open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 лютого 2019 року

Справа № 280/5541/18 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Артоуз О.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження матеріали адміністративної справи за позовною заявою: ОСОБА_1 (69095, АДРЕСА_1, іпн: НОМЕР_1) до Центрального об’єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (69057, м. Запоріжжя, вул. Гагаріна, 2-б, код ЄДРПОУ 41248629) про зобов’язання вчинити певні дії

ВСТАНОВИВ:

22 грудня 2018 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі – позивач) до Центрального об’єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (далі – відповідач), в якому позивач просить зобов’язати відповідача перерахувати та виплатити позивачу розмір пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 та 2017 роки з 23.08.2018 із урахуванням різниці, що вже була виплачена.

Ухвалою суду від 26.12.2018 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження на 23.01.2019 без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою від 23 січня 2019 року в задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.

У зв’язку з розглядом справи в порядку письмового провадження, відповідно до вимог ч.4 ст.229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що позивач перебуває на обліку в Центральному об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України м. Запоріжжя та отримує пенсію по інвалідності, яку вона в останнє перераховувала у 2013 році із врахуванням стажу та заробітку по 30.06.2013. 23.08.2018 позивачу було перераховано розмір пенсії у зв’язку з переходом на пенсію за віком, розмір пенсії обчислено із застосуванням середньої заробітної плати по Україні в розмірі 3764,40 грн.. а не в розмірі 5377,90 грн. за 2016 – 2017 роки. Крім того, відповідачем враховано страховий стаж лише 1 рік 2 місяці 8 днів, при цьому 2 роки 4 місяці 23 дні знаходження на обліку в центрі зайнятості не враховано. Позивач вважає таку відмову протиправною, просить позовні вимоги задовольнити.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву (вх. №2768 від 22.01.2018), відповідно до якого відповідачем зазначено, що позивач знаходиться на обліку в управлінні з 15.07.2007 та отримувала пенсію по інвалідності, обчислену відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». З 01.01.2015 пенсію позивача перераховано відповідно до її особистої заяви від 24.12.2014. Відповідно до розпорядження №151419 від 29.12.2014 страховий стаж позивача для обчислення пенсії склав 35 років 5 місяців 7 днів (по 30.06.2013). Згідно особистої заяви позивача від 23.08.2018 про переведення пенсії по інвалідності на пенсію за віком відповідачем проведено перерахунок пенсії з 23.08.2018 за нормами Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Відповідно до ч.3 ст. 45 вказаного Закону переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, державних органами Пенсійного фонду. Після попереднього перерахунку пенсії з 01.01.2015 на момент проведення відповідачем перерахунку пенсії позивача з 23.08.2018 у відповідності до записів трудової книжки та індивідуальних відомостей про застраховану особу страховий стаж склав 38 років 11 місяців 8 днів, з них фактично відпрацьовано після останнього перерахунку 1 рік 2 місяці 8 днів, а 2 роки 4 місяці 23 дні позивач перебувала на обліку в центрі зайнятості та отримувала допомогу по безробіттю. Таким чином, позивач не має законних підстав для застосування показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016-2017 роки, оскільки з моменту останнього перерахунку пенсії, позивач не набула 24 місяці страхового стажу, а лише 14 місяців 8 днів. Таким чином, просить відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного законодавства, суд дійшов наступного висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1) з 15.03.2007 перебуває на обліку в органах Пенсійного фонду та отримувала пенсію по інвалідності.

24.12.2014 позивач звернувся до відповідача про перерахунок пенсії. Відповідно до розпорядження №151419 від 29.12.2014 перераховано пенсію, страховий стаж позивача для обчислення пенсії склав 35 років 5 місяців 7 днів.

23.08.2018 позивач звернувся до відповідача із заявою про переведення з пенсії по інвалідності на пенсію за віком. У зв’язку з чим відповідно до розпорядження з розрахунком стажу та заробітної плати з 23.08.2018 позивачу здійснено перерахунок пенсії. Загальний стаж складає 38 років 11 місяців 8 днів.

Відповідно до записів в трудовій книжці серія БТ-І №1461873 судом встановлено, що 26.04.2011 (запис №13) позивач прийнята на посаду інженера-технолога 3 категорії термічної групи випробувальної лабораторії металоведення в центральній лабораторії ВАТ «Запорізький металургійний комбінат «Запоріжсталь» за строковим трудовим договором. 14.05.2013 (запис №14) у зв’язку зі змінами в штатному розписі призначена інженером-технологом відділу з холодного прокату технічного управління за строковим договором. 04.08.2014 (запис №15) звільнена у зв’язку зі мінами в організації виробництва та праці. З 15.09.2014 (запис №16) розпочато допомогу по безробіттю відповідно до статті 23 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття». 30.08.2015 (запис №17) припинено виплату допомоги по безробіттю. 24.10.2016 (запис №18) розпочато виплату допомоги по безробіттю відповідно до ст. 22 п.3 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття». 14.08.2018 (запис №20) припинено виплату допомоги по безробіттю.

Листом від 09.11.2018 за №3256/07 Центральним об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України м. Запоріжжя надано на адвокатський запит інформацію щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1. Відповідно до інформації, викладено у вказаному листі, встановлено, що 23.08.2018 відповідно до поданої заяви проведено перерахунок та переведення на пенсію за віком згідно Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Розмір пенсії склав 3973,30 грн, де 3857,54 грн. – розмір пенсії за віком (9912,23 грн. (заробітна плата) х 0,38917 (коефіцієнт страхового стажу)); 116,16 доплата за поднанормативний стаж (8 років) (1452 грн. (прожитковий мінімуму) х 2%). Пенсія обчислена при страховому стажі 38 рік 11 місяці 08 днів (стаж враховано по 28.02.2018; коефіцієнт страхового стажу – 0,38917) та із заробітної плати 9912,23 (середня заробітна плата за 2016 рік – 3764,30 грн. х 2,63315 – індивідуальний коефіцієнт заробітної плати), визначеної за період з 01.07.2000 по 30.06.2013 (156 місяців). У зв’язку з тим, що після призначення пенсії позивачем фактично відпрацьовано лише 01 рік 02 місяці 08 днів та знаходився на обліку в центрі зайнятості 02 роки 04 місяці 23 дні, тому провести перерахунок пенсії з урахуванням норми абзацу 2 пункту 3 статті 45 Закону не має законних підстав.

Вказані обставини і слугували підставою для звернення позивача до суду із цим позовом.

При вирішені спору суд виходить з того, що спірні правовідносини врегульовані Конституцією України та Законом України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-ІV).

Відповідно до вимог частини 1 статті 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Законом № 1058-ІV визначено принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також врегульовано порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Згідно з вимогами частини 1 статті 9 Закону № 1058-ІV за рахунок коштів ПФУ в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв'язку з втратою годувальника.

Разом з тим, відповідно до частини першої статті 10 цього ж Закону, особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.

Частиною 3 статті 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" визначено, що переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.

При переведенні з одного виду пенсії на інший за бажанням особи може враховуватися заробітна плата (дохід) за періоди страхового стажу, зазначені в статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) попереднього виду пенсії.

Тобто, вказаними нормами регламентовано порядок переведення з одного виду пенсії, призначеного саме за цим Законом, на інший.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач звернувся до відповідача із заявою про переведення на пенсію за віком 23.08.2018.

Частиною 4 ст. 42 Закону № 1058-ІV передбачено, що за бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того, скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку) пенсії, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону №1058-ІV, заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп - заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Тимчасово, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року, заробітна плата (дохід) для призначення пенсії визначається із середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 та 2017 роки.

Аналіз наведених норм чинного законодавства дає підстави для висновку, що під час переведення особи з одного виду пенсії на інший у 2018 році розмір пенсії визначається виходячи з середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, обчисленої як середній показник за 2016-2017 роки.

Як слідує із відповіді відповідача, останній посилається на те, що у позивача відсутній необхідний страховий страж в розмірі 24 місяці після перерахунку пенсії по інвалідності, а тому відсутні підстави для перерахунку пенсії

Проте такі посилання відповідача є необґрунтованими, оскільки у своєму відзиві Пенсійний фонд зазначає, що стаж позивача враховано лише 1 рік 02 місяці 08 днів, при цьому строк перебування на обліку в центрі зайнятості, а саме: 2 роки 04 місяці 23 дні, не враховано.

Суд зазначає, що орган Пенсійного фонду України, як державний орган, що реалізує право громадян на пенсійне забезпечення, їх посадові та службові особи, зобов'язані неухильно дотримуватись чинного законодавства при призначенні і виплаті пенсій, вживати заходи щодо попередження порушення прав громадян, надавати допомогу громадянам у витребуванні та оформленні необхідних для призначення пенсії документів.

Таким чином, в даному випадку відповідач мав керуватися положеннями частини другої статті 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», якою передбачено, що тимчасово, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року, заробітна плата (дохід) для призначення пенсії визначається із середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 та 2017 роки.

Згідно із статтею 21 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105 (далі – Закон № 1105) страховий стаж – період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено нею та роботодавцем або тільки нею страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок, крім випадків, передбачених абзацом другим цієї частини.

Період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, отримання виплат за окремими видами соціального страхування, крім пенсій усіх видів (за винятком пенсії по інвалідності), включається до страхового стажу як період, за який сплачено страхові внески, виходячи з розміру мінімального страхового внеску.

Страховий стаж обчислюється за даними персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а за періоди до його запровадження – у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.

До страхового стажу прирівнюється трудовий стаж, набутий працівником за час роботи на умовах трудового договору (контракту) до набрання чинності Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», а також періоди, починаючи з 1 січня 2016 року, протягом яких особа не підлягала страхуванню за цим Законом, але нею або роботодавцем за неї сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування відповідно до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Враховуючи зазначене, до страхового стажу за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності необхідно враховувати період отримання допомоги по безробіттю за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням на випадок безробіття, відповідно до абзацу другого частини першої статті 21 Закону № 1105.

У свою чергу, документальним підтвердженням даних, на підставі яких у даному випадку здійснюється обчислення страхового стажу – є записи в трудовій книжці працівника про призначення допомоги по безробіттю та її припинення або довідка центру зайнятості про періоди виплати допомоги по безробіттю.

Статтею 24 Закону 1058 передбачено, що період, протягом якого особа, яка підлягала загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню на випадок безробіття, отримувала допомогу по безробіттю (крім одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності) та матеріальну допомогу у період професійної підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації, включається до страхового стажу.

Таким чином, відповідач безпідставно не зарахував до страхового стажу ри перерахунку пенсії період перебування позивача на обліку в центрі зайнятості, записи про які містяться в трудовій книжці.

В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з'ясування всіх обставин у справі. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, а також враховуючи те, що після перерахунку пенсії по інвалідності, позивач продовжував працювати на набув необхідний стаж, який проігноровано відповідачем, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають задоволенню.

У зв’язку з повним задоволенням позову, понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 704,80 грн. (квитанція №TS209061 від 04.12.2018) відповідно до положень ст. 139 КАС України підлягають стягненню на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 8-10, 14, 90, 139, 143, 241-246, 250 КАС України, суд –

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (69095, АДРЕСА_1, іпн: НОМЕР_1) до Центрального об’єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (69057, м. Запоріжжя, вул. Гагаріна, 2-б, код ЄДРПОУ 41248629) про зобов’язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.

Зобов’язати Центральне об’єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя перерахувати та виплатити ОСОБА_1 розмір пенсії за віком із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016-2017 роки з 23.08.2018 із врахуванням сплачених сум.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (69095, АДРЕСА_1, іпн: НОМЕР_1) судовий збір у розмірі 704 (сімсот чотири) гривні 80 копійок за рахунок бюджетних асигнувань Центрального об’єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (69057, м. Запоріжжя, вул. Гагаріна, 2-б, код ЄДРПОУ 41248629).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду – якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду – протягом п’ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 25.02.2019.

Суддя О.О.Артоуз

Джерело: ЄДРСР 80229383
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку