open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Вн . №27/179

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

18 квітня 2019 року № 752/7286/19

За позовом ОСОБА_1

До Відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації

Про визнання відмови протиправною

Суддя О.В.Головань

Секретар І.В.Галаган

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1

Від відповідача: Журавель Д.В.

Обставини справи:

ОСОБА _1 звернувся до Голосіївського районного суду міста Києва з позовом до Відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації про:

визнання протиправною відмову в прийнятті заяви про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни виборчої адреси посадовими особами відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації;

зобов'язання відділ ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації негайно прийняти та розглянути заяву про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни виборчої адреси в електронній формі з додатками на її підставі видати посвідчення про тимчасову зміну місця голосування на виборчу дільницю вказану в заяві.

Ухвалою Голосіївського районного суду міста Києва від 10.04.2019 р. у справі №752/7286/19 її передано за підсудністю до Окружного адміністративного суду м. Києва, який ухвалою від 16.04.2019 р. прийняв позовну заяву до провадження та відкрив провадження у справі.

Справа розглядається в порядку ст. 275 КАС України з урахуванням положень пар. 2 гл. 11 КАС України.

В судовому засіданні 18.04.2019 р. оголошено рішення про задоволення позовних вимог.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд, -

ВСТАНОВИВ:

09.04.2019 року о 12:45 годині ОСОБА_1 звернувся до Відділу ведення Державного реєстру виборців Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації за адресою: м. Київ, просп. Голосіївський, 42, з метою уточнення у списках виборців та заявою про тимчасову зміну місця голосування виборця 21 квітня 2019 року на виборчій дільниці №800063 м. Київ виборчого округу №211, з додатком до заяви, що підтверджує необхідність тимчасової зміни місця голосування, а саме - рішення правління ГО "Електронна демократія" № 4/2019 про залучення позивача в якості офіційного спостерігача від громадської організації.

Представником відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації було прийнято заяву з додатками, супровідним листом, проте, у реєстрації було відмовлено з посиланням на те, що заява подана в електронній формі.

Позивач - ОСОБА_1 вважає незаконною відмову у прийнятті заяви про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни виборчої адреси з наступних підстав.

Позивач зазначає, що подана заява та додаток до неї відповідно до ст. 7 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" були створені як ідентичні за документарною інформацією та реквізитами електронний документ та документ на папері, кожен з яких є оригіналом та має однакову юридичну силу. Електронний документ підписано електронним підписом (печаткою) відповідно до вимог Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Закону України "Про електронні довірчі послуги".

Відповідач - Відділ ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві адміністрації - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.

Відповідач зазначає, що згідно з Порядком тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії №893 від 13.09.2012 р., заявник має особисто подати заяву про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси та на підтвердження особи пред'явити відповідний документ, що позивачем зроблено не було.

Також відповідач повідомив суд про те, що відділ ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації під час виборчої кампанії працював у посиленому режимі; прийом громадян здійснювався до 23.00.

Станом на час розгляду справи на ім'я позивача оформлено відповідне посвідчення від 15.04.2019 р. за №1163499, яке він може отримати при особистому зверненні до Відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві адміністрації.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.

Правові та організаційні засади створення і ведення єдиного Державного реєстру виборців в Україні визначено Законом України "Про державний реєстр виборців" №698-V від 22.02.2007 р. (далі Закон №698-V).

Ст. 1 Закону №698-V встановлено, що державний реєстр виборців це автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до ст. 70 Конституції України.

П. 2 ч. 1 ст.2 Закону №698-V визначено, що основними завданнями Реєстру є: складання списків виборців для проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, всеукраїнських та місцевих референдумів.

Відповідності до ч. 2 ст. 7 Закону №698-V територіальний виборчий округ та виборча дільниця, утворені на відповідних виборах чи референдумах, до яких відноситься виборець, визначаються органом ведення Реєстру на підставі відомостей про виборчу адресу виборця.

При цьому ч. 3 ст. 7 Закону №698-V передбачено, що за мотивованим зверненням виборця, який має право голосу на відповідних виборах чи референдумі, орган ведення Реєстру може тимчасово (на період їх проведення) змінити виборцю місце голосування (виборчу дільницю) без зміни його виборчої адреси. Таке звернення подається до органу ведення Реєстру за місцезнаходженням зазначеної виборцем виборчої дільниці або за виборчою адресою не пізніше ніж за п'ять днів до дня голосування на відповідних виборах чи референдумі. Тимчасова зміна місця голосування виборця (виборчої дільниці) підтверджується посвідченням за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, яке видається виборцю.

Згідно вимог ч. 2 ст. 8 Закону №698-V виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

З метою забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси на період проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму, однакового застосування органами ведення Державного реєстру виборців (далі органи ведення Реєстру) законодавства України про вибори та референдуми під час приймання та розгляду звернень громадян про тимчасову зміну місця голосування, постановою Центральної виборчої комісії №893 від 13.09.2012 р. затверджено Порядок тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси (далі Порядок №893).

Згідно із п.1.3 Порядку №893 тимчасова зміна місця голосування громадянина України, який має право голосу на виборах або референдумі (далі виборець), передбачає зміну виборчої дільниці (дільниці для голосування), до якої виборець відноситься за його виборчою адресою, на іншу виборчу дільницю (дільницю для голосування) без зміни його виборчої адреси.

Відповідно до п. 2.1 Порядку №893 заява про тимчасову зміну місця голосування виборця (далі заява) приймається органом ведення Реєстру:

- за вказаним у заяві місцем перебування виборця в день виборів (повторного голосування), референдуму чи місцезнаходженням виборчої дільниці, дільниці для голосування, яку він просить визначити місцем його голосування;

- за виборчою адресою заявника, яка визначається відповідно до ст. 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців".

Заява виборця, який проживає чи перебуває в Україні, та перебуватиме в день виборів Президента України (повторного голосування), виборів народних депутатів України, всеукраїнського референдуму за її межами, приймається органом ведення Реєстру за виборчою адресою заявника або органом ведення Реєстру в Міністерстві закордонних справ України (п. 2.3 Порядку №893).

Згідно вимог п. 2.5 Порядку №893 у заяві зазначаються ідентифікаційні персональні дані виборця, які однозначно визначають його особу: прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по-батькові, дата, місце народження та унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (за наявності такої інформації в пред'явленому документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України), його виборча адреса, а також мотивування необхідності тимчасової зміни місця голосування та адреса, де він перебуватиме в день виборів (повторного голосування) або референдуму, чи номер виборчої дільниці (дільниці для голосування), яку він просить визначити місцем його голосування, із зазначенням виборчого округу та його номера (за наявності).

До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни виборчої адреси. У разі якщо до заяви додаються копії документів, їх оригінали пред'являються органу ведення Реєстру для перевірки вірності цих копій.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 є громадянином України, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1, зареєстрований ОВК №211 як офіційний спостерігач згідно з посвідченням НОМЕР_1 від 24.03.2019 р. (ГО "Електронна демократія").

Вказані обставини відповідачем не заперечуються.

Також відповідачем не заперечується факт звернення позивача до Відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві адміністрації з супровідним листом від 09.04.2019 р. (в паперовій формі), в якій міститься прохання прийняти заяву про тимчасову зміну місця голосування з додатком - рішенням Правління ГО "Електронна демократія" від 09.04.2019 р. №4/2019 "Про подання до відповідної окружної виборчої комісії документів про реєстрацію офіційних спостерігачів", у додатку №1 до якого міститься прізвище позивача, які подані в електронній формі.

Судом досліджено вказану заяву з додатком (роздруківку з долученого позивачем до позову електронного носія) та встановлено, що у ній зазначено: прізвище, власне ім'я, по-батькові, дата, місце народження, номер виборчої дільниці, виборчого округу. Мотивом необхідності тимчасової зміни місця голосування вказано: у зв'язку із залученням як офіційного спостерігача від ГО "Електронна демократія".

Згідно з п. 3.1. Порядку №89 заява про зміну місця голосування розглядається органом ведення Реєстру невідкладно, але не раніше дня початку відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму та не пізніше ніж за п'ять днів до дня голосування.

Згідно з п. 4.10. Порядку №893 передбачено, що керівник органу ведення Реєстру відмовляє у задоволенні заяви особи про тимчасову зміну місця голосування з таких підстав:

якщо заяву подано раніше утворення виборчих дільниць (дільниць для голосування) або пізніш як за п'ять днів до дня голосування;

якщо встановлено, що особа, яка звернулася із заявою, не має права голосу на відповідних виборах чи референдумі;

якщо заяву про тимчасову зміну місця голосування виборця визнано необґрунтованою;

якщо до заяви виборцем не додано документів (копій документів), які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни виборчої адреси, крім випадку, передбаченого пунктом 2.5 цього Порядку;

якщо звичайна виборча дільниця, яку виборець просить визначити місцем його голосування на період проведення повторного голосування по кандидатах у народні депутати України чи повторних або проміжних виборів народного депутата України, не входить до складу одномандатного виборчого округу, до якого такий виборець відноситься на підставі відомостей Реєстру про його виборчу адресу.

Перелік підстав відмови у задоволенні заяви особи про тимчасову зміну місця голосування є вичерпним.

Такої підстави як подання документів в електронному вигляді у Порядку №893 не міститься, і з огляду на положення Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" від 22.05.2003 р. №851-IV подача документів, в тому числі, і на виконання вимог Порядку №893, порушенням законодавства не є.

Відповідно до ст. 7 Закону №851-IV оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов'язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги".

Якщо автором створюються ідентичні за документарною інформацією та реквізитами електронний документ та документ на папері, кожен з документів є оригіналом і має однакову юридичну силу.

Згідно ст. 8 Закону №851-IV юридична сила електронного документа не може бути заперечена виключно через те, що він має електронну форму.

Допустимість електронного документа як доказу не може заперечуватися на підставі того, що він має електронну форму.

Також суд враховує ту обставину, що позивач 22.03.2019 року звертався до відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації для тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси надавши в якості додатку до заяви рішення правління ГО "Електронна демократія" від 20.03.2019 року № 3/2019 в електронній формі з електронним підписом. Вказаний додаток в формі електронного документу був прийнятий відділом ДРВ та на його підставі було тимчасово змінено місце голосування, про що видано посвідчення № 759991 від 22.09.2019 року.

Тобто, відповідачем вже попередньо, під час цієї виборчої кампанії розглядалася аналогічна заява позивача, подана в тій самій формі, і відповідачем її було задоволено.

З огляду на викладене посилання відповідача на факт подачі документів в електронній формі не може бути підставою для відмови в їх розгляді або відмови у задоволенні заяви по суті.

Вказане є підставою для визнання протиправною відмови в прийнятті заяви про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни виборчої адреси посадовими особами відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання негайно прийняти та розглянути заяву про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни виборчої адреси в електронній формі з додатками на її підставі видати посвідчення про тимчасову зміну місця голосування на виборчу дільницю вказану в заяві суд зазначає наступне.

Згідно з поясненнями відповідача вказана вимога фактично виконана, тоді як жодних доказів цього не надано.

Факт задоволення заяви позивача по суті та видачі посвідчення про тимчасову зміну місця голосування на виборчу дільницю вказану в заяві може бути перевірений позивачем шляхом звернення до відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації за його отриманням, що може відбутися лише після судового розгляду справи з огляду на скорочені строки її розгляду.

За таких обставин суд вважає, що у цій частині позовні вимоги також підлягають до задоволення, а належним виконанням рішення в цій частині буде звернення позивача до відділу ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації та отримання відповідного посвідчення, яке, за твердженням відповідача, фактично вже оформлене.

Згідно ч. 1, 2 ст. 275 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, мають виборча комісія, кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб'єктами відповідного виборчого процесу, комісія з референдуму, ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.

Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

З огляду на зміст ухвали Голосіївського районного суду міста Києва від 10.04.2019 р. у справі №752/7286/19 справа розглядається в порядку вказаної статті.

На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 275, 278 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Визнати протиправною відмову в прийнятті заяви ОСОБА_1 від 09.04.2019 р. про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни виборчої адреси посадовими особами відділу ведення Державного реєстру виборців Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації.

3. Зобов'язати відділ ведення ДРВ Голосіївської районної в місті Києві державної адміністрації негайно прийняти та розглянути заяву ОСОБА_1 від 09.04.2019 р. про тимчасову зміну місця голосування виборця без зміни виборчої адреси в електронній формі з додатками на її підставі видати посвідчення про тимчасову зміну місця голосування на виборчу дільницю вказану в заяві.

4. Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя О.В. Головань

Джерело: ЄДРСР 81237265
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку