open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 280/4703/18
Моніторити
Ухвала суду /11.10.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /16.05.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.02.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 280/4703/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /11.10.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /16.05.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.02.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2019/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 травня 2019 року

Справа № 280/4703/18 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Киселя Р.В. розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, буд. 164, м. Запоріжжя, 69107), Кам`янсько-Дніпровської районної державної адміністрації Запорізької області (вул. Набережна, буд. 87, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304), Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Запорізької області (вул. Каховська, буд. 98, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальне некомерційне підприємство «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області (вул. Набережна, буд. 130, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304), про зобов`язання суб`єктів владних повноважень вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

08.11.2018 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі – позивач) до Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації (далі – відповідач 1), Кам`янсько-Дніпровської районної державної адміністрації Запорізької області (далі – відповідач 2), Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Запорізької області (далі – відповідач 3), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальне некомерційне підприємство «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області (далі – третя особа), в якій позивач із урахуванням уточнень, викладених у заяві від 13.03.2019 (вх. № 10654 від 18.03.2019), просить: зобов`язати відповідача 2 та відповідача 3 виділити кошти та здійснити видатки третій особі на закупівлю та забезпечення позивача необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300»).

Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що він є інвалідом ІІ групи, перебуває на обліку в Департаменті охорони здоров`я Запорізької області, а відтак, у розумінні Закону України від 06.10.2005 № 2961-IV «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон України від 06.10.2005 № 2961-IV) та Закону України від 21.03.1991 № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон України від 21.03.1991 № 875-XII) має право на безоплатне забезпечення з боку держави необхідними виробами медичного призначення, а саме калоприймачами «Coloplast 6300». Позивач вважає, що оскільки відповідачем 2 та відповідачем 3 не виконуються вимоги законодавства у відповідній сфері правовідносин, в їх діях має місце протиправна бездіяльність. Із урахуванням викладених вище обставин у їх сукупності, позивач просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

Ухвалою від 12.11.2018 позовну було залишено без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

Позивачем усунуто недоліки позовної заяви у встановленому порядку.

Ухвалою від 28.11.2018 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 27.12.2018.

19.12.2018 та 13.02.2019 судом отримано відзиви на позовну заяву від первинного відповідача – Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації, а якому останній просить відмовити у задоволенні позову, оскільки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.12.2006 № 1686 «Про затвердження Державної типової програми реабілітації інвалідів» (далі – Постанова КМУ від 08.12.2006 № 1686) забезпечення осіб з інвалідністю, зокрема калоприймачами здійснюють виключно заклади охорони здоров`я. Фінансування Державної типової програми реабілітації інвалідів здійснюється за рахунок коштів державного бюджету. Також, представник Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації зауважив, що Указом Президента України від 13.12.2016 № 553 «Про заходи, спрямовані на забезпечення дотримання прав осіб з інвалідністю» (далі – Указ від 13.12.2016 № 553) органам місцевого самоврядування запропоновано забезпечити вирішення в установленому порядку питань щодо організації ведення обліку осіб з інвалідністю, які потребують забезпечення виробами медичного призначення, та поліпшення забезпечення цих осіб такими виробами. Отже, позивач, на переконання представника Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації, для вирішення окресленого питання повинен стати на облік та отримати калоприймачі в районному Центрі первинної медико-санітарної допомоги за місцем свого проживання. Крім того, у відзиві на позовну заяву наголошено, що здійснення видатків Департаментом на забезпечення позивача калоприймачами буде грубим порушенням бюджетного законодавства України. З огляду на викладені обставини, представник Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації вважає, що позивач спрямував позовні вимоги не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, а відтак у задоволенні позову слід відмовити повністю.

27.12.2018 підготовче засідання було відкладене на 16.01.2019.

Ухвалою від 28.12.2018 відмовлено у задоволенні клопотання Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації про зупинення провадження у справі.

Ухвалою від 16.01.2019 залучено до участі у справі в якості другого відповідача Кам`янсько-Дніпровську районну державну адміністрацію Запорізької області та в якості третього відповідача Виконавчий комітет Кам`янсько-Дніпровської міської ради Запорізької області; розпочато розгляд справи спочатку зі стадії підготовчого засідання; підготовче засідання відкладене на 13.02.2019.

13.02.2019 Запорізький окружний адміністративний суд оголосив перерву у підготовчому засіданні до 20.02.2019.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 20.02.2019 залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів, – Комунальне некомерційне підприємство «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-соціальної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області (далі – третя особа).

20.02.2019 Запорізький окружний адміністративний суд відклав підготовче засідання на 13.03.2019.

11.03.2019 судом отримано пояснення третьої особи, в яких представник третьої особи зазначив, що в період з 2017 року по 2018 рік в Кам`янсько-Дніпровському районі Запорізької області було створено три об`єднані територіальні громади, а саме: Кам`янсько-Дніпровську міську ОТГ, Водянську сільську ОТГ, Благовіщенську ОТГ. Відповідно, було змінено і порядок фінансування, надання субвенцій з Державного бюджету. Комунальне некомерційне підприємство «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-соціальної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області – це бюджетний заклад охорони здоров`я комунальної власності і в повному обсязі фінансується з Державного бюджету та місцевих бюджетів. Представник третьої особи зауважив, що 21.12.2018 Кам`янсько-Дніпровською міською радою Запорізької області було прийнято рішення № 7 «Про затвердження Програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги в Кам`янсько-Дніпровському районі на 2019-2020 роки». У разі виконання відповідачами вказаної Програми третя особа буде спроможна забезпечити позивача калоприймачами у кількості відповідно до фінансування.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 12.03.2019 відмовлено у задоволенні клопотання третьої особи про участь у підготовчому засіданні по справі № 280/4703/18 в режимі відеоконференції.

13.03.2019 суд оголосив перерву у підготовчому засідання до 26.03.2019.

14.03.2019 судом отримано відзив відповідача 3 на позовну заяву, а 26.03.2019 на уточнену позовну заяву, в яких його представник просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, оскільки відповідальними за облік інвалідів в даному спірному питанні є КНП «КДЦПМСД», за безоплатне забезпечення інвалідів калоприймачами, що використовуються в амбулаторних умовах, їх фінансування – Кам`янсько-Дніпровська районна рада Запорізької області, а відтак, питання забезпечення інвалідів (у тому числі позивача) калоприймачами не належить до компетенції відповідача 3. Також, представник відповідача 3 зауважив, що Виконавчий комітет Кам`янсько-Дніпровської міської ради Запорізької області, як і Кам`янсько-Дніпровська міська рада Запорізької області, відповідно до бюджетного законодавства не має повноважень здійснювати пряме фінансування закладів охорони здоров`я, що знаходяться в управлінні Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області.

18.03.2018 від позивача до суду надійшла заява із уточненими позовними вимогами, відповідно до якої позивач просить зобов`язати відповідача 2 та відповідача 3 виділити кошти та здійснити видатки третій особі на закупівлю та забезпечення позивача необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300»).

26.03.2019 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 10.04.2019.

Судом було отримано клопотання позивача, представника відповідача 1, відповідача 3 про розгляд справи у порядку письмового провадження.

За таких обставин суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у порядку письмового провадження.

Суд, розглянувши матеріали і з`ясувавши обставини адміністративної справи та дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наступні обставини.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідача 1 зареєстровано як юридичну особу – орган державної влади 19.12.1995. Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідача 2 зареєстровано як юридичну особу – орган виконавчої влади 21.05.1997. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідача 3 зареєстровано як юридичну особу – орган місцевого самоврядування 21.05.1997. Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань третю особу – комунальне підприємство 25.09.2013.

Позивач є інвалідом ІІ групи через онкологічне захворювання товстої кишки та отримує пенсію по інвалідності, що підтверджується наявними у матеріалах справи копіями пенсійного посвідчення серія НОМЕР_1 (а.с. 7), Індивідуальної програми реабілітації інваліда від 24.04.2018 № 320 (вікова категорія від 18 років і старше) (а.с. 8-10), довідки до акту огляду МСЕК серія НОМЕР_2 № 1008174 (а.с. 11). Крім того, як вбачається з довідки від 28.03.2018, позивач перебуває на «Д»-обліку в онколога (а.с. 12).

З метою отримання калоприймачів як необхідних технічних засобів реабілітації позивач у 2018 році систематично звертався на Урядову гарячу лінію Запорізького обласного контактного центру з проханням вирішити окреслене питання.

Листами від 30.03.2018 № 0694/01-01-06 (а.с. 16), від 07.05.2018 № 1022/01-01-06 (а.с. 14) та від 27.07.2018 № 1633/01-01-21 (а.с. 19) відповідач 2 повідомляв позивачу, що у зв`язку з створенням на території Кам`янсько-Дніпровського району трьох об`єднаних територіальних громад в районному бюджеті відсутній фінансовий ресурс для фінансування відповідних програм та заходів. Відповідач 2 зазначив, що ним неодноразово порушувалось питання щодо закладення в бюджет відповідних видатків або виділення цільових субвенцій районному бюджету, проте громади не прийняли відповідного рішення.

Натомість, третя особа у порядку надання відповіді на звернення позивача поінформувала останнього листами від 15.05.2018 № 252 (а.с. 17) та від 20.07.2018 № 373 (а.с. 20), що у зв`язку з недостатнім фінансуванням Комунальної установи «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області у 2018 році направлено клопотання відповідачу 2 щодо виділення коштів на забезпечення позивача виробами медичного призначення «Калоприймачі» в розрахунковій потребі 1500,00 грн. на місяць. Крім того, третя особа зауважила, що Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги є бюджетним закладом комунальної власності і в повному обсязі фінансується з державного та місцевого бюджетів. Заробітна плата – з державного бюджету (медична субвенція), закупівля медичних виробів, медикаментів та оплата комунальних послуг – з місцевих бюджетів за цільовим призначенням, згідно зі ст. 89 Бюджетного кодексу України.

Листом від 16.07.2018 № 03Н/253УП «Про направлення звернення за належністю та неотримання відповіді на попередні звернення» відповідач 1 повідомив позивачу про надсилання його звернення за належністю відповідачу 2 та Кам`янсько-Дніпровській міській раді Запорізької області. Крім того, було зазначено, що вжиття заходів, спрямованих на забезпечення осіб з інвалідністю – стомованих хворих засобами догляду та реабілітації покладається на територіальні органи охорони здоров`я (а.с. 13).

У свою чергу, відповідач 3 у своєму листі від 11.09.2018 № Н-20 поінформував позивача, що у районі всі заклади охорони здоров`я є комунальними установами Кам`янсько-Дніпровської міської ради Запорізької області, а головним розпорядником – відповідач 2. Також, було зазначено, що відповідач 3 запропонував відповідачу 2 розробити та затвердити Програму щодо підтримки стомованих. У свою чергу, у разі відсутності коштів Кам`янсько-Дніпровська міська рада Запорізької області має визначене Бюджетним кодексом України право надати фінансову підтримку у вигляді субвенції на виконання програм у сфері охорони здоров`я для мешканців громади (за хворобою, наприклад: гемодіаліз, інсулінозалежність), але не у кожному окремому випадку – лише для однієї людини (а.с. 15).

05.10.2018 відповідач 1 направив позивачу лист № 03Н/1592-УП «Про розгляд звернення», в якому зазначено, що з метою вирішення питання по суті направлено листи головам відповідача 2, Кам`янсько-Дніпровської об`єднаної територіальної громади та головному лікарю КУ «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області. Крім того, відповідач 1 зазначив, що ним повторно направлено лист від 05.10.2018 № 21-Н-12985-УГЛ голові Кам`янсько-Дніпровської ОТГ за підписом заступника голови Запорізької обласної державної адміністрації Гугніна Е.А. (а.с. 18).

Листом від 11.10.2018 № 21-Н-12985-УРЛ «Про розгляд звернення ОСОБА_1 та вирішення питання по суті» відповідач 3 поінформував Запорізьку обласну державну адміністрацію, що в громаді не створювалися та не передавалися у власність заклади охорони здоров`я, районна центральна лікарня і Центр ПМСД є комунальними установами Кам`янсько-Дніпровської районної ради, а головним розпорядником коштів є відповідач 2. Також у листі вказано, що 02.08.2018 на особистому прийомі у заступника міського голови ОСОБА_2 . позивачу було роз`яснено умови надання допомоги та надано зразок заяви та перелік необхідних документів для отримання допомоги. Станом на 10.10.2018 заяви від позивача не надходило (а.с. 52).

21.12.2018 Кам`янсько-Дніпровська районна рада Запорізької області сьомого скликання на тридцять четвертій позачерговій сесії прийняла Рішення № 7 «Про затвердження Програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги в Кам`янсько-Дніпровському районі на 2019-2020 роки», яким затверджено вказану Програму та зобов`язано відповідача 2 забезпечити виконання заходів щодо реалізації Програми та інформувати районну раду про хід її виконання до 01 лютого (а.с. 118-122). Як вбачається із Переліку заходів та завдань Програми розвитку первинної медико-санітарної допомоги в Кам`янсько-Дніпровському районі на 2019-2020 роки, на придбання медикаментів та перев`язувальних матеріалів передбачено 105900,00 грн., джерело фінансування – за рахунок коштів міжбюджетних трансферів з інших місцевих бюджетів (а.с. 121).

Оцінюючи наявність правових підстав для зобов`язання відповідача 2 та відповідача 3 виділити кошти та здійснити видатки третій особі на закупівлю та забезпечення позивача необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300»), суд виходить із такого.

Частиною 2 ст. 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Закон України від 06.10.2005 № 2961-IV відповідно до Конституції України визначає основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності.

Відповідно до ст. 1 Закону України від 06.10.2005 № 2961-IV особа з інвалідністю – це особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.

Згідно зі ст. 5 Закону України від 06.10.2005 № 2961-IV державна політика України у сфері реабілітації осіб з інвалідністю гарантує матеріально-технічне, фінансове, кадрове і наукове забезпечення системи реабілітації. Реалізація державної політики у сфері реабілітації осіб з інвалідністю покладається на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які у співпраці та партнерстві з громадськими організаціями осіб з інвалідністю забезпечують розробку і виконання програм для запобігання виникненню інвалідності, компенсації вад і розладів функцій організму особи, створення умов для їх усунення шляхом медичної, психолого-педагогічної, психологічної, фізичної, професійної, трудової, фізкультурно-спортивної, соціальної реабілітації осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю.

За приписами ст. 11 Закону України від 06.10.2005 № 2961-IV місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених нормативно-правовими актами, зокрема створюють умови для забезпечення осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, виходячи з їх потреб та відповідно до рекомендацій медико-соціальних експертних комісій (лікарсько-консультативних комісій лікувально-профілактичних закладів), технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, спеціальним автотранспортом та реабілітаційними послугами.

Статтею 26 вказаного нормативно-правового акту держава гарантує розробку, виробництво технічних та інших засобів реабілітації та закупівлю спеціального автотранспорту, виробів медичного призначення та забезпечення ними осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю для соціальної адаптації, полегшення умов праці і побуту, спілкування осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, поширює інформацію про таку продукцію.

Технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю, зокрема є спеціальні засоби для самообслуговування та догляду.

Рішення про забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення приймається медико-соціальними експертними комісіями (лікарсько-консультативними комісіями лікувально-профілактичних закладів - щодо дітей з інвалідністю) на підставі медичних показань і протипоказань, а також соціальних критеріїв.

За медичними показаннями встановлюється необхідність надання особі з інвалідністю технічних та інших засобів реабілітації, виробів медичного призначення, що забезпечують компенсацію або усунення стійких обмежень життєдіяльності особи з інвалідністю.

Із наведених вище положень законодавства вбачається, що, зокрема місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідальні за реалізацію державної політики у сфері реабілітації осіб з інвалідністю і, відповідно, створення умов для забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення.

Варто відзначити, що Закон України від 21.03.1991 № 875-XII визначає основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.

Так, статтею 4 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII визначено, що діяльність держави щодо осіб з інвалідністю виявляється у створенні правових, економічних, політичних, соціальних, психологічних та інших умов для забезпечення їхніх прав і можливостей нарівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті та полягає, зокрема у забезпеченні виконання індивідуальної програми реабілітації осіб з інвалідністю.

Відповідно до ст. 5 вказаного нормативно-правового акту порядок та умови визначення потреб у зв`язку з інвалідністю встановлюються на підставі висновку медико-соціальної експертизи та з врахуванням здібностей до професійної і побутової діяльності особи з інвалідністю. Види і обсяги необхідного соціального захисту особи з інвалідністю надаються у вигляді індивідуальної програми медичної, соціально-трудової реабілітації і адаптації.

Індивідуальна програма реабілітації є обов`язковою для виконання державними органами, підприємствами (об`єднаннями), установами і організаціями.

За приписами ст. 10 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII фінансове забезпечення заходів щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю і дітей з інвалідністю здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, в тому числі Фонду соціального захисту інвалідів, місцевих бюджетів, а також органами місцевого самоврядування за місцевими програмами соціального захисту окремих категорій населення за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Законодавець у ст. 38 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII чітко регламентував, що особам з інвалідністю і дітям з інвалідністю надаються безоплатно або на пільгових умовах на підставі індивідуальної програми реабілітації послуги із соціально-побутового і медичного обслуговування, технічні та інші засоби реабілітації (засоби для пересування, протезні вироби, сурдотехнічні засоби, мобільні телефони для письмового спілкування тощо), вироби медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілі, крісла колісні з електроприводом–- за наявності відповідного медичного висновку.

Механізм безоплатного забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами (далі – технічні засоби) для якнайбільшої компенсації функцій ушкоджених органів, з метою медичної та соціальної реабілітації інваліда або дитини-інваліда з вираженими порушеннями функцій органів та систем визначається Порядком забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами (далі – Порядок), затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 № 1301 «Про затвердження Порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними та іншими засобами».

Відповідно до положень п. 3 Порядку забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів технічними засобами здійснюється на підставі медичного висновку за рахунок та в межах коштів державного та місцевих бюджетів, передбачених на зазначену мету.

За приписами п. 6 Порядку облік інвалідів і дітей-інвалідів, які мають право на безоплатне забезпечення технічними засобами (далі – облік), ведуть управління охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, Міністерство охорони здоров`я Автономної Республіки Крим (далі – територіальні органи охорони здоров`я) за зареєстрованим місцем проживання осіб, тримання під вартою або відбування кримінального покарання.

Судом встановлено, що позивач через онкологічне захворювання товстої кишки є інвалідом ІІ групи та отримує пенсію по інвалідності, про що свідчать наявні у матеріалах справи копії відповідних документів, а саме: пенсійного посвідчення серія НОМЕР_1 (а.с. 7), Індивідуальної програми реабілітації інваліда від 24.04.2018 № 320 (вікова категорія від 18 років і старше) (а.с. 8-10), довідки до акту огляду МСЕК серія НОМЕР_2 1008174 (а.с. 11). Внаслідок даного загального захворювання позивач має життєво необхідну потребу постійного характеру у технічних засобах реабілітації – калоприймачах «Coloplast 6300».

Оскільки відповідач 2 та відповідач 3, на відміну від попередніх років, у 2018 році не забезпечили позивача калоприймачами, останнім було оформлено низку звернень на Урядову гарячу лінію Запорізького обласного контактного центру відповідного характеру. Однак, листами від 30.03.2018 № 0694/01-01-06 (а.с. 16), від 07.05.2018 № 1022/01-01-06 (а.с. 14) та від 27.07.2018 № 1633/01-01-21 (а.с. 19), від 15.05.2018 № 252 (а.с. 17) та від 20.07.2018 № 373 (а.с. 20), від 16.07.2018 № 03Н/253УП «Про направлення звернення за належністю та неотримання відповіді на попередні звернення», від 11.09.2018 № Н-20 (а.с. 15), відповідач 1, відповідач 2, відповідач 2 та третя особа повідомляли позивачу, що основною причиною його незабезпечення зазначеними вище технічними засобами реабілітації є відсутність фінансового ресурсу для фінансування відповідних програм та заходів, спрямованих на забезпечення осіб з інвалідністю – стомованих хворих засобами догляду та реабілітації.

У контексті оцінки спірних правовідносин суд виходить із того, що права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень є правовим орієнтиром адміністративного судочинства. Відтак, гарантоване законом право позивача на отримання від держави в особі уповноважених органів засобів реабілітації та відповідний обов`язок відповідачів не можуть бути поставлені у залежність від їх бюджетних асигнувань та фінансових ресурсів. Нормативно обґрунтованих доказів зворотнього відповідачами не надано.

Крім того, суд приймає до уваги той факт, що Кам`янсько-Дніпровська районна рада Запорізької області своїм Рішенням від 21.12.2018 № 7 затвердила Програму розвитку первинної медико-санітарної допомоги в Кам`янсько-Дніпровському районі на 2019-2020 роки та, відповідно, зобов`язала відповідача 2 забезпечити виконання заходів щодо її реалізації, зокрема по придбанню медикаментів та перев`язувальних матеріалів на загальну суму 105900,00 грн. за рахунок коштів міжбюджетних трансферів з інших місцевих бюджетів, а також відшкодувати витрати, пов`язані з відпуском лікарських засобів та виробів медичного призначення (а.с. 121-122).

Із урахуванням викладених обставин у їх сукупності, суд вважає, що відповідач 2 та відповідач 3 на підставі положень ст. 11 Закону України від 06.10.2005 № 2961-IV, ст. 5 Закону України від 21.03.1991 № 875-XII, п.п. 3, 6 Порядку повинні були вжити заходів щодо забезпечення позивача необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300»), однак протиправно не зробили цього. Належних та достатніх доказів зворотнього представниками відповідачів суду не надано.

При цьому, вирішуючи питання щодо способу захисту права позивача на забезпечення державною в особі відповідних органів необхідними технічними засобами реабілітації, суд виходить із такого.

Дискреційні повноваження – це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акту. Отже, дискреційне право органу державної влади обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши органи державної влади та органи місцевого самоврядування дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Зокрема, за приписами п.п. 3 п. б) ст. 32 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР забезпечення відповідно до законодавства пільгових категорій населення лікарськими засобами та виробами медичного призначення є делегованим повноваженням виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту.

При цьому, як вбачається із ст. 53 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР, основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.

Отже, суд вважає, що зобов`язання відповідача 2 та відповідача 3 виділити кошти та здійснити видатки третій особі на закупівлю та забезпечення позивача необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300») потенційно може мати ознаки втручання в дискреційні повноваження відповідача 2 та відповідача 3 як органів місцевого самоврядування та виконавчої влади і виходити за межі завдань адміністративного судочинства.

При цьому, законодавець у ст. 9 КАС України регламентував, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, дослідивши загальну правову природу спірних правовідносин, суд з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивача вважає за доцільне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати відповідача 2 та відповідача 3 вирішити питання щодо виділення коштів та здійснення видатків третій особі на закупівлю та забезпечення позивача необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300»).

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Позивачем, на переконання суду, доведено наявність правових підстав для зобов`язання відповідачів вирішити питання щодо виділення коштів та здійснення видатків третій особі на закупівлю та забезпечення позивача необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300»). У свою чергу, суд вважає, що відповідачі не надали достатніх та переконливих доказів на підтвердження безпідставності позовних вимог.

Таким чином, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим і підлягає частковому задоволенню, а саме у вищезазначеній частині.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, підстави для присудження на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Задовольнити частково позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Департаменту охорони здоров`я Запорізької обласної державної адміністрації (пр. Соборний, буд. 164, м. Запоріжжя, 69107), Кам`янсько-Дніпровської районної державної адміністрації Запорізької області (вул. Набережна, буд. 87, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304), Виконавчого комітету Кам`янсько-Дніпровської міської ради Запорізької області (вул. Каховська, буд. 98, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Комунальне некомерційне підприємство «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області (вул. Набережна, буд. 130, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304), про зобов`язання суб`єктів владних повноважень вчинити певні дії.

Зобов`язати Кам`янсько-Дніпровську районну державну адміністрацію Запорізької області (вул. Набережна, буд. 87, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304; код ЄДРПОУ 02140900) та Виконавчий комітет Кам`янсько-Дніпровської міської ради Запорізької області (вул. Каховська, буд. 98, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, Запорізька область, 71304; код ЄДРПОУ 04526928) вирішити питання щодо виділення коштів та здійснення видатків Комунальному некомерційному підприємству «Кам`янсько-Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги» Кам`янсько-Дніпровської районної ради Запорізької області (код ЄДРПОУ 38600720, 71304, Запорізька область, Кам`янсько-Дніпровський район, м. Кам`янка-Дніпровська, вул. Набережна, буд. 130) на закупівлю та забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) необхідними технічними засобами реабілітації (калоприймачами «Coloplast 6300»).

У задоволені решти вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.В. Кисіль

Джерело: ЄДРСР 81789418
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку