open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 855/46/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2019 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенка Я.М.,

суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,

при секретарі Баглай О.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

Кандидат на пост Президента України ОСОБА_1 звернувся до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо нерозгляду заяви кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 від 08.02.2019 про перешкоджання його діяльності як суб'єкта виборчого процесу з боку службових осіб Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та працівників товариства з обмеженою відповідальністю «ОХОРОННА АГЕНЦІЯ «ТИТАН БЕЗПЕКА»;

- зобов'язати Центральну виборчу комісію розглянути заяву кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 від 08.02.2019 про перешкоджання його діяльності як суб'єкта виборчого процесу з боку службових осіб Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та працівників товариства з обмеженою відповідальністю «ОХОРОННА АГЕНЦІЯ «ТИТАН БЕЗПЕКА».

Позовні вимоги кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 обґрунтовані наступним.

Як зазначає позивач, 08.02.2019 кандидат на пост Президента України ОСОБА_1 у порядку статті 14 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» подав до Центральної виборчої комісії заяву про перешкоджання його діяльності як суб'єкта виборчого процесу з боку службових осіб Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та працівників товариства з обмеженою відповідальності «ОХОРОННА АГЕНЦІЯ «ТИТАН БЕЗПЕКА» в частині створення фізичних перепон щодо доступу уповноваженого представника кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 у Центральній виборчій комісії з правом дорадчого голосу ОСОБА_2 до його «виборчого штабу».

Із змісту вказаної заяви вбачається те, що кандидат на пост Президента України ОСОБА_1 просив розглянути заяву на засіданні Центральної виборчої комісії та вважав необхідним звернутись до Національної поліції України для відповідного реагування та до Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та до товариства з обмеженою відповідальністю «ОХОРОННА АГЕНЦІЯ «ТИТАН БЕЗПЕКА» з питання недопущення перешкоджання діяльності суб'єкту виборчого процесу - кандидату на пост Президента України ОСОБА_1, а також про результати перевірки та вжиті заходи зобов'язати Національну поліцію України, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та товариство з обмеженою відповідальністю «ОХОРОННА АГЕНЦІЯ «ТИТАН БЕЗПЕКА» повідомити Центральну виборчу комісію у триденний строк з дня надходження заяви.

При цьому, зважаючи на те, що положеннями частини четвертої статті 13 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» до повноважень саме Центральної виборчої комісії як колегіального органу віднесено питання щодо виявлення у процесі розгляду питання на засіданні Комісії ознак вчинення злочину чи іншого правопорушення та прийняття рішення про звернення до відповідних правоохоронних органів та передання їм відповідних матеріалів, то зазначена заява кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 повинна розглядатись Центральною виборчою комісією виключно на її засіданні з прийняттям відповідного рішення.

Однак, станом на 18.02.2019 Центральна виборча комісія не прийняла жодного рішення за результатами розгляду відповідної заяви.

Також, позивач зауважує, що згідно з частиною другою статті 15 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» заяви та скарги, які подані до Комісії під час виборчого процесу та стосуються цього процесу, розглядаються Комісією протягом п'яти днів з дня надходження заяви, якщо інший строк не встановлено відповідним законом України про вибори. Днем подачі такої заяви вважається день фактичного отримання заяви Комісією.

Враховуючи те, що Центральна виборча комісія отримала заяву кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 08.02.2019, а до 13.02.2018 Комісія не розглянула цю заяву на своєму засіданні та за результатами розгляду не прийняла рішення, позивач вважає, що Центральною виборчою комісією допущено протиправну бездіяльність, що порушує права кандидата на пост Президента України ОСОБА_1

Відповідач 19.02.2019 надав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволені позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на його безпідставність та необґрунтованість.

Уповноважений представник позивача - ОСОБА_2 в судовому засіданні підтримав позов в повному обсязі, просив його задовольнити з підстав, викладених у ньому.

Представники відповідача в судовому засіданні заперечували проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, не порушуючи прав позивача.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, оцінивши письмові докази, що мають юридичне значення для вирішення даного спору, колегія суддів приходить до висновку, що позовна заява задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, у порядку та в межах, встановлених законами України.

Статтею 2 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» встановлено, що Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України. Комісія будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об'єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» Комісія та її члени зобов'язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.

Згідно статті 10 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» порядок організації роботи Комісії визначається цим Законом, Регламентом Центральної виборчої комісії (далі - Регламент), а також іншими актами, що приймаються Комісією на виконання цього та інших законів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» виборці, виборчі комісії, комісії з референдумів, інші суб'єкти виборчого і референдумного процесів, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, об'єднання громадян, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, іноземці та особи без громадянства, а також органи влади іноземних держав, міжнародні організації мають право звернутися до Комісії із зверненнями з питань, що належать до повноважень Комісії, в порядку, встановленому цим Законом, Законом України «Про звернення громадян» та іншими законами України. Звернення може бути подано як окремою особою (індивідуальне), так і групою осіб (колективне).

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що під зверненням за Законом України «Про Центральну виборчу комісію» слід розуміти, зокрема, заяву, в якій міститься прохання сприяти реалізації виборчих прав, права на участь у референдумі, надати консультагивно-методичну допомогу чи рекомендації щодо підготовки та проведення виборів і референдумів, роз'яснення з питань застосування законодавства України про вибори і референдуми або в якій висловлюються думки, рекомендації, поради щодо вдосконалення законодавства України з питань виборів і референдумів та правового регулювання виборів і референдумів в Україні, стосовно покращання діяльності виборчих комісій, комісій з референдумів тощо.

Частинами 2 та 3 ст. 14 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» передбачено, що звернення, подані до Комісії, підлягають реєстрації в порядку, встановленому Комісією.

Відповідно до статті 25 Регламенту реєстрація, розгляд та подальше проходження в Комісії документів здійснюються відповідно до Інструкції з діловодства Центральної виборчої комісії (Інструкція з діловодства Центральної виборчої комісії, затверджена постановою Комісії від 13.02.1998 № 98 в редакції згідно з постановою Комісії від 30.11.2001 № 50 (далі - Інструкція), за змістом якої документи, що надходять до Комісії приймаються і реєструються в управлінні документального забезпечення Секретаріату Комісії (пункт 2.1 та 17.1 Інструкції).

Як вбачається із матеріалів справи, заява позивача була зареєстрована відповідачем 08.02.2019 за вх. № 21-36-2426.

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» заяви та скарги, подані до Комісії, розглядаються у порядку, встановленому цим та іншими законами, а також Регламентом Центральної виборчої комісії.

Згідно із ч. 2 ст. 15 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» заяви та скарги, які подані до Комісії під час виборчого процесу чи процесу референдуму та стосуються цього процесу, розглядаються Комісією протягом п'яти днів з дня надходження заяви або скарги, якщо інший строк не встановлено відповідним законом України про вибори або референдуми. Днем подачі такої заяви чи скарги вважається день фактичного отримання скарги Комісією.

Відповідно до статті 21 Регламенту Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою Комісії від 26.04.2005 № 72 (зі змінами) (далі - Регламент) одержані Комісією звернення в день реєстрації подаються Голові Комісії, який дає відповідні доручення членам Комісії та працівникам Секретаріату Комісії, Служби розпорядника Реєстру щодо їх попереднього розгляду та надання відповіді.

Відповідно до частини п'ятої статті 15 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» заява, подана до Комісії за дорученням голови Комісії або одного із його заступників, попередньо розглядається членом Комісії.

За підсумком попереднього розгляду заяви член Комісії може рекомендувати Комісії розглянути її на засіданні Комісії та прийняти рішення з приводу такої заяви (частина шоста статті 15 вказаного Закону).

Якщо заява не вимагає прийняття рішення Комісії, член Комісії за дорученням Голови Комісії або одного з його заступників може надати відповідь заявнику від свого імені (частина сьома статті 15 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», частина друга статті 23 Регламенту), що і було зроблено Комісією.

Колегія суддів не приймає до уваги посилання уповноваженого представника позивача на ту обставину, що заява кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 повинна розглядатись Центральною виборчою комісією виключно на її засіданні з прийняттям відповідного рішення, з огляду на наступне.

З матеріалів справи вбачається, що 13.02.2019 під час наради доповідач - член Комісії ОСОБА_3 за підсумками попереднього розгляду заяви кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 рекомендував Комісії розглянути її на засіданні Комісії та прийняти рішення про звернення до Національної поліції і направити їм цю заяву. Однак, за результатами обговорення членами Комісії на цій нараді заяви кандидата на пост Президента України ОСОБА_1М члени Комісії не погодились з пропозицію щодо розгляду цієї заяви на засіданні Комісії та включення питання щодо її розгляду до порядку денного засідання Комісії.

При цьому, колегія суддів звертає увагу, що член Центральної виборчої комісії ОСОБА_3 мав відповідне доручення від голови Комісії надати відповідь заявнику на його заяву від свого імені.

Крім того, Закон України «Про Центральну виборчу комісію» не містить переліку підстав, коли вимагається прийняти колегіальне рішення Комісією за заявою.

Порядок розгляду такої заяви та дії особи, яка її розглядає, чітко визначені зазначеними вище частинами 5, 6 та 7 статті 15 Закону України «Про Центральну виборчу комісію», всупереч твердженню представника позивача про зворотне.

Колегія суддів звертає увагу, що Центральною виборчою комісією позивачу було надано відповідь на його заяву листом від 13.02.2019 № 21-22-895, за підписом члена Центральної виборчої комісії ОСОБА_3, в якому останнього було повідомлено про те, що у зв'язку з тим, що в Комісії відсутні повноваження щодо проведення перевірки викладених у заявах чи повідомленнях відомостей про можливі ознаки вчинення злочину або адміністративного чи кримінального правопорушення, прийняття за ними рішень, вирішення питань про притягнення винних осіб до відповідальності, його заяву від 08.02.2019 вх. № 21-36-2426 було надіслано до Національної поліції (а іншу, яка надходила до Комісії того ж дня та була зареєстрована за вх. № 21-36-2423 - до Генерального прокурора України) з проханням поінформувати заявника та Центральну виборчу комісію про результати її розгляду, отже фактично прийнято рішення по заяві позивача від 08.02.2019 вх. № 21-36-2426.

Статтею 23 Закону України «Про Національну поліцію» встановлено повноваження Національної поліції щодо вжиття заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень, припинення виявлених кримінальних та адміністративних правопорушень, здійснення своєчасного реагування на заяви та повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події.

Колегія суддів звертає увагу, що в заяві від 08.02.2019 № 21-36-2426 позивач просив Центральну виборчу комісію звернутись до Національної поліції України, Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів та товариства з обмеженою відповідальністю «ОХОРОННА АГЕНЦІЯ «ТИТАН БЕЗПЕКА», а тому його заява була направлена до Національної поліції враховуючи її повноваження.

Отже, враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про те, що заява кандидата на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31.03.2019 ОСОБА_1 (вх. № 21-36- 2426) розглянута Центральною виборчою комісією в порядку та строки, встановлені законодавством України, що спростовує наявність будь-якої протиправної бездіяльності Центральної виборчої комісії щодо нерозгляду вказаного звернення ОСОБА_1, що обумовлює відсутність підстав для задоволення позову в цій частині.

При цьому, позовна вимога про зобов'язання Центральної виборчої комісії розглянути заяву позивача від 08.02.2019 також не підлягає задоволенню, оскільки є похідною від попередньої, у задоволенні якої колегія суддів рахує необхідним відмовити.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що надаючи відповідь на звернення позивача за підписом члена Комісії останній діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, не порушуючи прав позивача.

Керуючись ст.ст. 241, 242, 243, 245, 246, 249, 273, 277, 278 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Верховного Суду через Шостий апеляційний адміністративний суд у дводенний строк з дня її проголошення.

Головуючий суддя: Василенко Я.М.

Судді: Кузьменко В.В.

Шурко О.І.

Головуючий суддя Василенко Ярослав Миколайович

Судді: Шурко Олег Іванович

Кузьменко Володимир Володимирович

Джерело: ЄДРСР 79968120
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку