Провадження № 2-а/161/172/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 березня 2019 року м. Луцьк
Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі:
головуючого судді Ковтуненка В.В.,
за участю секретаря судового засідання Камінського Ю.В.,
позивача ОСОБА_1,
представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду №10 в м. Луцьку адміністративну справу № 161/4795/19 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Дільничної виборчої комісії №071035 Територіального виборчого округу №22 про включення до списку виборців за місцем проживання,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА _1 звернувся до суду з позовом до Дільничної виборчої комісії №071035 Територіального виборчого округу №22 про включення до списку виборців за місцем проживання. З підстав, викладених в позовній заяві просить суд зобов’язати дільничну виборчу комісію №071035 Територіального виборчого округу №22 що у місті Луцьку внести його – ОСОБА_1, який проживає в ІНФОРМАЦІЯ_1 до списку виборців.
Позивач в судовому засіданні заявлений позов підтримав з підстав, викладених в позовній заяві. Просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні вважав, що позов підлягає до задоволення. В подальшому суду пояснив, що позовні вимоги, заявлені позивачем знаходяться поза компетенцією безпосередньо Дільничної виборчої комісії №071035 Територіального виборчого округу №22.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові матеріали справи, всебічно і повно з’ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується заявлений адміністративний позов, об’єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи у їх сукупності і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що заявлений позов не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини 1 статті 274 Кодексу адміністративного судочинства України право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі.
Судом по справі встановлені наступні юридичні факти та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, є громадянином України та досяг віку, за яким йому надано право голосу на відповідних виборах (а.с. 2).
В ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, відсутнє зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання (а.с. 2). Зазначена обставина позивачем визнана в повному об'ємі.
ОСОБА_1 не включений до списку виборців у зв'язку з відсутністю в нього зареєстрованого у встановленому законом порядку місця проживання.
Статтею 70 Конституції України закріплюється, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років.
Відповідно до частин 1 - 3 ст. 8 Закону України «Про Державний реєстр виборців» 22 лютого 2007 року № 698-V, виборчою адресою виборця є адреса його житла або місця перебування виборця чи інша адреса, що замінює адресу житла виборця, яка є підставою для віднесення виборця до відповідної постійної виборчої дільниці.
Виборча адреса виборця визначається за зареєстрованим місцем проживання та адресою житла виборця відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".
Виборча адреса виборця, який не має зареєстрованого місця проживання, визначається за погодженням із центром обліку, який відповідно до закону веде облік бездомних осіб, або соціальною службою, у складі якої утворено структурний підрозділ для ведення обліку бездомних осіб, або органом ведення Реєстру за мотивованим зверненням виборця.
Таким чином, виборча адреса виборця визначається зареєстрованим місцем проживання та адресою житла виборця відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», якщо виборець не звернувся до відповідного органу ведення Реєстру щодо іншої виборчої адреси.
Виборець, який не має зареєстрованого місця проживання, визначає свою виборчу адресу за погодженням з відповідним органом ведення Реєстру та спеціалізованим закладом, який здійснює відповідно до закону облік бездомних громадян.
Відповідно до частин 3-4 статті 32 Закону України «Про вибори президента України» кожен громадянин має право ознайомитися із списком виборців у приміщенні відповідної дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей. Громадянин має право звернутися до відповідної дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Громадянин особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі якщо громадянин за станом здоров’я не може особисто подати заяву, дільнична виборча комісія за його зверненням зобов’язана забезпечити прийняття заяви у нього в інший спосіб. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості.
При цьому, судом достовірно встановлено, що ОСОБА_1 з відповідною заявою до дільничної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру виборців щодо невключення його до списку виборців не звертався.
Крім того, відповідно до п. 6 Роз'яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 вересня 2015 року № 370, зокрема до попереднього списку не включаються громадяни України, які не мають зареєстрованого місця проживання та яким виборчу адресу визначено органом ведення Реєстру згідно з частиною третьою статті 8 Закону України "Про Державний реєстр виборців". Відповідно до ст. 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» 11 грудня 2003 року № 1382-IV, місцем перебування зазначається адміністративно-територіальна одиниця на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік, місцем проживання визнається адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком понад шість місяців на рік.
Місце проживання - житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає постійно або тимчасово.
Реєстрація - внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру та до паспортного документа про місце проживання або місце перебування особи із зазначенням адреси житла;
Довідка про реєстрацію місця проживання або місця перебування - документ, який видається органом реєстрації особі за її вимогою та підтверджує реєстрацію місця проживання або місця перебування особи.
Документи, до яких вносяться відомості про місце проживання та місце перебування особи, - паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист, довідка про звернення за захистом в Україні.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», реєстрація місця проживання та місця перебування осіб здійснюється органом реєстрації.
З аналізу вищезазначених норм вбачається, що місце проживання та перебування має бути зареєстровано відповідно до вимог законодавства. Відомості про місце проживання та місце перебування особи підтверджують відповідними документами. При цьому, дані щодо реєстрації вносяться до Єдиного державного демографічного реєстру та до паспортного документа.
Крім того, в судовому засіданні позивач пояснив, що він мешкає за адресою місто Луцьк, вулиця Малоомелянівська, будинок 43, Волинської області тривалий період часу, приблизно 1 рік. При цьому, з 30 серпня 2018 року він знятий з реєстрації місця проживання за адресою ІНФОРМАЦІЯ_3 (а.с. 2).
Таким чином, станом на день звернення позивача до суду, відсутні данні, які підтверджують проживання ОСОБА_1 в межах відповідного територіального виборчого округу.
Відповідно до частин 2 та 3 статті 17 Закону України «Про Державний реєстр виборців», підставою для видання наказу про внесення запису до бази даних Державного реєстру виборців (Реєстр) є подані в установленому порядку до відповідного органу ведення Реєстру документи, які підтверджують набуття особою права голосу.
Підставою для видання наказу про внесення змін до персональних даних виборця, включеного до Реєстру, у тому числі у разі виявлення в результаті візуального чи автоматизованого контролю неповноти або некоректності відомостей про виборця, є подані в установленому порядку до відповідного органу ведення Реєстру документи, що підтверджують відповідні зміни.
Відповідно до п. 1, 2 статті 19 зазначеного Закону, особа, яка набула права голосу, або особа, яка має право голосу, однак виявила, що вона не включена до Реєстру, може за власною ініціативою звернутися до органу ведення Реєстру за місцем свого проживання на території України щодо свого включення до Реєстру.
Особа, зазначена в частині першій цієї статті, подає органу ведення Реєстру письмову заяву за формою, встановленою розпорядником Реєстру, із зазначенням відомостей про себе, наведених у статті 6 та пункті 1 частини першої статті 7 цього Закону, і пред'являє документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство виборця, - паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України (якщо особа нещодавно набула громадянства України), копія якого додається до заяви.
Відповідно до частини 2 статті 20 Закону України «Про Державний реєстр виборців» у разі звернення щодо зміни виборчої адреси виборець подає органу ведення Реєстру за новою виборчою адресою заяву, до якої додаються документи (копії документів), що підтверджують зміну виборчої адреси виборця.
Таким чином, в разі відсутності особи, яка набула права голосу в Державному реєстрі виборців та зміни реєстрації адреси місця проживання, зазначена особа має право звернутись до органу ведення Реєстру за місцем свого проживання щодо свого включення до Реєстру, а в разі відсутності зареєстрованого місця проживання, визначає свою виборчу адресу за погодженням з відповідним органом ведення Реєстру та спеціалізованим закладом, який здійснює відповідно до закону облік бездомних громадян.
Однак, як було достовірно встановлено судом, що ОСОБА_1 з відповідною заявою до органу ведення Реєстру за місцем свого проживання щодо невключення його до списку виборців не звертався.
Приймаючи до уваги викладене, та враховуючи, що ОСОБА_1 мешкає за адресою місто Луцьк, вулиця Малоомелянівська, будинок 43, Волинської області тривалий період часу, приблизно 1 рік. При цьому, з 30 серпня 2018 року він знятий з реєстрації місця проживання за адресою ІНФОРМАЦІЯ_3. В ОСОБА_1 взагалі відсутнє зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання. При цьому, ОСОБА_1 з заявою щодо невключення його до списку виборців до дільничної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру виборців не звертався.
А тому за таких обставин, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позову.
Керуючись ст.. 8 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», статтею 274 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Відмовити ОСОБА_1 в задоволенні його позову до Дільничної виборчої комісії №071035 Територіального виборчого округу №22 про включення до списку виборців за місцем проживання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Луцький міськрайонний суд Волинської області шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом двох днів з дня його проголошення.
Рішення в повному об’ємі складено
25 березня 2019 року.
Суддя: В.В. Ковтуненко