, пов`язаних з геологічним вивченням надр, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Порядок розпорядження геологічною інформацією встановлюється Кабінетом Міністрів України. Так, до 10 листопада 2018 року діяла постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією» №423 від 13 червня 1995 року постановлена відповідно до статті 39 Кодексу України про надра.

Цим Положенням визначався порядок розпорядження (надання у користування і продаж) відкритою геологічною інформацією про надра, (далі - геологічна інформація), отриманою за результатами робіт з геологічного вивчення надр, експлуатації родовищ корисних копалин або використання надр з іншою метою.

Пунктом 2 Положення визначено, що геологічна інформація є об`єктом товарних відносин і може використовуватись як частина внеску до статутного фонду під час створення підприємств, а пунктом третім, що геологічна інформація, створена (придбана) на кошти державного бюджету, є державною власністю і реалізується Держгеонадра згідно з цим Положенням .

Так, як встановлено судом ТОВ ВО «Шахтобуд» отримало право на користування відповідною геологічною інформацією на підставі договору купівлі-продажу від 25 січня 2017 року №4/11. Про наведену обставину Держгеонадра повідомило покуратуру Донецької області листом №15601/03/12-18 від 09 серпня 2018 року.

В подальшому, товариством за власні кошти здійснено апробацію в ДКЗ, про що свідчить протокол ДКЗ від 10 травня 2017 року №3919, у пункті 3.3 розділу 3 якого колегією ДКЗ постановлено апробувати підраховані станом на 01 січня 2017 року запаси тугоплавких та керамічних глин загальнодержавного значення Никифорівського родовища, в контурах і цифрах, за перерахунком згідно з пунктом 3.2 цього протоколу; у пункті 3.6 визнано Никифорівське родовище підготовленим до подальшого геологічного вивчення та промислової експлуатації на умовах економічного ризику. Наведено ряд рекомендацій ТОВ ВО «Шахтобуд»; у пункті 3.9 вказано вважати цей протокол доповненням до протоколів ДКЗ СРСР №6151 від 29 січня 1971 року та протоколу УкрТКЗ №5041 від 14 березня 1991 року, а у пункті 3.10 зазначено, що цей протокол підлягає розгляду і уведенню в дію Державною службою геології та надр України.

Копії протоколів про затвердження запасів ДКЗ СРСР №6151 від 29 січня 1971 року, УТКЗ №5041 від 14 березня 1991 року, ДКЗ України №3919 від 10 травня 2017 року товариством долучено до заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, датованої 31 жовтня 2017 року та поданої до Державної служби геології та надр України.

В контексті висновку, якого дійшов суд слід також звернути увагу на ту обставину, що постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року №1131 підпункт 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, викладено в такій редакції: « 1) видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу;».

Наведені зміни також вказують на ту обставину, що здійснення заявником за власні кошти апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку є достатньою підставою для надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. При цьому відповідні положення Порядку застосовуються відносно всіх надр, окрім нафти і гази, надання дозволу стосовно яких передбачає певні особливості.

Відповідна норма щодо надання спеціального дозволу суб`єктам, які за власні кошти здійснити апробацію не набула змін стосовно надр щодо яких застосовується.

Критично суд оцінює також твердження позивача, що надання надр у користування не погоджено з Мінприроди, оскільки листи Мінприроди від 18 січня 2016 року за №5/3-6/585-16 та від 01 грудня 2017 року за №5/4-11/10867-17 зазначені у спецдозволі відповідним погодженням розцінюватись не можуть.

Так, відповідно до абзацу другого пункту 9 Порядку надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин; відповідно до абзацу четвертого пункту 9 Порядку - Мінприроди - на всі види користування надрами (абзац четвертий пункту 9 виключено згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 року №333).

Відповідно до абзацу сьомого пункту 9 Порядку дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

Державна служба геології та надр України отримала погодження на надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону товариству від обласної ради на підставі розпорядження Голови обласної державної адміністрації, керівника Донецької обласної військово-цивільної адміністрації від 07 грудня 2017 року №1615/5-17, а також від Мінприроди - на підставі наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 03 березня 2017 року №106, прийнятого на підставі протоколу Комісії з питань погодження надання надр у користування Мінприроди від 02 березня 2017 року №15.

3 наведених підстав твердження позивача щодо надання спеціального дозволу на підставі листів не відповідають дійсності, оскільки погодження надано наказом, прийнятим на підставі протоколу, а листами від 18 січня 2016 року за №5/3-6/585-16 та від 01 грудня 2017 року за №5/4-11/10867-17 лише доведено до відання відповідача про прийняття відповідного рішення.

Таким чином, доводи на які посилається позивач в позовній заяві та письмових поясненнях повністю спростовано в ході розгляду справи, внаслідок чого позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд виходить з того, що за обставин необґрунтованості заявлених позивачем вимог, відсутності витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертизи, підстави для розподілу відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

В задоволенні адміністративного позову заступника прокурора Донецької області в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю Виробниче об`єднання «Шахтобуд», про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування рішень, - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач - Заступник прокурора Донецької області (місцезнаходження юридичної особи: 87500, Донецька область, місто Маріуполь, вулиця Університетська, будинок 6; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 25707002).

Відповідач - Державна служба геології та надр України (місцезнаходження юридичної особи: 03680, місто Київ, вулиця Антона Цедіка (Ежена Потьє), будинок 16; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 37536031).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю Виробниче об`єднання «Шахтобуд» (місцезнаходження юридичної особи: 85135, Донецька область, Костянтинівський район, село Новодмитрівка, вулиця Сонячна, будинок 11; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України:24808994).

Повний текст рішення складено й проголошено в судовому засіданні 06 червня 2019 року.

Суддя О.М. Чудак

Джерело: ЄДРСР 82259564
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку