open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

02 квітня 2019 р. Справа № 140/3104/17

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара П.А., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області; Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області в особі Ліквідаційної комісії Управління внутрішніх справ України у Вінницькій області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Немирівського районного суду Вінницької області від 18.12.2017 матеріали по адміністративній справі №140/3104/17 передано на розгляд до Вінницького окружного адміністративного суду.

25.01.2018 матеріали справи №140/3104/17 надійшли на адресу Вінницького окружного адміністративного суду.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 29.01.2018 матеріали справи №140/3104/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (далі - відповідач 1, ГУ ПФУ у Вінницькій області); Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області в особі Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області (далі - відповідач 2, Ліквідаційна комісія) про визнання бездіяльності протиправною та зобов’язання вчинити дії повернуто до Немирівського районного суду Вінницької області.

27.03.2018 на адресу Вінницького окружного адміністративного суду повторно надійшли матеріали адміністративної справи №140/3104/17.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 02.04.2018 відкрито провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області в особі Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов’язання вчинити дії, розгляд якої вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

Позивач мотивує свої заявлені позовні вимоги тим, що є пенсіонером МВС України, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію за вислугу років згідно Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ).

Так, позивач у вересні місяці 2017 року отримав копію довідки №11610 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2016, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області.

Так, згідно довідки до складу грошового забезпечення входить: посадовий оклад 3250,00 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції 2000,00 грн., процентна надбавка за стаж служби в поліції (20%) 1050,00 грн., надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) 325,00 грн., премія (3,11 %) 206,04 грн., всього 6831,04 грн.

Позивач не погоджується із діями відповідачів в зв’язку із чим звернувся до суду із адміністративним позовом в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області щодо відмови у виготовленні та видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з повною реальною інформацією із зазначенням попередньо врахованих, при призначенні його пенсії, основних і додаткових видів грошового забезпечення;

- зобов'язати Ліквідаційну комісію УМВС України у Вінницькій області виготовити і направити до Головного Управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії з повною реальною інформацією за формою передбаченою Додатком 2 до Постанови Кабінету Міністрів України №45 від 13.02.2008 "Про затвердження ОСОБА_2 проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.071992 року", з урахуванням змін у грошовому забезпеченні, передбачених Постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення: посадовий оклад - 3250,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції - 2000,00 грн.; надбавка за вислугу років (20%) - 1050,00 грн.; надбавка за виконання особливо важливих завдань (47%) – 2961,00 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) – 325,00 грн.; надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення (10%) – 325,00 грн.; премія (18%) – 1783,98 грн.; всього: 11694,98 грн., з 01 січня 2016 року, тобто з дати виникнення права на перерахунок пенсії;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо нездійснення перерахунку ОСОБА_1, пенсії з 01 січня 2016 року, відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей", ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України №988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", № 947 від 18.11.2015 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 №268";

- зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області здійснити ОСОБА_1, перерахунок та виплату пенсії з урахуванням всіх видів грошового забезпечення в таких розмірах: посадовий оклад - 3250,00 грн.; оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції - 2000,00 грн.; надбавка за вислугу років (20%) - 1050,00 грн.; надбавка за виконання особливо важливих завдань (47%) – 2961,00 грн.; надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) – 325,00 грн.; надбавка за інформаційно-аналітичне забезпечення (10%) – 325,00 грн.; премія (18%) – 1783,98 грн.; всього: 11694,98 грн., та підвищень та надбавок до пенсії як інваліду 3-ї групи (при виконанні обов’язків в/с, прирівняним до ветеранів війни – інвалідів війни), з 01 січня 2016 року, тобто з дати виникнення права на перерахунок пенсії;

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов'язання Голови Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області подати у десятиденний строк з моменту набрання постанови суду законної сили – звіт про виконання рішення суду в частині виготовлення нової довідки встановленого зразка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 – пенсіонера МВС України, інваліда 3-ї групи (при виконанні обов’язків в/с, прирівняним до ветеранів війни – інвалідів війни);

- встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов’язання Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області подати у десятиденний строк з моменту набрання рішенням законної сили – звіт про виконання рішення суду.

16.04.2018 Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області подано відзив щодо позовних вимог ОСОБА_1, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову, з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 63 Закону України від 09.04.1992 року № 2262-Х1І “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб” (далі - Закон № 2262), усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку Пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на такий перерахунок і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою ст. 51 Закону № 2262.

ОСОБА_2 проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262 визначено постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 “Про затвердження ОСОБА_2 проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” (далі - ОСОБА_2 № 45). Пунктом 1 ОСОБА_2 № 45 встановлено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Статтею 113,117 Конституції України встановлено, що Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який розробляє проект закону про Державний бюджет України на наступний рік і подає його до Верховної Ради України, забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, звітує перед Верховною Радою України про його виконання. Ефективне здійснення Кабінетом Міністрів України цих повноважень є основою для вжиття ним заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина, проведення політики у сфері соціального захисту, фінансової та податкової політики.

Таким чином, державні соціальні стандарту та державні соціальні гаранта можуть бути визначені як законами України, так і іншими нормативно-правовими актами, зокрема актами Кабінету Міністрів України.

З урахуванням вищевказаних норм та з метою проведення перерахунку пенсій у відповідності до ч. 4 статті 63 Закону 2262 раніше призначених пенсій особам, які мають право на їх отримання, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21.02.2018 року № 103 “Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб”, яка набрала чинності 24.02.2018 (далі - Постанова КМУ № 103), якою врегульовано проведення перерахунку пенсій відповідно до постанови КМУ від 15.11.2015 року № 988 “Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції” (далі - КМУ № 988).

Зокрема, пунктом 3 Постанови КМУ № 103 передбачено: “Перерахувати з 1 січня 2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 “Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції”. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року”.

У відповідності до абз. 2 п. З Постанови №103 виплата перерахованих пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) проводиться з 1 січня 2018 року. Сума перерахованих пенсій для виплати за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. обчислюється органами Пенсійного фонду України станом на 1 січня 2018 р. та виплачується після виділення коштів на їх фінансування з державного бюджету в такому порядку:

з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. — щомісяця окремою сумою у розмірі 50 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 року;

з 1 січня 2020 р. — щомісяця окремою сумою у розмірі 100 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. та до забезпечення повної виплати розрахованої суми.

Так, ОСОБА_2 № 45 (в редакції чинній з 24.02.2018 року) передбачено, що Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі — списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін’юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв’язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС.

Пенсійний фонд України листом від 26.02.2018 № 6194/02-23 на підставі постанови КМУ № 103 та з урахуванням повідомлення Міністерства соціальної політики України від 26.02.2018 №3590/0/2-18/21 повідомив головним управлінням про необхідність забезпечення подання уповноваженим структурним підрозділам силових міністерств та відомств списків осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії до 03 березня 2018 року.

На виконання ОСОБА_2 № 45 та листа Пенсійного фонду України головним управлінням сформовано списки, які супровідним листом від 01.03.2018 № 1612/09-47/03 направлено до Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області для отримання нових довідок про складові грошового забезпечення для перерахунку пенсій з урахуванням середніх розмірів премій, що фактично виплачені по відповідній посаді за січень 2016 року.

Враховуючи, що до звернення до суду набрала чинності 24.02.2018 Постанова КМУ № 103, яка врегулювала правовідносини щодо проведення перерахунку пенсій працівникам органів внутрішніх справ та встановила новий поетапний порядок проведення перерахунку пенсій з 01.01.2016 року головним управлінням проводиться перерахунок та виплата пенсії позивачу відповідно до постанови КМУ № 988 на підставі нової довідки, яка надана Ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області.

Таким чином, у головного управління виник обов'язок щодо виплати перерахованої пенсії в новому розмірі тільки з 01.01.2018, щодо виплати перерахованої пенсії за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 він виникає тільки з 01.01.2019. Аналогічного висновку дійшов суд у справі № 823/776/18.

Нова довідка про складові грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсій отримана головним управлінням 26.03.2018.

Головним управлінням у відповідності до постанови КМУ № 103 на підставі Довідки Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області визначено новий розмір пенсії позивача станом на 01.01.2016, який склав – 5739,56 грн., проведено виплату пенсії за період з 01.01.2018 по 31.03.2018 в сумі – 9042,28 грн., розраховано доплату за період з 01.01.2016 по 31.12.2017 в сумі – 59867,58 грн. виплата якої розпочнеться з 01.01.2019 до забезпечення повної виплати.

Отже, вимоги позивача про визнання дій головного управління щодо не проведення перерахунку пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 “Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції” є передчасними, оскільки головним управлінням на час подання позову не отримано довідку від Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області, що видається на підставі постанови КМУ № 103, з урахуванням середніх розмірів премій, що фактично виплачені по відповідній посаді за січень 2016 року.

10.04.2018 стороною відповідача 2 подано до суду відзив щодо позовних вимог ОСОБА_1

Так, відповідач 2 заперечуючи щодо заявлених позовних вимог зазначає, що відповідно до статті 63 Закону №2262, всі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок і проводиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, який затверджений постановою від 13.02.2008 № 45. ОСОБА_2 передбачено алгоритм дій для здійснення перерахунку пенсій.

Відповідач звертає увагу суду на те, що 22 березня 2017 року листом МВС України № 4019/02/22-2017 було повідомлено Пенсійний фонд України про наявність рішення Кабінету Міністрів України щодо підстав перерахунку пенсій та покладено повноваження з видачі довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсій на Ліквідаційні комісії УМВС України в областях.

Ліквідаційна комісія направила відповідачу 1 реєстр довідок про грошове забезпечення поліцейських, складених відповідно до постанови КМУ від 11.11.2015 року №988 "Про грошове забезпечення поліцейських", відповідно до якого за №11610 зазначена довідка на ім'я ОСОБА_1 для здійснення перерахунку пенсії.

Позовна вимога про зобов'язання Ліквідаційної комісії виготовити та надати нову довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії з 01.01.2016 року без граничного обмеження розміру пенсії не може бути задоволена, так як ОСОБА_1 вже видано Довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії, яка направлена до Головного управління ПФУ у Вінницькій області, що відповідає вимогам ОСОБА_2 №45.

Згідно п. 5 ОСОБА_2 № 45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з урахуванням визначених видів, перелік яких наведений у цьому пункті. Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Постановою КМУ від 11.11.2015 року № 988 встановлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення. Крім того, визначено перелік надбавок, доплат для поліцейських, серед яких відсутній такий вид надбавки як надбавка за виконання особливо важливих завдань.

Згідно з Довідкою Головного управління Національної поліції у Вінницькій області від 22 вересня 2017 року № 809/05/26-11-2017, виплата надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, яка регламентується постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988, у грудні 2015 року жодному поліцейському ГУНП у Вінницькій області не здійснювалась.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 15.05.2018 провадження у справі №140/3104/17 зупинено до набрання чинності рішення Верховного Суду у зразковій справі №Пз/9901/1/18 (№802/2196/17-а).

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 05.03.2019 провадження у справі №140/3104/17 поновлено та призначено судове засідання.

В судове засідання представники сторін не з’явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлялись завчасно те належним чином. Поряд із цим, представниками відповідачів 1,2 та позивачем до суду подано заяви про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

У п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

З огляду на наведене вище, враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, а також достатність письмових доказів, що містяться в матеріалах справи, суд приходить висновку про можливість розглянути та вирішити справу у письмовому провадженні.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, надані сторонами докази, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 є пенсіонером МВС України, перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію за вислугу років згідно Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”.

Позивач звернувся із заявою до ГУ Пенсійного фонду України у Вінницькій області про здійснення перерахунку пенсії відповідно до Постанови КМУ від 11.12.2015 року №988, Закону України від 23.12.2015р. № 900-УІІІ "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" та зміною ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

20.12.2017 Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області листом за №1824/К-12 відмовило ОСОБА_1 у здійсненні перерахунку, в зв’язку із відсутність бюджетних коштів.

Також, позивач отримав копію довідки №11610 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 01.01.2016, яка виготовлена Ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області. Згідно довідки до складу грошового забезпечення входить: посадовий оклад 3250,00 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням майор поліції 2000,00 грн., процентна надбавка за стаж служби в поліції (20%) 1050,00 грн., надбавка за службу в умовах режимних обмежень (10%) 325,00 грн., премія (3,11 %) 206,04 грн., всього 6831,04 грн.

Листом від 18.12.2017 №411/22-2017 УМВС України у Вінницькій області повідомлено позивача, що його довідка для перерахунку пенсії складена відповідно до діючих нормативно-правових актів і підстави для внесення змін до довідки відсутні.

Позивач, не погоджуючись із не здійсненням Головним управлінням Пенсійного фонду України у Вінницькій області перерахунком та складовими грошового забезпечення, визначених у довідці №11610 Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області, звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно із частиною першою статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон № 2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Частиною другою статті 51 Закону № 2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

07 листопада 2015 року набрав чинності Закон № 580-VIII, крім окремих положень, визначених у пункті 1 розділу XI “Прикінцеві та перехідні положення” цього Закону.

29 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 23 грудня 2015 року № 900-VIII “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей” (далі - Закон № 900-VIII).

Цим Законом статтю 63 Закону № 2262-XII доповнено новою частиною третьою, згідно з якою перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Законом № 900-VIII доповнено також пункт 12 розділу ХІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону № 580-VIII абзацом другим, відповідно до якого за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Статтею 102 Закону № 580-VIII передбачено, що пенсійне забезпечення поліцейських та виплата одноразової грошової допомоги після звільнення їх зі служби в поліції здійснюються в порядку та на умовах, визначених Законом № 2262-XII.

Кабінет Міністрів України постановою №988 встановив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами і спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та оклади за спеціальні звання колишніх працівників міліції. Ця постанова набрала чинності 02 грудня 2015 року.

Таким чином, у зв'язку із змінами в грошовому забезпеченні поліцейських, передбаченими постановою № 988, та враховуючи зазначені вище положення частини другої статті 51 Закону № 2262-XII, у колишніх працівників міліції виникло право на перерахунок пенсії з 01 січня 2016 року.

Відповідно до пункту 2 постанови № 988 виплата грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання здійснюється в порядку, що затверджується МВС.

На виконання вимог статті 94 Закону № 580-VIII та постанови № 988 МВС видало наказ № 260, яким затвердило ОСОБА_2 та умови виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та курсантам вищих навчальних закладів МВС із специфічними умовами навчання (далі - ОСОБА_2 та умови виплати грошового забезпечення поліцейським).

Пунктом 2 наказу № 260 визначено, що цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування (27 травня 2016 року) та застосовується з дня набрання чинності Законом № 580-VIII, тобто з 07 листопада 2015 року.

ОСОБА_2 проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб”, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Згідно з положеннями пунктів 1-3 ОСОБА_2 № 45 (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-XII пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

На підставі зазначеного в пункті 1 цього ОСОБА_2 рішення Кабінету Міністрів України державні органи повідомляють у п'ятиденний строк ПФУ про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. ПФУ повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки). Головні управління ПФУ складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням ПФУ. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим ОСОБА_2. У разі ліквідації таких органів, установ, організацій чи підприємств довідки видаються правонаступниками.

Відповідно до абзаців першого - шостого пункту 5 ОСОБА_2 № 45 для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням; надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання “заслужений” чи “народний”, службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі; щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію; щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об'єктах “С”, у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром “Байконур”, якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення зі служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.

Абзацом сьомим пункту 5 ОСОБА_2 № 45 установлено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

У рішенні від 08 листопада 2005 року у справі “Кечко проти України” (заява № 63134/00) ЄСПЛ дійшов висновку про те, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство (пункт 23).

До змін в грошовому забезпеченні поліцейських, встановлених постановою № 988 та наказом № 260, чинним законодавством України, а саме постановою № 1294 та наказом № 499, було передбачено, що особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ установлюється надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби в розмірі до 50 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугу років, а тим, що безпосередньо розробляють, проводять експертизу проектів нормативно-правових актів, які передбачено положеннями про відповідні структурні підрозділи, особам рядового і начальницького складу за виконання спеціальних завдань, пов'язаних з антитерористичною діяльністю, особам начальницького складу слідчих підрозділів органів внутрішніх справ за службу на посадах слідчих, особам рядового і начальницького складу підрозділів міліції громадської безпеки за службу на посадах старших дільничних, дільничних і помічників дільничних інспекторів міліції та підрозділів з керівництва дільничними інспекторами міліції - у розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за вислугою років.

Як встановлено судом, надбавки, які отримував позивач на момент звільнення з органів внутрішніх справ, на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії вже не були встановлені законодавством для поліцейських та не виплачувались.

Натомість відповідно до положень пункту 4 постанови № 988 надано право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення: 1) установлювати, зокрема, надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби. Установлення зазначеної надбавки Голові Національної поліції та заступникам Голови здійснюється з дозволу Прем'єр-міністра України або Першого віце-прем'єр-міністра України, Віце-прем'єр-міністра України за погодженням з Міністром внутрішніх справ; 2) здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Ураховуючи наведене, Кабінет Міністрів України цією постановою делегував своє право керівникам органів, закладів та установ Національної поліції, зокрема, установлювати надбавку за специфічні умови проходження служби в поліції в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальним званням та надбавки за стаж служби, а також здійснювати преміювання поліцейських відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення.

Так, положеннями пункту 4 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженого наказом № 260, передбачено, що розмір надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції встановлюється кожному поліцейському індивідуально залежно від специфіки умов проходження служби (успішне виконання повноважень, якість, складність, обсяг та важливість виконуваних завдань, залучення до розробки проектів нормативно-правових актів тощо) на підставі мотивованого подання керівника структурного підрозділу відповідного органу поліції та оголошується наказом по особовому складу; виплата надбавки проводиться на підставі наказу про її встановлення з дня, зазначеного в наказі, у разі відсутності дати - з дня підписання наказу.

Відповідно до положень пункту 12 розділу ІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським, затвердженого наказом № 260, розміри премії встановлюються за рішенням керівників органів поліції відповідно до затверджених ними положень про преміювання та наявного фонду грошового забезпечення. Виплата премій поліцейським здійснюється за наказами керівників органів поліції. Накази про преміювання поліцейських видаються до 25 числа кожного місяця на підставі списків начальників структурних підрозділів органу поліції, погоджених з фінансовим підрозділом у частині розміру фонду преміювання. Виплата премії проводиться щомісяця в останній день місяця за поточний місяць разом з виплатою грошового забезпечення.

З огляду на закріплене у частині третій статті 63 Закону № 2262-XII правило про те, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських, а також вимог абзаців п'ятого та сьомого пункту 5 ОСОБА_2 № 45, підстави для включення надбавок, які отримував позивач на момент звільнення з органів внутрішніх справ, відсутні.

Аналогічного висновку дійшла ОСОБА_3 Верховного Суду у зразковій справі №802/2196/17-а.

Згідно із частиною третьою статті 291 КАС України правові висновки ОСОБА_3 Верховного Суду в зразковій справі мають враховуватися судами при ухваленні рішення у типовій справі.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності Ліквідаційної комісії УМВС України у Вінницькій області щодо відмови у виготовленні та видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з повною реальною інформацією із зазначенням попередньо врахованих, при призначенні позивачу пенсії, основних і додаткових видів грошового забезпечення та зобов'язання комісію виготовити і направити до Головного Управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області нову довідку.

Визначаючись в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Головного Управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області щодо нездійснення перерахунку ОСОБА_1 пенсії з 01 січня 2016 року, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Конституційний Суд України в Рішенні від 27.02.2003 р. №4-рп/2003 у справі за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України щодо офіційного тлумачення положень статті 5 Закону України "Про статус ветеранів військової служби і ветеранів органів внутрішніх справ та їх соціальний захист" (справа про ветеранів органів внутрішніх справ) прямо зазначив, що служба в органах внутрішніх справ має ряд специфічних властивостей, що повинно компенсуватись наявністю підвищених гарантій соціальної захищеності, тобто комплексом організаційно-правових та економічних заходів, спрямованих на забезпечення добробуту саме цієї категорії громадян як під час проходження служби в органах внутрішніх справ, так і після її закінчення.

Так, Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23 грудня 2015 року № 900-VIII, що набув законної сили 29.12.2015 року (далі - Закон № 900-VIII), статтю 63 Закону №2262 доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".

Як зазначено вище, згідно з частиною четвертою статті 63 Закону № 2262-XII, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, яким присвоєні чергові військові (спеціальні) звання під час перебування їх у запасі або у відставці, раніше призначені їм пенсії з урахуванням нових присвоєних військових (спеціальних) звань не перераховуються.

Відповідно до частини чотирнадцятої статті 43 Закону № 2262-ХІІ, у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Так, постановою №988 встановлені розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадові оклади і спеціальні звання, а також надбавки за стаж служби в поліції. Вони значно перевищують посадові оклади і плату за спеціальні звання, а також відсоток надбавки за стаж служби колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Враховуючи, що саме Постановою №988 встановлено грошове забезпечення поліцейських, яке, за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, таке збільшення є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача, як колишнього працівника міліції.

В силу частини третьої статті 51 Закону №2262-ХІІ, перерахунок пенсій у зв’язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Більш детально процедура проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-ХІІ визначається ОСОБА_2 № 45.

Пунктами 1, 2 ОСОБА_2 №45, чинної на момент спірних правовідносин, передбачено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Згідно пункту 4 ОСОБА_2 №45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Із аналізу вищенаведених норм видно, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб", здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

Так, на виконання пункту 3 ОСОБА_2 №45, ліквідаційною комісією до ГУ ПФУ у Вінницькій області направлено довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1

У зв'язку із чим позивач звернувся до ГУ ПФУ у Вінницькій та листом його повідомлено про те, що потребу в бюджетних коштах, необхідних для перерахунку пенсій сформовано та направлено до Міністерства соціальної політики України. Перерахунок та виплата перерахованих пенсій будуть забезпечені після виділення додаткових коштів з Державного бюджету України.

Отже, як видно підставою для відмови позивачу у перерахунку пенсії стала лише відсутність додаткових коштів у Державному бюджеті України для здійснення перерахунку і виплати пенсії.

Оцінюючи неможливість здійснення перерахунку пенсії позивачу через відсутність додаткових коштів у Державному бюджеті України, суд зазначає про наступне.

Частинами першою-другою статті 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Так, Європейським Судом з прав людини у пункті 26 рішення від 8 листопада 2005 року по справі “Кечко проти України” зазначено, що органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань.

Отже, реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань.

Також суд враховує, що 15.02.2018 року Верховний Суд ухвалив постанову в зразковій справі №Пз/9901/8/18 (820/6514/17) про задоволення адміністративного позову з підстав, які відповідають висновкам, викладеним у даній постанові. Тому, при розгляді даної справи, судом враховані висновки рішення Верховного Суду від 15.02.2018 у зразковій справі №Пз/9901/8/18.

Відтак, суд приходить до висновку, що відсутність державного асигнування не є поважною причиною для невиконання суб'єктом владних повноважень своїх обов'язків.

За таких обставин, бездіяльність відповідача щодо непроведення перерахунку та виплати пенсії є протиправною.

Визначаючись щодо складових грошового забезпечення, то суд зазначає, що відповідно до Закону №2262-ХІІ та ОСОБА_2 №45, органи Пенсійного фонду не наділені повноваженнями самостійно визначати складові грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій. До їх функцій належать виключно питання призначення (перерахунку) і виплати пенсій. Розмір складових грошового забезпечення визначається уповноваженим органом. Таку ж правову позицію висловив Вищий адміністративний суд України у справі №К/800/4242/13 та Верховний Суд у справі К/9901/10401/18 у постанові від 26.06.2018.

При цьому, вирішуючи спір суд враховує наступне.

Аналізуючи позицію представника відповідача 1 щодо зміни правового врегулювання спірних правовідносин, шляхом прийняття постанови Кабінетом Міністрів України №103 від 21.02.2018, якою встановлено новий порядок перерахування та виплати пенсій пенсіонерам внутрішніх справ та, як наслідок, відсутність предмету спору, суд зазначає про наступне.

21.02.2018 р. Кабінет Міністрів України прийняв Постанову “Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб” №103 (далі - Постанова №103), пунктом 3 якої, відповідно до частини четвертої статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" Кабінет Міністрів України, постановив:

- перерахувати з 1 січня 2016 р. пенсії, призначені згідно із Законом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 “Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції”. Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

- виплату перерахованих відповідно до абзацу першого цього пункту пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) проводити з 1 січня 2018 року. Сума перерахованих пенсій для виплати за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. обчислюється органами Пенсійного фонду України станом на 1 січня 2018 р. та виплачується після виділення коштів на їх фінансування з державного бюджету в такому порядку:

з 1 січня 2019 р. по 31 грудня 2019 р. — щомісяця окремою сумою у розмірі 50 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 року;

з 1 січня 2020 р. — щомісяця окремою сумою у розмірі 100 відсотків різниці між місячним розміром підвищеної пенсії, розрахованої відповідно до абзацу першого цього пункту, та місячним розміром отриманої особою пенсії за період з 1 січня 2016 р. по 31 грудня 2017 р. та до забезпечення повної виплати розрахованої суми.

Посилаючись на процитовані норми та рішення Конституційного суду України №3-рп/2012 від 25.01.2012, представник відповідача 1 вказує, що вимоги позивача є передчасними, оскільки фактично, станом на день розгляду справи, управління пенсійного фонду не порушує права позивача щодо виплати пенсії з 01.01.2016 по 31.12.2017.

Суд не погоджується з такою позицією суб’єкта владних повноважень та у своїх висновках виходить з наступного.

По-перше, як зазначалось вище, Законом №2262-ХІІ, встановлено, що перерахунок пенсій у зв’язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Відтак, враховуючи, що з 01.01.2016р. у позивача виникли обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії, зокрема, відбулась зміна розміру видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, саме з цього часу необхідно здійснити перерахунок та виплату.

По-друге, із положень статті 7 КАС України випливає, що суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

При вирішені даного спору застосуванню підлягають положення статті 58 Конституції України, за змістом якої, Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Слід зауважити, що Постанова № 103 прийнята після виникнення спірних правовідносин та погіршує становище позивача в частині строків виплати належної йому пенсії, а відтак, не підлягає застосуванню судом у спірних правовідносинах при прийнятті цього рішення.

Враховуючи наведені обставини, суд критично оцінює позицію представника відповідача 1 щодо відсутності предмету спору, а тому, не вбачає підстав для відмови у позові з наведених у відзиві мотивів.

Крім того, беручи до уваги, що оскаржувані порушення були частково виправлені суб’єктом владних повноважень, а саме, здійснено перерахунок пенсії за період з 01.01.2016 по 31.03.18 і визначено суму доплати та здійснено нарахування та виплату за період з 01.01.18 по 31.03.18, що підтверджується витягом із списку по зарахуванню пенсій (допомог) на поточні (карткові) рахунки одержувачів, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови в задоволенні вимог щодо зобов'язання відповідача 1 здійснити перерахунок пенсії за період з 01.01.2016 відповідно постанови Кабінету Міністрів № 988 від 11 листопада 2015 року “Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції” та довідки №11610 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01 січня 2016 року, яка виготовлена ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області.

Таким чином, повно, всебічно і об'єктивно дослідивши усі обставини справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного здобутого доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд приходить до переконання про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Щодо клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення шляхом зобов'язання Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області подати звіт, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 382 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов'язати суб'єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.

Отже, встановити судовий контроль за виконанням рішення суб'єктом владних повноважень - відповідачем у справі суд першої чи апеляційної інстанції може під час прийняття рішення у справі. Тобто, питання щодо зобов'язання відповідача подати такий звіт вирішується судом під час постановлення судового рішення.

Разом з тим, відповідно до ч. 1 ст. 370 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов'язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, за її межами.

Водночас, встановлення строку на подачу звіту про виконання судового рішення є правом суду, який ухвалив судове рішення, а не його обов'язком.

Таким чином, суд не вбачає підстав для встановлення судового контролю за виконання зазначеного рішення.

Відповідно до положень Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого вирішує справи відповідно до Конституції України та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

За умови звільнення позивача від сплати судового збору, підстави для його стягнення з бюджетних асигнувань відповідачів - відсутні.

Відповідно ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області провести виплату перерахованої пенсії ОСОБА_1 за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2017 року відповідно до Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей ” №900 від 23.12.2015, ст. 63 Закону України “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб”, постанови Кабінету Міністрів № 988 від 11.11.2015 “Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції”, № 947 від 18.11.2015 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2006 №268" та довідки №11610 про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2016 року, яка виготовлена ліквідаційною комісією УМВС України у Вінницькій області.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: ОСОБА_1 (22800, Вінницька область, м. Немирів, вул. Гімназійна, 29, ідентифікаційний номер НОМЕР_1)

Відповідач 1: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (21100, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, буд. 7, код ЄДРПОУ 13322403)

Відповідач 2: Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області в особі Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України у Вінницькій області (21100, м. Вінниця, вул. Театральна, буд. 10, код ЄДРПОУ 08592106)

Суддя Комар Павло Анатолійович

Джерело: ЄДРСР 80860008
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку