Справа № 1540/5042/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ,
20 березня 2019 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Стефанова С.О.,
за участю секретаря судового засідання Гунько О.В.,
представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» до Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря про визнання протиправними дії щодо проставлення 11.04.2018 року на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року штампу «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» та визнання протиправною бездіяльності, -
В С Т А Н О В И В:
«BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» (надалі по тексту Позивач) звернулося до суду з позовом до Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря (надалі по тексту Відповідач або ДЕІ Північно-Західного регіону Чорного моря), в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря щодо проставлення 11.04.2018 року на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року штампу «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО»;
- визнати протиправною бездіяльність Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря щодо не проставлення з 11.04.2018 року протягом 33 календарних днів на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року штампу «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО».
Адміністративний позов обґрунтовано наступним.
07 квітня 2018 року судно «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD», ІМО 9729582, прапор Російської Федерації прибуло до морського торговельного порту «Чорноморськ» для здійснення завантаження на борт судна олії соняшникової об'ємом 3686 тон, згідно коносаментів за №1-СНR від 08.04.2018 року, №2-CHR від 08.04.2018 року та №3-CHR від 11.04.2018 року.
Уповноваженим морським агентом Судна під час знаходження в морському торговельному порту «Чорноморськ» було товариство з обмеженою відповідальністю «СТАР ШИППІНГ».
Експедирування вантажу за коносаментами №1-СНR від 08.04.2018 року, №2-CHR від 08.04.2018 року здійснювало ТОВ «НОВІК ПОРТ СЕРВІЗ».
Експедирування вантажу за коносаментом №3-CHR від 11.04.2018 року здійснювало ТОВ «ОІЛ РЕЗОРСІЗ».
Позивач зазначає, що завантаження вантажу здійснювалося в період з 09.04.2018 року по 11.04.2018 рік, про що свідчать відповідні відомості у Стейтменті (Стандартний звіт про завантаження).
11.04.2018 року навантаження судна «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» було завершено та усі необхідні товаросупровідні документи, а саме - коносаменти, були надано Державній екологічній інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря для проставлення штампу про проведення радіологічною контролю, в тому числі:
- коносамент №1-СНR від 08.04.2018 року та сертифікат відповідності товару вимогам радіаційної безпеки №252А-R від 08.04.2018 року;
- коносамент №2-CHR від 08.04.2018 року та сертифікат відповідності товару вимогам радіаційної безпеки №253А- R від 08.04.2018 року;
- коносамент №3-CHR від 11.04.2018 року та сертифікат відповідності товару вимогам радіаційної безпеки №255R-R від 11.04.2018 року.
Позивач також зазначає, що згідно вищезазначених сертифікатів, весь вантаж - олія соняшникова відповідає вимогам радіаційної безпеки.
Під час митого оформлення вантажу Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря не надавались будь-які повідомлення про заборону навантаження олії соняшникової.
Проте, 11.04.2018 року черговим інспектором Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря ОСОБА_3 в пункті екологічного контролю в порту Чорноморськ, на коносаментах №1-СНR від 08.04.2018 року, №2-CHR від 08.04.2018 року та №3-CHR від 11.04.2018 року проставлено штамп щодо проходження радіологічного контролю «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО».
Процесуальні дії.
Ухвалою судді від 01 жовтня 2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Перше судове засідання по справі призначено на 25 жовтня 2018 року о 14 год. 00 хв.
23 жовтня 2018 року від Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря надійшов відзив на адміністративний позов (вхід. №31502/18), згідно якого Відповідач позовні вимоги не визнає та просить суд в задоволені позову відмовити.
Відзив на адміністративний позов обґрунтовано наступним.
07.04.2018 року «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» здійснено скид баластних вод загальним обємом 2800 м. куб., що підтверджується відповідною довідкою складеною 07.04.2018 року, але інспекторам Держекоінспекції не була надана можливість відібрати проби баластних вод з танків судна, що є порушенням ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», а саме ненадання необхідної інформації та вчинення перешкод посадовим особам, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів у виконанні покладених обовязків.
Листом №1176/08 від 12.04.2018 року Відповідач звернувся до капітана судна «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD», ІМО 9729582 щодо явки відповідальної особи на пост екологічного контролю «Іллічівський морський торгівельний порт». Проте відповідальна особа на пост екологічного контролю «Іллічівський морський торгівельний порт» не зявилась.
Факт скиду баластних вод також підтверджується листом капітана судна «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» від 10.04.2018 року №б/н.
Відповідач зазначає, що з огляду на вимоги п.4 Наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 10.05.2012 №162, штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» проставляється на товаросупровідних документах після проведення радіологічного контролю транспортного засобу, вантажу або і транспортного засобу, і вантажу за умови наявності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки, у т.ч. порушення вимог природоохоронного законодавства. Відповідно до ст. 102 Водного кодексу України, ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Правил охорони внутрішніх морських вод і територіального моря України від забруднення та засмічення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 29.02.1996 року №269 на товаросупровідних документах (ОСОБА_3 соняшникова) було проставлено штамп «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО».
30 жовтня 2018 року від представника Позивача надійшла відповідь на відзив (вхід. №32481/18).
Відповідь на відзив обґрунтована наступним.
Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» №1264-ХІІ від 25.06.1991 року з подальшими змінами та доповненнями, до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, здійснення екологічного та радіологічного контролю товарів і транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України. З приписів Постанови Кабінету Міністрів України №198 від 20.03.1995 року «Про здійснення екологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон» вбачається, що Державна екологічна інспекція забезпечує у пунктах пропуску через державний кордон екологічний та радіологічний контроль.
Екологічний контроль водних транспортних засобів здійснюється у разі, коли із судна скидаються видимі плавучі частки або виникають видимі сліди нафти, нафтовмісних або інших забруднюючих речовин у районі скидання, що призвело до фактичного погіршення якості води відповідно до фонових показників якості води в районі водокористування.
Радіологічному контролю підлягають товари, що визначаються Кабінетом Міністрів України, наземні транспортні засоби (крім легкових автомобілів та наземних транспортних засобів, щодо яких комплексами автоматизованого контролю за переміщенням радіоактивних речовин та ядерних матеріалів не виявлено перевищення природного радіаційного фону). Відповідно до п.п. 3, 4 «Порядку застосування штампів для засвідчення результатів здійснення державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища радіологічного та екологічного контролю транспортних засобів і вантажів», затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №162 19.03.2012 року, штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО» проставляється на товаросупровідних документах після проведення радіологічного контролю і транспортного засобу, і вантажу за умови відсутності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки. Штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» проставляється на товаросупровідних документах після проведення радіологічного контролю транспортного засобу, вантажу або і транспортного засобу, і вантажу за умови наявності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки. Відповідно до п.6 Порядку №162, штамп «Екологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» проставляється на товаросупровідних документах після проведення екологічного контролю вантажу за умови наявності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил екологічної безпеки.
Пунктом 8 Порядку №162 встановлено, що штампи «Екологічний контроль транспортного засобу - ВЇЗД/ВИЇЗД ДОЗВОЛЕНО», «Радіологічний контроль транспортного засобу - ВЇЗД/ВИЇЗД ДОЗВОЛЕНО» засвідчують проведення в пункті пропуску через державний кордон України екологічного чи радіологічного контролю тільки транспортного засобу і проставляються на товаросупровідних документах за умови відсутності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил екологічної чи радіаційної безпеки.
З наведених приписів діючого природоохоронного законодавства вбачається, що штампи на товаросупровідних документах мають відповідати видам контролю: екологічного чи радіологічного та застосовуються в залежності від виду проведеного контролю.
Позивач зазначає, що з тексту відзиву на адміністративний позов чітко вбачається, що Відповідачем здійснювався екологічний контроль судна на підставі п.п.1 п.1 Постанови Кабінету Міністрів України №198 від 20.03.1995 року «Про здійснення екологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон», внаслідок нібито виявлення Відповідачем скиду видимих плавучих часток або виникнення видимих слідів нафти, нафтовмісних або інших забруднюючих речовин у районі скидання.
Проте, на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року проставлено штамп «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО», тобто штамп, який не відповідає виду фактично проведеного контролю.
Як зазначалося вище, штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» проставляється на товаросупровідних документах після проведення радіологічного контролю транспортного засобу, вантажу або і транспортного засобу, і вантажу за умови наявності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки.
Однак, ані під час знаходження судна «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» в акваторії порту Чорноморськ, ані у відзиві на адміністративний позов, Відповідач не надає жодного підтвердження порушення природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки з боку Позивача.
Ухвалою суду від 27 листопада 2018 року розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання по справі призначено на 27 листопада 2018 року о 14 год. 30 хв.
Ухвалою суду від 27 листопада 2018 року закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 11 грудня 2018 року о 11 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 19 грудня 2018 року зупинено провадження по справі за позовом «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» до Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря про визнання протиправними дії щодо проставлення 11.04.2018 року на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року штампу «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» та визнання протиправною бездіяльності до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 815/2415/18.
18 лютого 2019 року від представника Позивача надійшла заява про поновлення провадження по справі (вхід. №ЕП/1281/19) у звязку з тим, що 07 лютого 2019 року Пятим апеляційним адміністративним судом було винесено Постанову по справі №815/2415/18, якою Рішення суду першої інстанції по даній справі було залишено без змін.
20 березня 2019 року ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання, у звязку з відсутністю обставин, які були підставою зупинення провадження по справі та за відсутністю заперечень з боку Відповідача, керуючись ч.1 ст.237 КАС України, провадження по адміністративній справі №1540/5042/18 поновлено та продовжено розгляд справи зі стадії на якій воно було зупинено.
У судовому засіданні призначене на 20 березня 2019 року о 14 год. 30 хв. представник Позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити з підстав викладених у позові та відповіді на відзив. Представник Відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував та просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі з підстав викладених у відзиві на адміністративний позов.
Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення представника Позивача та Відповідача, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги, відзив та відповідь на відзив, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Обставини справи встановлені судом.
07 квітня 2018 року судно «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD», ІМО 9729582, прапор Російської Федерації, прибуло до морського торговельного порту «Чорноморськ» для здійснення завантаження на борт судна олії соняшникової об'ємом 3686 тон, згідно коносаментів за №1-СНR від 08.04.2018 року, №2-CHR від 08.04.2018 року та №3-CHR від 11.04.2018 року.
08 квітня 2018 року під час виконання своїх службових обовязків, Державною екологічною інспекцією Північно-Західного регіону Чорного моря виявлено в районі причалу №11 Іллічівської філії ДП «Адміністрація морських портів України», що на водній поверхні акваторії ОСОБА_4 біля корми судна «BLUE LAKE STAR» (ІМО 9729582) спостерігаються видимі плавучі частки невідомого походження, у звязку з чим, державними інспекторами здійснено відбір проб поверхневих вод в районі корми судна т/х «BLUE LAKE STAR», складено схему відбору поверхневих вод (а.с.104) та складено акт відбору проб вод №120 від 08 квітня 2018 року (а.с.102).
Відповідно до протоколу вимірювання показників складу та властивостей проб вод №136 від 09 квітня 2018 року у відібраних пробах встановлено перевищення нормативів гранично допустимих концентрацій завислих речовин у 6 разів, нафтопродукти у 7 разів, залізо у 1.8 рази (а.с.96-97).
Листом №1148/08 від 10 квітня 2018 року керівництво Держекоінспекції повідомило капітана та агента судна «BLUE LAKE STAR» про вказані обставини та попередили про проведення заходів повязаних із збором інформації, метою яких є отримання відомостей про масові явища та процеси (забруднення акваторії ІФ ДП «АМПУ»), у тому числі опитування членів екіпажу судна «BLUE LAKE STAR», огляд судового природоохоронного обладнання, огляд судна щодо наявності слідів підтікань забруднюючих речовин, зясування характеру скидів з судна тощо (а.с.92).
10 квітня 2018 року та 11 квітня 2018 року державні інспектори піднімались на борт судна «BLUE LAKE STAR» для збору інформації.
Під час проведення вказаних заходів встановлено, що судном «BLUE LAKE STAR» здійснено скид баластних вод 07 квітня 2018 року загальним обємом 2800 м.куб., що підтверджується відповідною довідкою, складеною 07 квітня 2018 року, але інспекторам Держекоінспекції не була надана можливість відібрати проби баластних вод з танків судна, що є порушенням ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», а саме ненадання необхідної інформації та вчинення перешкод посадовим особам, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів у виконанні покладених обовязків.
11 квітня 2018 року навантаження судна «BLUE LAKE STAR» було завершено та усі необхідні товаросупровідні документи, а саме коносаменти, були надано Державній екологічній інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря для проставлення штампу про проведення радіологічного контролю, а саме:
- коносамент №1-СНR від 08.04.2018 року (а.с.15) та сертифікат відповідності товару вимогам радіаційної безпеки №252А-R від 08.04.2018 року (а.с.18);
- коносамент №2-CHR від 08.04.2018 року (а.с.20) та сертифікат відповідності товару вимогам радіаційної безпеки №253А-R від 08.04.2018 року (а.с.23);
- коносамент №3-CHR від 11.04.2018 року (а.с.26) та сертифікат відповідності товару вимогам радіаційної безпеки №255R-R від 11.04.2018 року (а.с.29).
11 квітня 2018 року черговим інспектором Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря ОСОБА_3 в пункті екологічного контролю в порту Чорноморськ, на коносаментах №1-СНR від 08.04.2018 року, №2-CHR від 08.04.2018 року та №3-CHR від 11.04.2018 року проставлено штамп щодо проходження радіологічного контролю «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО».
Вищевикладене також підтверджується рапортом головного спеціаліста держінспектора з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря ОСОБА_5 від 11 квітня 2018 року на імя начальника відділу екологічного та радіологічного контролю на митній території Північно-Західного регіону Чорного моря ОСОБА_6 (а.с.91).
Листом №1176/08 від 12 квітня 2018 року Інспекція звернулась до капітана судна «BLUE LAKE STAR» щодо явки відповідальної особи на пост екологічного контролю «Іллічівський морський торгівельний порт», проте відповідальна особа на пост екологічного контролю «Іллічівський морський торгівельний порт» не зявилась (а.с.90).
Листом №1204 від 12 квітня 2018 року ТОВ «СТАРК ШИППІНГ» звернулось до начальника Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря ОСОБА_7 та начальника ДП ІФ «АМПУ» - ОСОБА_8 з метою отримання пояснень про затримання вантажу судна «BLUE LAKE STAR» на підставі радіологічного контролю (а.с.41).
Поряд з цим, судом встановлено, що Відповідач 16 квітня 2018 року звернувся із заявою про злочин до Одеської обласної прокуратури та Іллічівської місцевої прокуратури (а.с.93-95). 17 квітня 2018 року Іллічівською місцевою прокуратурою розпочате досудове розслідування кримінального провадження №42018161160000018 за попередньою правовою кваліфікацією ч.1 ст.243 КК України.
18 квітня 2018 року слідчим СВ Чорноморського ВП Овідіопільського ВП ГУНП в Одеській області з залученням держінспекторів Інспекції проведено огляд місця події на підставі ухвали слідчого судді Іллічівського міського суду Одеської області від 17 квітня 2018 року, а саме: огляд судна «BLUE LAKE STAR», яке ошвартовано на причалі №2 ІФ ДП «АМПУ». За результатами огляду судна «BLUE LAKE STAR» було вилучено проби води з баластного танку №4 зазначеного судна з правого борту, слідчим СВ Чорноморського ВП Овідіопольського ВП ГУНП в Одеській області передано відібрані проби з баластного танку №4 судна «BLUE LAKE STAR» до Інспекції для проведення вимірювань та досліджень.
Так, на підставі протоколу вимірювань показників складу та властивостей проб вод №25 від 19 квітня 2018 року (а.с.106), державним інспектором з охорони Чорного моря здійснено розрахунок обчислення розмірів відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення з суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України відповідно до «Такс для обчислення розміру відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення із суден, кораблів та інших плавучих засобів, територіальних та внутрішніх морських вод України», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.07.1995 року №484.
Згідно з розрахунком обчислення розмірів відшкодування збитків, заподіяних внаслідок забруднення з суден, кораблів та інших плавучих засобів територіальних і внутрішніх морських вод України, 07 квітня 2018 року на території ІФ ДП «АМПУ» судном «BLUE LAKE STAR» скинуто забрудненої баластної води (вид забруднюючих речовин - завислі води) в обємі 2800 куб.м. з перевищенням граничне допустимих концентрацій завислих речовин, чим завдано збитки в розмірі 2956,8 доларів США (а.с.105).
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря 02 травня 2018 року складено протокол №100269 про адміністративне правопорушення відповідно до якого старший помічник капітана судна «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582 ОСОБА_9 здійснив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.59-1 КУпАП (забруднення і засмічення територіальних і внутрішніх морських вод внаслідок скидів із суден, здійснених без дозволу спеціально уповноважених на те державних органів або з порушенням встановлених правил), а саме дане адміністративне правопорушення вчинено тим, що 07.04.2018 року о 21 годині 00 хвилин встановлено забруднення територіальних та внутрішніх морських вод України внаслідок скиду з судна «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582 забрудненої баластної води з перевищенням рівнів гранично допустимих концентрацій, що є порушенням ст.102 Водного кодексу України (у внутрішні морські води та територіальне море забороняється скидати з суден і плавучих засобів, платформ та інших морських споруд і повітряних суден хімічні, радіоактивні та інші шкідливі речовини, а також радіоактивні або інші відходи, матеріали, предмети та сміття, які можуть спричинити забруднення моря).
За результатами розгляду адміністративного протоколу, державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Чорного моря 02.05.2018 року винесено постанову №100269 про накладення адміністративного стягнення, якою старшого помічника капітана судна «BLUE LAKE STAR», ІМО 9729582 ОСОБА_9 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.59-1 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1190,00 грн., який сплачено відповідно до платіжного доручення №3148 від 03 травня 2018 року ОСОБА_10
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 11.05.2018 року було відкрито провадження у справі №916/867/18 за позовом керівника Іллічівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря до «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» про стягнення 2956,80 дол. США, що еквівалентно 77455,30 грн.
11.05.2018 року судновласником внесено суму позову, а саме 77455,30 грн., на депозитний рахунок Господарського суду Одеської області.
У звязку вищенаведеними обставинами, 13 травня 2018 року інспекторами Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря на митних документах Позивача проставлено штамп «ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО».
Рішенням Господарського суду Одеської області від 17 серпня 2018 року відмовлено у задоволенні позову Керівника Іллічівської місцевої прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря (а.с.44-50).
Не погоджуючись з діями Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря з проставлення штампу на товаросупровідних документах «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО», Позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Джерела права.
Частина 2 статті 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За правилами ч.ч.1-3 ст.319 Митного кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) товари, що переміщуються через митний кордон України, крім митного контролю, можуть підлягати державному санітарно-епідеміологічному, ветеринарно-санітарному, фітосанітарному, екологічному, радіологічному контролю, а також державному контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоровя та благополуччя тварин. У пунктах пропуску через державний кордон України зазначені види державного контролю (крім радіологічного та державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоровя та благополуччя тварин) здійснюються органами доходів і зборів у формі попереднього документального контролю на підставі інформації, отриманої від державних органів, уповноважених на здійснення цих видів контролю, з використанням засобів інформаційних технологій. Органи доходів і зборів взаємодіють з державними органами, уповноваженими на здійснення зазначених видів контролю, координують роботу з їх здійснення у пунктах пропуску через державний кордон і в зонах митного контролю на митній території України в порядку, встановленому цим Кодексом та законами України.
У разі виявлення пошкодження упаковки або явних ознак псування товарів, або закінчення строку придатності товарів, або відсутності хоча б одного документа чи відомостей, необхідних для здійснення попереднього документального контролю, або невідповідності умов переміщення встановленим законодавством вимогам, або наявності інформації державного органу про заборону переміщення цих товарів через державний кордон України органи доходів і зборів приймають рішення щодо припинення попереднього документального контролю та залучення посадових осіб відповідних державних органів для проведення видів контролю, зазначених у частині першій цієї статті, які для його здійснення прибувають у пункт пропуску через державний кордон України.
Види контролю, зазначені у частині першій цієї статті, здійснюються: 1) у пунктах пропуску через державний кордон України - стосовно встановлених законодавством України заборон щодо переміщення окремих товарів через митний кордон України; 2) при поміщенні в митний режим - стосовно встановлених законодавством України обмежень щодо переміщення окремих товарів через митний кордон України.
Згідно п.2 Положення про екологічний контроль у пунктах пропуску через державний кордон України, затвердженого Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України №57 від 08.06.1995 року (дія відновлена наказом Міністерства юстиції України «Про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акту» №1915/5 від 08.10.2015 року), служба екологічного контролю спільно з прикордонним, митним, санітарно-карантинним, ветеринарним, фітосанітарним (далі - іншими державними контролюючими органами) у пунктах пропуску через державний кордон України проводить експрес-аналіз речовин та матеріалів з метою встановлення їх належності до токсичних, радіоактивних речовин, відходів та вмісту забрудненого баласту і стічних вод суден.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.10.2015 року №953 внесено зміни до постанови КМУ від 20.03.1995 року №198 «Про здійснення екологічного контролю в пунктах пропуску через державний кордон» в частині здійснення екологічного та радіологічного контролю, відповідно до якої, з урахуванням наведених змін, в редакції на момент виникнення спірних правовідносин, Державна екологічна інспекція забезпечує здійснення у пунктах пропуску через державний кордон:
1) екологічного контролю (крім випадків здійснення екологічного контролю посадовими особами митних органів у формі попереднього документального контролю) повітряних та наземних транспортних засобів (крім легкових автомобілів), товарів згідно з переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України.
Екологічний контроль водних транспортних засобів здійснюється у разі, коли із судна скидаються видимі плавучі частки або виникають видимі сліди нафти, нафтовмісних або інших забруднюючих речовин у районі скидання, що призвело до фактичного погіршення якості води відповідно до фонових показників якості води в районі водокористування;
2) радіологічного контролю товарів, що визначаються Кабінетом Міністрів України, наземних транспортних засобів (крім легкових автомобілів та наземних транспортних засобів, щодо яких комплексами автоматизованого контролю за переміщенням радіоактивних речовин та ядерних матеріалів не виявлено перевищення природного радіаційного фону).
Відповідно до пп. 5 п. 2 постанови Кабінету Міністрів України №1031 від 05.10.2011 року «Про деякі питання здійснення державного контролю товарів, що переміщуються через митний кордон України» (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) радіологічному контролю підлягають товари груп 1-97 згідно з УКТЗЕД (крім електроенергії - код товару згідно з УКТЗЕД 2716 00 00 00 та товарів, що переміщуються трубопровідним транспортом).
Згідно переліку, що додається до постанови, до вказаної групи також відноситься олія соняшникова 1512.
Згідно вимог п.п. 3, 4 Порядку застосування штампів для засвідчення результатів здійснення державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища радіологічного та екологічного контролю транспортних засобів і вантажів, затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 19.03.2012 року №162 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО» проставляється на товаросупровідних документах після проведення радіологічного контролю і транспортного засобу, і вантажу за умови відсутності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки. Штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» проставляється на товаросупровідних документах після проведення радіологічного контролю транспортного засобу, вантажу або і транспортного засобу, і вантажу за умови наявності порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки.
Пунктом 3 спільного Наказу Державної митної служби України, Адміністрації державної прикордонної служби України, Міністерства транспорту та зв'язку України, Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, Міністерства культури і туризму України, Державної служби України з нагляду та забезпечення безпеки авіації №1167/886/824/643/655/424/858/900 від 28.11.2005 року (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), передбачено, що час здійснення екологічного (радіологічного) контролю у пунктах пропуску для морського (річкового) сполучення повинен складати для транспортних засобів до 30 хвилин спільно з митними органами та органами охорони державного кордону, для товарів - при потребі до 30 хвилин.
Висновки суду.
Аналіз вищевказаних норм дає підстави вважати, що предметом радіологічного контролю є перевірка товарів на наявність радіологічних речовин.
Відтак, штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» може бути проставлений саме через невідповідність товару державним стандартам, нормам і правилам радіаційної безпеки (зокрема, рівню радіоактивного випромінювання).
Відповідачем не було надано жодних доказів невідповідностей представленого Позивачем товару нормам і правилам радіаційної безпеки.
Таким чином, суд погоджується з доводами Позивача, що Відповідач повинен був здійснити радіологічний контроль 11 квітня 2018 року та проставити штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО», протягом 30 хвилин, оскільки Позивачем було надано Державній екологічній інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря сертифікати відповідності товару вимогам радіаційної безпеки: №252А-R від 08.04.2018 року; №253А-R від 08.04.2018 року; №255R-R від 11.04.2018 року, що не заперечується представником Відповідача.
При цьому, суд зазначає, що законом не встановлено підстав, які б давали право Відповідачу збільшувати строк проведення радіологічного контролю.
З матеріалів справи вбачається також, що Відповідачем не було встановлено будь-яких невідповідностей товару нормам і правилам радіаційної безпеки, а останній проставив штамп «ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО», мотивуючи такі дії наявністю правопорушення та ухилення відповідальної особи від складання протоколу з вчиненням перешкод із забором проб баластних вод з баків судна «BLUE LAKE STAR».
Окрім вказаного, штамп «Радіологічний контроль - ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО» було проставлено на коносаментах 13.05.2018 року, що підтверджує відсутність порушень вимог природоохоронного законодавства, норм і правил радіаційної безпеки, однак Відповідач це зробив лише через 33 дні після надання відповідних коносаментів, що є порушенням строку, встановленого законодавством для проведення радіологічного контролю, що у свою чергу призвело до затримки відправлення судна.
Суд критично ставиться до посилань представника Відповідача на рішення судів за результатами розгляду справи за позовом керівника Іллічівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря про стягнення з компанії «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» на користь держави в особі Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря 2956,80 дол. США збитків, оскільки наявність порушення у вигляді здійснення судном скиду 07 квітня 2018 року забрудненої баластної води з перевищенням рівнів гранично допустимих концентрацій жодним чином не стосується радіологічного контролю вантажу.
Суд також зазначає, що встановлення факту порушення у вигляді здійснення судном скиду баластних вод 07.04.2018 року загальним обємом 2800 м.куб., не надання можливості відібрати проби баластних вод з баків судна, а також звернення до органів прокуратури та отримання рішення суду на примусовий відбір проб баластних вод, не є підставою для порушення строків радіологічного контролю вантажу.
Так, суд вважає за необхідне зазначити, що переміщення товарів через державний кордон України здійснюється в порядку, встановленому Митним кодексом України. Проте, як встановлено судом, під час переміщення товару через державний кордон були відсутні будь-які порушення щодо товару.
Посилання Відповідача на те, що за наявності правопорушення відповідач не міг проставити штамп «ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО» є безпідставними, оскільки правопорушення не стосується питання проведення радіологічного контролю вантажу, а тому не є підставою для порушення строків радіологічного контролю.
Зазначені обставини також підтверджується рішенням Одеського окружного адміністративного суду у справі №815/2415/18, яке набрало законної сили 07 лютого 2019 року.
Затримка у проведенні радіологічного контролю протягом тривалого часу також порушує право власності позивача, в контексті ст.1 Першого протоколу до Європейської конвенції з прав людини і основоположних свобод, а саме: порушено принцип мирного володіння майном, так як грошові кошти, які б позивач отримав за швидке навантаження судна є «майном», що «становить економічну цінність», зокрема, необхідним для здійснення підприємницької діяльності позивача.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.Згідно ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Таким чином, на підставі ст.8 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст.9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, зясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
11 грудня 2018 року від представника Позивача надійшла заява про понесення судових витрат (вхід. №38475/18), згідно якої Позивач просить суд при задоволенні позову компанії «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» прийняти рішення щодо відшкодування понесених компанією витрат в розмірі 4 890,84 грн. (чотири тисячі вісімсот девяносто гривень вісімдесят чотири копійки) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря.
Статтею 132 КАС України передбачено, що судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов'язані із прибуттям до суду; 3) пов'язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов'язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов'язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Згідно ч.7 ст.139 КАС України розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв'язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п'яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. За відсутності відповідної заяви або неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
На підтвердження понесених витрат Позивачем надано до суду:
- оригінал квитанції до прибуткового ордеру №709 від 27.07.2018 року, відповідно до якої адвокату ОСОБА_1, який діє в інтересах компанії «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» надано послуги з перекладу документів та засвідчення перекладу. Вартість послуг 1000 грн. (одна тисяча гривень) (а.с.169);
- оригінал квитанції до прибуткового ордеру №710 від 19.11.2018 року, відповідно до якої адвокату ОСОБА_1, який діє в інтересах компанії «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» надано послуги з перекладу документів та засвідчення перекладу. Вартість послуг 520 грн. (пятсот двадцять гривень) (а.с.170);
- копію квитанції №N1СI453217 від 21 вересня 2018 року. Призначення платежу: комісія на суму 50,00 грн. за переказ готівки без відкриття рахунку на користь отримувача згідно тарифів банку (а.с.171);
- копію фіскального чеку за штрих-кодовим ідентифікатором №6511303581240 від 21.09.2018 року на суму 36,00 грн. про відправлення Позивачем на адресу Одеського окружного адміністративного суду адміністративного позову з доданими документами (а.с.172);
- копію накладної №6500138740719 від 30.10.2018 року, копію опису документів відправлення у цінний лист та копію фіскального чеку від 30.10.2018 року на суму 30 грн. 84 коп. про відправлення на адресу Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря копію відповіді на відзив та копію рішення №501/1226/18 (а.с.173).
Також Позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 3 524,00 грн., що підтверджується оригіналом квитанції №N1CI453217 від 21 вересня 2018 року.
Представник Відповідача відносно розміру, співмірності та стягнення судових витрат понесених Позивачем під час розгляду справи не заперечував.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що наданими Позивачем документами, фактичний обсяг витрат, які сторона сплатила у звязку з розглядом справи підтверджено належними та допустимими доказами, суд приходить до висновку, що вимоги Позивача підлягають задоволенню в частині щодо відшкодування судових витрат, які безпосередньо повязані із розглядом справи та становлять суму 5 110,84 грн. (пять тисяч сто десять гривень вісімдесят чотири копійки).
В частині стягнення комісії за сплату судового збору, що підтверджується квитанцією №N1CI453217 від 21.09.2018 року у розмірі 50,00 грн., суд відмовляє, оскільки комісія за сплату судового збору не являється ні судовим збором, ні іншими судовими витратами в розумінні Кодексу адміністративного судочинства та Закону України «Про судовий збір».
З огляду на зазначене та згідно із ст.139 КАС України судові витрати Позивача у загальній сумі 5 110 грн. 84 коп. (судовий збір 3 524,00 грн. та витрати повязані з розглядом справи 1 586,84 грн.) підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 7, 9, 12, 77, 139, 242-246, 255, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» до Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря про визнання протиправними дії щодо проставлення 11.04.2018 року на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року штампу «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО» та визнання протиправною бездіяльності задовольнити.
Визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря щодо проставлення 11.04.2018 року на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року штампу «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ЗАБОРОНЕНО».
Визнати протиправною бездіяльність Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря щодо не проставлення з 11.04.2018 року протягом 33 календарних днів на коносаменті №3-CHR від 11.04.2018 року штампу «Радіологічний контроль ВВІЗ/ВИВІЗ ДОЗВОЛЕНО».
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря (код ЄДРПОУ 38016986) на користь «BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD» (171, ОСОБА_11 Стрит, Валетта, Мальта) суму сплаченого судового збору у розмірі 3 524,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Північно-Західного регіону Чорного моря (код ЄДРПОУ 38016986) на користь BLUE LAKE STAR SHIPPING LTD (171, ОСОБА_11 Стрит, Валетта, Мальта) суму судових витрат пов'язаних з розглядом справи у розмірі 1 586,84 грн.
Рішення суду набирає законної сили, згідно ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено, згідно ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
При цьому, відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VІІ «Перехідні положення» КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Повне рішення суду складено та підписано суддею 22 березня 2019 року.
Суддя С.О. Cтефанов
.