open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

13 травня 2019 року 15 год. 08 хв.Справа № 280/648/19 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., за участю представника позивача ОСОБА_1 , представника відповідача Мирної К.А., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (02090, м.Київ, вул.Бутлерова, буд.1; код ЄДРПОУ 40720198)

до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м.Запоріжжя, вул.Незалежної України, буд.72-а; код ЄДРПОУ 38025388)

про визнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (надалі позивач, ТОВ «СІЛЬПО-ФУД») звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (надалі відповідач, Держекоінспекція у Запорізькій області), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати Припис відповідача №040/168/567/05 від 22.12.2018.

В адміністративному позові зазначено, що в період з 17 по 20 грудня 2018 року державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Запорізької області Шипотько О.В. та ОСОБА_2 . проведена планова перевірка ТОВ «СІЛЬПО-ФУД», а саме магазин «Сільпо» НОМЕР_1 , що розташований за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 за результатами якої складений Акт без дати №168/567/05 додержання вимог законодавства в сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Згідно розділу VI Акту №168/567/05 встановлено наступні порушення вимог законодавства, які виявлені під час заходу державного нагляду (контролю): 1) TOB «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: 69071, м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 здійснює експлуатацію технологічного обладнання, яке пов`язано з утворенням забруднюючих речовин та здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади (ст.ст.10, 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»); 2) ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: 69071, м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 не організовано ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою 1-ВТ, а саме: відходів комунальних (побутових), у т.ч. сміття з урн; відходів пакувальних матеріалів (поліетилен, картон тощо) тощо (пункт «г» частини першої ст.17 Закону України «Про відходи» №187/98; підпункт 1.4 пункту 1 Інструкції, затвердженої наказом Мінприроди №342); 3) ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: 69071, м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 не призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами (пункт «й» частини першої статті 17 Закону України «Про відходи» №187/98). На підставі зазначеного Акту відповідачем оформлений Припис №040/168/567/05 від 22.12.2018, який ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» отримало засобами поштового зв`язку 29.01.2019. Відповідно до Припису №040/168/567/05 від 22.12.2018 відповідач зобов`язав (приписав) ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» (магазину розташованому за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74): 1) Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74, термін виконання до 28.02.2019; 2) Організувати на ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою 1-ВТ, термін виконання до 25.01.2019; 3) Призначити на ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 відповідальних осіб у сфері поводження з відходами, термін виконання до 25.01.2019. Стосовно здійснення експлуатації технологічного обладнання, яке пов`язано з утворенням забруднюючих речовин та здійсненням викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади, позивач зазначає, що Держекоінспекція у Запорізькій області під час перевірки не проводила будь-яких інструментальних, лабораторних досліджень, оскільки в Акті перевірки №168/567/05 не наводиться будь-яких даних, які підтверджують те, що від роботи орендованого обладнання ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» здійснюються викиди небезпечних речовин, викиди яких підлягають державному регулюванню. Твердження перевіряючих про необхідність отримання дозволів на викиди ґрунтується виключно на припущені, оскільки не підтверджуються належними та допустимими доказами. Стосовно не організування ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою 1-ВТ, позивач повідомляє, що не здійснює діяльності, що входить до переліку виробничих та технологічних процесів, не має технологічного устаткування, не використовує пакувальні матеріал и та тару, інші матеріали, які підлягають обліку. Позивач наголошує, що ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» не здійснює розміщення відходів, таке розміщення здійснюють підприємства, що надають послуги з вивезення побутових відходів та/або їх переробки як вторинної сировини, з якими підприємство має укладений договір, який був наданий до перевірки, таким чином позивач не проводить з відходами будь-якої діяльності, а тому не повинен визначати склад та властивості відходів що утворюються. Стосовно не призначення відповідальних осіб у сфері поводження з відходами, позивач наполягає, що не здійснює діяльності щодо збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення в розумінні Закону України «Про відходи», оскільки діяльність підприємства полягає в роздрібній торгівлі продовольчими та непродовольчими товарами, а тому не потребує призначення відповідальних осіб у сфері поводження із відходами. Відходи, що тимчасово накопичуються підприємством в урнах та контейнерах і в подальшому передаються спеціалізованим комунальним організаціям для кінцевого розміщення або утилізації на підставі договору, укладеному з TOB «КК «Гранік», що був наданий до перевірки. Тобто, позивач не здійснює види діяльності, визначені Законом України «Про відходи» як поводження з відходами - не здійснює збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення відходів, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення. Позивач вважає, що Припис №040/168/567/05 від 22.12.2018 Державної екологічної інспекції у Запорізькій області прийнято всупереч вимог чинного законодавства України, є необґрунтованим і таким, що винесений без врахування всіх обставин, які мають значення для його прийняття.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримав.

Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому зазначено, що на підставі наказу Інспекції від 13.12.2018 за №567 та направлення на перевірку від 13.12.2018 за №484 відповідачем у період з 17.12.2018 по 20.12.2018 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ «СІЛЬПО-ФУД», за результатами якої складено Акт перевірки від 20.12.2018. Перевіркою встановлено, що ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: вул.Чарівна, буд.74, м.Запоріжжя, здійснює експлуатацію технологічного обладнанім, яке пов`язане з утворенням забруднюючих речовин, та здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади (пункт 1 розділу VI акта перевірки). З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення заходу державного нагляду (контролю), відповідачем надано Припис, який направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення 22.12.2018 за №4410/05 на адресу ТОВ «СІЛЬПО-ФУД». Також, перевіркою встановлено, що ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: вул.Чарівна, буд.74, м.Запоріжжя, не організовано ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою 1-ВТ (комунальні (побутові) відходи, у тому числі сміття з урн, відходи пакувальних матеріалів (поліетилен, картон, тощо)). Зазначене порушення зафіксовано у пункті 2 розділу VI акта перевірки. На думку відповідача, всі суб`єкти господарювання незалежно від форм власності повинні здійснювати ведення первинного обліку відходів по формі 1-ВТ та подавати статистичну звітність за формою 1-ВТ з обов`язковим призначенням відповідальних осіб у сфері поводження з відходами. Посилання в адміністративному позові ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» про зворотне не має правового обґрунтування, оскільки обов`язок ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, встановлено ст.17 Закону України «Про відходи» та Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 07.07.2008 за №342 «Про затвердження типової форми первинної облікової документації №1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари» та Інструкції щодо її заповнення». Укладання договорів щодо утилізації відходів з третіми особами не звільняє позивача від обов`язку ведення журналу первинного обліку відходів та подання статистичної звітності. З урахуванням викладеного відповідач вважає Припис №040/168/567/05 від 22.12.2018 законним та обґрунтованим, а адміністративний позов про його скасування безпідставним.

У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував.

Ухвалою судді від 20.02.2019 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 14.03.2019.

Ухвалою суду від 14.03.2019 оголошено перерву у судовому засіданні до 15.04.2019 об 11 год. 00 хвил.

Ухвалою суду від 16.04.2019 адміністративну справу прийнято до провадження суддею Прасовим О.О. та призначено до судового розгляду на 13.05.2019 об 14 год. 30 хвил.

Розглянувши матеріали справи суд з`ясував наступне.

Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області з 17.12.2018 по 20.12.2018 на підставі Наказу №567 від 13.12.2018 та Направлення на перевірку №484 від 13.12.2018 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. За результатами цього заходу Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області складено Акт №168/567/05 від 20.12.2018 (надалі Акт перевірки №168/567/05 від 20.12.2018) (а.с.12-22).

В Акті перевірки №168/567/05 від 20.12.2018 зазначено наступні порушення вимог законодавства, які виявлені під час заходу державного нагляду (контролю): «…1. Найменування нормативно-правового акта або нормативного документа, вимоги якого порушено, із зазначенням статті (частини, пункту, абзацу тощо) ст.10, 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Детальний опис виявленого порушення TOB «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: 69071, м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 здійснює експлуатацію технологічного обладнання, яке пов`язано з утворенням забруднюючих речовин та здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноваженого органу виконавчої влади. 2. Найменування нормативно-правового акта або нормативного документа, вимоги якого порушено, із зазначенням статті (частини, пункту, абзацу тощо) пункт «г» частини першої статті 17 ЗУ №187/98, підпункт 1.4 пункту 1 Інструкції, затвердженої наказом Мінприроди №342. Детальний опис виявленого порушення ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: 69071, м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 не організовано ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою 1-ВТ, а саме: відходів комунальних (побутових), у т.ч. сміття з урн; відходів пакувальних матеріалів (поліетилен, картон тощо) тощо; 3. Найменування нормативно-правового акта або нормативного документа, вимоги якого порушено, із зазначенням статті (частини, пункту, абзацу тощо) підпункт «й» частини першої статті 17 ЗУ №187/98. Детальний опис виявленого порушення ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» на виробничому майданчику за адресою: 69071, м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 не призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами. …».

Органи державного нагляду (контролю) та суб`єкти господарювання мають право фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу (ч.8 ст.4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

Відповідачем не надано до суду результатів фіксації процесу здійснення планового заходу засобами аудіо- та відеотехніки.

Відтак, об`єктивного підтвердження даних, викладених в Акті перевірки №168/567/05 від 20.12.2018 у відповідача немає.

Відповідачем документально не доведено порушення, викладені в розділі VI Акту перевірки №168/567/05 від 20.12.2018, що зазначені як порушення: ст.ст.10, 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря»; п.«г» ч.1 с.17 Закону України «Про відходи» №187/98; пп.1.4 п.1 Інструкції, затвердженої наказом Мінприроди №342; п.«й» ч.1 ст.17 Закону України «Про відходи» №187/98.

Судом досліджено Припис Державної екологічної інспекції у Запорізькій області №040/168/567/05 від 22.12.2018, в якому відповідач, з посиланням на ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної з 17.12.2018 по 20.12.2018, позивачу приписав: « 1. Отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74, термін виконання до 28.02.2019; 2. Організувати на ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою 1-ВТ, термін виконання до 25.01.2019; 3. Призначити на ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» за адресою: м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74 відповідальних осіб у сфері поводження з відходами, термін виконання до 25.01.2019» (а.с.27).

Позивачем надано до суду Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, згідно якого основним видом діяльності ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» є роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами.

Позов підлягає задоволенню враховуючи викладене вище та через наступне.

1.Згідно з ст.10 Закону України №2707-XII від 16.10.1992 «Про охорону атмосферного повітря» підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок. Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення грунтів, вод та інших природних об`єктів.

Відповідно до ст.11 Закону України №2707-XII від 16.10.1992 «Про охорону атмосферного повітря» для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Перелік забруднюючих речовин переглядається Кабінетом Міністрів України не менше одного разу на п`ять років за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я. За поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, органи місцевого самоврядування з урахуванням особливостей екологічної ситуації регіону, населеного пункту можуть додатково встановлювати перелік забруднюючих речовин, за якими здійснюється регулювання їх викидів на відповідній території. За поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, органи місцевого самоврядування, у разі перевищення нормативів екологічної безпеки, на відповідній території затверджують відповідно до закону програми оздоровлення атмосферного повітря, здійснюють заходи щодо зменшення забруднення атмосферного повітря. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. До першої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До другої групи належать об`єкти, які взяті на державний облік і не мають виробництв або технологічного устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування. До третьої групи належать об`єкти, які не належать до першої і другої груп. Строк дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, - сім років, об`єкт якого належить до другої групи, - десять років, об`єкт якого належить до третьої групи, - необмежений. Перелік установ, організацій та закладів, яким надається право на розробку документів, що обгрунтовують обсяги викидів для підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища. Дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видаються за умови: неперевищення протягом строку їх дії встановлених нормативів екологічної безпеки; неперевищення нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; дотримання вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин. У разі зміни параметрів джерел викидів, їх кількості, кількісного та якісного складу забруднюючих речовин, заходів із зниження їх кількості до зазначених дозволів вносяться зміни. Якщо за результатами спостережень за станом атмосферного повітря або розрахунковими даними встановлено зони, де внаслідок причин об`єктивного характеру встановлено перевищення нормативів екологічної безпеки, приймається рішення про поетапне зниження викидів забруднюючих речовин підприємствами, установами, організаціями та громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності. Тривалість кожного етапу та необхідне зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин на кожному етапі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У Главі 1 «Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві», затвердженої 10.02.1995 наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №7, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15.03.1995 за №61/597, зазначено: «… 1.14. Основні терміни, їх визначення. 1.14.1. Викид речовини - надходження речовини в атмосферу від джерел забруднення. … 1.14.4. Джерело забруднення атмосфери об`єкт, з якого поширюється забруднююча речовина. 1.14.5. Стаціонарне джерело забруднення атмосфери підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу. …».

Отже, викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря пов`язується з безпосередньою наявністю у суб`єкта господарювання діючих (працюючих, таких, що безпосередньо здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферу, а не таких, що потенційно в майбутньому можуть здійснювати викиди) стаціонарних джерел забруднення, які є нерухомими об`єктами (зберігають свої просторові координати протягом певного часу), належать йому на праві власності або іншому речовому праві та використовуються ним у виробництві.

Відповідачем не доведено подачу ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» Звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві та Звіту інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання.

Відтак, відповідачем документально не доведено, що ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» «експлуатує технологічне обладнання пов`язане з утворенням забруднюючих речовин та здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря», як то зазначено в Акті перевірки №168/567/05 від 20.12.2018.

Відповідно до ч.1 ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: (…) е) надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням; (…) з) здійснення відповідно до закону фотографування, звукозапису, кіно- і відеозйомки, у тому числі з літальних апаратів та із застосуванням космічних технологій, як допоміжного засобу для запобігання та розкриття правопорушень; и) виконання відбору проб та інструментально-лабораторні вимірювання показників складу та властивостей викидів стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря, (…).

Відповідач не надав ані доказів, ані пояснень причин не здійснення відповідно до закону фотографування, звукозапису, кіно- і відео зйомки під час перевірки.

Звідси, відповідачем документально не доведено порушення, що зазначене в Акті перевірки №168/567/05 від 20.12.2018 щодо експлуатації технологічного обладнання, яке пов`язано з утворенням забруднюючих речовин та здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря на промисловому майданчику позивача за адресою: 69071, м.Запоріжжя, вул.Чарівна, буд.74.

Суд погоджується з доводами позивача, що за відсутності проведення будь-яких інструментальних, лабораторних досліджень, які б підтверджували те, що від роботи обладнання ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» здійснюються викиди забруднюючих речовин, викиди яких підлягають державному регулюванню, відповідачем не доведено дане порушення.

Відповідач документально доводи позивача не спростував, зворотного суду не довів.

У Приписі №040/168/567/05 від 22.12.2018 відповідачем не наведено на які саме стаціонарні джерела позивачу необхідно отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Таким чином, враховуючи матеріали справи, суд вважає, що відповідачем не доведено порушення позивачем вимог ст.ст.10, 11 Закону України №2707-XII від 16.10.1992 «Про охорону атмосферного повітря».

Звідси, відповідачем не обґрунтована необхідність позивачу отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

2.Згідно з ч.1 ст.17 Закону України №187/98-ВР від 05.03.1998 «Про відходи» суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: (…) г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку; (…) й) призначати відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; (…).

Відповідно до ст.26 цього Закону України «Про відходи» державному обліку та паспортизації підлягають в обов`язковому порядку всі відходи, що утворюються на території України і на які поширюється дія цього Закону. Державний облік та паспортизація відходів здійснюються у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Система і форми звітності, порядок надання і використання відповідної інформації про відходи, а також порядок перегляду їх номенклатури розробляються на основі державного класифікатора відходів і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики, за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, та інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади.

Відповідно до п.6 «Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів», затвердженого 01.11.1999 постановою Кабінету Міністрів України №2034, номенклатура відходів, за якою ведеться державний статистичний облік відходів, розроблюється Мінприроди відповідно до державного класифікатора ДК 005-96 "Класифікатор відходів" і затверджується Держстатом.

Відповідачем не доведено, що відходи, які утворюються у процесі господарської діяльності ТОВ «СІЛЬПО-ФУД», відносяться до номенклатури відходів, за якою ведеться державний статистичний облік відходів.

Згідно з п.1.1 «Інструкції щодо заповнення типової форми первинної облікової документації №1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»», затвердженій 07.07.2008 наказом Мінприроди України №342, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 09.09.2018 за №824/15515 (надалі «Інструкція щодо заповнення типової форми первинної облікової документації №1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»»), ця Інструкція встановлює порядок ведення первинного обліку відходів та пакувальних матеріалів і тари за типовою формою №1-ВТ "Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари" (далі - типова форма №1-ВТ), яку заповнюють підприємства, установи, організації усіх форм власності, видів економічної діяльності та організаційно-правових форм господарювання і фізичні особи-підприємці (далі - підприємства), у процесі діяльності яких утворюються відходи, у тому числі відходи пакувальних матеріалів і тари (далі - упаковка).

Відповідно до п.1.3 «Інструкції щодо заповнення типової форми первинної облікової документації №1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»» не відображаються у типовій формі №1-ВТ відходи та упаковка, якщо за технологічним регламентом виробництва (надання послуг), узгодженим з відповідним Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища, неможливо визначити кількість утворюваних відходів та упаковки, яка використовується.

У п.1.4 «Інструкції щодо заповнення типової форми первинної облікової документації №1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»» зазначено, що терміни в цій Інструкції вживаються згідно з визначеннями наведеними в ДСТУ 3911-99 Охорона природи. Поводження з відходами. Виявлення відходів і подання інформаційних даних про відходи. Загальні вимоги та ДСТУ 3910-99 Охорона природи. Поводження з відходами. Класифікація відходів. Порядок найменування відходів за генетичним принципом і віднесення їх до класифікаційних категорій (далі - ДСТУ 3910-99). Запровадження типової форми №1-ВТ на підприємстві може здійснюватися за наказом керівника чи технічного директора або за письмовим розпорядженням начальника цеху (відділення, дільниці, іншого підрозділу) чи керівника відповідної служби підприємства, зразок якого наведено в додатку 1 до цієї Інструкції. Облік відходів і упаковки за типовою формою №1-ВТ рекомендується проводити на паперових або електронних носіях за кожним технологічним процесом, окремою операцією, одиницею устаткування, де утворюються відходи і використовується упаковка. Інформація, наведена в типовій формі №1-ВТ, може використовуватися для ведення державного обліку і паспортизації відходів, складання адміністративних данних, проведення контролю, експертизи проектів та об`єктів, підготовки технічної документації, реєстраційних карток для реєстрів місць утворення, перероблення та видалення відходів, проведення інвентаризації, затвердження лімітів і отримання дозволів на утворення і розміщення відходів, отримання ліцензій та дозволів на поводження з відходами і упаковкою, оперативного вирішення питань поводження з неякісною та небезпечною продукцією, ідентифікації та паспортизації потенційно небезпечних об`єктів і укладання декларацій безпеки, заповнення документів для транскордонних перевезень відходів тощо.

Оскільки позивач не займається виробництвом, у нього відсутнє виробниче та технологічне устаткування, останнє не використовує пакувальні матеріали та тару, інші матеріали, облік яких передбачений нормами права, а проводить роздрібну торгівлю продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, відповідно матеріально-сировинні баланси виробництва не складаються, а отже вимога відповідача про зобов`язання позивача вести облік відходів є неправомірною.

У ст.35-1 Закону України №187/98-ВР від 05.03.1998 «Про відходи» зазначено, що поводження з побутовими відходами здійснюється відповідно до державних норм, стандартів і правил. Власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплату послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів. Виконавця послуг з вивезення побутових відходів визначає орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Виконавець послуг з вивезення побутових відходів укладає договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами із споживачами. Виконавець послуг з вивезення побутових відходів зобов`язаний укласти договори про надання послуг з перероблення та захоронення побутових відходів із суб`єктами господарювання, що надають такі послуги відповідно до правил благоустрою території населеного пункту, розроблених з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту. Договори про надання послуг з поводження з побутовими відходами мають містити інформацію про укладені договори між виконавцем послуг з вивезення побутових відходів та суб`єктами господарювання, що надають послуги з перероблення та/або захоронення побутових відходів. Під час проектування житлових будинків, громадських, виробничих, складських та інших споруд передбачаються будівництво та облаштування контейнерних майданчиків для роздільного збирання і зберігання побутових відходів, урн для побутових відходів. Житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування та інші об`єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками, урнами для побутових відходів. Роздільне збирання побутових відходів здійснюється їх власниками згідно з методикою роздільного збирання побутових відходів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства. Великогабаритні та ремонтні відходи у складі побутових відходів мають збиратися окремо від інших видів побутових відходів. Небезпечні відходи у складі побутових відходів збираються окремо від інших видів побутових відходів, а також мають відокремлюватися на етапі збирання чи сортування та передаватися спеціалізованим підприємствам, що одержали ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами. Перевезення побутових відходів здійснюється спеціально обладнаними транспортними засобами. Орган місцевого самоврядування на конкурсних засадах визначає виконавця послуг з перевезення побутових відходів з певної території населеного пункту. Захоронення побутових відходів дозволяється тільки на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах. Під час обрання органами місцевого самоврядування або місцевими державними адміністраціями схеми санітарного очищення перевага надається пропозиціям, що передбачають більший ступінь перероблення чи утилізації побутових відходів. (…).

За матеріалами справи відповідач не заперечує укладення позивачем договорів щодо утилізації відходів з третіми особами.

Суд погоджується з доводами позивача, що ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» не здійснює розміщення відходів, таке розміщення здійснюють підприємства, що надають послуги з вивезення побутових відходів та/або їх переробки як вторинної сировини, з якими ТОВ «СІЛЬПО-ФУД» має укладений договір, який був наданий під час перевірки.

Відповідачем не доведено необхідність позивачу призначити відповідальних осіб у сфері поводження з відходами.

Таким чином, враховуючи матеріали справи, суд вважає, що відповідачем не доведено порушення позивачем вимог пп.«г», «й» ч.1 ст.17 Закону України №187/98-ВР від 05.03.1998 «Про відходи», п.1.4 «Інструкції щодо заповнення типової форми первинної облікової документації №1-ВТ «Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари»».

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України, суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що Припис №040/168/567/05 від 22.12.2018 прийнято Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є не правомірним і підлягає скасуванню.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суб`єктом владних повноважень у справі була Державна екологічна інспекція у Запорізькій області, то з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені позивачу судові витрати, документально підтверджені у сумі 1921 грн. 00 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправним та скасувати Припис Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м.Запоріжжя, вул.Незалежної України, буд.72-а; код ЄДРПОУ 38025388) №040/168/567/05 від 22.12.2018 винесений щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (02090, м.Київ, вул.Бутлерова, буд.1; код ЄДРПОУ 40720198).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СІЛЬПО-ФУД» (02090, м.Київ, вул.Бутлерова, буд.1; код ЄДРПОУ 40720198) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м.Запоріжжя, вул.Незалежної України, буд.72-а; код ЄДРПОУ 38025388) судові витрати в сумі 1921 грн. 00 коп.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.

Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.

Повний текст судового рішення складено 17.05.2019.

Суддя О.О. Прасов

Джерело: ЄДРСР 81789463
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку