open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 0840/3025/18
Моніторити
Ухвала суду /10.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /20.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /15.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /22.08.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 0840/3025/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /10.02.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.10.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /20.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /20.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /15.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.03.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.02.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.01.2019/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.12.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.10.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.09.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /22.08.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /15.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /10.08.2018/ Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2018/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 березня 2019 року

м. Дніпро

справа № 0840/3025/18

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Мельника В.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Чепурнова Д.В.,

за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.,

розглянувши у відкритому судовому

засіданні в м. Дніпрі апеляційну

скаргу ОСОБА_1, діючої в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року (головуючий суддя - Садовий І.В.) в адміністративній справі

за позовом ОСОБА_3, діючої в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7;

ОСОБА_1, діючої в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2

до Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області

про визнання протиправними та скасування рішень,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА _3, діюча в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 (далі - Позивач-1), ОСОБА_1, діюча в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 (далі - Позивач-2) звернулись до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області (далі - Відповідач), в якому просили суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання від 06 червня 2018 року за №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області";

- визнати протиправним та скасувати рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області від 06 червня 2018 року за №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області".

В обґрунтування позовних вимог зазначено про те, що оскаржувані рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області прийняті з порушенням норм чинного законодавства і всупереч інтересам територіальної громади та порушують конституційні права дітей на доступність здобуття повної загальної середньої освіти. З огляду на обставини, викладені в позовній заяві, Позивач-1 та Позивач-2 просили суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 02.08.2018 року в задоволенні заяви представника Позивача-1 та Позивача-2 - ОСОБА_8 про забезпечення позову - відмовлено (т.1, а.с.38-39).

Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22.08.2018 року скасовано ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 02.08.2018 року. Заяву представника ОСОБА_3 та ОСОБА_1 - ОСОБА_8 про забезпечення позову - задоволено. Забезпечено позов шляхом зупинення дії рішень Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання від 06.06.2018 року №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" та №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" до набрання судовим рішенням у даній справі №0840/3025/18 законної сили.

14 листопада 2018 року ОСОБА_3 подала до Запорізького окружного адміністративного суду заяву про відмову від свого адміністративного позову в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області визнання протиправними та скасування рішень Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання від 06.06.2018 року №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" та №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області". Просила суд постановити ухвалу, якою закрити провадження у справі №0840/3025/18 за її адміністративним позовом в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області визнання протиправними та скасування рішень Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання від 06.06.2018 року №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" та №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" (т.2, а.с. 90-92).

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 29.11.2018 року прийнято відмову ОСОБА_3 від адміністративного позову в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7.

Провадження у справі №0840/3025/18 в частині розгляду адміністративного позову ОСОБА_3, діючої в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області про визнання протиправними та скасування рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання від 06.06.2018 року №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" - закрито (т.2, а.с. 127-128).

Вищезазначена ухвала Запорізького окружного адміністративного суду від 29.11.2018 року набрала законної сили.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 до Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області про визнання протиправним та скасування рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області від 06 червня 2018 року №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області"- відмовлено у повному обсязі (т.2, а.с. 159-164).

Позивач - ОСОБА_1, не погодившись з рішенням суду першої інстанції оскаржила його в апеляційному порядку (т.2, а.с. 187-194).

В апеляційній скарзі Позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Вимоги апеляційної скарги мотивовано тим, що Відповідачем порушено процедуру прийняття оскаржуваних рішень, встановлену нормами чинного законодавства, зокрема, безпідставно скликано позачергову сесію ради, на якій прийнято оскаржувані рішення, оскільки відповідно до норм Закону України «Про місцеве самоврядування» позачергові сесії сільської ради можуть скликатися у виняткових випадках з питань, що потребують невідкладного вирішення або в інших випадках, якщо цього вимагає чинне законодавство.

В обґрунтування апеляційної скарги, також, зазначено про те, що судом першої інстанції не враховано те, що на момент прийняття оскаржуваних рішень та звернення Позивача до суду за захистом прав своєї дитини, жодних заходів, направлених на забезпечення дитині можливості продовжити здобуття загальної середньої освіти здійснено не було.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить суд в задоволенні апеляційної скарги відмовити, рішення суду першої інстанції залишити без змін, як законне та обґрунтоване (т. 2, а.с. 227-241).

Відзив обґрунтовано тим, що двадцять перша позачергова сесія Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання, яка відбулася 06.06.2018 року, та на якій Відповідачем було прийняте оскаржуване рішення про припинення Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4, була скликана на підставі розпорядження Великобілозерського сільського голови Великобілозерського району Запорізької області Батрака Ігоря Івановича №129-ОД від 05.06.2018 року, виданого у відповідності до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Крім того, Відповідач, мотивуючи відзив на апеляційну скаргу, зазначив про те, що всі діти, які раніше навчались у Великобілозерській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів №4 і Великобілозерській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів №6, в тому числі і донька Позивача, станом на сьогоднішній день продовжують навчання в інших навчальних закладах.

В судовому засіданні представник Позивача вимоги апеляційної скарги підтримав у повному обсязі, просив апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Представники Відповідача, кожен окремо, проти вимог апеляційної скарги заперечували, просили суд апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції без змін як законне та обґрунтоване.

Заслухавши пояснення представників учасників справи, кожного окремо, проаналізувавши вимоги та підстави апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи в їх сукупності, проаналізувавши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що наявні підстави для скасування рішення суду першої інстанції, а апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Розпорядженням Великобілозерського сільського голови Великобілозерського району Запорізької області від 05.06.2018 року за №129-ОД «Про скликання двадцять першої позачергової сесії Великобілозерської сільської ради сьомого скликання», на підставі частини 8 статті 42, частини четвертої статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», було скликано двадцять першу позачергову сесію Великобілозерської сільської ради сьомого скликання 06.06.2018 о 14.00 у залі засідань адміністративної будівлі Великобілозерської сільської ради по вул. Центральна, 120 (т. 1, а.с. 20).

Розпорядженням № 129-ОД від 05.06.2018 року були внесені в порядок денний сесії 18 питань, серед яких:

- №17 «Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області»;

- №18 «Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області».

За результатами розгляду зазначених питань 06.06.2018 року Великобілозерською сільською радою Великобілозерського району Запорізької області прийнято рішення №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" та №18 «Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області» (т.1, а.с. 21-26).

Визнання протиправними та скасування вищезазначених рішень Відповідача є предметом судового спору у даній справі.

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами по справі врегульовано нормами Конституції України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР; Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV; Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року № 280/97-ВР; Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 року №651-XIV; Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 року №2145-VIII; Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 року №755-IV; Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 року №2939-VI; Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. №996; Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 16.04.2018 року №367.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи оскаржуване рішення, Відповідач діяв у межах чинного законодавства та враховував громадську думку, в тому числі батьків дітей, які мешкають на території обслуговування Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4, вчиняв необхідні дії з метою дотримання та забезпечення гарантованого ст. 53 Конституції України права неповнолітньої дитини ОСОБА_2 на отримання загальної середньої освіти.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Рішенням Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області від 30.05.2017 за №3 затверджено Регламент Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області (далі - Регламент) (т. 1, а.с.12-17).

Статтею 2 Регламенту встановлено, що регламент Великобілозерської сільської ради визначає порядок проведення першої сесії Ради, порядок обрання секретаря сільської ради, затвердження на посади заступників сільського голови, керуючого справами виконавчого комітету сільської ради, скликання чергової та позачергової сесій Ради, призначення пленарних засідань Ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень Ради про затвердження порядку денного сесії та з процедурних питань, а також порядок роботи сесії Ради.

У відповідності до частини 2 статті 37 Регламенту сільської ради, сесії Ради, окрім першої, скликаються Великобілозерським сільським головою.

За приписами частини 3 вказаної вище статті Регламенту, сесія Ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал. Позачергові сесії сільської ради можуть скликатися у виняткових випадках з питань, що потребують невідкладного вирішення або в інших випадках, якщо цього вимагає чинне законодавство.

Згідно частини 8 статті 37 Регламенту, рішення про скликання сесії Ради та порядок денний сесії приймається не пізніш як за 25 робочих днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніше як за 3 дні до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення сесії та питань, які передбачається внести на розгляд Ради.

Відповідно до частини 10 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

З аналізу вищевикладених норм, випливає те, що у виняткових випадках рішення про скликання сесії Ради та порядок денний сесії приймається не пізніше як за 3 дні до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення сесії та питань, які передбачається внести на розгляд Ради та доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за день до сесії.

З матеріалів справи встановлено, що Розпорядження «Про скликання двадцять першої позачергової сесії Великобілозерської сільської ради сьомого скликання» №129-ОД прийнято сільським головою 05.06.2018 року, а позачергову сесію проведено вже 06.06.2018 року, тобто з порушенням строку прийняття такого розпорядження, встановленого ч. 8 ст. 37 Регламенту.

При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що суд першої інстанції помилково ототожнив поняття «прийняття» та «доведення до відома», що призвело до формування у останнього неправильного висновку про те, що норми частини 8 статті 37 Регламенту суперечать нормам частини 10 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Однак, колегія суддів наголошує на тому, що ч. 8 ст. 37 Регламенту встановлюється строк для прийняття рішення про скликання сесії Ради та порядок денний сесії, а ч. 10 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлюється строк для доведення до відома депутатів і населення про прийняте рішення про скликання сесії Ради та порядок денний сесії, що свідчить про відсутність будь-яких суперечностей між вказаними нормами.

Стосовно питань, віднесених до порядку денного позачергової сесії, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з ч.14 ст. 16 Регламенту, сільський голова вносить пропозиції та формує порядок денний сесій Ради.

З матеріалів справи встановлено, що перший заступник сільського голови Дуденко В.А. подав сільському голові Батраку І.І. доповідну записку від 04.06.2018 року №1321/02-29, в якій просив сільського голову винести на розгляд позачергової сесії Великобілозерівської сільської ради питання ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 та Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 (т.1, а.с. 233).

В обґрунтування доповідної записки перший заступник сільського голови Дуденко В.А. зазначив про те, що освіта не може існувати в тому стані в якому є, процес оптимізації не минучий, це вимога часу. Затягувати питання оптимізації мережі не можливо, відповідно до КЗпП України прийняте рішення потрібно втілити в життя до 1 вересня поточного року.

При цьому, як вже зазначалось вище, позачергові сесії сільської ради можуть скликатися у виняткових випадках з питань, що потребують невідкладного вирішення або в інших випадках, якщо цього вимагає чинне законодавство.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що Відповідачем не наведено належних доводів, які б свідчили про невідкладність і терміновість розгляду питань щодо ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 та Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 під час проведення саме позачергової сесії 06.06.2018 року. Тобто суд апеляційної інстанції вважає, що розпорядження Великобілозерського сільського голови Великобілозерського району Запорізької області від 05.06.2018 року за №129-ОД про проведення саме позачергової сесії для вирішення питань про ліквідацію шкіл №4 та №6 є безпідставним та необгрунтованим.

Щодо посилань Позивача на порушення Відповідачем порядку оприлюднення проектів рішень органів місцевого самоврядування, колегія суддів зазначає таке.

Відповідно до ч. 4 ст. 46 Регламенту проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України "Про доступ до публічної інформації", крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Згідно з ч. 11 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Оскільки Відповідачем не доведено наявності у даній справі надзвичайних ситуацій та невідкладних випадків, передбачених законом, останній, як розпорядник інформації (п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону України «Про доступ до публічної інформації»), під час оприлюднення оскаржуваних рішень мав керуватись нормами Закону України «Про доступ до публічної інформації.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

Як випливає з матеріалів справи проекти рішень №17 «Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області» та №18 «Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області» оприлюднені Відповідачем на своєму офіційному веб-сайті Великобілозерської громади Великобілозерського району Запорізької області 05.06.2018 року, тобто за 1 день до дати їх розгляду з метою прийняття (т. 1, а.с. 209).

Наведене свідчить про порушення Відповідачем, при прийнятті спірних рішень, обов'язкової процедури оприлюднення їх проектів, та як наслідок, порушення приписів ч. 11 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ч. 3 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Згідно з ст. 53 Конституції України кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Статтею 3 Закону України «Про загальну середню освіту» визначено, що загальна середня освіта - цілеспрямований процес оволодіння систематизованими знаннями про природу, людину, суспільство, культуру та виробництво засобами пізнавальної і практичної діяльності, результатом якого є інтелектуальний, соціальний і фізичний розвиток особистості, що є основою для подальшої освіти і трудової діяльності. Загальна середня освіта є обов'язковою основною складовою безперервної освіти. Загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання, виховання та розвитку, які ґрунтуються на загальнолюдських цінностях та принципах, визначених Законом України "Про освіту".

З огляду на зазначене, колегія суддів вважає, що оскільки оскаржувані рішення Відповідача мають безпосередній вплив на гарантовані державою права дітей на загальну середню освіту, які навчаються у школах, стосовно яких прийняті рішення про їх ліквідацію, тому важливим аспектом при прийнятті таких рішень органами місцевого самоврядування є врахування думки членів територіальної громади та насамперед батьків дітей, які навчаються в зазначених навчальних закладах.

Відповідно до ст. 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов'язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Основні вимоги до організації і проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики врегульовано положеннями Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. №996.

Відповідно до п. 5 Постанови КМУ від 3 листопада 2010 р. №996 рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

Згідно з п. 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики в обов'язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які, зокрема: стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами.

Строк проведення таких консультацій з громадськістю визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як 15 календарних днів.

Зі змісту наведеної правової норми випливає, що консультації з громадськістю проводяться в обов'язковому порядку, у тому числі, з приводу проектів актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов'язків громадян та інтересів територіальних громад.

Матеріали справи не містять доказів проведення таких консультацій.

Підсумовуючи зазначене, колегія суддів дійшла висновку про те, що незважаючи на те, що рішення про ліквідацію шкіл є актами індивідуальної дії, вони мають безпосередній вплив на таке важливе конституційне право дитини Позивача та дітей інших членів територіальної громади Великобілозерської сільської ради, як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки членів територіальної громади при прийнятті таких рішень.

Поряд із зазначеним, колегія суддів звертає увагу на те, що матеріали даної справи не містять доказів обговорення Відповідачем питання про ліквідацію Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 та Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 з громадськістю, у тому числі й з Позивачем, у контексті забезпечення належного доступу до загальної середньої освіти дітей останніх.

При цьому, посилання суду першої інстанції на те, що приймаючи оскаржуване рішення «Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області», Відповідач враховував громадську думку батьків дітей, які мешкають на території обслуговування загальноосвітньої школи №4 є необґрунтованими.

До такого висновку колегія суддів дійшла, в тому числі й з огляду на те, що проведений Відповідачем аналіз надання освітніх послуг в загальноосвітніх навчальних закладах громади з відображенням його результатів у Пояснювальній записці до проекту рішення (т. 1, а.с.183-187), не містить відомостей про обговорення питання про ліквідацію шкіл з батьками дітей, які в них навчаються.

Стосовно дотримання та забезпечення Відповідачем гарантованого ст. 53 Конституції України права неповнолітньої дитини ОСОБА_2 на отримання загальної середньої освітипісля прийняття оскаржуваних рішень, колегія суддів зазначає таке.

Згідно з ч. 2 ст. 11 Закону України «Про загальну середню освіту» у разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов'язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти.

Питання щодо зарахування дітей до закладів освіти для здобуття початкової, базової чи профільної середньої освіти за денною формою навчання, переведення учнів з одного закладу освіти до іншого та відрахування учнів із закладів освіти врегульовано нормами Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого Наказом Міністерства освіти і науки України від 16.04.2018 року №367.

Відповідно до п. 9 Розділу І Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти рішення місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про закріплення території обслуговування за закладом (закладами) освіти рекомендовано оприлюднювати на веб-сайті відповідного органу, як правило, не пізніше ніж за 6 місяців до початку приймання заяв про зарахування.

З матеріалів справи встановлено, що внаслідок прийняття оскаржуваних рішень Відповідача від 06.06.2018 року, лише 24.07.2018 року виконавчим комітетом Великобілозерської сільської ради перерозподілено території обслуговування Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 та Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 до інших закладів освіти з порушенням строків, встановлених п. 9 Розділу І Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти (т. 1, а.с.234-237).

Зазначене свідчить про те, що приймаючи рішення про ліквідацію Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 та Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Відповідачем не надано учням та їх батькам, утому числі Позивачу, достатнього часу та можливостей для реалізації конституційного права дітей на отримання загальної середньої освіти до початку нового навчального року.

Про вказане, також, свідчить прийнятий 11.10.2018 року між Запорізькою обласною державною адміністрацією, Департаментом освіти і науки Запорізької обласної державної адміністрації та Великобілозерською сільською радою Великобілозерського району Запорізької області Меморандум щодо взаємодії в сфері реалізації конституційних прав громадян України на освіту (т. 2, а.с. 46-48), оскільки прийняття такого Меморандуму було зумовлене лише наявністю конфліктної ситуації між Відповідачем та територіальною громадою, у тому числі Позивачем-2, яка виникла внаслідок прийняття Відповідачем рішень про ліквідацію Великобілозерських загальноосвітніх шкіл І-ІІ ступенів №4 та №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області.

Як зазначено у статті 3 Конвенції «Про права дитини», схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20.11.1989 № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 року №789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Підсумовуючи вищевикладені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку про те, що Відповідач, приймаючи оскаржувані рішення №17 та №18 від 06.06.2018 року, діяв у межах повноважень, але з порушенням процедури прийняття таких рішень, передбаченої нормами чинного законодавства, що зумовило порушення конституційного права на загальну середню освіту мешканців с. Велика Білозерівка Великобілозерівського району Запорізької області, які навчалися у Великобілозерській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів №4 та Великобілозерській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області, членом громади котрої є ОСОБА_1 та її неповнолітня дитина.

Європейський суд з прав людини вказав, що пункт перший статті 6 Конвенції зобов'язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов'язку можуть бути різними, залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов'язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (PRONINA v. UKRAINE, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Суд враховує й те, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень обов'язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов'язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

За даних обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи не всебічно дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, застосував до правовідносин, які виникли між сторонами у справі, норми права які регулюють саме ці правовідносини, однак зроблені судом першої інстанції висновки не відповідають фактичним обставинам справи, рішення суду першої інстанції у даній справі про відмову в задоволенні позовних вимог прийнято з порушенням норм матеріального права, і тому рішення суду першої інстанції у даній адміністративній справі від 11 грудня 2018 року підлягає скасуванню.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції, колегія суддів зазначає про те, що суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позовної вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області від 06 червня 2018 року за №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області", не надав жодної оцінки вимозі ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області від 06 червня 2018 року за №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області".

Більш того, суд першої інстанції у своєму рішення взагалі не вказав, з яких підстав вимога про визнання протиправним та скасування рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області від 06 червня 2018 року за №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" не знайшла свого відображення при дослідженні обставин справи та прийнятті рішення по суті заявлених позовних вимог.

Також, суд апеляційної інстанції звертає увагу і на те, що суд першої інстанції закриваючи ухвалою від 29.11.2018 року справу №0840/3025/18 в частині розгляду адміністративного позову ОСОБА_3, діючої в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 до Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області про визнання протиправними та скасування рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання від 06.06.2018 року №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області" розглянув питання лише по школі №6, хоча ОСОБА_3 в заяві про відмову від позову зазначила про відмову від своїх позовних вимог і щодо школи №4 і щодо школи №6.

Відповідно до ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є, зокрема, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Згідно з ч. 6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З урахуванням скасування рішення суду першої інстанції та задоволення позовних вимог, колегія суддів вважає за необхідне здійснити розподіл судових витрат, а саме: стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області на користь ОСОБА_1 судові витрати за сплату судового збору в загальному розмірі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) гривні 00 коп., зокрема: 1409,60 грн. за подання позовної заяви, 2114,40 грн. за подання апеляційної скарги.

На підставі викладеного, керуючись статтями 243, 310, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1, діючої в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 - задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 грудня 2018 року у справі №0840/3025/18 - скасувати.

Позовні вимоги ОСОБА_1, діючої в інтересах неповнолітньої дитини ОСОБА_2 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області сьомого скликання від 06 червня 2018 року за №18 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №6 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області".

Визнати протиправним та скасувати рішення Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області від 06 червня 2018 року за №17 "Про припинення шляхом ліквідації Великобілозерської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів №4 Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Великобілозерської сільської ради Великобілозерського району Запорізької області на користь ОСОБА_1 судові витрати за сплату судового збору в загальному розмірі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) гривні 00 коп.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

В повному обсязі постанова складена 26 березня 2019 р.

Головуючий - суддя В.В. Мельник

суддя С.В. Сафронова

суддя Д.В. Чепурнов

Джерело: ЄДРСР 80726664
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку