open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

22 квітня 2019 року

м. Тернопіль

Справа № 921/2/19

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стопника С.Г.

за участю секретаря судового засідання Касюдик О.О.

Розглянув матеріали справи

за позовом Чортківської районної ради, вул. Шевченка, 23, м. Чортків, Тернопільська область, 48500

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Улашківська сільська рада, с. Улашківці, Чортківський район, Тернопільська область, 48562

до відповідача-1: Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46001

відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське земельне агентство", вул. Монастирського, 44/28, м. Тернопіль, 46011

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Агро-Синтез "Поділля", с.Улашківці, Чортківський район, Тернопільська область

про визнання недійсними результатів торгів №10733 в частині продажу права оренди за лотами №20811 та №20812; скасування протоколів земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності №4 та №5 від 21 березня 2018 року

За участю представників:

Позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2

Відповідача-1: ОСОБА_3

Відповідача-2: ОСОБА_4

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: ОСОБА_5

Третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_6

В порядку ст.222 Господарського процесуального кодексу України (надалі – ГПК України) судом здійснювалося фіксування судового засідання (звукозапис) за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Акорд".

В судовому засіданні 22.04.2019 року, відповідно до ст.240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть справи: Чортківська районна рада, м. Чортків, Тернопільська область, звернулася до Господарського суду Тернопільської області із позовом до відповідачів: 1) Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області та 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське земельне агентство", м. Тернопіль, про: визнання недійсними результатів торгів №10733 в частині продажу права оренди за лотами №20811 та №20812; скасування протоколу земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності від 21 березня 2018 року №4, що складений Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське земельне агентство", Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області за результатами земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6125588300:01:001:1263, площею 16,2 га (Лот №20811); скасування протоколу земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності від 21 березня 2018 року №5, що складений Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське земельне агентство", Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області за результатами земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6125588300:01:001:1268, площею 9,53 га (Лот №20812) (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог вх.№3243 від 25.02.2019).

Ухвалою суду від 29.01.2019 відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 22.02.2019 на 10:00 год; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Улашківську сільську раду, с. Улашківці, Чортківський район, Тернопільська область.

Відповідно до ухвали суду від 12.02.2019 учасників судового процесу повідомлено про те, що підготовче засідання у справі №921/2/19 відбудеться 25.02.2019 о 10:00 год, у зв'язку із перебуванням судді Стопника С.Г. у відрядженні.

Ухвалою суду від 25.02.2019 підготовче засідання відкладено на 11.03.2019 на 11:30 год у зв'язку із залученням до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ТОВ "Агро-Синтез "Поділля", с.Улашківці, Чортківський район, Тернопільська область, та для надання можливості учасникам судового процесу подати додаткові заяви чи клопотання з процесуальних питань.

11.03.2019 судом, за клопотанням представника позивача, строк підготовчого провадження у даній справі продовжено на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 05.04.2019 на 11:30 год, про що учасників судового процесу належним чином повідомлено шляхом направлення на їх адреси відповідної ухвали суду.

Ухвалою суду від 26.03.2019 відмовлено у задоволенні клопотання Чортківської районної ради (вх.№4961 від 20.03.2019) про виклик та допит свідків у даній справі через відсутність в матеріалах справи нотаріально посвідчених заяв свідків, у яких були б викладені обставини, що суперечать іншим доказам у справі.

05.04.2019 судом задоволено клопотання Чортківської районної ради №04-24/194 від 04.04.2019 про долучення до матеріалів справи нотаріально посвідчених заяв свідків: ОСОБА_7 та ОСОБА_8; відмовлено у задоволенні клопотання Чортківської районної ради №04-24/195 від 04.04.2019 про залучення до участі у даній справі Чортківської районної державної адміністрації в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору; підготовче провадження у справі закрито та призначено її до судового розгляду по суті на 22.04.2019 на 10:00 год, про що постановлено відповідну ухвалу суду та повідомлено учасників процесу.

В судовому засіданні 22.04.2019 суд перейшов до розгляду справи по суті.

Представники позивача заявлені у позовній заяві вимоги підтримали (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог вх.№3243 від 25.02.2019) з підстав, викладених у позовній заяві, відповідях на відзиви відповідачів (вх.№3239 від 25.02.2019, вх.№4226 від 11.03.2019) та посилаючись на долучені до матеріалів справи докази.

Зокрема, ними вказується про те, що в порушення п.п.4, 5 рішень Чортківської районної ради від 21 грудня 2017 року №338 та №339, організатором торгів - Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області:

- не вчинено дій щодо визначення місця проведення торгів у приміщенні Чортківської районної ради та щодо оприлюднення оголошення про проведення таких торгів у місцевих друкованих засобах масової інформації, що призвело до порушення прав жителів Чортківського району на отримання повної інформації про проведення торгів, можливості брати участь у земельних торгах з метою отримання права оренди вищезазначених земельних ділянок, зменшило можливість участі в торгах потенційних покупців та, відповідно, вплинуло на формування ціни орендної плати, яка поступає в сільський бюджет і може спрямовуватися на розвиток інфраструктури села;

- визначено місце проведення земельних торгів: зал засідань ДП "Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (вул. Лисенка, 20а, м. Тернопіль), поряд з цим, в оголошеннях про лоти на офіційному сайті Держгеокадастру http://torgy.land.gov.ua/auction/lot-card/20811 зазначено місце проведення земельних торгів: Тернопільська область, Чортківський район, с. Базар; м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а (зал засідань ДП "Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою");

- оголошення про проведення торгів було оприлюднено тільки на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України (https://setam.net.ua) лоти №№20811, 20812, однак через недоліки програмного забезпечення, жителі району не мали змоги ознайомитися з пропозиціями, оскільки землі Улашківської, Шульганівської сільських рад, які пропонувалися в оренду, були розміщені під земельною ділянкою Базарської сільської ради, що також підтверджено представником виконавця аукціону на засіданні комісії 10.07.2018, де останній також погодився з тим, що розміщення інформації про проведення торгів у друкованих засобах масової інформації тільки б покращило надання доступу громадськості до інформації.

Представники позивача також просять суд врахувати, що рішення Чортківської районної ради №338 та №339 від 21.12.2017 року, які були обов’язковою підставою для проведення торгів, Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області були отримані та не оскаржувались, як такі, що суперечать нормам чинного законодавства. Від останнього не надходили листи у Чортківську районну раду щодо неможливості виконання зазначених рішень з певних причин. Отже, Чортківська районна рада мала правові підстави вважати, що такі рішення будуть виконані відповідачем-1, в тому числі і щодо забезпечення інформування громадськості про проведення торгів та результати торгів у визначений Чортківською районною радою та чинним законодавством спосіб. Вищенаведені обставини, як вказує позивач та його представники в судовому засіданні, свідчать про те, що аукціон з продажу права оренди земельних ділянок на території Улашківської сільської ради відбувся з порушенням чинного законодавства, зокрема, принципу рівного доступу до інформації про лоти, які пропонувались на аукціон.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Улашківська сільська рада, письмових пояснень по суті позову не подала, уповноважений представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та підтвердив, що земельні ділянки на даний час використовуються, а орендна плата сплачується до бюджету.

Представник відповідача-1 - Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області в судовому засіданні проти позову повністю заперечила з підстав, викладених також у відзиві на позовну заяву (вх.№2980 від 19.02.2019) та додаткових поясненнях до відзиву (вх.№5761 від 02.04.2019).

Зокрема, вказує на те, що пункти 4 та 5 рішень Чортківської районної ради №338 та №339 від 21.12.2017, які містять доручення здійснити ряд дій, а саме: "аукціон торгів щодо нарахування орендної плати" провести в приміщенні великого залу Чортківської районної ради, який забезпечений онлайн-трансляцією, інформувати громадськість про проведення торгів не пізніше, ніж за 30 днів до дня їх проведення, а також про результати торгів - через районну газету "Голос народу", є безпідставним, необґрунтованим та таким, що суперечить наданим районній раді повноваженням й ст.19 Конституції України. По перше, зі змісту рішень не вбачається, що саме Головному управлінню Держгеокадастру у Тернопільській області надано вказане доручення; по-друге, Головне управління в силу наданих повноважень є організатором земельних торгів, які проводяться у формі аукціону з продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності або прав на них, а не "аукціону торгів щодо нарахування орендної плати". Просить суд також врахувати, що районна рада є органом місцевого самоврядування, а Головне управління – органом виконавчої влади, тобто між ними відсутні відносини підпорядкування; повноваження із "координації" – виконання Головним управлінням рішень районної ради, не можуть мати зобов’язуючого характеру, передбачають лише внесення пропозицій, налагодження взаємодії тощо. Обов'язковість цих рішень районної ради для Головного управління є в частині затвердження землевпорядної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що відповідає приписам Закону України "Про оцінку земель". Головним управлінням, як організатором земельних торгів, було здійснено підготовку лотів (згідно вимог ч.4 ст.136 Земельного кодексу України), укладено договори з виконавцем земельних торгів (ТОВ "Українське земельне агентство") про проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення на території Улашківської сільської ради Чортківського району, передано документи та матеріали на лот виконавцю. Виконавцем земельних торгів - ТОВ "Українське земельне агентство" здійснено опублікування на офіційному веб-сайті Держгеокадастру оголошення про проведення земельних торгів, у якому за кожним лотом зазначено усю інформацію, яка визначена ч.4 ст.137 ЗК України. У зв’язку із наведеним, Головне управління вважає, що як організатором земельних торгів, ним не порушено вимог чинного законодавства України щодо підготовки лотів, підготовки до проведення та порядку проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок для ведення товарного с/г виробництва на території Улашківської сільської ради Чортківського району площею 16,1246 га (лот №20811) та площею 9,5381 га (лот №20812), відтак просить у задоволенні позову відмовити як необгрунтованого.

У додаткових поясненнях до відзиву на позовну заяву (вх.№5761 від 02.04.2019) Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області детально роз'яснено порядок відображення інформації про проведення аукціону на офіційній сторінці веб-сайту Держгеокадастру.

Позивач, з цього приводу, у відповіді на відзив (вх.№4226 від 11.03.2019) додатково зазначив, що відповідно до ст.17 Закону України "Про засади державної регіональної політики" координація діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з формування та реалізації державної регіональної політики здійснюється шляхом узгодження їх цілей, пріоритетів, завдань і заходів. Вважає, що Відповідач-1 мав вибір оприлюднити оголошення у місцевій газеті та визначити місце проведення торгів у приміщенні районної ради, або повідомити районну раду про неможливість чи небажання вчинення таких дій. Саме в цьому б полягало узгодження дій. Проте відповідач-1 цього не зробив, чим порушив вимоги ст.10 ЗК України. Щодо незазначення у рішеннях №338 та №339 від 21.12.2017 виконавців пунктів 4 і 5, то позивач пояснив, що таке зазначення було не обов’язкове, оскільки в силу ст.135 ЗК України організатором земельних торгів є орган виконавчої влади, що здійснює реалізацію права державної власності на земельні ділянки, тобто відповідач-1.

Відповідач-2 – ТОВ "Українське земельне агентство" згідно поданого відзиву на позов (вх.№2619 від 14.02.2019), підтриманого в судовому засіданні його представником, проти позову заперечує. Зокрема, вказує на те, що між ним, як Виконавцем, та ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області (Організатор) було укладено договори на проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення №60-0.7-18/18 та №63-0.7-18/18 від 07.02.2018, у яких (п.4.2) місцем надання послуг по проведенню земельних торгів вказано: м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а (зал засідань ДП "Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"). Відповідно до п.5.3.2 цих договорів та п.3 ст.137 ЗК України, Виконавцем було забезпечено опублікування на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України оголошення про проведення земельних торгів (аукціону №10733), призначених на 21 березня 2018 року, в тому числі окремо по кожному лоту №20811 та №20812. Вимоги Організатора щодо опублікування оголошення про проведення земельних торгів у друкованих засобах масової інформації не були передбачені ні умовами вищезгаданих договорів, ні будь-якими іншими документами, які регламентують відносини між Організатором та Виконавцем. Просить у задоволенні позову відмовити повністю, оскільки ні Організатор, ні Виконавець земельних торгів не порушили вимог чинного законодавства щодо підготовки, забезпечення та проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, площею 16,1246 га та площею 9,5381 га, які розташовані за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області.

Додатково, в судовому засіданні представник відповідача-2 підтвердив те, що при висвітленні інформації про лоти на сайті Держгеокадастру України інформація про аукціон в частині місцезнаходження лота (земельної ділянки) зливається з інформацією про місце проведення торгів. Щодо відображення земельних ділянок, вказаних у лотах №20811 та №20812, під землями Базарської сільської ради Чортківського району, пояснив, що 21.03.2018 на продаж права оренди (аукціон №10733) виставлялися земельні ділянки, розташовані на території кількох сільських рад Чортківського району: Базарської, Кривеньківської, Улашківської та Шульганівської. Оскільки інформація на сайті щодо переліку таких земельних ділянок по лотах аукціону відображена в алфавітному порядку, залежно від назви сільської ради, тому Базарська сільська рада (с. Базар) у переліку перша.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ТОВ "Агро-Синтез "Поділля", в судовому засіданні проти позову повністю заперечив з підстав, викладених також у письмових поясненнях по справі (вх.№4113 від 11.03.2019).

Зокрема, просить суд врахувати, що звертаючись із даним позовом до господарського суду Чортківська районна рада: - не довела наявності у неї певного суб’єктивного права чи законного інтересу і факту порушення такого права чи інтересу іншою особою чи особами; - не вказала правових норм, на підставі яких дійшла висновку, що відповідач-1 вчинив правопорушення; - не обгрунтувала правових підстав для звернення до суду з даним позовом в інтересах та у зв’язку із порушенням прав жителів Чортківського району, оскільки ні Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні", ні Земельний кодекс України не уповноважують районну раду звертатися до суду з позовом за наслідками проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок державної власності, що знаходяться за межами населених пунктів; - не довела, що вона представляє спільні інтереси декількох територіальних громад і діє відповідно до наданих цими територіальними громадами повноважень. Включення до рішень районної ради №338 та №339 від 21.12.2017 положень, які, як стверджує позивач, зобов’язують державний орган – ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області провести аукціон в місці, визначеному органом місцевого самоврядування, є порушенням ст.19 Конституції України, оскільки фактично поза межами повноважень районна рада примушує робити те, що не передбачено законодавством. Твердження позивача про те, що вказані рішення стосуються саме відповідачів і є обов’язкові для виконання останніми, представник третьої особи вважає такими, що не відповідають фактичним обставинам справи. Повідомив, що всі передбачені законодавством платежі у зв’язку з участю в земельних торгах ТОВ "Агро-Синтез "Поділля" були вчасно здійснені; на даний час товариство користується земельними ділянками площею 16,12 га та 9,53 га на підставі договорів оренди землі, які укладені відповідно до вимог законодавства. У зв’язку із наведеним, вважає позов безпідставним і необґрунтованим, та просить відмовити в його задоволенні.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників учасників судового процесу, господарський суд встановив:

- 21 грудня 2017 року сесією Чортківської районної ради, керуючись ст.23 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст.10, 19 Земельного кодексу України, ч.2 ст.43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", прийнято рішення №338 та №339 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу права оренди на земельних торгах за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області", відповідно до яких вирішено:

1) затвердити технічні документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу права оренди на земельних торгах за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області;

2) встановити, що з моменту прийняття даних рішень, затверджені вартісні показники земельної ділянки площею 16,1246 га, кадастровий номер 6125588300:01:001:1263 в сумі 382826,71 грн, та земельної ділянки площею 9,5381 га, кадастровий номер 6125588300:01:001:1268 в сумі 254807,09 грн – використати для нарахування орендної плати за використання землі;

3) встановити річну орендну плату за користування земельними ділянками згідно чинного законодавства;

4) аукціон торгів щодо нарахування орендної плати провести в приміщенні великого залу Чортківської районної ради, який забезпечений онлайн-трансляцією;

5) інформувати громадськість про проведення торгів (не пізніше як за 30 днів до дня їх проведення) та про результати торгів через районну газету "Голос народу";

6) продаж права оренди на земельних торгах передбачити терміном на 10 років.

- 21 березня 2018 в м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а, відбулися земельні торги (аукціон №10733), за результатами яких складено, зокрема, Протоколи земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності №4 (лот №20811 – право оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 16,1246 га, кадастровий номер 6125588300:01:001:1263) та №5 (лот №20812 – право оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення площею 9,5381 га, кадастровий номер 6125588300:01:001:1268), які позивач просить скасувати.

Як вбачається із змісту протоколу №4 від 21.03.2018, участь у торгах по лоту №20811 взяли 3 учасники: ТОВ "Агро-Синтез "Поділля" (с. Улашківці, Чортківський район, Тернопільська область), СТОВ "Сільцівське" (с. Сільце, Підгаєцький район, Тернопільська область) та ФОП ОСОБА_9 (смт. Скала-Подільська, Борщівський район, Тернопільська область). Переможцем земельних торгів по лоту визнано учасника – ТОВ "Агро-Синтез "Поділля".

Згідно відомостей, вказаних у протоколі №5 від 21.03.2018, участь у торгах по лоту №20812 взяли 3 учасники: ТОВ "Агро-Синтез "Поділля" (с. Улашківці, Чортківський район, Тернопільська область), СТОВ "Сільцівське" (с. Сільце, Підгаєцький район, Тернопільська область) та ФОП ОСОБА_10 (смт. Скала-Подільська, Борщівський район, Тернопільська область). Переможцем земельних торгів по вказаному лоту також визнано ТОВ "Агро-Синтез "Поділля".

Вказані протоколи підписані уповноваженими особами Організатора, переможця та Ліцитатора.

Частинами ч.ч. 22, 24 ст.137 Земельного кодексу України передбачено, що у процесі проведення торгів виконавець веде протокол, у якому зазначаються номер лота, стартова ціна та ціна продажу лота, відомості про переможця, номери рахунків, на які переможець повинен внести кошти за придбаний лот. У разі потреби до протоколу може вноситися й інша інформація. Протокол підписується переможцем, ліцитатором та організатором земельних торгів або його представником негайно після закінчення торгів за лотом у двох примірниках. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев’ятою цієї статті.

Відповідно до ч.1 ст.138 Земельного кодексу України земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки.

Як вказує відповідач-2 у відзиві на позов, в день проведення торгів – 21.03.2018, безпосередньо із переможцем Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області укладено договори оренди земельних ділянок; речові права користування земельними ділянками (право оренди) зареєстровано 20.04.2018 (щодо земельної ділянки площею 16,1246 га) та 29.03.2018 (щодо земельної ділянки площею 9,5381 га). Укладення договорів оренди вказаних земельних ділянок із ТОВ "Агро-Синтез "Поділля" за результатами земельних торгів 21.03.2018 підтверджується також представниками відповідача-1 та третіх осіб.

Наведене, за відсутності в матеріалах справи копій таких договорів оренди, в силу положень ч.1 ст.75 ГПК України, дає підстави вважати земельні торги за лотами №20811 та №20812 такими, що відбулися.

- В подальшому, у зв’язку із зверненням громадян с. Улашківці Чортківського району від 03.07.2018 року, 04 липня 2018 відбулося засідання постійної комісії з питань земельних відносин, екологічної політики, природокористування та сталого розвитку Чортківської районної ради, на якому, як вбачається із долученого витягу з протоколу засідання комісії №13, за участю представників ТОВ "Українське земельне агентство" та в.о. начальника відділу Держгеокадастру у Чортківському районі обговорено питання невиконання Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області пунктів 4 та 5 рішень №№335, 336, 338, 339, 340, 341 сесії районної ради від 21.12.2017 року.

- 10 липня 2018 року сесією Чортківської районної ради, за результатами розгляду звернення громадян с. Улашківці Чортківського району від 03.07.2018 року, листа Шульганівської сільської ради Чортківського району №144/3-33 від 02.07.2018 року, враховуючи прийняті Чортківською районною радою рішення від 21 грудня 2017 року №№335, 336, 338, 339, 340, 341 про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу права оренди на земельних торгах за межами населеного пункту на території Базарської, Улашківської та Шульганівської сільських рад Чортківського району Тернопільської області, керуючись п.п.6, 21, 30 ч.1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.10 Земельного кодексу України, враховуючи пропозиції постійної комісії з питань земельних відносин, екологічної політики, природокористування та сталого розвитку від 04 липня 2018 року, прийнято рішення №401, відповідно до п.п.1, 3 якого вирішено: визнати, що Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області не виконано пункти 4 та 5 рішень Чортківської районної ради від 21 грудня 2017 №335, №336, №338, №339, №340, №341 щодо інформування громадськості про проведення торгів та результати торгів на право оренди земельних ділянок, зазначених у вказаних рішеннях, у районній газеті "Голос народу", а також щодо не проведення торгів в приміщенні Чортківської районної ради, та, у зв'язку з цим, доручити виконавчому апарату Чортківської районної ради звернутися до суду щодо порушення Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області вищевказаних рішень, з проханням відмінити аукціони на право оренди на земельних торгах та розірвати договори продажу права оренди на земельних торгах.

У зв’язку із вищенаведеними обставинами, Чортківська районна рада звернулася із даним позовом про визнання недійсними результатів торгів №10733 в частині продажу права оренди за лотами №20811 та №20812; скасування протоколів земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності №4 та №5 від 21 березня 2018 року, стверджуючи про порушення прав жителів Чортківського району на отримання повної інформації про проведення торгів, що зменшило можливість участі в торгах потенційних покупців та, відповідно, вплинуло на формування ціни орендної плати, яка поступає в сільський бюджет і може спрямовуватися на розвиток інфраструктури села.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на наступні докази: рішення сесії Чортківської районної ради №338 та №339 від 21.12.2017, №401 від 10.07.2018, витяг з протоколу засідання постійної комісії з питань земельних відносин, екологічної політики, природокористування та сталого розвитку Чортківської районної ради №13 від 04 липня 2018, витяг з протоколу п’ятнадцятої сесії Чортківської районної ради від 10.07.2018, заяву (звернення) жителів села Улашківці від 03.07.2018, скриншот (зображення екрана) оголошення про лот №20811, оприлюдненого на веб-сайті Держгеокадастру (http://torgy.land.gov.ua/auction/lot-card/20811), нотаріально посвідчені заяви свідків ОСОБА_7 та ОСОБА_8

Так, відповідно до поданої заяви свідка ОСОБА_7, жителька с.Улашківці Чортківського району, зокрема, повідомила про те, що після звернення до неї у травні 2018 року, як до члена виконкому Улашківської сільської ради, односельчан з питанням чому віддали сад на території Улашківської сільської ради ТОВ "Агро-Синтез "Поділля", остання зайшла на сайт Держгеокадастру України, проте по селі Улашківці не знайшла жодних даних про проведення аукціону по вказаних земельних ділянках, однак знайшла їх, скориставшись пошуком по цілому Чортківському району. Проте з відображеної на сайті інформації так і не змогли зрозуміти де саме проводився аукціон.

У поданій заяві свідка ОСОБА_8, житель ІНФОРМАЦІЯ_1, депутат Чортківської районної ради, закріплений за територіальною громадою села Улашківці, повідомив про окремі обставини прийняття районною радою у грудні 2017 року рішень №338 та №339, звернення до нього в червні 2018 року мешканців села Улашківці, участь його на засіданні комісії районної ради 03 липня 2018 року.

Суд , на підставі ст.86 ГПК України, надавши оцінку наявним в матеріалах справи доказам та наведеним доводам, прийшов до висновку, що позовні вимоги до задоволення не підлягають, виходячи з такого.

За приписами ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Порядок продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах унормовано Главою 21 Земельного кодексу України.

Згідно з ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до ч.4 ст.122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Частиною 1 ст.135 ЗК України визначено, що земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.

Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Виконавцем земельних торгів є суб'єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.

Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги (ч.3 ст.135 ЗК України).

В даному випадку, організатором земельних торгів (аукціон №10733), що відбулися 21.03.2018, виступало Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області як розпорядник земель сільськогосподарського призначення державної власності на території області.

Відповідно до ч.ч.4, 5 ст.135 ЗК України проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; стартова ціна лота; строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги. Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем.

Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області, як Організатором, та ТОВ "Українське земельне агентство" (Виконавець) укладено Договори про проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки:

- №60-0.7-18/18 від 07.02.2018 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності площею 16,1246 га, кадастровий номер 6125588300:01:001:1263, яка розташована за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області;

- №63-0.7-18/18 від 07.02.2018 на земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності площею 9,5381 га, кадастровий номер 6125588300:01:001:1268, яка розташована за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області.

Відповідно до п.1.1 вказаних Договорів, Виконавець зобов’язався за рахунок власних коштів здійснити продаж на земельних торгах права оренди вищезазначених земельних ділянок з наступним відшкодуванням витрат за рахунок коштів, що сплачуються покупцем лота, що дорівнює 50% річної плати за користування земельною ділянкою, але не більше 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Підпунктами 5.3.1, 5.3.2 Договорів передбачено, що Виконавець зобов’язаний із отриманих від організатора земельних торгів документів та матеріалів сформувати інформаційну картку на лот за формою, встановленою наказом Мінагрополітики України від 25.09.2012 №580 "Про затвердження форм документів, необхідних для проведення земельних торгів"; опублікувати оголошення про проведення земельних торгів на офіційному веб-сайті Держгеокадастру.

Місце надання послуг, згідно п.4.2 Договорів, сторонами визначено: Тернопільська область, м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а (зал засідань ДП "Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою").

За змістом ч.4 ст.136 Земельного кодексу України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів і вона включає, зокрема: виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); державну реєстрацію земельної ділянки; державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.

Отже, визначення дати та місця проведення земельних торгів покладено законодавством виключно на Організатора.

Частинами 1-3 ст.137 ЗК України передбачено, що організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу. Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві. Із зазначених документації та матеріалів виконавець земельних торгів формує інформаційну картку на лот. Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів.

Таким чином, законодавством визначено процедуру продажу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності або прав на них на конкурентних засадах, якою участь органу місцевого самоврядування при вирішенні питань щодо визначення місця проведення земельних торгів чи щодо опублікування оголошення про проведення торгів, їх результатів - не передбачена.

Виходячи із положень ч.3 ст.137 ЗК України, передбачено обов’язок Виконавця земельних торгів забезпечити після отримання документів та матеріалів на лот опублікування оголошення про проведення земельних торгів на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Публікація такого оголошення додатково у друкованих засобах масової інформації не є обов’язковою, оскільки здійснюється лише за бажанням організатора.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, невиконання Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області пунктів 4, 5 рішень Чортківської районної ради №338 та №339 від 21.12.2017 не свідчить про порушення встановленої законодавством процедури проведення земельних торгів, що б давало підстави для визнання результатів торгів, що відбулися 21.03.2018, в частині лотів №20811 та №20812 недійсними.

Твердження позивача щодо обов’язковості визначення відповідачем-1 місця проведення земельних торгів у приміщенні Чортківської районної ради, як і щодо публікації оголошення про торги, їх результати в місцевих друкованих засобах масової інформації не базуються на нормах чинного законодавства, що визначає процедуру підготовки і проведення земельних торгів. Більше того, такі дії щодо надання переваги в отриманні інформації про проведення земельних торгів жителям району (що законодавством не передбачено), могли б бути розцінені як порушення принципу рівності учасників торгів, коло яких не може обмежуватись конкретним районом чи конкретних осіб.

Щодо недоліків при розміщенні на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України оголошення про проведення земельних торгів по лотах №20811 та №20812, на які посилається позивач, слід зазначити наступне.

Вимоги до змісту оголошення про проведення торгів передбачені ч.4 ст.137 Земельного кодексу України, зокрема визначено, що в оголошенні за кожним лотом зазначаються: найменування організатора земельних торгів; місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер; цільове призначення; умови договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису, який укладається на земельних торгах; стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою; місце і час проведення земельних торгів; розмір реєстраційного та гарантійного внесків, які сплачуються учасниками, порядок їх сплати; номери рахунків виконавця земельних торгів, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків; найменування та адреса виконавця земельних торгів, прізвище та посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами на лот.

Згідно ч.5 ст.137 Земельного кодексу України розміщення інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, здійснюється безоплатно. Технологічні та програмні засоби, необхідні для оприлюднення оголошення про проведення торгів, повинні забезпечувати юридичним та фізичним особам можливість безоплатного анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації із застосуванням поширених веб-оглядачів та редакторів, без необхідності застосування спеціально створених технологічних чи програмних засобів, цілодобово, без обмежень.

Як встановлено судом, Виконавцем – ТОВ "Українське земельне агентство", на виконання вищенаведених вимог законодавства, зокрема ч.4 ст.137 ЗК України, та умов укладених з Головним управлінням Держгеокадастру договорів, розміщено на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України (http://torgy.land.gov.ua/auction/) оголошення про проведення 21.03.2018 об 11 год. 00 хв. земельних торгів – аукціону №10733, з метою продажу права оренди, в тому числі на земельні ділянки з кадастровими номерами 6125588300:01:001:1263 та 6125588300:01:001:1268, які розташовані за межами населеного пункту на території Улашківської сільської ради Чортківського району Тернопільської області (лоти №20811 та №20812).

На вказаному сайті розміщено інформацію як загальну по номеру аукціону, так і по кожному лоту окремо.

При чому, загальна інформація про аукціон №10733, яка відображена на сайті включає: дату та час проведення аукціону – 21.03.2018 11:00; область: Тернопільська, район: Чортківський, населений пункт: с.Базар, місце проведення аукціону: м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а (зал засідань ДП "Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою").

Інформація по лотах аукціону №10733, зокрема по лоту №20811 та №20812 відображена на сайті за наступними посиланнями: http://torgy.land.gov.ua/auction/lot-card/20811 та http://torgy.land.gov.ua/auction/lot-card/20812, де у графі "Місце проведення земельних торгів" відображається: "Тернопільська область, Чортківський район, с. Базар; м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а (зал засідань ДП "Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою")". Крім того, вказані оголошення містять контактну інформацію особи, в якої можна ознайомитися із документами – директора ТОВ "Українське земельне агентство" ОСОБА_4

Згідно пояснень, наданих відповідачем-1 у додаткових поясненнях до відзиву (вх.№5761 від 02.04.2019), та представником відповідача-2 в судовому засіданні 22.04.2019, інформація про місцезнаходження лота (земельної ділянки) зливається (об’єднується) з інформацією про місце проведення торгів в одне поле. При цьому, інформація щодо місця знаходження лота (земельної ділянки), як от "Тернопільська область, Чортківський район, с. Базар" носить лише інформаційний характер, оскільки не містить інформації щодо місця проведення аукціону. Натомість, інша інформація, що відображена в полі "місце проведення земельних торгів", а саме: м. Тернопіль, вул. Лисенка, 20а (зал засідань ДП "Тернопільський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою") - визначає конкретне місце проведення аукціону. При чому, таким чином інформація відображається і по інших областях, що зумовлюється особливостями програмного забезпечення.

Як вказує позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, оскільки оголошення про проведення торгів було оприлюднено тільки на офіційному сайті Держгеокадастру України, через недоліки програмного забезпечення жителі Чортківського району не мали змоги ознайомитися з пропозиціями. Крім того, зазначає про те, що землі Улашківської, Шульганівської сільських рад, які пропонувалися в оренду, були розміщені під земельною ділянкою Базарської сільської ради, що за поясненнями представника виконавця на засіданні комісії, пояснюється як недосконалість програмного забезпечення.

З цього приводу, слід зазначити, що досконалість чи недосконалість програмного забезпечення є поняттям оціночним, і не підлягає встановленню в межах даної справи.

Відповідно до статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства; кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За приписами частини 2, 3 ст.4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Згідно ч.ч.1, 4 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ст. 76 ГПК України).

Згідно ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (допустимість доказів).

Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Судом з’ясовано, що інформація про дату, час та місце проведення земельних торгів з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих на території Улашківської сільської ради (аукціон №10733) була розміщена на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України, що забезпечувало юридичним та фізичним особам можливість її перегляду за різними критеріями пошуку (в тому числі по Чортківському району, номеру аукціону, номеру лоту тощо), що не позбавляло можливості потенційних покупців скористатись такими, як і уточнити розміщену на сайті інформацію в контактної особи.

В свою чергу, позивач не довів належними та допустимими доказами обставин, на які посилається як на підставу своїх вимог, а саме:

- не довів наявності порушення відповідачами процедури підготовки та проведення земельних торгів (аукціону №10733) в частині продажу права оренди земельних ділянок за лотами №20811 та №20812, направленого на обмеження доступу до інформації про проведення земельних торгів;

- не довів та нормативно не обґрунтував наявності порушеного суб’єктивного права чи інтересу як безпосередньо Чортківської районної ради, так і територіальної громади (жителів Чортківського району) за захистом якого звернувся до суду;

- не підтвердив наявності порушення суб’єктивних прав осіб (зокрема, жителів Чортківського району), які виявили бажання реалізувати своє право взяти участь в земельних торгах, однак не змогли ним скористатися внаслідок недосконалості відображення інформації на веб-сайті Держгеокадастру України, що призвело до зменшення участі в торгах потенційних покупців та, відповідно, вплинуло на формування ціни орендної плати.

Вказані обставини долученими до позовної заяви доказами, зокрема Витягами з протоколу засідання сесії районної ради від 10.07.2018 та протоколу засідання постійної комісії районної ради з питань земельних відносин, екологічної політики, природокористування та сталого розвитку від 04.07.2018; скриншотом (зображення екрана) оголошення про лот №20811, оприлюдненого на веб-сайті Держгеокадастру; нотаріально посвідченими заявами свідків ОСОБА_7 та ОСОБА_8 – не підтверджуються.

Щодо поданих заяв свідків, то слід також зазначити, що останні не містять інформації про відомі особисто свідкам фактичні дані, що мали місце до чи під час проведення оспорюваних земельних торгів, і які б мали значення для справи, а вказують про події, що відбулися в червні, липні 2018 року, тобто вже після їх проведення. Обставини, викладені у заявах свідків, зумовлені зверненнями мешканців села Улашківці та не суперечать іншим доказам у справі. У зв'язку із наведеним, такі заяви не можуть розцінюватись судом як належні та допустимі докази у даній справі.

Показання свідка, що ґрунтуються на повідомленнях інших осіб, не беруться судом до уваги (ч.4 ст.87 ГПК України).

Враховуючи вищенаведене, позовні вимоги є необгрунтованими та до задоволення не підлягають.

Відповідно до ст.129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 73-79, 86, 129, 194, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову Чортківської районної ради (вул. Шевченка, 23, м. Чортків, Тернопільська область), заявленого до відповідачів - Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське земельне агентство" (вул. Монастирського, 44/28, м.Тернопіль) про: визнання недійсними результатів торгів №10733 в частині продажу права оренди за лотами №20811 та №20812; скасування протоколів земельних торгів (аукціону) з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності №4 та №5 від 21 березня 2018 року - відмовити.

2. Витрати по сплаті судового збору покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано (ч.1 ст. 241 ГПК України).

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов’язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення, в порядку визначеному ст.ст.256-257 ГПК України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 02 травня 2019 року.

Суддя С.Г. Стопник

Джерело: ЄДРСР 81503748
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку