open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
440/120/19

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ


10 травня 2019 року

м. Полтава

Справа № 440/120/19


Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Громадської організації "Кременчуцький антикорупційний центр" до Полтавської обласної ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" та Державна служба геології та надр України про визнання протиправним та скасування рішення, -


В С Т А Н О В И В:


Громадська організація "Кременчуцький антикорупційний центр" /далі - позивач/ звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської обласної ради /далі - відповідач/, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача- Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" та Державна служба геології та надр України про визнання протиправним та скасування рішення Полтавської обласної ради "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону товариству з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату, нафти Філенківсько-Чернязівської площі, частково розташованої на території Чутівського та Котелевського районів Полтавської області" №781 від 12 липня 2018 року /а.с.21-25 т.1/.

В обґрунтування позовної вимоги позивач зазначив, що проект оскаржуваного рішення не оприлюднено за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття, чим порушено статтю 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Також оскаржуване рішення не відповідає вимогам постанови Кабінету Міністрів України " Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" № 615 від 30 травня 2011 року, адже заявником (ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ") до пакету документів не додано результатів оцінки впливу на довкілля (звіту з оцінки впливу на довкілля, звіту про громадське обговорення та висновку з оцінки впливу на довкілля).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за вказаним позовом, а також призначено підготовче засідання.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву зазначив, що рішення Полтавської обласної ради №781 від 12 липня 2018 року є актом індивідуальної дії, а тому проект цього рішення не підлягав оприлюдненню за 20 робочих днів до дати прийняття рішення. Прийняття рішення №781 від 12 липня 2018 року здійснено на підставі поданого заявником повного пакету документів, перелік яких передбачений Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року /а.с. 32-37 т.1/.

05 березня 2019 року до суду надійшли пояснення ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ" щодо позову, в яких третя особа-1 зазначила, що оскаржуване рішення прийнято на підставі документів, поданих відповідно до вимог Порядку отримання спеціального дозволу на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року. Рішення №781 від 12 липня 2018 року не відповідає ознакам регуляторного акту, а тому проект цього рішення не підлягає оприлюдненню за 20 робочих днів до дати прийняття рішення. Також оскаржуване рішення не порушує прав та інтересів позивача /а.с. 187-194 т.1/.

05 березня 2019 року до суду надійшли пояснення Державної служби геології та надр України, в яких третьою особою-2 вказано про правомірність прийняття оскаржуваного рішення та відсутність у позивача порушеного права (інтересу), яке потребує судового захисту /а.с. 218-225 т.1/.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судове засідання 07 травня 2019 року представники учасників справи не з’явилися, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце проведення судового засідання /а.с. 34-37 т.2/.

Від представників позивача, відповідача та ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ" надійшли клопотання про проведення судового засідання без їх участі /а.с. 41, 44-45/.

Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Частиною першою статті 205 згаданого Кодексу передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з пунктом першим частини третьої цієї статті якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Зважаючи на те, що представники позивача, відповідача та ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ" заявили клопотання про розгляд справи без їх участі, а Державна служба геології та надр України явку свого уповноваженого представника до суду не забезпечила та про причини його неявки не повідомила, суд визнав за можливе проводити судове засідання за відсутності учасників справи.

Згідно з частиною дев'ятою статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Беручи до уваги те, що учасники справи належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання та у судове засідання своїх представників не направили та потреби заслухати свідка чи експерта немає, суд визнав за можливе проводити судове засідання у порядку письмового провадження.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України.

08 травня 2019 року до суду надійшло клопотання позивача про залучення до участі у справі прокурора /а.с. 43 т 2/. У задоволенні цього клопотання судом відмовлено, адже відповідно до частини третьої статті 53 КАС України прокурор вступає у справу за своєю ініціативою.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

05 липня 2018 року Полтавською обласною радою отримано від Державної служби геології та надр України пакет документів (вх. №18/2628) з проханням розглянути на найближчій сесії питання про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, з подальшим випробуванням (промисловою розробкою родовищ) газу природного, конденсату, нафти Філенківсько-Черняхівської площі, розташованої в межах Харківської та Полтавської областей /а.с. 57 т. 1/.

12 липня 2018 року Полтавською обласною радою прийнято рішення №781 "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим випробуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату, нафти Філенківсько-Черняхівської площі, частково розташованої на території Чутівського та Котелевського районів Полтавської області" /а.с. 49-50 т.1/.

Посилаючись на порушення положень Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року, щодо погодження надання ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ" спецдозволу без результатів оцінки впливу на довкілля (звітів та висновку) та частини третьої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" щодо неоприлюднення проекту вказаного рішення у 20-денний термін до дати прийняття рішення, позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення від 12 липня 2018 року № 781.

Надаючи оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

У відповідності до пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30 травня 2011 року, у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Статтею 21 Регламенту Полтавської обласної ради сьомого скликання передбачено, що пропозиції до порядку денного сесії обласної ради вносяться головою обласної ради, постійними комісіями, депутатами, головою Полтавської облдержадміністрації, загальними зборами громадян, громадянами через механізм електронної петиції. Пропозиції щодо формування порядку денного сесії узагальнюються виконавчим апаратом обласної ради і розглядаються на засіданнях постійних комісій, президії обласної ради з прийняттям відповідних висновків і рекомендацій /а.с. 109-161 т.1/.

Згідно із витягом з протоколу засідання Постійної комісії обласної ради з питань паливно-енергетичного комплексу та використання надр від 06 липня 2018 року вирішено внести до порядку денного засідання Постійної комісії питання "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим випробуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату, нафти Філенківсько-Черняхівської площі, частково розташованої на території Чутівського та Котелевського районів Полтавської області /а.с.100-103 т.1/.

Відповідно до рекомендації Постійної комісії Полтавської обласної ради з питань паливно-енергетичного комплексу та використання надр від 06 липня 2018 року з питання №16 порядку денного /а.с. 53/ вирішено: 1) погодити Державній службі геології та надр України надання без проведення аукціону Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим випробуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату, нафти Філенківсько-Черняхівської площі, частково розташованої на території Чутівського та Котелевського районів Полтавської області; 2) виконавчому апарату обласної ради підготувати відповідний проект рішення обласної ради; 3) внести проект рішення на розгляд сесії обласної ради; 4) рекомендувати обласній раді підтримати проект рішення.

Згідно з частиною першою статті 26 Регламенту Полтавської обласної ради на початку пленарного засідання ради головуючий оголошує проект порядку денного, який приймається за основу більшістю голосів депутатів від загального складу ради. Зміни та доповнення до проекту порядку денного ставляться на голосування у порядку їхнього надходження, після чого порядок денний приймається в цілому більшістю голосів від загального складу ради /а.с.118 т.1/.

Як вбачається із витягу з протоколу пленарного засідання двадцятої сесії Полтавської обласної ради сьомого скликання від 12 липня 2018 року, Постійною комісією обласної ради з питань паливно-енергетичного комплексу та використання надр запропоновано включити до проекту порядку денного питання щодо погодження надання без проведення аукціону Товариству з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим випробуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату, нафти Філенківсько-Черняхівської площі, частково розташованої на території Чутівського та Котелевського районів Полтавської області /а.с. 104-107 т.1/.

Вказане питання включено до порядку денного та за наслідками розгляду звернення Державної служби геології та надр України прийнято рішення №781.

Таким чином, рішення № 781 щодо погодження надання спецдозволу прийнято у встановленому порядку та у 45-денний строк, передбачений пунктом 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року.

Відповідно до частини одинадцятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов’язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Відповідно до статті 45 Регламенту Полтавської обласної ради рішення обласної ради підлягають обов’язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". Проекти рішень оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти рішень оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Пункт 2 частини першої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" передбачає, що розпорядники інформації зобов'язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

Згідно з частиною третьою цієї статті проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Рішення Полтавської обласної ради №781 від 12 липня 2018 року є актом індивідуальної дії, а тому дія норми частини третьої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" на проект цього рішення не поширюється.

Наведеним суд відхиляє довід позивача про порушення відповідачем вимог частини третьої статті 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації" внаслідок неоприлюднення проекту рішення рішення Полтавської обласної ради №781 від 12 липня 2018 року за 20 робочих днів до дати прийняття рішення.

До аргумента позивача про порушення відповідачем Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами" №615 від 30 травня 2011 року, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30 травня 2011року, у зв’язку з погодженням надання спецдозволу без результатів оцінки впливу на довкілля (звіту з оцінки впливу на довкілля, звіту про громадське обговорення, висновку з оцінки впливу на довкілля) суд ставиться критично, з огляду на таке.

Відповідно до частини першої статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Стаття 14 вказаного Кодексу визначає, що надра надаються у користування, зокрема, для геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої впади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1174 від 30 грудня 2015 року (далі - Положення №1174).

Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (пункт 2 Положення №1174).

Відповідно до пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами; зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням; здійснює інші повноваження, визначені законом.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони регулюється Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінетом Міністрів України №615 від 30 травня 2011 року.

Відповідно до пункту 2 Постанови №615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно із пунктом 8 вказаної Постанови без проведення аукціону дозвіл надається у разі: 1) видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу; 2) розширення меж не більш як на 50 відсотків раніше наданої у користування площі ділянки надр з метою її геологічного вивчення або розміщення підземних сховищ, а також збільшення обсягу видобування корисних копалин за рахунок розширення меж ділянки, але не більш як на 50 відсотків запасів, визначених раніше наданим дозволом, за умови, що суміжну ділянку не надано у користування; 3) геологічного вивчення та видобування корисних копалин місцевого значення; 4) геологічного вивчення надр за рахунок коштів державного бюджету; 6) геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки, видобування підземних вод (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування питних підземних вод з водозаборів перевищує 300 куб. метрів на добу; 7) геологічного вивчення та видобування природних лікувальних ресурсів лікувально-профілактичними та санаторно-курортними закладами, які спеціалізуються на їх використанні виключно для лікувальних цілей і мають лікувальну інфраструктуру; 9) будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; 10) створення геологічних територій та об'єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам'ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо), в частині їх геологічного вивчення та збереження; 11) експлуатації підземних споруд, пов'язаної із запобіганням підтопленню навколишнього середовища внаслідок закриття шахт; 15) виконання угод про розподіл продукції; 16) геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки бурштину, на землях лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, механізм рекультивації яких встановлено Порядком реалізації пілотного проекту щодо рекультивації земель лісогосподарського призначення, порушених внаслідок незаконного видобування бурштину, затвердженим Кабінетом Міністрів України; 17) геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення та видобування корисних копалин (з включенням до відповідного розділу спеціального дозволу на користування надрами умови про неможливість вивезення таких корисних копалин за межі зон відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення) у зонах відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення державними підприємствами для здійснення обов'язкових заходів у цих зонах відповідно до Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва і місцезнаходження ділянки надр, вид корисних копалин, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган ДФС і мають відмітку у паспорті), інформація для здійснення зв'язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові. Інформація про повернення документів протягом трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про повернення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу.

Додаток 1 до Постанови №615 встановлює вичерпний перелік документів, які особа зацікавлена в отриманні спеціального дозволу на користування надрами, повинна подати до Державної служби геології та надр України, зокрема, результати оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля” для отримання спеціального дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ вуглеводнів, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ).

Одночасно, пунктом 4 примітки до додатку 1 постанови №615 визначено, що у разі відсутності у заявника, який подав до 31 грудня 2018 року відповідно до пункту 8 цього Порядку заяву разом з документами, зазначеними у цьому додатку, з метою отримання дозволу на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), видобування нафти і газу (промислова розробка родовищ), видобування корисних копалин, результатів оцінки впливу на довкілля на плановану діяльність (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) такий заявник подає разом із зазначеною заявою засвідчену своїм підписом копію поданого відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля” повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, та інформацію про його внесення до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

У такому випадку до особливих умов дозволу включається обов’язок надрокористувача провести процедуру оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" у строк, що не перевищує шести місяців з дня внесення повідомлення про плановану діяльність до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.

Матеріалами справи підтверджується, що відповідно до переліку документів, які подано ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ" для отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, додано повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ", яке було оприлюднене 26 червня 2018 року на офіційному сайті Єдиного реєстру оцінки впливу на довкілля та опубліковано в засобах масової інформації, а саме: в газеті "Панорама" №26 від 28 червня 2018 року та в газеті "Слобідський край" №52 від 28 червня 2018 року /а.с. 87-93, 198-206 т.1/.

Оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля оприлюднено 21 листопада 2018 року на офіційному сайті Єдиного реєстру оцінки впливу на довкілля та опубліковано в засобах масової інформації, а саме: в газеті "Зоря Полтавщини" №172-173 від 23 листопада 2018 року та в газеті "ОВД" №6 від 22 листопада 2018 року /а.с. 195-199, 203-207 т.1/.

Звіт про громадське обговорення планової діяльності №7-03/12-20186261114/2 від 08 січня 2019 року, який містить відомості про оприлюднення документів про планову діяльність, що підлягає оцінці впливу на довкілля ТОВ "ПРАЙС КОМПАНІ", оприлюднено на офіційному сайті Міністерства екології та природних ресурсів /а.с. 192 т. І/.

Таким чином, рішення №781 від 12 липня 2018 року "Про звернення Державної служби геології та надр України щодо погодження надання без проведення аукціону товариству з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату, нафти Філенківсько-Чернязівської площі, частково розташованої на території Чутівського та Котелевського районів Полтавської області" прийнято Полтавською обласною радою на підставі документів, перелік яких передбачено додатком 1 Постанови №615.

Окрім цього, згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Відповідно до частини першої статті 5 названого Кодексу кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Пункт 8 частини першої статті 4 КАС України визначає, що позивачем є особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб’єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

У Рішенні від 01 грудня 2004 року №18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

Охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб'єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об'єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.

Позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб'єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об'єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов'язки у сфері публічно-правових відносин.

Отже, обов’язковими умовами для набуття особою права на судовий захист є: 1) безпосередня участь цієї особи (позивача у справі) в переданих на вирішення до адміністративного суду публічно-правових відносинах; 2) володіння позивачем у цих відносинах певним обсягом прав чи прагнення особи набути певні матеріальні або нематеріальні блага з метою задоволення своїх інтересів; 3) вчинення неправомірного зазіхання державою на ці права чи створення об'єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага у спірних правовідносинах, внаслідок чого належні позивачеві права чи охоронювані законом інтереси набувають ознак порушених.

Наявність цих ознак є необхідною передумовою для одержання особою правового захисту та можливого застосування в подальшому державою заходів примусу на поновлення порушеного права чи інтересу шляхом прийняття адміністративним судом відповідного рішення.

У випадку ж коли рішення, дії чи бездіяльність суб’єкта владних повноважень в цих відносинах не створюють для особи адміністративно-правових наслідків, то фактично позов спрямований не на відновлення порушених прав чи інтересів, а на досягнення інших цілей, забезпечення яких не відповідає встановленому статтею 2 КАС України завданню адміністративного судочинства.

Таким чином, особа може претендувати на захист своїх прав та інтересів у судовому порядку лише в тому випадку, якщо вона є учасником відповідних відносин і в цих відносинах певним чином були порушені, невизнані або оспорювані її права та інтереси. В іншому випадку така особа не може бути носієм порушеного права (інтересу), а відтак -суб’єктом права на судовий захист.

Разом з тим, ані в позові, ані під час судового розгляду справи, позивачем не наведено обґрунтованих мотивів щодо того, яким чином оскаржуване рішення відповідача порушує його права та інтереси, та доказів на підтвердження таких мотивів суду не надано.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог Громадської організації "Кременчуцький антикорупційний центр".

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -


В И Р І Ш И В:


Відмовити у задоволенні позову Громадської організації "Кременчуцький антикорупційний центр" (вул. Набережна, буд.13, сгт "Сонячний", с. Маламівка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39760, ідентифікаційний код 41278847) до Полтавської обласної ради (вул. Соборності, буд. 45, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 22530614), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРАЙС КОМПАНІ" (ідентифікаційний код 41656697) та Державна служба геології та надр України (ідентифікаційний код 37536031) про визнання протиправним та скасування рішення Полтавської обласної ради №781 від 12 липня 2018 року.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя


Н.І. Слободянюк


Джерело: ЄДРСР 81645317
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку