open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 березня 2019 р. м. Чернівці Справа № 824/708/18-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна компанія "Орбіс" до державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича та Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача - Чернівецька міська рада, про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

26.07.2018 року до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" (позивач) до державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича (відповідач-1) та Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (відповідач-2) (з урахуванням заяви про зміну позовних вимог від 03.08.2018 року (а.с.99-101)) з такими позовними вимогами:

1) визнати протиправними дії Державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича щодо відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, в частині державної реєстрації земельної ділянки на АДРЕСА_1, у зв'язку з чим визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича від 14.06.2018 року за №РВ-7300944982018;

2) зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області:

- розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" від 05.06.2018 року (реєстраційний номер ЗВ-7303686682018) разом з поданими до неї документами щодо державної реєстрації земельної ділянки на АДРЕСА_1

- внести до Державного земельного кадастру відомості про земельну ділянку площею 0,2000 га, що на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення, наданої Товариству з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" та здійснити державну реєстрацію вказаної земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 17.05.1994 року між виконавчим комітетом Чернівецької міської Ради народних депутатів та ТОВ ВКК "Орбіс" укладено Контракт на дві земельні ділянки на проектування автозаправних станцій для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину по продажу автозапчастин.

Відповідно до вказаного Контракту, сторони також визначили умови здійснення інвестування робіт з благоустрою скверу на розі вулиць Руської - М.Садовського та обладнання пам'ятника Героям Буковинського Куреня в місті Чернівцях.

На відзначення 75-х роковин з дня заснування Буковинського Куреня в 1996 році пам'ятник був урочисто відкритий і за рішенням виконавчого комітету Чернівецької міської ради був зарахований на баланс департаменту житлово-комунального господарства міської ради.

В грудні 2011 року позивач звернувся до Чернівецької міської ради щодо виконання зобов'язань за Контрактом зі сторони міста та на підставі абз. 4 п. 1 Розділу X (Перехідні положення) Земельного кодексу України. Проте, 29.03.2012 року за рішенням Чернівецької міської ради №472 (пункт 3) позивачу було відмовлено у виділенні земельної ділянки площею до 0,2000 га на підставі п. 5.1 Контракту (порушення строку проектування) та ст. 134 Земельного кодексу України.

Не погоджуючись з прийнятим Чернівецькою міською радою рішенням, позивач звернувся до Господарського суду Чернівецької області з відповідним позовом. Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 20.07.2012 року №5027/337/2012 прийняте міською радою рішення визнано недійсним.

27.09.2012 року за рішенням Чернівецької міської ради №627 департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради було доручено створити комісію для визначення правових підстав надання позивачу дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,2000га та за результатами роботи комісії підготувати відповідний проект рішення та подати його на розгляд міської ради. За наслідками роботи комісії та на підставі прийнятого нею протоколу №1 від 13.11.2012 року було доручено департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради підготувати на чергове засідання міської ради проект рішення про виконання умов Контракту від 17.04.1994 року та передачу позивачу земельної ділянки без проведення аукціону.

Розпорядженням Чернівецького міського голови від 10.04.2014 року №97-Р було створено ще одну комісію, якій було доручено відпрацювати механізм внесення змін до умов Контракту від 17.05.1994 року. За наслідками роботи чисельних комісій та з метою виконання зобов'язань, у зв'язку з тим, що підпункт А пункту 2.1 частини 2 Контракту від 17.05.1994 року щодо надання земельної ділянки на розі вулиць Руської - Південно-Кільцевої загальної площею 0,07 га виконано в повному обсязі, з метою завершення виконання умов Контракту щодо інвестування робіт по благоустрою скверу на розі вулиць Руської - Садовського та обладнання пам'ятника Героям Буковинського Куреня в місті Чернівцях, сторони Контракту дійшли згоди щодо необхідності внесення змін та доповнень до нього.

У зв'язку із чим, рішенням 65 сесії Чернівецької міської ради VI скликання від 30.06.2015 року №1644 було схвалено проект додаткового договору №1 до Контракту від 17.05.1994 року.

На виконання прийнятого міською радою рішення, 15.07.2015 року між сторонами Контракту підписано та укладено додатковий договір №1 до нього, відповідно до змісту якого підпункт Б пункту 2.1 Контракту виключено, а частину 2 Контракту доповнено пунктом 2.2 такого змісту: "2.2. Надати земельну ділянку загальною площею 0,2 га з цільовим призначенням для комерційного використання або для будівництва багатоквартирного жилого будинку", у зв'язку із чим пункт 2.2 частини 2 Контракту вважати пунктом 2.3.

13.10.2016 року Чернівецькою міською радою було прийнято рішення №420, пунктом 1.2 якого позивачу було надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,2000 га в оренду терміном на п'ять років за рахунок земель запасу міста для будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення за адресою АДРЕСА_1.

Внаслідок реалізації прийнятого міською радою рішення та на замовлення позивача розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення по АДРЕСА_1.

31.05.2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, із повним переліком необхідних документів, в тому числі із проектом землеустрою у формі електронного документа. 14.06.2018 року Державним кадастровим реєстратором відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області прийнято рішення за №РВ-7300944982018 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, тобто реєстрації земельної ділянки.

20.06.2018 року позивачем повторно подано заяву про внесення відомостей до Державного земельного кадастру із додатковими та більш розширеними поясненнями, наданням витягів із рішень міської ради, листа-роз'яснення, судового рішення тощо. На що, 05.07.2018 року отримано відповідь відповідача, в якій міститься лише посилання на попередньо надану відмову у реєстрації земельної ділянки та рекомендація повторно подати документацію на реєстрацію земельної ділянки після виправлених вказаних у відмові зауважень.

На думку позивача, відмова відповідача ґрунтується виключно на тому, що позивач не має права на отримання цієї земельної ділянки в оренду, оскільки, на його думку, право на таку земельну ділянку має бути набуто на конкурентних засадах шляхом продажу, з посиланням на клопотання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 13.04.2017 року №18-24-0.47-51/90-17.

Таким чином, на думку позивача, відповідачем порушено вимоги ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та поставлено під сумнів рішення ради, яке для відповідача, як посадової особи, є обов'язковим для виконання.

З огляду на викладене вище та з урахуванням законодавства, що регулює зазначені правовідносини позивач вважає, що дії та рішення відповідачів є такими, що прийняті необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, упереджено, недобросовісно, непропорційно та без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Відповідач-1, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив проти позову в якому зазначив, що статтею 134 Земельного кодексу України не надано позивачу набути право оренди на земельну ділянку в обхід закріплених норм чинного законодавства.

Щодо вимоги позивача розглянути Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області заяву позивача та внести відомості до Державного земельного кадастру, відповідач-1 зазначив, що такі вимоги є неправомірними та прямим втручанням у діяльність Державного кадастрового реєстратора.

Крім того, відповідач-1 вважає, що вимоги позивача в частині зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області вчинити певні дії є прямим втручанням в діяльність суб'єкта владних повноважень, що в свою чергу прямо суперечить правовим засадам чинного законодавства.

Відповідач-2, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив проти позову в якому зазначив, що ТОВ ВКК "Орбіс" рядом звернень від 03.05.2017 року №17 та від 26.06.2017 року до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо можливості отримання у користування земельної ділянки за Контрактом від 17.05.1994 року, просило визнати Контракт від 17.05.1994 року - Інвестиційним договором.

Так, Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій надано ряд відповідей в яких зазначалося, що визначення правової природи Контракту від 17.01.1994 року, укладеного між виконкомом Чернівецької міської ради та ТОВ ВКК "Орбіс" не входить до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області, тому зробити висновок, що дані поняття тотожні не представлялося можливим.

Також ТОВ ВКК "Орбіс" було роз'яснено що, відповідно до п.1 абз. 4 Розділу X Перехідних Положень Земельного кодексу України передбачено, що надання в оренду земельних ділянок Інвесторам на виконання Інвестиційних договорів, укладених до 1 січня 2008 року, згідно з рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, умовою яких було надання цими органами інвесторам таких земельних ділянок, здійснюється без проведення аукціонів.

Також виходячи з наданих документів, позивачу запропоновано надати, передбачений Перехідними Положеннями Земельного кодексу України, інвестиційний договір, для надання детального роз'яснення щодо права на отримання в користування земельної ділянки. Одночасно, рекомендовано було вирішити спір щодо визначення правової природи Контракту від 17.01.1994 року з Чернівецькою міською радою, яка є стороною вищевказаного контракту.

Однак, з позовних вимог викладеними в адміністративному позові ТОВ ВКК "ОРБІС" жодних аргументів щодо зміни чи визнання Контракту від 17.01.1994 року, укладеного між виконкомом Чернівецької міської ради та ТОВ ВКК "ОРБІС", інвестиційним договором не надано та не наведено жодних аргументів щодо визнання вказаного контракту-інвестиційним договором.

Відповідач-2 вважає, що оскільки Контракт від 17.01.1994 року укладений між виконкомом Чернівецької міської ради та ТОВ ВКК "Орбіс" сторонами не визнано інвестиційним договором, тому порядок набуття прав на земельні ділянки передбачений ст. 134 глави 21 Земельного кодексу України № 2768-ІІІ від 25.10.2001 року є законним.

Так, вказаними положеннями передбачено обов'язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них виключно на конкурентних засадах (земельних торгах).

Щодо вимог розглянути Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області заяву ТОВ ВКК "Орбіс" та внести відомості до Державного земельного кадастру, відповідач вважає, що Державний кадастровий реєстратор являється суб'єктом владних повноважень, що в силу вимог Закону України "Про Державний земельний кадастр" уповноважений самостійно приймати рішення, є незалежним при прийнятті таких рішень і унеможливлений жодний вилив на його дії, а отже, Головне управління не має законних підстав впливати на його діяльність.

Так, станом на дату звернення до суду ТОВ ВКК "Орбіс", в порушення вимог ст. 134 Земельного кодексу України виготовило документацію із землеустрою без належних на те дозволів та вказаним адміністративним позовом намагається вплинути на державного кадастрового реєстратора у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру, та вимагає суд прийняти рішення яким змусити Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області втрутитися в діяльність Державного кадастрового реєстратора шляхом зобов'язання останнього провести реєстрацію спірної земельної ділянки.

Тому, на думку відповідача-2, позивач намагається ухилитись від виконання вимог, які передбачені Законом України "Про державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року №1051, та просить суд, всупереч чинному законодавству, зобов'язати відповідачів внести відомості до Державному земельному кадастрі.

Відповідач-2 вважає, що позовними вимогами позивач намагається провести державну реєстрацію земельної ділянки без надання передбачених законом документів, які надають право позачергово та без проведення земельних торгів набути право на оренду на спірну земельну ділянку, що в свою чергу прямо заборонено Законом України "Про Державний земельний кадастр".

Крім того, відповідач-2 звертав увагу на те, що до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області не входить ведення Державного земельного кадастру дані повноваження належать виключно Державному кадастровому реєстратору.

Щодо неможливості втручання суду в діяльність суб'єкта владних повноважень відповідач-2 зазначив, що з метою відновлення порушеного права особи адміністративний суд може допустити обмежене вручання в дискрецію суб'єкта владних повноважень, шляхом зобов'язання його до вчинення певних дій на реалізацію покладених на нього законом обов'язків. Водночас, адміністративний суд не вправі підміняти такий орган державної влади та приймати замість нього конкретні рішення.

Зважаючи на викладені доводи та міркування, відповідач-2 вважає вимоги ТОВ ВКК "Орбіс" вказані в адміністративному позові, в частині зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області вчинити певні дії, є прямим втручанням в діяльність суб'єкта владних повноважень, що в свою чергу прямо суперечить правовим засадам Українського законодавства. Також, незаконною є вимога щодо впливу на Державного кадастрового реєстратора з боку Головного управління, як на окремого суб'єкта, що одноособово приймає рішення і прямо не підпорядкований Головному управлінню Держгеокадастру у Чернівецькій області.

Позивач, ознайомившись з відзивами проти позову, подав до суду відповідь на відзив в якому зазначив, що він виконав умови та здійснив за рахунок власних коштів фінансування в повному обсязі робіт по благоустрою скверу на розі вулиць Руської - Садовського та обладнав пам'ятник Героям Буковинського Куреня в місті Чернівцях, який в подальшому передав на баланс міста, а міська рада в свою чергу, по-перше надала одну земельну ділянку, чим частково виконала умови Контракту, а по-друге, 30.06.2015 року прийняла рішення №1644, яким схвалила додатковий договір до Контракту, тим самим повторно визнавши чинність укладеного Контракту та, як наслідок, 13.10.2016 року прийняла рішення №420 про надання позивачу дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,2000 га в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщенням громадського призначення на АДРЕСА_1.

Що стосується тверджень та доводів відповідачів, в частині відсутності права позивача на набуття права оренди на земельну ділянку без застосування конкурентних засад, то з цього приводу позивач при поданні позовної заяви послався та додав рішення Господарського суду Чернівецької області від 20.07.2012 року №5027/337/2012, згідно з яким визнано недійсним прийняте 29.03.2012 року Чернівецькою міською радою рішення №472 (пункт 3) щодо відмови позивачу у виділенні земельної ділянки площею до 0,2000 га на підставі пункту 5.1 Контракту та статті 134 Земельного кодексу України. Цим судовим рішенням встановлено порушення прав позивача на отримання земельної ділянки саме в користування, а відтак встановлено відсутність правових підстав для застосування статті 134 до правовідносин, що склалися між сторонами Контракту.

У відзиві на позов відповідач-2 стверджує про те, що державний реєстратор є суб'єктом владних повноважень та самостійно приймає рішення, а Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області не має законних підстав впливати на його діяльність. З цього приводу позивач звертав увагу на той факт, що позивачем не заперечується, а навпаки доводиться статус державного реєстратора, як суб'єкта владних повноважень, тому і одна із позовних вимог заявлена саме до нього.

Також, безпідставним є твердження відповідача про те, що Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області не здійснює ведення Державного земельного кадастру, оскільки таке повноваження прямо визначено Положення про нього.

Право позивача на отримання земельної ділянки в користування визначається Земельним кодексом України. Зокрема, абзацом четвертим пункту 1 розділу X (Перехідні положення) Земельного кодексу України визначено, що надання в оренду земельних ділянок інвесторам на виконання інвестиційних договорів, укладених до 1 січня 2008 року, згідно з рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, умовою яких було надання цими органами інвесторам таких земельних ділянок, здійснюється без проведення аукціонів.

Таким чином, позивач вважає безпідставними доводи відповідачів, що викладені у відзиві проти позову, та просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою суду від 07.08.2018 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому судовому засіданні на 27.09.2018 року.

Ухвалою суду від 27.09.2018 року зупинено провадження у даній справі до набрання законної сили рішенням Господарського суду Чернівецької області у справі №926/1364/18 за позовом Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області про скасування рішення Чернівецької міської ради №420 від 13.10.2016 року.

Ухвалою суду від 03.12.2018 року поновлено провадження у справі №824/708/18-а та призначено її до розгляду у підготовчому судовому засіданні на 27.12.2018 року.

Ухвалою суду від 27.12.2018 року підготовче провадження в адміністративній справі №824/708/18-а закрито та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 05.02.2018 року.

В судовому засіданні призначеному на 05.02.2019 року за клопотання сторін, суд продовжив судовий розгляд справи в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів, без повідомлення та виклику учасників справи.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов до висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна компанія "Орбіс" (код ЄДРПОУ 14268048), місцезнаходження юридичної особи - проспект Незалежності, буд. 92 Г, кв. 30, м. Чернівці, Чернівецька область, основний вид економічної діяльності юридичної особи - роздрібна торгівля пальним (а.с.86).

Встановлено, що 17.05.1994 року між виконкомом Чернівецької міської Ради народних депутатів (землевласник) та позивачем (забудовник) укладено Контракт на дві земельні ділянки, надані позивачу на проектування автозаправних станцій для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину по продажу автозапчастин.

Пунктом 2.1. Контракту встановлено, що своїм рішенням в місячний термін після укладення Контракту та належним чином оформлених документів надає забудовнику дозвіл на проектування автозаправних станцій для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину по продажу автозапчастин на розі вулиць Руської - Південно Кільцевої загальною площею 0,07 га. Ділянка із загальною площею до 0,2 га, визначена землевласником за погодженням з відповідними службами в двомісячний термін після підписання контракту.

Пунктом 5.1. Контракту встановлено, що в разі порушення забудовником строку проектування, визначених в п. 3.2. припиняється дія та умови цього Контракту без відшкодування забудовнику вартості робіт та витрат, пов'язаних з проектуванням на цій земельній ділянці (а.с.21-22).

29.03.2012 року 22 сесією VI скликання Чернівецької міської ради прийнято рішення №472 "Про надання юридичним особам дозволів на складання проектів відведення земельних ділянок та внесення змін до окремих рішень з цих питань", пунктом 3 якого відмовлено позивачу у виділенні земельної ділянки площею 0,2000 га для будівництва автозаправної станції для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину з продажу автозапчастин на підставі пункту 5.1. Контракту на дві земельні ділянки, надані позивачу на проектування автозаправних станцій для обслуговування індивідуального, і державного автотранспорту та магазину з продажу автозапчастин, укладеного 17.05.1994 року між виконкомом Чернівецької міської ради народних депутатів та позивачем та відповідно до статті 134 Земельного кодексу України (а.с.23).

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 20.07.2012 року №5027/337/2012 визнано недійсним пункт 3 рішення Чернівецької міської ради 22 сесії VI скликання від 29.03.2012 року №472 "Про надання юридичним особам дозволів на складання проектів відведення земельних ділянок та внесення змін до окремих рішень з цих питань" в частині відмови позивачу у виділенні земельної ділянки площею 0,2000 га для будівництва автозаправної станції для обслуговування індивідуального та державного автотранспорту та магазину з продажу автозапчастин (а.с.24-25).

Відповідно до Протоколу №1 від 13.11.2012 року Комісією з питання надання Товариству з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційній компанії "Орбіс" дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки на розі вулиць Руської - Південно-Кільцевої для будівництва автозаправної станції для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину з продажу автозапчастин надано пропозицію Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин підготувати на черговий розгляд сесії питання передачі позивачу земельної ділянки на виконання умов контракту без проведення аукціону (а.с.27).

Розпорядженням Чернівецького міського голови від 10.04.2014 року №97-р створено Комісію з вивчення питання компенсації Товариству з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційній компанії "Орбіс" витрат, пов'язаних з благоустроєм скверу на розі вулиць Руської - М.Садовського та обладнання пам'ятника Героям Буковинського Куреня в м. Чернівцях (а.с.30).

Рішенням 65 сесії VI Чернівецької міської ради від 30.06.2015 року №1644 схвалено проект Додаткового договору №1 до Контракту від 17.05.1994 року, укладеного між виконавчим комітетом Чернівецької міської Ради народних депутатів та позивачем. Уповноважено Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради в особі директора департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин міської ради ОСОБА_6 укласти Додатковий договір №1, зазначений у цьому рішенні (а.с.36).

15.07.2015 року між позивачем та Чернівецькою міською радою укладено Додатковий договір №1 до Контракту на дві земельні ділянки, надані позивачу на проектування автозаправних станцій для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину по продажу автозапчастин від 17.05.1994 року, яким: підпункт Б пункту 2.1 частини 2 Контракту виключено; частину 2 Контракту доповнено пунктом 2.2 такого змісту: "2.2. Надати земельну ділянку загальною площею 0,2 га з цільові призначенням для комерційного використання або для будівництва багатоквартирного жилого будинку."; пункт 2.2 частини 2 Контракту вважати пунктом 2.3. (а.с.38).

Рішенням 13 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 13.10.2016 року №420 "Про розгляд звернень юридичних осіб щодо надання дозволів на складання проектів відведення, зміну цільового призначення земельних ділянок та внесення змін до окремих пунктів рішень міської ради" вирішено надати дозвіл позивачу на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,2000 га, в оренду терміном на 5 (п'ять) років за рахунок земель запасу міста для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщенням громадського призначення за адресою АДРЕСА_1. Рекомендовано позивачу знести житловий будинок АДРЕСА_1 та відселити власників згідно з чинним законодавством України. Визнано таким, що втратив чинність пункт 1.2 рішення міської ради VI скликання від 27.06.2013 року №912 "Про надання юридичний особам дозволів на складання проектів відведення земельних, ділянок та внесення, змін що окремих рішень міської ради" щодо надання позивачу дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,2000 га в оренду терміном на п'ять років за рахунок земель запасу міста для будівництва автозаправної станції для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину з продажу автозапчастин на вул. Лозівській, 20-А у зв'язку з прийняттям пункту 1.2. цього рішення (а.с.40).

На замовлення позивача, Державним підприємством "Головний науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення по АДРЕСА_1 (а.с.50-94).

Висновком Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради від 24.05.2018 року №04/01-08/3-05/1/1451 та Висновком державної експертизи від 23.04.2018 року №3861/52-18 погоджено вказаний проект землеустрою (а.с.92-93).

31.05.2018 року позивач звернувся до державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки відповідно до Земельного кодексу України та Закону України "Про Державний земельний кадастр" площею 0,2000 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1. До заяви додано документи із землеустрою та електронний документ (а.с.42).

Розглянувши заяву про державну реєстрацію земельної ділянки, рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича за №РВ-7300944982018 від 14.06.2018 року, позивачу відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру з підстави невідповідності поданих документів вимогам, установленим Законом України "Про Державний земельний кадастр" і Порядком ведення Державного земельного кадастру, а саме: розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою АДРЕСА_1 поданий на реєстрацію, слід зазначити, що згідно ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної чи комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах. У зв'язку з вищевикладеним та клопотанням Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 13.04.2017 року №18-24-0.47-51/90-17 позивачу відмовлено у реєстрації даної ділянки. Рекомендовано привести проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у відповідність чинного законодавства (а.с.41).

20.06.2018 року позивач повторно звернувся до державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки відповідно до Земельного кодексу України та Закону України "Про Державний земельний кадастр" площею 0,2000 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1. До заяви було додано документи із землеустрою та електронний документ; пояснення від 20.06.2018 року; копія рішення №РВ-7300944982018 від 14.06.2018 року; витяг з рішення №472 від 29.03.2017 року; рішення Господарського суду від 20.07.2012 року; лист про надання роз'яснення від 14.03.2013 року №826/9/10-13; копія ст. 134 ЗК України; Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощеного порядку набуття прав на землю" (а.с.46).

На заяву від 20.06.2018 року про державну реєстрацію земельної ділянки відповідач повідомив позивача, що згідно відмови №РВ-730944982018 від 14.06.2018 року були вказані зауваження до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки які не були усунуті. Рекомендовано повторно подати документацію на реєстрацію земельної ділянки після виправлення вказаних у відмові зауважень (а.с.49).

Вважаючи протиправним рішення державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича за №РВ-7300944982018 від 14.06.2018 року про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, позивач звернувся до суду з даним позовом.

До вказаних спірних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд, у відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, зазначає, що при вирішенні даної справи необхідно керуватись нормами Конституції України, Земельного кодексу України (далі - ЗК України), Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 року №3613-VI (далі - Закон №3613-VI), Порядком ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 .10.2012 року №1051 (далі - Порядок №1051).

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону №3613-VI документи, які є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам: текст документів має бути написаний розбірливо; документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; документи мають відповідати законодавству.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 Закону №3613-VI державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності); замовником технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (у разі внесення до Державного земельного кадастру за результатами проведення інвентаризації земель масиву земель сільськогосподарського призначення відомостей про земельну ділянку, що входить до такого масиву).

Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону №3613-VI для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Згідно ч. 5 ст. 24 Закону №3613-VI Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Відповідно до п. 70 Порядку №1051 державний кадастровий реєстратор у момент надходження до нього заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, перевіряє:

1) повноваження особи, що звернулася за внесенням відповідних відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

2) наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

3) розташування об'єкта Державного земельного кадастру на території дії його повноважень;

4) придатність електронного документа для проведення його перевірки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

У разі звернення за внесенням відповідних відомостей (змін до них) неналежної особи (особи, яка не може бути заявником відповідно до цього Порядку), подання заявником не повного пакета документів та/або розташування об'єкта Державного земельного кадастру на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора Державний кадастровий реєстратор відмовляє такій особі, заявникові у прийнятті заяви безпосередньо у момент її подання або у день надходження рекомендованим листом зазначених документів за формою згідно з додатком 13 із зазначенням рекомендацій щодо усунення причин, що є підставою для такої відмови, зокрема найменування та місцезнаходження органу, до повноважень якого належить внесення відомостей (змін до них) про об'єкт Державного земельного кадастру.

У разі відповідності заяви разом з документами вимогам, зазначеним у цьому пункті, Державний кадастровий реєстратор приймає заяву до розгляду по суті та обліковує її відповідно до пункту 71 цього Порядку.

Відповідно ч. 6 ст. 24 Закону №3613-VI підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Зміна найменування акціонерного товариства у зв'язку із зміною типу акціонерного товариства або перетворенням акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у державній реєстрації земельної ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 року №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно з ч. 1 ст. 73 Закону №280/97-ВР акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону №280/97-ВР акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до абз. 4 п. 1 Розділу Х Перехідні положення ЗК України встановлено, що надання в оренду земельних ділянок інвесторам на виконання інвестиційних договорів, укладених до 1 січня 2008 року, згідно з рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, умовою яких було надання цими органами інвесторам таких земельних ділянок, здійснюється без проведення аукціонів.

Згідно ст. 9 Закону України "Про інвестиційну діяльність" основним правовим документом, який регулює взаємовідносини між суб'єктами інвестиційної діяльності, є договір (угода).

17.05.1994 року між виконкомом Чернівецької міської Ради народних депутатів (землевласник) та позивачем (забудовник) укладено Контракт на дві земельні ділянки, надані позивачу на проектування автозаправних станцій для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину по продажу автозапчастин.

15.07.2015 року між Чернівецькою міською радою укладено Додатковий договір №1 до Контракту на дві земельні ділянки, надані позивачу на проектування автозаправних станцій для обслуговування індивідуального і державного автотранспорту та магазину по продажу автозапчастин від 17.05.1994 року, яким внесено зміни до Контракту від 17.05.1994 року без зміни його предмету.

Інвестиційні зобов'язання відповідно до Контракту від 17.05.1994 року та Додаткового договору №1 від 15.07.2015 року до нього, взяті на себе позивачем, виконано в повному обсязі.

Як зазначалось вище, абз. 4 п. 1 Розділу Х Перехідні положення ЗК України встановлено, що надання в оренду земельних ділянок інвесторам на виконання інвестиційних договорів, укладених до 1 січня 2008 року, згідно з рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, умовою яких було надання цими органами інвесторам таких земельних ділянок, здійснюється без проведення аукціонів.

Рішенням 13 сесії VII скликання Чернівецької міської ради від 13.10.2016 року №420 "Про розгляд звернень юридичних осіб щодо надання дозволів на складання проектів відведення, зміну цільового призначення земельних ділянок та внесення змін до окремих пунктів рішень міської ради" надано позивачу дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,2000 га, в оренду терміном на 5 (п'ять) років за рахунок земель запасу міста для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщенням громадського призначення за адресою АДРЕСА_1.

Рішення є чинним і у відповідності до ч. 1 ст. 73 Закону №280/97-ВР є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами.

На підставі вказаного рішення було складено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ ВКК "Орбіс" орієнтовною площею 0,2000 га, який попередньо погоджений Висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 23.04.2018 року за №3861/82-18.

31.05.2018 року позивач звернувся до державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки відповідно до Земельного кодексу України та Закону України "Про Державний земельний кадастр" площею 0,2000 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1. До заяви додано документи із землеустрою та електронний документ.

Рішенням державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області №РВ-7300944982018 від 14.06.2018 року позивачу відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру з підстави невідповідності поданих документів вимогам, установленим Законом України "Про Державний земельний кадастр" і Порядком ведення Державного земельного кадастру, а саме: розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за адресою АДРЕСА_1 поданий на реєстрацію, згідно ст. 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної чи комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах. У зв'язку з вищевикладеним та клопотанням Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області від 13.04.2017 року №18-24-0.47-51/90-17 позивачу відмовлено у реєстрації даної ділянки.

Зважаючи на те, що надання позивачу дозволу на складання проекту відведення земельної ділянки було здійснено на виконання інвестиційного договору укладеного до 01.01.2008 року, а саме Контракту від 17.05.1994 року, державний кадастровий реєстратор помилково дійшов висновку про те, що згідно ст. 134 Земельного кодексу України земельна ділянка за адресою АДРЕСА_3 підлягає продажу окремими лотами на конкурентних засадах.

Крім того, судовим розглядом встановлено, що рішенням Господарського суду Чернівецької області від 20.07.2012 року №5027/337/2012 визнано недійсним пункт 3 рішення Чернівецької міської ради 22 сесії VI скликання від 29.03.2012 року №472 "Про надання юридичним особам дозволів на складання проектів відведення земельних ділянок та внесення змін до окремих рішень з цих питань", який винесено на підставі ст. 134 ЗК України.

Враховуючи вищевикладене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про протиправність дій та рішення Державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича щодо відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 14.06.2018 року за №РВ-7300944982018, у зв'язку з чим задовольняє позовні вимоги у вказаній частині.

Таким чином суд дійшов висновку, що рішення державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича від 14.06.2018 року за №РВ-7300944982018 слід визнати протиправним та скасувати.

Щодо позовних вимог в частині зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" від 05.06.2018 року №ЗВ-7303686682018 разом з поданими до неї документами щодо державної реєстрації земельної ділянки на АДРЕСА_1 та внести до Державного земельного кадастру відомості про земельну ділянку площею 0,2000 га, що на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення, наданої Товариству з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" та здійснити державну реєстрацію вказаної земельної ділянки, суд зазначає наступне.

Згідно п.3 Порядку №1051 Державний земельний кадастр ведеться на електронних та паперових носіях. Документи в паперовій формі, які створюються під час ведення Державного земельного кадастру, витяги з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру, довідки, що містять узагальнену інформацію про землі (території), викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану), кадастрові плани земельних ділянок та інші документи створюються шляхом роздрукування їх електронної (цифрової) форми за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру. У разі виявлення розбіжностей між відомостями на електронних та паперових носіях пріоритет мають відомості на паперових носіях.

Пунктом 4 Порядку №1051 встановлено, що ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи. Держателем Державного земельного кадастру є Держгеокадастр. Функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінагрополітики державне підприємство, яке належить до сфери управління Держгеокадастру.

Відповідно до п. 5 Порядку №1051 до складу Держгеокадастру та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, а також відмову у внесенні або наданні відомостей.

Державний кадастровий реєстратор має посвідчення Державного кадастрового реєстратора і власну печатку, форми та опис яких визначаються Мінагрополітики.

Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов'язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

Під втручанням у діяльність Державного кадастрового реєстратора розуміється прямо не передбачена законодавством дія будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань, яка стосується здійснення Державним кадастровим реєстратором повноважень, визначених Законом України "Про Державний земельний кадастр" та цим Порядком.

Згідно п.6 Порядку №1051 до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та його територіальних органів належать, зокрема; внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) або надання відмови у їх внесенні про земельні ділянки (їх частини) розташовані в межах міста обласного значення; здійснення реєстрації заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні, скасування такої реєстрації; формування поземельних книг на земельні ділянки, внесення записів до них, забезпечення їх зберігання; присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам; проведення перевірки відповідності поданих документів вимогам законодавства та інше.

Вказані положення Порядку №1051 кореспондуються з положеннями статті 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07.07.2011 року №3613-VI.

Відповідно до п. 134 Порядку №1051 внесення відомостей до Державного земельного кадастру в разі внесення змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга не відкривалася, та/або нових (додаткових) відомостей про таку земельну ділянку до Поземельної книги (в тому числі у випадку, передбаченому пунктом 4 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Державний земельний кадастр", під час перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки з державного реєстру земель) здійснюється Державним кадастровим реєстратором відповідно до пункту 124 цього Порядку.

З наведених положень Закону №3613-VI та Порядку №1051 слідує, що повноваження по реєстрації і розгляду заяв щодо державної реєстрації земельних ділянок, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку площею та прийняття рішення про державну реєстрацію земельних ділянок або надання заявнику мотивованої відмови у державній реєстрації належить виключно до повноважень державних кадастрових реєстраторів Держгеокадастру та його територіальних органів, а не до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.

З огляду на викладене суд вважає безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" від 05.06.2018 року №ЗВ-7303686682018 разом з поданими до неї документами щодо державної реєстрації земельної ділянки на АДРЕСА_1 та внести до Державного земельного кадастру відомості про земельну ділянку площею 0,2000 га, що на АДРЕСА_1 для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення, наданої Товариству з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" та здійснити державну реєстрацію вказаної земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

З огляду на те, у спірних правовідносинах права позивача порушено саме рішенням державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича від 14.06.2018 року за №РВ-7300944982018, яке судом визнано протиправним та скасовано, то судовому захисту підлягають саме порушені таким протиправним рішенням права.

Згідно правової позиції Верховного Суду України (постанова від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1465а15), суд при прийнятті рішення повинен визначити такий спосіб відновлення порушеного права, який є ефективним та який виключив би подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Відповідно до вимог абзацу 2 частини 4 статті 245 КАС України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов'язує суб'єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

При цьому суд зазначає, що виходячи з принципу поділу влад, суди, ухвалюючи рішення у конкретній справі, не вправі переймати повноваження органів виконавчої влади та надавати їм вказівки щодо розпорядження дискреційними повноваженнями. Вказана позиція узгоджується, зокрема, з положеннями Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді, згідно з якими під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин. За загальним правилом, адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність, закріпленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2010 року №1380/5, дискреційні повноваження - сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.

Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов'язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб'єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.

Тобто дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб'єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб'єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду України від 21.05.2013 року №21-87а13.

З урахуванням вищевикладеного, приймаючи до уваги необхідність ефективного захисту прав та інтересів позивача, що ґрунтується на чинному законодавстві України, суд вважає необхідним здійснити такий захист, допустивши обмежене втручання в дискрецію суб'єкта владних повноважень, шляхом зобов'язання його до вчинення певних дій на реалізацію покладених на нього законом обов'язків, а саме, - зобов'язати державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" від 05.06.2018 року №ЗВ-7303686682018 разом з поданими до неї документами щодо державної реєстрації земельної ділянки на АДРЕСА_1, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Зазначений спосіб захисту прав позивача у спірних правовідносинах не порушуватиме дискреційні повноваження державного кадастрового реєстратора, що визначені чинним законодавством.

Відповідно до п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов'язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов'язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п. 29).

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 3524,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №2 від 20.07.2018 року (а.с.96).

Оскільки, позов задоволено частково, суд присуджує на користь позивача судові витрати (судовий збір) відповідно до задоволеної частини позовних вимог у сумі 1762,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна компанія "Орбіс" до державного кадастрового реєстратора у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича та Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича щодо відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, в частині державної реєстрації земельної ділянки на АДРЕСА_1, у зв'язку з чим визнати протиправним та скасувати рішення Державного кадастрового реєстратора Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича від 14.06.2018 року за №РВ-7300944982018.

3. Зобов'язати державного кадастрового реєстратора відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітного Івана Дмитровича повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційної фірми "Орбіс" від 05.06.2018 року №ЗВ-7303686682018 разом з поданими до неї документами щодо державної реєстрації земельної ділянки на АДРЕСА_1, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна компанія "Орбіс" (код ЄДРПОУ 14268048, проспект Незалежності, 92-Г/30, м. Чернівці, Чернівецька область, 58029) судовий збір відповідно до задоволеної частини позовних вимог у сумі 1762 (тисяча сімсот шістдесят дві) гривні 00 копійок за рахунок бюджетних асигнувань відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (ЄДРПОУ 39909396, вул. Кохановського, буд 7, м. Чернівці, Чернівецька область, 58013), сплачений згідно платіжного доручення №2 від 20.07.2018 року.

5. В задоволенні іншої частини позовних вимог, - відмовити.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна компанія "Орбіс" (код ЄДРПОУ 14268048, проспект Незалежності, 92-Г/30, м. Чернівці, Чернівецька область, 58029).

Відповідач-1 - державний кадастровий реєстратор у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області Заплітний Іван Дмитрович (АДРЕСА_2).

Відповідач-2 - Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (ЄДРПОУ 39909396, вул. Героїв Майдану, 194-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58013).

Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні позивача - Чернівецька міська рада (код ЄДРПОУ 36068147, площа Центральна, 1, м. Чернівці, Чернівецька область, 58002).

Суддя В.О. Григораш

Джерело: ЄДРСР 80692000
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку