open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
5 Справа № 910/12199/18
Моніторити
Постанова /04.02.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /21.01.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.12.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /02.12.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /12.11.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /05.11.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.08.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.07.2019/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /25.06.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2019/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /18.03.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.01.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.01.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /23.11.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /15.11.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /24.09.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /17.09.2018/ Господарський суд м. Києва
emblem
Справа № 910/12199/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /04.02.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /21.01.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /23.12.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /02.12.2019/ Велика Палата Верховного Суду Ухвала суду /12.11.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /05.11.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.09.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.08.2019/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /22.07.2019/ Північний апеляційний господарський суд Постанова /25.06.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2019/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /18.03.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.01.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /21.01.2019/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /23.11.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /15.11.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /24.09.2018/ Господарський суд м. Києва Ухвала суду /17.09.2018/ Господарський суд м. Києва

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18.03.2019

Справа № 910/12199/18

Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Головіної К.І., при секретарі судового засідання Лук'янчук Д.Ю., розглянувши у загальному позовному провадженні матеріали справи

за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський"

до Фонду державного майна України

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області

про зобов'язання вчинити певні дії

за участю представників сторін:

від позивача: Гавлодський Н.В. - представник за ордером № 780601 від 15.03.19 р.

від відповідача: Ізвєков К.В. - представник за довіреністю № 10 від 02.01.19

від третьої особи: Ізвєков К.В. - представник за довіреністю № 01-37-49 від 30.11.18

В С Т А Н О В И В:

До господарського суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" (далі - ТОВ "Рибгосп Бурштинський", позивач) із позовом до Фонду державного майна України (далі - ФДМУ, відповідач) про зобов'язання внести зміни до Переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі, що передані в оренду, затвердженого наказом Фонду державного майна України № 447 від 27.03.2018 р., шляхом виключення з такого переліку єдиного майнового комплексу Державного підприємства "Рибне господарство "Галицький" (далі - ДП "Галицький).

Позов обгрунтований тим, що внесення єдиного майнового комплексу ДП "Галицький" до Переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств, що підлягають приватизації у 2018 році, затвердженого наказом ФДМУ № 447 від 27.03.2018 р., порушує права ТОВ "Рибгосп Бурштинський", як учасника вже розпочатого у 2016 році приватизаційного процесу вказаного нерухомого майна, щодо якого вже був затверджений план приватизації. При цьому вказані обставини обумовлені невиконанням відповідачем частини 4 розділу V Прикінцевих та перехідних положень нового Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», за якими приватизація єдиного майнового комплексу ДП "Галицький" має відбуватись за попередньою процедурою приватизації, визначеною Законом України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» шляхом продажу акцій акціонерного товариства, а не на аукціоні з умовами, що передбачено новою процедурою, в результаті чого підприємство, як співзасновник створюваного акціонерного товариства було позбавлене права на отримання частки у статутному капіталі такого товариства.

У позові ТОВ "Рибгосп Бурштинський" просить зобов'язати ФДМУ внести зміни до переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі, що передані в оренду, затвердженого наказом ФДМУ № 447 від 27.03.2018 р., шляхом виключення з такого переліку єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький".

Ухвалою господарського суду міста Києва від 24.09.2018 р. вказану заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження, справу вирішено розглядати в порядку загального позовного провадження, сторонам надано можливість реалізувати свої процесуальні права та обов'язки.

У строк, встановлений законом, відповідач та третя особа надали відзив та письмові пояснення (відповідно) по суті позову, у яких проти вимог позивача заперечили, вважали їх необґрунтованими.

У підготовчому засіданні представник відповідача заявив клопотання про закриття провадження у справі, оскільки спір, що виник з приводу виконання ФДМУ владних управлінський функцій, підлягає вирішенню у порядку адміністративного судочинства.

Розглянувши вказане клопотання відповідача та заслухавши думку учасників процесу, суд постановив ухвалу без виходу до нарадчої кімнати із занесенням її до протоколу судового засідання, якою відмовив відповідачу у задоволенні вказаного клопотання. Суд виходив з того, що відповідно до положень частини 2 статті 4 ГПК України право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням, мають юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 ГПК України господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв'язку із здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема, справи у спорах щодо приватизації майна, крім спорів про приватизацію державного житлового фонду.

Пунктом 3.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 24.10.2011 № 10 «Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарський судам» визначено, що господарським судам на загальних підставах підсудні усі спори між суб'єктами господарської діяльності, а також спори, пов'язані з приватизацією державного та комунального майна (крім спорів про приватизацію державного житлового фонду), в тому числі спори про визнання недійсними відповідних актів органів місцевого самоврядування та органів приватизації.

Так, предметом спору у даній справі є вчинення ФДМУ дій із включення до переліку об'єктів, що підлягають приватизації у 2018 році, об'єкту державної власності, який вже перебував у процесі приватизації, що, на думку позивача, потягло порушення майнових прав ТОВ "Рибгосп Бурштинський", як учасника попереднього приватизаційного процесу.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 19 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Дійсно, статтею 1 Закону України "Про Фонд державного майна України" визначено, що Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об'єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об'єктів державної власності, що належать до сфери його управління.

Статтею 4 вказаного Закону України передбачено, що до основних завдань Фонду державного майна України належать, зокрема, реалізація державної політики у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності; управління об'єктами державної власності, зокрема корпоративними правами держави у статутних капіталах господарських товариств, щодо яких прийнято рішення про приватизацію та затверджено план розміщення акцій; товариств, утворених у процесі перетворення (у тому числі шляхом корпоратизації) державних підприємств, що належать до сфери його управління, а також товариств, утворених за участю Фонду державного майна України.

Тобто Фонд державного майна України є суб'єктом владних повноважень, рішення якого можуть бути оскаржені в порядку адміністративного судочинства, але тільки у сфері публічно-правових відносин.

Разом з тим, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового, особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (зазвичай майнового) конкретного суб'єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб'єктів владних повноважень (вказана позиція також викладена у постановах Верховного Суду України від 23.02.2016 р. у справі № 21-6551а15 та від 02.03.2016 р. у справі № 6- 14цс16).

Згідно з висновком Великої Палати Верховного Суду, наданого у постанові від 22.08.2018 р. по справі № 826/13571/17, під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Отже, суд виходить з того, що в основі даного спору лежать не публічно-правові, а організаційні та майнові відносини, що склались між ТОВ "Рибгосп Бурштинський" та ФДМУ щодо приватизації об'єкта державної власності, обгрунтовані порушенням приватного права суб'єкта господарювання, тому суд вважає, що даний спір не є публічно-правовим та не належить до юрисдикції адміністративних судів, хоча його стороною є суб'єкт владних повноважень, а тому має розглядатись в порядку господарського судочинства.

Також під час підготовчого засідання представник ФДМУ заявив клопотання про залучення до розгляду даної справи співвідповідача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області, у якому суд відмовив ухвалою від 15.11.2018 р., занесеною до протоколу судового засідання, з тих підстав, що відповідно до ч. 1 ст. 48 ГПК України залучити другого відповідача по справі суд може лише за заявою позивача, від якого відповідного клопотання не надходило.

Разом з тим, вказану особу суд ухвалою від 15.11.2018 р. залучив до розгляду справи у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача (далі - РВ ФДМУ по Івано-Франківській області).

Під час розгляду справи по суті представник позивача підтримав та обґрунтував позовні вимоги, просив їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача та третьої особи у судовому засіданні проти позову заперечив, зазначив, що внесення єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" до Переліку об'єктів, що підлягають приватизації у 2018 році, було здійснене правомірно. Своє рішення відповідач пояснив закінченням строку дії акта оцінки об'єкта приватизації, виконаної під час процедури приватизації вказаного майного коплексу, що розпочалась у 2016 році, та непроведенням акціонерами новоствореного в процесі приватизації товариства установчих зборів. При цьому орган приватизації не мав права продовжувати строк дії акта оцінки у односторонньому порядку, будь-яких пропозицій щодо продовження дії оцінки, а також про проведення установчих зборів та затвердження статуту акціонерного товариства, що буде створене за наслідками приватизації, від позивача не надходило, у зв'язку із чим органом приватизації було розпочато нову процедуру приватизації цього об'єкта за порядком, визначеним Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна", який набрав чинності 07.03.2018 р., шляхом продажу на аукціоні з умовами.

Суд, розглянувши заяви учасників спору по суті справи, заслухавши їх пояснення у судовому засіданні та дослідивши наявні в матеріалах справи докази, прийшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з урахуванням наступного.

Так, спеціальним законом, що регулює організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що перебуває у державній та комунальній власності, є Закон України "Про оренду державного та комунального майна" (чинний на момент розгляду справи).

Державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.

Статтею 5 вказаного Закону встановлено, що Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва є орендодавцями щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), що є державною власністю, крім майна, що належить до майнового комплексу Національної академії наук України та галузевих академій наук, а також майна, що належить вищим навчальним закладам та/або науковим установам, що надається в оренду науковим паркам та їхнім партнерам. Названа норма Закону України "Про оренду державного та комунального майна" також кореспондується зі ст. 287 ГК України.

Відповідно до статті 3 Закону "Про оренду державного та комунального майна" відносини щодо оренди майна, яке перебуває у комунальній власності регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

У судовому засіданні встановлено, що 25.02.2014 р. між РВ ФДМ України по Івано-Франківській області (орендодавець) та ТОВ «Рибгосп Бурштинський» (орендар) був укладений договір оренди цілісного майнового комплексу Державного підприємства "Рибне господарство «Галицький» (далі - ДП «Галицький») № 09/14, відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування цілісний майновий комплекс ДП «Галицький», розташований за адресою: Івано-Франківська область, Галицький район, м. Бурштин, вул. Л. Українки, 12.

Також умовами договору оренди сторони погодили, що:

- орендар виступає правонаступником усіх прав та обов'язків ДП «Галицький», цілісний майновий комплекс якого передається в оренду (п.1.4);

- орендоване майно цілісного майнового комплексу обліковується на балансі окремо від іншого майна орендаря, із зазначенням, що це майно є орендованим ( п. 1.5);

- майно передається в оренду з метою ведення рибного господарства ( п.1.6).

Відповідно до п. 2.1 договору орендар вступає у строкове платне користування майном після підписання сторонами цього договору та акта приймання-передачі майна. Акт приймання-передачі підписується в день нотаріального посвідчення та державної реєстрації цього договору.

Договір укладено строком на 10 років до - 24.02.2024 ( п.10.1 договору).

Судом встановлено, що на виконання договору оренди РВ ФДМ України по Івано-Франківській області (орендодавець) передав ТОВ «Рибгосп Бурштинський» у строкове платне користування об'єкт оренди - цілісний майновий комплекс ДП «Галицький», що підтверджується відповідним актом прийому-передачі від 25.02.2014 р.

Також суд встановив, що наказом Державного агентства рибного господарства України № 77 від 27.02.2014 р. ДП "Галицький" припинено шляхом його реорганізації через приєднання до ТОВ "Рибгосп Бурштинський", як орендаря єдиного майнового комплексу ДП "Галицький".

Матеріалами справи підтверджено, що постановою Кабінету Міністрів України № 271 від 12.05.2015 "Про проведення прозорої та конкурентної приватизації у 2015-2017 роках", а також наказом ФДМУ № 1382 від 05.10.2016 р., був затверджений Перелік об'єктів груп В, Г, які підлягають підготовці до продажу в 2016 році, у тому числі і єдиного майнового комплексу ДП "Галицький", який класифікований як об'єкт приватизації групи "В" та віднесений до об'єктів приватизації агропромислового комплексу.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про приватизацію державного майна" (що діяв на момент виникнення спірних правовідносин) приватизація зданих в оренду єдиних майнових комплексів державних підприємств здійснюється шляхом продажу належних державі акцій акціонерних товариств, заснованих державними органами приватизації та орендарями. До статутного капіталу такого товариства вноситься державне майно, яке передане в оренду та майно, що є власністю орендаря.

Згідно зі статті 11 Закону України "Про приватизацію державного майна" порядок приватизації державного майна передбачає: опублікування списку об'єктів, які підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації та місцевій пресі; прийняття рішення про приватизацію; опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об'єкта; проведення аудиторської перевірки фінансової звітності підприємства, що приватизується; проведення у випадках, передбачених законодавством, екологічного аудиту об'єкта приватизації; затвердження плану приватизації або плану розміщення акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації та корпоратизації, та їх реалізацію.

Приватизація об'єкта вважається завершеною з моменту його продажу або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом приватизації (розміщення акцій), і оформляється рішенням відповідного державного органу приватизації (ч. 6 ст. 12 Закону України "Про приватизацію державного майна").

Разом з тим, приватизація майна в агропромисловому комплексі здійснюється відповідно до законодавства України з питань приватизації з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» (що діяв на час спірних правовідносин).

Статтею 1 зазначеного Закону встановлено, що згідно з цим Законом здійснюється приватизація майна підприємств та організацій, для яких основними видами діяльності є виробництво сільськогосподарської продукції, продукції рибного та лісового господарства, їх переробка і реалізація, виконання робіт та надання послуг сільськогосподарським товаровиробникам.

Як вбачається з матеріалів справи, цілісний майновий комплекс Державного підприємства Рибгосп "Галицький" відноситься до рибних господарств, які спеціалізуються на вирощуванні рибопосадкового матеріалу та товарної риби у внутрішніх водоймах.

Відповідно до ст. 12 Законом України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» приватизація майна рибних господарств (рибокомбінатів, рибоводно-меліоративних станцій, нерестово-виросних рибницьких господарств), які спеціалізуються на вирощуванні рибопосадкового матеріалу та товарної риби у ставках, басейнах, лиманах та інших внутрішніх водоймах, здійснюється шляхом перетворення їх у колективні господарства або у акціонерні товариства на умовах, передбачених статтями 5, 6 і 7 цього Закону.

Статтею 14 вказаного Закону врегульовані питання приватизації майна переробних підприємств та об'єктів океанічного рибопромислового флоту та встановлено, що приватизація майна рибокомбінатів і рибозаводів по переробці океанічної (морської) сировини та об'єктів океанічного рибопромислового флоту здійснюється шляхом перетворення їх у акціонерні товариства у порядку, встановленому законодавством України.

Разом з тим, статтею 25 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" визначені особливості приватизації підприємств та організацій агропромислового комплексу, що здійснюється на підставі рішення Кабінету Міністрів України.

Приватизація таких підприємств та організацій агропромислового комплексу здійснюється шляхом перетворення їх в акціонерні товариства, крім тих, вартості майна яких недостатньо для формування статутного капіталу акціонерного товариства. При цьому у статутному капіталі товариств першочергово визначається пакет акцій, що тимчасово залишається у власності держави, а решта акцій розміщується з наданням пільг, передбачених статтями 3, 6, 7 і 8 цього Закону.

Із матеріалів справи вбачається, що 30.11.2016 р. Регіональним відділенням ФДМ України по Івано-Франківській області був виданий наказ № 403 від 30.11.2016 р., яким прийнято рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП "Галицький" та визначено спосіб його приватизації - шляхом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський".

Наказом № 445 від 28.12.2016 р. зазначений орган у сфері приватизації створив і затвердив склад комісії з приватизації вищевказаного єдиного майнового комплексу.

У подальшому, наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 377 від 25.07.2017 р. затверджено план приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Галицький", що був переданий в оренду ТОВ "Рибгосп Бурштинський", як такий, що відповідає вимогам Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі". Цим же наказом припинено діяльність комісії з приватизації даного об'єкта.

Згідно з пропозиціями комісії з приватизації, вказаними у розділі III плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Галицький", вартість єдиного майнового комплексу об'єкта приватизації (майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу акціонерного товариства, що створюється регіональним відділенням та орендарем ТОВ "Рибгосп Бурштинський"), визначена у відповідності до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 1891 від 10.12.2003 р. та відображена в акті оцінки вартості об'єкта приватизації, що становить 4 382,019 тис. грн, у тому числі:

- вартість частки орендаря - 69,912 тис. грн.;

- частина вартості, що утворена під час застосування заходів фінансової реструктуризації - 0 тис. грн.

Крім того, розділом V вказаного плану приватизації визначено, що статутний капітал створюваного акціонерного товариства становить 4 382,019 тис. грн, в тому числі: частка держави 4 312,107 тис. грн. (98,4% від статутного капіталу), частка орендаря 69,912 тис. грн. (1,6% від статутного капіталу); а також передбачено: номінальну вартість акції, що складає 0,25 грн.; вид акцій - прості, іменні; кількість акцій - 17 528 076 шт.

Разом з тим, як встановлено судом, 27.03.2018 р. Фонд державного майна України наказом № 447 від 27.03.2018 р. затвердив Перелік єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі і тих, що передані в оренду, що підлягають приватизації у 2018 році, згідно з яким (додаток 2 до наказу № 447 від 27.03.2018 р.) єдиний майновий комплекс ДП "Галицький" був включений до цього Переліку, як об'єкт для приватизації у 2018 році.

Цим же наказом (п. 5) були визнані такими, що втратили чинність, накази державних органів приватизації з питань, що стосують включення об'єктів державної власності до відповідних переліків, що підлягають приватизації, підготовки до продажу та організації їх продажу.

Врахувавши такі зміни, РВ ФДМ України по Івано-Франківській області своїм наказом № 106 від 23.04.2018 р., у свою чергу, прийняв рішення про визнання такими, що втратили чинність наказу РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 403 від 30.11.2016 р. про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП "Галицький", а також наказу № 377 від 25.07.2017 про затвердження плану приватизації вказаного єдиного майнового комплексу.

А наказом № 107 від 23.04.2018 р. РВ ФДМ України по Івано-Франківській області прийняв рішення про приватизацію єдиного майнового комплексу ДП "Галицький" за новою процедурою зі встановленням іншого способу його приватизації - шляхом продажу на аукціоні з умовами.

Як пояснив представник відповідача у судовому засіданні, однією з підстав для внесення єдиного майнового комплексу ДП "Галицький" до Переліку об'єктів, що підлягають приватизації у 2018 році, затвердженого наказом № 447 від 27.03.2018 р., стало закінчення строку дії акта оцінки цього майнового комплексу, який би підлягав внесенню до статутного капіталу акціонерного товариства, утвореного під час приватизації, розпочатої у 2016 році.

Іншою підставою для включення позивача до Переліку об'єктів за новою процедурою, була та обставина, що учасниками новоствореного акціонерного товариства не були проведені установчі збори, не затверджено Статут такого товариства, а ініціативи від позивача щодо цього не надходило.

Суд, перевіривши такі доводи відповідача, встановив наступне.

07.03.2018 р. набрав чинності Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна", згідно з яким втратили чинність Закон України "Про приватизацію державного майна", а також Закон України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

Відповідно до статті 10 Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" встановлений новий порядок приватизації державного і комунального майна, який передабачає: формування та затвердження переліків об'єктів, що підлягають приватизації; опублікування переліку об'єктів, що підлягають приватизації, в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації, на офіційному веб-сайті Фонду державного майна України, на офіційних сайтах місцевих рад та в електронній торговій системі; прийняття рішення про приватизацію; прийняття місцевою радою рішення про приватизацію об'єкта комунальної власності; опублікування інформації про прийняття рішення про приватизацію об'єкта та у випадках, передбачених цим Законом, інформації про вивчення попиту для визначення стартової ціни; проведення інвентаризації та оцінки відповідно до законодавства; проведення у випадках, передбачених законом, аудиту, екологічного аудиту об'єкта приватизації; перетворення державного або комунального підприємства в господарське товариство у процесі приватизації у випадках, передбачених цим Законом; затвердження плану розміщення акцій акціонерних товариств, створених у процесі приватизації, у випадках, передбачених цим Законом, та його виконання; затвердження у випадках, передбачених цим Законом, умов продажу об'єктів приватизації, розроблених аукціонною комісією; опублікування інформації про умови продажу, в тому числі стартову ціну об'єкта приватизації; проведення аукціону, укладення договору купівлі-продажу; укладення договору купівлі-продажу в разі приватизації об'єкта шляхом викупу; опублікування інформації про результати приватизації; прийняття рішення про завершення приватизації.

Приватизація об'єкта вважається завершеною з моменту його продажу та переходу до покупця права власності або завершення розміщення всіх акцій, передбачених до продажу планом розміщення акцій, і оформлюється наказом відповідного органу приватизації (ч. 2 статті 10 вказаного Закону).

Відповідно до ч. 2 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" приватизація об'єктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності цим Законом, здійснюється та завершується відповідно до вимог цього Закону.

У той же час, частиною 4 розділу V вказаних Прикінцевих та перехідних положень встановлені виключення щодо застосування нової процедури приватизації до об'єктів державного майна, а саме - до об'єктів агропромислового комплексу, щодо яких на день набрання чинності цим Законом державними органами приватизації затверджені плани їх приватизації. У цьому випадку процедура приватизації таких об'єктів здійснюється та завершується відповідно до вимог Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

Отже, зі змісту вказаних Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" вбачається, що, хоча цей Закон і встановлює нову процедуру приватизації державного та комунального майна, проте, у разі затвердження плану приватизації об'єкта агропромислового комплексу на день набрання чинності цим законом, процедура приватизації такого об'єкта має відбуватись у порядку, визначеному Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі".

При цьому суд приймає до уваги те, що вказані положення Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" є спеціальними у спірних правовідносинах, а тому доводи відповідача про необхідність застосування нової процедури приватизації, а також посилання на пункт 5 наказу ФДМУ № 447 від 27.03.2018 р., яким був визнаний таким, що втратив чинність, наказ РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 377 від 25.07.2017 р. про затвердження плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Галицький", є необгрунтованими.

Як вже встановив суд, постановою Кабінету Міністрів України № 271 від 12.05.2015 р. єдиний майновий комплекс ДП "Рибне господарство "Галицький", як об'єкт приватизації агропромислового комплексу, був включений до Переліку об'єктів державної власності групи «В», що підлягають приватизації у 2015 - 2017 роках.

Наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 403 від 30.11.2016 р. приватизацію зазначеного єдиного майнового комплексу рибного господарства вирішено здійснювати шляхом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється регіональним відділенням та орендарем - ТОВ "Рибгосп Бурштинський".

25.07.2017 р. РВ ФДМ України по Івано-Франківській області наказом № 377 (з урахуванням вимог ст. 25 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі") затвердив план приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Галицький". Розділами ІІІ, IV вказаного плану приватизації у відповідності до Методики оцінки майна, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 1891 від 10.12.2003 р., була виконана оцінка вартості вказаного єдиного майнового комплексу об'єкта приватизації, з метою визначення вартості майна, що підлягає внесенню до статутного капіталу новоутвореного регіональним відділенням та ТОВ "Рибгосп Бурштинський" (орендарем) акціонерного товариства.

Відповідно до вказаної оцінки вартість єдиного майнового комплексу об'єкта приватизації становить 4 382,019 тис. грн., до якої також включена і вартість частки орендаря (ТОВ "Рибгосп Бурштинський"), що становить 69,912 тис. грн. та складає 1,6 % статутного капіталу новоутвореного акціонерного товариства.

Законність зазначеного плану приватизації, затвердженого наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 377 від 25.07.2017 р., перевірялась господарськими судами у справі № 909/742/17 за позовом ТОВ "Рибгосп Бурштинський" до РВ ФДМУ по Івано-Франківській області, зокрема за вимогою, про визнання незаконним та скасування п. 1 наказу РВ ФДМУ по Івано-Франківській області № 377 від 25.07.2017 р. про затвердження плану приватизації.

У постанові по вказаній справі від 06.06.2018 р. Верховний Суд дійшов висновку про правомірність плану приватизації, затвердженого наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 377 від 25.07.2017 р., та відповідність його вимогам ст. 25 Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", у зв'язку із чим суд касаційної інстанції не знайшов правових підстав для визнання незаконним у цій частині наказу № 377 від 25.07.2017 р. та його скасування.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, вказаним судовим рішенням була підверджена законність плану приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Галицький", затвердженого наказом РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 377 від 25.07.2017 р., а тому суд приймає вказані обставини, як такі, що не потребують повторного доказування, та мають значення для розгляду даної справи.

Щодо посилання відповідача на п. 5 наказу ФДМУ № 447 від 27.03.2018 р. "Про затвердження Переліків об'єктів малої приватизації, що підлягають приватизації у 2018 році", то вони є безпідставними, оскільки зміст пункту 5 цього наказу стосується питань щодо включення об'єктів до відповідних переліків приватизації, підготовки та організації їх продажу, проте, не стосується наказів державних органів приватизації з питань прийняття рішень про приватизацію та наказів про затвердження планів приватизації.

За таких обставин твердження відповідача про те, що під час приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" мають застосовуватися положення Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна", є необґрунтованими та не приймаються судом до уваги.

Натомість, суд вважає, що, оскільки станом на день набрання чинності Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" (07.03.2018 р.) органом зі здійснення приватизації (РВ ФДМ України по Івано-Франківській області) був затверджений план приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" (25.07.2017 р.), що відноситься до об'єкту приватизації агропромислового комплексу, то новий порядок приватизації, визначений Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна" до даного об'єкту приватизації не застосовується. Приватизація цього єдиного майного комплексу рибного господарства має здійснюватись у порядку, визначеному Законом України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі" відповідно до ч. 4 розділу V Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Тобто, у даному випадку Фонд державного майна України, керуючись положеннями зазначеного Закону України "Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі", мав продовжити розпочатий у 2016 році процес приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" згідно затвердженого у 2017 році плану приватизації шляхом продажу акцій акціонерного товариства, що створюється РВ ФДМ України по Івано-Франківській області та ТОВ "Рибгосп Бурштинський". І в межах цієї процедури відповідач та третя особа могли вирішити всі питання щодо приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький", зокрема, продовження строку дії акта оцінки об'єкта, який підлягає приватизації, проведення зборів засновників акціонерного товариства, що мало утворитись згідно плану приватизації, затвердження статуту цього товариства, тощо.

Разом з тим, суд зазначає, що спосіб приватизації, визначений у наказі РВ ФДМ України по Івано-Франківській області № 107 від 23.04.2018 р. - шляхом продажу майна на аукціоні з умовами, суперечить Прикінцевим та перехідним положенням Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна".

Вказаним рішенням ФДМУ порушив права позивача, як учасника розпочатого у 2016 році приватизаційного процесу єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький", що полягає у позбавленні його частки у статутному капіталі новоствореного акціонерного товариства, згідно із затвердженим у 2017 році планом приватизації єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький".

Таким чином, суд приходить до висновку, що внесення єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" до нового переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, які підлягають приватизації у 2018 році, затвердженого наказом ФДМУ № 447 від 27.03.2018 р., є неправомірним.

На підставі викладеного суд приходить до висновку, що позовні вимоги ТОВ "Рибгосп Бурштинський" про зобов'язання ФДМ України внести зміни до Переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі тих, що передані в оренду, затвердженого наказом ФДМУ № 447 від 27.03.2018 р., шляхом виключення з такого Переліку єдиного майнового комплексу ДП "Рибне господарство "Галицький" підлягають задоволенню.

Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору у разі задоволення позову покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 73 - 79, 129, 236 - 238 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" до Фонду державного майна України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Івано-Франківській області про зобов'язання вчинити певні дії задовольнити.

Зобов'язати Фонд державного майна України внести зміни до Переліку єдиних майнових комплексів державних підприємств і їх структурних підрозділів, у тому числі, що передані в оренду, затвердженого наказом Фондом державного майна України № 447 від 27.03.2018 р. (додаток 2), шляхом виключення з такого переліку єдиного майнового комплексу Державне підприємство "Рибне господарство "Галицький".

Стягнути з Фонду державного майна України (01133, м. Київ, вул. Генерала Алмазова, буд. 18/9, ідентифікаційний код 00032945) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Рибгосп Бурштинський" (777111, м. Бурштин, вул. Міцкевича, 51, ідентифікаційний код 38521540) судовий збір у розмірі 1 762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп.

Рішення ухвалено в нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини в судовому засіданні 18 березня 2019 року.

Повний судове рішення складене 3 квітня 2019 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до суду апеляційної інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 20-денний строк з дня складення повного рішення.

Суддя Головіна К.І.

Джерело: ЄДРСР 80952548
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку