open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/7373/19
Моніторити
Ухвала суду /21.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.07.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.07.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /02.06.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /12.06.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /12.06.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /06.05.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 640/7373/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.09.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.07.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.07.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /02.06.2020/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /16.09.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /12.06.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /12.06.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /06.05.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /26.04.2019/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

У Х В А Л А

про забезпечення адміністративного позову

26 квітня 2019 року м. Київ № 640/7373/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Бояринцевої М.А., розглянувши заяву про забезпечення позову у справі

за позовом

ОСОБА_1

до

Конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України, Голови конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України, Міністерства закордонних справ України, Міністерства юстиції України,

про

визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання утриматись від вчинення дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _1 звернувся до суду з позовом, в якому просить:

визнати протиправною бездіяльність Міністерства юстиції України та зобов"язати вчинити дії щодо організації та проведення конкурсу для відбору на посаду суддів Європейського суду з прав людини;

визнати протиправними дії Конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України щодо оголошення та проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України та зобов"язати Конкурсну комісію з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України утриматись від вчинення дій щодо проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України;

визнати протиправними дії Голови конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України Кузнєцової Н.С. та зобов"язати її утриматись від вчинення дій щодо подання списку трьох кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини від України Міністерству закордонних справ України для його внесення в установленому порядку до Ради Європи;

визнати протиправними дії Міністерства закордонних справ України та зобов"язати Міністерство закордонних справ України утриматись від вчинення дій щодо забезпечення проведення тестування щодо визначення рівня володіння учасниками конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини офіційними мовами Ради Європи.

Ухвалою суду від 26.04.2019 позовну заяву залишено без руху.

Одночасно з поданням позову позивачем подано клопотання про забезпечення позову шляхом:

заборони Конкурсній комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України вчиняти дії щодо проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України, а саме: дії щодо оголошення про проведення конкурсу та розміщення відповідної інформації в засобах масової інформації, дії щодо прийому документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, та щодо їх попереднього розгляду на відповідність вимогам установленим порядком, дії щодо проведення тестування, співбесіди, дії щодо відбору кандидатів, дії щодо формування та оприлюднення списку на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України від трьох кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України;

заборони голові Конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України Кузнєцовій Н.С. вчиняти дії щодо подання списку кандидатів Міністерству закордонних справ України для його внесення в установленому порядку до Ради Європи та вчиняти дії щодо проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України;

заборони Міністерству закордонних справ України вчиняти дії щодо тестування щодо визначення рівня володіння учасниками конкурсу офіційними мовами Ради Європи.

Відповідно до статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову.

Забезпечення позову допускається як до пред'явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо:

1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або

2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.

Відповідно до частин першої-другої статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути забезпечено:

1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта;

2) забороною відповідачу вчиняти певні дії;

3) встановленням обов'язку відповідача вчинити певні дії;

4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору;

5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.

Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.

В обґрунтування необхідності вжиття заходів забезпечення позову позивач вказує на те, що невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити та унеможливити виконання рішення суду, оскільки проведення у незаконний спосіб конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України унеможливить його право прийняти участь у конкурсі та бути обраним суддею Європейського суду з прав людини від України.

Вирішуючи заяву по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини четвертої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб'єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.

Європейський суд з прав людини у рішенні від 29.06.2006 р. у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.

У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

Як встановлено судом, на офіційному інтернет представництві Президента України Петра Порошенка (https://www.president.gov.ua/administration/ogoloshennya-pro-provedennya-konkursu-z-doboru-kandidativ-dl-502?fbclid=IwAR0Eiea6G3d6lDLynMcweOy7Qmgz2rt_FJLj4T6eO1OYA-PI0FSX1S_lm6o) розміщено оголошення наступного змісту.

Указом Президента України від 4 квітня 2019 року № 100 "Про конкурс із добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України" утворено конкурсну комісію з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України.

18 квітня 2019 року конкурсна комісія на своєму засіданні обрала Н.С.Кузнєцову головою конкурсної комісії.

Відповідно до Указу Президента України від 1 листопада 2007 року № 1043 "Про Порядок проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України" конкурсною комісією оголошено конкурс з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України.

Кандидатом для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України може бути громадянин України, який:

має високі моральні якості;

має вищу юридичну освіту не нижче ступеня магістра (або прирівняну до неї вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста), здобуту в Україні, чи вищу юридичну освіту відповідного ступеня, здобуту в інших державах та визнану в Україні в установленому порядку, і не менш як десять років стажу професійної діяльності у сфері права, та/або досвіду наукової чи науково-педагогічної діяльності у цій сфері, та/або досвіду діяльності у галузі захисту прав людини і основоположних свобод;

має ґрунтовні знання положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, протоколів до неї та практики Європейського суду з прав людини;

вільно володіє однією з офіційних мов Ради Європи (англійською або французькою) та має знання другої офіційної мови Ради Європи.

Не може бути кандидатом для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України особа:

яка на момент подання документів для участі у конкурсі досягла 65 років;

визнана судом обмежено дієздатною або недієздатною;

яка має хронічні психічні чи інші захворювання, що перешкоджають виконанню обов'язків судді;

щодо якої провадиться дізнання, досудове слідство чи судовий розгляд кримінальної справи або яка має судимість, якщо ця судимість не погашена і не знята в установленому законом порядку.

Прийом документів для участі у конкурсі здійснюватиметься з 20 квітня 2019 року по 27 квітня 2019 року включно.

Документи подаються до конкурсної комісії поштою (рекомендованим листом) або особисто (у закритому конверті, засвідченому особистим підписом) за адресою: 01220, м. Київ, вул. Банкова, 11.

Місце, час та дата проведення тестування щодо визначення рівня володіння офіційними мовами Ради Європи:

перша мова (англійська або французька) - 2 травня 2019 року з 10.00 за адресою: м. Київ, вул. Велика Житомирська, 2.

друга мова (французька або англійська) - 3 травня 2019 року з 10.00 за адресою: м. Київ, вул. Велика Житомирська, 2.

Місце, час та дата проведення співбесіди: 6 травня 2019 року з 10.00 за адресою: м. Київ, вул. Банкова, 11.

При цьому, позивач зазначає, що Порядок проведення конкурсу для відбору кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2007 року № 524, яка містить наступні положення:

1. Відбір кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини здійснюється конкурсною комісією, до складу якої входять представники Мін'юсту, МЗС, а також за згодою Конституційного Суду України, Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, профільних комітетів Верховної Ради України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, всеукраїнських громадських організацій.

2. Головою конкурсної комісії є Міністр юстиції, який затверджує її персональний склад.

3. Конкурсна комісія визначає кваліфікаційні вимоги до кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини з урахуванням вимог статті 21 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод за такими критеріями, як наявність вищої юридичної освіти і досвіду у сфері захисту прав людини або роботи на суддівській посаді, володіння офіційними мовами Ради Європи, знання Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та протоколів до неї, практики Європейського суду з прав людини.

При проведенні відбору кандидатів також ураховуються вимоги щодо гендерної рівності.

4. Робота конкурсної комісії визначається регламентом, який затверджується на її першому засіданні.

5. Мін'юст оголошує у засобах масової інформації про проведення конкурсу із визначенням кваліфікаційних вимог до кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини.

6. Відбір кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини проводиться шляхом відкритого голосування більшістю голосів від складу конкурсної комісії.

Таким чином, суд приймає до уваги позицію позивача, що Указ Президента України та Постанова Кабінету Міністрів України визначають різний порядок проведення конкурсу для відбору кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини.

Як вбачається з відкритих джерел (https://zib.com.ua/ua/print/137441-konkurs_na_posadu_suddi_espl_mozhut_skasuvati.html), експерт з питань ЄСПЛ, керівник АБ «Lyoshenko and Partners Law Office» Олена Льошенко звернулася до Касаційного адміністративного суду Верховного Суду з позовом про визнання протиправним та скасування Указу Президента України від 4 квітня 2019 року № 100 "Про конкурс із добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України".

Таким чином, правомірність утворення конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України та правомірність подальших дій комісії підлягають встановленню судами.

Разом з тим, згідно з Рекомендацією Парламентської Асамблеї Ради Європи 1646 (2009) "Номінація кандидатів та вибори суддів Європейського суду з прав людини" процедура проведення відбору повинна відповідати критерію публічності та відкритості для кандидатів.

Вимоги до процедури відбору кандидатів на посаду судді Європейського суду з прав людини визначені у Рекомендаціях Комітету Міністрів від 29 березня 2012 року, відповідно до яких:

1) Процедура отримання заяв повинна бути усталеною і встановлена заздалегідь шляхом кодифікації або шляхом усталеної адміністративної практики. Це може бути постійна процедура або процедура, встановлена для кожного процесу відбору окремою Деталі процедури повинні бути публічними.

2) Оголошення про подання заяв має бути широко доступним для громадськості, таким чином, щоб можна було мати переконливі очікування, що він приверне увагу всіх або більшості потенційних кандидатів.

3) Держави повинні, у разі необхідності, розглянути можливість вжиття додаткових належних заходів для того, щоб забезпечити достатню кількість хороших заявників, щоб дозволити органу відбору запропонувати задовільний список кандидатів.

4) Якщо національна процедура дозволяє або вимагає від заявників можливість бути рекомендованими третіми особами, слід запровадити гарантії справедливого та неупередженого розгляду усіх заявників, а також, уникнути випадків, коли відповідним кандидатам не створено стримувань чи перешкод для участі.

5) Повинен бути забезпечений розумний період часу для подання заяв.

Проте, як вбачається з офіційного веб-сайту Інтернет представництва Президента України, прийом документів для участі у конкурсі здійснюватиметься з 20 квітня 2019 року по 27 квітня 2019 року, 2 та 3 травня проводитиметься тестування щодо визначення рівня володіння офіційними мовами Ради Європи та 6 травня 2019 року проводитиметься співбесіда.

З урахуванням наведеного, суд приймає до уваги позицію позивача та зазначає, що визначені комісією строки для проведення конкурсу порушують рекомендації Парламентської асамблеї Ради Європи.

Разом з тим, враховуючи обмежені строки подання заяв на участь у конкурсі та з урахуванням того, що за результатами проведення конкурсу конкурсною комісією формується список із трьох кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України, який оголошується у день завершення конкурсу, відповідно вказані обставини фактично позбавлять позивача можливості виконати рішення суду у разі задоволення позовних вимог, оскільки за результатами проведеного конкурсу Головою конкурсної комісії буде поданий список кандидатів Міністерству закордонних справ України для його внесення в установленому порядку до Ради Європи.

При цьому, для відновлення своїх прав та інтересів, позивачу необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, пов'язаних з оскарженням призначення осіб, визначених переможцями спірного конкурсу, в судовому порядку.

З огляду на встановлені у суді обставини та приймаючи до уваги той факт, що предметом судового розгляду справи є вирішення питання, зокрема, щодо законності дій Конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України по проведенню конкурсу, суд приходить до висновку про існування очевидної небезпеки порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача.

Вказана позиція суду також ґрунтується на висновках Європейського Суд з прав людини викладених у справі "Каіч та інші проти Хорватії" (рішення від 17 липня 2008 року), згідно з якими для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов'язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

За таких обставин, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для забезпечення позову шляхом заборони Конкурсній комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України вчиняти дії щодо проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України, а саме: дії щодо прийому документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, та щодо їх попереднього розгляду на відповідність вимогам установленим порядком, дії щодо проведення тестування, співбесіди, дії щодо відбору кандидатів, дії щодо формування та оприлюднення списку на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України від трьох кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України; заборони голові Конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України Кузнєцової Н.С. вчиняти дії щодо подання списку кандидатів Міністерству закордонних справ України для його внесення в установленому порядку до Ради Європи та вчиняти дії щодо проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України; заборони Міністерству закордонних справ України вчиняти дії щодо тестування щодо визначення рівня володіння учасниками конкурсу офіційними мовами Ради Європи.

Разом з тим, суд не вбачає підстав для заборони Конкурсній комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України вчиняти дії щодо оголошення про проведення конкурсу та розміщення відповідної інформації в засобах масової інформації, оскільки вказані дії вже відбулися та мають бути оцінені судом під час розгляду справи щодо оскарження Указу Президента України № 100 від 04.04.2019.

Керуючись положеннями ст.ст. 150, 151, 241, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

У Х В А Л И В:

1. Заяву ОСОБА_1 задовольнити частково.

2. Заборонити Конкурсній комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України вчиняти дії щодо проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України у порядку та строки, визначені Порядком проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України, затвердженим Указом Президента України від 01.11.2007 року № 1043, а саме: дії щодо прийому документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, та щодо їх попереднього розгляду на відповідність вимогам установленим Порядком проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України, затвердженим Указом Президента України від 01.11.2007 року № 1043, дії щодо проведення тестування, співбесіди, дії щодо відбору кандидатів, дії щодо формування та оприлюднення списку на веб-сайті Офіційного інтернет-представництва Президента України від трьох кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України.

3. Заборонити Голові Конкурсної комісії з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України Кузнєцовій Н.С. вчиняти дії щодо подання списку кандидатів Міністерству закордонних справ України для його внесення в установленому порядку до Ради Європи та вчиняти дії щодо проведення конкурсу з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України.

4. Заборони Міністерству закордонних справ України вчиняти дії щодо тестування щодо визначення рівня володіння учасниками конкурсу офіційними мовами Ради Європи.

5. В іншій частині заяви - відмовити.

Дана ухвала підлягає негайному виконанню згідно з ч. 1 статті 156 КАС України.

Дана ухвала може бути пред'явлена до виконання у порядку та спосіб, встановлені Законом України «Про виконавче провадження», у строк до 27 квітня 2022 року.

Стягувачем у виконавчому провадженні, відкритому на підставі даної ухвали, є ОСОБА_1 (АДРЕСА_1; РНОКПП НОМЕР_1), а боржниками - Конкурсна комісія з добору кандидатів для обрання суддею Європейського суду з прав людини від України (01220, місто Київ, вулиця Банкова, 11), Голова Комісії Кузнєцова Наталія Семенівна АДРЕСА_2), Міністерство закордонних справ України (01018, місто Київ, Михайлівська площа, 1; код ЄДРПОУ 00026620).

Ухвала суду відповідно до частини другої статті 256 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала суду може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом 15 днів за правилами, встановленими статтями 293-297 КАС України.

Відповідно до п.п 15.5 п. 15 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Суддя М.А. Бояринцева

Джерело: ЄДРСР 81476642
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку