open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 2240/2658/18

Головуючий у 1-й інстанції: Шевчук О.П.

Суддя-доповідач: Курко О. П.

14 лютого 2019 року

м . Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Боровицького О. А. Совгири Д. І. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_2 на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року (м. Хмельницький) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

в серпні 2018 року ОСОБА_2 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області в якому просив визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації у надані ОСОБА_2 статусу учасника війни та зобов'язати Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації надати ОСОБА_2 статус учасника війни.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Сторони в судове засідання не з'явилися, хоча про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що ОСОБА_2 з 08.06.2015 прийнятий на роботу в ТОВ "Інфробуд", що підтверджується копією трудової книжки НОМЕР_1 від 29.04.2004.

На підставі листа директора Департаменту капітального будівництва Київської обласної державної адміністрації від 15.04.2015 року №01-36/53 та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 18.03.2015 року №107 "Деякі питання забезпечення у 2015 році будівництва інженерних споруд з метою зміцнення обороноздатності держави" ОСОБА_2 відряджений для виконання робіт в районі проведення антитерористичної операції з будівництва військових об'єктів (фортифікаційних споруд), що захищають не окуповану територію України від вторгнення незаконних збройних формувань "ДНР" і "ЛНР", приймав безпосередню участь у будівництві укриття для військової техніки, здійснював заходи щодо підтримання обороноздатності держави під час виконання завдань з улаштування інженерних споруд та опорних пунктів бойових позицій для військовослужбовців військових частин та підрозділів сектору "С" в зоні проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей, а саме: - з 08.06.2015 року по 07.07.2015 року (30 діб) за наказом №27-ОД від 09.06.2015 року до Луганської області, Попаснянського району, село Троїцьке, 2/5; - з 02.07.2015 року по 31.07.2015 року (30 діб) за наказом №37-ОД від 30.06.2015 року до Донецької області, Артемівського району, село Луганське, 1/2; - з 09.08.2015 року по 07.09.2015 року (30 діб) за наказом №61-ОД від 07.08.2015 року до Луганської області, Попаснянського району, село Новозвановка, 2/2, що підтверджується виданою за місцем роботи довідкою від 21.04.2017 №19-Д та копіями наказів про відрядження.

ОСОБА_2 20.03.2018 звернувся до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області щодо встановлення статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" як працівнику підприємства, який брав участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції та видачі відповідного посвідчення.

Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації Хмельницької області листом від 11.04.2018 №125/01-26 повідомило, що згідно протоколу №1 від 30.03.2018 засідання районної комісії по розгляду питань, пов'язаних з встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" ОСОБА_2 відмовлено в наданні статусу учасника війни. Оскільки в наданому пакеті документів відсутній витяг з наказів керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки або особи, яка його заміщує, що суперечить вимогам ст.7-1 Типового положення про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Не погоджуючись з такими висновками, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Деражнянської районної державної адміністрації про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити дії.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 8 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 року № 3551-XII (далі Закон № 3551-XII ) учасниками війни визнаються військовослужбовці, які в період війни проходили військову службу у Збройних Силах колишнього СРСР, трудівники тилу, а також інші особи, передбачені цим Законом.

Згідно із статтею 9 Закону № 3551-XII учасниками війни вважаються працівники - підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у порядку, встановленому законодавством (пункт 13). Порядок надання статусу учасника війни особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб, терміни їх участі у забезпеченні проведення антитерористичної операції, а також райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 13 статті 19 Закон № 3551-XII встановлено, що учасниками війни вважаються працівники підприємств, установ, організацій, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, у порядку, встановленому законодавством, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у порядку, встановленому законодавством.

Порядок надання статусу учасника війни особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, категорії таких осіб, терміни їх участі у забезпеченні проведення антитерористичної операції, у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також райони антитерористичної операції визначаються Кабінетом Міністрів України. Райони здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації визначаються відповідно до Закону України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях".

Постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2015 року № 107 "Деякі питання забезпечення у 2015 році будівництва інженерних споруд з метою зміцнення обороноздатності держави" постановлено делегувати обласним адміністраціям окремі повноваження Міністерства оборони, а саме функції замовника щодо будівництва інженерних споруд. Міністерству оборони разом з Міністерством економічного розвитку і торгівлі, Міністерством інфраструктури, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством аграрної політики та продовольства, обласними адміністраціями забезпечити координацію та контроль за матеріально-технічним, фінансовим та соціально-побутовим забезпеченням під час будівництва інженерних споруд.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 739 "Питання надання статусу - учасника війни деяким особам" передбачено покласти на комісії, утворені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 1996 року № 458 "Про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (ЗП України, 1996 р., № 10, ст. 307), розгляд питань про встановлення статусу учасника війни працівникам підприємств, установ та організацій, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції в період її проведення.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.96 № 458 "Про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" комісії створюються Урядом Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями, виконавчими комітетами Рад і діють при органах праці та соціального захисту населення, які безпосередньо ведуть облік та обслуговують ветеранів війни або розглядають документи з надання встановлених пільг ветеранам війни.

Порядок створення і діяльності комісій щодо встановлення статусу учасника війни працівникам підприємств, установ та організацій, які брали безпосередню участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції (або залучалися до її проведення), перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції в період її проведення регламентує Типове положення про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затверджене наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 30 травня 1996 р. N 79 (у редакції наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 6 серпня 2003 р. N 218) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 4 червня 1996 р. за N 264/1289.

Зокрема, абзацом 4 пункту 1 Положення встановлено, що громадянам, які не є пенсіонерами, або які одержують іншу виплату замість пенсії, статус учасника війни встановлюється комісіями при органах праці та соціального захисту населення за місцем їх проживання.

Встановлення відповідного статусу учасника війни є виключною компетенцією відповідних комісій, які приймають рішення шляхом голосування членів цієї комісії.

Згідно пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2015 № 739 та пункту 7-1 Типового положення про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", підставою для надання статусу учасника війни працівникам підприємств, установ та організацій, які залучалися та брали безпосередню участь у забезпеченні проведення антитерористичної операції, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення, є документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки про залучення до забезпечення проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією, його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення), а також інші документи, видані державними органами, підприємствами, установами, організаціями, що містять відомості про безпосередню участь працівника в забезпеченні виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення (витяги з наказів і розпоряджень, посвідчень про відрядження, книг нарядів, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень).

Пунктом 6 Типового положення про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено, що районні, міські, районні в містах, відомчі комісії зобов'язані уважно вивчити документи, заслухати пояснення громадян, які їх подали, свідків, представників державних органів і громадських організацій, рад ветеранів, дослідити інші докази, надати допомогу громадянам у розшуку документів, інших доказів, необхідних для встановлення статусу учасника війни, та в 10-денний термін з дня подання документів прийняти відповідне рішення, про що інформувати громадянина.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем надано документи в яких відсутні витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки або особи, яка його заміщує, першого заступника чи заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки про залучення до забезпечення проведення антитерористичної операції, витяги з наказів керівника оперативного штабу з управління антитерористичною операцією, його заступників або керівників секторів (командирів оперативно-тактичних угруповань) про підпорядкування керівнику оперативного штабу з управління антитерористичною операцією в районах її проведення.

Згідно копії витягу з наказу керівника сектору "С" від 04.05.2015 №125 ОСОБА_2 відсутній.

Колегія суддів зазначає, що з копії відрядження наданого позивачем неможливо встановити чи прибув він до місця виконання робіт в Попаснянському районі Луганської області, так відмітка про прибуття - відбуття відсутня. А також в посвідченнях про відрядження відсутні відомості про перебування в зоні АТО.

Також, на особисте звернення ОСОБА_2 штабом АТЦ надана відповідь щодо надання витягу з наказу АТЦ при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської області, де зазначено, що рішення про залучення до широкомасштабних, складних антитерористичних операцій у районі їх проведення та використання сил та засобів суб'єктів боротьби з тероризмом приймає керівник ATЦ, або його заступник. При цьому залучення до АТО передбачає підпорядкування відповідних сил та заходів, а також виконання ними не тільки службових а й завдань безпосередньо пов'язаних з проведенням заходів, спрямованих на попередження, запобігання та припинення терористичної діяльності (ст. 13, 4 ч. 3, 6 Закону України "Про боротьбу з тероризмом"). А тому, враховуючи відсутність наявної інформації про виконання завдань АТО рішення про залучення ОСОБА_2 штабом АТО не приймалось.

Окрім того, згідно архівної довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 05.10.2017 року № 179/1/10616 ОСОБА_2 за періоди з 07 червня по 10 червня 2015 року, з 06 липня по 12 липня 2015 року, з 06 серпня по 11 серпня 2015 року не значиться.

Враховуючи ту обставину, що накази про залучення позивача у спірний період до участі в антитерористичній операції не видавались, колегія суддів приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення адміністративного позову.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 14 березня 2018 року у справі № 805/787/16.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції щодо критичної оцінки пояснення свідків в судовому засіданні, оскільки п.8 Типового положення про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено, що показання свідків оформлюються протоколом опитування свідків, що складається комісією за формою, наведеною у додатку 4.

Однак, вказані свідки не допитувались комісією під час прийняття рішення.

При цьому, суд апеляційної інстанції не приймає до уваги посилання апелянта про те, що фотознімки та відеозаписи, які містяться в матеріалах справи, підтверджують перебування ОСОБА_2 у східних регіонах України та виконання ним робіт в районі проведення антитерористичної операції. Колегія суддів зазначає, що вказані документи не є належними та допустимими доказами в розумінні КАС України.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 листопада 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. 325 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 18 лютого 2019 року.

Головуючий

Курко О. П.

Судді

Боровицький О. А. Совгира Д. І.

Джерело: ЄДРСР 79876522
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку