___________________________________________________________________
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 березня 2019 р.
м. Херсон
Справа № 540/2648/18
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Дубровної В.А.,
при секретарі: Мельник О.О.,
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача - ОСОБА_2
третьої особи - ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_3, ОСОБА_5 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
встановив:
27 грудня 2018 року ОСОБА_4 ( далі - позивач, ОСОБА_4І.) звернулася до суду з позовом до Херсонського державного підприємства геодезії, картографії та кадастру, Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ( далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області), в якому просить:
- визнати бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невнесення змін до приватизаційної документації на земельну ділянку кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, яка належить ОСОБА_5, розташована по пров. Котельний, 26 у м. Херсоні, та відомостей до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки площею 6.7 кв. м. по провул. Котельний, 24 в м. Херсоні, яка належить на праві власності ОСОБА_4 на підставі рішення Суворовського районного суду від 25.02.2009 року;
- зобов'язати Херсонське державне підприємство геодезії, картографії та кадастру внести зміни до технічної документації із землеустрою щодо передачі у власність земельної ділянки ОСОБА_6 площею 0,0313 га, кадастровий номер земельної ділянки 6510136900:21:001:0089 на підставі рішення Суворовського районного суду м. Херсона у справі №2-308/09 в зв'язку з набуттям права власності на земельну ділянку ОСОБА_4 площею 6.7 кв.м., розташованої за адресою м. Херсон, пров. Котельний, 24.
- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області внести зміни в Державному земельному кадастрі та Поземельній книзі про державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 0,1313 га, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, яка розташована: м. Херсон, пров. Котельний, 26, яка належить ОСОБА_5
- встановити судовий контроль на виконання судового рішення шляхом зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області подати в установлений судом термін, з моменту набрання рішенням законної сили, звіт про виконання рішення суду.
Ухвалою суду від 02.01.2019 р. відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін, залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_6 та ОСОБА_5, призначено справу до розгляду на 30.01.2019 р.
Протокольною ухвалою суду від 30.01.2019 р. відкладено розгляд справи до 12.02.2019 р.
Протокольною ухвалою суду від 12.02.2019 р. оголошено перерву в судовому засіданні до 04.03.2019 р.
Протокольною ухвалою суду від 04.03.2019 р. суд відмовив у прийнятті до розгляду заяви ОСОБА_4 про уточнення позовних вимог, оскільки вказана заява містить інші підстави звернення до суду та інший спосіб поновлення порушених прав позивача, що фактично є новою позовною заявою.
Ухвалою суду від 04.03.2019 р. закрито провадження у даній справі в частині позовних вимог ОСОБА_4 до Херсонського державного підприємства геодезії, картографії та кадастру, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, ОСОБА_3 та ОСОБА_5 про зобов'язання вчинити певні дії. Роз'яснено позивачу, що розгляд даного спору віднесено до суду загальної юрисдикції.
Позовні вимоги до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області позивач обґрунтовує тим, що вона є єдиним власником домоволодіння за адресою: м. Херсон, пров. Котельний, буд. 24, розташованого на земельній ділянці площею 518,8 кв. м. При цьому, на підставі рішення Суворовського районного суду м. Херсона у справі № 2-308/09 від 25.02.2009 р., яке залишено без змін ухвалою апеляційного суду Херсонської області від 12.05.2009 р., за позивачем визнано право власності на 6,7 кв. м. земельної ділянки за вказаною вище адресою, яка є необхідною для обслуговування 36/100 частин домоволодіння. З метою оформлення права власності на вказану земельну ділянку, позивач звернулася до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з вимогою виконати рішення Суворовського районного суду м. Херсона у справі № 2-308/09 від 25.02.2009 р., проте отримала відмову, вмотивовану тим, що земельна ділянка, яка належить на праві власності позивачу, знаходиться в межах приватизованої земельної ділянки ОСОБА_5 (кадастровий номер 6510136900:01:001:0749). Позивач вважає, що вказана відмова ГУ Держгеокадастру у Херсонській області є протиправної бездіяльності щодо невнесення до Державного земельного кадастру відомостей щодо земельної ділянки площею 6,7 кв. м. по пров. Котельному, 24 у м. Херсоні, на підставі рішення Суворовського районного суду м. Херсона від 25.02.2009 р., чим порушує права ОСОБА_4 на користування належною їй на праві власності земельною ділянкою.
29.01.2019 р. ГУ Держгеокадастру у Херсонській області подано до суду відзив на позовну заяву, яким заперечує проти задоволення позову, вказуючи, що ОСОБА_4 після визнання за нею права власності на земельну ділянку площею 6,7 кв. м. повинна була звернутися до відповідної землевпорядної організації з метою розробки землевпорядної документації, а в подальшому звернутися до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з заявою встановленої форми, оригіналами документації із землеустрою, технічної документації з оцінки земель, які є підставою для внесення таких змін, документацією із землеустрою, на підставі якої вносяться зміни до відомостей Державного земельного кадастру, у формі електронного документа, що узгоджується з приписами ст. 21 Закону України "Про державний земельний кадастр". Проте, позивачем до Головного управління не надавались вищевказані документи, а тому відсутні підстави вважати протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Херсонській області щодо невнесення до Державного земельного кадастру інформації щодо спірної земельної ділянки. Також відповідач зазначає про те, що вимоги ОСОБА_4 в частині зобов'язання внести зміни до Державного земельного кадастру про державну реєстрацію земельної ділянки загальною площею 0,1313 га, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, яка розташована в м. Херсоні, пров. Котельний, 26 порушують права власника земельної ділянки - ОСОБА_5 Додатково відповідач звертає увагу на те, що позивачем пропущено шестимісячний строк звернення до суду вимогою щодо оскарження відповіді ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 31.10.2017 р. на заяву ОСОБА_4 від 28.09.2017 р.
12.02.2019 р. третьою особою ОСОБА_3 надано до суду пояснення на позовну заяву, відповідно до яких зазначає, що рішенням Суворовського районного суду м. Херсона від 25.02.2009 р. у справі № 2-308/09 визнано право власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 6,7 кв. м. по провулку Котельному, б. 24, яка належало на той час ОСОБА_6 на підставі Державного акту про право власності на земельну ділянку від 26.10.2004 р. В той же час, в мотивувальної частини цього рішення зазначено, що "питання про внесення відповідних змін до державного акту про право власності на землю від 26.10.2004 р.. в зв'язку з переходом права власності на частину земельної ділянці вирішується у порядку встановленому чинним законодавством і не вирішується судом, оскільки Позивачкою не заявлено відповідних вимог". Протягом чотирьох років позивачем не було заявлено вимоги щодо припинення права власності ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 6,7 кв. м. за адресою м. Херсон, пров. Котельний, б. 24, у зв'язку з чим у 2013 р. третя особа подарувала належну їй земельну ділянку площею 0,313 га. ОСОБА_5, яка на теперішній час є її власником. Додатково третя особа звертає увагу на те, що відповідно до частини 2 статті 158 Земельного кодексу України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб.
Дослідивши подані сторонами документи, заслухавши пояснення учасників справи, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, оцінивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд вказує про наступне.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_4 є власником 64/100 частин садиби, тобто земельної ділянки разом з розташованими на ній житловим будинком, господарсько - побутовими будівлями, наземними і підземними комунікаціями, багаторічними насадженнями, що знаходяться в м. Херсоні, пров. Котельний б. 24, що підтверджується свідоцтвом про право на спадщину за заповітом від 13.08.2005 р., реєстраційний номер 1-3226.
На підставі договору купівлі - продажу від 17.04.2006 р., укладеного між ОСОБА_6 та ОСОБА_4, позивач набула права власності на інші 36/100 частин жилого будинку з надвірними будівлями і спорудами під номером 24, що знаходиться у м. Херсоні по пров. Котельний.
Рішенням Суворовського районного суду м. Херсона від 25.02.2009 р. у справі № 2-308/09, яке залишено без змін ухвалою апеляційного суду Херсонської області від 12.05.2009 р., визнано за ОСОБА_4 право власності на земельну ділянку, площею 6,7 кв. м., що є необхідною для обслуговування 36/100 частин житлового будинку № 24 по пров. Котельному в м. Херсоні, придбаних у ОСОБА_6 за договором купівлі-продажу від 17.04.2006 р. Встановлено постійний безоплатний земельний сервітут на право ОСОБА_4 користування земельною ділянкою площею 3 кв. м., яка розташована впродовж стіни житлового будинку під літ. "А" L 7,0 м., і належить на праві власності ОСОБА_6 відповідно до державного акту від 26.10.04 р., а саме на право проходу та встановлення будівельних риштувань та складання матеріалів під час ремонту житлового будинку під літ. "А" за адресою: м. Херсон, пров. Котельний, 24 в м. Херсоні.
28.09.2017 р. гр. ОСОБА_7, діючи від імені ОСОБА_4, звернулася до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області з заявою, в якій повідомила, що ОСОБА_4 є власником житлового будинку по пров. Котельному, 24 у м. Херсоні, і відповідно до рішення Суворовського районного суду м. Херсона від 25.02.2009 р. за нею визнано право власності на земельну ділянку площею 6,7 кв. м., яка необхідна для обслуговування частини будинку. проте, на теперішній час ОСОБА_4 позбавлена можливості зареєструвати право власності на спірну земельну ділянку, оскільки вона знаходиться у межах вже приватизованої земельної ділянки, кадастровий номер 6510136900:21:001:0089, власником якої є ОСОБА_6, у зв'язку з чим просить ГУ Держгеокадастру у Херсонській області "вирішити наступні питання:
- чи існує факт невідповідності між відомостями Державного земельного кадастру щодо межі земельної ділянки (кадастровий номер 6510136900:21:001:0089, яка знаходиться за адресою: м. Херсон, пров. Котельний, 24) та інформації, що міститься в технічній документації на земельну ділянку (кадастровий номер 6510136900:21:001:0089, яка знаходиться за адресою: м. Херсон, пров. Котельний, 24), які були підставою для внесення таких відомостей до ДЗК;
- якщо помилка щодо меж земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:21:001:0089 виникла в процесі внесення відомостей до Державного земельного кадастру, виправити допущену помилку шляхом внесення виправлень до Державного земельного кадастру;
- у разі, якщо існують інші шляхи вирішення вищезазначеного питання, просить надати відповідні роз'яснення з посиланням на норми чинного законодавства України.
Листом - відповіддю від 31.10.2017 р. № К-13582/0-4204/6-17 ГУ Держгеокадастру у Херсонській області повідомило представника позивача про те, що межі земельної ділянки 6510136900:21:001:0089 відповідають технічній документації із землеустрою та державному акту на право власності на земельну ділянку ОСОБА_6 Крім того, зазначена земельна ділянка у 2013 році на підставі договору дарування зареєстрована за ОСОБА_5 Згодом ОСОБА_5 об'єднала земельні ділянки 6510136900:21:001:0089 площею 0,0313 га та 6510136900:21:001:0090 площею 0,1000 га в одну земельну ділянку, кадастровий номер якої 6510136900:01:001:0749 площею 0,1313 за адресою: Херсонська область, м. Херсон, пров. Котельний, 24/26. Земельна ділянка площею 6,7 кв. м., яка передана рішенням суду від 25.02.2009 р. ОСОБА_4, знаходиться в межах приватизованої земельної ділянки ОСОБА_5, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749. Враховуючи наведене, з метою вирішення зазначеного питання позивачу рекомендовано в судовому порядку внести зміни до приватизованої земельної ділянки ОСОБА_5, кадастровий номер якої 6510136900:01:001:0749 у зв'язку з переходом права власності на частину земельної ділянки площею 6,7 кв. м. відповідно до рішення Суворовського райсуду м. Херсона від 25.02.2009 р.
Не погоджуючись з вказаною відповіддю ГУ Держгеокадастру у Херсонській області та вважаючи вказане протиправною бездіяльність ГУ Держгеокадастру у Херсонській області щодо невнесення змін до приватизаційної документації на земельну ділянку 6510136900:01:001:0749, власником якої є ОСОБА_5, а також щодо невнесення на підставі рішення Суворовського районного суду від 25.02.2009 року до Державного земельного кадастру відомостей про право власності ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 6.7 кв. м. по провул. Котельний, 24 в м. Херсоні, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає про наступне.
Згідно з ч.1 ст.181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
За правилом ч.4 ст.79'1 Земельного кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною 1 ст.79'1 Земельного кодексу України визначено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру врегульовані Законом України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 р. № 3613-VI.
Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера. (ст.1 Закону № 3613-VI).
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону № 3613-VI ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, територіальним органом якого, в даному випадку, є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.
Приписами ч. 2 ст. 7 Закону № 3613-VI передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, серед іншого, ведення та адміністрування Державного земельного кадастру; здійснення підготовки земельно-кадастрової документації; внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст; здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні; ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки тощо.
Підстави та основні вимоги щодо внесення відомостей до Державного земельного кадастру визначені статтею 21 Закону № 3613-VI, відповідно до якої відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру:
- на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні;
- на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) - у разі встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за її фактичним використанням відповідно до статті 107 Земельного кодексу України та у разі зміни меж суміжних земельних ділянок їх власниками;
- на підставі технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель - за результатами інвентаризації земель;
- на підставі проектів землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) - у разі виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).
Відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюється право суборенди, сервітуту. (ч. 6 ст. 21 Закону № 3613-VI)
Документація із землеустрою і технічна документація з оцінки земель подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, відповідно до їх повноважень, визначених цим Законом, разом з електронним документом, що містить результати робіт із землеустрою та оцінки земель.
Внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється у строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів з дня отримання відповідних документів, якщо цим Законом не встановлено інший строк для здійснення цих дій.
Відомості вносяться одночасно до документів Державного земельного кадастру у текстовій та графічній формі.
Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється розробником такої документації, якщо інше не встановлено договором на виконання робіт із землеустрою.
Інформація про дату реєстрації заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, вхідний номер, стислий зміст заяви, а також інформація про наслідки її розгляду підлягає оприлюдненню на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до ст. 24 Закону № 3613-VI державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється, зокрема, за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи.
Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону № 3613-VI для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються:
- заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин;
- оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки;
- документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.
Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. (ч. 5 ст. 24 Закону № 3613-VI)
При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер. (ч. 9 ст. 24 Закону № 3613-VI)
Відповідно до ч. 2 ст. 25 Закону № 3613-VI одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки відкривається поземельна книга
Зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.
Для внесення змін до відомостей Поземельної книги щодо цільового призначення земельної ділянки, складу угідь, нормативної грошової оцінки, а також до відомостей про межі земельної ділянки (у разі їх встановлення (відновлення) за фактичним використанням земельної ділянки) заявник подає до органу, який здійснює ведення Поземельної книги:
- заяву за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру;
- оригінали документації із землеустрою, технічної документації з оцінки земель, які згідно з цим Законом є підставою для внесення таких змін (крім випадків зміни виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель, що згідно з цим Законом не потребує розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки);
- документацію із землеустрою, на підставі якої вносяться зміни до відомостей Державного земельного кадастру, у формі електронного документа (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).
Положення вказаних норм законодавства кореспондуються з приписами Постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 року № 835 "Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг", згідно яких державна реєстрація земельної ділянки є адміністративною послугою, яка надається територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про адміністративні послуги" адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов'язків такої особи відповідно до закону.
Адміністративні послуги надаються суб'єктами надання адміністративних послуг безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг. (ч. 1 ст. 9 цього Закону).
Аналіз змісту вказаних норм права дає суду підстави вважати, що процедура внесення відомостей (змін) до Державного земельного кадастру та Поземельної книги передбачає певний алгоритм дій, а саме:
- розроблення землевпорядної документації;
- звернення особи до уповноваженого органу або до центру надання адміністративних послуг з заявою встановленої форми та оригіналом документації із землеустрою;
- внесення уповноваженим органом відомостей (змін) до Державного земельного кадастру та поземельної книги або надання заявнику мотивованої відмови у внесенні таких відомостей (змін).
Натомість, як встановлено судом та підтвердила представник позивача в судовому засіданні, ОСОБА_4 до Головного управління Дергеокадастру з заявою встановленої форми про внесення відомостей (змін) до Державного земельного кадастру та переліком необхідних документів не зверталася.
Також суд критично ставиться до доводів позивача про те, що з заявою встановленої форми та необхідними документами ОСОБА_4 зверталася до центру надання адміністративних послуг, оскільки в матеріалах справи відсутні докази такого звернення, не надані вони також і на вимогу суду у ході розгляду справи.
Отже, враховуючи, що позивачем не було дотримано процедуру звернення до уповноваженого органу з метою отримання адміністративної послуги у вигляді державної реєстрації земельної ділянки, тому, як наслідок, у Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області не виникало обов'язку щодо вчинення відповідних дій.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про відсутність ознак протиправної бездіяльності ГУ Держгеокадастру у Херсонській області невнесення відомостей до Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки площею 6,7 кв. м. по пров. Котельному, буд. 24 у м. Херсоні, право власності на яку набула ОСОБА_4, а тому позовні вимоги у цій частині задоволенню не підлягають.
Щодо вимоги позивача про визнання протиправною бездіяльності ГУ Держгеокадастру у Херсонській області щодо внесення змін до Державного земельного кадастру та Поземельної книги щодо земельної ділянки, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, власником якої є ОСОБА_5, та зобов'язання внести такі зміни, то суд зазначає наступне.
Як встановлено судом, вказана вимога позивача обґрунтована тим, що земельна ділянка площею 6,7 кв. м., право власності на яку згідно рішення Суворовського районного суду м. Херсона від 25.02.2009 р. у справі № 2-308/09 визнано за ОСОБА_4, фактично знаходиться у межах приватизованої земельної ділянки з кадастровим номером 6510136900:01:001:0749, власником якої є ОСОБА_5, у зв'язку з чим позивач позбавлена можливості реалізувати своє право на користування та розпорядження вказаною ділянкою.
При цьому, позивач вважає належним способом поновлення своїх порушених прав зобов'язання ГУ Держгеокадастру у Херсонській області на підставі рішення Суворовського районного суду м. Херсона від 25.02.2009 р. у справі № 2-308/09 внести зміни до Державного земельного кадастру та Поземельної книги щодо земельної ділянки площею 0,1313 га, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, власником якої є ОСОБА_5, шляхом виключення з неї 6,7 кв. м., власниками яких є ОСОБА_4
Проте, суд вважає помилковою вказану позицію позивача з огляду на наступне.
Порядок ведення Державного земельного кадастру затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 р. № 1051 (далі - Порядок № 1051).
Відповідно до п. 66 Порядку № 1051 до Державного земельного кадастру державними кадастровими реєстраторами вносяться відомості (зміни до них), зазначені у пунктах 21-25 цього Порядку, про об'єкти Державного земельного кадастру.
Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.
Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою згідно з додатком 12 замовника документації із землеустрою та оцінки земель або її розробника від імені замовника, якщо це передбачено договором на виконання відповідних робіт (далі - заявник).
Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру без подання заяви здійснюється у випадках: отримання відомостей (змін до них) у порядку інформаційної взаємодії з кадастрами та інформаційними системами; отримання від органів державної влади та органів місцевого самоврядування рішень про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель; зазначених у пункті 119 цього Порядку.
Аналіз змісту вказаних норм Порядку № 1051 дає суду підстави вважати, що внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється за заявою особи, яка є замовником технічної документації на земельну ділянку або безпосередньо розробником цієї технічної документації, за винятком випадків, коли внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється без подання заяви.
Отже, враховуючи, що ОСОБА_4 не є замовником технічної документації на земельну ділянку площею 0,1313 га, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, власником якої є ОСОБА_5, тому вона не може вважатися належним суб'єктом звернення щодо внесення змін до відомостей про вказану земельну ділянку у Державному земельному кадастрі.
Таким чином, позовні вимоги ОСОБА_4 щодо визнання протиправною бездіяльності ГУ Держгеокадастру у Херсонській області щодо невнесення змін до Державного земельного кадастру та Поземельної книги щодо земельної ділянки, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, власником якої є ОСОБА_5, та зобов'язання внести такі зміни, є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
При цьому, суд зазначає, що ОСОБА_4 не позбавлена права на звернення до суду загальної юрисдикції для вирішення спірних правовідносин з ОСОБА_5 щодо внесення змін до приватизованої земельної ділянки, площею 0,1313, кадастровий номер 6510136900:01:001:0749, про що також зазначено відповідачем у листі - відповіді від 31.10.2017 р. № К-13582/0-4204/6-17.
При цьому, суд в межах розгляду даної адміністративної справи вважає за необхідне надати правову оцінку діям відповідача щодо розгляду звернення ОСОБА_7 від імені ОСОБА_4 від 28.09.2017 р. на предмет дотримання ним вимог Закону України " Про звернення громадян", у зв'язку з чим зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про звернення громадян" громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об'єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов'язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення.
Відповідно до статті 3 цього Закону під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.
Заява (клопотання) - звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо.
Звернення, оформлені належним чином і подані у встановленому порядку, підлягають обов'язковому прийняттю та розгляд (стаття 7 Закону).
Згідно зі статтею 15 Закону України "Про звернення громадян" органи державної влади, місцевого самоврядування та їх посадові особи, керівники та посадові особи підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, об'єднань громадян, до повноважень яких належить розгляд заяв (клопотань), зобов'язані об'єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).
Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов'язковому порядку дається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов'язки.
Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз'ясненням порядку оскарження прийнятого рішення.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише, на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на викладене, суд вважає, що Головним управління Держгеокадастру у Херсонській області з урахуванням принципів добросовісності і розсудливості було розглянуто звернення позивача, чим дотримано вимоги Закону України " Про звернення громадян ".
Згідно із частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Як встановлено частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи вищевикладене та оцінюючи наявні у матеріалах справи докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено належними доказами протиправну бездіяльність відповідача, що є підставою для відмови у задоволені позовних вимог.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 139, 159-163 КАС України, суд -
вирішив:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_4 (місце проживання 73000, м. Херсон, пров. Котельний, буд. 24, рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (місце знаходження 73036, м. Херсон, вул. Університетська, буд. 136-А, код ЄДРПОУ 39766281, e-mail Kherson@land.gov.ua), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_3 (75000, АДРЕСА_1, рнокпп НОМЕР_2) та ОСОБА_5 (73000, м. Херсон, пров. Котельний, буд. 26) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції,який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 11 березня 2019 р.
Суддя Дубровна В.А.
кат. 109040000