open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 826/12716/17
Моніторити
emblem
Справа № 826/12716/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /22.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.07.2019/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /19.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.03.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.08.2018/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.05.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /19.04.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.03.2018/ Київський апеляційний адміністративний суд Рішення /08.02.2018/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /23.10.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /10.10.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /09.10.2017/ Окружний адміністративний суд міста Києва

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 березня 2019 року

Київ

справа №826/12716/17

провадження №К/9901/51512/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Кравчука В.М., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку справу за позовом Приватного акціонерного товариства «Схід-2» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи - Головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві Гончаров Олексій Сергійович, ОСОБА_4, про визнання протиправним та скасування наказу і рішення, визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Мельничука В.П., Земляної Г.В., Лічевецького І.О. від 19 квітня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1.Приватне акціонерне товариство «Схід-2» звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи: Головний інспектор будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органу державного архітектурно-будівельного контролю та ринкового нагляду Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у м. Києві Гончаров О.С., ОСОБА_4, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 13 вересня 2017 року № 272;

- визнати протиправним та скасувати рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 15 вересня 2017 року № 172;

- зобов'язати Державну архітектурно-будівельну інспекцію України включити до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, запис про дозвіл на виконання будівельних робіт від 23 липня 2013 року №IV115132050470 на об'єкт «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва».

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 лютого 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

3. Рішення суду мотивовано тим, що наказ Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 08 серпня 2017 року № 244 «Про проведення позапланової перевірки» не було реалізовано, оскільки при виїзді на об'єкт будівництва уповноважені представники суб'єктів містобудування були відсутні, що унеможливило її проведення в силу приписів пункту 9 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23 травня 2011 року, якою передбачено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва. Оскільки призначена цим наказом перевірка не проводилась, спростовано доводи позивача про повторність перевірки з того самого питання. Вказано про відсутність допустимих і достатніх доказів на спростування висновків, викладених в акті перевірки від 04 липня 2017 року, виконання вимог приписів від 04 липня 2017 року, а також оскарження їх у визначеному законодавством порядку.

4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року постанову суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове судове рішення про задоволення позову. Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 13 вересня 2017 року № 272. Визнано протиправним та скасовано рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 15 вересня 2017 року № 172. Зобов'язано Державну архітектурно-будівельну інспекцію України включити до Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, запис про дозвіл на виконання будівельних робіт від 23 липня 2013 року № IV115132050470 на об'єкт «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва».

5. Рішення суду мотивовано тим, що у період з 13 вересня 2017 року по 14 вересня 2017 року інспектором Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України були проведені позапланові заходи державного нагляду (контролю) за тим самим фактом, який був підставою для проведеного позапланового заходу 09 серпня 2017 року, що є недопустимим. Чинним законодавством передбачена заборона продовження строку здійснення позапланового заходу. Доказів на підтвердження наявності складених відносно Приватного акціонерного товариства «Схід-2» приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю, у зв'язку із невиконанням яких Державною архітектурно-будівельною інспекцією України прийнято рішення про анулювання наданого вказаному товариству дозволу на виконання будівельних робіт, відповідачем не надано, матеріали справи їх не містять.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, Державна архітектурно-будівельна інспекції України подала касаційну скаргу, в якій просить його скасувати як таке, що прийнято з порушенням норм матеріального права, та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 23 липня 2013 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України Приватному акціонерному товариству "Схід-2" надано дозвіл на виконання будівельних робіт № ІV 115132050470 об'єкта будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом по вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва».

16 червня 2017 на підставі звернення ініціативної групи, яке надійшло з листом депутатської фракції політичної партії «Об'єднання Самопоміч», до Держархбудінспекції, видано наказ № 181 «Про проведення позапланової перевірки», яким наказано провести позапланову перевірку на об'єкті будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом по вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва, предмет перевірки - дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

20 червня 2017 року відповідачем видано направлення для проведення планового (позапланового) заходу, копії якого отримано відповідальним виконавцем робіт Товариства з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» та генеральним директором Приватного акціонерного товариства «Схід-2».

У період із 20 червня 2017 року по 04 липня 2017 року головним інспектором Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України Гончаровим О.С. проведено позапланову перевірку об'єкту будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва».

За результатами проведення перевірки складено акт, у якому зафіксовано, що позивачем порушено: пункт 4.8 ДБН А.3.1-5-2016 «Організація будівельного виробництва», а саме, до журналу загальних видів робіт не внесено відомості щодо робіт, які виконувалися останнім часом, дане порушення виявлено під час виїзду на місце 20 червня 2017 року, також не внесено відомості щодо наявності спеціальних журналів робіт; пункт 4.16 ДБН А.3.2-2-2009 «Система стандартів безпеки праці. Охорони праці і промислова безпека в будівництві. Основні положення», а саме, не огороджено зони з постійно діючими небезпечними виробничими факторами (місця поблизу перепадів по висоті 1.3 м і більше); пункт 9 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 16 травня 2011 року № 45, а саме - у містобудівних умовах та обмеженнях забудови земельної ділянки від 26 лютого 2013 року №2257/0/12/009-13 вимогою щодо висотності будинку встановлено, що гранично допустима висота будівлі має бути у відповідності до генерального плану міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28 лютого 2002 року № 370/1804, відповідно до якого, територія відноситься до середньоповерхової забудови, оскільки будинок, що проектується, відноситься до висотного будівництва проектна документація розроблена не у відповідності до вихідних даних, а саме містобудівних умов та обмежень, що згадуються вище; пункт 4.30 ДБН А.3.2-2-2009 «Система стандартів безпеки праці. Охорони праці і промислова безпека в будівництві. Основні положення», а саме, не всі будівельники носять будівельні каски та сигнальні жилети.

На цій підставі головним інспектором Гончаровим О.С. Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України складено приписи від 04 липня 2017 року:

- про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 04 липня 2017 року, яким зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» у термін до 14 липня 2017 року усунути виявлене порушення;

- про зупинення підготовчих та будівельних робіт, яким зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» з 04 липня 2017 року зупинити виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва» до усунення виявлених порушень;

- про зупинення підготовчих та будівельних робіт, яким від Приватного акціонерного товариства «Схід-2 вимагалось зупинити виконання будівельних робіт до усунення виявлених порушень.

Представник Приватного акціонерного товариства «Схід-2» від отримання припису відмовився, а тому його направлено засобами поштового зв'язку (0113326264104).

Копією супровідного листа та рекомендованого повідомлення про вручення, наявних у матеріалах справи, підтверджується факт направлення Приватному акціонерному товариству «Схід-2» примірників акту перевірки і припису, та отримання їх представником вказаного товариства.

14 липня 2017 року головним інспектором Гончаровим О.С. прийнято постанови про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності:

- № 66/17/10/26-28/1407/02/6, якою Товариство з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 6 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», та накладено стягнення у вигляді штрафу у розмірі 30312 грн;

- №68/17/10/26-30/1407/02/6, якою Товариство з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пунктом 8 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», та накладено стягнення у вигляді штрафу у розмірі 75780 грн.

Факт сплати штрафів підтверджується наявними у матеріалах справи копіями платіжних доручень від 03 серпня 2017 року №480 та №481.

08 серпня 2017 року Департаментом Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України прийнято наказ № 244 «Про проведення позапланової перевірки», яким наказано провести позапланову перевірку на об'єкті будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва», предметом якої є перевірка виконання вимог приписів про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 04 липня 2017 року.

09 серпня 2017 року інспектором Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України здійснено заходи щодо виходу на позапланову перевірку об'єкту будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва». За результатом проведення перевірки здійснено фотозйомку будівельних робіт на об'єкті будівництва.

Листом Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 22 серпня 2017 року №10/26-20/2208/02/6 Приватне акціонерне товариство "Схід-2", Товариство з обмеженою відповідальністю «Авілоно» та Товариство з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» повідомлено про необхідність прибуття до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві із відповідним пакетом документів (згідно переліку).

Сторонами не заперечується, що у визначений час уповноважені особи суб'єктів містобудування до Департаменту не з'явились, документів необхідних для доведення перевірки не надали.

Департамент Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України звернувся до Дарницького управління поліції Головного управління Національної поліції у місті Києві із листом від 05 вересня 2017 року №10/26-29/0509/09, у якому повідомив, що під час виїзду посадової особи за адресою: вулиця Сормовська, 3 у Дарницькому районі міста Києва, з метою проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, за вказаною адресою уповноважені особи суб'єктів містобудування були відсутні, що унеможливило проведення перевірки у відповідності до вимог чинного законодавства. У зв'язку з цим, Департаментом направлено листи Приватному акціонерному товариству «Схід-2», Товариству з обмеженою відповідальністю «Авілоно» та Товариству з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» про необхідність прибуття до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві із відповідним пакетом документів (згідно переліку). У зв'язку з тим, що представники вказаних осіб до Департаменту не з'явилися, просив Дарницьке управління поліції сприяти у проведенні перевірки.

13 вересня 2017 року головний інспектор Гончаров О.С. звернувся до директора Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України зі службовою запискою, у якій просив продовжити термін перевірки на два робочі дні, зважаючи на викладені вище обставини.

Наказом Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України «Про проведення позапланової перевірки» від 13 вересня 2017 року № 272, на підставі службової записки №С10/26-1309/1 та перевірки виконання вимог приписів від 04 липня 2017 року, наказано провести позапланову перевірку на об'єкті будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва».

13 вересня 2017 року Департаментом Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України видано направлення для проведення планового (позапланового) заходу.

З 13 вересня 2017 року по 14 вересня 2017 року головним інспектором Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України Гончаровим О.С. проведено позапланову перевірку об'єкту будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі місті Києва.

За результатами перевірки складено акт, у якому зафіксовано, що позивачем порушено: підпункт «а» пункту 3 частини третьої статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а саме - зони з постійно діючими небезпечними виробничими факторами (місця поблизу перепадів по висоті 1,3 м і більше). Також перевіркою встановлено, що проектна документація не відкоригована у відповідності до вихідних даних на проектування, а саме: містобудівних умов та обмежень; підпункт «б» пункту 3 частини третьої статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а саме - виконувались будівельні роботи з влаштування паль, що також підтверджується записами у журналі загальних робіт.

15 вересня 2017 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України прийнято рішення «Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт» № 172, яким вирішено анулювати дозвіл на виконання будівельних робіт від 23 липня 2013 року № ІV 115132050470 «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом по вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва», замовник - Приватне акціонерне товариство "Схід-2". Зі змісту рішення вбачається, що його прийнято за результатами розгляду службової записки Департаменту державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві від 14 вересня 2017 року №40-20/162-17 та акта перевірки від 20 липня 2017 року, яким встановлено факт невиконання Приватним акціонерним товариством "Схід-2", Товариством з обмеженою відповідальністю «Авілоно» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс» вимог приписів від 04 липня 2017 року.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Касаційна скарга Державної архітектурно-будівельної інспекції України мотивована наявністю з боку Приватного акціонерного товариства "Схід-2" порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання будівельних робіт, з підстав, викладених у акті перевірки. Вказує на те, що діяло у відповідності до вимог чинного законодавства, а тому складені наказ та рішення є законними та обґрунтованими.

9. Інші учасники справи відзивів на касаційну скаргу не надіслали.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

10. Згідно з вимогами статті 3 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» основні принципи державного нагляду (контролю), до яких, зокрема, віднесено: пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; об'єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю), неприпустимості проведення перевірок суб'єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами, а також невідворотності відповідальності осіб за подання таких заяв; здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом; неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання; орієнтованості державного нагляду (контролю) на запобігання правопорушенням у сфері господарської діяльності; недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб'єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій; здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.

11. Відповідно до частини першої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об'єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:

1) подання суб'єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об'єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;

2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;

3) виявлення факту самочинного будівництва об'єкта;

4) перевірка виконання суб'єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;

5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;

6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

12. Згідно абзацу 2 частини другої статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання заборонено.

13. Згідно частини першої, другої, шостої, сьомої, восьмої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім'я та по батькові і засвідчується печаткою.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

14. Відповідно до частини шостої статті 37 «Про регулювання містобудівної діяльності» дозвіл на виконання будівельних робіт може бути анульовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:

1) подання замовником заяви про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт;

2) наявності відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;

3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю;

4) скасування містобудівних умов та обмежень;

5) систематичного (два і більше разів підряд) перешкоджання проведенню перевірки посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю.

15. За змістом частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

16. Відповідно до статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

17. Як зазначалось, на підставі наказу Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 08 серпня 2017 року № 244 «Про проведення позапланової перевірки» щодо перевірки виконання вимог приписів від 04 липня 2017 року, 09 серпня 2017 року інспектором Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України здійснено заходи щодо виходу на позапланову перевірку об'єкту будівництва «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва». За результатом проведення перевірки здійснено фотозйомку будівельних робіт на об'єкті будівництва.

18. На підставі наказу Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 13 вересня 2017 року № 272 «Про проведення позапланової перевірки» щодо перевірки виконання вимог приписів від 04 липня 2017 року, на підставі службової записки №С10/26-1309/1 головного інспектора Гончарова О.С. про продовження терміну перевірки, у період з 13 вересня 2017 року по 14 вересня 2017 року проведено позапланову перевірку на об'єкті будівництва: «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями, офісами та підземним паркінгом на вулиці Сормовській, 3 у Дарницькому районі міста Києва», про що складено відповідний акт.

19. У зв'язку з тим, що наказ Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 08 серпня 2017 року № 244 «Про проведення позапланової перевірки» не було реалізовано, оскільки перевірка об'єкту будівництва не була проведена, помилковим є висновок суду апеляційної інстанції про те, що у період з 13 вересня 2017 року по 14 вересня 2017 року інспектором Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України були проведені позапланові заходи державного нагляду (контролю) за тим самим фактом, який був підставою для проведеного позапланового заходу 09 серпня 2017 року.

20. Враховуючи наведене, апеляційний суд дійшов помилкового висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування наказу Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 13 вересня 2017 року № 272 «Про проведення позапланової перевірки».

21. Відповідно до частини шостої статті 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» дозвіл на виконання будівельних робіт може бути анульовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:

1) подання замовником заяви про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт;

2) наявності відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;

3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю;

4) скасування містобудівних умов та обмежень;

5) систематичного (два і більше разів підряд) перешкоджання проведенню перевірки посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю.

22. Зі змісту рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції України від 15 вересня 2017 року № 172 «Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт» вбачається, що його прийнято у зв'язку із невиконанням Приватним акціонерним товариством «Схід-2», Товариством з обмеженою відповідальністю «Білдінг Плюс», Товариством з обмеженою відповідальністю фірмою «Авілоно» вимог приписів від 04 липня 2017 року.

23. Між тим, доказів на підтвердження виконання приписів від 04 липня 2017 року, а також оскарження їх у визначеному законодавством порядку, позивач суду не надав, матеріали справи їх не містять.

24. Помилковим є посилання суду апеляційної інстанції на відсутність доказів на підтвердження наявності складених відносно Приватного акціонерного товариства «Схід-2» приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю, у зв'язку із невиконанням яких Державною архітектурно-будівельною інспекцією України прийнято рішення про анулювання наданого вказаному товариству дозволу на виконання будівельних робіт, оскільки в матеріалах справи наявний припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 04 липня 2017 року, яким від Приватного акціонерного товариства «Схід-2 вимагалось зупинити виконання будівельних робіт до усунення виявлених порушень.

25. За таких обставин, суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 15 вересня 2017 року № 172 «Про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт».

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

26. Таким чином, переглянувши судове рішення в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи Верховний Суд погоджується із висновком суду першої інстанції про необґрунтованість позовних вимог, а тому у зв'язку із неправильним застосуванням судом апеляційної інстанції норм матеріального права, яке призвело до неправильного вирішення справи та скасування рішення суду першої інстанції, яке відповідає закону, рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню із залишенням в силі рішення суду першої інстанції.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 352, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної архітектурно-будівельної інспекції України задовольнити.

Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2018 року - скасувати, залишивши в силі рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 лютого 2018 року.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н. В. Коваленко

Суддя Я. О. Берназюк

Суддя В.М. Кравчук

Джерело: ЄДРСР 80580707
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку