open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 904/9622/17
Моніторити
Постанова /12.06.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /03.06.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.04.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.03.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /08.02.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /05.02.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.01.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /26.12.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /04.12.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /13.11.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /17.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /03.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.01.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /14.12.2017/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /15.11.2017/ Господарський суд Дніпропетровської області
emblem
Справа № 904/9622/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /12.06.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /03.06.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.04.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.03.2019/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /08.02.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /05.02.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.01.2019/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /26.12.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /04.12.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /13.11.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /17.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /03.10.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /09.01.2018/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /14.12.2017/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /15.11.2017/ Господарський суд Дніпропетровської області
904/9622/17


ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49600

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ


08.02.2019

м. Дніпро

Справа № 904/9622/17


Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Первушин Ю.Ю.

за участю секретаря судового засідання Ільєнко Д.Ю.

за участю представників сторін:

від позивача: Змітріченко Ю.П. представник за довіреністю №01-14/9/16вих. від 10.01.2019.

від відповідача: Терехов А.В. представник за довіреністю №4 від 03.01.2019.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження господарську справу за позовом Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, м.Кам'янське, Дніпропетровська область до Публічного акціонерного товариства "ДНІПРОВСЬКИЙ МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОМБІНАТ", м. Кам'янське, Дніпропетровська область про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:


Кам'янська міська рада звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області із позовом, яким просить внести зміни до договору оренди землі від 15.09.2005 №02647, укладеного між Кам'янською міською радою та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат", шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі.

Позовні вимоги мотивовані тим, що 15.09.2005 між Кам'янською міською радою, як орендодавцем, та ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат", укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення, згідно з умовами якого орендодавець на підставі відповідного рішення Кам'янської міської ради від 24.06.2005 №569-19/VI надав, а орендар прийняв в оренду строком до 24.06.2030 земельну ділянку загальною площею 0,0068га для фактичного розміщення їдальні, що знаходиться за адресою: м. Дніпродзержинськ, пр. Пеліна, 61.

Відповідно до п. 2.2. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення цього договору становить38847,77 грн.

29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Рішення набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Відділом у м. Кам'янське Міськрайонного управління у Петриківському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області було надано інформацію про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за адресою: м. Кам'янське, пр. Гімназійний (Пеліна) 61, загальною площею 0,0068га, відповідно до якої станом на 14.08.2017 нормативна грошова оцінка за 1 кв.м становить 1017,99 грн.

На виконання рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" відповідачу було направлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 15.09.2005 № 02647із розрахунком розміру орендної плати супровідним листом від 03.10.2017 №5 вих-09/86, з пропозицією викласти пункти 2.2, 4.1 договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 1 кв.м. станом на 21.08.2017 становить 1017,99грн. (п. 2.2. договору). Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 2768,93 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

24.10.2017 ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" на адресу департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради направило проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 15.09.2005 №02647 разом з протоколом розбіжностей. В досудовому порядку зміни до договору оренди земельної ділянки не були внесені.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 15.11.2017, порушено провадження у справі та призначено до розгляду на 05.12.2017.

05.12.2017 року до господарського суду від Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" надійшло клопотання про зупинення провадження у справі, яким просить зупинити провадження у справі № 904/9622/17 до вирішення пов'язаної з нею справи №208/6478/17 за позовом ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" до Кам'янської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення Кам'янської міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", що розглядається Заводським районним судом м. Дніпродзержинська.

У судовому засіданні 05.12.2017 року оголошувалась перерва до 14.12.2017.

Ухвалою суду від 14.12.2017 розгляд справи відкладено на 09.01.2018.

09.01.2018 року від відповідача надійшов відзив на позов, в задоволенні позовних вимоги просить відмовити з посиланням на те, що приймаючи Рішення № 816-19/VII Кам'янська міська рада у зазначеному рішенні послалась на норми права, які не підлягали застосуванню, а саме на приписи Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» від 20.12.2016 року №1791-УШ (далі - Закон № 1791-УШ), згідно п. 4 Перехідних якого в 2017 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Відповідач зазначає, що підпунктом 9.6.12 Договору передбачено спеціальний порядок внесення змін до договору в частині розміру орендної плати. Зокрема, обов'язковою передумовою для внесення змін до п. 4.4 Договору (у випадку зміни розміру ставок земельного податку) є отримання Орендарем (а не Орендодавцем або будь-якою іншою особою) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки. При цьому, нормативна грошова оцінка за умовами Договору має бути отримана після офіційного оприлюднення відповідного рішення Орендодавця про зміну розміру ставок земельного податку. Тобто, за відсутності витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки неможливо провести обрахунок розміру орендної плати.

Ухвалою суду від 09.01.2018 справа №904/9612/17 провадження у справі зупинено.

28.09.2018 від позивача до суду надійшло клопотання про поновлення провадження у справі, у зв'язку з усуненням обставин, що викликали зупинення по вищезазначеній справі, а саме 06.06.2018 винесене рішення Заводським районним судом м. Дніпродзержинська, яке набрало законної сили.

Ухвалою господарського суду від 03.10.2018 поновлено провадження по справі, підготовче засідання призначено на 17.10.2018.

Ухвалою господарського суду від 17.10.2018 поновлено провадження по справі, підготовче засідання призначено на 13.11.2018.

У підготовчому засіданні 13.11.2018 оголошувалась перерва до 04.12.2018.

Ухвалою господарського суду від 13.11.2018 строк підготовчого провадження продовжено на 30 днів.

03.12.2018 до канцелярії суду від представника позивача надійшло клопотання про відкладення підготовчого засідання.

Ухвалою господарського суду від 04.12.208 року підготовче засідання відкладено на 20.12.2018 року.

Ухвалою господарського суду від 04.12.2018 задоволено клопотання позивача про відкладення підготовчого засідання та відкладено підготовче засідання на 20.12.2018.

18.12.2018 року до господарського суду від позивача надійшла заява про уточнення позовних вимог, з урахуванням якої позивач просить:

- внести зміни до п.2.2., п.4.1. до договору оренди земельної ділянки від 15.09.2005 №02647 укладеного між Кам'янською (Дніпродзержинською) міською радою (ідентифікаційний код 24604168) та ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат» (ідентифікаційний номер 05393043), виклавши їх в наступній редакції:

п.2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 1 кв.м від 19.10.2018 становить 1526,99 грн.».

п.4.1 Орендна плата вноситься «Орендарем» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 4153,41 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень Кам'янської міської ради від 12.07.2013 року №842-3 8/VII «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам'янське», від 29.09.2017 №816-19/VП «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста», від 22.06.2018 року №1105-25/VII «Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста».

Відповідно до ст. 46 ГПК України сторони користуються рівними процесуальними правами. Крім прав та обов'язків, визначених у статті 42 цього Кодексу:

- позивач вправі відмовитися від позову (всіх або частини позовних вимог), відповідач має право визнати позов (всі або частину позовних вимог) на будь-якій стадії судового процесу;

- позивач вправі збільшити або зменшити розмір позовних вимог до закінчення підготовчого засідання або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження;

- відповідач має право подати зустрічний позов у строки, встановлені цим Кодексом.

До закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви. У справі, що розглядається за правилами спрощеного позовного провадження, зміна предмета або підстав позову допускається не пізніше ніж за п'ять днів до початку першого судового засідання у справі.

Господарським процесуальним кодексом України, зокрема ст. 46, не передбачено права позивача на подання заяв (клопотань) про уточнення позовних вимог.

Зміна предмета позову означає зміну вимоги, з якою позивач звернувся до відповідача, а зміна підстав позову - це зміна обставин, на яких ґрунтується вимога позивача. Одночасна зміна і предмета, і підстав позову не допускається. У разі подання позивачем заяви, направленої на одночасну зміну предмета і підстав позову, господарський суду відмовляє в задоволенні такої заяви.

На підставі викладеного, заяву про зміну предмета та підстав позову (уточнення позовних вимог) слід залишити без розгляду .

Таким чином, судом розглядаються позовні вимоги у первісній редакції (викладеній у прохальній частині позову).

Підготовче засідання призначене на 20.12.2018 не було проведено у зв'язку з перебуванням судді Первушина Ю.Ю. у відрядженні.

Ухвалою господарського суду від 26.12.2018 підготовче засідання відкладено на 09.01.2019.

Ухвалою господарського суду від 09.01.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.02.2019.

В судовому засіданні 05.02.2019 року оголошувалась перерва до 08.02.2019 року.

09.01.2019 року від відповідача надійшли заперечення проти уточнених позовних вимог, в яких останній просить відмовити в задоволенні заяви.

У судових засіданнях здійснювалось повне фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу, відповідно до статті 222 Господарського процесуального кодексу України.

В порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 08.02.2019 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:


15.09.2005 між Кам'янською міською радою (далі - орендодавець, позивач) та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" (далі - орендар, відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки № 02647 (далі - договір).

Відповідно до п.1.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: пр. Пеліна, 61, м. Кам'янське, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам'янської міської ради від 24.06.2005 року №569-17/IV.

Пунктом 2.1 договору встановлено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0068 га для фактичного розміщення їдальні.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 38847,77грн. (п. 2.2 договору).

У пункті 3.1 договору сторони обумовили, що договір укладається строком до 24.06.2030 року.

Згідно з п.4.1 договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі у розмірі 466,20 грн./рік без ПДВ, я на рік, що становить 38,85 грн. без ПДВ на місяць, і вноситься на рахунок місцевого бюджету.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, грошової оцінки земель оголошеним Державним комітетом по земельним ресурсам (п.4.2 договору).

Відповідно до п. 4.3 договору орендна плата сплачується за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем базового податкового періоду.

У відповідності з п. 4.4 договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

14.09.2005 сторонами підписано акт прийому-передачі земельної ділянки, про те що орендарю передано земельну ділянку загальною площею 0,0068 га в оренду до 24.06.2030 для розміщення їдальні (а.с.13).

29.09.2017 Кам'янською міською радою було прийнято рішення №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста. Рішення набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме: пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) - 3% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки; пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об'єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

На виконання рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" відповідачу направлено проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 15.09.2017 №02647 із розрахунком розміру орендної плати супровідним листом від 03.10.2017 №5 вих-09/86, з пропозицією викласти пункти 2.2, 4.1. договору в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на за 1 кв. м. від 21.08.2017 року становить 1017,99 грн. (п. 2.2 договору). Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 2768,93 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VІ "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", рішення міської ради від 29.09.2017 №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".

23.10.2017 ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат" на адресу Департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам'янської міської ради направило проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №02647 разом з протоколом розбіжностей (а.с. 18).

Оскільки вказану додаткову угоду відповідачем повернуто з протоколом розбіжностей, позивач вважає, що сторонами не досягнуто згоди щодо внесення змін до договору, що і стало причиною звернення з позовом до суду.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог на підставі наступного.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст. 14 Закону України "Про оренду землі").

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (з відповідними змінами) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (ст.14.1.147. Податкового кодексу України).

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата) (ст. 14.1.136. Податкового кодексу України).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст. 14.1.125. Податкового кодексу України).

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (ст.271.1.1. Податкового кодексу України).

Згідно зі ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів проводиться незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").

Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

У п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї з сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно з ч.2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 74, 77 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно умов проекту Додаткової угоди пункт 2.2. Договору пропонується викласти в наступній редакції:

« 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 1 кв. м. від 21.08.2017 становить 1017,99 грн.».

Пункт 4.1. запропоновано викласти в такій редакції:

« 4.1. Орендна плата вноситься «Орендарем» виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 2 768,93 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень місцевої ради від 12.07.2013 № 842-38/УІ«Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ», від 29.09.2017 № 816-19/УП «Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати земельної ділянки у межах міста».

Згідно п. 3 проекту Додаткової угоди, вона набуває чинності з дня підписання її сторонами.

Орендарем Додаткову угоду було підписано з протоколом розбіжностей, відповідно до якого запропоновано пункт 2.2. Договору викласти в наступній редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 03.10.2017 року становить 86 547,47 грн.»; пункт 4.1. Договору викласти в редакції «... у розмірі 3461,90 грн./рік без ПДВ...»; пункт 3 Договору викласти в наступній редакції: «Додаткова угода набуває чинності з 01.01.2019 року».

При цьому Орендар керувався приписами підпункту 4.1.9 пункту 4.1. ст. 4 Податкового кодексу України, відповідно до якого зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Тобто, для того, щоб нові ставки орендної плати почали діяти з 2018 року, відповідне рішення про їх затвердження Кам'янської міської ради повинно було бути прийнято та оприлюднено до 15 липня 2017 року. Оскільки податки та збори не можуть змінюватись протягом бюджетного року, відтак нові ставки орендної плати, затверджені Рішенням № 816-19/VІІ підлягають застосуванню не раніше ніж 01 січня 2019 року.

Додаткова угода не відповідає умовам підпункту 9.6.12 Договору (в редакції додаткової угоди №7693 від 01.11.2016 року), яким визначено, що у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту. Орендар повинен отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його Орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до податкових органів.

Згідно пунктом 12.1. Договору, зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Тобто, підпунктом 9.6.12 Договору передбачено спеціальний порядок внесення змін до договору в частині розміру орендної плати. Зокрема, обов'язковою передумовою для внесення змін до п. 4.4 Договору (у випадку зміни розміру ставок земельного податку) є отримання Орендарем (а не Орендодавцем або будь-якою іншою особою) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки. При цьому, нормативна грошова оцінка за умовами Договору має бути отримана після офіційного оприлюднення відповідного рішення Орендодавця про зміну розміру ставок земельного податку.

Таким чином, за відсутності витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки неможливо провести обрахунок розміру орендної плати.

Всупереч умовам підпункту 9.6.12 Договору Позивач запропонував укласти Додаткову угоду, згідно якої для обрахунку орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка отримана не Орендарем, а Департаментом комунальної власності земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам'янської міської ради.

Окрім того, зазначена у Додатковій угоді нормативна грошова оцінка є актуальною станом на 21.08.2017 р., тобто є такою, що отримана до прийняття Рішення № 816-19/VII та до моменту офіційного оприлюднення цього рішення, що не відповідає умовам підпункту 9.6.12 Договору.

Враховуючи викладене в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Керуючись ст. 129 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладається на позивача.

Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -


ВИРІШИВ:


Заяву Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області, м. Кам'янське про уточнення позовних вимог (вх. 55334/18) залишити без розгляду.


В задоволенні позовних вимог Кам'янської міської Ради Дніпропетровської області (51931, місто Кам'янське, майдан Петра Калнишевського, 2, код ЄДРПОУ 24604168) до Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" (51900, Дніпропетровська область, місто Кам'янське, вулиця Соборна, 18Б, код ЄДРПОУ 05393043) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки - відмовити повністю.


Судові витрати залишити за позивачем.


Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення. Апеляційна скарга подається до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.

Відповідно до п.17.5 Розділу ХІ Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.


Повне рішення складено 18.02.2019.




Суддя


Ю.Ю. Первушин

Джерело: ЄДРСР 79895651
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку