open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №1.380.2019.000624

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 травня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Хоми О.П., розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до Приватного акціонерного товариства «Укрзахідвуглебуд» про застосування заходів реагування,

в с т а н о в и в :

Головне управління Держпраці у Львівській області (далі - позивач, ГУ Держпраці у Львівській області) звернулося до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства «Укрзахідвуглебуд» (далі - відповідач, ПАТ «Укрзахідвуглебуд»), в якому, з урахуванням заяви про зміну підстав позову, просить:

- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ПАТ «Укрзахідвуглебуд», а саме заборонити подальшу експлуатацію автокрана АК-8, автокрана КС-33562А МАЗ 5334, автокрана КС-4572, крана баштового КБ-405.2, крана МКГ-25-БР, крана на г/х МКГ-25, крана на пневматичному ходу КС-5363; експлуатацію електричного устаткування електричних мереж напругою понад 1000В (до 6кВ включно) (трансформаторної підстанції ЗТП-113, трансформаторної підстанції ЗТП-151) до усунення зазначених у позовній заяві порушень;

- звернути рішення до негайного виконання.

Позовні вимоги мотивовані тим, що під час проведення планової перевірки в ПАТ «Укрзахідвуглебуд» було виявлено факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які викладено в акті перевірки суб’єкта господарювання від 13.12.2018 №13/09/132/1230 та які зумовили звернення до суду з позовом. Ряд виявлених порушень в частині експлуатації обладнання створюють загрозу життю та здоров’ю працівників. Тому продовження експлуатації такого обладнання, без усунення порушень законодавства у сфері охорони праці, є неможливим. Позаплановою перевіркою, результати якої викладено в акті від 27.03.2019 №13/09/132/0312, встановлено часткове усунення ПАТ «Укрзахідвуглебуд» виявлених в ході планової перевірки порушень. Однак таке усунення не впливає на безпечність експлуатації відповідного обладнання.

Відповідач не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.

Ухвалою від 11.02.2019 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі, відповідачу запропоновано подати відзив на позов з посиланням на докази, якими такий обґрунтовується.

09.04.2019 позивачем подано заяву про зміну підстав позову з доказами направлення такої позивачу.

Ухвалою суду від 24.04.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

24.04.2019 суд перейшов до письмового провадження.

Суд, з’ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

ГУ Держпраці у Львівській області повідомленням від 15.11.2018 №565/1/11-20 повідомило ПАТ «Укрзахідвуглебуд» про проведення планової перевірки суб’єктів господарювання. Зазначений в повідомленні час перевірки узгоджується з наявною в матеріалах справи копією річного плану здійснення державного нагляду (контролю) ГУ Держпраці у Львівській області на 2018 рік.

Уповноваженими посадовими особами ГУ Держпраці у Львівській області відповідно наказу від 07.12.2018 №2937-П та направлення про проведення перевірки від 07.12.2018 №2737 у присутності уповноважених осіб відповідача – головного інженера ОСОБА_1, в.о. провідного інженера з охорони праці ОСОБА_2, головного механіка ОСОБА_3, 11.12.2018 проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ПАТ «Укрзахідвуглебуд».

За результатами перевірки складено акт від 13.12.2018 №13/09/132/1230.

Як вбачається із акта перевірки, плановою перевіркою встановлено ряд порушень, які створюють загрозу життю та здоров’ю працівників, а саме:

- відсутній дозвіл на обладнання та експлуатацію об'єктів, машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, одержаного відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, що експлуатується на підприємстві, а саме вантажопідіймальних кранів і машини: автокрана АК-8, автокрана КС-33562А МАЗ 5334, автокрана КС-4572, крана баштового КБ-405.2, крана МКГ-25-БР, крана на г/х МКГ-25, крана на пневматичному ходу КС-5363, що є порушенням абзацу 1 пункту 6, п.11 дод. 3 «Постанови КМУ №1107» (із змінами), які містять вимоги - дозвіл за формою видається: роботодавцеві - на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3, а саме: на вантажопідіймальні крани і машини, ліфти, ескалатори, пасажирські конвеєри, пасажирські підвісні канатні дороги, фунікулери, підйомники та колиски для підіймання працівників;

- допускається експлуатація автокрана АК-8, автокрана КС-33562А МАЗ 5334, автокрана КС-4572, крана баштового КБ-405.2, крана МКГ-25-БР, крана на г/х МКГ-25, крана на пневматичному ходу КС-5363, які не пройшли технічного огляду та не мають позитивних результатів проведеного технічного огляду, що є порушенням п.7 гл.2 розд. VІІ «Правила охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання» (далі - Правила), який містить вимогу - до роботи не допускаються вантажопідіймальні крани та машини, що не пройшли технічного огляду чи експертного обстеження та не мають позитивних результатів проведеного технічного огляду чи експертного обстеження, а знімні вантажозахоплювальні пристрої і тара - періодичного огляду, визначеного цими Правилами. Забраковані знімні вантажозахоплювальні пристрої та тара, а також ті, що не мають бирок (клейм), не повинні знаходитися в місцях виконання робіт;

- не розроблені та не затверджені суб’єктом господарювання технологічні карти щодо організації безпечного проведення робіт вантажопідіймальними кранами, що є порушенням п.13 гл.2 розд. VІІ Правил, який містить вимогу - організація безпечного проведення робіт вантажопідіймальними кранами має здійснюватися відповідно до попередньо розроблених і затверджених суб’єктом господарювання ПВР або технологічних карт на виконання цих робіт, технологічних карт складування вантажів, навантажування та розвантажування рухомого складу (автомобільного, залізничного), з якими ознайомлені (під підпис) працівник, відповідальний за безпечне проведення робіт вантажопідіймальними кранами, машиністи кранів і стропальники;

- допускається експлуатація автокрана АК-8, автокрана КС-33562А МАЗ 5334 при пошкодженій ізоляції струмоведучих частин електрообладнання, що є порушенням п.14 гл.6 розд. VІ Правил, який містить вимогу - робота крана забороняється за наявності таких несправностей: тріщини, деформації у розрахункових елементах металоконструкцій та інші пошкодження, що перевищують граничні норми бракування елементів вантажопідіймальних кранів та машин, зазначені в додатку 8 до цих Правил; тріщин в елементах змінних вантажозахоплювальних органів (гака, траверсі тощо), якщо відсутні шплінти, затискувачі або послаблені елементи кріплень канатів; гак не обертається в обоймі; гайка, що кріпить гак, не має пристрою, що унеможливлює її самовідгвинчування; вантажний канат має обірвану сталку, місцеве пошкодження або спрацювання, що перевищує встановлену норму (дані про бракування канатів наведені в пунктах 41-48 глави 3 цього розділу); деталі гальм механізмів підіймання вантажу та зміни вильоту стріли мають пошкодження; не діє або не відрегульований та неопломбований обмежувач вантажопідіймальності (обмежувач граничного вантажу) та/або обмежувач вантажного моменту; відсутні огорожі механізмів і оголених струмопровідних частин електрообладнання; ненадійно закріплені редуктори, гальмівні шківи, підшипники, електродвигуни та інше обладнання крана (неповна кількість кріпильних виробів, незатягнені різьбові з’єднання, відсутність стопорних або пружинних шайб тощо; корпуси контролерів та іншого електрообладнання, а також металоконструкції крана перебувають під напругою; тролеї, розташовані на мосту крана, стикаються між собою або з металоконструкціями крана; струмознімачі торкаються суміжних тролеїв; гнучкі тролеї значно звисають; ізоляція електропровідників пошкоджена; заземлюючі провідники обірвані; відсутній діелектричний килимок у кабіні кранівника не діють кінцеві вимикачі або їх важелі не повертаються в початкове положення; не діють блокувальні контакти люка, дверей входу до кабіни тощо, не працює нульове блокування контролерів; не діють автоматичні протиугінні пристрої; несправний звуковий сигнальний пристрій;

- допускається експлуатація автокрана АК-8, автокрана КС-33562А МАЗ 5334 при відсутності попереджувального звукового сигналу, що є порушенням п.14 гл.6 розд. VІ Правил, який містить вимогу - робота крана забороняється за наявності таких несправностей: тріщини, деформації у розрахункових елементах металоконструкцій та інші пошкодження, що перевищують граничні норми бракування елементів вантажопідіймальних кранів та машин, зазначені в додатку 8 до цих Правил; тріщин в елементах змінних вантажозахоплювальних органів (гака, траверсі тощо), якщо відсутні шплінти, затискувачі або послаблені елементи кріплень канатів; гак не обертається в обоймі; гайка, що кріпить гак, не має пристрою, що унеможливлює її самовідгвинчування; вантажний канат має обірвану сталку, місцеве пошкодження або спрацювання, що перевищує встановлену норму (дані про бракування канатів наведені в пунктах 41-48 глави 3 цього розділу); деталі гальм механізмів підіймання вантажу та зміни вильоту стріли мають пошкодження; не діє або не відрегульований та неопломбований обмежувач вантажопідіймальності (обмежувач граничного вантажу) та/або обмежувач вантажного моменту; відсутні огорожі механізмів і оголених струмопровідних частин електрообладнання; ненадійно закріплені редуктори, гальмівні шківи, підшипники, електродвигуни та інше обладнання крана (неповна кількість кріпильних виробів, не затягнуто різьбові з’єднання, відсутність стопорних або пружинних шайб тощо; корпуси контролерів та іншого електрообладнання, а також металоконструкції крана перебувають під напругою; тролеї, розташовані на мосту крана, стикаються між собою або з металоконструкціями крана; струмознімачі торкаються суміжних тролеїв; гнучкі тролеї значно звисають; ізоляція електропровідників пошкоджена; заземлюючі провідники обірвані; відсутній діелектричний килимок у кабіні кранівника не діють кінцеві вимикачі або їх важелі не повертаються в початкове положення; не діють блокувальні контакти люка, дверей входу до кабіни тощо, не працює нульове блокування контролерів; не діють автоматичні протиугінні пристрої; несправний звуковий сигнальний пристрій;

- у ПАТ «Укрзахідвуглебуд» відсутній дозвіл на експлуатацію електричного устаткування електричних мереж напругою понад 1000В (до 6кВ включно), яке експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1» та «Шахтобудівельного управління №2» (термін дії попереднього дозволу № 190.13.46-45.23.0 від 26.02.2013 р. закінчився 26.02.2018 року, що є порушенням абзацу 1 пункту 6, пункту 8 додатку 3 Порядку, який затверджений постановою КМУ №1107 (із змінами), які містять вимоги - дозвіл за формою видається: роботодавцеві - на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3, а саме: на устаткування напругою понад 1000 В (електричне устаткування електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання);

- не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок підприємства, що вичерпали свій ресурс, яке експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1» та «Шахтобудівельного управління №2» експертно-технічним центром Держнаглядохоронпраці або іншими спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл Держнаглядохоронпраці на виконання таких робіт, що є порушенням п. 8.6 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (далі – Правила електроустановок споживачів), який містить вимогу - опосвідчення стану безпеки тих електроустановок споживачів, що вичерпали свій ресурс, провадиться експертно-технічними центрами Держнаглядохоронпраці або іншими спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл Держнаглядохоронпраці на виконання таких робіт. За необхідності до вказаних робіт залучаються представники заводів-виробників електроустаткування, представники експлуатаційних організацій;

- не проведено профілактичні випробування та технічний огляд електрообладнання трансформаторної підстанції ЗТП-113, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1», що є порушенням п.1.3.1 Правила електроустановок споживачів, який містить вимогу - керівник підприємства зобов’язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів;

- непрацездатне освітлення в приміщеннях РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-113, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1», що є порушенням п.1.1.7 Правил електроустановок споживачів, який містить вимогу - електрообладнання, конструкції, комплектувальні деталі, вузли вітчизняного та іноземного виробництва повинні відповідати вимогам чинних нормативних документів в Україні;

- відсутні первинні засоби пожежогасіння (справні вогнегасники, пісок та лопата) в РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-113, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1», що є порушенням п.1.1.5 Правила електроустановок споживачів, який містить вимогу - первинні засоби пожежогасіння, які застосовуються в електроустановках, мають відповідати Правилам пожежної безпеки в Україні, затвердженим Управлінням Державної пожежної охорони МВС України 14.06.95 та зареєстрованим в Мінюсті України 14.07.95 за № 219/755;

- електрообладнання трансформаторної підстанції ЗТП-113, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1», не очищене від забруднення та відкладень масляних випарів, що є порушенням п.1.1.7 Правил електроустановок споживачів. який містить вимогу - електрообладнання, конструкції, комплектувальні деталі, вузли вітчизняного та іноземного виробництва повинні відповідати вимогам чинних нормативних документів в Україні;

- не проведено профілактичні випробування та технічний огляд електрообладнання трансформаторної підстанції ЗТП-151, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №2», що є порушенням п.1.3.1 Правил електроустановок споживачів, який містить вимогу - керівник підприємства зобов’язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів;

- непрацездатне освітлення в РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-151, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №2», що є порушенням п.1.1.7 «ПБЕЕС» (НПАОП 40.1.21-98), який містить вимогу - електрообладнання, конструкції, комплектувальні деталі, вузли вітчизняного та іноземного виробництва повинні відповідати вимогам чинних нормативних документів в Україні;

- електрообладнання трансформаторної підстанції ЗТП-151, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №2», не очищене від забруднення та відкладень масляних випарів, що є порушенням п.1.1.7 Правила електроустановок споживачів, який містить вимогу - електрообладнання, конструкції, комплектувальні деталі, вузли вітчизняного та іноземного виробництва повинні відповідати вимогам чинних нормативних документів в Україні;

- відсутні первинні засоби пожежогасіння (справні вогнегасники, пісок та лопата) в приміщеннях РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-151, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №2», що є порушенням п.1.1.5 Правил електроустановок споживачів, який містить вимогу - первинні засоби пожежогасіння, які застосовуються в електроустановках, мають відповідати Правилам пожежної безпеки в Україні, затвердженим Управлінням Державної пожежної охорони МВС України 14.06.95 та зареєстрованим в Мінюсті України 14.07.95 за № 219/755.

На підставі висновків акта перевірки від 13.12.2018 №13/09/132/1230 складено припис від 13.12.2018 №13/09/132/1230-0963.

Уповноваженими посадовими особами ГУ Держпраці у Львівській області 25.03.2019 у присутності уповноважених осіб відповідача – головного інженера ОСОБА_1, в.о. провідного інженера з охорони праці ОСОБА_2, головного механіка ОСОБА_3, з метою контрою виконання припису від 13.12.2018 №13/09/132/1230-0963 проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ПАТ «Укрзахідвуглебуд».

Результати позапланової перевірки оформлено актом від 27.03.2019 №13/09/132/0312.

Як видно з акту від 27.03.2019 №13/09/132/0312, відповідачем частково усунуто виявлені при плановій перевірці порушення. Однак порушення, які створюють загрозу життю та здоров’ю працівникам ПАТ «Укрзахідвуглебуд», не усунуто:

- відсутній дозвіл на обладнання та експлуатацію об'єктів, машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, одержаного відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, що експлуатується на підприємстві, а саме вантажопідіймальних кранів і машини: автокрана АК-8, автокрана КС-33562А МАЗ 5334, автокрана КС-4572, крана баштового КБ-405.2, крана МКГ-25-БР, крана на г/х МКГ-25, крана на пневматичному ходу КС-5363, що є порушенням абзацу 1 пункту 6, п.11 дод. 3 «Постанови КМУ №1107» (із змінами), які містять вимоги - дозвіл за формою видається: роботодавцеві - на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3, а саме: на вантажопідіймальні крани і машини, ліфти, ескалатори, пасажирські конвеєри, пасажирські підвісні канатні дороги, фунікулери, підйомники та колиски для підіймання працівників;

- у ПАТ «Укрзахідвуглебуд» відсутній дозвіл на експлуатацію електричного устаткування електричних мереж напругою понад 1000В (до 6кВ включно), яке експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1» та «Шахтобудівельного управління №2» (термін дії попереднього дозволу № 190.13.46-45.23.0 від 26.02.2013 р. закінчився 26.02.2018 року, що є порушенням абзацу 1 пункту 6, пункту 8 додатку 3 Порядку, який затверджений постановою КМУ №1107 (із змінами), які містять вимоги - дозвіл за формою видається: роботодавцеві - на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3, а саме: на устатковання напругою понад 1000 В (електричне устатковання електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання);

- не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок підприємства, що вичерпали свій ресурс, яке експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1» та «Шахтобудівельного управління №2» експертно-технічним центром Держнаглядохоронпраці або іншими спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл Держнаглядохоронпраці на виконання таких робіт, що є порушенням п. 8.6 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів» (далі – Правила електроустановок споживачів), який містить вимогу - опосвідчення стану безпеки тих електроустановок споживачів, що вичерпали свій ресурс, провадиться експертно-технічними центрами Держнаглядохоронпраці або іншими спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл Держнаглядохоронпраці на виконання таких робіт. За необхідності до вказаних робіт залучаються представники заводів-виробників електроустаткування, представники експлуатаційних організацій;

- не проведено профілактичні випробування та технічний огляд електрообладнання трансформаторної підстанції ЗТП-113, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1», що є порушенням п.1.3.1 Правила електроустановок споживачів, який містить вимогу - керівник підприємства зобов’язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів;

- непрацездатне освітлення в приміщеннях РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-113, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1», що є порушенням п.1.1.7 Правил електроустановок споживачів, який містить вимогу - електрообладнання, конструкції, комплектувальні деталі, вузли вітчизняного та іноземного виробництва повинні відповідати вимогам чинних нормативних документів в Україні;

- відсутні первинні засоби пожежогасіння (справні вогнегасники, пісок та лопата) в РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-113, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №1», що є порушенням п.1.1.5 Правила електроустановок споживачів, який містить вимогу - первинні засоби пожежогасіння, які застосовуються в електроустановках, мають відповідати Правилам пожежної безпеки в Україні, затвердженим Управлінням Державної пожежної охорони МВС України 14.06.95 та зареєстрованим в Мінюсті України 14.07.95 за № 219/755;

- не проведено профілактичні випробування та технічний огляд електрообладнання трансформаторної підстанції ЗТП-151, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №2», що є порушенням п.1.3.1 Правил електроустановок споживачів, який містить вимогу - керівник підприємства зобов’язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів;

- непрацездатне освітлення в РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-151, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №2», що є порушенням п.1.1.7 «ПБЕЕС» (НПАОП 40.1.21-98), який містить вимогу - електрообладнання, конструкції, комплектувальні деталі, вузли вітчизняного та іноземного виробництва повинні відповідати вимогам чинних нормативних документів в Україні;

- відсутні первинні засоби пожежогасіння (справні вогнегасники, пісок та лопата) в приміщеннях РУ 0,4 кВ, РУ-6кВ трансформаторної підстанції ЗТП-151, яка експлуатується на території «Шахтобудівельного управління №2», що є порушенням п.1.1.5 Правил електроустановок споживачів, який містить вимогу - первинні засоби пожежогасіння, які застосовуються в електроустановках, мають відповідати Правилам пожежної безпеки в Україні, затвердженим Управлінням Державної пожежної охорони МВС України 14.06.95 та зареєстрованим в Мінюсті України 14.07.95 за № 219/755.

Підставою звернення до суду з позовом є порушення ПАТ «Укрзахідвуглебуд» у сфері охорони праці та промислової безпеки щодо обладнання та устаткування, експлуатацію яких позивач просить зупинити, оскільки експлуатація такого обладнання, без усунення порушень, становить загрозу життю та здоров’ю працівників.

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі – Закон № 877-V).

Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини першої та четвертої статті 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п’яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі – Положення №96), Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов’язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з пунктом 7 Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення №96 управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Статтею 4 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-XII передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з частиною п’ятою статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб’єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб’єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб’єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Судом встановлено, що саме порушення щодо обладнання та устаткування, експлуатацію яких позивач просить зупинити, стали підставою звернення до суду з даним позовом, оскільки експлуатація такого обладнання, без усунення порушень, становить загрозу життю та здоров’ю працівників.

Матеріалами справи підтверджується наявність порушень ПАТ «Укрзахідвуглебуд» вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров’ю працівників, щодо експлуатації обладнання та устаткування.

Стосовно вимоги позивача щодо звернення рішення до негайного виконання, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) негайно виконуються рішення суду про: 1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; 2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; 3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби; 4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; 5) уточнення списку виборців; 6) усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; 7) накладення арешту на активи, що пов'язані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них.

Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Отже, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не підлягає негайному виконанню.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ГУ Держпраці у Львівській області в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом заборони експлуатації устаткування та обладнання є обґрунтованими, підтверджуються наявними у справі доказами та підлягають до задоволення повністю. Однак суд не вбачає підстав для звернення судового рішення до негайного виконання.

Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 6-10, 14, 72-77, 90, 139, 159, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

Позов Головного управління Держпраці у Львівській області (пл.Міцкевича, 8, м.Львів, 79005, код ЄДРПОУ 39778297) до Приватного акціонерного товариства «Укрзахідвуглебуд» (вул. Будівельна, 1А, м. Червоноград, Львівська область, 80100, код ЄДРПОУ 00177158) про застосування заходів реагування, - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного акціонерного товариства «Укрзахідвуглебуд» (вул. Будівельна, 1А, м. Червоноград, Львівська область, 80100, код ЄДРПОУ 00177158) шляхом заборони експлуатації: автокрана АК-8, автокрана КС-33562А МАЗ 5334, автокрана КС-4572, крана баштового КБ-405.2, крана МКГ-25-БР, крана на г/х МКГ-25, крана на пневматичному ходу КС-5363; експлуатацію електричного устаткування електричних мереж напругою понад 1000В (до 6кВ включно) (трансформаторної підстанції ЗТП-113, трансформаторної підстанції ЗТП-151) до усунення порушень у сфері охорони праці та промислової безпеки.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.П. Хома

Джерело: ЄДРСР 81482230
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку