ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14 травня 2019 р.
Справа № 903/897/18
Господарський суд Волинської області в складі судді Дем`як В. М., за участю секретаря судового засідання Ведмедюка М. П., розглянувши справу
за позовом: Виконавчого комітету Луцької міської ради, м. Луцьк
до відповідача: приватного підприємства "Автотранстпортне підприємство №1", м.Луцьк
про врегулювання розбіжностей при укладенні договору
за участю представників сторін:
від позивача: не прибув;
від відповідача: не прибув;
встановив:
Позивач - Виконавчий комітет Луцької міської ради звернувся до господарського суду з позовом до приватного підприємства "Автотранстпортне підприємство №1" та просить визнати укладеним договір №18 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом від 24.09.2018р. в редакції типового договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом затвердженого рішенням виконкому Луцької міської ради від 14.10.2010р. №659-1 відповідно до конкурсної документації.
На обґрунтування позовних вимог позивач посилається на ст. ст. 203 ЦК України, ст. 181 ГК України, ст. 43 Закону України "Про автомобільний транспорт" та Закон України “Про місцеве самоврядування в Україні”.
Ухвалою суду від 05.12.2018р. було залишено позовну заяву Виконавчого комітету Луцької міської ради без руху; встановлено Виконавчому комітету Луцької міської ради строк для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання доказів сплати судового збору Господарському суду Волинської області - протягом 10-ти днів з дня одержання цієї ухвали.
21.12.2018р. Виконавчий комітет Луцької міської ради на виконання вимог ухвали суду від 05.12.2018р. подав до суду докази сплати судового збору - платіжне доручення № 1747від 13.11.2018р. в сумі 1762 грн.
Ухвалою суду від 26.12.2018р. відкрито провадження у справі та постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження із підготовчої стадії.
Представник позивача на підготовчій стадії подав заяву за вх. № 01-72/5/19 від 20.03.2019р. про зміну предмету спору, в якому просить врегулювати розбіжності в пунктах 2.1.3, 2.1.5-2.1.9, 2.2.7., 2.2.9., 2.2.13, 2.2.15, 2.2.16, 3.8 договору № 18 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування у м. Луцьк та викласти їх в наступній редакції:
2.1.3 Забезпечує облаштування маршрутів відповідно до встановлених вимог, підтримує проїзну частину автомобільної дороги та під`їзних шляхів на маршруті у належному стані.
2.2.7 Виконує перевезення на маршрутів лише транспортними засобами, які зазначені у додатку до цього договору. У разі виникнення необхідності у заміні транспортних засобів перевізник пропонує організатору автобуси не нижчі за класом, пасажиро місткістю, екологічними параметрами, наявністю додаткового обладнання для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями та від яких не більший за ті, що підлягають заміні.
2.2.9 До початку здійснення регулярних перевезень на постійному маршруті виготовляє паспорт на маршрут, ознайомлює водіїв з ним.
2.2.13 Не має права передавати виконання рейсів на маршруті іншому перевізнику, перевезення пасажирів виконує рухомим складом, який відповідає вимогам документів, що регламентують виконання пасажирських перевезень.
2.2.15 Додатково, окрім держзамовлення на соціально значущі послуги, безкоштовно та бездотаційно перевозити пасажирів пільгових категорій згідно з переліком, встановленим рішенням виконавчого комітету на відповідний рік, не більше семи пасажирів одночасно в салоні автобусу під час руху на маршруті. Цей перелік вивішує в салоні транспортного засобу.
2.2.16 Перевізник надає послуги з перевезення пасажирів за тарифом у розмірі, встановленому рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради. Перевізник має право надати пропозиції щодо встановлення нового тарифу на проїзд, підтвердженого розрахунком, здійсненим відповідно до вимог чинного законодавства. Організатор розглядає наданий перевізником розрахунок тарифу та у разі його відповідності вимогам законодавства встановлює новий тариф.
Пункти 2.1.5-2.1.9, 3.8 з договору № 18 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування у м. Луцьку – виключити.
Відповідно до ч. 3 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.
Оскільки зміна предмету позову – це процесуальне право, передбачене ч. 3 ст. 46 Господарського процесуального кодексу України, суд прийняв заяву позивача про зміну предмета позову.
Ухвалою суду від 20.03.2019р. прийнято заяву до розгляду, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні 18.04.2019р. оголошено перерву до 14.05.2019р.
Представник позивача в судове засідання не прибув, через відділ діловодства суду подав клопотання за вх.№01-57/5384/19 від 14.05.2019р. про долучення до матеріалів справи копії постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019р. у справі №857/2521/19 щодо визнання протиправним та нечинним рішення виконкому Луцької міської ради від 14.10.2010р. № 659-1 в частині підпункту 1.3 1, типовий договір на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку, затверджений рішенням виконкому Луцької міської ради від 14.10.2010р. №659-1 залишено чинним, та просить суд розглядати справу без його участі.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, у відзиві на позов за вх.№01-57/786/19, та у доповненні до відзиву на позов за вх.№01-57/3237/19 від 20.03.2019р. , просить суд відмовити в позові.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення позову повністю з огляду на таке.
14.08.2018 року виконавчим комітетом Луцької міської ради було проведено конкурс на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування в м. Луцьку № 11, №14 за результатами якого переможцем на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування в м. Луцьку визнано приватне підприємство “АТП №1”.
Рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради № 553-1 від 05.09.2018 затверджено результати конкурсу на перевезення пасажирів у м.Луцьку та передано ПП “АТП №1" два примірники договору № 18 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом.
Листом від 28.09.2018р. ПП “АТП №1” просило виконавчий комітет Луцької міської ради підписати протокол розбіжностей до договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом. До листа додано проект договору з протоколом розбіжностей наступного змісту:
“2.1.3. Забезпечує облаштування маршруту відповідно до встановлених вимог, включаючи облаштування кінцевих зупинок громадськими вбиральнями, підтримує проїжджу частину автомобільної дороги та під`їзних шляхів на маршруті у належному стані.
2.1.5. Спільно з Перевізником не рідше одного разу на рік або на вимогу перевізника проводить обстеження пасажиропотоків, стану доріг, де проходять маршрути, їх освітлення, наявність на маршруті покажчиків зупинок, павільйонів очікування, облаштування кінцевих зупинок.
2.1.6. Визначає види та обсяг пільгових перевезень проїзду окремих категорій громадян та порядок здійснення витрат автомобільному перевізнику внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізми їх виплат.
2.1.7.Проводить компенсацію Перевізнику за перевезення пільгових пасажирів на підставі договору на здійснення компенсаційних виплат автомобільним перевізникам в наслідок перевезення пільгових категорій громадян автомобільним транспортом загального користування на міських маршрутах в м. Луцьку за рахунок коштів місцевого бюджету.
У випадку роботи перевізника за тарифом, який не є економічно обґрунтованим, відшкодовує Перевізнику витрати, які він несе в наслідок регулювання тарифу.
2.1.8.Встановлює тариф на перевезення, здійснює його збільшення або зменшення. Збільшення або зменшення рівня тарифу відбувається на підставі звернення Перевізника до Організатора з наданням розрахунку на його зміну, або в іншому порядку, передбаченому чинним законодавством.
2.1.9.Визначає порядок і строки зміни тарифу.
2.2.7. Виконує перевезення на маршруті лише транспортними засобами, які зазначені у додатку до цього договору. Заміна транспортних засобів здійснюється у встановленому порядку на автобуси не нижчі за класом, пасажиромісткістю, екологічними параметрами ніж ті, що підлягають заміні.
Тимчасова (вимушена) заміна транспортних засобів здійснюється перевізником на аналогічні за параметрами автобуси та на період не більше 15 календарних днів.
2.2.9.До початку здійснення регулярних перевезень на постійному маршруті отримує від Організатора паспорт маршруту та ознайомлює водіїв з ним.
2.2.13. Не має права передавати виконання рейсів на маршруті іншому перевізнику, здійснює свою діяльність згідно вимог Ліцензійних умов. Перевезення пасажирів виконує рухомим складом, який відповідає вимогам документів, що регламентують виконання пасажирських перевезень.
2.1.15. Перевозить пасажирів пільгових категорій згідно з переліком, встановленим рішенням Організатора на відповідний рік, за умови визначення розмірів та механізму компенсації Організатором відповідних витрат перевізника. Цей перелік вивішує в салоні транспортного засобу.
2.2.16.Перевізник надає послуги з перевезення за регульованим тарифом у розмірі, встановленому рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради. Перевізник має право надати пропозиції щодо встановлення нового тарифу на проїзд, підтвердженого розрахунками, здійсненими відповідно до вимог чинного законодавства. Організатор протягом 10 календарних днів розглядає наданий перевізником розрахунок та у разі його відповідності вимогам законодавства за визначеною процедурою встановлює новий тариф. У випадку росту вартості пального більше 10% порівняно з граничною вартістю пального закладеною в чинному регульованому тарифі Організатор зобов`язаний за зверненням Перевізника розпочати процедуру запровадження нового регульованого тарифу без надання нових розрахунків.
3.8. Перевізник не несе відповідальності за невиконання чи неналежне виконання умов даного договору, якщо це зумовлено невиконанням чи неналежним виконанням умов даного договору та/або чинного законодавства України Організатором”. (а.с. 30-32)
Листом №1.1.-15/7981 від 11.10.2018р. позивач повідомив відповідача про відсутність підстав для підписання договору з протоколом розбіжностей, посилаючись на те, що договір укладається за результатами проведення конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування. (а.с. 27)
У відповіді №73 від 01.11.2018 ПП “АТП №1” вказало на готовність вирішити спір в судовому порядку. (а.с.28)
Враховуючи вищезазначене спір між сторонами виник щодо врегулювання розбіжностей при укладенні договору на перевезення пасажирів автомобільним транспортом.
За змістом ч. 1 ст. 627 ЦК України відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв цивільного обороту, вимог розумності та справедливості.
Частиною 1 ст. 628 ЦК України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Договір є укладеним, якщо сторони в належній форм досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди (ст. 638 ЦК України).
Аналогічні положення наведено у ст. 180 ГК України.
Відповідно до ст. 181 ГК України, якою визначено загальний порядок укладення господарських договорів, господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.
Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках.
Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору.
За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.
Сторона, яка одержала протокол розбіжностей до договору, зобов`язана протягом двадцяти днів розглянути його, в цей же строк вжити заходів для врегулювання розбіжностей з другою стороною та включити до договору всі прийняті пропозиції, а ті розбіжності, що залишились неврегульованими, передати в цей же строк до суду, якщо на це є згода другої сторони.
У разі досягнення сторонами згоди щодо всіх або окремих умов, зазначених у протоколі розбіжностей, така згода повинна бути підтверджена у письмовій формі (протоколом узгодження розбіжностей, листами, телеграмами, телетайпограмами тощо).
За змістом ст. 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" забезпечення організації пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування покладається на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту.
Згідно з частинами 1, 2 ст. 908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно - правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Договір про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування укладається організатором за результатами проведеного конкурсу та відповідно є єдиною підставою для здійснення перевезень на маршрутах загального користування.
Статтею 43 Закону "Про автомобільний транспорт" передбачено, що визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.
Рішенням Луцької міської ради від 14.10.2010 № 659-1 (зі змінами і доповненнями) затверджено Порядок проведення конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку (надалі - Порядок), зразок заяви на участь в конкурсі, типовий договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом (надалі - типовий договір) та інше.
Рішення було предметом оскарження та судового розгляду в адміністративній справі №803/288/18.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 10.01.2019р. у справі №803/288/18 визнано протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Луцької міської ради від 14.10.2010 № 659-1 "Про конкурси на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку" в частині підпункту 1.3 пункту 1; зобов`язано Виконавчий комітет Луцької міської ради відповідно до вимог частини першої статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України невідкладно, після набрання рішенням суду законної сили, опублікувати резолютивну частину рішення суду у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019р. у справі № №803/288/18 апеляційну скаргу виконавчого комітету Луцької міської ради задоволено, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 10 січня 2019 року у справі № 803/288/18 скасовано та ухвалено нове рішення: в задоволенні позову приватного акціонерного товариства “Луцьке автотранспортне підприємство 10701” до виконавчого комітету Луцької міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення від 14.10.2010 № 659-1 ,,Про конкурси на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку в частині підпункту 1.3 пункту 1 відмовлено.
Разом з тим, постановою встановлено, що виконавчий комітет Луцької міської ради відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт та постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 №1081» Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування прийняв рішення від 14.10.2010 за № 659-1 «Про конкурси на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку, підпунктом 1.3 пункту 1 якого затвердив типовий договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом (додаток 3)».
Вказане рішення у відповідності до вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» було розміщене на офіційному сайті Луцької міської ради у 2010 році.
Згідно з умовами типового договору, перевізник додатково, окрім держзамовлення на соціально значущі послуги, безкоштовно та бездотаційно перевозить пасажирів пільгових категорій згідно з переліком, встановленим рішенням Виконавчого комітету на відповідний рік, не більше семи пасажирів одночасно в салоні автобусу під час руху на маршруті (підпункт 2.2.15)
Перевізник надає послуги з перевезення пасажирів за тарифом відповідно до своїх конкурсних пропозицій. Перевізник має право змінити тариф на проїзд після надання організатору розрахунку тарифу, здійсненого відповідно до вимог законодавства України. Організатор розглядає наданий перевізником розрахунок тарифу та у разі його відповідності вимогам законодавства погоджує (підпункт 2.2.16).
Рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради від 02.03.2016 № 119-1 внесені зміни в додаток 3 до рішення виконавчого комітету Луцької міської ради від 14.10.2010 № 659-1 ,,Про конкурси на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку, зокрема, пункти 2.2.4, 2.2.15, 2.2.16 типового договору викладені в новій редакції.
Як зазначено в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23.04.2019 у справі № №857/2521/19 на час прийняття виконавчим комітетом оскарженого рішення позивач ще не був учасником правовідносин, які регулювались цим рішенням, а тому відсутнє порушене право позивача на час прийняття відповідачем оскарженого рішення, що є підставою для відмови у позові.
Таким чином, на час розгляду господарського спору у справі №903/897/18 рішення Луцької міської ради від 14.10.2010р. № 659-1, яким затверджено Порядок проведення конкурсу на перевезення пасажирів автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку, є чинним, а факти, встановлені адміністративним судом на підставі ч.4 ст.75 ГПК України не потребують повторного доказування.
Згідно з п. 5 Порядку метою визначення автомобільного перевізника на конкурсних засадах є: реалізація основних напрямів розвитку галузі автомобільного транспорту; створення безпечних умов для перевезення пасажирів автомобільним транспортом; покращення якості пасажирських перевезень; створення конкурентного середовища; забезпечення оновлення рухомого складу; підвищення рівня безпеки перевезень пасажирів; забезпечення виконання соціально значущих перевезень.
За змістом п. 8 Порядку рішення про переможця конкурсу приймається конкурсним комітетом. Рішення конкурсного комітету обов`язкове для виконання організатором, крім випадків, передбачених пунктом 53 цього Порядку.
Відповідно до п. 10 Порядку у конкурсі можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані міські автобуси, відповідають вимогам ст. 34 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Згідно з п. 14 Порядку організатор залучає робочий орган, на який покладаються функції із підготовки матеріалів для проведення конкурсу, їх аналізу та оцінки відповідності конкурсних пропозицій перевізника-претендента умовам конкурсу, підготовки паспортів автобусних маршрутів і матеріалів для подальшого встановлення відносин між організатором та автомобільним перевізником - переможцем конкурсу. До проведення перевірки достовірності інформації, поданої перевізниками-претендентами, організатор може залучати територіальні підрозділи Міністерства транспорту та зв`язку України. Перевірка достовірності поданої інформації проводиться згідно з умовами та у порядку, що визначені Міністерством транспорту та зв`язку України та Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Пунктом 27 Порядку передбачено, що організатор або робочий орган публікує в офіційних друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс, яке повинне містити, зокрема, таку інформацію: умови конкурсу; порядок одержання необхідної інформації про об`єкт конкурсу.
Рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні у присутності не менше як половини його складу, у тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос голови конкурсного комітету (або за його відсутності - голос заступника голови конкурсного комітету) (п. 46 Порядку).
Відповідно до пунктів 49 - 51 Порядку протокол засідання конкурсного комітету повинен містити інформацію про: номери та назви об`єктів конкурсу; найменування перевізників-претендентів; результати голосування членів конкурсного комітету або результати, отримані за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів; рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу та перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце.
Рішення конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу вводяться у дію розпорядженням міського голови протягом не більш як 10 робочих днів із дня проведення конкурсу.
Витяги із протоколу засідання конкурсного комітету подаються на підставі письмової заяви перевізника-претендента протягом 30 днів з дня її надходження.
За змістом п. 52 Порядку організатор укладає з переможцем конкурсу договір на перевезення пасажирів на міському автобусному маршруті згідно з умовами конкурсу. У разі письмової відмови перевізника-претендента, який став переможцем конкурсу, від укладення договору з організатором договір укладається з перевізником-претендентом, який посів друге місце. У договорі визначаються умови перевезень на маршруті (маршрутах) відповідно до визначеного об`єкта конкурсу.
Рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради № 553-1 від 05.09.2018 відповідно до протоколу засідання конкурсного комітету з визначення перевізників м. Луцька від 14.08.2018 було затверджено результати конкурсу на перевезення пасажирів у м. Луцьку за автобусними маршрутами загального користування, й зокрема, за маршрутом №11 «Шота Руставеллі» , № 14 «Окружна-Стефаника»(об?єкт конкурсу №56) – ПП “АТП №1”.
Відтак, на момент подання документів про участь у конкурсі відповідачу були відомі умови конкурсу, а також умови перевезення пасажирів.
Оскільки виконавчим комітетом Луцької міської ради умови договору, які містяться в п.2.1.3., 2.2.7., 2.2.9., 2.2.13., 2.2.15., 2.2.16., які було внесено до типового договору, затвердженого рішенням Луцької міської ради ще у 2010 році (рішення від 14.10.2010 №659-1 зі змінами і доповненнями), то ці умови було визначено як умови договору і конкурсу зокрема.
Крім того, відбір перевізника відбувається на конкурсній основі, Порядок і Типовий договір належать до публічної інформації, наявні у вільному доступі для ознайомлення. Звертаючись із заявою про участь у конкурсі на перевезення пасажирів на міському маршруті загального користування, відповідач підтвердив, зокрема, свою згоду брати участь у конкурсі та за результатами визнання переможцем укласти договір або отримати дозвіл на виконання перевезень.
Відповідач, подавши заяву на участь у конкурсі та в подальшому підписавши договір, фактично засвідчив досягнення згоди з умовами конкурсу, а відтак й договору, прийняв їх як обов`язкові до виконання.
Аналогічна правова позиція викладена у Постановах Верховного Суду від 07.11.2018р. у справі № 903/32/18 та від 22.01.2019р. № 903/33/18.
Таким чином, сторони досягнули згоди щодо умов договору.
При цьому, зміст типового договору, затверджений рішенням Виконавчого комітету Луцької міської ради від 14.10.2010 № 659-1, є складовою умов конкурсів на перевезення пасажирів за автобусними маршрутами.
Згідно з п. 6 ст. 59 та п. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті у межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
З огляду на викладене, у суду відсутні повноваження на внесення змін до умов конкурсу і типового договору, як їх складової, затвердженого рішенням виконкому міської ради, оскільки вказане є дискреційними повноваженнями самого органу місцевого самоврядування.
Враховуючи прийняття Восьмим апеляційним адміністративним судом постанови від 23.04.2019 у справі № №803/288/18, рішення Луцької міської ради від 14.10.2010 № 659-1, яким затверджено Порядок проведення конкурсу на перевезення пасажирів автобусних маршрутах загального користування у м. Луцьку, є чинним.
Погодившись з умовами конкурсу, ставши переможцем конкурсу, підписавши договір на перевезення з протоколом розбіжностей, відповідач, пропонуючи окремі умови договору викласти в своїй редакції, намагається змінити умови конкурсу.
Враховуючи те, що договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом укладається за результатами проведення конкурсу на перевезення відповідно до типового договору на перевезення, затвердженого рішенням виконкому Луцької міської ради №659-1 від 14.10.2010, яке є чинним на час вирішення цього спору, то підлягає до задоволення позов Виконавчого комітету Луцької міської ради про врегулювання розбіжностей в в пунктах 2.1.3, 2.1.5-2.1.9, 2.2.7., 2.2.9., 2.2.13, 2.2.15, 2.2.16, 3.8 договору № 18 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування у м. Луцьку та викладення їх в редакції позивача, а пункти 2.1.5-2.1.9, 3.8 слід виключити.
Оскільки договір на перевезення пасажирів автомобільним транспортом укладається з відповідачем, як з переможцем конкурсу за результатами проведення конкурсу на перевезення відповідно до типового договору на перевезення, затвердженого рішенням виконкому Луцької міської ради №659-1 від 14.10.2010р., то та обставина, що позивач пропустив встановлений ч.7 ст.181 ГК України двадцятиденний строк для звернення з позовом до суду не може бути підставою для відмови в позові.
Згідно з поясненнями представника відповідача відповідач вже здійснює перевезення пасажирів за маршрутом, тобто прийняв умови договору та виконує їх.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Частинами ч.ч.1, 2, 3 ст.13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Враховуючи наведене, заявлені позовні вимоги є правомірними та підлягають задоволенню в повному обсязі.
За приписами статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати зі справи слід покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 77, 86, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
в и р і ш и в:
1. Позов задоволити.
2. Врегулювати розбіжності в пунктах 2.1.3, 2.1.5-2.1.9, 2.2.7., 2.2.9., 2.2.13, 2.2.15, 2.2.16, 3.8 договору № 18 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування у м. Луцьк та викласти їх в наступній редакції:
2.1.3 Забезпечує облаштування маршрутів відповідно до встановлених вимог, підтримує проїзну частину автомобільної дороги та під`їзних шляхів на маршруті у належному стані.
2.2.7 Виконує перевезення на маршрутів лише транспортними засобами, які зазначені у додатку до цього договору. У разі виникнення необхідності у заміні транспортних засобів перевізник пропонує організатору автобуси не нижчі за класом, пасажиро місткістю, екологічними параметрами, наявністю додаткового обладнання для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями та від яких не більший за ті, що підлягають заміні.
2.2.9 До початку здійснення регулярних перевезень на постійному маршруті виготовляє паспорт на маршрут, ознайомлює водіїв з ним.
2.2.13 Не має права передавати виконання рейсів на маршруті іншому перевізнику, перевезення пасажирів виконує рухомим складом, який відповідає вимогам документів, що регламентують виконання пасажирських перевезень.
2.2.15 Додатково, окрім держзамовлення на соціально значущі послуги, безкоштовно та бездотаційно перевозити пасажирів пільгових категорій згідно з переліком, встановленим рішенням виконавчого комітету на відповідний рік, не більше семи пасажирів одночасно в салоні автобусу під час руху на маршруті. Цей перелік вивішує в салоні транспортного засобу.
2.2.16 Перевізник надає послуги з перевезення пасажирів за тарифом у розмірі, встановленому рішенням виконавчого комітету Луцької міської ради. Перевізник має право надати пропозиції щодо встановлення нового тарифу на проїзд, підтвердженого розрахунком, здійсненим відповідно до вимог чинного законодавства. Організатор розглядає наданий перевізником розрахунок тарифу та у разі його відповідності вимогам законодавства встановлює новий тариф.
Пункти 2.1.5-2.1.9, 3.8 з договору № 18 на перевезення пасажирів автомобільним транспортом загального користування у м. Луцьку – виключити.
3. Стягнути з Приватного підприємства “Автотранспортне підприємство №1” (43023, Волинська область, м. Луцьк, вул. Наливайка, 24А, код ЄДРПОУ 35041585) на користь Виконавчого комітету Луцької міської ради (43025, Волинська область, м. Луцьк, вул. Б.Хмельницького, 19, код ЄДРПОУ 21738684) 1762 грн. витрат пов`язаних з оплатою судового збору.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Повне рішення складено: 21.05.2019р.
Суддя В. М. Дем`як