Провадження № 2/234/321/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2019 року Краматорський міський суд Донецької області у складі:
головуючого судді – Лутай А.М.
за участю: секретаря судового засідання – Пагуліч Д.Г.
представника позивача – ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Краматорськ цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» про захист прав споживачів та зобов’язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_3 30.08.2018р звернулась до суду з дійсним позовом, вказуючи, що вона є внутрішньо переміщеною особою (далі - ВПО), що підтверджується довідкою про взяття на облік ВПО №1455023909 від 09.06.2016р, виданою УСЗН Димитровської міської ради. Зазначає, що вона є пенсіонером за віком, перебуває на обліку в УПФУ в м.Димитрові, де отримувала пенсію на картку АТ «Державний ощадний банк України». Для отримання грошових коштів вона надала повноваження своєму представнику ОСОБА_4 щодо управління її банківським рахунком. Вказує, що 01 березня 2017 року вона втратила можливість здійснювати видаткові операції за своєю карткою через блокування її рахунку банком, у зв’язку з чим звернулася до останнього за наданням пояснення, однак відповідач відмовився надавати відповідну інформацію. Вважає, що відповідач порушив її право власності на грошові кошті, а саме - пенсійні виплати, що надійшли на рахунок. Просить зобов‘язати відповідача відновити видаткові операції по її рахунку з використанням додаткових банківських карток, усунути перешкоди у її володінні, користуванні та розпорядженні коштами на її банківському рахунку.
Представник позивачки ОСОБА_1 позов ОСОБА_3 підтримав в повному обсязі, наполягав на його задоволенні, та в судовому засіданні надав пояснення, аналогічні тим, що викладені в позовній заяві.
Представник відповідача ОСОБА_2 заперечував проти задоволення позову ОСОБА_3 і в судовому засіданні пояснив, що Постанови КМУ є актами законодавства України, обов’язковими до виконання, які, враховуючи спеціальні норми, ст.55 Закону України «Про банки і банківську діяльність», ст.13 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», норми п.8.2 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків в національній та іноземній валютах, затвердженої постановою правління НБУ від 12.11.2003р №492, можуть передбачати обмеження використання поточних рахунків, операції за яким можуть здійснюватися з використанням електронних платіжних засобів. Пунктом 1 постанови КМУ «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» від 05.11.2014р №637 визначено, що дія платіжних карток установлюється на строк до трьох років за умови проходження фізичної ідентифікації клієнта в установах публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» (перші два рази – кожні шість місяців, надалі – кожні 12 місяців). Після завершення строку дії картка перевипускається за рахунок публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України». Фізична ідентифікація клієнта, якому відкрито поточний рахунок в установі ПАТ «Державний ощадний банк України» для отримання пенсії, до отримання ним в установленому порядку платіжної картки, яка водночас є пенсійним посвідченням, проводиться кожні три місяці з дня відкриття рахунка або з дня попередньої ідентифікації. У разі непроходження фізичної ідентифікації одержувачем соціальних виплат, публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» зупиняє видаткові операції за поточним рахунком і не пізніше ніж наступного робочого дня інформує про таке рішення: щодо одержувачів пенсій – Пенсійний фонд України та Міністерство фінансів; щодо одержувачів інших соціальних виплат – структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м.Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад і міністерство фінансів. Відновлення видаткових операцій проводиться ПАТ «Державний ощадний банк України» з дати, наступної за днем проведення фізичної ідентифікації клієнта в установах ПАТ «Державний ощадний банк України». З огляду на вищезазначене дії АТ «Ощадбанк» щодо зупинення видаткових операцій позивача у зв’язку з непроходженням останнім ідентифікації є правомірними, здійснені у відповідності до вимог постанови КМУ «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» від 05.11.2014р №637, яка є чинною та обов’язковою для виконання, в тому числі для АТ «Ощадбанк».
Суд, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, вивчивши та оцінивши докази по справі у їх сукупності, вважає позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з такого.
Встановлено, що позивачка ОСОБА_3С, згідно копії паспорту серії ВЕ №189252, виданого 14.11.2001р Амвросіївським РВ УМВС України в Донецькій області, зареєстрована за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачці призначено пенсію за віком з 01 січня 1992 року безстроково.
Відповідно до довідки від 09.06.2016р №1455023909 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, позивачка була взята на облік як внутрішньо переміщена особа за адресою: Донецька область, Красноармійський район, м.Димитрово-7, вул.Миру, 5. Закінчення дії довідки – 08.12.2016 року.
09 червня 2016 року між позивачкою ОСОБА_3 та відповідачем в особі уповноваженої посадової особи філії Донецьке обласне управління ПАТ «Ощадбанк» ТВБВ №10004/0218, було укладено Договір комплексного банківського обслуговування фізичних осіб та відкриття поточного рахунку з використанням електронного платіжного засобу (платіжної картки) на підставі заяви про приєднання до цього договору позивачки.
Відповідно до умов договору, Банк відкриває Картковий Рахунок у строк до 3 (трьох) Банківських днів з дня отримання Банком повного пакету документів, що вимагаються від Клієнта для відкриття Карткового рахунку та здійснення ідентифікації, верифікації, вивчення Клієнта згідно з вимогами Законодавства про легалізацію, в тому числі нормативно-правових актів НБУ з питань відкриття рахунків та фінансового моніторингу (без встановлення Кредиту), та у строк до 5 (п’яти) Банківських днів - з встановленням Кредиту (п.1.3 Договору).
В зазначеному Договорі передбачені особливості обслуговування Карткових рахунків для зарахування пенсії, соціальної допомоги та прирівняних до них виплат, зокрема, в п.10.2.1 вказано, що на Картковий рахунок зараховуються суми пенсій, соціальної допомоги та прирівняних до них виплат, перераховані органами, установами, організаціями, які здійснюють нарахування і виплату пенсій, соціальної допомоги та прирівняних до них виплат.
Як вбачається з копії листа начальника відділу електронної комерції та платіжних засобів ПАТ «Державний ощадний банк України» від 07.11.2018р, у зв’язку з непроходженням процедури фізичної ідентифікації, з 01.03.2018р за картковим рахунком №26259502680906, який відкритий на ім’я ОСОБА_3, було зупинено видаткові операції на виконання Постанови КМУ №637 від 05.11.2014р «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам». Основна картка по рахунку була знищенав у зв’язку із неотриманням її клієнтом, операції по рахунку ОСОБА_3 здійснювались з використанням додаткової картки, випущеної на ім’я ОСОБА_4 За інформацією ТВБВ №10004/0218 клієнт ОСОБА_3 до відділення жодного разу не зверталась.
Статтею ст.46 Конституції України визначено право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Статтею 8 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Відповідно до ст.7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» для взятої на облік внутрішньо переміщеної особи реалізація прав, зокрема, на пенсійне забезпечення здійснюється відповідно до законодавства України. Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв'язання проблем, пов'язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.
Право на отримання пенсії є об’єктом захисту за статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (справа ЄСПЛ «Мюллер проти Австрії», 1975 рік) та пов’язане з правом мирно володіти своїм майном.
Разом з тим, в статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод також вказано, що ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Європейський суд з прав людини (далі – ЄСПЛ) у своїй практиці виходить із того, що положення ст.1 Першого протоколу містить три правила: (а) перше правило має загальний характер і проголошує принцип мирного володіння майном; (б) друге – стосується позбавлення майна і визначає певні умови для визнання втручання у право на мирне володіння майном правомірним; (в) третє – визнає за державами право контролювати використання майна за наявності певних умов для цього. Зазначені правила не застосовуються окремо, вони мають тлумачитися у світлі загального принципу першого правила, але друге та третє правило стосуються трьох найважливіших суверенних повноважень держави: права вилучати власність у суспільних інтересах, регулювати використання власності та встановлювати систему оподаткування.
У практиці ЄСПЛ напрацьовано три головні критерії, які слід оцінювати на предмет відповідності втручання в право особи на мирне володіння своїм майном принципу правомірного втручання, сумісного з гарантіями ст.1 Першого протоколу, а саме: (а) чи є втручання законним; (б) чи переслідує воно «суспільний інтерес»; (в) чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям.
Згідно зі ст.14 Закону України від 20 березня 2003 року «Про боротьбу з тероризмом» у районі проведення антитерористичної операції можуть вводитися тимчасово обмеження прав і свобод громадян.
Указом Президента України від 14 квітня 2014 року №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України» та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року №1275-р, смт.Новоамвросіївське Донецької області входить до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція.
Постановою Національного банку України від 23 липня 2014 року №436 на території Донецької та Луганської областей з 24 липня 2014 року запроваджено надзвичайний режим роботи банківської системи.
Постановою від 06 серпня 2014 року №466 «Про призупинення здійснення фінансових операцій» Національний банк України зобов'язав банки України, небанківські установи та національного оператора поштового зв'язку, які є учасниками платіжних систем, призупинити здійснення усіх видів фінансових операцій на території, яка не контролюється українською владою.
Згідно із п.5 ч.1 ст.6 Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» основними напрямами захисту прав і свобод цивільного населення на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях є надання, зокрема, соціальних послуг на контрольованих Україною територіях.
Відповідно до ч.2 ст.51 Закону України «Про банки і банківську діяльність» банківські розрахунки проводяться у готівковій та безготівковій формах згідно із правилами, встановленими нормативно-правовими актами Національного банку України.
Згідно із ч.1 ст.55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» відносини банку з клієнтом регулюються законодавством України, нормативно-правовими актами Національного банку України та угодами (договорами) між клієнтом та банком.
Статтею 13 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» передбачено, що порядок виконання операцій із застосуванням платіжних інструментів, у тому числі обмеження щодо цих операцій, визначаються законами України та нормативно-правовими актами Національного банку України.
У свою чергу, положеннями п.8.2. Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків в національній та іноземних валютах, затвердженої постановою правління Національного банку України від 12.11.2003р №492 (надалі - Інструкція), визначено, що поточний рахунок, операції за яким можуть здійснюватися з використанням електронних платіжних засобів, використовується відповідно до визначених цією Інструкцією режимів поточних рахунків з урахуванням обмежень, установлених законодавством України, у тому числі цією главою.
Таким чином, постанови Кабінету Міністрів України є актами законодавства України, обов’язковими до виконання, які із урахуванням спеціальних норм ст.ст.51, 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність», ст.13 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», п.8.2. Інструкції можуть передбачати обмеження використання поточних рахунків, операції за яким можуть здійснюватися з використанням електронних платіжних засобів.
Згідно п.1 Порядку №509 «Про облік внутрішньо переміщених осіб», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року (в редакції станом на 09 вересня 2015 року) довідка є документом, який видається внутрішньо переміщеній особі.
Відповідно до абз.3 п.6 Порядку №509 строк дії такої довідки становить шість місяців з дати її видачі.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» від 05.11.2014р №637 (у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014р №509. Виплата (продовження виплати) пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення (далі - соціальні виплати), що призначені зазначеним особам, проводиться через рахунки та мережу установ і пристроїв публічного акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території населених пунктів, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.
Соціальні виплати особам з інвалідністю I групи та іншим особам, які, за висновком лікарсько-консультативної комісії, не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, за їх письмовою заявою можуть проводитися публічним акціонерним товариством “Укрпошта” з доставкою за фактичним місцем проживання/перебування таких осіб; для ідентифікації одержувачів пенсій, які є внутрішньо переміщеними особами, та забезпечення виплати пенсій таким особам проводиться емісія платіжних карток, які водночас є пенсійними посвідченнями, із зазначенням на них графічної та електронної інформації про власника та його електронного цифрового підпису.
У вищевказаному пункті 1 також установлено, що дія платіжних карток установлюється на строк до трьох років за умови проходження фізичної ідентифікації клієнта в установах публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» (перші два рази - кожні шість місяців, надалі - кожні 12 місяців). Після завершення строку дії картка перевипускається за рахунок публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України». Фізична ідентифікація клієнта, якому відкрито поточний рахунок в установі публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» для отримання пенсії, до отримання ним в установленому порядку платіжної картки, яка водночас є пенсійним посвідченням, проводиться кожні три місяці з дня відкриття рахунка або з дня попередньої ідентифікації. У разі непроходження фізичної ідентифікації одержувачем соціальних виплат публічне акціонерне товариство «Державний ощадний банк України» зупиняє видаткові операції за поточним рахунком і не пізніше ніж наступного робочого дня інформує про таке рішення: щодо одержувачів пенсій - Пенсійний фонд України та Міністерство фінансів; щодо одержувачів інших соціальних виплат - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м.Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад і Міністерство фінансів.
З аналізу наведених норм законодавства вбачається, що зупинення видаткової операції (блокування рахунку) клієнту банку може бути здійснено в разі не виконання клієнтом вимог пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 05.11.2014р №637, із урахуванням змін, які були внесені до вказаного пункту після укладення сторонами цієї справи Договору від 09.06.2016р про комплексне банківське обслуговування фізичних осіб та відкриття поточного рахунку про відкриття та обслуговування рахунку, випуск та надання платіжної картки.
Отже, втручання держави у порядок володіння позивачем своїми пенсійними виплатами, які зберігаються на рахунку в ПАТ «Державний Ощадний банк України» є: 1) законним, тобто відбувається на підставі передбачуваних та чітких законів і підзаконних нормативно-правових актів; 2) переслідує значний суспільний інтерес у контролюванні правомірності соціальних виплат на непідконтрольних територіях, зокрема недопущення виплат на ім’я тих осіб, які померли на непідконтрольній території та факт смерті яких не встановлено органами влади України, або недопущення інших зловживань щодо отримання пенсійних виплат на непідконтрольній території; 3) пропорційним визначеним цілям, тобто не перевищує меж необхідності, які випливають із публічного інтересу.
Як встановлено судом, ОСОБА_3 до відділення АТ «Ощадбанк» жодного разу не зверталась для проходження ідентифікації, а отже в даному випадку блокування відповідачем рахунку позивача з підстав не проходження ідентифікації останньої відповідає вимогам чинного законодавства, зокрема постанові Кабінету Міністрів України №637 від 05.11.2014р.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.
Керуючись ст.ст.10,12,13, 137, 141, 263-265 ЦПК України, суд –
ВИРІШИВ:
Відмовити ОСОБА_3 в задоволенні її позовних вимог до Публічного акціонерного товариства «Державний ощадний банк України» про захист прав споживачів та зобов’язання вчинити певні дії.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана до Донецького апеляційного суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.
Вступна та резолютивна частини рішення виготовлені в нарадчій кімнаті та проголошені 12.04.2019р.
Суддя: А.М.Лутай