open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 березня 2019 року м. Житомир справа № 240/277/19

категорія 109020000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Єфіменко О.В.,

секретаря судового засідання Магдич В.М.,

за участю представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача Подорожньої Т.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Житомирської районної ради Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

17.01.2019 до Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_3, у якій вона просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення двадцять другої сесії сьомого скликання Житомирської районної ради №785 від 21.12.2018 у частині відмови громадянці ОСОБА_3 у затвердженні технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га. у т.ч.: кад. номер НОМЕР_2 - 9,9713 га для рибогосподарських потреб (10.07), кад. номер НОМЕР_3 - 4,2218 га, кад. номер НОМЕР_4 - 3,6682 га для сінокосіння (10.06) на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (поза межами населеного пункту);

- визнати протиправною бездіяльність Житомирської районної ради щодо незатвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га. в т.ч.: кад. номер НОМЕР_2 - 9,9713 га для рибогосподарських потреб (10.07), кад. номер НОМЕР_3 - 4,2218 га, кад. номер НОМЕР_4 - 3,6682 га для сінокосіння (10.06) на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (поза межами населеного пункту);

- зобов'язати Житомирську районну раду на черговій сесії розглянути питання та прийняти рішення про затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га. у т.ч.: кад. номер НОМЕР_2 - 9,9713 га для рибогосподарських потреб (10.07), кад. номер НОМЕР_3 - 4,2218 га, кад. номер НОМЕР_4 - 3,6682 га для сінокосіння (10.06) на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (поза межами населеного пункту).

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що є орендарем земельної ділянки для рибогосподарських потреб, сінокосіння та культурно-оздоровчих потреб, яка знаходиться на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту. Повідомляє, що неодноразово зверталась до Житомирської районної ради з проханням винести на розгляд сесії питання щодо затвердження технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду для рибогосподарських потреб, однак отримала відмову, яку вважає безпідставною, а бездіяльність відповідача протиправною.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 22.01.2019 відкрите провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначене підготовче засідання на 21.02.2019 на 10:00.

08.02.2019 на адресу суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву від 07.02.2019 №8-03.09-66 (Том №1 а.с. 209-218). В якому відповідач проти заявленого позову заперечує та просить відмовити у його задоволенні. В обґрунтування заперечень зазначає, що звернення позивача було розглянуто, однак відмовлено у його задоволенні через те, що позивач, як орендар створює перешкоди вільного водокористування, порушує навколишній ландшафт і забруднює навколишнє середовище, вільний прохід до водойми обмежено парканом, охоронець забороняє вільний безкоштовний прохід та відпочинок біля річки, на прибережній захисній смузі, біля самого узрізу води, побудовано будинок відпочинку на залізобетонному стовбуровому фундаменті.

Пояснює, що до відповідача надійшло звернення від громадянки ОСОБА_4, що земельна ділянка водного фонду передана в оренду всупереч чинних норм права, а орендар протиправно обмежує вільне водокористування об'єкта оренди, а тому діяльність орендаря завдає збитків державним та приватним інтересам. Враховуючи наведене, за результатами розгляду комісія з питань розвитку агропромислового комплексу, земельних відносин та екології вирішила доручити робочій групі з питань правового використання земель вивчити дане питання та винести дане питання на розгляд сесії районної ради.

Також, представник відповідача заперечує протиправну бездіяльність з боку відповідача, оскільки питання позивача розглядалось на чотирьох сесіях та за результатами його розгляду було прийнято відповідне рішення про відмову у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, отже відповідач не допустив протиправної бездіяльності. Стосовно позовної вимоги про зобов'язання прийняти рішення про затвердження технічної документації нормативної грошової оцінки, то представник відповідача у відзиві зазначив про те, що вчинення таких дій з 01.01.2019 до компетенції відповідача згідно чинного на даний час законодавства не належать.

У підготовчому засіданні суд ухвалою від 21.02.2019, постановленою у порядку ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) без виходу до нарадчої кімнати, закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті та призначив справу до розгляду у судовому засіданні на 26.03.2019 на 14:00, що внесено секретарем до протоколу судового засідання від 21.02.2019 (Том №1 а.с. 265-267).

У судовому засіданні 26.03.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

У судовому засіданні 26.03.2019 представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував та просив відмовити у їх задоволенні з підстав, що викладені у відзиві на адміністративний позов (Том №1 а.с. 209-218).

Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши усі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Судом встановлено, що 20.06.2014 між Житомирською районною державною адміністрацією Житомирської області та ОСОБА_3 було укладено Договір оренди земельної ділянки для рибогосподарських потреб, сінокосіння та культурно-оздоровчих потреб, яка знаходиться на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, за межами населеного пункту (Том №1 а.с. 42-45).

Згідно з п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 17,8613 га, у тому числі: під прибережною захисною смугою - 7,8900 га, під греблею - 0,1218 га, під водою - 9,8495 га (кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_2 - водний об'єкт; НОМЕР_4 - прибережна смуга; НОМЕР_3 - прибережна смуга).

Відповідно до пунктів вказаного договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить - 22 392,00 грн, строк дії договору 25 років. Згідно з п.8 договору, орендна плата за цим договором вноситься орендарем у грошовій формі та встановлюється у розмірі 216,50 грн (196,50 грн - 10% від нормативної грошової оцінки земель під ставками, 20 грн - 0,1 від нормативної оцінки під прибережною смугою) за місяць оренди.

22.08.2017 ОСОБА_3 отримала від Житомирської районної державної адміністрації лист №18-5/1311 від 19.08.2017 в якому було зазначено про необхідність проведення нормативно грошової оцінки земельної ділянки водного фонду площею 17,8613 га, яка була надана для рибогосподарських потреб на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району (Том №1 а.с. 155-156).

25.01.2018 на замовлення та за рахунок позивача, приватним підприємством «Андвол» було розроблено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га в т.ч.: кад. номер НОМЕР_2 - 9,9713 га для рибогосподарських потреб (10.07), кад. номер НОМЕР_3 - 4,2218 га, кад. номер НОМЕР_4 - 3,6682 га для сінокосіння (10.06) на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (поза межами населеного пункту) (Том №1 а.с. 54-151).

Згідно з технічної документації, нормативна грошова оцінка земельних ділянок станом на 2018 рік склала 293170,61 грн (в тому числі: земельна ділянка №1 - 188953, 09 грн, земельна ділянка №2 - 55764,96 грн, земельна ділянка №3 - 48452,56 грн).

Тобто нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки була збільшена більш ніж в 10 разів.

13.03.2018 Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області надало позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації №47-18 від 13.03.2018 (Том №152-153).

Згідно з ст.23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

21.03.2018 на ім'я голови Житомирської районної ради позивачем було подано заяву про затвердження технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельних ділянок (Том №1 а.с. 157).

03.08.2018 за результатами розгляду заяви ОСОБА_3, Житомирська районна рада прийняла рішення №683 «Про рекомендації робочої групи щодо земельних ділянок водного фонду, загальною площею 17,8613 га, які наданні в оренду ОСОБА_3», на підставі якого рекомендовано усунути недоліки вказані робочою групою з питань правового використання земельних ділянок (Том №1 а.с. 159). Робоча депутатська група рекомендувала ОСОБА_3 здійснити заходи щодо забезпечення правил загального користування земельною ділянкою водного фонду.

На думку позивача, усі зауваження стосовно проектної документації нею були виконані у повному обсязі, хоча орендодавець не вимагав здійснювати такі заходи.

Як пояснює позивач: нею за власний кошт було розроблено та встановлено в доступних місцях Схему забезпечення прав громадян на загальне водокористування та його обмеження на території орендованого ставу, яка була затверджена 08.08.2018 на 29 сесії 7 скликання Сінгурівської сільської ради Житомирського району. Однак, Житомирська районна рада звернулась до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Житомирській області з проханням провести позапланову перевірку щодо дотримання вимог містобудівного законодавства на земельній ділянці площею 17,8613 га, яка перебуває в мене в оренді. За результатами проведеної перевірки Управління Державної архітектурно- будівельної інспекції у Житомирській області повідомило районну раду, що вимоги містобудівного законодавства позивачем, як орендарем дотримуються, а тому відсутні підстави для реагування.

15.08.2018 позивач вдруге звернулася до Житомирської районної ради з проханням винести на розгляд чергової сесії Житомирської районної ради питання щодо затвердження технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду для рибогосподарських потреб ОСОБА_3, загальною площею 17,8613 га та розташовані на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області. Депутати Житомирської районної ради вдруге не затвердили нормативну грошову оцінку.

30.09.2018 позивач знову отримала від Житомирської районної державної адміністрації лист №18-5/1513 від 28.09.2018 в якому адміністрація повторно нагадує їй про необхідність проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду площею 17,8613 га, наданої для рибогосподарських потреб гр. ОСОБА_3 на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району на підставі договору оренди від 20.06.2014

У вказаному листі Житомирська районна державна адміністрація надала 30-денний термін з моменту отримання листа для подання нормативної грошової оцінки.

21.11.2018 позивач втретє звернулась до Житомирської районної ради з проханням винести на розгляд чергової сесії Житомирської районної ради питання щодо затвердження технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3, загальною площею 17,8613 га, для рибогосподарських потреб, які розташовані на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (Том №1 а.с.183).

21.12.2018 на сесії Житомирської районної ради в черговий раз не було затверджено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, на думку позивача, депутати районної ради в порушення вимог чинного законодавства безпідставно відмовили їй у затвердженні технічної документації та прийняли рішення «Про пропозицію постійної комісії з земельних питань про розірвання договору оренди» (Том №1 а.с. 195-196).

Позивач, вважаючи таку бездіяльність Житомирської районної ради протиправною, звернулась з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про таке.

Стосовно позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення №785 від 21.12.2018 в частині відмови позивачу у затвердженні технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки водного фонду, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Основного Закону визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з п."г" ст.10 ЗК України організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів відповідно до цього Кодексу належить до повноважень районних рад у галузі земельних відносин.

Відповідно до ст.38 Закону України "Про землеустрій" оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.

Залежно від призначення оцінки земель проводиться економічна та грошова оцінка земель за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру плати за землю (податку та орендної плати) використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч.3 ст.201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Правові засади проведення оцінки земель визначає Закон України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003 (далі - Закон України № 1378-IV), який спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

За визначенням, наведеним у ч.1 ст.1 Закону України № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ст.3 цього Закону об'єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Обов'язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок врегульовано статтею 13 Закону України № 1378-IV.

Так, частиною 1 вказаної статті передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з ч.ч. 1 - 2 ст.15 Закону України № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Статтею 18 цього Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно з ч.1 ст.20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Статтею 21 цього Закону передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.

Згідно з ст.9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" № 1808-IV від 17.06.2004 технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є об'єктом обов'язкової державної експертизи.

Статтею 35 цього Закону передбачено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи. Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.

Позитивні висновки державної експертизи щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.

Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об'єктів обов'язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.

Відповідно до ч.2, ч.4 ст.23 Закону України № 1378-IV (набрання чинності відбулась 01.01.2019) технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з ч.7 ст.21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Процедура встановлення нормативної грошової оцінки включає ряд стадій, передбачених чинним законодавством України. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель (укладання договору заінтересованими особами), розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки спеціалізованою установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації, внесення відомостей про нормативну грошова оцінку земельної ділянки до Державного земельного кадастру.

Статтею 10 ЗК України також передбачено, що до повноважень районних рад у галузі земельних відносин на території району належить: а) розпорядження землями на праві спільної власності відповідних територіальних громад; в) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; г) забезпечення реалізації державної політики в галузі охорони та використання земель; ґ) організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів; е) вирішення земельних спорів; е-1) встановлення та зміна меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району; є) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

За результатами, нормативної грошової оцінки земельних ділянок на підставі положень ст.20 Закону України № 1378-IV складається технічна документація із землеустрою, відповідно до вимог Закону України "Про землеустрій".

Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі (ст.26 Закону України "Про землеустрій»).

Розробниками технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є особи, які згідно із Законом України "Про землеустрій" мають право на здійснення діяльності у сфері землеустрою (ст.7 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно ст.28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією, несуть відповідальність, передбачену договором і законом.

Заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов'язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями (ст.20 Закону України № 1378-IV).

Так, відповідно до Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає обов'язковій державній експертизі, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що подається платником податку до контролюючому органу за місцезнаходженням та місцем розташування земельної ділянки разом із декларацією такого платника податку, з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок (ст.20 Закону України № 1378-IV, ст.288 та ст.295 Податкового кодексу України).

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.

При цьому, згідно з вимогами ст.23 Закону України № 1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.

Тобто, входячи з системного аналізу положень Земельного та Податкового кодексів України, Законів України "Про оцінку земель", Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Закону України «Про землеустрій", Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування можуть виступати лише замовниками робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях лише затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену у відповідності до вимог чинного законодавства.

З наведеного слідує, що за наслідками розгляду заяви позивача від 21.11.2018 відповідач мав імперативний обов'язок щодо прийняття рішення про затвердження Технічної документації у встановлений строк.

Крім того, враховуючи те, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка знаходиться в оренді ОСОБА_3 на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району, має позитивний висновок державної експертизи, то така технічна документація підлягає затвердженню відповідачем відповідно до вимог ст.23 Закону України "Про оцінку земель", ст.35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Враховуючи наведене, суд визнає протиправним рішення відповідача щодо відмови у затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га у відповідності до вимог ст.23 Закону України № 1378-IV.

Стосовно позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Житомирської районної ради щодо незатвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га, суд зазначає наступне.

Суд звертає увагу позивача на те, що, по-перше, бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це його пасивна поведінка, яка може мати вплив на реалізацію прав, свобод, інтересів фізичної чи юридичної особи (наприклад, неприйняття рішення за зверненням особи).

Оскільки звернення позивача про затвердження технічної документації було розглянуто Житомирською районною радою на 4-х сесіях районної ради: 1) 01.06.2018 (чергова 18 сесія); 2) 03.08.2018 (чергова 19 сесія); 3) 19.10.2018 (чергова 20 сесія); 4)21.12.2018 (22 чергова сесія) та прийняте відповідне рішення про відмову, яке наразі оскаржується позивачем, то поведінка Житомирської районної ради не може бути кваліфікована як бездіяльність. Тому, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог для належного захисту прав позивача та визнати протиправними дії Житомирської районної ради щодо незатвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3

Стосовно позовних вимог зобов'язального характеру, а саме про зобов'язання Житомирської районної ради на черговій сесії розглянути питання та прийняти рішення про затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га, то суд зазначає наступне.

Суд зазначає, що з 1 січня 2019 року технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Ці зміни до ст.23 Закону України «Про оцінку земель» внесено Законом України від 10 липня 2018 року №2498-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», та які набули чинності з 01 січня 2019 року. А тому з 1 січня поточного року Житомирська районна рада не має законних підстав для розгляду та прийняття рішення з питань затвердження технічних документацій з визначення нормативної грошової оцінки земель.

Частиною 1 та 2 статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачем у порушення ч.2 ст.77 КАС України не доведено, а позивачем та наявною у матеріалах справи сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів спростовано правомірність дій та рішення Житомирської районної ради стосовно відмови громадянці ОСОБА_3 у затвердженні технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га, а тому позовні вимоги ОСОБА_3 є обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

При зверненні до суду з адміністративним позовом позивачем сплачений судовий збір у розмірі 2305,20 грн. У зв'язку з частковим задоволенням позовних вимог суд дійшов висновку, що судові витрати, понесені позивачем, належать відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача відповідно до задоволеної частини позовних вимог, а саме у сумі 1536,80 грн.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250-251, 295 КАС України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_3 (АДРЕСА_1 РНОКПП/ЄДРПОУ: НОМЕР_1) до Житомирської районної ради Житомирської області (вул. Л.Українки, 1, м. Житомир, 10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 13577066) про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення двадцять другої сесії сьомого скликання Житомирської районної ради №785 від 21.12.2018 у частині відмови громадянці ОСОБА_3 у затвердженні технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га. у т.ч.: кад. номер НОМЕР_2 - 9,9713 га для рибогосподарських потреб (10.07), кад. номер НОМЕР_3 - 4,2218 га, кад. номер НОМЕР_4 - 3,6682 га для сінокосіння (10.06) на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (поза межами населеного пункту).

Визнати протиправними дії Житомирської районної ради щодо незатвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в оренду ОСОБА_3 загальною площею 17,8613 га. в т.ч.: кад. номер НОМЕР_2 - 9,9713 га для рибогосподарських потреб (10.07), кад. номер НОМЕР_3 - 4,2218 га, кад. номер НОМЕР_4 - 3,6682 га для сінокосіння (10.06) на території Сінгурівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (поза межами населеного пункту).

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_3 за рахунок бюджетних асигнувань Житомирської районної ради судові витрати зі сплати судового збору у сумі 1536,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складене 05 квітня 2019 року.

Головуючий суддя Єфіменко Ольга Володимирівна

Джерело: ЄДРСР 80976785
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку