open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 761/13237/19

Провадження № 1-кс/761/9474/2019

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 квітня 2019 року слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , розглянувши клопотання начальника 2 відділення 1 відділу 1 управління досудового розслідування ГСУ СБ України підполковника юстиції ОСОБА_3 , погоджене з прокурором відділу ГПУ ОСОБА_4 , про тимчасовий доступ до речей і документів у кримінальному провадженні № 22017000000000423 від 23.11.2017, за фактом вчинення злочинів, передбачених ч. 2 ст. 205 та ч. 3 ст.209 КК України,

В С Т А Н О В И В:

Начальник 2 відділення 1 відділу 1 управління досудового розслідування Головного слідчого управління СБ України підполковник юстиції ОСОБА_3 вніс до суду клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів.

Своє клопотання обґрунтовує тим, що впродовж 2017-2018 років службові особи АБ « ІНФОРМАЦІЯ_1 », АТ « ІНФОРМАЦІЯ_2 », АТ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » та інших банківських установ, діючи за попередньою змовою зі службовими особами торговців цінними паперами та їх клієнтів, серед яких: ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_1 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), ПрАТ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_8 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_5 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_9 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_11 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_12 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_13 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_14 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_15 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_16 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_17 », Непідприємницьке товариство « ІНФОРМАЦІЯ_18 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_20 », ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_21 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_22 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_23 », ПрАТ « ІНФОРМАЦІЯ_24 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_25 », ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_26 », АТ « ІНФОРМАЦІЯ_27 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_28 », ПрАТ « ІНФОРМАЦІЯ_29 », « ІНФОРМАЦІЯ_30 » (« ІНФОРМАЦІЯ_31 », НЕ359077, Кіпр), « ІНФОРМАЦІЯ_32 » (« ІНФОРМАЦІЯ_33 », НОМЕР_7 , Кіпр), « ІНФОРМАЦІЯ_34 », « ІНФОРМАЦІЯ_35 », « ІНФОРМАЦІЯ_36 », « ІНФОРМАЦІЯ_37 », « ІНФОРМАЦІЯ_38 », « ІНФОРМАЦІЯ_39 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_40 », « ІНФОРМАЦІЯ_41 », « ІНФОРМАЦІЯ_42 », « ІНФОРМАЦІЯ_43 », « ІНФОРМАЦІЯ_44 », « ІНФОРМАЦІЯ_45 », « ІНФОРМАЦІЯ_46 », « ІНФОРМАЦІЯ_47 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_48 », « ІНФОРМАЦІЯ_49 », « ІНФОРМАЦІЯ_50 », ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_51 » (ЄДРПОУ НОМЕР_8 ), фондових бірж ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_52 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_9 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_10 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_54 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_11 ), та іншими юридичними особами і фізичними особами, вчинили операції щодо купівлі-продажу облігацій внутрішньої державної позики (надалі ОВДП) в режимі так званого «групового звіту» (укладення біржових контрактів, які забезпечені правами на отримання грошових коштів/цінних паперів на підставі відповідних зустрічних зобов`язань), що спрямовані на маскування незаконного походження коштів в сумі понад 120 млн. грн., тобто в особливо великому розмірі, які одержані внаслідок вчинення злочину, що передувало легалізації (відмиванню) доходів, тобто злочин, передбачений ч. 3 ст. 209 КК України.

Разом з цим, протягом 2012-2017 років невстановлені службові особи банківських установ України, умисно, за попередньою змовою групою осіб, діючи в інтересах ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_55 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_12 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_56 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_13 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_57 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_14 ), компанії-нерезидента « ІНФОРМАЦІЯ_58 » ( НОМЕР_15 , Ларнака, Республіка Кіпр), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_59 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_16 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_60 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_17 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_61 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_18 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_62 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_19 ), ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_63 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_20 ) та інших суб`єктів господарювання, шляхом укладення неринкових контрактів на біржі ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_10 ) про продаж ОВДП випуску: НОМЕР_21 , НОМЕР_22 , НОМЕР_23 , НОМЕР_24 , НОМЕР_25 , НОМЕР_26 , НОМЕР_27 , НОМЕР_28 послідовно кільком посередникам, з подальшою купівлею цих ОВДП банківськими установами, серед яких, АТ « ІНФОРМАЦІЯ_64 » (МФО НОМЕР_29 , код ЄДРПОУ НОМЕР_30 ), АТ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (МФО НОМЕР_31 , код ЄДРПОУ НОМЕР_32 ), АТ « ІНФОРМАЦІЯ_65 » (МФО НОМЕР_33 , код ЄДРПОУ НОМЕР_34 ) та ПАТ« ІНФОРМАЦІЯ_66 » (МФО НОМЕР_35 , код ЄДРПОУ НОМЕР_36 ) за ціною значно вищою первинної ціни, вчинили дії, що мають ознаки маніпулювання на фондовій біржі, створивши умови для привласнення коштів вказаних банківських установ, на загальну суму близько 500000000грн., з метою легалізацію (відмивання) доходів.

Так, маючи на меті надати законного вигляду походження грошових коштів, отриманих злочинним шляхом, співучасники вчинення злочину вирішили укласти, в порушення ч. 2 ст. 19-4 Закону України «Про депозитарну систему України», формальні правочини на фондовому ринку із облігаціями внутрішньої державної позики (далі ОВДП), під час яких клієнти торговців цінними паперами (насамперед, фізичні особи) нібито отримали прибутки.

Насправді, такі прибутки є грошовими коштами, отриманими злочинним шляхом від вчинення біржових угод, спрямованих на незаконне збагачення та ухилення від сплати податків шляхом маніпулювання на фондовій біржі, зокрема за ознаками, встановленими п. 6 ст. 101 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», з метою прикриття незаконної діяльності юридичних осіб та легалізації (відмиванню) доходів.

При цьому, з метою прикриття маніпулювання, посадові особи фондових бірж та окремих торговців цінними паперами уклали удавані договори про виконання функцій маркет-мейкера щодо підтримання попиту та пропозиції на державні облігації. Очевидно, що угоди, які призвели до злочину, фактично не були спрямовані на підтримання попиту та пропозиції на державні облігації України. Крім того, торговці цінними паперами, з метою маскування маніпулювання, в окремих випадках намагалися здійснювати операції протягом не одного торговельного дня, а кількох, аби ускладнити віднесення біржових угод до таких, що містять ознаки маніпулювання.

Відповідно до ч. 2 ст. 19-4 Закону України «Про депозитарну систему України», механізмами зниження ризиків невиконання або неналежного виконання зобов`язань, що передбачені договорами, укладеними на фондовій біржі, є обов`язкове стовідсоткове попереднє депонування та резервування коштів і цінних паперів або інших фінансових інструментів у порядку, встановленому ІНФОРМАЦІЯ_67 за погодженням з Національним банком України.

В той же час, фондовими біржами, відповідно до їх правил та договорів (регламентів) з ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_68 », надається послуга так званого «групового звіту» щодо допуску до клірингу зобов`язань за правочинами щодо цінних паперів, укладеними на фондовій біржі, в т.ч. за відсутності стовідсоткового попереднього депонування та резервування коштів і цінних паперів.

З огляду на наявність такої послуги, фондові біржи України, в свою чергу, надають торговцям цінними паперами членам біржі (учасникам біржових торгів) послуги щодо можливості укладення таких правочинів послуга групового звіту (або просто окрема комісія за укладення правочинів, які забезпечені правами на отримання коштів/цінних паперів на підставі відповідних зустрічних зобов`язань). Ці послуги передбачені тарифами та оприлюднені на веб-сайтах фондових бірж (п. 1.3 тарифів ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_69 », розділ І тарифів фондового ринку ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_54 » та розділ 9 ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_70 »).

Вартість надання послуги фондовим біржам розраховується у відсотках від загальної суми зобов`язань за правочинами щодо цінних паперів, які забезпечені правами на отримання коштів/цінних паперів на підставі відповідних зустрічних зобов`язань, укладеними протягом календарного місяця, за кожним кліринговим рахунком/субрахунком учасника клірингу.

Фактично наявність вказаної послуги надає можливість укладення та виконання правочинів (біржових контрактів), що забезпечені не стовідсотковим попереднім депонуванням активів (коштів та/або цінних паперів), а лише правами на отримання коштів/цінних паперів на підставі відповідних зустрічних зобов`язань (за іншими правочинами, які підлягають виконанню в той самий торговельний день, разом входять до складу групового звіту та, головне, також не забезпечуються відповідними активами).

Таким чином, достатньо депонувати (зарезервувати) в ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_71 » цінні папери на первинному (в ланцюжку угод) продавці (зазвичай, банку) та кошти в розмірі, що планується легалізувати, на одному з посередників, і після цього біржові контракти можуть укладатися між необмеженою кількістю учасників біржових торгів, які виступають посередниками між первинним продавцем та кінцевим покупцем, не депонуючи при цьому активів в достатньому обсязі (або взагалі не депонуючи).

При цьому, такі біржові контракти укладаються неодноразово протягом одного дня, з незначною різницею в часі, на однакову або подібну кількість цінних паперів, в аномальному обсязі; коло учасників торгів є обмеженим, економічна вигода існує тільки для посередників (їх клієнтів-фізичних осіб, бенефіціарів таких операцій), а для інших учасників торгів є незначною або відсутня (окремі клієнти-юридичні особи отримують регулярні торговельні збитки від таких операцій за наслідками значної кількості торговельних днів).

Вказані операції за сприяння службових осіб ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_69 », ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_54 » та ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 » щодо формування доходу ряду фізичних осіб не мали жодного економічного сенсу та законної мети.

Співучасники вчинення злочину укладали біржові контракти (договори купівлі-продажу) таких ОВДП: UA4000137277, UA4000142137, UA4000138853, UA4000177919, UA4000178024, UA4000173314, UA4000178891, UA4000176093.

Зазначені договори купівлі-продажу ОВДП укладались (виконувалися) в інтересах фізичних та юридичних осіб, які нібито хотіли купити та, в подальшому, реалізувати вказані ОВДП за вищою ціною, що дало їм змогу одержати прибуток, який звільнений від оподаткування, та, тим самим, фактично легалізувати отримані доходи без сплати будь-яких податків.

Натомість інші клієнти учасників біржових торгів (юридичні особи) регулярно отримували негативний результат від операцій купівлі-продажу протягом значної кількості торгівельних днів, що не свідчить про наявність економічного сенсу та законної мети, а натомість про заздалегідь спланований результат таких операцій та високу ймовірність попередньої змови учасників біржових торгів.

Тому, у органу досудового розслідування виникла необхідність в проведенні тимчасового доступу до таких речей та документів, що перебувають у володінні ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_10 , юридична адреса: АДРЕСА_1 ), з можливістю вилучення їх завірених належним чином копій за період з 01.01.2012 до 31.12.2017:

-документів, що містять інформацію (виписки з реєстру договорів, звітів, адміністративні дані тощо) за результатами операцій з ОВДП НОМЕР_21 , UA 4000142137, UA 4000138853, UA 4000177919, UA 4000178024, UA 4000173314, UA 4000178891, UA 4000176093 за період 2012-2017 р.р.;

-документів, що містять інформацію про укладання та результати виконання Договору про виконання функцій маркет-мейкера укладеного між ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 » та ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_72 » у 2012-2017 р.р.

Вищевказані документи мають значення для всебічного, повного та об`єктивного проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні та можуть бути використані як докази у кримінальному провадженні, а іншими способами, крім отримання до них тимчасового доступу з можливістю вилучення завірених копій, довести обставини які мають значення для розслідування кримінального правопорушення неможливо.

В судове засідання слідчий не з`явився, подав до суду заяву про розгляд клопотання у його відсутність, клопотання підтримав та просив задовольнити.

Відповідно до ч.2 ст.93 КПК України сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.

Згідно п.5 ч.2 та ч.1 ст. 131 КПК України одним із заходів забезпечення кримінального провадження є тимчасовий доступ до речей і документів, який застосовується з метою дієвості кримінального провадження.

Так, відповідно до ст. 159 КПК України, тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, судом, вилучити їх.

Тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.

За таких обставин, з урахуванням доводів слідчого викладених у клопотанні, вважаю, що клопотання підлягає задоволенню, виходячи з того, що речі та документи, які необхідно вилучити, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні.

Враховуючи викладене та керуючись ст.ст. 110, 163-165, 309 та 395 КПК України, слідчий суддя,

У Х В А Л И В:

Клопотання задовольнити.

Надати дозвіл начальнику відділення Головного слідчого управління СБ України ОСОБА_3 , слідчим, які входять до складу слідчої групи: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та ОСОБА_14 на тимчасовий доступ до речей і документів, що перебувають у володінні ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_10 , юридична адреса: АДРЕСА_1 ), з можливістю вилучення належним чином завірених копій наступних документів:

-документів, що містять інформацію (виписки з реєстру договорів, звітів, адміністративні дані тощо) за результатами операцій з ОВДП НОМЕР_21 , НОМЕР_22 , UA 4000138853, UA 4000177919, UA 4000178024, UA 4000173314, UA 4000178891, UA 4000176093 за період 01.01.2012 по 31.12.2017;

-документів,що містятьінформацію проукладання тарезультати виконанняДоговору провиконання функціймаркет-мейкераукладеного між ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 »та ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_72 » за період 01.01.2012 по 31.12.2017.

Строк дії ухвали встановити 1 (один) місяць з дня її проголошення, тобто до 01 травня 2019 року.

Роз`яснити посадовим особам ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_53 », що у відповідності до ч.1 ст. 166 КПК України, у разі невиконання ухвали про тимчасовий доступ до речей і документів слідчий суддя, суд за клопотанням сторони кримінального провадження, якій надано право на доступ до речей і документів на підставі ухвали, має право постановити ухвалу про дозвіл на проведення обшуку згідно з положеннями цього Кодексу з метою відшукання та вилучення зазначених речей і документів.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя

Джерело: ЄДРСР 80888308
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку