open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 855/72/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 березня 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Собківа Я.М.,

суддів: Ісаєнко Ю.А., Файдюка В.В.,

за участю секретаря Рагімової Т.О.,

представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за адміністративним позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 в особі уповноваженого представника ОСОБА_4 до Центральної виборчої комісії, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: кандидата на пост Президента України ОСОБА_5, кандидата на пост Президента України ОСОБА_6, кандидата на пост Президента України ОСОБА_7 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Кандидат на пост Президента України ОСОБА_3 в особі уповноваженого представника ОСОБА_4 звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: кандидат на пост Президента України ОСОБА_5, кандидат на пост Президента України ОСОБА_6, кандидат на пост Президента України ОСОБА_7, в якому просила:

- визнати бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо не встановлення у виборчому бюлетені з виборів Президента України 31 березня 2019 року при затвердженні 8 березня 2019 року його форми і тексту порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них, протиправною;

- зобов'язати Центральну виборчу комісію внести зміни до форми виборчого бюлетеня, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 08 березня 2019 року № 512, шляхом проставлення порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Центральна виборча комісія в межах визначених Законом повноважень повинна була встановити таку форму виборчого бюлетеня, яка б забезпечила виборцям рівні умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні, а також сприяла додержанню принципів виборчого процесу. На думку Позивача, затвердження Центральною виборчою комісією форми виборчого бюлетеня із зазначенням у ній порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них, стало б реалізацією принципів верховенства права та об'єктивності, оскільки за приписами частини четвертої статті 72 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» виборчі бюлетені для голосування у день виборів друкуються на однаковому папері за формою та текстом, затвердженими Центральною виборчою комісією, і повинні бути однаковими за розміром, кольором та змістом.

Викладене, на думку Позивача, свідчить про допущення Відповідачем протиправної бездіяльності щодо забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України в частині не встановлення у виборчому бюлетені з виборів Президента України 31 березня 2019 року порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них.

Відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому він просить відмовити в його задоволенні. Свою позицію обґрунтовує тим, що приймаючи постанову від 8 березня 2019 року № 512 Центральна виборча комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а відтак вважає, що будь-якої протиправної бездіяльності щодо не встановлення у виборчому бюлетені з виборів Президента України 31 березня 2019 року під час затвердження його форми і тексту порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них, Центральною виборчою комісією не допущено.

Крім того Відповідач зазначає, що законодавство України про вибори Президента України не встановлює обмежень щодо права бути обраним у зв'язку з тотожністю персональних даних кандидатів на пост Президента України чи щодо кількості кандидатів на пост Президента України, які можуть брати участь у виборах, та не встановлює якихось особливих вимог, пов'язаних з виникненням таких обставин, щодо перебігу виборчого процесу чи реалізації виборчих процедур.

У судовому засіданні представник Позивача позов підтримав з підстав, викладених у позові, підкресливши, що під час виборів всі кандидати є рівними, а тому Центральна виборча комісія у відповідності до статті 103 Конституції України та статті 3 Закону України «Про вибори Президента України» в процесі організації підготовки та проведення виборів Президента України зобов'язана сприяти реалізації і захисту виборчих прав громадян України, вчиняти всі необхідні дії з метою однакового застосування законодавства України про вибори на всій території України.

Представник Відповідача проти задоволення позову заперечував з викладених у відзиві підстав, наголошуючи на необґрунтованості вимог даного позову.

Дослідивши матеріали вказаної справи, заслухавши пояснення учасників процесу, з'ясувавши всі фактичні обставини, які мають значення у справі, оцінивши надані суду докази в їх сукупності, суд встановив.

Верховна Рада України постановою від 26 листопада 2018 року № 2631-VIII призначила чергові вибори Президента України на неділю, 31 березня 2019 року.

Відповідно до постанови Центральної виборчої комісії № 253 від 27 грудня 2018 року оголошено з 31 грудня 2018 року початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.

Зазначена постанова Центральної виборчої комісії № 253 від 27 грудня 2018 року була оприлюднена на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії і вважається загальновідомим правовим актом.

На чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року Центральною виборчою комісією було зареєстровано 44 кандидати на пост Президента України.

Так, зокрема, постановами Центральної виборчої комісії від 25 січня 2019 року № 106 та від 06 лютого 2019 року № 229 кандидатами на пост Президента України на чергових виборах 31 березня 2019 року зареєстровано відповідно ОСОБА_3 та ОСОБА_5, які є народними депутатами.

Зважаючи на вказані обставини, уповноваженим представником кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 ОСОБА_4. 05 березня 2019 року було надіслано звернення до Центральної виборчої комісії з проханням з метою недопущення порушення виборчих прав громадян, окремих кандидатів на пост Президента України, а також забезпечення дійсного волевиявлення виборців на засіданні Комісії розглянути питання щодо встановлення у виборчому бюлетені для голосування порядкових номерів.

Центральною виборчою комісією 8 березня 2019 року прийнято постанову № 512 «Про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року для голосування в день виборів та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування», якою затверджено форму і текст виборчого бюлетеня з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року для голосування в день виборів (додатки 1, 2) та форму виборчого бюлетеня з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року для повторного голосування (додатки 3, 4).

До виборчого бюлетеня з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року для голосування в день виборів включено 39 кандидатів на пост Президента України.

Оскільки, затверджені вказаною постановою Центральної виборчої комісії форми виборчих бюлетенів з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року для голосування в день виборів та для повторного голосування не містять нумерації в графах бюлетеня, в яких міститься інформація про кандидатів на пост Президента України та місце голосування за них, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Даючи правову оцінку обставинам даної справи, колегія суддів виходить з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Законами України «Про вибори Президента України» від 05.03.1999 року № 474-XIV, «Про Центральну виборчу комісію» від 30.06.2004 року № 1932-IV.

У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Статтею 69 Конституції України визначено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Згідно зі статтею 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування; виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 26 лютого 1998 року №1-рп/98 сформував правову позицію, відповідно до якої за змістом статей 38, 70, 71, 76, 141 Конституції України сутністю виборчого права є право громадян України вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Це право є загальним, рівним і прямим. Основоположні принципи загального, рівного і прямого виборчого права, вільне і таємне волевиявлення громадян України на виборах народних депутатів України становлять конституційну основу правового регулювання виборчого процесу.

Приписами ч. 3 ст. 21 Загальної декларації прав людини 1948 року встановлено, що воля народу повинна бути основою влади уряду; ця воля повинна виявлятися у періодичних і нефальсифікованих виборах, які повинні проводитись при загальному і рівному виборчому праві шляхом таємного голосування або ж через інші рівнозначні форми, що забезпечують свободу голосування.

Статтею 3 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено позитивне зобов'язання держави щодо проведення вільних виборів з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.

У Документі Копенгагенської наради Конференції з людського виміру НБСЄ від 29 червня 1990 року саме вільні вибори віднесені його учасниками до «числа елементів справедливості, що істотно необхідні для повного вираження гідності, властивої людській особистості, та рівних і невід'ємних прав усіх людей», а волевиявлення людей на вільних, чесних, періодичних непідроблених виборах визнається основою легітимності влади.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, в порядку та в межах, встановлених законами України.

Частиною 2 статті 2 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» встановлено, що Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

Вказаним Законом до повноважень Комісії віднесено також забезпечення організації підготовки та проведення виборів і референдумів в Україні, забезпечення реалізації та захисту конституційних виборчих прав громадян України, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України.

Крім цього, Комісія в межах повноважень, визначених Законом України «Про Центральну виборчу комісію» забезпечує дотримання передбачених Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.

Спеціальним законом в Україні, який регламентує порядок проведення виборів Президента України, у тому числі порядок і умови висування та реєстрації кандидатів на пост Президента України, є Закон України «Про вибори Президента України» від 05.03.1999 року № 474-XIV (далі - Закон № 474-XIV), який регулює спірні правовідносини.

Статтею 3 Закону України «Про вибори Президента України» гарантовано рівність прав і умов участі у виборчому процесі, а також закріплено, що усі кандидати на пост Президента України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.

Положеннями частин 1, 2 статті 6 Закону України «Про вибори Президента України» визначено, що вибори Президента України є вільними. Виборцям забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.

Застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.

Таким чином, Центральна виборча комісія в процесі організації підготовки та проведення виборів Президента України зобов'язана сприяти реалізації і захисту виборчих прав громадян України, вчинити всі необхідні дії з метою забезпечення дійсного волевиявлення виборців при голосуванні.

Статтею 18 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» визначені повноваження Комісії щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України.

Так, до повноважень Центральної виборчої комісії щодо організації і проведення виборів Президента України віднесено, зокрема, забезпечення виготовлення виборчих бюлетенів.

Згідно з п. 12 ч. 2 ст. 25 Закону України «Про вибори Президента України», Центральна виборча комісія, крім повноважень, визначених Законом України "Про Центральну виборчу комісію" затверджує форму, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування, забезпечує централізоване виготовлення виборчих бюлетенів установленого зразка, забезпечує їх облік і передає їх окружним виборчим комісіям.

Згідно з частинами першою - шостою статті 71 Закону України «Про вибори Президента України», форма, колір і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України, а також форма виборчого бюлетеня для повторного голосування затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за двадцять два дні до дня виборів. Текст виборчого бюлетеня для повторного голосування затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за десять днів до дня повторного голосування. Ступені захисту виборчого бюлетеня встановлюються Центральною виборчою комісією.

Виборчі бюлетені є документами суворої звітності.

Виборчий бюлетень повинен містити назву та дату проведення виборів (бюлетень для повторного голосування - дату повторного голосування), номер територіального виборчого округу або позначення, що він є закордонним, номер виборчої дільниці, а також позначене місце для печатки дільничної виборчої комісії.

До виборчого бюлетеня для голосування в день виборів вносяться відомості в алфавітному порядку за прізвищами зареєстрованих кандидатів на пост Президента України із зазначенням прізвищ, імен, по батькові, року народження, місця проживання, місця роботи (занять), посади, партійності кандидата, суб'єкта висунення кандидата. Ліворуч напроти відомостей про кожного кандидата розташовується порожній квадрат.

Виборчий бюлетень повинен містити роз'яснення щодо порядку його заповнення виборцем під час голосування.

Виборчий бюлетень має контрольний талон, відокремлений лінією відриву. Контрольний талон повинен містити назву та дату виборів (дату повторного голосування), номер територіального виборчого округу або позначення, що він є закордонним, номер виборчої дільниці, а також позначені місця для номера, за яким виборця внесено до списку виборців на дільниці, підпису виборця, який отримує виборчий бюлетень, прізвища, ініціалів та підпису члена дільничної виборчої комісії, який видаватиме виборчий бюлетень.

Нормами ч.ч. 1, 4 ст. 72 Закону України «Про вибори Президента України» визначено, що Центральна виборча комісія забезпечує виготовлення в централізованому порядку виборчих бюлетенів для голосування в день виборів державними поліграфічними підприємствами не пізніш як за сім днів до дня виборів на підставі угод, укладених нею з цими підприємствами.

Виборчі бюлетені для голосування у день виборів чи в день повторного голосування відповідно друкуються на однаковому папері за формою та текстом, затвердженими Центральною виборчою комісією, і повинні бути однаковими за розміром, кольором та змістом.

Згідно з ч. 5 ст. 72 Закону України «Про вибори Президента України» виборчий бюлетень друкується державною мовою на одному аркуші з текстовою частиною лише з одного боку.

Системний аналіз вказаних положень виборчого законодавства дає підстави суду дійти висновку, що законодавець делегував Центральній виборчій комісії повноваження встановлювати форму, а також затверджувати текст виборчих бюлетенів з виборів Президента України, однак визначив чіткий (конкретний) перелік відомостей, які повинен містити текст виборчого бюлетеня, не встановивши при цьому вимог про зазначення щодо кандидатів на пост Президента України порядкових номерів.

При цьому, як звернув увагу представник відповідача, приміром Закон України «Про місцеві вибори» (частина сьома статті 74) містить вказівку про зазначення у виборчому бюлетені для голосування в єдиному одномандатному, одномандатному виборчому окрузі порядкових номерів, під якими в алфавітному порядку включені до бюлетеня зареєстровані у цьому виборчому окрузі кандидати (у депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови, старости). Між порядковим номером та прізвищем кожного кандидата розміщується порожній квадрат. Також Закон України «Про місцеві вибори» передбачає, що назви місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані відповідною територіальною виборчою комісією в багатомандатному виборчому окрузі, розміщуються у виборчому бюлетені в порядку черговості, визначеної шляхом жеребкування. У виборчому бюлетені для голосування в територіальному виборчому окрузі зазначаються порядковий номер, великими літерами повна назва відповідної місцевої організації партії, далі маленькими літерами в дужках - прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) першого кандидата в списку кандидатів, далі через тире - великими літерами прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) кандидата у депутати, закріпленого за відповідним територіальним виборчим округом. Між порядковим номером та зазначеними відомостями розміщується порожній квадрат. Якщо місцева організація партії не закріпила за відповідним територіальним виборчим округом кандидата у депутати або якщо реєстрацію кандидата у депутати від місцевої організації партії у відповідному територіальному виборчому окрузі скасовано відповідно до цього Закону, у виборчому бюлетені зазначаються лише порядковий номер, повна назва відповідної місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) першого кандидата у списку.

Крім цього, Закон України «Про вибори народних депутатів України» (частина 4 статті 80) встановлює необхідність зазначення у виборчому бюлетені для голосування у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі визначеного жеребкуванням номеру кожної партії, повної назви відповідної партії, прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності) перших п'яти зареєстрованих кандидатів у депутати, включених до виборчого списку партії. Між номером кожної партії та назвою цієї партії розміщується порожній квадрат. Однак у виборчому бюлетені для голосування в одномандатному виборчому окрузі прізвища, власні імена (усі власні імена) та по батькові (за наявності) зареєстрованих у цьому окрузі кандидатів у депутати зазначаються в алфавітному порядку. Вимог про нумерацію кандидатів у народні депутати України зазначений Закон не містить.

Таким чином, підстави для зазначення в графах бюлетеня з виборів Президента України, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них, порядкових номерів як елемента тексту такого бюлетеня - відсутні.

Стосовно зазначення нумерації в графах бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них, як елемента форми такого бюлетеня, суд погоджується з доводами відповідача про відсутність підстав для вчинення таких дій.

Так, встановлення форми виборчого бюлетеня з виборів Президента України законодавством повністю віднесено до дискреційних повноважень Центральної виборчої комісії.

Згідно з ч. 16 ст. 10 Регламенту Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою Комісії від 26 квітня 2005 року № 72 (далі - Регламент), однією із організаційних форм діяльності Комісії є наради, які проводяться у приміщені Комісії з метою попереднього розгляду та обговорення питань для включення до порядку денного Комісії без ухвалення рішень з таких питань. У нарадах беруть участь не менше двох третин передбаченого Законом України «Про Центральну виборчу комісію» складу Комісії та, у разі потреби, працівники Секретаріату, патронатної служби Комісії, Служби розпорядника Реєстру. На запрошення або з дозволу Комісії, а також у випадках, визначених законами України, на нараді можуть бути присутніми інші особи.

6 березня 2019 року в приміщенні Центральної виборчої комісії було проведено нараду членів Центральної виборчої комісії за участі низки уповноважених представників кандидатів на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, у тому числі уповноваженого представника кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 - ОСОБА_4

Предметом обговорення на вказаній нараді були порушені ОСОБА_4 питання щодо встановлення у виборчому бюлетені для голосування порядкових номерів кандидатів на пост Президента України.

Як вбачається з копії стенограми наради Комісії від 8 березня 2019 року, висловлені під час наради позиції уповноважених представників кандидатів на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року різнилися між собою: одні вказували на необхідність включення до виборчих бюлетенів нумерації, інші зазначали про категоричну незгоду.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», ч. 2 ст. 10 Регламенту, основною організаційною формою діяльності Комісії є її засідання. На засіданні Комісії може бути розглянуто будь-яке питання, яке відповідно до цього та інших законів України належить до повноважень Комісії. Порядок ведення засідань Комісії та розгляду на засіданнях Комісії питань визначено статтею 11 вказаного Закону та статтями 15, 16 Регламенту. Зокрема, розгляд питання на засіданні Комісії може включати внесення пропозицій членами Комісії, їх обговорення та голосування за них.

В ході розгляду на засіданні Центральної виборчої комісії 8 березня 2019 року питання про форму, колір і текст виборчого бюлетеня з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року для голосування в день виборів та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування, за результатами якого було ухвалено постанову № 512, на голосування членів Центральної виборчої комісії була поставлена пропозиція члена Комісії ОСОБА_10 про зазначення номеру рядка з інформацією про кандидатів на пост Президента України зліва перед кожним порожнім квадратом послідовно з 1 по 39 відповідно до кількості рядків з такою інформацією.

Проте, вказана пропозиція підтримана лише 5 членами Комісії, а отже вважається не прийнятою, що підтверджується витягами з протоколу та стенограми засідання Комісії від 8 березня 2019 року.

Таким чином, з метою обґрунтованого вирішення питання щодо встановлення форми і тексту виборчого бюлетеня з чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року ухваленню Комісією відповідного рішення передував ряд заходів (дій), спрямованих на детальне вивчення питання нумерації граф бюлетеня, що полягали, серед іншого, у з'ясуванні думки як зацікавлених сторін так і безпосередньо членів Центральної виборчої комісії, які з урахуванням дискреції є суб'єктами прийняття відповідного рішення.

Як вбачається з матеріалів справи, на підтвердження своїх доводів щодо необхідності зазначення у графах бюлетеня порядкових номерів позивач посилається на постанову Центральної виборчої комісії від 15 грудня 2009 року № 492 «Про форму і текст виборчого бюлетеня для голосування в день виборів Президента України 17 січня 2010 року та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування», яка містила відповідну нумерацію та постанову Вищого адміністративного суду України від 22 грудня 2009 року, якою підтверджено правомірність вказаної постанови Комісії.

У зв'язку з цим, суд звертає увагу на те, що стаття 71 Закону України «Про вибори Президента України», яка зазначає вимоги до виборчого бюлетеня у березні 2014 року, була викладена в іншій редакції, яка не передбачає зазначення порядкових номерів відповідних граф бюлетеня.

Так, згідно положень статті 71 Закону України «Про вибори Президента України» у аналогічній теперішній редакції Центральна виборча комісія затверджувала форму, колір і текст виборчого бюлетеня з позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року для голосування в день виборів та форму виборчого бюлетеня для повторного голосування лише постановою від 2 травня 2014 року № 462.

При цьому, затверджений постановою Комісії від 2 травня 2014 року № 462 бюлетень нумерації рядків з інформацією про кандидатів на пост Президента України на позачергових виборах Президента України 25 травня 2014 року не містив.

В свою чергу, на вказаних виборах до виборчого бюлетеня було включено 21 кандидата на пост Президента України, у тому числі кандидата на пост Президента України ОСОБА_3

Незгоди з відсутністю нумерації граф виборчого бюлетеня на позачергових виборах Президента України 25 травня 2014 року кандидати на пост Президента України на згаданих виборах не висловлювали, рішення Комісії у зв'язку з такими обставинами не оскаржували.

Крім цього, згідно з правовою позицією, викладеною Верховним Судом у рішенні від 9 лютого 2019 року у справі №855/21/19 (адміністративне провадження №А/9901/13/19) однакове застосування законодавства про вибори, забезпечення сталої практики, єдність правових позицій при прийнятті рішень з аналогічних питань є правовою першоосновою діяльності Центральної виборчої комісії.

Стосовно посилань позивача на те, що відсутність нумерації граф бюлетеня не дозволить виборцям зробити вільний та усвідомлений вибір, призведе до помилкового розуміння виборцями зробленого ними вибору, порушить принцип рівності, спотворить результати волевиявлення, суд зазначає, що викладені обставини є припущенням та не підтверджуються жодними доказами чи нормами чинного законодавства України.

Законом України «Про вибори Президента України» чітко визначено обсяг та джерела отримання виборцями інформації про кандидатів на пост Президента України з метою реалізації усвідомленого та поінформованого вибору. Водночас, відповідні відомості про кандидатів на пост Президента України не обмежуються прізвищем, іменем, по батькові та місцем роботи, а є більш повними та конкретними.

Зокрема, до виборчого бюлетеня для голосування в день виборів вносяться відомості в алфавітному порядку за прізвищами зареєстрованих кандидатів на пост Президента України із зазначенням прізвищ, імен, по батькові, року народження, місця проживання, місця роботи (занять), посади, партійності кандидата, суб'єкта висунення кандидата.

Суд звертає увагу на те, що протиправна бездіяльність суб'єкта владних повноважень - це зовнішня форма поведінки (діяння) цього органу, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих і обов'язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб'єкта владних повноважень, були об'єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Водночас, законодавство України про вибори Президента України не встановлює вимог щодо необхідності зазначення у виборчому бюлетені номеру рядка з інформацією про кандидатів на пост Президента України.

Відтак, наявність будь-якої протиправної бездіяльності Центральної виборчої комісії щодо не встановлення у виборчому бюлетені з виборів Президента України 31 березня 2019 року при затвердженні 8 березня 2019 року його форми і тексту порядкових номерів відповідних граф бюлетеня, в яких міститься інформація про персональні дані кандидатів на пост Президента України та місце для голосування за них, судом не встановлена та матеріалами даної справи не підтверджена.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи принцип змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів, а також, у доведенні перед судом їх переконливості, суд зазначає, що обов'язок доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності відповідачем не звільняє позивача від обов'язку доказування протилежного.

Разом з цим, позивачем не надано належних та допустимих доказів, які б свідчили про протиправні дії суб'єкта владних повноважень або протиправність прийнятих ним рішень. Не встановлено судом відповідних обставин і в ході розгляду даної справи.

Таким чином, враховуючи зазначені обставини та докази у їх сукупності, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення вимог даного адміністративного позову.

На підставі викладеного, керуючись Конституцією України, Законом України "Про вибори Президента України", ст. ст. 2, 4, 5, 194, 241, 246, 250, 268, 269, 271, 272, 277, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову кандидата на пост Президента України ОСОБА_3 в особі уповноваженого представника ОСОБА_4 до Центральної виборчої комісії, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні позивача: кандидата на пост Президента України ОСОБА_5, кандидата на пост Президента України ОСОБА_6, кандидата на пост Президента України ОСОБА_7 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження в порядку частини 1 статті 272 КАС України та може бути оскаржене в апеляційному порядку до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у дводенний строк через Шостий апеляційний адміністративний суд в порядку, встановленому частиною 2 статті 278 КАС України та підпунктом 15.5 пункту 15 Перехідних положень КАС України.

Головуючий суддя: Я.М. Собків

Судді : Ю.А. Ісаєнко

В.В. Файдюк

Головуючий суддя Собків Ярослав Мар'янович

Судді: Файдюк Віталій Васильович

Ісаєнко Юлія Анатоліївна

Джерело: ЄДРСР 80332773
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку