Провадження № 2-а/505/39/2019
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18.04.2019 року Котовський міськрайонний суд Одеської області в складі:
г о л о в у ю ч о г о судді - Івінського О.О.
при с е к р е т а р і - Бондаренко Н.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Дільничної виборчої комісії №511050 територіального виборчого округу №137 та Відділу ведення Державного реєстру виборців Подільської міської ради Одеської області про уточнення списку виборців, -
ВСТАНОВИВ :
ОСОБА_1 , звернулась до суду з позовом, в якому просить включити її до списку виборців для голосування на виборах Президента України 21.04.2019 року на виборчій дільниці №511050 територіального виборчого округу №137, за адресою: м.Подільськ, вул. Гетьманська, 63 .
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що з 8 травня 2008 року вона зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3. Однак, у виборчій комісії дільниці №511050 територіального виборчого округу №137 повідомили, що її немає у списку виборців, у зв`язку з чим вона позбавлена права проголосувати на чергових виборах Президента України.
Провадження у справі відкрито 17 квітня 2019 року, судовий розгляд справи призначено на 9 годину 30 хвилин 18 квітня 2019 року в приміщенні Котовського міськрайонного суду Одеської області за адресою: м. Подільськ, вул. Соборна, 92.
Відповідачі відзив на позов не подавали.
Позивач в судове засідання не з`явилась, звернулась до суду із заявою про розгляд справи за її відсутності, заявлені позовні вимоги підтримала в повному обсязі.
Представники Дільничної виборчої комісії №511050 територіального виборчого округу №137 та Відділу ведення Державного реєстру виборців Подільської міської ради Одеської області в судове засідання не з`явились, про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись належним чином, причини неявки суду не повідомили, відзив на позов не надали, у зв`язку з чим, у відповідності до ч.3 ст.268 КАС України справу розглянуто за їх відсутності.
Відповідно до ч.4 ст. 229 КАС України, фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Суд дослідивши та проаналізувавши матеріали справи, надані письмові докази, дійшов висновку, що поданий адміністративний позов підлягає задоволенню в повному обсязі з наступних підстав.
Відповідно до ст. 70 Конституції України, право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років.
Згідно ч. 1, 7 ст. 2 Закону України «Про вибори Президента України», право голосу на виборах Президента України мають громадяни України, яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років. Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями.
Згідно до ч. 3 ст. 32 Закону України "Про вибори Президента України» громадянин України має право звернутися до відповідної дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
У той же час, відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців», виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".
Із матеріалів справи судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України, має реєстрацію місця постійного проживання за адресою: АДРЕСА_3, про що свідчить ксерокопія паспорта громадянина України, надана позивачем (серії НОМЕР_1 виданий Котовським РВ ГУ ДМС України в Одеській області 08.07.2014 року) зі штампом про реєстрацію місця проживання за адресою АДРЕСА_3 з 08 травня 2008 року.
Позивач постійно мешкає за вказаною адресою, однак, протягом встановленого розумного строку її до списків виборців у м. Подільську по виборчій дільниці №511050 територіального виборчого округу №137 не внесено.
На виконання ч. 3 ст. 274 КАС України 17 квітня 2019 року судом зроблено запит до Відділу ведення Державного реєстру виборців Подільської міської ради Одеської області щодо уточнення відомостей про виборця.
Згідно повідомлення відділу ведення Державного реєстру виборців Подільської міської ради Одеської області №149 від 17.04.2019 р. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , внесена до реєстру виборців із визначенням виборчої дільниці №121308, яка розташована за адресою: АДРЕСА_4 .
Такі обставини перешкоджають реалізації позивачем свого виборчого права, гарантованого Конституцією та Законами України.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 31 Закону України «Про вибори Президента України» до попереднього списку виборців на виборчій дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день виборів виповниться вісімнадцять років і які мають право голосу, та виборча адреса яких відповідно до відомостей Державного реєстру виборців відноситься до цієї виборчої дільниці.
Позивачка, як повнолітня громадянка України, має право голосу на виборах, що проводяться в Україні, це право гарантовано Конституцією України.
Право голосу на виборах в Україні може бути реалізоване за умови внесення відомостей про особу, яка набула право голосу, до Державного реєстру виборців України.
У разі встановлення особи, яка набула право голосу на виборах, відомості про яку не внесено до реєстру виборців, підлягають застосуванню положення частини 21 статті 22 Закону України «Про Державний реєстр виборців», відповідно до яких: якщо у відомостях, передбачених частинами третьою - дванадцятою цієї статті, зазначено осіб, які набули права голосу або мають право голосу, однак не включені до Реєстру, керівник органу ведення Реєстру приймає рішення щодо внесення до Реєстру записів про цих виборців. Прийняття рішення та внесення записів здійснюються у порядку, встановленому частинами четвертою - шостою статті 19 цього Закону. Перед прийняттям рішення орган ведення Реєстру може звернутися до виборця стосовно перевірки чи уточнення відомостей про нього.
Таким чином, внесення позивача до виборчої дільниці №121308, яка розташована за адресою: АДРЕСА_4 свідчить про порушення його прав на участь у формуванні органів державної влади в Україні у зв`язку з протиправною бездіяльністю органів ведення Державного реєстру виборців України.
Відповідно до ч.3-5 ст. 32 Закону України «Про вибори Президента України» кожен громадянин має право ознайомитися із списком виборців у приміщенні відповідної дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей. Громадянин має право звернутися до відповідної дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Громадянин особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі якщо громадянин за станом здоров`я не може особисто подати заяву, дільнична виборча комісія за його зверненням зобов`язана забезпечити прийняття заяви у нього в інший спосіб. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості.
Заява, зазначена у частині четвертій цієї статті, може бути подана не пізніш як за п`ять днів до дня виборів і розглядається виборчою комісією протягом одного дня. Заява, подана після зазначеного строку, не розглядається.
Оскільки позивачем пропущено строк звернення з такою заявою, він в порядку ч.9 ст. 32 Закону України «Про вибори Президента України» звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Таким чином, бездіяльність відповідача щодо невирішення питання про внесення позивача в списки виборців на чергових виборах Президента України порушує гарантоване Конституцією України його право голосу.
При цьому, судом враховано, що оскільки сплив строк внесення змін до Державного реєстру виборців органами ведення цього реєстру, порушені права позивача не підлягають відновленню в іншому, ніж судовому порядку.
Таким чином, оскільки позивачем документально доведений факт свого місця перебування, позивач має право на реалізацію свого виборчого права за вказаним місцем реєстрації.
Згідно із ч. 1, 2 ст. 274 КАС України право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі. Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Також суд має врахувати, що всі положення законодавства не можуть тлумачитися на шкоду правам та законним інтересам громадян України, які мають конституційне право на участь у виборах Президента України як способу реалізації свого права на участь у керівництві своєю державою, тим більше, що будь-які неузгодженості не можуть бути підставою для відмови у наданні судового захисту порушеного (невизнаного) права позивача.
Принциповим у постановленні такого рішення є ті обставини, що неналежні організація та проведення виборів в Україні, що знайшло свій вияв у невключенні позивача до списків виборців, є беззаперечною підставою для вжиття дієвих заходів до усунення виявлених порушень.
За встановлених судом обставин адміністративний позов про уточнення списку виборців (про включення до списку себе особисто) по вказаній виборчій дільниці підлягає задоволенню.
У відповідності до ч.2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 5 ст. 274 Кодексу адміністративного судочинства України рішення адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
Керуючись ст.ст. 70, 71 Конституції України, Законом України «Про вибори Президента України», Законом України «Про Державний реєстр виборців», ст.ст. 2, 9, 7, 12, 19, 20, 72-74, 122, 242-246, 268-272, 274 Кодексу адміністративного судочинства Україна, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Дільничної виборчої комісії №511050 територіального виборчого округу №137 та Відділу ведення Державного реєстру виборців Подільської міської ради Одеської області про уточнення списку виборців - задовольнити.
Зобов`язати Відділ ведення Державного реєстру виборців Подільської міської ради Одеської області внести до державного реєстру виборців ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Зобов`язати Дільничну виборчу комісію №511050 територіального виборчого округу №137 внести зміни до списку виборців, включивши до нього ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Рішення суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
Рішення може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання до суду першої інстанції апеляційної скарги у дводенний строк з дня його проголошення. Оскарження рішення не зупиняє його негайного виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя О.О.Івінський