open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
9 Справа № 0640/4277/18
Моніторити
Ухвала суду /20.02.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /03.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /03.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.07.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.06.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.04.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /07.02.2019/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Рішення /07.02.2019/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.12.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.09.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 0640/4277/18
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /20.02.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /26.01.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /03.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Постанова /03.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /02.12.2021/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.09.2019/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /14.08.2019/ Касаційний адміністративний суд Постанова /23.07.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /03.06.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.05.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.04.2019/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /07.02.2019/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Рішення /07.02.2019/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.12.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд Ухвала суду /04.09.2018/ Житомирський окружний адміністративний суд Житомирський окружний адміністративний суд

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2019 року м.Житомир справа № 0640/4277/18

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Капинос О.В.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,

за участю: представника відповідача Кутакова П.В. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Державного підприємства "Житомирторф" до Державної служби геології та надр України, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача: Державної комісії України по запасах корисних копалин, Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС" про визнання дій незаконними, визнання протиправними та скасування рішення №4238 від 26.12.2017, № 4447 від 19.07.2018 та скасування спеціального дозвілу №6286 від 04.10.2018,

встановив:

Державне підприємства "Житомирторф" звернулось із позовом до Державної служби геології та надр України, в якому просить:

- визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України з державної реєстрації Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "Лисс" робіт з геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Олевському, Овруцькому та Лугинському районах Житомирської області, вчинені за державним реєстраційним номером У-17-484/1 від 10.10.2017;

- скасувати рішення (висновки) засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин щодо апробації запасів торфу по матеріалам попередньої геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Олевському, Овруцькому та Лугинському районах Житомирської області, викладені в Протоколі ДКЗ України від 26.12.2017 №4238.

Ухвалою від 18.09.2018 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 17.10.2018.

16.10.2018 до канцелярії суду відповідачем подано відзив на позовну заяву. В обгрунтування відзиву зазначив, що дія спеціального дозволу на користування надрами позивача була до 09.04.2014. Для підтвердження наміру отримати спеціальний дозвіл на користування надрами, позивачем мала бути подана заява на отримання спеціального дозволу на користування надрами або на підставі п.8 Порядку 615, або в порядку проведення аукціону. Доказів на підтвердження даного волевиявлення у позові не наведено. В той же час, ТОВ Фірма "ЛИСС" подано заяву на реєстрацію геологорозвідувальних робіт на родовищі торфу Гвоздь в Овруцькому районі, документи подані з якою, відповідали встановленим законом вимогам. Отже, дії Держгеонадра є правомірні. Крім того, у даному випадку дії щодо реєстрації робіт ТОВ Фірма "ЛИСС" не стосуються ДП "Житомирторф", оскільки породжують права для особи, яка в ньому зазначена, а позивач в переліку цих осіб відсутній. Тому, вважає позов безпідставний.

17.10.2018 оголошено перерву у підготовчому судовому засіданні до 25.10.2018.

25.10.2018 слухання підготовчого засіданні у справі перенесно на 07.11.2018.

В судовому засіданні 07.11.2018 оголошено перерву до 21.11.2018 у зв"язку із залученням другого відповідача Державну комісію України по запасах корисних копалин, та третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС".

21.11.2018 позивачем подано заяву про зміну позовних вимог, в якій він просить:

-визнати протиправними дії Державної служби геології та надр України з державної реєстрації Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "Лисс" робіт з геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Олевському, Овруцькому та Лугинському районах Житомирської області, вчинені за державним реєстраційним номером У-17-484/1 від 10.10.2017;

- визнати протиправним та скасувати рішення (висновки) засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин щодо апробації запасів торфу по матеріалам попередньої геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Олевському, Овруцькому та Лугинському районах Житомирської області, викладені в Протоколі ДКЗ України від 26.12.2017 №4238 та №4447 від 19.07.2018.

- визнати протиправним та скасувати Спеціальний дозвіл на користування надрами №6286 від 04.10.2018, виданий Державною службою геології та надр України Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС". (а.с.101-105)

В обгрунтування позову зазначив, що 09.04.1998 підприємству було видано ліцензію на користування надрами до 09.04.2014. Рішенням Житомирської обласної ради від 19.05.2016, згідно з рішенням обласної ради від 11.09.2014, підприємству погоджено отримання спецдозволу на користування надрами з метою видобування торфу родовища "Гвоздь". Разом з тим, на сесії Житомирської обласної ради 26.07.2018, на підставі звернення Держгеонадр, прийнято рішення погодити надання спецдозволу на користування надрами ТОВ "Фірмі "ЛИСС". Вважає дії Держгеонадр з державної реєстрації ТОВ "Фірма"ЛИСС" робіт з геолого-економічної оцінки та надання спецдозволу на користування надрами неправомірними, оскільки жодного документа, передбачено п.1.4 Порядку 263 до заяви фірма не додала, реєстрація геологічних робіт здійснена з порушенням, їх результати не можуть бути визнані законними. Незаконно зареєструвавши ТОВ "Фірмі "ЛИСС" РДВНГ, відповідач позбавив ДП "Житомирторф" можливості отримати частину родовища у користування. Вказує, що внаслідок дій Держгеонадр порушено не тільки права та інтереси позивача, а нанесено суттєві збитки державі. Тому, звернувся до суду.

В судовому засіданні 21.11.2018, у зв"язку із зміною позовних вимог, оголошена перерва до 17.12.2018.

Ухвалою від 21.11.2018 продожено строк підготовчого провадження до 17.12.2018.

23.11.2018 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України, в якому зазначено, що ДКЗ не мала підстав відмовити ТОВ "Фірма"ЛИСС" у прийнятті до розгляду матеріалів попередньої геолого-економічної оцінки і проведенні державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, у зв"язку з тим, що роботи були зареєстровані Держгеонадра. Тому, у позові просив відмовити за безпідставністю. (а.с.118-119)

14.12.2018 до канцелярії суду від третьої особи - ТОВ "Фірма "ЛИСС" подано письмові пояснення на позов. В обґрунтування письмових пояснень зазначено, що ТОВ подало до Держгеонадр усі необхідні документи. Жодних зауважень до документів не находило та роботи РДГВН були зареєстровані згідно норм чинного законодавства. Всупереч вимогам закону ДП "Житомирторф" не сформувало та не зареєструвало за собою жодної земельної ділянки та жодного разу не зверталося за отриманням дозволу на складання документації із землеустрою. Як наслідок за інформацією з публічної кадастрової карти у ДЗК за ДП "Житомирторф" не обліковується жодної земельної ділянки на праві власності чи користування. Крім того, згідно розпоряджень Овруцької РДА ДП "Житомирторф" припинено користування земельною ділянкою на підставі відмови підприємства. Що стосується правомірності надання ТОВ "Фірмі "ЛИСС" спецдозволу зазначив, що підприємство за власні кошти провело геологічне вивчення та апробацію запасів, що виключає необхідність проведення аукціону. Тому доводи позивача та позов безпідставним.(а.с.132-136)

Ухвалою від 17.12.2018 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду на 15.01.2019.

18.12.2018 в канцелярії суду зареєстровано відзив Держгеонадр на зміну позовних вимог. У відзиві зазначено, що Держгеонадра діяли в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією, Кодексом України про надра, у зв"язку з чим, відсутні підстави для скасування ТОВ "Фірма"ЛИСС" спеціального дозволу на користування надрами. (а.с.167-169)

31.01.2019 в судовому засіданні оголошено переву та визнано явку відповідача обов"язковою до 07.02.2019.

В судове засідання представник позивача не з"явився, надіслав до суду клопотання про відкладення розгляду справи у зв"язку з відрядженням.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, з підстав, викладених у відзиві.

Представники третіх осіб надіслали клопотання про розгляд справи без їх участі.

Заслухавши думку представника відповідача, оцінивши доводи клопотання позивача, враховуючи строки розгляду справи, суд не вбачає підстав для відкладення розгляду справи, оскільки будь-яких доказів поважності причин неявки не надано.

Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Державне підприємство "Житомирторф" засноване на державній власності відповідно до наказу Державного комітету України по вугільній промисловості від 10.02.1993 №16, належить до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України. Метою діяльності підприємства є виробництво продукції, виконання робіт та надання послуг для отримання прибутку.

Основним напрямом діяльності є розвідування, видобуток, переробка торфу та з виробництво торфопродукції.

09 квітня 1998 року Державним комітетом України по геології і використанню надр підприємству "Житомирторф" була видана ліцензія (спеціальний дозвіл) на користування надрами № 1317 строком на 16 років - до 09 квітня 2014 року. Ліцензована площа родовища гідно вказаного дозволу становила 20,80 кв.км - Овруцький район Житомирської області. Термін дії вказаної ліцензії не продовжувався. (а.с.109)

Рішенням Житомирської обласної ради від 11.09.2014 № 1317 Державному підприємству "Житомирторф" погоджено отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою здобування торфу родовища "Гвоздь" на території Усівської сільської ради Овруцького району площею 2080 га. (а.с.15)

З метою отримання спеціального дозволу на користування надрами родовища ДП "Житомирторф" було подано матеріали в Державну службу геології та надр України в процесі розгляду яких, було виявлено неточність географічних координат родовища.

За замовленням ДП "Житомирторф" (реєстраційний номер від 24.02.2016 № 2659) ДНВП "Геоінформ" опрацювало фондові матеріали та надало підприємству ситуаційний план та каталог координат по родовищу торфу "Гвоздь", що підтверджується листом від 01.03.2016 № 06/306-0687. Згідно наданих матеріалів площа родовища торфу "Гвоздь" становить 20,56 кв.км. (а.с.12-14)

Рішенням Житомирської обласної ради № 260 від 19.05.2016 погоджено ДП "Житомирторф" отримання спеціального дозволу на користування надрами родовища торфу "Гвоздь" в існуючих межах, згідно з рішенням обласної ради від 11.09.2014 № 1317 "Про надання погодження ДП "Житомирторф" щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами.(а.с.16)

З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Фірма "ЛИСС" звернулося до Держгеонадра із заявою від 02.10.2017 №22 про реєстрацію геологорозвідувальних робіт на родовищі торфу "Гвоздь" в Овруцькому районі Житомирської області. До заяви додано: проект форми з-ГР, оглядову карту району робіт, ситуаційний план району робіт, пояснювальну записку, технічне завдання. (а.с.49-57)

Відповідачем державна реєстрація Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС" робіт з геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Олевському, Овруцькому та Лугинському районах Житомирської області, вчинена за державним реєстраційним номером У-17-484/1 від 10.10.2017.

26.12.2017 на засіданні колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України , оформленій протоколом №4238, розглянуто матеріали попередньої геолого-економічної оцінки запасів родовища торфу "Гвоздь", поданих ТОВ "Фірма"ЛИСС" з метою визначення їхнього промислового значення (Державний реєстраційний номер У-17-484/1) та погоджено перелік кондицій для підрахунку запасів торфу родовища "Гвоздь" ТОВ "Фірма "ЛИСС" та апробовано підраховані балансові запаси торфу родовища "Гвоздь". (а.с.18-24)

ТОВ "Фірма "ЛИСС" звернулось із заявою до Держгеонадра про надання спеціального дозволу на користування надрами родовища торфу "Гвоздь" на підставі п.п.1.п.8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30.05.2011 № 615 .

На сесії Житомирської обласної ради, що відбулась 26.07.2018, було розглянуто звернення Державної служби геології та надр України від 24.07.2018 №14121/03/12-18 та прийнято рішення погодити надання спеціального дозволу на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС", площею 2464,0 га, яке знаходиться в Овруцькому, Олевському та Луганському районах Житомирської області терміном на 20 років. (а.с.17)

Наказом Держгеонадр від 31.08.2018 №300 "Про надання спеціальних дозволів на користування надрами" надано спеціальний дозвіл на користування надрами Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС" для видобування торфу Родовище "Гвоздь", яке знаходиться на території Житомирської області терміном на 20 років. (а.с.75-76)

Спецдозвіл ТОВ "Фірмі "ЛИСС" видано 04.10.2018 з реєстраційним номером 6286 на підставі протоколу від 30.08.2018 №9/2018 та наказу від 31.08.2018 №300. (а.с.84-85)

Позивач, вважає, що його права порушені протиправними діями відповідача щодо державної реєстрації Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС" робіт з геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" , рішенням (висновки) засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин щодо апробації запасів торфу по матеріалам попередньої геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" викладеними в Протоколі ДКЗ України від 26.12.2017 №4238 та №4447 від 19.07.2018, а також Спеціальним дозволом на користування надрами №6286 від 04.10.2018, виданим Державною службою геології та надр України Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС", тому звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку діям відповідача, суд виходить з наступного.

Що стосується позовних вимог про визнання протиправними дії Державної служби геології та надр України з державної реєстрації Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС" робіт з геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Олевському, Овруцькому та Лугинському районах Житомирської області, вчинені за державним реєстраційним номером У-17-484/1 від 10.10.2017 та рішення (висновки) засідання колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин щодо апробації запасів торфу по матеріалам попередньої геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" викладеними в Протоколі ДКЗ України від 26.12.2017 №4238 та №4447 від 19.07.2018.

Представник позивача в обґрунтування позовних вимог зазначає, що третьою особою при поданні заяви про реєстрацію геологорозвідувальних робіт не дотримано п.1.4 Порядку №263 та подано не весь перелік документів, отже реєстрація геологічних робіт була здійснена з порушенням.

Суд критично оцінює такі доводи, з огляду на таке.

Згідно ст. 39 Кодексу України про надра роботи і дослідження, пов'язані з геологічним вивченням надр, підлягають обов'язковій державній реєстрації та обліку з метою узагальнення і максимального використання результатів вивчення надр, а також запобігання дублюванню зазначених робіт. Державну реєстрацію та облік робіт і досліджень, пов'язаних з геологічним вивченням надр, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Кабінет Міністрів України постановою від 30.12.2015 № 1174 визначав, що Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно із п. 4 даної постанови Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державну реєстрацію та веде облік робіт і досліджень, пов'язаних з геологічним вивченням надр.

Відповідно до наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2013 №263 "Про затвердження Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр" (далі - наказ № 263) Державна реєстрація робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр (далі - РДГВН) - офіційне свідчення про доцільність здійснення певних видів і обсягів робіт, які спрямовані на збільшення повноти геологічної, гідрогеологічної, інженерно-геологічної, геофізичної, еколого-геологічної та геохімічної вивченості надр.

Отже сама по собі реєстрація РДГВН не є ототожненням отримання спеціального дозволу на надрокористування, не надає право на промислову розробку родовища.

Пунктом 1.2 Порядку №263 передбачено, що дія цього Порядку регулює відносини, що виникають під час здійснення господарської діяльності з геологічного вивчення, у тому числі на стадії дослідно-промислової розробки, яка провадиться на ділянках надр, і поширюється на суб'єктів господарювання незалежно від форми власності, які мають намір проводити роботи і дослідження з геологічного вивчення надр у межах території України та її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони.

Згідно з пунктом 1.4 Порядку №263 державній реєстрації підлягають РДГВН, що проводяться на основі: діючого спеціального дозволу на користування надрами; затвердженого в установленому порядку пооб'єктного плану виконавця РДГВН; висновку щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів корисних копалин родовища (ділянки) на окремі об'єкти надрокористування, затвердженого в установленому порядку.

У відповідності до п. 1.5 Порядку №263 реєстрації підлягають такі види РДГВН геологорозвідувальні роботи на тверді корисні копалини, у тому числі: геологознімальні роботи масштабу 1:50000 (1:25000) із загальними пошуками і випереджаючими підготовчими дослідженнями, пошукові та пошуково-оцінювальні роботи, попередня і детальна розвідка, геолого-економічна оцінка, дорозвідка родовищ, що розробляються, і тих, що не освоєні промисловістю; перерахування запасів раніше розвіданих родовищ.

Для проведення державної реєстрації виконавець РДГВН направляє заяву, до якої додаються документи передбачені п. 1.7 наказу № 263: Перелік РДГВН; копія документа, на основі якого проводяться РДГВН (спеціальний дозвіл на користування надрами, пооб'єктний план геологорозвідувальних робіт, геологічне (технічне) завдання, висновок щодо доцільності розподілу запасів тощо); ситуаційний план або картограма з контурами площ чи району проведення РДГВН (залежно від виду робіт та площі їх проведення).

Розділ III даного Наказу від 14.06.2013 №263 встановлює - заява з доданими документами відповідно до пункту 1.7 розділу І цього Порядку опрацьовуються з метою встановлення за реєстраційними документами РДГВН минулих років й картограмами геологічної, геофізичної, гідрогеологічної та інших видів вивченості факту відсутності дублювання поданих робіт та їх відповідності вимогам цього Порядку.

У п. 3.5. Порядку №263 зазначено, що у державній реєстрації РДГВН може бути відмовлено у разі: невідповідності поданих документів вимогам пункту 1.7 розділу І цього Порядку; визнання поданих РДГВН такими, що раніше виконані або знаходяться в стадії виконання іншими надрокористувачами (дублювання робіт); неподання виконавцем РДГВН звітних матеріалів про результати завершення зареєстрованих РДГВН.

В контексті наведеного суд відмічає, що державній реєстрації підлягають РДГВН, що проводяться на основі, зокрема, висновку щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів корисних копалин родовища (ділянки) на окремі об'єкти надрокористування, затвердженого в установленому порядку. Для проведення державної реєстрації виконавець РДГВН направляє заяву, до якої додаються документи передбачені п. 1.7 наказу № 263. У разі невідповідності поданих документів вимогам пункту 1.7 розділу І цього Порядку у державній реєстрації РДГВН може бути відмовлено .

З матеріалів справи вбачається, що у 2017 році ТОВ "Фірма"ЛИСС" відповідно до договору №72/11 від 24.07.2017 з Держгеонадра купило право на користування узагальненою геологічною інформацією з розвідки родовища торфу "Гвоздь", що підтверджується Договором купівлі-продажу права на користування геологічною інформацією №72/11 від 24.07.2017, актом прийому-передачі геологічної інформації від 25.07.2017 до зазначеного договору, платіжне доручення № 1 від 25.07.2017).

Доцільність проведення робіт з оцінки зазначеного родовища торфу визначено Держгеонадрами під час реєстрації проведення робіт і досліджень (форма 3-гр). Державний реєстраційний номер об'єкта РГВН У-17-484/1 від 10.10.2017.

Так, відповідачем, за державним реєстраційним номером У-17-484/1 від 10.10.2017, проведена державна реєстрація Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС" робіт з геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Олевському, Овруцькому та Лугинському районах Житомирської області на підставі заяви ТОВ "Фірма "ЛИСС" від 02.10.2017 №22 про реєстрацію геологорозвідувальних робіт на родовищі торфу "Гвоздь" в Овруцькому районі Житомирської області.

При цьому, до заяви додано: проект форми з-ГР, оглядову карту району робіт, ситуаційний план району робіт, пояснювальну записку, технічне завдання. (а.с.49-57)

Таким чином, ТОВ "Фірма "ЛИСС" подано заяву на реєстрацію геологорозвідувальних робіт на родовищі торфу Гвоздь Овруцького району Житомирської області з пакетом документів, перелік яких відповідає вимогам Порядку №263, а отже у відповідача були відсутні правові підстави відмовляти у реєстрації РДГВН.

У матеріалах справи міститься висновок щодо доцільності виконання геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Овруцькому районі Житомирської області з метою подальшої промислової обробки, зроблений виконавцем ФОП ОСОБА_3 на замовлення ТОВ "Фірма" ЛИСС".

У висновку зазначено, що враховуючи наявні відомості про родовище, його прогнозні запаси та попит на ринку на торфяну сировину є доцільним виконати геоло-економічну оцінку родовища торфу "Гвоздь", підрахувати його запаси та в установленому порядку затвердити їх в ДКЗ України з метою подальшої промислової розробки родовища. (а.с.58-60)

У відповідності до п. 4 ч.1 ст. 38 Кодексу України про надра при геологічному вивченні надр повинні забезпечуватися достовірність визначення кількості та якості запасів усіх корисних копалин і наявних у них компонентів, геолого-економічна оцінка родовищ корисних копалин.

Згідно з п. 3 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 грудня 1994 року №865 (далі - Положення №865) основними завданнями державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин є, зокрема, оцінка достовірності запасів корисних копалин і наявних у них корисних компонентів на основі дослідження та аналізу матеріалів геологічного вивчення надр щодо закономірностей формування й розміщення покладів корисних копалин, їх речовинного складу й технологічних властивостей, гірничо- геологічних, гідрогеологічних та інших умов залягання.

Залежно від ступеня підготовленості до промислового освоєння запасів корисних копалин державна експертиза може завершуватися: апробацією запасів корисних копалин попередньо розвіданих родовищ, підготовлених до проведення розвідувальних робіт; затвердженням запасів корисних копалин розвіданих родовищ, призначених для проектування й будівництва нових, продовження терміну роботи діючих гірничодобувних і переробних підприємств. (п.5)

Відповідно до п. 7 Положення №865 державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться на підставі звітів, які містять в собі матеріали з геологічного вивчення родовищ корисних копалин, підрахунок їх запасів та техніко-економічне обґрунтування промислового значення (далі - геолого-економічна оцінка). У разі необхідності за рішенням ДКЗ проводиться перевірка достовірності матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ корисних копалин безпосередньо на місці геологорозвідувальних робіт.

Згідно з п. 9 Положення №865 матеріали геолого-економічної оцінки родовищ корисних копалин повинні містити: характеристику геологічної будови покладів корисних копалин, їх технологічних властивостей, гірничо- геологічних, гідрогеологічних та інших умов залягання в обсязі, достатньому для прийняття обґрунтованих проектних рішень щодо способу й системи видобутку та схеми комплексної переробки корисних копалин і визначення граничних показників (параметрів) кондицій; техніко-економічне обґрунтування кондицій для підрахунку запасів корисних копалин, що забезпечують найповніше, економічно раціональне й комплексне вилучення з надр запасів основних та тих, що спільно залягають, корисних копалин, а також корисних компонентів шляхом використання сучасних промислових технологій видобутку й переробки мінеральної сировини з дотриманням вимог щодо охорони надр та навколишнього природного середовища; характеристику методики й результатів випробовування і підрахунку запасів корисних копалин; прогнозну економічну оцінку сумарного ефекту від експлуатації родовища за одним або кількома варіантами показників (параметрів) кондицій з визначенням прогнозних результатів підприємницької діяльності гірничопереробного комплексу в обсязі, достатньому для прийняття рішення про інвестування подальших робіт; документи, що засвідчують право на користування надрами.

Відповідно до пунктів 15, 26 Положення №865 запаси корисних копалин підлягають підрахунку та обліку відповідно до Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр.

ДКЗ систематично проводить аналіз державного балансу запасів корисних копалин і дає рекомендації для користувачів надр щодо подання на повторну або первинну державну експертизу матеріалів геолого-економічної оцінки відповідних родовищ корисних копалин

З матеріалів справи вбачається, що 26.12.2017 на засіданні колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України , оформленій протоколом №4238, розглянуто матеріали попередньої геолого-економічної оцінки запасів родовища торфу "Гвоздь", поданих ТОВ "Фірма"ЛИСС" з метою визначення їхнього промислового значення (Державний реєстраційний номер У-17-484/1) та погоджено перелік кондицій для підрахунку запасів торфу родовища "Гвоздь" ТОВ "Фірма "Лисс" та апробовано підраховані балансові запаси торфу родовища "Гвоздь".

На комісії було встановлено, про що й зазначено у протоколі, що родовище торфу "Гвоздь" 14 років розроблялося Озерянським торфзаводом, ДП "Житомирторф". Спеціальний дозвіл на користування надрами №1317 від 09.04.1998, що був наданий на видобування фрезерного торфу закінчився у 2014 році. На теперішній час родовище не розробляється.

При цьому, на державну експертизу до державної комісії запасів подано геолого-економічну оцінку запасів родовища в межах ділянки, визначеної під час реєстрації РДГВН У-17-484/1 від 10.10.2017, з додавання таких документів:

- Лист ТОВ "Фірми "ЛИСС" щодо розгляду матеріалів;

- Звіт про геологічне вивчення надр: "Геолого-економічна оцінка родовища "Гвоздь" в Овруцькому районі Житомирської області";

-Технічне завдання на виконання робіт з геолого-економічної оцінки торфу родовища "Гвоздь"; Договір № 72/11 від 24.07.2017 про купівлю-продаж права на користування геологічною інформацією з розвідки родовища "Гвоздь";

-Державна реєстрація робіт і досліджень з геологічного вивчення надр (форма 3-гр) за номером РДГВН У-17-484/1 від 10.10.2017;

- Протокол засідання ТОВ "Фірма "ЛИСС" та представників ФОП "ОСОБА_3." з розгляду матеріалів звіту "Геолого-економічна оцінка торфу родовища "Гвоздь" в Овруцькому районі Житомирської області";

- висновок експертів ДКЗ Корпан Н.В., Шарікова С.І., Гаврилишина І.В.;

- Таблиця розрахунків грошового потоку розробки запасів торфу родовища "Гвоздь" ТОВ "Фірма "ЛИСС". Підтвердженням проведення експертизи є Договір № 484 від 14.12.2017 на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, акт приймання-здавання продукції за договором № 484 від 14.12.2017, платіжне доручення № 6 від 18.12.2017. (а.с.144-161)

Згідно п. 3.9 Порядку №263 звітні матеріали про результати робіт, які виконані без державної реєстрації або не відповідають реєстраційним даним, не приймаються до розгляду Державної комісії України по запасам корисних копалин.

Як встановлено судом, роботи та дослідження зареєстровані Держгеонадра за №У-17-484/1, що є свідченням про доцільність здійснення певних видів робіт та їх обсягів. Наявність реєстрації робіт центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, надає право ТОВ "Фірма "ЛИСС" подати до ДКЗ результати робіт і досліджень з геологічного вивчення надр для проведення державної експертизи.

Таким чином, суд відмічає, що ДКЗ не мала підстав для відмови ТОВ "Фірма "ЛИСС" у прийнятті до розгляду матеріалів попередньої геоло-економічної оцінки і проведенні державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, у зв"язку з тим, що роботи були зареєстровані Держгеонадра.

Враховуючи державну реєстрацію в Держгеонадрах України робіт та досліджень з геологічного вивчення надр за формою №3-гр для ТОВ "Фірма "ЛИСС" на підставі висновку щодо доцільності розподілу раніше затверджених запасів корисних копалин родовища (ділянки) на окремі об'єкти надрокористування, ТОВ "Фірма "ЛИСС" мало підстави для проведення геолого-економічної переоцінки запасів родовища, як виду РДГВН, та подальшого звернення до ДКЗ України для державної експертизи матеріалів ГЕО.

Що стосується вимоги про скасування Спеціального дозвіл на користування надрами №6286 від 04.10.2018, виданого Державною службою геології та надр України Товариству з обмеженою відповідальністю "Фірма "ЛИСС".

Позивач вважає, що спеціальний дозвіл на надрокористування виданий ТОВ "Фірми ЛИСС" неправомірно, оскільки не було проведено аукціон.

Суд не погоджується з такими доводами.

Так, відповідно до ч. 2 ст. 16 Кодексу України про надра - спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення та території Автономної Республіки Крим порядок проведення аукціонів с продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - Порядок №615), який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

Згідно з п. 2 Порядку №615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, а саме: без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

Зміст пп. 1 п. 8 Порядку №615 свідчить, що без проведення аукціону дозвіл може надаватись у таких двох самостійних випадках:

1) у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів;

2) у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу

Отже, твердження позивача про отримання спеціального дозволу в порушення вимог законодавства, за умови дотримання заявником усіх двох вимог пп. 1 п. 8 Порядку №615, є помилковим.

Як встановлено в ході розгляду справи, ТОВ "Фірма "ЛИСС" за власні кошти провів геологічне вивчення та апробацію запасів, що підтверджує:

-Договір купівлі-продажу права на користування геологічною інформацією №72/11 від 24.07.2017, акт прийому-передачі геологічної інформації від 25.07.2017 до зазначеного договору, платіжне доручення № 1 від 25.07.2017;

-Договір № 24/07/17 від 24.07.2017 на виконання геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Овруцькому районі Житомирської області, Акт № 24/07-17 від 13.12.2017 прийому передачі виконаних робіт по виконанню геолого-економічної оцінки родовища торфу "Гвоздь" в Овруцькому районі Житомирської області, рахунок №24072017, докази оплати робіт;

Зокрема, ТОВ "Фірма "ЛИСС" видало технічне завдання ФОП ОСОБА_3 на проведення геолого-економічної оцінки запасів торфу. За результатами виконаних робіт, відповідно до технічного завдання, станом на 01.12.2017 оцінки запасів торфу складено геологічний звіт, який рекомендовано до розгляду державної комісії запасів.

-Договір № 484 від 14.12.2017 на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, акт приймання-здавання продукції за договором № 484 від 14.12.2017, платіжне доручення № 6 від 18.12.2017.

Враховуючи встановлені в ході розгляду обставини та досліджені матеріали справи, суд вважає, що надання Держгеонадра спеціального дозволу ТОВ "Фірми "ЛИСС" на користування надрами без проведення аукціону відбулось з дотриманням п. 8 Порядку №615 , а отже , у межах норм чинного законодавства.

Більш того, як вже зазначалося, спеціальний дозвіл на користування надрами №1317 позивачу був наданий до 09.04.2014.

Для підтвердження наміру отримати спеціальний дозвіл на користування надрами, позивачем мала бути подана заява на отримання спеціального дозволу на користування надрами або на підставі п.8 Порядку 615, або в порядку проведення аукціону.

Разом з тим, доказів на підтвердження даного волевиявлення у позові не наведено, що свідчить, що дія спецдозволу ДП "Житомирторф" не продовжувалась.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд враховує наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Згідно з п. 8 ч.1 ст. 3 КАС України позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.

Відтак, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, причому захист прав, свобод та інтересів є похідним, тобто передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення. Таким чином, адміністративний суд під час розгляду справи повинен встановити факт або обставини, які б свідчили про порушення прав, свобод чи інтересів позивача з боку відповідача - суб'єкта владних повноважень, створення перешкод для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод позивача.

Рішення, прийняті суб'єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 6 КАС України.

Право на захист - це самостійне суб'єктивне право, яке з'являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оспорення останнього.

Отже, обов'язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб'єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Окрім того, зі змісту наведених приписів кодексу адміністративного судочинства випливає, що підставою для звернення особи до суду з позовом є її суб'єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні прав чи інтересів, при цьому обов'язковою умовою здійснення такого захисту судом є об'єктивна наявність відповідного порушення права або законного інтересу на момент звернення до суду.

У даному випадку позивач не довів порушення своїх прав, оскільки у нього відсутні будь-які підстави користування надрами (спеціальний дозвіл закінчився 09.04.2014 та не продовжувався), а зволікання із отриманням дозвільних документів не є підтвердженням порушених прав. Крім того, позивачем не додано до позову доказів звернення до Держгеонадр, а отже відсутні будь-які докази, що підтвердили звернення ДП "Житомирторф" за отриманням спецдозволу на надрокористування.

У свою чергу це спростовує наявність у позивача порушеного права.

З огляду на зазначене, враховуючи, що судом не встановлено порушення відповідачем особистих прав та інтересів ДП "Житомирторф" у відповідних правовідносинах, та ним не доведено зворотного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Керуючись статтями 9,77, 90,242-246,371 Кодексу адміністративного судочинства України,

вирішив:

В задоволенні позову Державного підприємства "Житомирторф" (вул. Велика Бердичівська,25,Житомир,10014, код ЄДРПОУ 02968154) до Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, 16,Мсп 680,Південна Частина Києва, Київ,03057, код ЄДРПОУ 37536031) про визнання дій незаконними, визнання протиправними та скасування рішення №4238 від 26.12.2017, № 4447 від 19.07.2018 та скасування спеціального дозволу №6286 від 04.10.2018. відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду набирає законної сили в порядку визначеному ст.255 КАС України та може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 КАС України, протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя О.В. Капинос

Повне судове рішення складене 18 лютого 2019 року

Джерело: ЄДРСР 79953013
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку