open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2385/18

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дубровної В.А.,

при секретарі: Мельник О.О.,

за участю представників

позивача - ОСОБА_1

відповідача - ОСОБА_2

третьої особи - ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеська пересувна механізована колона" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Білокриницької селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області про визнання протиправною відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою та зобов'язання надати такий дозвіл,

встановив:

22 листопада 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Одеська пересувна механізована колона" (далі - ТОВ "Одеська ПМК") звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (надалі - відповідач, ГУ Держгеокадастру в Херсонській області), у якому просить:

- визнати неправомірною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення ділянки зі зміною цільового призначення, з метою переведення до земель промисловості для видобутку корисних копалин № 6775/0-2713/0/95-18 від 03.10.2018 р.

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 41,50 га зі зміною цільового призначення, з метою переведення до земель промисловості для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), відповідно до гірничого відводу, наданого рішенням Херсонської обласної ради № 407 від 03.03.2017 року, площею 52,50 га, спеціального дозволу, виданого Держгеонадрами України № 6154 від 18.11.2016 р. на користування надрами Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), та подальшого використання ділянки на умовах оренди.

Ухвалою суду від 27.11.2018 р. провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначено судове засідання на 19.12.2018 року.

Ухвалою суду від 19.12.2018 р. суд вирішено перейти до розгляду справи за правилам загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 21.01.2019 р.

Протокольною ухвалою суду від 21.01.2019 року вирішено залучити до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, Білокриницьку селищну раду Великоолександрівського району Херсонської області, оголошено перерву у підготовчому судового засіданні до 20.02.2019 р.

Протокольними ухвалами суду від 20.02.2019 р. продовжено строк підготовчого провадження у справі, закінчено підготовче провадження у справі та вирішено одразу розпочати розгляд справи по суті, оголошено перерв в судовому засіданні до 20.03.2019 р.

Вказані вимоги позивач обґрунтовує обставинам, викладеними у змісті позову, які полягають у тому, що на теперішній час ТОВ " Одеська ПМК " є користувачем земельних ділянок з кадастровими номерами 6520955400:05:001:0012 площею 23,3647 га., 6520955400:05:001:0011 площею 33,4128 га., та 6520955400:05:001:0001 площею 29,5993 га., котрі входять до ліцензійної площі та площі гірнічного відводу Білокриницького родовища вапняків ( ділянка Основна) та за своїм цільовим призначенням є земельними ділянками для ведення товарного сількогосподарського виробництва, згідно договорів оренди від 21.06.2018 р., укладених з ГУ Держгеокадастру у Херсонській області. Згодом позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з заявами №01/07 від 17.07.2018 р. та № 01/09 від 03.09.2018 р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 41,50 га зі зміною цільового призначення, з метою переведення вказаних земельних ділянок до земель промисловості для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), відповідно до гірничого відводу, наданого рішенням Херсонської обласної ради № 407 від 03.03.2017 р. площею 52,50 га, спеціального дозволу, виданого Держгеонадрами України № 6154 від 18.11.2016 р. на користування надрами Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна) та подальшого використання ділянки на умовах оренди. Проте, листами від 16.08.2018 р. № 5618/0-2354/0/95-18 та від 03.10.2018 року № 6775/0-2713/0/95-18 ГУ Держгеокадастру у Херсонській області відмовило позивачу у наданні такого дозволу, з яким позивач не погоджується, оскільки вважає, що ТОВ "Одеська ПМК" надано повний пакет документів на підтвердження доцільності та обґрунтованості зміни цільового призначення вище вказаних земельних ділянок, чим спростовується один з доводів відповідача щодо пріоритетності використання земель сільськогосподарського призначення відповідно до вимог ст.. 23 ЗК України. Крім того, позивач вважає, що відмовляючи у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою вказаної земельної ділянки та мотивуючи це тим, що умовами договору оренди землі не передбачено зміну цільового призначення земельних ділянок та переведення їх до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, відповідач порушив приписи ЗК України. Зокрема, позивач зазначає, що згідно приписам ЗК України єдиною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятим на їх виконання нормативно-правових актів або містобудівній документації. Таким чином, за позицією позивача, у ГУ Держгеокадастру у Херсонській області були відсутні правові підстави для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у зв'язку зі зміною її цільового призначення. Додатково позивач зазначає, що ним дотримано усі умови, передбачені Законом України "Про надра", Законом України "Про землеустрій" та Земельним кодексом України щодо отримання дозволів та погоджень уповноважених органів з метою зміни цільового призначення земельної ділянки.

27.12.2018 р. представник відповідача надав суду відзив на позовну заяву та 18.03.2019 р. письмові пояснення, якими заперечує проти задоволення позовних вимог. Зокрема, відповідач вказує, що земельні ділянки, які перебувають у користуванні позивача, є за своїм цільовим призначенням землями для товарного сільськогосподарського виробництва, проте, умовами договорів оренди не передбачено зміну цільового призначення земельних ділянок та переведення їх до категорії земель промисловості, що позбавляє можливості відповідача задовольнити клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни її цільового призначення. Зокрема, відповідач вказує, що відповідно до пункту 25 договорів оренди землі від 21.06.2018 р., укладених за результатом аукціону між відповідачем та ТОВ "Одеська ПМК", обов'язком орендаря є використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення. Крім того, відповідач вказує на те, що згідно ст. 23 ЗК України землі, придатні для потреб сільськогосподарського призначення, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання, а зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення допускається лише за умови обґрунтованої доцільності такої зміни, як це передбачено ст. 36 Закону України "Про охорону земель". Додатково відповідач зазначає, що внаслідок проведеної інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Великоолександрівського району Херсонської області, встановлено, що спірні земельні ділянки є пасовищами, а тому повинні використовуватися, в першу чергу, за вказаним цільовим призначенням. Також відповідач звертає увагу на те, що згідно ст. 123 ЗК України до клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у користування додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки та її розмір, письмова згода землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки). Таким чином, у відповідача, за його позицією, були відсутні підстави для надання правової оцінки додатковим документам, наданим позивачем, зокрема, спеціальному дозволу на користування надрами, рішенням Херсонської обласної ради та Білокриницької селищної ради тощо, оскільки такі документи не передбачені як обов'язкові при поданні заяви на отримання дозволу на розробку проекту землеустрою. Крім того, відповідач звертає увагу на неодноразові звернення Білокриницької селищної ради до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області про включення спірних земельних ділянок до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, посилаючись на попит на спірні земельні ділянки. Також відповідач вважає, що надані позивачем до матеріалів справи звіти про детальне ґрунтове обстеження спірних земельних ділянок не можна вважати належним доказом у справі, оскільки у результаті проведеної перевірки встановлено, що на частинах земельних ділянок з кадастровими номерами 6520955400:05:001:0012, 6520955400:05:001:0011 та 6520955400:05:001:0001 загальною площею 2,77 га проведені роботи по зняттю поверхневого шару ґрунту, що є фактом нецільового використання вказаних земельних ділянок. Крім того, відповідно до еколого - агрохімічних паспортів вказаних земельних ділянок, виданих 17.06.2018 р., на спірних земельних ділянках глибина гумусного горизонту 55 см., що не відповідає висновкам звітів про детальне обстеження земельних ділянок, якими встановлено глибину гумусного горизонту 11,12, 14 см. відповідно. З огляду на вказані обставини, відповідач вважає оскаржувану відмову правомірною, оскільки відповідає вимогам діючого законодавства.

Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 26.08.2015 р. рішенням ХХХХYIII сесії шостого скликання Білокриницької селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області за № 439 надано ТОВ "Одеська ПМК" попереднє погодження про надання земельної ділянки орієнтовною площею 60 га. під розміщення кар'єра для промислової розробки Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна).

20.10.2015 р. LIII сесією Великоолександрівської районної ради шостого скликання, розглянувши клопотання ТОВ "Одеська ПМК" від 12.08.2015 р. № 03/08 щодо погодження надання у користування надр з метою проведення апробації корисних копалин та подальшої промислової розробки Білокриницького родовища вапняків, враховуючи рішення ХХХХYIII сесії Білокриницької селищної ради від 26.08.2015 р. № 439 "Про надання попереднього погодження щодо надання земельної ділянки орієнтовною площею 60 га під розміщення кар'єру для промислової розробки Білокриницького родовища вапняків (ділянка - Основна)", відповідно до статті 10 Кодексу України "Про надра" та пунктів 8,9 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами", враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії районної ради з питань агропромислового комплексу, соціального розвитку села, земельних відносин, питань екології та раціонального використання природних ресурсів, керуючись статтею 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", прийнято рішення № 1201, пунктом 1 якого вирішено погодити клопотання ТОВ " Одеська ПМК " щодо надання у користування надр з метою проведення апробації корисних копалин та подальшої промислової розробки Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна) загальною площею орієнтовно 60 га.

18.11.2016 р. Державною службою геології та надр України на підставі наказу від 20.10.2016 р. № 361 видано ТОВ "Одеська ПМК" Спеціальний дозвіл на користування надрами № 6154, а саме на видобування вапняків, придатних для виробництва вапна гідравлічного на території Білокриницького родовища (ділянка Основна),орієнтовною площею 51,68 га, розташованого на відстані 1,0 км. на південний схід від с. Кар'єрне, строк дії якого 20 років.

03.03.2017 р. ХІ сесією Херсонської обласної ради VII скликання прийнято рішення № 407 "Про надання гірничого відводу ТОВ "Одеська ПМК" для промислової розробки родовищ корисних копалин місцевого значення вапняків (Білокриницьке родовище, ділянка Основна)", пунктом 1 якого вирішено надати ТОВ "Одеська ПМК" гірничий відвід загальною площею 52,50 га, що знаходиться 1,0 км на південний схід від с. Кар'єрне Великоолександрівського району Херсонської області, на період державної реєстрації його місцезнаходження на території Великоолександрівського району Херсонської області та на термін дії спеціального дозволу на користування надрами, виданого Державною службою геодезії та надр України від 18.11.2016 р. № 6154, для промислової розробки родовищ корисних копалин місцевого значення вапняків (Білокриницьке родовище, ділянка Основна), що посвідчено також актом про надання гірничого відводу від 03.03.2017 р.

21.06.2018 р. на підставі наказу від 11.05.2018 № 98 "Про проведення земельних торгів у формі аукціону" між ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, як орендодавець, та ТОВ "Одеська ПМК" , як орендар, укладено договори оренди земельними ділянками, які мають цільове призначення "для ведення товарного сільськогосподарського виробництва", та право користування якими зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, зокрема, -

- земельна ділянка площею 29,5993 га (кадастровий номер 6520955400:05:001:0001), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.07.2018 р. № 129497706;

- земельна ділянка площею 23,3647 (кадастровий номер 6520955400:05:001:0012), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.07.2018 р. № 129494726.

- земельна ділянка площею 33,4128 (кадастровий номер 6520955400:05:001:0011), що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.07.2018 р. № 129498882.

17.07.2018 р. ТОВ "Одеська ПМК" звернулася до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з заявою № 01/07 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 41,50 га, зі зміною цільового призначення, з метою переведення до земель промисловості для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка - Основна), відповідно до гірничого відводу, наданого рішенням Херсонської обласної ради № 407 від 03.03.2017 р. площею 52,50 га, спеціального дозволу, виданого Держгеонадрами України № 6154 від 18.11.2016 р. на користування надрами Білокриницького родовища вапняків (ділянка - Основна), та подальшого використання ділянки на умовах оренди. При цьому, у змісті цієї заяви зазначено, що земельна ділянка належить до державної власності, розташована за межами населених пунктів на території Білокриницької селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області та є частиною земельного масиву загальною площею 86,3768 га, що перебуває в оренді у ТОВ "Одеська ПМК". Цільове призначення запроектованої земельної ділянки на даний момент А.01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а після розробки проекту землеустрою J.11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами. Проектом землеустрою одночасно буде сформовано земельну ділянку (залишок), орієнтовною площею 44,8768 га, яка залишиться в оренді ТОВ "Одеська ПМК" та буде використовуватися для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Додатками до цієї заяви є копія спеціального дозволу на користування надрами № 6154 від 18.11.2016 р.; копія рішення Херсонської обласної ради № 407 від 03.03.2017 р.; копія топографічного плану Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна) з нанесеними межами гірничого відводу М 1: 2000; копія рішення Білокриницької селищної ради № 439 від 26.08.2015 р.; копія рішення Білокриницької селищної ради № 438 від 26.08.2015 р.; копія рішення Великоолександрівської районної ради № 1201 від 20.10.2015 р.; ситуаційний план земельної ділянки орієнтовною площею 41,50 га в межах гірничого відводу та ліцензійної площі Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна); копії витягів з Державного реєстру речових прав; копії договорів оренди земельних ділянок.

16.08.2018 р. ГУ Держгеокадастру у Херсонській області листом за вих. № 5618/0-2354/95-18 повідомило позивача про те, що нормами ст. 23 Земельного Кодексу України щодо пріоритетності земель сільськогосподарського призначення визначено, що землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання. Згідно із нормами ст. 36 Закону України "Про охорону земель" зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення допускається лише за умови обґрунтування доцільності такої зміни в порядку, визначеному законом. Нормою статті 37закону зазначено, що на землях сільськогосподарського призначення може бути обмежена діяльність щодо розорювання сіножатей, пасовищ. Враховуючи, що склад угідь земельних ділянок, які перебувають користування ТОВ "Одеська ПМК" - пасовища, беручи до уваги виконання умов договорів оренди земельних ділянок щодо обмеження використання земельних ділянок (пункт 21 договорів), з метою раціонального використання природного ресурсу на території Херсонської області, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області не має можливості надання дозволу на розробку вище зазначеного проекту землеустрою.

03.09.2018 р. у відповідь на вказаний лист ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, ТОВ "Одеська ПМК" своїм листом за № 01/09 повідомило відповідача, що стаття 23 Земельного кодексу України вказує на пріоритетність надання земель сільськогосподарського призначення, але не про заборону використання даних земель для інших потреб згідно п. 3 ст. 23 ЗК України.

03.10.2018 р. на вказаний лист позивача, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області листом за вих.. № 6775/0-2713/0/95-18 повідомило ТОВ "Одеська ПМК" про те, що листом від 16.08.2018 р. № 5618/0-2354/95-18 було надано вичерпну відповідь із зазначеного питання, при цьому, додатково звернуло увагу на те, що умовами договорів оренди землі не передбачено зміну цільового призначення земельних ділянок та переведення їх до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а не може задовольнити повторне клопотання позивача.

Вважаючи такі відмови Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Земельним кодексом України від 25.10.2001 р. № 2768-ІІІ (далі - ЗК України), Законом України " Про землеустрій " від 22.05.2003 № 858-IV( далі - Закон № 858-IV), Законом України " Про охорону земель від 19.06.2003 № 962-IV ( далі - Закон № 962-IV).

Приписами частини 4 статті 122 цього Кодексу передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року № 15 затверджено Положення про Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру, відповідно до пункту 1 якого Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до пункту 7 вказаного Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 03.03.2015 року № 28 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, відповідно до якого Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане та відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Херсонської області.

Отже, вирішення питань щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи.

Згідно зі ст. 1 ЗУ "Про землеустрій" від 22.05.2003 № 858-IV, у цьому Законі наведені нижче основні терміни вживаються в такому значенні:

- цільове призначення земельної ділянки - використання за призначенням, визначеним на підставі документації з землеустрою в порядку, встановленому законодавством.

- проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

Статтею 50 цього Закону передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Спеціальною нормою, яка врегульовує порядок встановлення та зміни цільового призначення земельних ділянок є ст. 20 Земельного Кодексу України, відповідно до якої віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. ( ч. 1 ст. 20 ЗК України)

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.(ч 2 ст. 20 ЗК України)

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування врегульовано статтею 123 ЗК України.

Відповідно до ч. 1 цієї статті надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі, зокрема, надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. (ч. 2 ст. 123 ЗК України)

Частиною 3 статті 123 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Цією ж статтею визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним, а саме:

- невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів;

- невідповідність місця розташування об'єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів;

- невідповідність місця розташування об'єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у користування земельної ділянки, орієнтованою площею 41,50 га зі зміною її цільового призначення з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості, надавши при цьому графічні матеріали, що відповідає положенням ст.123 ЗК України.

При цьому, як вбачається зі змісту листів - відповідей ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 16.08.2018 р. № 5618/0-2354/0/95-18 та від 03.10.2018 р. № 6775/0-2713/0/95-18 за результатом розгляду вказаної заяви відповідачем прийнято рішення про відмову у наданні такого дозволу, яке вмотивовано тим, що:

- склад угідь спірних земельних ділянок - пасовища, що відповідно до приписів ст. 23 ЗК України та ст. 36, 37 Закону України "Про охорону земель" унеможливлює зміну їх цільового призначення;

- умови договорів оренди, на підставі яких ТОВ "Одеська ПМК" є користувачем спірних земельних ділянок, не передбачають можливості зміни цільового призначення земель.

Надаючи правову оцінку вказаним підставам для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 22 Земельного Кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема, сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).

Як встановлено судом та не заперечувалось представником відповідача, що приймаючи рішення про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною її цільового призначення, відповідач переслідував мету забезпечення збереження родючих якостей земель сільськогосподарського призначення з огляду на недоцільність його зміни, посилаючись при цьому на ст. 36, 37 Закону України "Про охорону земель".

Проте, суд не погоджується з вказаним доводом відповідача, з таких підстав.

Правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля визначені Законом України "Про охорону земель" від 19.06.2003 р. № 962-IV (далі - Закон України № 962-IV)

Охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого

антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико - культурного призначення. (абз. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України № 962-IV)

Відповідно до ст. 36 Закону України № 962-IV охорона земель сільськогосподарського призначення забезпечується на основі реалізації комплексу заходів щодо збереження продуктивності сільськогосподарських угідь, підвищення їх екологічної стійкості та родючості ґрунтів, а також обмеження їх вилучення (викупу) для несільськогосподарських потреб.

Зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення допускається лише за умови обґрунтування доцільності такої зміни в порядку, визначеному законом.

У разі вилучення (викупу) земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб забезпечується пріоритет максимального збереження продуктивних земель.

При цьому, згідно ст. 23 ЗК України, землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання. Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру.

Аналіз вказаних норм чинного законодавства дає суду підстави вважати, що зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення допускається при наявності наступних обставин:

подальше використання земель сільськогосподарського призначення для сільськогосподарських потреб є нераціональним;

зміна цільового призначення земель сільськогосподарського призначення є обґрунтованою;

відсутні інші особи, які мають намір отримати земельну ділянку сільськогосподарського призначення у користування (власність) для сільськогосподарських потреб. (принцип пріоритетності відповідно до ст. 23 ЗК України).

Щодо обґрунтованості зміни цільового призначення земельної ділянки сільськогосподарського призначення на земельну ділянку промисловості, то суд зазначає про наступне.

Частинами першою, третьою та четвертою статті 66 ЗК України передбачено, що до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.

Розміри земельних ділянок, що надаються для зазначених цілей, визначаються відповідно до затверджених в установленому порядку державних норм і проектної документації, а відведення земельних ділянок здійснюється з урахуванням черговості їх освоєння.

Надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим відповідним робочим проектом землеустрою на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.

Наведене свідчить, що земельним законодавством чітко визначений порядок передачі в користування земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користування надрами, - лише після оформлення в установленому порядку прав користування надрами.

Отже, користування надрами є відмінним від користування земельною ділянкою, в тому числі й тією, під поверхнею якої знаходяться корисні копалини. При цьому надання у користування земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, здійснюється за загальними правилами, установленими земельним законодавством України, а не законодавством у сфері регулювання гірничих відносин; право користувача надр на вирішення в установленому земельним законодавством порядку питання щодо відведення земельної ділянки для розробки родовищ корисних копалин виникає після одержання ним спеціального дозволу на користування надрами чи гірничого відводу.

Як встановлено судом, позивач є користувачем надр згідно із спеціальним дозволом на користування надрами № 6154 від 18.11.2016 р. та актом гірничого відводу від 03.03.2017 р.

Тобто, з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами № 6154 від 18.11.2016 року позивач вправі ініціювати вирішення питання щодо надання йому у користування земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем при зверненні до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою на підтвердження обґрунтованості зміни цільового використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення було надано, серед іншого, копію спеціального дозволу на користування надрами № 6154 від 18.11.2016 р., виданого Державною службою геології та надр України, копію рішення Херсонської обласної ради № 407 від 03.03.2017 р. "Про надання гірничого відводу ТОВ "Одеська ПМК" для промислової розробки корисних копалин місцевого значення (Білокриницьке родовище, ділянка Основна), копію топографічного плану Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна) з нанесеними межами гірничого відводу М 1: 2000, копію рішення Білокриницької селищної ради № 439 від 26.08.2015 р. "Про надання попереднього погодження щодо надання земельної ділянки орієнтовної площею 60 га під розміщення кар'єра для промислової розробки Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна)"; копію рішення Великоолександрівської районної ради № 1201 від 20.10.2015 р. "Про погодження клопотання щодо надання у користування надр з метою проведення апробації корисних копалин та подальшої промислової розробки Білокриницького родовища вапняків".

Проте, як вбачається зі змісту листів - відповідей ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 16.08.2018 р. № 5618/0-2354/0/95-18 та від 03.10.2018 р. № 6775/0-2713/0/95-18 відповідачем вказані вище документи не прийнято до уваги, не надано їм правової оцінки та не зроблено висновок щодо обґрунтованості чи необґрунтованості зміни цільового призначення земель сільськогосподарського призначення.

Пояснюючу таку бездіяльність відповідач у письмових поясненнях від 18.03.2019 р. зазначив, що стаття 123 ЗК України не зобов'язує уповноважений орган, який є розпорядником земельних ділянок державної власності, надавати оцінку іншим документам, ніж тих, надання яких прямо передбачено цією статтею.

Проте, суд вважає вказану позицію відповідача необґрунтованою, оскільки приписами ч.2 статті 123 ЗК України передбачено, що до клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою в обов'язковому порядку додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки та письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Цією ж нормою встановлено заборону розпоряднику земельних ділянок вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею, проте не встановлено заборони для осіб, зацікавлених в одержанні у користування земельної ділянки, надавати додаткові документи.

Крім того, характер спірних правовідносин та зміст заяви позивача щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки саме у зв'язку зі зміною її цільового призначення зобов'язував відповідача перевірити всі надані заявником документи та зробити висновок щодо обґрунтованості чи необґрунтованості такої зміни.

Таким чином, суд приходить до висновку, що ТОВ "Одеська ПМК" разом з завою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою надано всі необхідні документи, передбачені ст. 123 ЗК України, а також документи на підтвердження обґрунтованості зміни цільового призначення земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до статті 20 Земельного кодексу України, порядок зміни цільового призначення земельної ділянки передбачає реалізацію таких послідовних етапів: звернення осіб з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною її цільового призначення; надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування; розробка суб'єктами господарювання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 Земельного кодексу України; затвердження відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та та зміну її цільового призначення.

Отже, надання дозволу на розроблення проекту землеустрою відповідно до статті 20 ЗК України є початковим етапом визначеної процедури зміни цільового призначення земельної ділянки, а тому висновок відповідача на даній стадії щодо неможливості такої зміни - є передчасним.

Іншою підставою для відмови позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою є посилання відповідача на умови договорів оренди вказаних земельних ділянок, якими не передбачено зміни їх цільового призначення.

Надаючи правову оцінку вказаному доводу відповідача, суд зазначає про наступне.

Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначений ст. 124 ЗК України, відповідно до ч.2 якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Як вище встановлено судом, за результатами аукціону між ГУ Держгеокадастру у Херсонській області та ТОВ "Одесська ПМК" укладено договори оренди землі від 21.06.2018 р. та здійснено державну реєстрацію права оренди, відповідно до вимог Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно".

Відповідно до пункту 1 предметом вказаних договорів є земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

При цьому, на орендовані земельні ділянки встановлено обмеження, в тому числі, використання земельної ділянки з урахуванням ст. 37 Закону України "Про охорону земель" (у зв'язку з тим, що склад угідь на земельній ділянці представлений пасовищами),а також заборони розорювання земельної ділянки у зв'язку з тим, що склад угідь на земельній ділянці представлений пасовищами. (п. 21 вказаних договорів)

Згідно пункту 25 договорів орендар, серед іншого, зобов'язаний, дотримуватися встановлених щодо об'єкта оренди обмежень в обсязі, передбаченому договором та чинним законодавством, а також використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення та умов договору, дотримуючись при цьому вимог чинного земельного, екологічного законодавства, законодавства про охорону довкілля, державних стандартів, норм і правил.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 32 цього Закону передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Спори, пов'язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку. (ст. 35 Закону № 161-XIV)

Таким чином, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, як орендодавець та розпорядник земельними ділянками, встановивши факт використання орендарем земельних ділянок не за призначенням або погіршення стану родючості ґрунтів, має право в судовому порядку ініціювати питання щодо розірвання договорів оренди та стягнення з орендаря збитків.

Проте, суд зазначає, що вказані обставини стосуються виконання договірних правовідносин між сторонами, а тому не можуть бути предметом доказування у межах розгляду правовідносин, які стосуються надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у зв'язку зі зміною її цільового призначення.

Крім того, суд звертає увагу, що приписами ст. 123 ЗК України не передбачено такої підстави для відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, як "невідповідність умовам договору оренди землі", а тому відмова відповідача у наданні ТОВ "Одеська ПМК" дозволу на розробку проекту землеустрою зі зміною цільового призначення земельних ділянок з вказаних підстав є протиправною.

Щодо доводу відповідача про пріоритетність земель сільськогосподарського призначення, визначеної ст. 23 ЗК України, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 23 ЗК України землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання. Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру. Для будівництва промислових підприємств, об'єктів житлово-комунального господарства, залізниць і автомобільних шляхів, ліній електропередачі та зв'язку, магістральних трубопроводів, а також для інших потреб, не пов'язаних з веденням сільськогосподарського виробництва, надаються переважно несільськогосподарські угіддя або сільськогосподарські угіддя гіршої якості.

Буквальне розуміння вказаної статті передбачає використання земель за наявності кількох альтернативних варіантів переважно для сільськогосподарських потреб. При цьому, сільськогосподарські угіддя можуть бути надані для несільськогосподарських потреб, але лише у випадку, коли суспільна вигода від цього перевищуватиме завдану шкоду, а альтернативний варіант задоволення несільськогосподарських потреб, для яких надається земельна ділянка, відсутній.

Зі змісту письмових пояснень представника відповідача від 18.03.2019 р., вбачається що в якості наявності попиту на спірні земельні ділянки, відповідач вказує на те, що Білокриницька селищна рада Великоолександрівського району Херсонської області неодноразово зверталася до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з пропозицією про включення спірних земельних ділянок до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону.

Так, відповідно до змісту листа Білокриницької селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області від 10.02.2017 р. № 02-28/74, адресованому начальнику ГУ Держгеокадастру у Херсонській області вбачається, що у зв'язку із попитом на нижче зазначені земельні ділянки Білокриницька селищна рада пропонує виставити на земельні торги (аукціон) продаж права оренди на земельні ділянки загальною площею 94,4901 га сільськогосподарського призначення, кадастрові номера 650955400:05:001:0001 площею 29,5993 га, 6520955400:05:001:0012 площею 23,3647 га, 6520955400:05:001:0011 площею 33,4128 га, 6520955400:05:001:0010 площею 10,1133 га.

Проте, представником третьої особи надано до суду лист Білокриницької селищної ради від 29.06.2017 р. № 02-28/273, адресований начальнику ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, у якому повідомляє, що рішенням сесії Білокриницької селищної ради № 438 від 26.08.2015 р. було погоджено надання надр у користування з метою видобування вапняків Білокриницького родовища ТОВ "Одеська ПМК", а також рішенням Білокриницької селищної ради від 26.08.2015 р. № 439 надано попереднє погодження про надання земельної ділянки в оренду площею 60 га (в тому числі, і земельні ділянки з кадастровими номерами 6520955400:05:001:0012, 6520955400:05:001:0011, 650955400:05:001:0001). У зв'язку з тим, що раніше надіслані листи № 02-28/26 від 17.01.2017 р. та № 02-28/74 від 10.02.2017 р. суперечать вказаним вище рішенням, Білокриницька селищна рада відкликає вказані листи, надіслані на адресу ГУ Держгеокадастру у Херсонській області.

Отже, враховуючи, що листи Білокриницької селищної ради № 02-28/26 від 17.01.2017 р. та № 02-28/74 від 10.02.2017 р. є відкликаними, тому суд вважає посилання відповідача на їх зміст необґрунтованим.

Інших доказів щодо попиту на використання спірних земельних ділянок для сільськогосподарських потреб відповідачем не надано. При цьому, в судовому засіданні при з'ясуванні цього питання представник відповідача не надав підтверджуючої інформації про отримання заяв від інших громадян та юридичних осіб, крім, використання спірних земельних ділянок безпосередньо позивачем, щодо надання їм спірних земельних ділянок у користування для сільськогосподарських потреб.

Також суд бере до уваги довідку Білокриницької селищної ради від 20.03.2019 р. про те, що спірні земельні ділянки за період більше як десять років не використовуються за своїм цільовим призначенням, а саме, як пасовища через іх непридатність за своїми характеристиками і наявністю непридатного для випасання худоби різнотрав'я.

Таким чином, посилання відповідача недоцільність надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою зі зміною цільового призначення через пріоритетність використання земель для сільськогосподарських потреб є необґрунтованим через відсутність альтернативних користувачів або осіб, які виявили бажання на використання спірних земельних ділянок.

Щодо доводу відповідача про невідповідність висновків звітів про детальне ґрунтове обстеження земельних ділянок з відомостями еколого-агрохімічних паспортів на земельні ділянки, то суд зазначає наступне.

Порядок ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки затверджений Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.10.2011 р. № 536.

Відповідно до п. 1.2 вказаного порядку агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки - документ, що містить дані щодо агрохімічної характеристики ґрунтів і стану їх забруднення токсичними речовинами та радіонуклідами, форма якого наведена у додатку до цього Порядку.

Агрохімічний паспорт поля, земельної ділянки є результатом агрохімічної паспортизації всіх земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться з метою державного контролю за зміною показників родючості, забруднення ґрунтів токсичними речовинами і радіонуклідами, раціонального використання земель сільськогосподарського призначення.

Об'єктами агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення є: рілля, у тому числі зрошувана, осушена; сіножаті і пасовища; багаторічні насадження.

Відповідно до еколого-агрохімічних паспортів спірних земельних ділянок від 17.05.2018 р., наданих відповідачем, визначено, що на спірних земельних ділянках чорноземи південні слабо змиті важко суглинкові та встановлена глибина гумусного горизонту 55 см.

При цьому, представником позивача надано до суду копії еколого-агрохімічних паспортів від 17.05.2018 р., до яких внесено зміни щодо глибини гумусного горизонту та зазначено, що глибина такого горизонту на земельній ділянці з кадастровим номером 650955400:05:001:0001 становить 14 см., на земельній ділянці з кадастровим номером 6520955400:05:001:0011 - 12 см., на земельній ділянці з кадастровим номером 6520955400:05:001:0012 - 11 см.

Також суд бере до уваги надані представником позивача звіти про детальне ґрунтове обстеження земельних ділянок, розташованих в адміністративних межах Білокриницької селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області (кадастрові номери 6520955400:05:001:0012, 650955400:05:001:0001 та 6520955400:05:001:0011), виготовлені Державною установою "Інститут охорони ґрунтів України", Херсонська філія, відповідно до яких виявлені на вказаних земельних ділянках ґрунти не відносяться до особливо цінних, глибина гумусового горизонту дорівнює 11, 12, 14 см. відповідно.

Вказані висновки ґрунтових обстежень повністю узгоджуються з відомостями, зазначеними у еколого-агрохімічних паспортах на земельні ділянки з кадастровими номерами 6520955400:05:001:0012, 650955400:05:001:0001 та 6520955400:05:001:0011 від 17.05.2018 р., чим спростовується вказаний вище довід відповідача.

Посилання відповідача на результати перевірки дотримання вимог законодавства в частині зняття та перенесення ґрунтового покриву та використання не за цільовим призначенням земельних ділянок з кадастровим номером 650955400:05:001:0001 та 6520955400:05:001:0012, оформлені актом від 29.08.2018 р. № 366-ДК/487/АП/09/01-18, суд також не бере до уваги, оскільки вказаний акт не містить інформації щодо осіб, відносно кого він складений, а також інформації щодо його вручення позивачу, а тому даний документ не є належним та допустимим доказом у розумінні ст. 73, 74 КАС України.

В межа розгляду спірних питань, суд вважає за необхідне прийняти до уваги постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 27.02.2018 р. у справі № 821/1374/17 за позовом ТОВ "Одеська ПМК" до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, третя особа: Херсонська обласна державна адміністрація про визнання протиправним та скасування наказу від 03.02.2017 р. № 52/0/7-17, в якій колегія суддів дійшла висновку, що "враховуючи місце розташування та категорію земельних ділянок, які позивач має намір отримати у користування, він мав би після отримання спеціального дозволу на користування надрами звернутись до відповідача як органу, уповноваженого законодавством ними розпоряджатись, із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та зміни її цільового призначення".

З огляду на викладені обставини та приписи чинного законодавства, суд дійшов висновку щодо протиправної відмови ГУ Держгеокадастру у Херсонській області у наданні ТОВ "Одеська ПМК" дозволу на розробку проекту землеустрою зі зміною цільового призначення земель сільськогосподарського призначення та переведення до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, орієнтовною площею 41,5000 га для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), розташованої за межами населених пунктів на території Білокриницької селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області із земель, що перебувають у користуванні на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, викладену у листах № 5618/0-2354/0/95-18 від 16.08.2018 р. та № 6775/0-2713/0/95-18 від 03.10.2018 р.

Щодо вимоги позивача про зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 41,50 га зі зміною цільового призначення, з метою переведення до земель промисловості для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), то суд вказує наступне.

Повноваження суду при вирішенні справи врегульовано статтею 245 КАС України, згідно якої, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема, про визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, а саме, зобов'язати відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні. ( п. 4 ч. 2, ч. 4 цієї статті).

Під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Прийняте рішення, дія або бездіяльність суб'єкта владних повноважень в ході здійснення дискреційних повноважень, підлягає контролю відносно його законності з боку суду або іншого органу в порядку передбаченому законодавством.

Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень.

Отже, враховуючи, що відповідачем при розгляді заяви ТОВ "Одеська ПМК" про надання дозволу на розробку проекту землеустрою зі зміною цільового призначення земель сільськогосподарського призначення та переведення до категорії земель промисловості не надано належної оцінки всім документам, долученим до вказаної заяви, а також не зроблено висновок щодо обґрунтованості такої зміни, суд приходить до висновку, що подані позивачем документи підлягають повторній перевірці відповідачем на відповідність норм земельного законодавства.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що вказані вимоги позивачів у цій частині задоволенню не підлягають.

Натомість, відповідно до положень абз. 2 ч. 4 ст. 245 КАС України суд вважає, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивачів є зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеська пересувна механізована колона" від 17.07.2018 р. № 01/07 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 41,50 га зі зміною цільового призначення, з метою переведення до земель промисловості для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), з урахуванням правової оцінки суду, наданої у рішенні.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить із наступного.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому, суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду з даним позовом було сплачено судовий збір у загальній сумі 3524,00 грн., що підтверджується платіжними дорученням № 454 та № 455 від 20.11.2018 р., з яких 1762,00 грн. сплачено надмірно.

Таким чином, розподілу між сторонами підлягає судовий збір в сумі 1762,00 грн., який підлягав сплаті за вимогу немайнового характеру, заявлену юридичною особою, згідно Закону України "Про судовий збір".

З огляду на викладене, суд вважає, що сплачений позивачем судовий збір у сумі 1762,00 грн. підлягає стягненню з ГУ Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань частково, пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, в сумі 881,00 грн.

Щодо суми надміру сплаченого позивачем судового збору у розмірі 1762,00 грн., то суд зазначає, що відповідно до приписів ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі, серед іншого, внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Отже, питання щодо повернення позивачу надміру сплаченого судового збору буде вирішено судом після його звернення до суду з відповідним клопотанням.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 139, 159-163 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеська пересувна механізована колона" (місцезнаходження 74113, Херсонська область, Великоолександрівський район, смт. Кар'єрне, вул. Лікарняна, буд. 10, код ЄДРПОУ 38437055) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (місцезнаходження 73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Білокриницька селищна рада Великоолександрівського району Херсонської області (місце знаходження 74112, Херсонська область, Великоолександрівський район, смт. Біла Криниця, вул. Центральна, буд. 1, код ЄДРПОУ 26432560) про визнання протиправною відмови в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою та зобовязання надати такий дозвіл - задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Одеська пересувна механізована колона" дозволу на розробку проекту землеустрою зі зміною цільового призначення земель сільськогосподарського призначення та переведення до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, орієнтовною площею 41,5000 га для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), розташованої за межами населених пунктів на території Білокриницької селищної ради Великоолександрівського району Херсонської області із земель, що перебувають у користуванні на умовах оренди для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, викладену у листах № 5618/0-2354/0/95-18 від 16.08.2018 р. та № 6775/0-2713/0/95-18 від 03.10.2018 р.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеська пересувна механізована колона" від 17.07.2018 р. № 01/07 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 41,50 га зі зміною цільового призначення, з метою переведення до земель промисловості для видобутку корисних копалин Білокриницького родовища вапняків (ділянка Основна), з урахуванням правової оцінки суду, наданої у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (місцезнаходження 73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а, код ЄДРПОУ 39766281) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Одеська пересувна механізована колона" (місцезнаходження 74113, Херсонська область, Великоолександрівський район, смт. Кар'єрне, вул. Лікарняна, буд. 10, код ЄДРПОУ 38437055) судовий збір в сумі 881,00 грн. (вісімсот вісімдесят одна грн. 00 коп.).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 29 березня 2019 р.

Суддя Дубровна В.А.

кат. 109020100

Джерело: ЄДРСР 80833832
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку