open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

13 лютого 2019 року

м. Полтава

Справа №440/4725/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кукоби О.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Шулик Н.І.,

представника позивача та третьої особи - Деміхіної О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДФС у Полтавській області до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, виконавчого комітету Полтавської міської ради, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: на стороні позивача - Державна податкова інспекція у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, на стороні відповідача - Приватне підприємство "Фірма Вега Плюс" про скасування реєстраційної дії, зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог.

Головне управління ДФС у Полтавській області звернулось до суду з позовом до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, виконавчого комітету Полтавської міської ради, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: на стороні позивача - Державна податкова інспекція у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, на стороні відповідача - Приватне підприємство "Фірма Вега Плюс", у якому позивач просив:

скасувати реєстраційну дію виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області щодо державної реєстрації змін до установчих документів Приватного підприємства "Фірма Вега Плюс" (код ЄДРПОУ 34169486) від 14.03.18 №15541050011001296, які стосуються зміни місцезнаходження підприємства, з моменту внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (надалі - Єдиний державний реєстр);

зобов'язати виконавчий комітет Полтавської міської ради внести до Єдиного державного реєстру запис стосовно скасування змін до установчих документів ПП "Фірма Вега Плюс" (код ЄДРПОУ 34169486) від 14.03.18 №15541050011001296, які стосуються зміни місцезнаходження підприємства.

Позовні вимоги обґрунтовані посиланнями на те, що контролюючим органом проведені заходи щодо перевірки фактичного місця ведення діяльності ПП "Фірма Вега Плюс" та встановлено, що підприємство за визначеною в установчих документах юридичною адресою відсутнє. Відтак, на переконання позивача, до Єдиного державного реєстру внесені недостовірні відомості, що унеможливлюють здійснення позивачем функцій щодо контролю за повнотою, достовірністю та своєчасністю сплати податкових платежів до бюджету, проведення перевірок тощо.

2. Позиція відповідачів та третіх осіб.

18.01.19 судом одержано пояснення виконавчого комітету Полтавської міської ради /а.с. 44-45/, у яких представник відповідача зазначила, що підставою для внесення до Єдиного державного реєстру записів про юридичну особу є документи, подані уповноваженою особою відповідному суб'єкту державної реєстрації. Звертала увагу на те, що у спірних відносинах державним реєстратором виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області 14.03.18 внесено два записи про державну реєстрацію змін до установчих документів (щодо зміни місцезнаходження та зміни складу або інформації про засновників), а також про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами до установчих документів (щодо зміни керівника та інформації про зв'язок з юридичною особою).

23.01.19 судом одержано відзив виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, у якому представник відповідача просила у задоволенні позовних вимог відмовити з огляду на їх необґрунтованість та безпідставність /а.с. 74-76/. Звертала увагу на те, що спірний запис внесено на підставі належним чином оформлених документів, поданих уповноваженою особою. Зазначила, що у державного реєстратора відсутні повноваження з перевірки достовірності поданих для проведення реєстраційної дії документів.

3. Інші заяви учасників по суті справи.

12.02.19 судом одержано відповідь на відзив, у якому представник позивача звертала увагу на положення статей 4, 7, 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", статті 93 Цивільного кодексу України щодо визначення місця знаходження юридичної особи /а.с. 92-93/.

4. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.12.18 відкрито провадження у справі за даним позовом, розгляд справи вирішено здійснити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників.

У судовому засіданні 28.01.19 розгляд справи відкладено за клопотанням представника позивача для надання часу на підготовку відповіді на відзив.

У судовому засіданні 13.02.19 представник позивача та третьої особи (ДПІ у м. Полтаві) позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.

Представник виконавчого комітету Полтавської міської ради надала до суду клопотання про розгляд справи без її участі, зазначивши, що рішення суду буде виконано у порядку, передбаченому чинним законодавством /а.с. 90/.

Представник виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області до суду не з'явився, про розгляд справи повідомлений належним чином /а.с. 94а/.

ПП "Фірма Вега Плюс" явку уповноваженого представника до суду не забезпечило, поштові відправлення з повісткою про виклик, надіслані третій особі на адресу, внесену до Єдиного державного реєстру, повернулись до суду із зазначенням причини невручення "за закінченням встановленого строку зберігання".

За приписами частини одинадцятої статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

З урахуванням наведеного, суд визнав за можливе проводити розгляд справи без участі відповідачів та третьої особи.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

ПП "Фірма Вега Плюс" у встановленому законом порядку зареєстроване як юридична особа, код ЄДРПОУ 34169486, що підтверджено копією витягу з Єдиного державного реєстру /а.с. 12-14/.

13.03.18 уповноваженим представником юридичної особи державному реєстратору виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі щодо зміни відомостей про: місцезнаходження юридичної особи, керівника; складу засновників (учасників); інформації для здіснення зв'язку з юридичною особою /а.с. 47-52/. До заяви додано квитанцію про сплату адміністративного збору, рішення власника ПП "Фірма Вега Плюс" від 7.03.18, договору купівлі - продажу частки у статутному капіталі приватного підприємства, Статуту /а.с. 56-70/.

14.03.18 державним реєстратором Колісниченко Т.П. до Єдиного державного реєстру внесені записи:

№15541050011001296 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи; зміна місцезнаходження, зміна складу або інформації про засновників" /а.с. 14, 53/;

№15541070012001296 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах; зміна додаткової інформації, зміна керівника юридичної особи" /а.с. 14, 55/.

У зв'язку зі зміною місцезнаходження ПП "Фірма Вега Плюс" з м. Чорноморськ Одеської області на м. Полтава підприємство з 14.04.18 взято на облік як платника податків у ДПІ м. Полтаві /а.с. 15/.

Фахівцями ДПІ у м. Полтаві 17.10.18 здійснено вихід за адресою місцезнаходження ПП "Фірма Вега Плюс" (вул. Небесної Сотні, 5, м. Полтава, Полтавська область, 36020) та складено акт №1337 щодо перевірки місцезнаходження платника податків, у якому зафіксовано факт відсутності підприємства та його керівних органів за вказаною адресою /а.с. 16/.

Позивачем отримані письмові пояснення власників нежитлових приміщень у багатоповерховому житловому будинку за адресою: вул. Небесної Сотні, 5, м. Полтава, Полтавська область, 36020 /а.с. 17-19/, які повідомили, що із засновниками та керівниками ПП "Фірма Вега Плюс" не зустрічались, господарських відносин з даним підприємством не мають /а.с. 20, 22, 24, 26/.

Посилаючись на наведені обставини, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА

У відповідності до пунктів 63.3, 63.4 статті 63 Податкового кодексу України з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб.

Платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Взяття на облік платників податків - юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів здійснюється після їх державної реєстрації чи включення відомостей про них до відповідних державних реєстрів на умовах, що визначаються законодавчими актами України.

За змістом пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Частинами першою та четвертою статті 89 Цивільного кодексу України визначено, що юридична особа підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом. Дані державної реєстрації включаються до єдиного державного реєстру, відкритого для загального ознайомлення.

До єдиного державного реєстру вносяться відомості про організаційно-правову форму юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органи управління, філії та представництва, мету установи, а також інші відомості, встановлені законом.

Статтею 93 Цивільного кодексу України визначено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, урегульовані Законом України від 15.05.03 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (надалі - Закон №755-IV).

За приписами пунктів 4, 7 частини першої статті 1 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом; Єдиний державний реєстр - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

Згідно з частиною другою статті 6 Закону №755-IV державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

У відповідності до пункту 10 частини другої статті 9 Закону №755-IV, в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема, місцезнаходження юридичної особи.

Згідно з частиною першою статті 10 Закону №755-IV, якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Пунктами 1, 2, 7, 8, 10 частини четвертої статті 17 Закону №755-IV передбачено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п'ятою цієї статті, подаються такі документи: заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою; документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

Пунктом 1 частини першої статті 25 Закону №755-IV визначено, що державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Відповідно до частини другої статті 25 Закону №755-IV порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів; видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).

За змістом частини третьої статті 35 Закону №755-IV засновники (учасники) юридичної особи несуть відповідальність за відповідність установчих документів законодавству.

ОЦІНКА СУДОМ ОБСТАВИН СПРАВИ

Системно проаналізувавши наведені вище положення чинного законодавства, суд дійшов висновку, що державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу, зокрема, щодо зміни місцезнаходження юридичної особи, проводиться на підставі заяви уповноваженої особи, до якої мають бути надані установчі документи та рішення про зміну відповідних відомостей.

Матеріалами справи підтверджено, що державному реєстратору разом із заявою від 13.03.18 були надані копії: договору купівлі-продажу частки у статутному капіталі приватного підприємства від 7.03.18, рішення власника ПП "Фірма Вега Плюс" від 7.03.18, пунктом 2 якого вирішено змінити місцезнаходження підприємства, Статуту у новій редакції, пунктом 1.8 якого визначено місцезнаходження підприємства за адресою: 36020, Полтавська область, м. Полтава, вул. Небесної Сотні, 5 /а.с. 57-70/.

Таким чином, державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи проведено на підставі документів, визначених частиною четвертою статті 17 Закону №755-IV.

Державний реєстратор, в силу приписів частини другої статті 19 Конституції України, зобов'язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов'язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Виходячи з наведених вище положень статей 6, 25 Закону №755-IV, державний реєстратор не наділений повноваженнями на перевірку відповідності установчих документів та інших рішень суб'єкта господарювання вимогам чинного законодавства.

Так само, державний реєстратор не вправі здійснювати перевірку достовірності інформації про визначення місцезнаходження юридичної особи.

Більш того, Законом №755-IV не вимагається надання юридичною особою державному реєстратору будь-яких документів, що підтверджували б факт знаходження такої особи за конкретною адресою (відомостей про наявність права власності чи користування приміщенням тощо).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що державним реєстратором виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області 14.03.18 правомірно внесено до Єдиного державного реєстру запис №15541050011001296.

Закон №755-IV презюмує, що внесені до Єдиного державного реєстру відомості про юридичну особу є достовірними та можуть бути використані у спорі з третьою особою.

З урахуванням наведеного, акт від 17.10.18 №1337 щодо перевірки місцезнаходження платника податків, а також пояснення власників нежитлових приміщень у багатоквартирному житловому будинку за адресою: вул. Небесної Сотні, 5, м. Полтава, Полтавська область, 36020 не є належним доказом невідповідності установчих документів ПП "Фірма Вега Плюс" вимогам чинного законодавства.

Суд зауважує, що в силу положень частини другої статті 25 Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо: визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу; визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи.

Однак, суду не надано доказів визнання недійсним рішення власника ПП "Фірма Вега Плюс" від 7.03.18 про зміну місцезнаходження підприємства та затвердження Статуту у новій редакції.

У свою чергу, адміністративний суд не наділений повноваженнями на перевірку правомірності рішень органів управління юридичної особи.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Позивачем у ході судового розгляду справи не доведено правомірність та обґрунтованість позовних вимог.

Натомість, наданими відповідачем копіями матеріалів реєстраційної справи, на підставі яких проведено оспорювану реєстраційну дію, підтверджено, що державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу проведено на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Законом №755-IV.

Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та беручи до уваги норми чинного законодавства, якими урегульовані спірні відносини, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

З огляду на ухвалення судом рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, за відсутності доказів понесення відповідачами судових витрат, підстав для їх розподілу немає.

Керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, Полтавський окружний адміністративний суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління ДФС у Полтавській області до виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, виконавчого комітету Полтавської міської ради, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: на стороні позивача - Державна податкова інспекція у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, на стороні відповідача - Приватне підприємство "Фірма Вега Плюс" про скасування реєстраційної дії, зобов'язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до положень статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду у порядку та строки, визначені статтями 293, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 18 лютого 2019 року.

Суддя О.О. Кукоба

Джерело: ЄДРСР 79872151
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку