open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/6880/18

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 березня 2019 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Вовченко O.A., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 селищна рада Лиманського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

29 грудня 2018 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області, третя особа ОСОБА_2 селищна рада Лиманського району Одеської області, в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову ОСОБА_2 селищної виборчої комісії від 20.12.2018 № 027/2018 «Про виконання постанови Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 року по справі № 815/2481/18 щодо проведення повторного розгляду заяви громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 року вих. № 107/01».

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 02 січня 2019 року даний позов залишено без руху та надано позивачу 5-денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання копії ухвали.

21 січня 2019 року судом прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 (вх.№1607/19), відкрито провадження у адміністративній справі та визначено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що постановою ОСОБА_2 селищної виборчої комісії від 20.12.2018 року № 027/2018 «Про виконання Постанови Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 року по справі № 815/2481/18 щодо проведення повторного розгляду заяви громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 року вих. № 107/01» було вирішено достроково припинити депутатські повноваження депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1, обраного в одномандатному виборчому окрузі № 12 у звязку із набранням законної сили вироку Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року по справі № 523/13415/14-к, яким засуджено ОСОБА_1 до відбування покарання у вигляді позбавлення волі строком на 4 роки із позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 3 роки. Пунктом 2 постанови вирішено проміжні вибори депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 12 не призначати до припинення дії правового режими воєнного стану, введено на території Одеської області. На чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015 року ОСОБА_1 було обрано депутатом ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі № 12. Посилаючись на п.7 ч.1 ст.5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» позивач зазначає, що повноваження депутата припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі набрання законної сили рішенням суду, яким його засуджено до позбавлення волі та застосовано покарання. Виключно за наявності вказаних умов повноваження депутата припиняються достроково з дня набрання законної сили обвинувальним вироком та застосування покарання. Вироком Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року позивача було звільнено від відбування покарання на підставі п. Г ст. 1, ст. 14 Закону України «Про амністію у 2014 році», а отже, підстави для дострокового припинення повноважень депутата відсутні. Вироком апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року позивача засуджено за ч. 2 ст. 286 КК України (Порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту особами, які керують транспортними засобами) та призначено йому покарання у виді 4 (чотирьох) років позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 3 роки. Вказана стаття згідно розділу XI Кримінального кодексу України відноситься до злочинів проти безпеки руху та експлуатації транспорту та не відноситься до злочинів проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, а отже, прийняття рішення про дострокове припинення повноважень депутата з вказаної підстави є, також, необґрунтованим. Посилаючись на ст.ст.19,20,25 Закону України «Про місцеві вибори», ст.5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», ст. 49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Постанову Центральної виборчої комісії від 15.06.2017 року № 123 «Про скасування постанов Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області» позивач у позовній заяві вказує, що питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради законодавством України до повноважень територіальної виборчої комісії не віднесено. ГО «Рада захисту законності та правопорядку» звернулась до ОСОБА_2 селищної виборчої комісії з листом від 12.04.2018 року за вих. №107/01, в якому зазначила, що вироком Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 ОСОБА_1 було засуджено до позбавлення волі. Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» статус депутата є несумісним із судимістю. У звязку із чим, громадська організація просила ОСОБА_2 селищну виборчу комісію направити запит до Апеляційного суду Одеської області для підтвердження вказаних доводів. Жодних вимог щодо розгляду питання дострокового припинення повноважень депутата ОСОБА_2 селищної ради ОСОБА_1 вказане звернення не містить. 28.04.2018 року постановою ОСОБА_2 селищної виборчої комісії № 026/2018 було вирішено: відмовити у задоволенні заяви Громадської організації «Рада захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 року № 107/01; відмовити у достроковому позбавленні депутатських повноважень депутата ОСОБА_2 селищної ради ОСОБА_1 у звязку із набранням законної сили вироку Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року. Не погодившись із вказаним рішенням ГО «Рада захисту законності та правопорядку» оскаржила його до суду. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30.08.2018 року у справі № 815/2481/18 задоволено позовну заяву громадської організації «Рада захисту законності та правопорядку» до ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району, за участю ОСОБА_1, ОСОБА_2 селищної ради. Скасовано постанову ОСОБА_2 селищної виборчої комісії від 28.04.2018 року №026/2018 «Про розгляд заяви Громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» щодо дострокового припинення повноважень депутата ОСОБА_2 селищної ради ОСОБА_1 обраного в одномандатному виборчому окрузі № 12 у звязку із набранням чинності вироку Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року» як протиправну. Зобовязано ОСОБА_2 селищну виборчу комісію Комінтернівського району повторно розглянути заяву Громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 № 107/01 з урахуванням висновків суду. Постановою Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.08.2018 року змінено, виключено з її мотивувальної частини положення, в яких надається правова оцінка. Виключено з мотивувальної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.08.2018 правовий висновок суду - щодо необхідності врахування виборчою комісією факту набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо ОСОБА_1, за яким його засуджено до покарання, повязаного з позбавлення волі з підстав, наведених у мотивувальній частині постанови апеляційного суду. В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін. При цьому, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що виборча комісія неповноважна приймати таке рішення по суті, оскільки питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради законодавством України до повноважень територіальної виборчої комісії не віднесено. Позивач у позовній заяві вказує, що його не було повідомлено про розгляд ОСОБА_2 селищною виборчою комісією питання щодо дострокового припинення повноважень, чим порушено право на участь у процесі його прийняття, позбавлено позивача права надати свої пояснення та заперечення із цього питання. В постанові вказано, що позивач був запрошений на засідання, однак не зявився, утім, будь-яких повідомлень позивач не отримував, копію постанови йому також, не було направлено.

11 лютого 2019 року до суду від ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області за вх.№4830/19 (а.с.73-77) надійшли пояснення, у яких зазначено, що доводи позовної заяви є обґрунтованими, а вимоги позову є такими, що підлягають задоволенню. Постановою ОСОБА_2 селищної виборчої комісії від 20.12.2018 року № 027/2018 вирішено достроково припинити депутатські повноваження депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1, у звязку із набранням законної сили вироку Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року по справі № 523/13415/14-к, останнього засуджено до відбування покарання у вигляді позбавлення волі строком на 4 роки із позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 3 роки. Як вбачається з оскаржуваної постанови її прийнято на виконання постанови Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 року у справі № 815/2481/18, у звязку з набранням стосовно ОСОБА_1 обвинувального вироку суду, керуючись ч. 1 ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», ч. 2 ст. 9 Закону України «Про місцеві вибори». Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30.08.2018 року у справі № 815/2481/18 задоволено позовну заяву громадської організації «Рада захисту законності та правопорядку» до ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району, за участю ОСОБА_1, ОСОБА_2 селищної ради. Скасовано постанову ОСОБА_2 селищної виборчої комісії від 28.04.2018 року №026/2018 «Про розгляд заяви громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» щодо дострокового припинення повноважень депутата ОСОБА_2 селищної ради ОСОБА_1 обраного в одномандатному виборчому окрузі № 12 у звязку із набранням чинності вироку Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року» як протиправну. Зобовязано ОСОБА_2 селищну виборчу комісію Комінтернівського району повторно розглянути заяву громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 року № 107/01 з урахуванням висновків суду. Постановою Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.08.2018 змінено, виключено з її мотивувальної частини положення, в яких надається правова оцінка. Виключено з мотивувальної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30.08.2018 року правовий висновок суду - щодо необхідності врахування виборчою комісією факту набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо ОСОБА_1, за яким його засуджено до покарання, повязаного з позбавлення волі з підстав, наведених у мотивувальній частині постанови апеляційного суду. В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін. При цьому, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що виборча комісія неповноважна приймати таке рішення по суті, оскільки питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради законодавством України до повноважень територіальної виборчої комісії не віднесено. Отже, постановою Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 року у справі № 815/2481/18, яке набрало законної сили чітко вказано про відсутність повноважень територіальної виборчої комісії приймати рішення про дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради. Утім, всупереч судового рішення, яке набрало законної сили, ОСОБА_2 селищною виборчою комісією прийнято протилежне рішення. Повноваження депутата припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі набрання законної сили рішенням суду, яким: 1) його засуджено до позбавлення волі та 2) застосовано покарання. Виключно за наявності вказаних двох умов повноваження депутата припиняються достроково з дня набрання законної сили обвинувальним вироком та застосування покарання. Однак, вироком апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року ОСОБА_1 було звільнено від відбування покарання на підставі п. Г ст. 1, ст. 14 Закону України «Про амністію у 2014 році», а отже, підстави для дострокового припинення повноважень депутата відсутні. Враховуючи викладене, підстави для припинення повноважень депутата ОСОБА_2 селищної ради ОСОБА_1 у звязку із набранням законної сили вироком апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 відсутні.

Суд зазначає, що ухвалу від 21 січня 2019 року відповідач отримав 02 лютого 2018 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак станом на дату винесення даного рішення відзив на позов до суду не надходив.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно зясувавши фактичні обставини справи, обєктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що згідно протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №510508 в одномандатному виборчому окрузі від 25.10.2015 року (а.с.33-34), протоколу ОСОБА_2 селищної виборчої комісії про результати виборів депутата ОСОБА_2 селищної ради від 27.10.2015 року (а.с.35-36) та рішення першої сесії ОСОБА_2 селищної ради Комінтернівського району Одеської області VII скликання від 11 листопада 2015 року №1-VII (а.с.32), визнано повноваження депутата ОСОБА_2 селищної ради Комінтернівського району Одеської області по одномандатному виборчому окрузі №12 ОСОБА_1.

Вироком Апеляційного суду Одеської області від 05 квітня 2018 року по справі №523/13415/14-к (а.с.37-56) ухвалено, зокрема, апеляційні скарги прокурора, обвинуваченого ОСОБА_1 та його захисника - адвоката ОСОБА_3, представника потерпілого ОСОБА_4 - адвоката ОСОБА_5, представника потерпілого ОСОБА_6 - адвоката ОСОБА_7 - задоволено частково. Апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства «Національна Страхова компанія «Оранта» залишено без задоволення. Вирок Суворовського районного суду м. Одеси від 30.08.2016 року стосовно ОСОБА_1 та ОСОБА_8 в частині призначеного покарання та вирішення цивільного позову потерпілих, ОСОБА_4, ОСОБА_6 скасовано та постановлено в цій частині новий вирок. Вважати ОСОБА_1 засудженим за ч.2 ст.286 КК України та призначити йому покарання у виді 4 (чотирьох) років позбавлення волі з позбавленням права керувати транспортними засобами строком на 3 роки. На підставі п.«Г» ст.1 та ст.14 Закону України «Про амністію у 2014 році», звільнити ОСОБА_1 від відбування основного покарання. Виключити з мотивувальної частини вироку Суворовського районного суду м. Одеси від 30.08.2016 року вказівки суду щодо вчинення обвинуваченими ОСОБА_1 та ОСОБА_8 умисного кримінального правопорушення та кваліфікуючої ознаки - порушення правил експлуатації транспорту.

Як вбачається з Єдиного державного реєстру судових рішень вирок Апеляційного суду Одеської області від 05 квітня 2018 року по справі №523/13415/14-к набрав законної сили 05 квітня 2018 року.

12 квітня 2018 року громадська організація «Рада з захисту законності та правопорядку» подала до ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області листа №107/01 (а.с.57-58), у якому посилаючись на вирок Апеляційного суду Одеської області від 05 квітня 2018 року по справі №523/13415/14-к, п.7 ч.1 ст.5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» зазначають, що ОСОБА_1 є судимим, вказана судимість є непогашеною та просять розглянути їх звернення та направити відповідний запит до Апеляційного суду Одеської області для підтвердження доводів щодо судимості у депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1.

Постановою ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області листа 28 квітня 2018 року №026/2018 (а.с.59-62) відмовлено у задоволенні заяви громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 року №107/01 та відмовлено в достроковому позбавленні депутатських повноважень депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1

Постанова ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області листа 28 квітня 2018 року №026/2018 була оскаржена до Одеського окружного адміністративного суду, справа №815/2481/18, за результатами розгляду якої рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року скасовано постанову Новобілярівської селищної виборчої комісії від 28.04.2018 року №026/2018 «Про розгляд заяви громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» щодо дострокового припинення повноважень депутата Новобілярівської селищної ради ОСОБА_1 обраного в одномандатному виборчому окрузі №12 у зв'язку із набранням чинності вироку Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 року» як протиправну.

Постановою П'ятого апеляційного адміністративного суду від 06 листопада 2018 року по справі №815/2481/18 (а.с.63-66) апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року у справі № 815/2481/18 змінено, виключивши з її мотивувальної частини положення, в яких надається правова оцінка. Виключено з мотивувальної частини рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року у справі №815/2481/18 правовий висновок суду - щодо необхідності врахування виборчою комісією факту набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо ОСОБА_1, за яким його засуджено до покарання, пов'язаного з позбавленням волі з підстав, наведених у мотивувальній частині постанови апеляційного суду. В решті рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 серпня 2018 року у справі № 815/2481/18 залишено без змін.

Постановою ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області листа 20 грудня 2018 року №027/2018 (а.с.14-17) вирішено достроково припинити депутатські повноваження депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області ОСОБА_1, обраного в одномандатному виборчому окрузі №12 у звязку із набранням законної сили вироку Апеляційного суду Одеської області від 05.04.2018 р. по справі №523/13415/14-к, яким засуджено ОСОБА_1 П.1. до відбування покарання у вигляді позбавлення волі строком на 4 роки із позбавленням права керування транспортними засобами строком на З роки. Проміжні вибори депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області в одномандатному виборчому окрузі №12 не призначати до припинення дії правового режиму воєнного стану, введеного на території Одеської області.

Не погоджуючись з вказаним рішенням ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Згідно ч.ч. 2, 3 ст.4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повноваження депутата місцевої ради починаються з дня відкриття першої сесії відповідної ради з моменту офіційного оголошення підсумків виборів відповідною територіальною виборчою комісією і закінчуються в день відкриття першої сесії цієї ради нового скликання, крім передбачених законом випадків дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради або ради, до складу якої його обрано.

Відповідно ч. 1 ст.49 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження депутата ради починаються з моменту офіційного оголошення відповідною територіальною виборчою комісією на сесії ради рішення про підсумки виборів та визнання повноважень депутатів і закінчуються в день першої сесії ради нового скликання. Повноваження депутата можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених законом.

Повноваження виборчої комісії регламентовані Законом України «Про місцеві вибори» (далі Закон № 595-VIII).

Згідно ч. 17 ст.27 Закону № 595-VIII, рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для всіх суб'єктів та інших учасників виборчого процесу.

Виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії (ч.3 ст.20 Закону № 595-VIII).

Суд зазначає, що статтею 25 Закону № 595-VIII передбачено вичерпний перелік повноважень територіальних виборчих комісій.

Так, відповідно до п. 5 ч. 5 ст. 25 Закону № 595-VIII, міська, районна в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальна виборча комісія розглядає питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом.

Відповідно частини 3 статті 47 Закону № 595-VIII, територіальна виборча комісія може скасувати рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.

Згідно з частиною першою статті 90 Закону № 595-VIII в разі, якщо депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати від місцевої організації партії.

Підстави дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено статтею 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Так, повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку; припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; обрання його депутатом іншої місцевої ради; визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов'язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов'язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; його смерті. Повноваження депутата місцевої ради можуть припинятися достроково також за рішенням відповідної ради у зв'язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов'язаного з позбавленням волі; особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень; 3) з несплатою аліментів на утримання дитини, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців з дня предявлення виконавчого документа до примусового виконання.

Відповідно до пункту 17 Роз'яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2015 року № 381 (із змінами), рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації партії приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження документів, що підтверджують факт дострокового припинення повноважень депутата ради. Такі документи повинні бути засвідчені в установленому порядку органом, який видав відповідний документ, або нотаріально.

За змістом частини чотирнадцятої статті 27 Закону № 595-VIII, пунктів 7.4, 8.2, 9.1, 9.6 Порядку виборчою комісією на засіданні розглядаються у встановленому порядку питання затвердженого нею порядку денного, і за результатами розгляду кожного питання відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії приймається рішення у формі постанови, яка оформлюється відповідно до пункту 9.7 та розділу 10 Порядку.

Територіальні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Закону (частина перша статті 25 Закону № 595-VIII).

Виборчі комісії є суб'єктами владних повноважень у розумінні пункту 7 частини першої статті 4 КАС України, оскільки відповідно до статті 20 Закону № 595-VIII виборча комісія є спеціальними колегіальними державними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Аналогічний правовий висновок викладено у пункті 4 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 1 листопада 2013 року N 15 «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом».

За змістом частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною п'ятою статті 14 Закону № 595-VIII визначено, що проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Згідно з частиною першою статті 49 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР рада невідкладно інформує відповідну територіальну виборчу комісію про дострокове припинення повноважень депутата ради.

Таким чином, проаналізувавши вищенаведені положення законодавства, надані позивачем до суду докази, суд дійшов висновку, що до повноважень територіальної виборчої комісії не віднесено вирішення питання дострокового припинення повноважень депутатів місцевої ради законодавством України та винесення будь-яких рішень щодо нього.

Аналогічний правовий висновок викладений у Постанові Центральної виборчої комісії від 15.06.2017 № 123 «Про скасування постанов Плосківської сільської виборчої комісії Броварського району Київської області».

Щодо посилання позивача на те, що повноваження депутата достроково припиняються у звязку із набранням законної сили обвинувальним вироку, яким його засуджено до позбавлення волі, лише у випадку застосування покарання та що вчинене ним кримінальне правопорушення не відноситься до злочинів проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, суд ставиться до нього критично, оскільки в даному випадку позивачем невірно на власну користь тлумачаться положення п.7 ч.1 ст.5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад».

Так, пункт 7 частини 1 статті 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачає дві умови (поміж тих, що передбачені в інших пунктах даної статті), за яких у депутата місцевої ради достроково припиняються повноваження, а саме:

1) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі;

2) набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, повязаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що повязані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування.

При цьому аналогічний підхід до дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови та старости передбачено у статтях 79 та 79-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Тобто, повноваження депутата припиняються у випадку набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, незалежно від виду кримінального правопорушення, яке вчинив депутат та за яке його засуджено.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно зясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, ч.2 ст.2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності субєктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 1. ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності субєкта владних повноважень обовязок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши надані до суду докази, незважаючи на необґрунтованість доводів ОСОБА_1 щодо наявності чи відсутності підстав для припинення його повноважень як депутата ОСОБА_2 селищної ради Лиманського району Одеської області, суд приходить до висновку, що приймаючи постанову від 20.12.2018 № 027/2018 «Про виконання постанови Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 року по справі № 815/2481/18 щодо проведення повторного розгляду заяви громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 року вих. № 107/01» ОСОБА_2 селищна виборча комісія Комінтернівського району Одеської області діяла не у межах наданих законодавством їй повноважень, а відтак позов ОСОБА_1 є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є субєктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань субєкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи вбачається, що, позивачем за подачу даного адміністративного позову сплачено судовий збір у розмірі 704,80 грн. згідно квитанції №СВ00982479/1 від 27 грудня 2018 року (а.с.5).

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача на користь позивача сплаченого ним судового збору у розмірі 704,80 грн. згідно квитанції № СВ00982479/1 від 27 грудня 2018 року.

Керуючись ст.ст. 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області від 20 грудня 2018 року № 027/2018 «Про виконання постанови Пятого апеляційного адміністративного суду від 06.11.2018 року по справі № 815/2481/18 щодо проведення повторного розгляду заяви громадської організації «Рада з захисту законності та правопорядку» від 12.04.2018 року вих. № 107/01».

Стягнути з ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_2 селищної виборчої комісії Комінтернівського району Одеської області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 704,80 грн., сплачений згідно квитанції № СВ00982479/1 від 27 грудня 2018 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - ОСОБА_1 (вул.Лиманна, 14, с.Булдинка, Лиманський район, Одеська обл., 67550, р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1).

Відповідач - ОСОБА_2 селищна виборча комісія Комінтернівського району Одеської області (вул.Лиманна, 2, смт.Нові Біляри, Лиманський район, Одеська обл., 67550, код ЄДРПОУ 34269540).

Третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_2 селищна рада Лиманського району Одеської області (вул.Лиманна, 2, смт.Нові Біляри, Лиманський район, Одеська обл., 67550, код ЄДРПОУ 05406037).

Суддя О.А. Вовченко

.

Джерело: ЄДРСР 80628403
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку