open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem

ПОСТАНОВА

Іменем України

23 березня 2019 року

Київ

справа №855/82/19

адміністративне провадження №А/9901/68/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

Судді-доповідача - Бевзенка В.М.,

суддів - Шарапи В.М., Данилевич Н.А.,

за участі:

секретаря судового засідання: Ігнатенко О.В.

представника позивача: ОСОБА_2,

представника відповідача: Ющенка О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 в особі довіреної особи ОСОБА_5

на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2019 року

у справі №855/82/19

за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 в особі довіреної особи ОСОБА_5

до Центральної виборчої комісії

про визнання дій та бездіяльності протиправними,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. Кандидат на пост Президента України ОСОБА_4 в особі довіреної особи ОСОБА_5 звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просив:

1.1. визнати дії Центральної виборчої комісії протиправними щодо допущення порушення строків утворення дільничних виборчих комісій територіального виборчого округу №163 у кількості 85 дільниць;

1.2. визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо безконтрольності та не вирішення питання повернення дільничними виборчими комісіями печаток та посвідчень членів дільничних виборчих комісій, а також інших товарно-матеріальних цінностей, що були передані бувшим головою окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 за актами прийому-передачі на відповідні виборчі дільниці.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

2. Рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2019 року у задоволенні адміністративного позову кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 в особі довіреної особи ОСОБА_5 до Центральної виборчої комісії про визнання дій та бездіяльності протиправною відмовлено.

3. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що встановлений статтею 24 Закону України «Про вибори Президента України» від 05 березня 1999 року №474-XIV кінцевий строк для прийняття окружною виборчою комісією з виборів Президента України рішення стосовно утворення дільничних виборчих комісій з виборів Президента України в межах територіального виборчого округу не може бути застосований у разі допущення окружною виборчою комісією протиправної бездіяльності та необхідності у зв'язку з цим вчинення дій/прийняття рішення, спрямованих на поновлення порушених прав, на виконання рішення суду, що набрало законної сили, чи рішення Комісії, яке є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями нижчого рівня, згідно зі статтею 13 Закону України «Про Центральну виборчу комісію».

4. Також, суд зазначив, що передача відповідним дільничним виборчим комісіям їх печаток за актом про передачу печаток дільничних виборчих комісій з виборів Президента України звичайних та спеціальних виборчих дільниць належить до повноважень окружної виборчої комісії, а не Центральної виборчої комісії.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги, узагальнені доводи скаржника та виклад позиції інших учасників справи

5. 21 березня 2019 року позивач подав апеляційну скаргу на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2019 року, в якій просить його скасувати, адміністративний позов задовольнити повністю.

5.1. В доводах апеляційної скарги позивач не погоджується з рішенням суду першої інстанції, вважає його незаконним, винесеним з порушенням норм матеріального та процесуального права, а викладені у рішенні висновки такими, що не відповідають обставинам справи. Позивач вважає, що приймаючи постанову №534 Центральна виборча комісія порушила строки створення дільничних виборчих комісій у кількості 85 дільниць по територіальному виборчому округу №163, передбачені статтею 24 Закону України «Про вибори Президента України» та не перевірила негативні наслідки від її прийняття, а саме не забезпечила належний контроль щодо повернення дільничними виборчими комісіями печаток та посвідчень, а також іншої документації.

5.2. В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач зазначає, що Центральна виборча комісія отримала постанову окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №163 про утворення дільничних виборчих комісій - 11 березня 2019 року, що давало можливість Центральній виборчій комісії вчинити всі необхідні дії щодо створення дільничних виборчих комісій у встановлені статтею 24 Закону України «Про вибори Президента України» та Календарним планом строки, а саме не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів.

5.3. Позивач не погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у разі наявності у суб'єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийняття рішень, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов'язання судом суб'єкта прийняти рішення конкретного змісту є втручання у дискреційні повноваження, зазначаючи про те, що рішення прийняті в рамках дискреційних повноважень, але з порушенням принципів ефективного захисту прав і свобод громадян, були визнані Європейським судом з прав людини порушенням Європейської Конвенції з прав людини і основних свобод.

5.4. Приймаючи постанову №534 відповідач не перевірив негативні наслідки від її прийнята, не забезпечив належний контроль щодо повернення дільничними виборчими комісіями печаток та посвідчень, а також іншої документації, як то журнал реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії, журнал обліку особистого прийому громадян у виборчій комісії, вивіски з найменуванням дільничної виборчої комісії.

5.5. Позивач не погоджується з висновком суду про те, що при прийнятті Центральною виборчою комісією рішення про дострокове припинення повноважень усього складу дільничної виборчої комісії та про скасування постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України про утворення дільничних виборчих комісій передають печатки до окружної виборчої комісії, що їх утворила за актом про передачу печатки дільничної виборчої дільниці та штампа «Вибув» окружної виборчої комісії з виборів Президента України.

5.6. Рішення суду ґрунтується на припущеннях, відповідачем не доведено законність своїх дій та прийняття рішень, а судом винесено рішення без належних та допустимих доказів, досліджених та оцінених судом.

6. 22 березня 2019 року відповідачем до суду надано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

6.1. У відзиві на апеляційну скаргу відповідач, зокрема, погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що встановлений статтею 24 Закону України «Про вибори Президента України» строк стосовно утворення дільничних виборчих комісій не застосовується до спірних правовідносин. Зазначаючи про безконтрольність та не вирішення відповідачем питання повернення дільничними виборчими комісіями печаток та посвідчень членів дільничних виборчих комісій, позивач не вказує на положення чинного законодавства, яке передбачає вчинення Центральною виборчою комісією відповідних дій.

7. У судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги з мотивів, наведених в апеляційній скарзі, та просив їх задовольнити.

8. Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечував з підстав, наведених у відзиві на апеляційну скаргу, та просив оскаржуване судове рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Встановлені судами обставини

9. 12 березня 2019 року до Центральної виборчої комісії надійшла копія постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 від 10 березня 2019 року №8 «Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163» з поясненнями голови цієї комісії Крука М.П. від 12 березня 2019 року та його заступника Цимбровського Є.Є, якою окружна виборча комісія з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163 утворила дільничні виборчі комісії з призначенням їх голів, заступників голів та секретарів відповідних дільничних виборчих комісій у межах територіального виборчого округу №163. У своїх поясненнях голова окружної виборчої комісії Крук М.П. зазначив, що постанову від 10 березня 2019 року № 8 прийнято цією комісією з порушеннями вимог Закону України «Про вибори Президента України».

10. 12 березня 2019 року Центральна виборча комісія прийняла постанову №534 «Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163» (далі - постанова №534), якою постановила:

1. Скасувати постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 від 10 березня 2019 року №8 «Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163».

2. Достроково припинити повноваження усього складу окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163 у зв'язку із порушенням нею Закону України «Про вибори Президента України».

3. Встановити, що кандидати на пост Президента України, які мають право подання кандидатур до складу окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163, можуть не пізніше 24 години 14 березня 2019 року внести подання до Центральної виборчої комісії щодо кандидатур для включення до складу зазначеної окружної виборчої комісії.

4. Зобов'язати окружну виборчу комісію з виборів Президента України територіального виборчого округу № 163 після сформування її нового складу до 16 березня 2019 року утворити дільничні виборчі комісії з виборів Президента України в межах територіального виборчого округу № 163 з неухильним дотриманням вимог Закону України «Про вибори Президента України».

5. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Норми права, якими керувався суд апеляційної інстанції:

11. Конституція України:

«Стаття 19. … Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України».

12. Закон України «Про Центральну виборчу комісію» від 30 червня 2004 року №1932-IV (далі - Закон №1932-IV):

«Стаття 1. Статус Центральної виборчої комісії

1. Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

2. Комісія очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів».

«Стаття 10. Організація діяльності Комісії

… 3. Порядок організації роботи Комісії визначається цим Законом, Регламентом Центральної виборчої комісії, а також іншими актами, що приймаються Комісією на виконання цього та інших законів України».

«Стаття 16. Розгляд Комісією питань за власною ініціативою

1. Якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори і референдуми, виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення у встановленому цим Законом порядку».

«Стаття 17. Загальні повноваження Комісії

Комісія:

1) забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України та права на участь у референдумах;

2) забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу та процесу референдуму;

3) здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми;

… 71) встановлює систему територіальної організації загальнодержавних виборів шляхом утворення територіальних виборчих округів та виборчих дільниць з особливостями, визначеними відповідним законом про вибори;»

«Стаття 18. Повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України

Комісія:

1) організовує підготовку і проведення виборів Президента України;

2) оголошує початок процесу виборів Президента України;

3) очолює систему виборчих комісій, які утворюються для проведення виборів Президента України, спрямовує та контролює їх діяльність;

4) утворює територіальні виборчі округи з виборів Президента України;

5) формує територіальні виборчі комісії з виборів Президента України; здійснює повноваження територіальної виборчої комісії для закордонного виборчого округу».

13. Закон України «Про вибори Президента України» від 05 березня 1999 року №474-XIV (далі - Закон №474-XIV):

«Стаття 21. Система виборчих комісій

1. Вибори Президента України організовують і проводять:

1) Центральна виборча комісія;

2) окружні виборчі комісії;

3) дільничні виборчі комісії.

2. Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів Президента України поширюються:

1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України;

2) окружної виборчої комісії - на територію відповідного територіального виборчого округу;

3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці».

«Стаття 22. Статус виборчих комісій

…2. Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, Законом України «Про Центральну виборчу комісію»", цим та іншими законами. Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які організовують підготовку і проведення виборів Президента України, і є комісією вищого рівня щодо усіх окружних та дільничних виборчих комісій, передбачених цим Законом. Центральна виборча комісія не є правонаступником окружних виборчих комісій.

3. Статус окружних та дільничних виборчих комісій визначається цим Законом.

4. Окружна виборча комісія є юридичною особою. Окружна виборча комісія є комісією вищого рівня щодо усіх дільничних виборчих комісій на території відповідного територіального виборчого округу з питань виборів Президента України.

5. Дільнична виборча комісія не є юридичною особою. Дільнична виборча комісія є суб'єктом відповідного виборчого процесу, має право звернення у межах своїх повноважень до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ та організацій, їх посадових та службових осіб. Дільнична виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією».

«Стаття 23. Утворення Центральної виборчої комісії та окружних виборчих комісій

2. Окружна виборча комісія утворюється Центральною виборчою комісією не пізніш як за сорок днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дванадцяти осіб».

«Стаття 24. Утворення дільничних виборчих комісій

1. Дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів у складі голови, заступника голови, секретаря та інших членів комісії у кількості не менше дев'яти осіб».

«Стаття 25. Повноваження Центральної виборчої комісії

1. Повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України визначаються Законом України «Про Центральну виборчу комісію», цим та іншими законами.

2. Центральна виборча комісія, крім повноважень, визначених Законом України «Про Центральну виборчу комісію»:

…2) здійснює контроль за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори Президента України виборцями, окружними і дільничними виборчими комісіями та їх членами, органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, посадовими і службовими особами цих органів, підприємствами, закладами, установами, організаціями та їх посадовими особами, кандидатами на пост Президента України, їх представниками у Центральній виборчій комісії, довіреними особами, партіями - суб'єктами виборчого процесу, офіційними спостерігачами, громадськими організаціями;

…4) контролює використання виборчими комісіями коштів Державного бюджету України із залученням до проведення перевірок працівників відповідних державних органів;

…20) здійснює повноваження відповідної окружної виборчої комісії у разі ненадходження протоколу від окружної виборчої комісії про підсумки голосування у територіальному виборчому окрузі у строки, визначені цим Законом, а також у разі бездіяльності окружної виборчої комісії».

«Стаття 26. Повноваження окружної виборчої комісії

1. Окружна виборча комісія щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України:

1) здійснює контроль за додержанням законодавства про вибори Президента України;

…3) утворює дільничні виборчі комісії;

4) спрямовує діяльність дільничних виборчих комісій;

…7) у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, вирішує питання розподілу та використання коштів дільничними виборчими комісіями, контролює забезпечення дільничних виборчих комісій приміщеннями, транспортом, засобами зв'язку; в межах своєї компетенції розглядає і вирішує інші питання матеріально-технічного забезпечення проведення виборів;

15) забезпечує передачу дільничним виборчим комісіям після їх утворення отриманих від Центральної виборчої комісії печаток цих комісій та штампів "Вибув" дільничних виборчих комісій».

«Стаття 30. Припинення повноважень виборчої комісії та члена виборчої комісії

…2. Повноваження усього складу окружної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені виборчою комісією, яка її утворила, за власною ініціативою або на підставі рішення суду в разі порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України. Дострокове припинення повноважень усього складу виборчої комісії не є ліквідацією цієї комісії».

…6. Виборча комісія, яка має повноваження достроково припинити повноваження усього складу виборчої комісії, окремого члена виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня виявлення підстав дострокового припинення повноважень повідомляє про це суб'єктів, за поданням яких до складу комісії було включено осіб, повноваження яких буде достроково припинено. Такі суб'єкти вправі не пізніше ніж на другий день з дня отримання такого повідомлення внести подання з новими кандидатурами до складу відповідної виборчої комісії.

7. У разі дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії відповідна виборча комісія вищого рівня не пізніше ніж на третій день з дня припинення повноважень комісії, але не пізніш як за один день до дня виборів, затверджує новий склад комісії в порядку, встановленому цим Законом».

14. Постанова Центральної виборчої комісії «Про Порядок виготовлення, передачі, зберігання та використання печаток виборчих комісій з виборів Президента України та штампа «Вибув» від 28 березня 2014 року №116 (далі - Постанова №116):

...4. Печатки дільничних виборчих комісій звичайних та спеціальних виборчих дільниць передаються Центральною виборчою комісією окружним виборчим комісіям не пізніш як за двадцять три дні до дня виборів через представників Державного підприємства спеціального зв'язку, про що складається акт у двох примірниках (додаток 3), один з яких залишається у відповідній окружній виборчій комісії, другий - передається до Центральної виборчої комісії.

…6. Окружна виборча комісія передає відповідним дільничним виборчим комісіям їх печатки не пізніш як на третій день після дня прийняття свого рішення про утворення в межах відповідного територіального виборчого округу дільничних виборчих комісій. Про передачу печаток дільничних виборчих комісій голова (заступник голови, секретар) окружної виборчої комісії складає відомість (додаток 7)».

Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги:

15. Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (надалі - Конвенція) гарантує особі право на справедливий судовий розгляд, який забезпечується, у тому числі, шляхом з'ясування судами усіх обставин справи та обґрунтованості судових рішень.

16. Європейський Суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції (пункт 1 статті 32 Конвенції) наголосив, що"<...> згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов'язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. <...> Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі «Гірвісаарі проти Фінляндії» (Hirvisaari v. Finland), N49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року) (пункт 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (Заява №4909/04) від 10.02.2010).

17. Згідно частин першої - четвертої статті 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

18. За змістом частини четвертої статті 246 КАС України, у мотивувальній частині рішення зазначається, в тому числі, мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову (пункт 3).

19. Суд зазначає, що оскаржуване судове рішення суду першої інстанції не містить висновків за наслідками оцінки поданих позивачем доводів стосовно порушення вимог законодавства при вчиненні відповідачем оскаржених дій та бездіяльності і скаржник в апеляційній скарзі, серед іншого, посилається на необхідність скасування судового рішення з підстав, передбачених пунктом 1 частини 1 статті 317 КАС України, внаслідок неповного з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи.

20. Частиною 1 статті 308 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

21. Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій Центральної виборчої комісії щодо допущення порушення строків утворення дільничних виборчих комісій територіального виборчого округу №163 у кількості 85 дільниць, Суд виходить з такого.

22. У доводах апеляційної скарги та під час судового засідання представник позивача зазначає, що Центральна виборча комісія отримала постанову окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №163 про утворення дільничних виборчих комісій 11 березня 2019 року, а тому могла створити дільничні виборчі комісії не пізніш як за вісімнадцять днів до дня виборів згідно вимог статті 24 Закону України «Про вибори Президента України».

23. Суд вважає вказані доводи безпідставними, оскільки в постанові Центральної виборчої комісії «Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163» від 12 березня 2019 року №534 зазначено, що копія постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 від 10 березня 2019 року №8 «Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163» з поясненнями голови цієї комісії Крука Миколи Петровича від 12 березня 2019 року надійшли до Центральної виборчої комісії саме 12 березня 2019 року.

24. Позивачем не надано доказів на підтвердження доводів про отримання відповідачем постанови окружної виборчої комісії територіального виборчого округу №163 про утворення дільничних виборчих комісій 11 березня 2019 року.

25. Враховуючи положення частини першої статті 24 Закону №474-XIV, згідно якої дільнична виборча комісія утворюється відповідною окружною виборчою комісією, Суд зазначає, що Центральна виборча комісія не вчиняє дій щодо утворення дільничних виборчих комісій, а тому доводи позивача про порушення саме Центральною виборчою комісією строків утворення дільничних виборчих комісій є необґрунтованими.

26. Крім того, сторонами у справі не заперечується дотримання окружною виборчою комісією строків утворення дільничних виборчих комісій під час прийняття постанови окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 від 10 березня 2019 року №8 «Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163».

27. Також, Суд вважає, що утворення дільничних виборчих комісій замість тих, повноваження, яких припинено поза строками, передбаченими статтею 24 Закону України «Про вибори Президента України», не можуть вважатися протиправними діями, оскільки спрямовані на забезпечення виборчого процесу.

28. Щодо позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Центральної виборчої комісії щодо безконтрольності та не вирішення питання повернення дільничними виборчими комісіями печаток та посвідчень членів дільничних виборчих комісій, а також інших товарно-матеріальних цінностей, що були передані попереднім головою окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 за актами прийому-передачі на відповідні виборчі дільниці, Суд виходить з такого.

29. Частиною першою статті 25 Закону №474-XIV передбачено, що повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України визначаються Законом №1932-IV, цим та іншими законами.

30. Суд зазначає, що статтею 25 Закону №474-XIV передбачено виключні випадки здійснення Центральною виборчою комісією повноважень відповідної окружної виборчої комісії.

31. Згідно вимог пунктів 4, 6 Постанови №116, Центральна виборча комісія передає окружній виборчій комісії печатки відповідної окружної виборчої комісії та печатки дільничних виборчих комісій. Натомість, відповідним дільничним виборчим комісіям їх печатки передає окружна виборча комісія.

32. Враховуючи, наведені положення Постанови №116 та вимоги підпунктів 4, 7, 15 частини першої статті 26 Закону №474-XIV, згідно яких окружна виборча комісія щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України спрямовує діяльність дільничних виборчих комісій; в межах своєї компетенції розглядає і вирішує інші питання матеріально-технічного забезпечення проведення виборів; забезпечує передачу дільничним виборчим комісіям після їх утворення отриманих від Центральної виборчої комісії печаток цих комісій та штампів "Вибув" дільничних виборчих комісій, Суд зазначає, що питання повернення дільничними виборчими комісіями печаток та посвідчень членів дільничних виборчих комісій, а також інших товарно-матеріальних цінностей, що були передані попереднім головою окружної виборчої комісії за актами прийому-передачі на відповідні виборчі дільниці, віднесене до повноважень відповідної окружної виборчої комісії.

33. Згідно пункту 3 частини першої статті 17 Закону №1932-IV, пунктом 2 частини другої статті 25 Закону №474-XIV відповідач здійснює контроль за додержанням і однаковим застосуванням законодавства про вибори Президента України виборцями, окружними і дільничними виборчими комісіями та їх членами.

34. Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

35. Суд вважає, що приймаючи постанова №534, якою скасовано постанову окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 від 10 березня 2019 року №8 «Про утворення дільничних виборчих комісій в межах ТВО 163» та достроково припинено повноваження усього складу окружної виборчої комісії з виборів Президента України територіального виборчого округу №163 у зв'язку із порушенням нею Закону України «Про вибори Президента України», Центральна виборча комісія, за наявності законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, здійснила контроль за додержанням вимог законодавства України про вибори Президента України окружними виборчими комісіями.

36. Таким чином, доводи апеляційної скарги висновку суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позову не спростовують.

37. Відповідно до частини першої статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

38. Згідно частини четвертої статті 317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.

39. Суд дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального права і не допустив порушень процесуального права, які б слугували обов'язковою підставою для скасування оскаржуваного судового рішення та дійшов обґрунтованих висновків про необхідність відмови у задоволенні позовних вимог.

40. Разом з тим, суд першої інстанції не у повній мірі з'ясував обставини, що мають значення для справи та не надав оцінки аргументам позивача в частині стверджуваних ним порушень вимог законодавства при вчиненні відповідачем оскаржених дій та бездіяльності.

41. З огляду на наведене, мають місце підстави для зміни рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2019 року шляхом доповнення його мотивувальної частини та часткового задоволення апеляційної скарги позивача.

42. Оскільки при поданні апеляційної скарги в цій справі позивач не сплатив судовий збір, то з урахуванням вимог частини дев'ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.

43. За змістом підпункту 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону «Про судовий збір» України від 08 липня 2011 року № 3674-VI за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду, <…> ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.

Керуючись статями 271, 272, 273, 278, 310, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -

ПОСТАНОВИВ:

44. Апеляційну скаргу кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 в особі довіреної особи ОСОБА_5 - задовольнити частково.

45. Рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2019 року у справі №855/82/19 за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 в особі довіреної особи ОСОБА_5 до Центральної виборчої комісії про визнання дій та бездіяльності протиправними змінити шляхом доповнення його мотивувальної частини. В решті оскаржуване судове рішення залишити без змін.

46. Стягнути з кандидата на пост Президента України ОСОБА_4 (АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1) судовий збір за подання апеляційної скарги на суму 2305 (дві тисячі триста п'ять) гривень 20 копійок.

47. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення і не оскаржується.

Суддя-доповідач В.М. Бевзенко

Судді В.М. Шарапа

Н.А. Данилевич

Джерело: ЄДРСР 80633487
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку