open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 квітня 2019 р.

м. Херсон

Справа № 540/320/19

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної Азовської морської екологічної інспекції до комунального підприємства "Мале госпрозрахункове підприємство "Шанс" Стрілківської сільської ради, за участю третьої особи - Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

встановив:

Державна Азовська морська екологічна інспекція (далі - позивач) звернулася до суду із позовом до комунального підприємства мале госпрозрахункове підприємство "Шанс" Стрілківської сільської ради (далі - відповідач), в якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації стаціонарного джерела викидів в атмосферне повітря - газового котла АОГВ 7, -С11-Л-С-Р-УХЛ 42 ТУ У 29.7 - 14310336.002-2001, дата випуску - травень 2006 року, до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Ухвалою від 22.02.2019 року у справі відкрите спрощене позовне провадження, учасникам справи наданий строк для подання заяв по суті справи, судове засідання призначене на 19.03.2019 року о 15:30 год.

Ухвалою від 19.03.2019 року розгляд справи відкладений на 17.04.2019 року об 11:00 год.

Ухвалою від 04.04.2019 року розгляд справи призначений на 17.04.2019 року о 11:00 год. в судовому засідання в режимі відеоконференції та доручено провести Приморському районному суду м. Маріуполя Донецької області.

Ухвалою від 11.04.2019 року до участі у справі залучена третя особа - Стрілківська сільська рада Генічеського району Херсонської області.

Ухвалою від 16.04.2019 року задоволено клопотання відповідача про участь у судовому засідання в режимі відеоконференції, яке доручено провести Генічеському районному суду Херсонської області.

Ухвалою від 24.04.2019 року відмовлено відповідачу та третій особі у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до наказу Державної Азовської морської екологічної інспекції від 02.11.2018 року № 289, на підставі направлення на перевірку від 02.11.2018 року № 297 проведено планову перевірку КП "МГП "Шанс" з питань перевірки додержання законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за результатами якої виявлено, що для опалення приміщення встановлений газовий котел АОГВ 7, -С11-Л-С-Р-УХЛ 42 ТУ У 29.7 - 14310336.002-2001, дата випуску - травень 2006 року. На момент перевірки здійснювалася експлуатація вказаного котла та викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря". За результатами заходу контролю складений Акт № 154, який підписаний відповідачем без зауважень. Разом з тим, посадовими особами позивача складений протокол про адміністративне правопорушення від 12.11.2018 року № 013981 та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 13.11.2018 року №67/013981. Відповідач правопорушення визнав, що підтверджується квитанцією про сплату адміністративного штрафу від 20.11.2018 року № 3 та поясненнями у протоколі. На підставі викладеного позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та застосувати до КП "МГП "Шанс" заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді тимчасового зупинення виконання робіт з експлуатації стаціонарного джерела викидів в атмосферне повітря.

Відповідач не скористався своїм правом, встановленим ч. 4 ст. 159 КАС України, на подання відзиву на позовну заяву. 17.11.2019 року під час судового засідання заперечив проти задоволення позовних вимог, пояснивши, що у комунального підприємства не вистачає коштів на усунення всіх порушень, викладених в акті перевірки.

Третя особа не надала письмових пояснень у справі.

Учасниками справи заявлені клопотання про розгляд справи без їх участі, в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України Учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Таким чином, суд розглядає справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову, з огляду на наступне.

05-13.11.2018 року позивачем на підставі наказу Державної Азовської морської екологічної інспекції від 02.11.2018 року № 289 та направлення на перевірку від 02.11.2018 року № 297 проведений плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання - КП "МГП "Шанс" Стрілківської сільської ради вимог у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

За результатами перевірки складений Акт № 154, яким зафіксовано виявлені перевіркою порушення:

1) для опалення приміщення встановлений газовий котел АОГВ 7, -С11-Л-С-Р-УХЛ 42 ТУ У 29.7 - 14310336.002-2001, дата випуску - травень 2006 року. На момент перевірки здійснювалася експлуатація вказаного котла та викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря (ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря");

2) зони санітарної охорони підземних вод не утримуються в належному стані, а саме: невжиття заходів по боротьбі з бур'янами та на деяких свердловинах відсутні огородження. За результатами перевірки відповідальна особа притягнута до відповідальності (п. 6 ст. 44, ст. 93 Водного кодексу України, п.1, 4 Умов спеціального водокористування від 09.10.2017 року № 105/ХС/499/17);

3) умови спеціального водокористування не виконуються у повному обсязі, а саме: підприємство повинно надавати щорічно до 20 січня наступного за звітним роком дані режимних спостережень, відомості про фактичний водовідбір та результати хімічних аналізів заформою7-ГР Південно-Українській ГГЕ Причиорноморського ДРГП та ДНВН "Геоінформ Україна" (ст. 44 Водного кодексу України);

4) обсяги використаної підземної води у період з 02.10.2017 року до 08.10.2017 року використовувалися без дозволу на спеціальне водокористування (п. 9 ст. 44 Водного кодексу України);

5) свердловини № 7-492 встановлено аварійне порушення у виглядінесправності свердловини, а саме: витікає вода з будівлі свердловини на земельну ділянку (ст. 44 Водного кодексу України);

6) в ході планової перевірки виявлено, що первинний облік відходів 1-ВТ ведеться, але не за встановленою формою. Відповідальна особа притягнута до адміністративної відповідальності (п. "г" ч. 1 ст. 17, п.п. 1.4 п. 1 Інструкції, затвердженої наказом Мінприроди № 342).

12.11.2018 року посадовими особами відповідача позивача складений протокол про адміністративне правопорушення № 013981, відповідно до якого встановлено, що відповідальна особа - директор КПМПГ "Шанс" ОСОБА_1 порушив вимоги ст. 11 Закону України "Про Охорону атмосферного повітря", а саме: допустив викиди забруднюючих речовин без відповідного дозволу.

Крім того, за результатами перевірки позивачем винесений припис до Акту № 154 від 05-13.11.2018 року з вимогою усунути виявлені порушення законодавства.

13.11.2018 року посадовими особами відповідача винесена постанова про накладення адміністративного стягнення № 67/013981, якою до ОСОБА_1 застосовано адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 85,00 грн. за порушення вимог ст. 78 КУпАП, ст. 33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".

19-20.12.2018 року позивачем, на підставі наказу від 19.12.2018 року № 322 та направлення на перевірку від 19.12.2018 року № 322 проведений позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб'єктом господарювання - КП "МГП "Шанс" Стрілківської сільської ради вимог у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

За результатами перевірки суб'єкта господарювання складений Акт № 169, яким зафіксоване не виконання вимог попереднього припису про усунення встановлений порушень законодавства.

У зв'язку з чим позивачем винесений новий припис до акту від 19-20.12.2018 року №169 про усунення порушень законодавства.

Надаючи оцінку обґрунтованості вимог позивача про застосування до відповідача заходів реагування, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 року № 1264-XII, відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, Законом України "Про охорону атмосферного повітря" та іншим спеціальним законодавством

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначає Закон України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.101992 року № 2707-XII (далі - Закон № 2707-XII).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 5 Закон № 2707-XI у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються такі нормативи: нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря; нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел; технологічні нормативи допустимого викиду забруднюючих речовин. Законодавством можуть встановлюватися й інші нормативи в галузі охорони атмосферного повітря.

Частинами 1, 5, 6 статті 11 Закону України № 2707-XI визначено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров'я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до пп. 1.15.5 п. 1.15 Розділу 1 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року № 7, стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам - підприємцям експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші (п.п. 2, 3 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 року № 302).

Тобто, відповідач набуде право на експлуатацію обладнання, з якого в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини, лише після отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

У зв'язку з цим, застосування встановлених законодавством заходів реагування здійснюється у разі експлуатації обладнання без отримання дозволу.

Згідно зі ст. 12 Закону № 2707-XII господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Частиною 1 ст. 28 Закону № 2707-XII державний контроль у галузі охорони атмосферного повітря здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань екології та природних ресурсів, а також іншими органами виконавчої влади.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 року № 275, встановлено, що Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України та здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

Згідно з п. 1 Положення про Державну Азовську морську екологічну інспекцію, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 року № 652, Державна Азовська морська екологічна інспекція є територіальним органом Державної екологічної інспекції України та їй підпорядковується.

Отже, Головне Державна Азовська морська екологічна інспекція є територіальним органом виконавчої влади, уповноваженими здійснювати нагляд у галузі охорони атмосферного повітря шляхом проведення планових та позапланових перевірок.

Частиною 5 ст. 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Із аналізу вищенаведених норм вбачається, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб'єктом господарювання законодавства про охорону атмосферного повітря, яке може призвести до тяжких наслідків.

Частиною 1 ст. 71 КАС України, передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідачем не подано до суду належних та допустимих доказів на спростування твердження позивача про те, що порушення, які виявлені Державною Азовською морською екологічною інспекцією під час проведення позапланової перевірки, усунені належним чином або не мали місце.

Також, варто відмітити, що позивачем надана копія акту обстеження об'єкту приймання газу від 26.03.2019 року № 86, відповідно до якого КП "МГП "Шанс" припинило експлуатацію котла у зв'язку із закінченням опалювального сезону.

Отже, припинення експлуатації котла відбулось у зв'язку із закінченням опалювального сезону, при цьому, дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповідачем не отримано.

Відтак, належним способом захисту є заборона експлуатації стаціонарного джерела викидів в атмосферне повітря - газового котла АОГВ 7, -С11-Л-С-Р-УХЛ 42 ТУ У 29.7 - 14310336.002-2001, дата випуску - травень 2006 року, до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

За правилами статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень судовий збір стягненню на його користь не підлягає.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 205, 242-246, 250, 255 КАС України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Зборонити комунальному підприємству "Мале госпрозрахункове підприємство "Шанс" Стрілківської сільської ради (коод ЄДПРО ) експлуатацію стаціонарного джерела викидів в атмосферне повітря - газового котла АОГВ 7, -С11-Л-С-Р-УХЛ 42 ТУ У 29.7 - 14310336.002-2001, дата випуску - травень 2006 року, до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Кисильова О.Й.

кат. 108010200

Джерело: ЄДРСР 81428311
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку