open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 804/4129/18
Моніторити
Ухвала суду /02.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /22.05.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /22.05.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /15.08.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /15.08.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.06.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 804/4129/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /02.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /22.05.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /22.05.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.04.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /15.08.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /15.08.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.07.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.06.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.06.2018/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 травня 2019 року

м. Дніпро

справа № 804/4129/18

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,

за участю секретаря судового засідання Лащенко Р.В.

за участю сторін (представників): позивача (адвокат) Гагарський А.П., відповідача Свида Р.В. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018р. (суддя 1-ї інстанції Юхно І.В.) в адміністративній справі №804/4129/18 за позовом Громадської організації "Маленькі Зірочки" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

У червні 2018 року Громадська організація "Маленькі Зірочки" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, у якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 21.11.2016 року №495-4.7-7-352 про накладення штрафу у розмірі 130 500,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ Держпраці у Дніпропетровській області перевірка була проведена не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", як наслідок постанова ГУ Держпраці у Дніпропетровській області від 21.11.2016 року № 495/4.7-7/352 про накладення штрафу, яка винесена на підставі висновків акту перевірки також є протиправною та підлягає скасуванню.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.08.2018 року адміністративний позов громадської організації "Маленькі Зірочки " задоволено повністю.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, та не врахування фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення спору у цій справі просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове про відмову у задоволені вимог позивача в повному обсязі.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить у задоволенні апеляційної скарги відмовити. Зазначає, що відповідачем не вказано які норми матеріального та процесуального права порушені судом першої інстанції, які докази та доводи не буди взяті до уваги. Крім того, відповідачем так і не визначено, що було порушено позивачем і якими доказами це підтверджується тощо. Також у відзиві позивач ставить питання щодо стягнення витрат на правничу допомогу в суді апеляційної інстанції.

В судовому засіданні представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, просив її задовольнити з підстав в ній викладених.

Представник позивача доводи викладені у відзиві на апеляційну скаргу підтримав, просив у задоволенні скарги відмовити. Також вирішити питання шодо відшкодування витрат на правничу допомогу в суді апеляційної інстанції та подав суду акт виконаних робіт №2 від 20.05.2019р.

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Матеріалами справи встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду, що Громадська організація "Маленькі зірочки" з 25.08.2016 року зареєстрована у якості юридичної особи, основним видом діяльності громадської організації є діяльність інших громадських організацій, н. в. і. у. (Код КВЕД 94.99).

Рішенням Криворізької північної ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 04.10.2016 року №1604834600213 громадську організацію "Маленькі зірочки" включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

05.10.2016 року на адресу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області за вхід.№9839 надійшов лист виконавчого комітету Криворізької міської ради від 04.10.2016 року №4/9-3314, відповідно до якого на думку виконкому міськради вбачається скрита підприємницька діяльність ГО "Маленькі зірочки", в якій персонал для забезпечення її цілей/мети працює без офіційного оформлення. З посиланням на положення пункту 3 статті 18 Закону України "Про місцеве самоврядування" виконком просив включити до переліку суб`єктів підприємницької діяльності або підтвердити дотримання чинного законодавства з питань соціального захисту персоналу ГО "Маленькі зірочки", а також поінформувати про вжиті заходи виконком Криворізької міської ради.

Листом від 10.10.2016 року №10151/4.3/4.2-ДП-16 (на №4914-13/04 від 07.10.2016) на адресу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Департамент з питань праці Державної служби України з питань праці надав згоду на проведення позапланової перевірки громадської організації "Маленькі зірочки".

Наказом Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 17.10.2016 року №1519-П "Про призначення позапланової перевірки" на підставі згоди Держпраці на проведення перевірки від 10.10.2016 №10151/4.3/4.2-ДП-16, за зверненням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 04.10.2016 року №4/9-3314 призначено з 17 жовтня 2016 року по 28 жовтня 2016 року проведення позаплановий захід зі здійснення державного нагляду (контролю) - позапланову перевірку законодавства про працю у громадській організації "Маленькі зірочки" за адресою: 50031, Дніпропетровська обл., місто Кривий Ріг, вул. Січеславська, будинок 6, приміщення 12, код ЄДРПОУ 40773370.

Управлінням з питань праці Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області видано направлення на проведення перевірку від 18.10.2016 року №413/4.7-7.

Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області у період з 26.10.2016 року по 28.10.2016 року було проведено позапланову перевірку громадської організації "Маленькі зірочки", за результатами якої було складно акт перевірки додержання суб`єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування №495/4.7-7, яким виявлені порушення законодавства ГО "Маленькі зірочки", а саме: статті 24 КЗпП.

28.10.2016 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області винесений припис №243/4.7-7, яким ГО "Маленькі зірочки" зобов`язано забезпечити приведення договорів з найманими працівниками у відповідність до вимог трудового або цивільного законодавства. У строк до 28.11.2016 року громадській організації "Маленькі зірочки" необхідно письмового поінформувати про виконання вимог припису з наданням копій підтверджуючих документів.

Листом від 04.11.2016 року №5511-14/04 Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області повідомлено ГО "Маленькі зірочки" про розгляд справи про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення 17.11.2016 року о 15:15 год.

21.11.2016 року начальником Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Снісарем В.В. прийнята Постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №495/4.7-7/352, відповідно до якої на громадську організацію "Маленькі зірочки" накладено штраф у розмірі 130 500 грн.

Позивач не погодившись з постановою про застосування штрафу, звернувся до суду з відповідним позовом в якому просив скасувати останню посилаючись на відсутність підстав для проведення перевірки та необґрунтованість порушення зазначеного у акті перевірки та як наслідок застосування штрафу.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, скасовуючи оскаржену постанову дійшов висновку, що відповідачем не надано належних доказів про перебування у трудових відносинах осіб з позивачем, а також безпідставне посилання на норми законодавства - Закону України «Про волонтерску діяльність», які протерпіли змін в редакції, зазначеній у акту перевірки. Проте зазначив, що процедурні питання щодо проведення перевірки відповідачем дотримані.

Позивач не оскаржив рішення суду першої інстанції.

Колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України від 02 липня 2012 року №390 (далі Порядок №390) (чинний на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідачем, було отримано згоду Департаменту з питань праці Державної служби України з питань праці на проведення позапланової перевірки ГО «Маленькі зірочки» (а.с. 112-115).

Наказ про призначення перевірки позивачем не оскаржено, до перевірки перевіряючого допущено.

Відповідно до п. 7 вказаного Порядок №390, за результатами перевірки складається акт перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов`язкове державне соціальне страхування вносяться приписи про усунення виявлених порушень, вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності винних осіб згідно із вимогами чинного законодавства.

З акту перевірки вбачається, що відповідачем під час перевірки встановлено порушення, та зазначено їх опис:

- для проведення перевірки було здійснено виїзд за адресою вказаною в листі виконкому Криворізької міської ради: м. Кривий Ріг, вул. Володимира Великого, 29. За адресою знаходиться житловий комплекс "Едельвейс" на першому поверсі якого знаходиться дитячий садок "Маленькі зірочки";

- під час проведення перевірки заступником голови правління ГО "Маленькі зірочки" Погорельцевою Ганною Олексіївною було надано: статут ГО "Маленькі зірочки"; протоколи установчих зборів засновників ГО "Маленькі зірочки"№1, 2, 3, 4; відомості про керівні органи ГО "Маленькі зірочки"; журнал обліку членів ГО "Маленькі зірочки"; заяви про прийом в члени ГО "Маленькі зірочки"; інші документи;

- на вимогу надати для перевірки трудові договори укладені з вихователями дитячого садку, табелі обліку використання робочого часу, документи, які підтверджують нарахування і виплату заробітної плати було повідомлено, що особи, які доглядають за дітьми - волонтери та здійснюють волонтерську діяльність на підставі заяви на ім`я голови правління ГО "Маленькі зірочки", а тому запитувані документи відсутні;

- документальною перевіркою встановлено, що згідно п.п. 1.1 статуту ГО "Маленькі зірочки": "Громадська організація "Маленькі зірочки" (далі - Організація) є добровільною, недержавною, неприбутковою, громадською організацією, що об`єднує на добровільних засадах громадян України, іноземних громадян на основі єдності інтересів для спільної реалізації своїх прав і свобод …";

- відповідно до п.п. 4.2; 4.3 Статуту "Прийняття в члени Організації здійснюється правлінням на підставі особистої письмової заяви; Заява про прийом в члени Організації подається на ім`я Голови Правління Організації";

- згідно до Журналу обліку членів ГО "Маленькі зірочки", членами Організації є: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 в журналі вони зазначені як волонтери;

- заяви на прийом в члени ГО "Маленькі зірочки" ними заповнені 24.09.2016 року на ідентичному бланку, в якому зазначено: "Прошу Вас прийняти мене в члени організації ГО "Маленькі зірочки" з усіма правами та обов`язками члена організації. Прошу надати можливість займатися волонтерською діяльністю на громадських засадах в межах цілей та мети ГО "Маленькі зірочки" в рахунок сплати членських внесків (замість обов`язкових членських внесків)";

- таким чином, вищевказані члени ГО "Маленькі зірочки" одночасно являються волонтерами даної Організації та здійснюють волонтерську діяльність;

- при проведенні позапланової перевірки статусу волонтерської організації у ГО "Маленькі зірочки" документально не підтверджено. Також Громадською організацією "Маленькі зірочки" договори з ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про провадження ними волонтерської діяльності - не укладено;

- крім того, в Статуті ГО "Маленькі зірочки" відсутні положення про волонтерську діяльність Організації та способи залучення волонтерів для провадження ними волонтерської діяльності. Окремий документ, який би регламентував волонтерську діяльність в ГО "Маленькі зірочки" взагалі відсутній;

- як уже зазначено вище на базі ГО "Маленькі зірочки" діє дитячий центр повного дня "Маленькі зірочки", відповідно до інформації вказаної на сайті - www.littlestar.in.ua в розділі "Про нас": "… центр "Маленькі зірочки" пропонує послуги з повного розвитку дитини, робота Центру спрямована на всебічний розвиток дитини. Центр працює без вихідних повний робочий день з 08.00 до 19.00, заняття проводяться в першій і другій половині дня", далі зазначено: "За цей час дитина буде розвивати навички спілкування, завдяки облаштованим куточкам для рольових ігор відповідно до віку і програмним вимогам, відвідає заняття, спрямовані на розвиток мовлення, сенсорну інтеграцію, міжпівкульна взаємодія, розвиток пам`яті і мислення, навчатиметься читання та письма рідною та англійською мовами, розвиватися творчо. У другій половині дня у Вашого малюка буде можливість поплавати в басейні з професійним тренером, що сприяє фізичному розвитку і загартовуванню дитини. Наші вихователі та педагоги захоплять цікавими іграми на свіжому повітрі на обладнаному дитячому майданчику. Все це супроводжується триразовим збалансованим меню, між заняттями передбачено сон. Також у нас працюють групи неповного чотиригодинного робочого дня з 08.00 до 12.00 і з 15.00 до 19.00. Окремо набираються дітки для роботи в групах…";

- також на сайті вказані послуги, які надає дитячий центр "Маленькі зірочки" та зазначені ціни на них. Так наприклад: підготовка до школи 5-7 років - разове заняття коштує 50 грн., абонемент на 8 занять коштує 300 грн.; англійська мова 2-11 років - разове заняття коштує 70 грн., абонемент на 8 занять коштує 350 грн.; школа юного художника - разове заняття коштує 50 грн., абонемент на 8 занять коштує 300 грн. і т.д.;

- таким чином ГО "Маленькі зірочки" безпідставно та неправомірно використовує діяльність осіб ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 як волонтерів. Фактично мають місце ознаки праці без офіційного працевлаштування;

- при цьому відносини, що виникли між ГО "Маленькі зірочки" та ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , мають регулюватися нормами трудового права і є грубим порушенням трудового законодавства України, так як підміна трудового договору позбавляє працівника пільг та гарантій, визначених трудовим законодавством, які мають поширюватися на нього (а.с. 22-24).

28.10.2016 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області винесений припис №243/4.7-7, яким ГО "Маленькі зірочки" зобов`язано забезпечити приведення договорів з найманими працівниками у відповідність до вимог трудового або цивільного законодавства. У строк до 28.11.2016 року громадській організації "Маленькі зірочки" необхідно письмового поінформувати про виконання вимог припису з наданням копій підтверджуючих документів.

21.11.2016 року начальником Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області Снісарем В.В. прийнята Постанова про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №495/4.7-7/352, відповідно до якої на громадську організацію "Маленькі зірочки" накладено штраф у розмірі 130 500 грн.

Згідно з частиною 1 статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.

Порушення законодавства про працю, за які до юридичних і фізичних осіб підприємців, що використовують найману працю, застосовуються штрафи, визначені у частині 2 статті 265 КЗпП України.

Відповідно до частини 4 статті 265 КЗпП України штрафи, зазначені у частині 2 цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 року №509 затверджено Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення (надалі - Порядок №509), який визначає механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України "Про зайнятість населення".

Згідно з пунктом 2 Порядку №509 штрафи можуть бути накладені на підставі, зокрема, акта про виявлення під час перевірки суб`єкта господарювання або роботодавця ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складеного посадовою особою Держпраці чи її територіального органу.

Матеріалами справи підтверджується, що постанова про накладення штрафу прийнята на підставі акту позапланової перевірки, яким визначено порушення позивачем законодавства про працю, в частині не укладення трудових договорів та недодержання норм ст. 9 Закону України «Про волонтерську діяльність».

Згідно з абзацом 2 частини 2 статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

Так, у ході інспекційного відвідування Громадської організації " Маленькі Зірочки " встановлено, що згідно п.п. 1.1 статуту ГО "Маленькі зірочки": "Громадська організація "Маленькі зірочки" (далі - Організація) є добровільною, недержавною, неприбутковою, громадською організацією, що об`єднує на добровільних засадах громадян України, іноземних громадян на основі єдності інтересів для спільної реалізації своїх прав і свобод …"; відповідно до п.п. 4.2; 4.3 Статуту "Прийняття в члени Організації здійснюється правлінням на підставі особистої письмової заяви; Заява про прийом в члени Організації подається на ім`я Голови Правління Організації"; згідно до Журналу обліку членів ГО "Маленькі зірочки", членами Організації є: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 в журналі вони зазначені як волонтери, при проведенні позапланової перевірки статусу волонтерської організації у ГО "Маленькі зірочки" документально не підтверджено. Також Громадською організацією "Маленькі зірочки" договори з ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про провадження ними волонтерської діяльності - не укладено, також на сайті вказані послуги, які надає дитячий центр "Маленькі зірочки" та зазначені ціни на них. Так наприклад: підготовка до школи 5-7 років - разове заняття коштує 50 грн., абонемент на 8 занять коштує 300 грн.; англійська мова 2-11 років - разове заняття коштує 70 грн., абонемент на 8 занять коштує 350 грн.; школа юного художника - разове заняття коштує 50 грн., абонемент на 8 занять коштує 300 грн. і т.д., таким чином ГО "Маленькі зірочки" безпідставно та неправомірно використовує діяльність осіб ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 як волонтерів. Фактично мають місце ознаки праці без офіційного працевлаштування; при цьому відносини, що виникли між ГО "Маленькі зірочки" та ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , мають регулюватися нормами трудового права і є грубим порушенням трудового законодавства України, так як підміна трудового договору позбавляє працівника пільг та гарантій, визначених трудовим законодавством, які мають поширюватися на нього.

На думку відповідача, позивач фактично допустив ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до роботи, не оформивши з ними трудових договорів, чим порушив вимоги ст. 24 КЗпП України.

Слід взяти до уваги, що у частині 1 статті 21 КЗпП України міститься визначення трудового договору, який означає угоду між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 24 КЗпП України трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим:

1) при організованому наборі працівників;

2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я;

3) при укладенні контракту;

4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі;

5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу);

6) при укладенні трудового договору з фізичною особою;

7) в інших випадках, передбачених законодавством України.

При укладенні трудового договору громадянин зобов`язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров`я та інші документи.

Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №413 від 17.06.2015 року "Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу", якою установлено, що повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою до територіальних органів Державної фіскальної служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за формою згідно з додатком до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором одним із таких способів: засобами електронного зв`язку з використанням електронного цифрового підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронного підпису; на паперових носіях разом з копією в електронній формі; на паперових носіях, якщо трудові договори укладено не більше ніж із п`ятьма особами. Інформація, що міститься у повідомленні про прийняття працівника на роботу, вноситься до реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Статтею 29 КЗпП України передбачено, що до початку роботи за укладеним трудовим договором власник або уповноважений ним орган зобов`язаний:

1) роз`яснити працівникові його права і обов`язки та проінформувати під розписку про умови праці, наявність на робочому місці, де він буде працювати, небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їх впливу на здоров`я, його права на пільги і компенсації за роботу в таких умовах відповідно до чинного законодавства і колективного договору;

2) ознайомити працівника з правилами внутрішнього трудового розпорядку та колективним договором;

3) визначити працівникові робоче місце, забезпечити його необхідними для роботи засобами;

4) проінструктувати працівника з техніки безпеки, виробничої санітарії, гігієни праці і протипожежної охорони.

Відповідно до статті 30 КЗпП України працівник повинен виконувати доручену йому роботу особисто і не має права передоручати її виконання іншій особі, за винятком випадків, передбачених законодавством.

Частиною 1 статті 3 КЗпП України передбачено, що законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.

Отже визначальним для вирішення спірних правовідносин у цій справі є наявність трудових відносин між позивачем та ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та їх оформлення.

Колегія суддів апеляційної інстанції вважає правильною оцінку судом першої інстанції обставин, що Положеннями статті 5 Закону України "Про волонтерську діяльність" (в редакції, яка діяла на момент створення ГО "Маленькі зірочки" та проведення перевірки) встановлено, що залучати до своєї діяльності волонтерів можуть організації та установи, які є неприбутковими, тобто включені органами ДФС України до Реєстру неприбуткових установ та організацій. В ході судового розгляду підтверджено, що ГО "Маленькі зірочки" включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій (рішення Криворізької північної ОДПІ ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 04.10.2016 року №1604834600213), отже чинним законодавством не передбачено окремого статусу волонтерських організацій" та особливого порядку його надання. Будь-яка неприбуткова організація може залучати до своєї діяльності волонтерів. У зв`язку з викладеним, посилання Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області в акті перевірки на те, що ГО "Маленькі зірочки" не має статусу волонтерської організації, а волонтерську діяльність окремих волонтерів мають право використовувати лише ті юридичні особи, які мають статус волонтерської організації, є помилковими.

Крім того, відповідно до абзацу 2 частини другої статті 5 Закону України "Про волонтерську діяльність" від 19.04.2011 року №3236-VI визначено що, організації та установи, що залучають до своєї діяльності волонтерів, мають право провадити діяльність із укладенням договору про провадження волонтерської діяльності з волонтером або без такого договору у порядку, визначеному цим Законом.

З огляду на наведене, посилання відповідача на відсутність договорів про провадження волонтерської діяльності є безпідставним.

Крім того, матеріали справи не містять доказів здійснення будь-якої трудової діяльності, або іншої діяльності, оскільки відсутні як докази так і посилання на події, що відбувались у приміщенні позивача під час перевірки.

Отже, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що порушень трудового законодавства позивач не вчиняв, а тому притягнення його до відповідальності на підставі абз.2 ч.2 ст.265 КЗпП України за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору є незаконним.

Таким чином, постанова про накладення штрафу №495-4.7-7-352 від 21.11.2016 року прийнята суб`єктом владних повноважень необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, нерозсудливо та непропорційно, а тому висновок про визнання її протиправною та скасування є правильним.

Отже, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Щодо заяви позивача про стягнення витрати на правничу допомогу, колегія суддів приходить до наступного висновку.

При вирішенні питання щодо стягнення з відповідача понесених позивачем витрат на професійну правничу допомоги необхідно керуватися нормами ст. 134 Кодексу адміністративного судочинства України, якою визначено, що за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.

Компенсація витрат на професійну правничу допомогу здійснюється у порядку, передбаченому статтею 134 КАС України, яка не обмежує розмір таких витрат.

З матеріалів справи вбачається, що між позивачем та Адвокатом Гагарським А.П. 21.05.2018р. укладено договір №1 про надання правової допомоги, за умовами якого розмір гонорару, який клієнт сплачує адвокату за надану правничу допомогу визначається сторонами окремою додатковою угодою.

Згідно з додатковою угодою №2 від 03.05.2019 сторони погодили порядок оплати правової допомоги адвокату за наступні послуги: аналіз законодавчої бази та судової практики, аналіз апеляційної скарги та подання відзиву, представництво інтересів в суді апеляційної інстанції із зазначення суми гонорару за цим договором у фіксованій сумі - 5000грн.

08.05.2019р. сума гонорару за вказаною додатковою угодою була сплачена 08.05.2019р., про що надано копію чеку банку.

Сторонами договору підписано Акт приймання-передачі наданої правової допомоги від 20.05.2019.

Суд доходить висновку, що позивачем не доведено обґрунтованість понесених витрат, оскільки акт приймання-передачі наданої правової допомоги №2 було підписано 20.05.2019р.

Таким чином, колегія суддів вважає, що заву слід залишити без задоволення.

Керуючись ст. ст. 134, 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018р. в адміністративній справі №804/4129/18 за позовом Громадської організації "Маленькі Зірочки" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови - залишити без змін.

Заяву представника (адвоката) Громадської організації "Маленькі Зірочки" про стягнення витрати на правничу допомогу залишити без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 24 травня 2019 р.

Головуючий - суддя Н.І. Малиш

суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

Джерело: ЄДРСР 81981881
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку