open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 200/11408/18-а
Моніторити
Постанова /17.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.04.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /11.02.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.01.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 200/11408/18-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /17.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /16.06.2020/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /29.07.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Постанова /11.06.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /23.04.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.04.2019/ Перший апеляційний адміністративний суд Рішення /11.02.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.01.2019/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.11.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.10.2018/ Донецький окружний адміністративний суд Донецький окружний адміністративний суд

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 лютого 2019 р. Справа№200/11408/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тарасенка І.М.,

при секретарі судового засідання: Ковальовій А.В.,

за участю:

представника позивача: ОСОБА_1,

представника відповідача 1: ОСОБА_2,

представника відповідача 2: ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» в особі структурної одиниці публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» «Слов’янська теплова електрична станція» до Державної екологічної інспекції України; Державної екологічної інспекції у Донецькій області про визнання протиправним та скасування припису Державної екологічної інспекції України та зобов’язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство «Донбасенерго» в особі структурної одиниці публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» «Слов’янська теплова електрична станція» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Державної екологічної інспекції України; Державної екологічної інспекції у Донецькій області про визнання протиправним та скасування припису Державної екологічної інспекції України та зобов’язання вчинити певні дії. В обґрунтування позову позивач зазначив, що на підставі ОСОБА_4 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів СО ПАТ «Донбасенерго» «Слов’янська ТЕС» № 0005 від 05.10.2018 року, ОСОБА_4 екологічною інспекцією України було складено припис № 2/5-1 від 11.10.2018 року.

СО ПАТ «Донбасенерго» Слов’янська ТЕС вважає, що висновки до яких дійшов орган контролю в ОСОБА_4 перевірки від 05.10.2018 року № 0005, є помилковими та безпідставними, а складений на підставі цього акту припис № 0005 від 05.10.2018 року протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Просить визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції № 2/5-1 від 11.01.2018 року та заборонити ОСОБА_4 екологічній інспекції у Донецькій області здійснювати контроль за виконанням припису № 2/5-1 від 11.10.2018 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09 листопада 2018 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2018 року вирішено питання щодо розгляду справи за правилами загального позовного провадження та розпочато підготовче провадження.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 05 лютого 2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві та просив позов задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідачів у судовому засіданні позов не визнали та заперечували щодо його задоволення.

Представник Державної екологічної інспекції України надав письмовий відзив на позовну заяву, в якому, крім іншого зазначив, що позивач використовує ту сировину, яка не передбачена дозволом на викиди від 18.01.2018 року № НОМЕР_1, чим порушив пп. 2.3 п. 2 умов дозволу та вимоги передбачені ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Крім того у вищевказаному відзиві було вказано те, що відповідно до листа ОСОБА_5 екології та природних ресурсів України від 03.10.2018 року № 5/1-7/10497-18 ПАТ «Донбасенерго» не отримували дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами ПАТ «Донбасенерго» при використанні нафтового коксу для спільного спалювання з вугіллям. Таким чином, представник Державної екологічної інспекції України вважає, що спірний припис прийнято в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а тому підстав для визнання протиправним та скасування припису Держекоінспекції – відсутні.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази наявні у матеріалах справи дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову частково з огляду на наступне.

У ході судового розгляду встановлено, що на підставі наказу Державної екологічної інспекції України від 01.10.2018 року № 184 посадовими особами органу державного нагляду (контролю) у період з 03.10.2018 року по 05.10.2018 року з метою перевірки тверджень, викладених у зверненні гр. ОСОБА_6 від 17.09.2018 року, була проведена позапланова перевірки структурної одиниці ПАТ «Донбасенерго» Слов’янська ТЕС.

За результатами перевірки посадовими особами складено ОСОБА_4 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 05.10.2018 року № НОМЕР_2 ПАТ «Донбасенерго» Слов’янська ТЕС, у висновках якого зазначено порушення вимог законодавства, виявлених під час заходу державного нагляду (контролю).

Акт перевірки, яким визначені порушення пп. 4 п. 4 ст. 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», а саме: слов’янська ТЕС здійснила випробування топкового процесу в період з 09.09.2018 року по 30.09.2018 року на стаціонарному джерелі викиду № 5 (енергоблок № 7 (корпус А, корпус Б)) без дотримання оцінки впливу на довкілля на використання нового виду палива (нафтового коксу не кальцинованого (США)), та використано 21841т.; порушено умови дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 18.01.2018 року № 1414170300-64, п. 2.3, стаття 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», а саме використання палива (нафтовий кокс, некальцинований (США)), не передбаченого технічними нормативами та умовами дозволу на викиди в період з 09.09.2018 року по 30.09.2018 року, підписаний Директором СО «Донбасенерго» Слов’янська ТЕС із зауваженнями.

На підставі вказаного ОСОБА_4 екологічною інспекцією України на адресу СО ПАТ «Донбасенерго» Слов’янська ТЕС направлено припис № 2/5-1 від 11.10.2018 року.

Вищевказаним приписом позивача було зобов’язано: протягом 10 днів після отримання припису розробити план організаційно – технічних заходів з усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства; копію наказу та плану заходів направити на адресу Державної екологічної інспекції України та Державної екологічної інспекції у Донецькій області. З 15 жовтня 2018 року і постійно виконувати умови пп. 2.3 п. 2 розділу 3 Дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 18.01.2018 року № 1414170300-64 – суб’єкт господарювання повинен забезпечити, щоб паливо та сировина, що використовується у виробничих процесах, відповідала технічним умовам (погодженим у встановленому законодавством порядку), державним стандартам, санітарним нормам та регламентам технологічних процесів. Використовувати тільки ту сировину, що закладена технічним регламентом, сировинною базою та має висновки державної санітарно – епідеміологічної експертизи. До 15 грудня 2018 року отримати висновок з оцінки впливу на довкілля планової діяльності з використанням (спалюванням) нового виду палива (паливної суміші антрациту з нафтовим коксом) та утворення нового виду небезпечних відходів. Контроль за виконанням приписів покладено на ОСОБА_4 екологічну інспекцію у Донецькій області.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року № 877-V (надалі – Закон №877-V).

Так, за приписами статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) – діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі – органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) – планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (стаття 1 Закону № 877-V).

Перелік підстав позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) передбачений статтею 6 Закону № 877-V, при цьому, під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону. Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва – двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно із частиною восьмою статті 7 Закону № 877-V припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Аналіз наведених норм свідчить, що відповідач наділений повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) на відповідність дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, та у разі виявлення порушення вимог законодавства, видавати приписи щодо усунення порушень вимог законодавства.

ПАТ «Донбасенерго» не оскаржується порядок та підстави проведення перевірки. Позивач не згодний з приписом Державної екологічної інспекції України від 11.10.2018 № 2/5-1.

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про екологічну експертизу», об'єктами екологічної експертизи є проекти законодавчих та інших нормативно-правових актів, документація по впровадженню нової техніки, технологій, матеріалів, речовин, продукції, генетично модифікованих організмів, реалізація яких може призвести до порушення екологічних нормативів, негативного впливу на стан навколишнього природного середовища.

Частинами першою та другою статті 12 Закону України «Про екологічну експертизу» встановлено, що в Україні здійснюються державна, громадська та інші екологічні експертизи.

Висновки державної екологічної експертизи є обов'язковими для виконання. Приймаючи рішення щодо подальшої реалізації об'єктів екологічної експертизи, висновки державної екологічної експертизи враховуються нарівні з іншими видами державних експертиз.

Відповідно до частини першої статті 13 вказаного Закону державна екологічна експертиза організовується і проводиться еколого - експертними підрозділами, спеціалізованими установами, організаціями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, із залученням інших органів виконавчої влади. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, проводить державну екологічну експертизу стосовно об'єктів, рішення щодо затвердження (схвалення) яких приймається Кабінетом Міністрів України. Експертиза проектів будівництва проводиться відповідно до статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку. Перелік видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров'я.

Положеннями статті 39 Закону України «Про екологічну експертизу» передбачено, що висновки державної екологічної експертизи повинні містити оцінку екологічної допустимості і можливості прийняття рішень щодо об'єкта екологічної експертизи та враховувати соціально-економічні наслідки.

Згідно з частинами першою та третьою статті 28 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (у редакції чинній на момент проведення позапланового заходу) державна екологічна експертиза проводиться відповідно до Закону України «Про екологічну експертизу».

Завданнями державної екологічної експертизи є: визначення екологічної безпеки господарської та іншої діяльності, яка може нині або в майбутньому прямо або посередньо негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища; оцінка повноти й обґрунтованості передбачуваних заходів щодо охорони навколишнього природного середовища та здоров'я населення, яка здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, разом з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до статті 29 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (у редакції чинній на момент проведення позапланового заходу), висновок державної екологічної експертизи є обов'язковим для виконання.

Відповідно до Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.2013 року № 808 здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим у сфері теплової енергетики: устаткування для виробництва електроенергії, пари і гарячої води тепловою потужністю 200 кВт і більше з використанням органічного палива.

З викладеного вбачається, що обов'язок отримувати висновок державної екологічної експертизи у суб'єкта господарської діяльності виникає виключно в разі здійснення ним діяльності, що становить підвищену екологічну небезпеку, або наявності у нього об'єктів підвищеної екологічної небезпеки.

Отже, як зазначалось судом, в ОСОБА_4, на підставі якого було прийнято спірний припис, було зазначено, позивач використовує ту сировину, яка не передбачена дозволом на викиди від 18.01.2018 року; НОМЕР_1, чим порушив пп. 2.3 п. 2.3 умов дозволу та вимоги передбачені ст. 10 Закону України «Про атмосферне повітря».

Відповідно до ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», Обов’язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб’єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря

Підприємства, установи, організації та громадяни - суб’єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов’язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов’язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок.

Відповідно до п. 2.3 Дозволу № НОМЕР_1 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, який видано ПАТ «Донбасенерго» СО Слов’янська ТЕС, суб’єкт господарювання повинен забезпечити, щоб паливо та сировина що використовується у виробничих процесах, відповідала технічним умовам (погодженим у встановленому законодавством порядку), державним стандартам, санітарним нормам та регламентам технологічних процесів. Використовувати тільки ту сировину, що закладена технічним регламентом, сировинною базою та має висновки державної санітарно – епідеміологічної експертизи.

Підготовка та спалювання суміші виконувалося відповідно до «Програми випробувань топкового процесу котла ТПП-200-1 і роботи ППЦ», що була затверджена головним інженером Слов’янської ТЕС і узгоджена з Інститутом вугільних енерготехнологій при Національній академії наук України. Підготовка суміші, настройка режиму котла проводилися при безпосередній участі представників інституту.

В процесі проведення досліджень було підтверджено, що технологічні властивості суміші твердого палива та нафтококсу відповідають вугіллю марки ІІ (яке є проектним видом палива блоку № 7 Слов’янської ТЕС), спалювання суміші у відповідних пропорція, при виконанні природоохоронних заходів та додержання обмежень не призводить до погіршення стану навколишнього середовища, а залишається на існуючому рівні, згідно граничного допустимих нормативів які установлені у діючому Дозволі Слов’янської ТЕС на викиди, про що зазначено Інститутом вугільних енерготехнологій при Національній академії наук України листі від 01.10.2018 року № 235/04/1-257.

Крім того, під час проведення досліджень сертифікованими лабораторіями постійно здійснювалось санітарно – хімічне дослідження атмосферного повітря в санітарно – захисній зоні, за результатами якого перевищень гранично допустимих концентрацій по забруднюючим речовинам в атмосферному повітрі зафіксовано не було.

Анотований звіт складений Інститутом вугільних енерготехнологій при Національній академії наук Україна за результатами проведення попередніх досліджень при спалюванні суміші вугілля марок АШ та П з матеріалом нафтового коксу підтвердив, що технологічні властивості вугілля марок АШ та П у суміші з матеріалом нафтового коксу відповідають характеристикам вугілля марки П; нафтовий кокс за вмістом летких та своїми характеристики вибухобезпеки можна прирівняти до пісного вугілля, тому його спалювання у суміші з вугіллям марки АШ та П не потребувало у процесі дослідження та не буде потребувати у подальшому проведення конструктивних змін у обладнанні пилоприготувального цеху (ППЦ) та блоку № 7 (геометричних розмірів, або заміни на інше обладнання), реконструкції або будівництва окремих вузлів ППЦ та блоку № 7, технологічних змін на устаткуванні ППЦ та блоку № 7; додаванням матеріалу нафтового коксу підвищує калорійність суміші та покращую режим спалювання палива у котлоагрегаті; зменшення зольності суміші за рахунок додавання нафтового коксу призводить до росту температури у НРЧ з покращенням режиму виходу рідкого шлаку; збільшення температур у топці підвищує ступінь конверсії вуглецю вугілля на 2%; спалювання даної суміші у відповідній пропорції, при виконанні природоохоронних заходів (робота газоочисного обладнання ППЦ та блоку № 7) та витримувати обмежень до співвідношення компонентів у суміші не призводить до погіршення стану навколишнього середовища, а її екологічні показники залишаються на існуючому рівні, згідно гранично – допустимих нормативів, які встановлені у існуючому Дозволі Слов’янської ТЕС на викиди забруднюючих речовин до атмосферного повітря.

Факт дотримання СО ПАТ «Донбасенерго» Слов’янська ТЕС вимог передбачених дозволом на викиди № 1414170300-64 від 18.01.2018 року, при використанні палива (нафтовий кокс некальцинований) підтверджено результатами санітарно – хімічних досліджень атмосферного повітря та Інститутом вугільних енерготехнологій при Національній академії наук України, Протоколами виробничо – вимірювальної хімічної лабораторії СО Слов’янська ТЕС та СО «Донбасенергоналадка» ПАТ «Донбасенерго».

Таким чином, при проведенні підготовки та спалювання суміші вугілля марок АШ та П з матеріалом нафтового коксу Позивач забезпечив, дотримання вимог п. 2.3 Дозволу № НОМЕР_1 на викиди та вимоги ст. 10 Закону України «Про захист атмосферного повітря», що підтверджується належними доказами.

Крім того, за своїм мінеральним складом нафто кокс є ідентичним антрацитовому вугіллю найвищої якості за винятком вмісту сірки. В свою чергу спалювання нафтококсу відбувається лише за умови використання у суміші з низько сірчаним вугіллям, в якій вміст сірки не перевищує 1,9% як і у проектному паливі Слов’янської ТЕС – антрациті, що забезпечує викиди в атмосферу на безпечному рівні. Даний факт підтвердив розрахунок впливу на навколишнє природне середовище при використанні гомогенної суміші (тверде паливо, нафто кокс) на енергоблоці 800 МВт ст. № 7.

Ще на стадії розробки технічних рішень та розробки «Програми випробувань топкового процесу котла ТПП-200-1 і роботи ППЦ», що була затверджена головним інженером Слов’янської ТЕС і узгоджена з Інститутом вугільних енерготехнологій при Національній академії наук України на виконання ст.51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», спеціальною організацією ДПР НДІ «Теплоелектропроект» було проведено розрахункову оцінку впливу на навколишнє природне середовище при використанні гомогенної суміші (тверде паливо, нафто кокс) на енергоблоці 800 МВт ст. № 7

В процесі оцінки впливу на навколишнє природне середовище було підтверджено, що технологічні властивості суміші твердого палива та нафтококсу відповідають вугіллю марки П (яке є проектним видом палива блоку № 7 Слов’янської ТЕС), спалювання суміші у відповідних пропорціях, при виконанні природоохоронних заходів та додержання обмежень не призводить до погіршення стану навколишнього середовища, а залишається на існуючому рівні, згідно гранично допустимих нормативів, які установлені у діючому Дозволі Слов’янської ТЕС на викиди, що в подальшому було підтверджено Інститутом вугільних енерготехнологій при Національній академії наук України в листі від 01.10.2018 року № 235/04/1-257.

Щодо посилання Державної екологічної інспекції України на лист ОСОБА_5 екології та природних ресурсів України від 03.10.2018 року № 5/1-7/10497-18, направленим у відповідь Народному депутату України ОСОБА_7, яким на думку представника відповідача 1 підтверджується порушення позивачем вимог Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», суд зазначає, що цей лист не підтверджує порушення позивачем вимог природоохоронного законодавства припису. ОСОБА_5 екології та природних ресурсів України від 03.10.2018 року № 5/1-7/10497-18 носить інформативний характер щодо наявних у позивача дозвільних документів.

При цьому суд, зауважує, що ПАТ «Донбасенерго» не отримувало дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами при використанні нафтового коксу для спільного спалювання з вугіллям, оскільки при його спаленні екологічні показники залишаються на існуючому рівні, згідно гранично – допустимих нормативів, які вже встановлені у існуючому Дозволі Слов’янської ТЕС на викиди забруднюючих речовин до атмосферного повітря, що підтверджено відповідними доказами.

Крім того, спалення суміші вугілля марок АШ та П з матеріалом нафтового коксу не підлягають оцінці впливу на довкілля, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2017 року № 1010 «Про затвердження критеріїв визначення планової діяльності, яка не підлягає оцінці впливу на довкілля, та критеріїв визначення розширень і змін діяльності та об’єктів, які не підлягають оцінці впливу на довкілля».

Суд також зазначає, що план організаційно – технічних заходів дотримання вимог природоохоронного законодавства, затверджений наказом ПАТ «Донбасенерго» СО «Слов’янська ТЕС» від 19.10.2018 року № 427, який був направлений на адресу Державної екологічної інспекції України не свідчить про виконання позивачем спірного припису та жодним чином не підтверджує його законність.

Отже, виходячи з вищевикладеного, та враховуючи те, що відповідачами не було спростовано, що припис № 2/5-1 від 11.10.2018 року прийнято за відсутності доказів, що підтверджують порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства, суд приходить до висновку, що припис Державної екологічної інспекції України № 2/5-1 від 11.10.2018 року є протиправним та підглядає скасуванню.

Разом з тим, вимога позивача щодо заборони Державної екологічної інспекції у Донецькій області здійснювати контроль за виконанням припису № 2/5-1 від 11.10.2018 року задоволенню не підлягає, оскільки Кодекс адміністративного судочинства України не встановлює можливості захисту порушених прав та інтересів осіб на майбутнє, а судове рішення не повинно містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та про зобов'язання відповідача вчинити чи утриматись від вчинення певних дій на майбутнє.

За приписами статті 6 КАС України, суд при вирішення справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб’єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

На підставі викладеного, керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ :

Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» в особі структурної одиниці публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» «Слов’янська теплова електрична станція» до Державної екологічної інспекції України; Державної екологічної інспекції у Донецькій області про визнання протиправним та скасування припису Державної екологічної інспекції України та зобов’язання вчинити певні дії – задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції України № 2/5-1 від 11.10.2018 року.

В іншій частини позовних вимог – відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції України (місцезнаходження: 01042, м. Київ, провулок Новопечерський, 3, корпус 2, код ЄДРПОУ 37508533) на користь Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» (місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Предславинська, 34а, код ЄДРПОУ 23343582) судовий збір у сумі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп.

Вступна та резолютивна частина рішення виготовлена та проголошена у судовому засіданні 11 лютого 2019 року.

Повний текст рішення виготовлений 21 лютого 2019 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя Тарасенко І.М.

Джерело: ЄДРСР 80024893
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку